صفحه 1:
صفحه 2:
ايب
٠ باسپاس از يكايك استادان فرزانه
و ارجمند که بی باری و همراهیشان
صفحه 3:
« بررسی میزان آمادگی مراکز
( 7 آموزشی درمانی کاشان ازنظر مدیریت
بحران در حوادث غیر مترقبه»
سال ۱۳۸۵
صفحه 4:
2 آمادگی
**محموعه اقداماتی است که توانایی
جامعه؛ دولت و مردم را در انجام مواحل
مختلف مدیریت بحران افزایش میدهد.
ستاد حوادث غیر مترقبه کشور
صفحه 5:
Cristy ren
حوادئی که در اثر عملکردهای طبیعی و انسانی به
طور ناگهانی به وجود می آیدو مشقت و سختی را
به يك مجموعه یا جامعه انسانی تحمیل میکند و
برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری»
فوری و فوق العاده دارد.
(ستاد حوادث غیر مترقبه کشور)
صفحه 6:
حوادث غیر مترقبه Oeuster
اتفاقاتی هستند که بطور غافلگیر کننده و گاه اجتناب ناپذیر رخ داده و به علت
كستردكى تاثير بر منابع مادی و انسانی و قطع روند طبیعی حیات خارج از
ظرفیت تطابق جوامع بوده و گاه بدون کمک های ملی و بین المللی به فاجعه های
انسانی منجرمی گردند. حوادث غیرمترقبه را به دو نوع بلایای طبیعی و بلایای
سازمان بهداشت جهانی» 010
صفحه 7:
صفحه 8:
)| مدیر بت بحران 024 حسبه
فرایند عملكرد و برنامه ریزی مقامات دولتی و دستگاههای
اجرایی دولتی » که با مشاهده تجزیه و تحلیل بحرانها؛ به
صورت یکپارچه, جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای
موجود تلاش میکنند از بحرانها پیشگیری نمایند یا در صورت
بروز آنها در جهت کاهش آثار» آمادکی لازم امدادرسانی
سریع و بهبود اوضاع تا سطح وضعیت عادی تلاش نمایند. »
(ستاد حوادث غیر مترقبه کشور)
صفحه 9:
چرخه مدیریت بحران
> وت
Prevention Preparedness
Recovery Response
الى که
صفحه 10:
فرایند برنامه ریزی مدیریت بحران
‘The planning process that we shall present is a step-by-step procedure (as recommended,
by WHO Community Emergency Preparedness, 1999) as follows
صفحه 11:
9
* آمروزه مدیربت بحران بخش جداناپذبری از
كل نظام مدیریت است
* بخش اساسی از مدیریت استراتژیک را تشکیل
می دهد.
صفحه 12:
صفحه 13:
حوادث غير مترقبه از دیرباز در جهان باعث بروز مشکلات فراوان و
خسارات جانی» مصدومیت cle معلولیت هاو زیان های اقتصادی
بی شماری شده است
صفحه 14:
---
وجود يك طرح مديريت بحران براى مراكز امدادى
ضرورى است و تنها راه مقابله ى مؤثر با حوادث
غيرمترقبه در اين مراكز وجود طرح و برنامه اى
براى آمادكى و اعمال واكنش مناسب مى باشد تا از
ابن طريق آثار ناشى از اين حوادث به حداقل
كاهش يابد.
صفحه 15:
مسئله و پرسش اصلی تحقیق
چنانچه حادثه غیر مترقبه ای در سطح شهرستان و توابع آن رخ
دهد آبا مراکز آموزشی درمانی خواهند توانست حادثه را از
لحاظ ماموریت های تعریف شده در حوزه مذکور به گونه ای
مدیریت نمایند که عواقب سوء ناشی از حادثه بعد از رخداد
آن حداقل کردد؟
آیا آمادگی در حد استانداردهای تعریف شده وجود دارد؟
* میزان این آمادگی چقدر است؟ واز هم اکنون برای رفع نقاط
ضعف مذذکور چه باید کرد1
صفحه 16:
2 اهمیت پژوهش :
؟#بدون بهره مندی یک برنامه مدیریت بحران»
مدیران در فرایند مواجهه با بحران دچار
چالشهای زیادی خواهندشد. همچنین آنها
باید فشار زیادی را از لحاظ احساسی و
صفحه 17:
© هدف ازمدیریت صحیح بحران دریک مرکز آموزشی درمانی ارائه
خدمات بهداشتی» درمانی به مردم درمناسب ترین زمان
۶ انطباق وضعیت بیمارستان با شرایط جدید بر اساس طرح های پیش
بینی شده
:* این تحقیق بدنبال این است که با تعیین میزان آمادگی این مراکز به
شناسایی نقاط قوت و ضعف در زمینه ارائه خدمات مورد نیاز پرداخته و
مسئولین امر ضمن بر طرف نمودن کاستیها به تدوین واجرای برنامه
استراتژیک مدیریت بحران برای اين مراکز اقدام نمایند.
صفحه 18:
2 هدف کلی :
تعیین میزان آمادگی مراکز آموزشی درمانی
دانشگاه علوم پزشکی کاشان ازنظر ارایه خدمات
مورد نیاز مصدومین و مجروحین با توجه به
استاندارد های مدیریت بحران درزمان وقوع
حوادث غیرمترقبه می باشد.
صفحه 19:
** تعیین میزان آمادگی مراکز آموزشی درمانی در زمان وقوع حوادث غیر
مترقبه با توجه به استاندارد های مدیریت بحران از نظر ارایه:
۱-خدمات اورژانس
۴۲-خدمات درمانی
۳-خدمات تشخیصی
۴-خدمات پشتیبانی و مدیریت منابع
۵-وجود برنامه آموزشی مدون و انجام مانور های دوره ای
۶-ساختار مدیریت شامل برنامه ریزی و سازماندهی
۷- برنامه ها ی ایمنی» پذیرش و مستند سازی» ارتباطات» کنترل ترافیک داخلی
و خارجی
صفحه 20:
ماشگویریدکز از نسظرایلنه خدماناور نبا تسوجه بسملستانداردهای0
مديريت بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟
هيرك نآماهكيابرعيلكز لو نظرايلنه خدماسرملنريا نوجه بملستاندثيد هاى ©
مديريت بحران در سال 17/4 جقدراست؟
میزانآمادگیاینمیاکز از نظرایلثه خدمانقشخیصوبا تسوجه بملستاندارد های 6
مدیریت بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟
میزلنآمادگیایرسوکز از نظر خد ماه شتبلنی عد یرب تنلبع حوادها -6
توجه به استاندارد های مدیریت بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟
صفحه 21:
:سئوال های پژوهش
۵- میزان آمادگی این مراکز از نظر وجود برنامه آموزشی مدون و انجام مانور
با توجه به استاندارد هاي مدیریت بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟
۶- میزان آمادگی این مراکز از نظر ساختار مدیریت با توجه به استاندارد های
مدیریت بحران در سال ۱۳۸۵ چقدر است؟
۷- میزان آمادگی اين مراکز از نظر برنامه ها و فعاليت هاى ايمنى » پذیرش و
مستند سازی» ارتباطات» کنترل ترافیک داخلی و خارجی با توجه به استانداردهای
مدیریت بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟
صفحه 22:
2 سئوال های پژوهش
حیزل نآمادگیلیرسیکز لزنظرایلیه خدماته
مورد نیاز به مصدومین و مجروحین در زمان وقوع
حوادث غیر مترقبه با توجه به استاندارد های مدیریت
بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟
صفحه 23:
ارزیابی تطبیقی برخورد جوامع با حوادث غير مترقبه
مقایسه الکوی جامعه تقدیر گرا و جامعه خوداتکاء
دولت محافظ دولت التیامبخش
(جلمعه خودلنگاء) (جلمعه تسقدیرگرا)
oe حون راهبرد کمکرسانی و نجات
اقدامات پیشگیرانه اقدامات التیامبخش
برنامه ریزی اقتضایی برای برنامهریزی بحران(بصورت
بحران محدود)
صفحه 24:
دولت محافظ (جامعه خود اتکاء)
نظام اطلاعاتی وجود دارد.
مداخله پیش از وقوع حادثه صورت
میگیرد.
ماهیت عملیات فنی است.
روشهای عقلانی اتخاذ میشود.
وجوه و منابع مالی خاص پیشبینی
میشود,
پیشگیری از خطر مورد تأکید است.
مقایسه استراتزی مقابله با حوادث در دولت التیامبخش و محافظ
دولت التیامبخش(جامعه تقدیرگرا)
اطلاعات نامنظم و پراکنده است
مداخله پس از وقوع حادثه صورت
میگیرد.
عملیات ماهیت سیاسی دارد.
واکنشها غیرعادی و عاطفی است.
وجوه و منابع اتفاقی و پوششی است.
تأکید بر کاهش خطر است.
صفحه 25:
دولت محافظ
منظم» رسمی» مستمر
متنوع» کوچک» تخصیص بافته
مدیریت طبق قوانین و مقررات
مبتنی بر مطالعات و رعایت
استانداردها
با انگیزه تسکین آلام» بهبود وضع»
بیمه» بازرسی» مدیریت خطر
TY gaol تجدیدپذیر
و دولت محافظ
دولت تقديركرا
تصادفىء بعد از وقوع
حادثه
وسیع» فردی پراکنده
نظارت ضعیف مقامات
مرکزی
مبتنی بر تصمیمات
خلقالساعه
موارد اضطراری امداد»
نحات تأمین سرپناه؛
کمکهای جبرانی
هزینههای زیاد» تا حدودی
تجد یدناپذ بر
مقایسه ویژگیهای منابع مالی در الگوی دولت تقدیر گرا
ویژگیهای منابع مالی
جمع آوری وجوه و
کمکها
حجم وجوه و كمكها
نوع آزادی عمل و
اختیار
روشهای توزیع
پوشش هزینهها
بهرهوری وجوه
صفحه 26:
ig. 8 The effects of disasters on the development of prepared and unprepared
communities
Potential Prepared community
disaster
Level of
development
~ Unprepated community
صفحه 27:
مروری بر نظام مدیریت بحران درایران
و دیگر کشورها
naples سحول رد رل بون؛
ظاممد بیس حولردر لپن*
سظاممد یریس حولردر عللی*
نسظاممد بریسحولردر تسرکیه *
نظامسد برس حولردر کرد *
نظاممد بیس حولندر کانادا *
صفحه 28:
, Emergency Personnel ,Business:Information For
Institutions, Individuals, Government
Professionals ,News Media , Kids
Thunderstorm
Tornado
Tsunami
Volcano
Wildfire
Winter Storm
ee ey
Disaster Declaratic wd)
» Recent presidential declarations iil
* Active Disasters & Emergencies _
+ »Declaration Archives
صفحه 29:
هم مس شوگ
ae ۳ 4
FEMA for Kids! 'm Herman, ما مها
This ste teaches you how to be prepare sand nga
Hesse’ damage. You can alo tare wastes Heasors UHR
read stories and become a Disaster Action Ki gd do forge earn
‘bout FEMA. A story about my search of shal
feading, too!
Hey, parents and teachers ~ we have re Pare
‘Teachers page has activites, euriculum 3 nt rmation Rn
Ube inthe classroom or at home! wee ee
صفحه 30:
3 مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه
در بیمارستا ن های آمریکا
AHA Disaster Readiness...
Advancing Health a
“=~ 3 Where Do You Stand?
صفحه 31:
:جامعه آمار S پژو هش
* مرکز آموزشی و درمانی عمومی شهید بهشتی
مرکز آموزشی و درمانی تخصصی متینی
مرکز آموزشی و درمانی تخصصی اخوان
" بیمارستانهای خصوصی تامین اجتماعی؛ در این مطالعه قرار نمی گیرد.
صفحه 32:
ابزار جمع آوری اطلاعات
ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق » چک لیستی مشتمل بر دو بخش است:
* بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک مرکز آموزشی و درمانی
* بخش دوم سئوالات مرتبط با میزان آمادگی این مراکز در تطبیق با استاندارد ها در ۱۳
حیطه پژوهش است و ۲۴۰ سئوال می باشد.
* پاسخ این سئوالات به صورت " بلی»خیر وتاحدودی " گروه بندی شده است و به پاسخ
بلی نمره یک» خیر نمره صفر و وقتی در زمینه سئوال خاصی تا حدودی آمادگی وجود
داشت با توجه به میزان آمادگی نمره ای بین صفر تا یک اختصاص داده می شود.
صفحه 33:
2
سطوح آمادگی بیمارستان ها » بر اساس امتیازات کسب شده :
کمتر از ۲۰(۲/۰ درصد) خیلی ضعیف
# بین ۰/۲ ۴/۰۱۵ (۲۰تا۴۰ درصد) ضعیف
بین۴۱/۰ تا ۶/۰( ۴۱ تا ۶۰ درصد) متوسط
# و بین ۶۱/۰ ۸۰/۰۸ (۶۱ تا ۸۰ درصد ) خوب
% بین۸۱/۰ ا ۱ (۸۱ تا ۱۰درصد) بسیار خوب
صفحه 34:
* برنامه ارایه خدمات درمانی بیمارستانی برای مقابله با حوادث غیر مترقبه
معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان
“جك ليست تهيه شده قوسط مر کز مطالعات بیو تروریسم دانشکده بهداشت
دانشگاه سنت لویس و مرکز حوادث غیر مترقبه دپارتمان بهداشت ولز جنوبی
gnyha.org/eprc/general/templates/APIC MassCasualtyeRetdist
راهنمای برنامه ریزی حوادث غیر مترقبه بیمارستان و استاندارد های
اجرایی ابالت ویسکان
utes sate.wi.us/rl dsl/hospital/HospitalDissstrPlag. htm
صفحه 35:
منابع ابزار جمع آوری اطلاعات:
CSBREL
See ee ae mies ee eed
21111111 [1 1 1 111111111111111 [ [7
لس ا ا 003100
te ا تنا |
{ne Cente مج بج Suny of Sater ana Emerging infectons(CSBLREN 8 par of Saint Lous Uaverety, Schea oF
Fic Heath. For fre fermaton oo CSERE!, pease go 0 ln webs at ie /iney betes. eur
Grater acxnoweageren 9 made fo ne Counter Otsaste Unt. New Savin Wale Department oF Heath, جا هتوم
‘Sue Kasson, Project Ce, fore wilngness fo share portions ofan ergnal disaster preparedness document
‘np www apc aig مات ههلا
صفحه 36:
Hospital Disaster Preparedness: Meeting a Requirement or Preparing
for the Worst?
Risk Management Coordinator for Support Services
South Carolina Hospital Assocation
West Columbia, SC
APPENDIX A
If the Winds Blow and the Earth Shakes: A Disaster Planning Checklist
A geod disaster plan will address any contingency that the hospital may face.
Hospitals tend ta use a generic approach when preparing their cisasters plans,
However, not all disasters are the same, Some will involve mass casualties while
others will involve the facility and its operation, A disaster plan should be simple
So that all staff can understand it, but Hhorough enough so that if a clisaster
should strike the hospital or its surrounding community, staff will be able to.
respond appropriately.
Here are some ideas to help evaluate a disaster plan and issues that should be
addressed within the document, This checklist is not intended to be
comprehensive; it is developed as a tool to assist in planning,
I Square One
‘A. Has a disaster planning committee been formed?
B. Are there representatives from the medical staff (particularly from.
the emergency clepartment and surgery), nursing, various support
services and admunistration?
Fias this committee been charged with overseeing the development ی
of the disaster manual?
D. Does this committee review and critique disaster drills and
evaluate whether changes need to be made to the disaster mamual?
Has the Board of Trustees been informed of its responsibilities in
the event of a catastrophe to the hospital, and ia it willing to
delegate certain decision-making to the CEO for expenditure of
funds for emergency needs/ repairs?
I, Address the Threat
A. Is the area in which your hospital is located susceptible to:
صفحه 37:
Gudeter م0 ولمم تست( لاوما
من | مت | سس | مساق سل( | ملس
‘tered Orwter Pra
تست امس Dire
0
‘Do rewove patects ond persvocel Prow ootd pr tredeaed dager suck os Pre, exposta, باه روت
و Brow keep beck Por he core oP recor corn.
08. Meophrrectcra oF “tered Disaster (Pho
‘Dhe accor oPPice فا تمه سا اب oct “hoterad cheaster" tt eB Pent. TP Pre ts volved, bey ull cal ©-0-
0 Coorg) Cowmnicdtos Cecter). Prey ual remodel) oP) oll deparircts.
(Patwots ll be evacated Prow stiched areas to “sdPe" areas oP the hosp.
‘The dereava, جوز ص جد extol io uhick the place to be سا نت لاو detercniaed by he persia وه و
(Rol cdl ul be tke bePore, chery ond Per evant, P posible
Resouces Por Patect TrowPer
Okey ares keeps van be eran Por wae er oP ports, kind supple, ov kl persinel
(Orntad the IePorwatod Order, ad Dedcd (Records, ® hese ober hosptds oped io be ooctated. Mey ul
ceed i kr هوا هه سا و عم سا لو ماس با ماو بط
“Wosprds ooctaded wil be asked وه ۴ عم سا ۳ موم لاو روم وی عم و
‘hte~Losptd TracePers
(Pokey ی
۳ با امه adequately vared Por of this koeptd, the pateot shoud be لوط io on appropriate private
,اعد( وم The apphes to the Probout conics:
صفحه 38:
روش جمع آوری اطلاعات و اجرای پژوهش
" ادبیات پژوهش منابع کتابخانه ای و اینترنتی
* روش میدانی که مربوط به جمع آوری اطلاعات
برای پاسخ گویی به سئوالات ویژه چک لیست
(ابزار جمع آوری اطلاعات) می باشد.
* این چک لیست» توسط خود محقق از طریق مشاهده
ومصاحبه با مدیران و مسئولین و ضمن بازدید از
بخش های مختلف بیمارستان ها و بررسی مستندات
موجود تکمیل گردید.
صفحه 39:
2 تجزیه و تحلیل داده ها :
claw york آمار توصیفی با استفاده از شاخص های
آماری درصده میانگین و انحراف معیار و در سطح
آمار استنباطی از آنالیز واربانس و آزمون توکی
برای مقایسه گروهها استفاده شد.
صفحه 40:
سطح زیر
بنای مفید
۴۰۰۰۰
متر مريع
۳۴۰۸
متر مريع
۳۷۰۰
متر مريع
جدول :مشخصات مراکز آموزشی -درمانی
دانشگاه علوم پزشکی کاشان
قدمت
ساختمان | سال تاسیس | تخت فال | نوع فعالیت
۶سال | ۱۳۶۹ ۳ | عمومی
۴۱سال ۱ ۱۳۴۴ ۴۵ تخصصی
۴سال | ۱۳۳۱
ااسال ۱ ۱۳۷۴ ۴۵ تخصصی
مشخصات
مرکز
مرکز
آموزشی درمانی
شهید بهشنی
اخوان
صفحه 41:
4 20
ro} 65 6 65
3 1 55 | 0
سس نه 42 1"
شهید بهشتی 0 —
aol ۲
متینی ۲7 ۱ 24 1
ao} |
اخوان اقا
ao}
دم
| ۳
خدمات پشتیبانی خدمات تفخیصی خدمات درمانی خدمات اورژانس
ميانكين درصد آمادکی مراکز آموزشی -درمانی دانشگاه علوم پزشکی
کاشان دربرابرحوادث غیرمترقبه به تفکیک مرکز در هر حیطه در سال ۱۳۸۵
صفحه 42:
اخوان 19
Me cs a نامه ریز آموزش
بذيرش وستند سازماندهی برنمه ریزی
sil
نمودار:میانگین درصد آمادگی مراکز آموزشی ودرمانی Oe aa
پزشکی کاشان دربرابر حوادث غیرمترقبه به تفکیک مرکز در هر حب
در سال ۱۳۸۵
صفحه 43:
برنامه هاى ابمنى کنترلترافیک خارجى كنترل ترافيك داخلى 0 ارتباطات
نمودار:ميانكين درصد آمادكى مراكز آموزشى -درمانى دانشكاه علوم
پزشکی کاشان دربرابر حوادث غیرمترقبه به قفكيك مركزدرهر حيطه در
سال ۱۳۸۵
صفحه 44:
درصد میزان. آمادگی مراکز آموزشی و درماني دانشگله علوم پزشکی کلشان, در هر حیطه
در سال 0666
مه
ی
es
ge
aS
© هه
رن تفه رن ترا Del ay Ole ctl yk
غیج لش سیب i
whe
صفحه 45:
اخوان متینی شهید بهشتی
نموداردرصد آمادگی مراکز آموزشی ودرمانی دانشگاه علوم پزشکی
کاشان از نظر مدیریت بحران در حوادث غیرمترقبه در سال ۱۳۸۵
صفحه 46:
نتایج این پژوهش میزان آمادگی مرکز آموزشی و درمانی دانشگاه
علوم پزشکی کاشان را از نظر ارایه خدمات مورد نیاز مصدومین و
مجروحین در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه در مطابقت با استاندارد
های مدیریت بحران در حد متوسط ( ۴۷ درصد) ارزبابی نموده است.
صفحه 47:
اغلب مراکز آموزشی- درمانی فاقد برنامه آموزشی مدون جهت مقابله با
حوادث غیر مترقبه می باشند» حتی در کشورهای پیشرفته نیز که داشتن برنامه
مدیریت بحران در ارزشیابی بیمارستان ها الزامی است عدم آموزش و تمرین
کافی منجر به ابجاد مشکلاتی شده است و این همان جیزی است که از آن به
عنوان سندروم برنامه روی کاغذ یاد می شود و بسیار خطرناک است و موجب
توهم آمادگی و حس امنیت کاذب go شود. بنابراین برنامه مدیربت بحران
باید توام با آموزش و مانور باشد .
صفحه 48:
پژوهش هایی که در سال های اخبر در مورد پیمد های فاجعه آمیز حوادت
غير مترقبه و خسارات کسترده جانی و مالی بلایای طبیعی در کشور صورت
گرفته ؛نمایانگراین است که آمادکی برای مقابله با بحران وجود نداشته و
يا بطور غیر موثر و غیر علمی انجام می گیرد.
فنایج پژوهش هایی که به منظور ارزبابی میزان آمادگی بیمارستان های
وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی تهران ابران» اراک» شیراز اصفهان»
بابل» زنجان وکرمان صورت گرفت نشان دادکه بیمارستان ها ی بررسی
شده از استاندارد های آمادگی در برابر حوادث غیر مترقبه به دور بوده و
میزان آمادگی آنها کم و با در حد متوسط می باشد.
صفحه 49:
© آموزش کار کنان بیمارستان و علاقه مند نمودن آنان از طریق فیلم»
اسلاید و مانورهای آموزشی
5 توسعه و بهینه سازی بخش اورژانس و ایجاد بخش آلودگی زدایی
:* تهیه برنامه مکتوب ایمنی و تشکیل کمیته ایمنی و مقاوم سازی نسبت
به کلیه حوادث غیر مترقبه مانند: زلزله؛ سیل» آتش سوزی و...
صفحه 50:
پيشنهادها
۶ تدوین برنامه مدون و اختصاصی و عملیاتی برای هر بخش با
مشارکت کلیه کار کنان
:* ایجاد شبکه ارتباطی با سایر سازمان های پاسخگو نظیر شهرداری»
آتش نشانی و...
#اختصاص بودجه کافی به منظور پیاده سازی نظام مدیریت بحران
در حوادث غیر مترقبه .
صفحه 51:
پيشنهاد برای تحقیقات بعدی
** بررسی نقش و جایگاه آموزش و فرهنگ سازی در توسعه و بهینه
سازی مديريت بحران
نقش و جايكاه سازمان هاى غير دولتى (070602) در ارائه خدمات
اوليه و بهداشتى در هنكام بروز حوادث غير مترقبه
** بررسى تطبيقى الكو هاى متداول مديريت بحران در زمينه خدمات
بهداشتى و درمانى در کشورها ی مختلف
صفحه 52:
پيشنهاد برای تحقیقات بعدی
** مطالعه تطبیقی نظام آموزش همگانی سوافج و حوادث غیر مترقبه
در کشور های مختلف
** بررسی دوره های آموزشی مدیریت بحران در سازمان های
پاسخگو در حوادث غير مترقبه
** بررسی میزان آمادگی سازمان های مختلف از نظر مدبریت بحران
در حوادث غیرمترقبه(مخابراتشهر داری» راه و ترابری »پلیس
.0
صفحه 53:
صفحه 54:
راهکارهای ارتقاء مدبریت بحوان
در حوادث و سوانج غير مترقيه
Promotion of Crisis
صفحه 55:
ALyNOY (sh SM Mee] Bevute
BOS ts
25° Se مس
Seen ی
> مج Oy SETI کرد باه و
( که ) كود SEGA OAS 2 WORE «كهدح - ور ns
Deuce ret te uur es wu تخاس بسا سوم ما ؟
‘Diecsters — Oo«erittee
te AMOS! DTS wi ce NEE E EME M2 AG!
nk
EWEEP| IS: WK Oe VERE COMER ie
(oar enw
HCPC 202 D-CA Ee IK CIA ed
صمت واعروومت دسم عمف
erie a,
مر رات PY NEAA سو حت
NE كنت
ys cote rar nen
ne or وهی عر وی ور ی See ا ae
اس ی
موه
۳ cn
PROTOS WD ART EY SY Py FOIE) TK
Use,
TRY WO 1) مد BEF LAI EWE AC OO EIB ID PU PETA EO
صفحه 56: