کسب و کارگزارش‌های دولتیمراقبت‌های بهداشتیتجهیزات پزشکیپزشکی و سلامتبرنامه‌ریزی

بررسی ميزان آمادگی مراكز آموزشی درمانی كاشان از نظر مديريت بحران درحوادث غير مترقبه

صفحه 1:

صفحه 2:
ايب ‎٠‏ باسپاس از يكايك استادان فرزانه ‏و ارجمند که بی باری و همراهیشان ‎

صفحه 3:
« بررسی میزان آمادگی مراکز ( 7 آموزشی درمانی کاشان ازنظر مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه» سال ۱۳۸۵

صفحه 4:
2 آمادگی **محموعه اقداماتی است که توانایی جامعه؛ دولت و مردم را در انجام مواحل مختلف مدیریت بحران افزایش میدهد. ستاد حوادث غیر مترقبه کشور

صفحه 5:
Cristy ren حوادئی که در اثر عملکردهای طبیعی و انسانی به طور ناگهانی به وجود می آیدو مشقت و سختی را به يك مجموعه یا جامعه انسانی تحمیل میکند و برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری» فوری و فوق العاده دارد. (ستاد حوادث غیر مترقبه کشور)

صفحه 6:
حوادث غیر مترقبه ‎Oeuster‏ اتفاقاتی هستند که بطور غافلگیر کننده و گاه اجتناب ناپذیر رخ داده و به علت كستردكى تاثير بر منابع مادی و انسانی و قطع روند طبیعی حیات خارج از ظرفیت تطابق جوامع بوده و گاه بدون کمک های ملی و بین المللی به فاجعه های انسانی منجرمی گردند. حوادث غیرمترقبه را به دو نوع بلایای طبیعی و بلایای سازمان بهداشت جهانی» 010

صفحه 7:

صفحه 8:
)| مدیر بت بحران 024 حسبه فرایند عملكرد و برنامه ریزی مقامات دولتی و دستگاههای اجرایی دولتی » که با مشاهده تجزیه و تحلیل بحرانها؛ به صورت یکپارچه, جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود تلاش میکنند از بحرانها پیشگیری نمایند یا در صورت بروز آنها در جهت کاهش آثار» آمادکی لازم امدادرسانی سریع و بهبود اوضاع تا سطح وضعیت عادی تلاش نمایند. » (ستاد حوادث غیر مترقبه کشور)

صفحه 9:
چرخه مدیریت بحران > وت Prevention Preparedness Recovery Response الى که

صفحه 10:
فرایند برنامه ریزی مدیریت بحران ‘The planning process that we shall present is a step-by-step procedure (as recommended, by WHO Community Emergency Preparedness, 1999) as follows

صفحه 11:
9 * آمروزه مدیربت بحران بخش جداناپذبری از كل نظام مدیریت است * بخش اساسی از مدیریت استراتژیک را تشکیل می دهد.

صفحه 12:

صفحه 13:
حوادث غير مترقبه از دیرباز در جهان باعث بروز مشکلات فراوان و خسارات جانی» مصدومیت ‎cle‏ معلولیت هاو زیان های اقتصادی بی شماری شده است

صفحه 14:
--- وجود يك طرح مديريت بحران براى مراكز امدادى ضرورى است و تنها راه مقابله ى مؤثر با حوادث غيرمترقبه در اين مراكز وجود طرح و برنامه اى براى آمادكى و اعمال واكنش مناسب مى باشد تا از ابن طريق آثار ناشى از اين حوادث به حداقل كاهش يابد.

صفحه 15:
مسئله و پرسش اصلی تحقیق چنانچه حادثه غیر مترقبه ای در سطح شهرستان و توابع آن رخ دهد آبا مراکز آموزشی درمانی خواهند توانست حادثه را از لحاظ ماموریت های تعریف شده در حوزه مذکور به گونه ای مدیریت نمایند که عواقب سوء ناشی از حادثه بعد از رخداد آن حداقل کردد؟ آیا آمادگی در حد استانداردهای تعریف شده وجود دارد؟ * میزان این آمادگی چقدر است؟ واز هم اکنون برای رفع نقاط ضعف مذذکور چه باید کرد1

صفحه 16:
2 اهمیت پژوهش : ؟#بدون بهره مندی یک برنامه مدیریت بحران» مدیران در فرایند مواجهه با بحران دچار چالشهای زیادی خواهندشد. همچنین آنها باید فشار زیادی را از لحاظ احساسی و

صفحه 17:
© هدف ازمدیریت صحیح بحران دریک مرکز آموزشی درمانی ارائه خدمات بهداشتی» درمانی به مردم درمناسب ترین زمان ۶ انطباق وضعیت بیمارستان با شرایط جدید بر اساس طرح های پیش بینی شده :* این تحقیق بدنبال این است که با تعیین میزان آمادگی این مراکز به شناسایی نقاط قوت و ضعف در زمینه ارائه خدمات مورد نیاز پرداخته و مسئولین امر ضمن بر طرف نمودن کاستیها به تدوین واجرای برنامه استراتژیک مدیریت بحران برای اين مراکز اقدام نمایند.

صفحه 18:
2 هدف کلی : تعیین میزان آمادگی مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان ازنظر ارایه خدمات مورد نیاز مصدومین و مجروحین با توجه به استاندارد های مدیریت بحران درزمان وقوع حوادث غیرمترقبه می باشد.

صفحه 19:
** تعیین میزان آمادگی مراکز آموزشی درمانی در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه با توجه به استاندارد های مدیریت بحران از نظر ارایه: ۱-خدمات اورژانس ۴۲-خدمات درمانی ۳-خدمات تشخیصی ۴-خدمات پشتیبانی و مدیریت منابع ۵-وجود برنامه آموزشی مدون و انجام مانور های دوره ای ۶-ساختار مدیریت شامل برنامه ریزی و سازماندهی ۷- برنامه ها ی ایمنی» پذیرش و مستند سازی» ارتباطات» کنترل ترافیک داخلی و خارجی

صفحه 20:
ماشگویریدکز از نسظرایلنه خدماناور نبا تسوجه بسملستانداردهای0 مديريت بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟ هيرك نآماهكيابرعيلكز لو نظرايلنه خدماسرملنريا نوجه بملستاندثيد هاى © مديريت بحران در سال 17/4 جقدراست؟ میزانآمادگیاین‌میاکز از نظرایلثه خدمانق‌شخیصوبا تسوجه بملستاندارد های 6 مدیریت بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟ میزلنآمادگیایرسوکز از نظر خد ماه شتبلنی عد یرب تنلبع حوادها -6 توجه به استاندارد های مدیریت بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟

صفحه 21:
:سئوال های پژوهش ۵- میزان آمادگی این مراکز از نظر وجود برنامه آموزشی مدون و انجام مانور با توجه به استاندارد هاي مدیریت بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟ ۶- میزان آمادگی این مراکز از نظر ساختار مدیریت با توجه به استاندارد های مدیریت بحران در سال ۱۳۸۵ چقدر است؟ ۷- میزان آمادگی اين مراکز از نظر برنامه ها و فعاليت هاى ايمنى » پذیرش و مستند سازی» ارتباطات» کنترل ترافیک داخلی و خارجی با توجه به استانداردهای مدیریت بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟

صفحه 22:
2 سئوال های پژوهش حیزل نآمادگیلیرسیکز لزنظرایلیه خدماته مورد نیاز به مصدومین و مجروحین در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه با توجه به استاندارد های مدیریت بحران در سال ۱۳۸۵ جقدر است؟

صفحه 23:
ارزیابی تطبیقی برخورد جوامع با حوادث غير مترقبه مقایسه الکوی جامعه تقدیر گرا و جامعه خوداتکاء دولت محافظ دولت التیام‌بخش (جلمعه خودلنگاء) (جلمعه تسقدیرگرا) ‎oe‏ حون راهبرد کمک‌رسانی و نجات اقدامات پیشگیرانه اقدامات التیامبخش برنامه ریزی اقتضایی برای برنامه‌ریزی بحران(بصورت بحران محدود)

صفحه 24:
دولت محافظ (جامعه خود اتکاء) نظام اطلاعاتی وجود دارد. مداخله پیش از وقوع حادثه صورت می‌گیرد. ماهیت عملیات فنی است. روشهای عقلانی اتخاذ می‌شود. وجوه و منابع مالی خاص پیش‌بینی می‌شود, پیشگیری از خطر مورد تأکید است. مقایسه استراتزی مقابله با حوادث در دولت التیام‌بخش و محافظ دولت التیام‌بخش(جامعه تقدیرگرا) اطلاعات نامنظم و پراکنده است مداخله پس از وقوع حادثه صورت می‌گیرد. عملیات ماهیت سیاسی دارد. واکنش‌ها غیرعادی و عاطفی است. وجوه و منابع اتفاقی و پوششی است. تأکید بر کاهش خطر است.

صفحه 25:
دولت محافظ منظم» رسمی» مستمر متنوع» کوچک» تخصیص بافته مدیریت طبق قوانین و مقررات مبتنی بر مطالعات و رعایت استانداردها با انگیزه تسکین آلام» بهبود وضع» بیمه» بازرسی» مدیریت خطر ‎TY gaol‏ تجدیدپذیر ‎ ‏و دولت محافظ ‏دولت تقديركرا تصادفىء بعد از وقوع حادثه ‏وسیع» فردی پراکنده نظارت ضعیف مقامات مرکزی مبتنی بر تصمیمات خلق‌الساعه موارد اضطراری امداد» نحات تأمین سرپناه؛ کمکهای جبرانی هزینه‌های زیاد» تا حدودی تجد یدناپذ بر ‎ ‏مقایسه ویژگیهای منابع مالی در الگوی دولت تقدیر گرا ‏ویژگیهای منابع مالی جمع آوری وجوه و کمکها ‏حجم وجوه و كمكها نوع آزادی عمل و اختیار روشهای توزیع ‏پوشش هزینه‌ها ‏بهره‌وری وجوه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
ig. 8 The effects of disasters on the development of prepared and unprepared communities Potential Prepared community disaster Level of development ~ Unprepated community

صفحه 27:
مروری بر نظام مدیریت بحران درایران و دیگر کشورها ‎naples‏ سحول رد رل بون؛ ‎ ‏ظاممد بیس حولردر لپن* سظام‌مد یریس حولردر عللی* نسظاممد بریسحولردر تسرکیه * نظام‌سد برس حولردر کرد * ‏نظاممد بیس حولندر ک‌انادا *

صفحه 28:
, Emergency Personnel ,Business:Information For Institutions, Individuals, Government Professionals ,News Media , Kids Thunderstorm Tornado Tsunami Volcano Wildfire Winter Storm ee ey Disaster Declaratic wd) » Recent presidential declarations iil * Active Disasters & Emergencies _ + »Declaration Archives

صفحه 29:
هم مس شوگ ae ۳ 4 ‎FEMA for Kids! 'm Herman,‏ ما مها ‎ ‎This ste teaches you how to be prepare sand nga Hesse’ damage. You can alo tare wastes Heasors UHR read stories and become a Disaster Action Ki gd do forge earn ‘bout FEMA. A story about my search of shal ‎feading, too! ‎Hey, parents and teachers ~ we have re Pare ‘Teachers page has activites, euriculum 3 nt rmation Rn Ube inthe classroom or at home! wee ee

صفحه 30:
3 مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه در بیمارستا ن های آمریکا AHA Disaster Readiness... Advancing Health a “=~ 3 Where Do You Stand?

صفحه 31:
:جامعه آمار ‎S‏ پژو هش * مرکز آموزشی و درمانی عمومی شهید بهشتی مرکز آموزشی و درمانی تخصصی متینی مرکز آموزشی و درمانی تخصصی اخوان " بیمارستانهای خصوصی تامین اجتماعی؛ در این مطالعه قرار نمی گیرد.

صفحه 32:
ابزار جمع آوری اطلاعات ابزار جمع آوری اطلاعات در این تحقیق » چک لیستی مشتمل بر دو بخش است: * بخش اول مربوط به اطلاعات دموگرافیک مرکز آموزشی و درمانی * بخش دوم سئوالات مرتبط با میزان آمادگی این مراکز در تطبیق با استاندارد ها در ۱۳ حیطه پژوهش است و ۲۴۰ سئوال می باشد. * پاسخ این سئوالات به صورت " بلی»خیر وتاحدودی " گروه بندی شده است و به پاسخ بلی نمره یک» خیر نمره صفر و وقتی در زمینه سئوال خاصی تا حدودی آمادگی وجود داشت با توجه به میزان آمادگی نمره ای بین صفر تا یک اختصاص داده می شود.

صفحه 33:
2 سطوح آمادگی بیمارستان ها » بر اساس امتیازات کسب شده : کمتر از ۲۰(۲/۰ درصد) خیلی ضعیف # بین ۰/۲ ۴/۰۱۵ (۲۰تا۴۰ درصد) ضعیف بین۴۱/۰ تا ۶/۰( ۴۱ تا ۶۰ درصد) متوسط # و بین ۶۱/۰ ۸۰/۰۸ (۶۱ تا ۸۰ درصد ) خوب % بین۸۱/۰ ا ۱ (۸۱ تا ۱۰درصد) بسیار خوب

صفحه 34:
* برنامه ارایه خدمات درمانی بیمارستانی برای مقابله با حوادث غیر مترقبه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان “جك ليست تهيه شده قوسط مر کز مطالعات بیو تروریسم دانشکده بهداشت دانشگاه سنت لویس و مرکز حوادث غیر مترقبه دپارتمان بهداشت ولز جنوبی ‎gnyha.org/eprc/general/templates/APIC MassCasualtyeRetdist‏ راهنمای برنامه ریزی حوادث غیر مترقبه بیمارستان و استاندارد های اجرایی ابالت ویسکان ‎utes sate.wi.us/rl dsl/hospital/HospitalDissstrPlag. htm‏

صفحه 35:
منابع ابزار جمع آوری اطلاعات: CSBREL See ee ae mies ee eed 21111111 [1 1 1 111111111111111 [ [7 لس ا ا 003100 ‎te‏ ا تنا | {ne Cente ‏مج بج‎ Suny of Sater ana Emerging infectons(CSBLREN 8 par of Saint Lous Uaverety, Schea oF Fic Heath. For fre fermaton oo CSERE!, pease go 0 ln webs at ie /iney betes. eur Grater acxnoweageren 9 made fo ne Counter Otsaste Unt. New Savin Wale Department oF Heath, ‏جا هتوم‎ ‘Sue Kasson, Project Ce, fore wilngness fo share portions ofan ergnal disaster preparedness document ‘np www apc aig ‏مات ههلا‎

صفحه 36:
Hospital Disaster Preparedness: Meeting a Requirement or Preparing for the Worst? Risk Management Coordinator for Support Services South Carolina Hospital Assocation West Columbia, SC APPENDIX A If the Winds Blow and the Earth Shakes: A Disaster Planning Checklist A geod disaster plan will address any contingency that the hospital may face. Hospitals tend ta use a generic approach when preparing their cisasters plans, However, not all disasters are the same, Some will involve mass casualties while others will involve the facility and its operation, A disaster plan should be simple So that all staff can understand it, but Hhorough enough so that if a clisaster should strike the hospital or its surrounding community, staff will be able to. respond appropriately. Here are some ideas to help evaluate a disaster plan and issues that should be addressed within the document, This checklist is not intended to be comprehensive; it is developed as a tool to assist in planning, I Square One ‘A. Has a disaster planning committee been formed? B. Are there representatives from the medical staff (particularly from. the emergency clepartment and surgery), nursing, various support services and admunistration? ‎Fias this committee been charged with overseeing the development‏ ی ‎of the disaster manual?‏ ‎D. Does this committee review and critique disaster drills and‏ ‎evaluate whether changes need to be made to the disaster mamual? Has the Board of Trustees been informed of its responsibilities in the event of a catastrophe to the hospital, and ia it willing to delegate certain decision-making to the CEO for expenditure of funds for emergency needs/ repairs? I, Address the Threat A. Is the area in which your hospital is located susceptible to: ‎ ‎

صفحه 37:
‎Gudeter‏ م0 ولمم تست( لاوما من | مت | سس | مساق سل( | ملس ‎‘tered Orwter Pra ‏تست امس‎ Dire ‎0 ‎‘Do rewove patects ond persvocel Prow ootd pr tredeaed dager suck os Pre, exposta, ‏باه روت‎ ‏و‎ Brow keep beck Por he core oP recor corn. 08. Meophrrectcra oF “tered Disaster (Pho ‘Dhe accor oPPice ‏فا تمه سا اب‎ oct “hoterad cheaster" tt eB Pent. TP Pre ts volved, bey ull cal ©-0- 0 Coorg) Cowmnicdtos Cecter). Prey ual remodel) oP) oll deparircts. (Patwots ll be evacated Prow stiched areas to “sdPe" areas oP the hosp. ‘The dereava, ‏جوز ص جد‎ extol io uhick the place to be ‏سا نت لاو‎ detercniaed by he persia ‏وه و‎ (Rol cdl ul be tke bePore, chery ond Per evant, P posible Resouces Por Patect TrowPer Okey ares keeps van be eran Por wae er oP ports, kind supple, ov kl persinel (Orntad the IePorwatod Order, ad Dedcd (Records, ® hese ober hosptds oped io be ooctated. Mey ul ceed i kr ‏هوا هه سا و عم سا لو ماس با ماو بط‎ “Wosprds ooctaded wil be asked ‏وه ۴ عم سا ۳ موم لاو روم وی عم و‎ ‘hte~Losptd TracePers (Pokey ‏ی‎ ‎۳ ‏با امه‎ adequately vared Por of this koeptd, the pateot shoud be ‏لوط‎ io on appropriate private ‏,اعد( وم‎ The apphes to the Probout conics:

صفحه 38:
روش جمع آوری اطلاعات و اجرای پژوهش " ادبیات پژوهش ‏ منابع کتابخانه ای و اینترنتی * روش میدانی که مربوط به جمع آوری اطلاعات برای پاسخ گویی به سئوالات ویژه چک لیست (ابزار جمع آوری اطلاعات) می باشد. * این چک لیست» توسط خود محقق از طریق مشاهده ومصاحبه با مدیران و مسئولین و ضمن بازدید از بخش های مختلف بیمارستان ها و بررسی مستندات موجود تکمیل گردید.

صفحه 39:
2 تجزیه و تحلیل داده ها : ‎claw york‏ آمار توصیفی با استفاده از شاخص های ‏آماری درصده میانگین و انحراف معیار و در سطح ‏آمار استنباطی از آنالیز واربانس و آزمون توکی برای مقایسه گروهها استفاده شد.

صفحه 40:
سطح زیر بنای مفید ۴۰۰۰۰ متر مريع ۳۴۰۸ متر مريع ۳۷۰۰ متر مريع جدول :مشخصات مراکز آموزشی -درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قدمت ساختمان | سال تاسیس | تخت فال | نوع فعالیت ۶سال | ۱۳۶۹ ۳ | عمومی ۴۱سال ۱ ۱۳۴۴ ۴۵ تخصصی ۴سال | ۱۳۳۱ ااسال ۱ ۱۳۷۴ ۴۵ تخصصی مشخصات مرکز مرکز آموزشی درمانی شهید بهشنی اخوان

صفحه 41:
4 20 ‎ro} 65 6 65‏ 3 1 55 | 0 سس نه 42 1" شهید بهشتی 0 — ‎aol ۲‏ متینی ۲7 ۱ 24 1 ‎ao} |‏ اخوان اقا ‎ao}‏ ‏دم | ۳ خدمات پشتیبانی خدمات تفخیصی خدمات درمانی خدمات اورژانس ميانكين درصد آمادکی مراکز آموزشی -درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان دربرابرحوادث غیرمترقبه به تفکیک مرکز در هر حیطه در سال ۱۳۸۵

صفحه 42:
اخوان 19 ‎Me cs a‏ نامه ریز آموزش بذيرش وستند ‏ سازماندهی برنمه ریزی ‎sil‏ ‏نمودار:میانگین درصد آمادگی مراکز آموزشی ودرمانی ‎Oe aa‏ پزشکی کاشان دربرابر حوادث غیرمترقبه به تفکیک مرکز در هر حب در سال ۱۳۸۵ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 43:
برنامه هاى ابمنى کنترلترافیک خارجى كنترل ترافيك داخلى 0 ارتباطات نمودار:ميانكين درصد آمادكى مراكز آموزشى -درمانى دانشكاه علوم پزشکی کاشان دربرابر حوادث غیرمترقبه به قفكيك مركزدرهر حيطه در سال ۱۳۸۵

صفحه 44:
درصد میزان. آمادگی مراکز آموزشی و درماني دانشگله علوم پزشکی کلشان, در هر حیطه در سال 0666 مه ی ‎es‏ ‎ge‏ ‎aS‏ ‏© هه رن تفه رن ترا ‎Del ay Ole ctl yk‏ غیج لش سیب ‎i‏ ‎whe‏

صفحه 45:
اخوان متینی شهید بهشتی نموداردرصد آمادگی مراکز آموزشی ودرمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از نظر مدیریت بحران در حوادث غیرمترقبه در سال ۱۳۸۵

صفحه 46:
نتایج این پژوهش میزان آمادگی مرکز آموزشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان را از نظر ارایه خدمات مورد نیاز مصدومین و مجروحین در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه در مطابقت با استاندارد های مدیریت بحران در حد متوسط ( ۴۷ درصد) ارزبابی نموده است.

صفحه 47:
اغلب مراکز آموزشی- درمانی فاقد برنامه آموزشی مدون جهت مقابله با حوادث غیر مترقبه می باشند» حتی در کشورهای پیشرفته نیز که داشتن برنامه مدیریت بحران در ارزشیابی بیمارستان ها الزامی است عدم آموزش و تمرین کافی منجر به ابجاد مشکلاتی شده است و این همان جیزی است که از آن به عنوان سندروم برنامه روی کاغذ یاد می شود و بسیار خطرناک است و موجب توهم آمادگی و حس امنیت کاذب ‎go‏ شود. بنابراین برنامه مدیربت بحران باید توام با آموزش و مانور باشد .

صفحه 48:
پژوهش هایی که در سال های اخبر در مورد پیمد های فاجعه آمیز حوادت غير مترقبه و خسارات کسترده جانی و مالی بلایای طبیعی در کشور صورت گرفته ؛نمایانگراین است که آمادکی برای مقابله با بحران وجود نداشته و يا بطور غیر موثر و غیر علمی انجام می گیرد. فنایج پژوهش هایی که به منظور ارزبابی میزان آمادگی بیمارستان های وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی تهران ابران» اراک» شیراز اصفهان» بابل» زنجان وکرمان صورت گرفت نشان دادکه بیمارستان ها ی بررسی شده از استاندارد های آمادگی در برابر حوادث غیر مترقبه به دور بوده و میزان آمادگی آنها کم و با در حد متوسط می باشد.

صفحه 49:
© آموزش کار کنان بیمارستان و علاقه مند نمودن آنان از طریق فیلم» اسلاید و مانورهای آموزشی 5 توسعه و بهینه سازی بخش اورژانس و ایجاد بخش آلودگی زدایی :* تهیه برنامه مکتوب ایمنی و تشکیل کمیته ایمنی و مقاوم سازی نسبت به کلیه حوادث غیر مترقبه مانند: زلزله؛ سیل» آتش سوزی و...

صفحه 50:
پيشنهاد‌ها ۶ تدوین برنامه مدون و اختصاصی و عملیاتی برای هر بخش با مشارکت کلیه کار کنان :* ایجاد شبکه ارتباطی با سایر سازمان های پاسخگو نظیر شهرداری» آتش نشانی و... #اختصاص بودجه کافی به منظور پیاده سازی نظام مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه .

صفحه 51:
پيشنهاد برای تحقیقات بعدی ** بررسی نقش و جایگاه آموزش و فرهنگ سازی در توسعه و بهینه سازی مديريت بحران نقش و جايكاه سازمان هاى غير دولتى (070602) در ارائه خدمات اوليه و بهداشتى در هنكام بروز حوادث غير مترقبه ** بررسى تطبيقى الكو هاى متداول مديريت بحران در زمينه خدمات بهداشتى و درمانى در کشورها ی مختلف

صفحه 52:
پيشنهاد برای تحقیقات بعدی ** مطالعه تطبیقی نظام آموزش همگانی سوافج و حوادث غیر مترقبه در کشور های مختلف ** بررسی دوره های آموزشی مدیریت بحران در سازمان های پاسخگو در حوادث غير مترقبه ** بررسی میزان آمادگی سازمان های مختلف از نظر مدبریت بحران در حوادث غیرمترقبه(مخابراتشهر داری» راه و ترابری »پلیس .0

صفحه 53:

صفحه 54:
راهکارهای ارتقاء مدبریت بحوان در حوادث و سوانج غير مترقيه Promotion of Crisis

صفحه 55:
ALyNOY (sh SM Mee] Bevute BOS ts 25° Se ‏مس‎ ‎Seen ‏ی‎ > مج ‎Oy SETI‏ کرد باه و ( ‏که ) كود‎ SEGA OAS 2 WORE ‏«كهدح - ور‎ ns Deuce ret te uur es wu ‏تخاس بسا سوم ما ؟‎ ‘Diecsters — Oo«erittee te AMOS! DTS wi ce NEE E EME M2 AG! nk EWEEP| IS: WK Oe VERE COMER ie (oar enw HCPC 202 D-CA Ee IK CIA ed صمت واعروومت دسم عمف erie a, مر رات ‎PY NEAA‏ سو حت ‎NE‏ كنت ys cote rar nen ne or ‏وهی عر وی ور ی‎ See ‏ا‎ ae ‏اس ی‎ موه ۳ cn PROTOS WD ART EY SY Py FOIE) TK Use, TRY WO 1) ‏مد‎ BEF LAI EWE AC OO EIB ID PU PETA EO

صفحه 56:

باسپاس از يكايك استادان فرزانه و ارجمند كه بي ياري و همراهيشان .طي اين دوره تحصيلي مقدور نبود « بررسي ميزان آمادگي مراكز آموزشي درماني كاشان ازنظر مديريت بحران درحوادث غير مترقبه» سال 1385 آمادگي *مجموعه اقداماتي است كه توانايي ‏Cاحل جامعه ،دولت و مردم را در انجام مر مختلف مديريت بحران افزايش ميدهد. ستاد حوادث غير مترقبه كشور CنCrisis بCحرا حوادثي كه در اثر عملكردهاي طبيعي و انساني به طور ناگهاني به وجود مي آيدو مشقت و سختي را به يك مجموعه يا جامعه انساني تحميل ميكند و برطرف كردن آن نياز به اقدامات اضطراري، فوري و فوق العاده دارد. (ستاد حوادث غير مترقبه كشور) حوادث غير مترقبه ‏Disaster اتفاقاتي هستند که بطور غافلگيرکننده و گاه اجتناب ناپذير رخ داده و به علت گستردگي تاثير بر منابع مادي و انساني و قطع روند طبيعي حيات ،خارج از ظرفيت تطابق جوامع بوده و گاه بدون کمک هاي ملي و بين المللي به فاجعه هاي انساني منجرمي گردند .حوادث غيرمترقبه را به دو نوع بالياي طبيعي و بالياي غير طبيعي تقسيم مي کنند سازمان بهداشت جهانيWHO، مديريت بحرانCrisis Management: فرايند عملكرد و برنامه ريزي مقامات دولتي و دستگاههاي اجرايي دولتي ،كه با مشاهده ،تجزيه و تحليل بحرانها ،به صورت يكپارچه ،جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهاي موجود تالش ميكنند از بحرانها پيشگيري نمايند يا در صورت بروز آنها در جهت كاهش آثار ،آمادگي الزم ،امدادرساني سريع و بهبود اوضاع تا سطح وضعيت عادي تالش نمايند» . (ستاد حوادث غير مترقبه كشور) چرخه مديريت بحران فرايند برنامه ريزي مديريت بحران :بيان مساله * امروزه مدیریت بحران بخش جداناپذیری از کل نظام مدیریت است * بخش اساسي از مديريت استراتژيك را تشكيل مي دهد. موقعيت جغرافيايي ايران حوادث غير مترقبه از ديرباز در جهان باعث بروز مشكالت فراوان و خسارات جاني ،مصدوميت ها ،معلوليت هاو زيان هاي اقتصادي بي شماري شده است :بيان مساله وجود يك طرح مديريت بحران براي مراكز امدادي ضروري است و تنها راه مقابله ي مؤثر با حوادث غيرمترقبه در اين مراكز وجود طرح و برنامه اي براي آمادگي و اعمال واكنش مناسب مي باشد تا از اين طريق آثار ناشي از اين حوادث به حداقل كاهش يابد. مسئله و پرسش اصلي تحقيق * چنانچه حادثه غير مترقبه اي در سطح شهرستان و توابع آن رخ دهد آيا مراکز آموزشي درماني خواهند توانست حادثه را از لحاظ ماموريت هاي تعريف شده در حوزه مذکور به گونه اي مديريت نمايند که عواقب سوء ناشي از حادثه بعد از رخداد آن حداقل گردد؟ * آيا آمادگي در حد استانداردهاي تعريف شده وجود دارد؟ * ميزان اين آمادگي چقدر است؟ واز هم اکنون براي رفع نقاط ضعف مذکور چه بايد کرد؟ اهميت پژوهش : *بدون بهره مندي يك برنامه مديريت بحران، مديران در فرايند مواجهه با بحران دچار چالشهاي زيادي خواهندشد .همچنين آنها بايد فشار زيادي را از لحاظ احساسي و فيزيكي تحمل كنند. اهميت پژوهش : * هدف ازمديريت صحيح بحران دريك مركزآموزشي درماني ارائه خدمات بهداشتي ،درماني به مردم درمناسب ترين زمان * انطباق وضعيت بيمارستان با شرايط جديد بر اساس طرح هاي پيش بيني شده * اين تحقيق بدنبال اين است كه با تعيين ميزان آمادگي اين مراكز به شناسايي نقاط قوت و ضعف در زمينه ارائه خدمات مورد نياز پرداخته و مسئولين امر ضمن بر طرف نمودن كاستيها به تدوين واجراي برنامه استراتژيك مديريت بحران براي اين مراكز اقدام نمايند. هدف كلي : * تعيين ميزان آمادگي مراكز آموزشي درماني دانشگاه علوم پزشكي كاشان ازنظر ارايه خدمات مورد نياز مصدومين و مجروحين با توجه به استاندارد هاي مديريت بحران درزمان وقوع حوادث غيرمترقبه مي باشد. اهداف جزيي : * تعيين ميزان آمادگي مراكز آموزشي درماني در زمان وقوع حوادث غير مترقبه با توجه به استاندارد هاي مديريت بحران از نظر ارايه: -1خدمات اورژانس -2خدمات درماني -3خدمات تشخيصي -4خدمات پشتيباني و مديريت منابع ‏Cام مانور هاي دوره اي -5وجود برنامه آموزشي مدون و انج -6ساختار مديريت شامل برنامه ريزي و سازماندهي -7برنامه ها ي ايمني ،پذيرش و مستند سازي ،ارتباطات ،كنترل ترافيك داخلي و خارجي :سئوال هاي پژوهش ‏Cهاي1- ‏Cتاندارد ‏Cس ‏Cه بCه ا ‏CسبCا تCوج ‏Cن ‏Cدماتاورژا ‏Cه خ ‏Cئ ‏Cكز از نCظرارا ‏CنمCرا ‏Cيي ‏C ‏Cگ ا ‏Cنآماد مCيزا مديريت بحران در سال 1385چقدر است؟ ‏Cد هاي2- ‏Cتاندار ‏Cس ‏Cه بCه ا ‏CيبCا تCوج ‏Cمان ‏Cدماتدر ‏Cه خ ‏Cئ CنCظرارا ‏Cكز از ‏CنمCرا ‏Cيي ‏C ‏Cگ ا ‏Cنآماد مCيزا مديريت بحران در سال 1385چقدر است؟ ‏Cتاندارد هاي3- ‏Cس ‏Cه بCه ا ‏CيصيبCا تCوج ‏CدماتتCشخ ‏Cه خ ‏Cئ ‏Cكز از نCظرارا ‏CنمCرا ‏Cيي ‏C ‏Cگ ا ‏Cنآماد مCيزا مديريت بحران در سال 1385چقدر است؟ ‏CثبCا 4- ‏Cواد ‏Cعح ‏CتمCناب ‏Cيو مCديري ‏CدماتپCشتيبان ‏Cكز از نCظر خ ‏CنمCرا ‏Cيي ‏C ‏Cگ ا ‏Cنآماد مCيزا توجه به استاندارد هاي مديريت بحران در سال 1385چقدر است؟ :سئوال هاي پژوهش - 5ميزان آمادگي اين مراكز از نظر وجود برنامه آموزشي مدون و انجام مانور Cمديريت بحران در سال 1385چقدر است؟ با توجه به استاندارد هاي ‏C - 6ميزان آمادگي اين مراكز از نظر ساختار مديريت با توجه به استاندارد هاي مديريت بحران در سال 1385چقدر است؟ - 7ميزان آمادگي اين مراكز از نظر برنامه ها و فعاليت هاي ايمني ،پذيرش و مستند سازي ،ارتباطات ،كنترل ترافيك داخلي و خارجي با توجه به استانداردهاي مديريت بحران در سال 1385چقدر است؟ :سئوال هاي پژوهش ‏Cدمات8- ‏Cخ ‏Cه ‏Cي ‏Cظرارا ‏Cن ‏Cكز از ‏CنمCرا ‏Cيي ‏C ‏Cگ ا ‏Cنآماد مCيزا مورد نياز به مصدومين و مجروحين در زمان وقوع ‏Cرقبه با توجه به استاندارد هاي مديريت حوادث غير مت بحران در سال 1385چقدر است؟ ارزيابي تطبيقي برخورد جوامع با حوادث غير مترقبه مقايسه الگوي جامعه تقديرگرا و جامعه خوداتكاء دولت محافظ ‏Cكاء( ‏Cت ‏Cودا ‏Cعه خ ‏Cام )ج التيامبخش ‌ دولت ‏Cعه تCقديرگرا( ‏Cام )ج راهبرد حفاظت و كاستن آسيبپذيري ‌ راهبرد كمك‌رساني و نجات اقدامات پيشگيرانه اقدامات التيام‌بخش برنامهريزي اقتضايي براي ‌ بحران برنامهريزي بحران(بصورت ‌ محدود) مقايسه استراتژي مقابله با حوادث در دولت التيام‌بخش و محافظ دولت محافظ(جامعه خود اتكاء) دولت التيام‌بخش(جامعه تقديرگرا) نظام اطالعاتي وجود دارد. اطالعات نامنظم و پراكنده است مداخله پيش از وقوع حادثه صورت ميگيرد. ‌ مداخله پس از وقوع حادثه صورت ميگيرد. ‌ ماهيت عمليات فني است. عمليات ماهيت سياسي دارد. روشهاي عقالني اتخاذ مي‌شود. واكنشها غيرعادي و عاطفي است. ‌ پيشبيني ‌ وجوه و منابع مالي خاص ميشود. ‌ وجوه و منابع اتفاقي و پوششي است. پيشگيري از خطر مورد تأكيد است. تأكيد بر كاهش خطر است. مقايسه ويژگيهاي منابع مالي در الگوي دولت تقديرگرا و دولت محافظ دولت محافظ دولت تقديرگرا ويژگيهاي منابع مالي منظم ،رسمي ،مستمر تصادفي ،بعد از وقوع حادثه جمع‌آوري وجوه و كمكها متنوع،كوچك ،تخصيص يافته وسيع ،فردي ،پراكنده حجم وجوه و كمكها مديريت طبق قوانين و مقررات نظارت ضعيف مقامات مركزي نوع آزادي عمل و اختيار مبتني بر مطالعات و رعايت استانداردها مبتني بر تصميمات خلقالساعه ‌ روشهاي توزيع با انگيزه تسكين آالم ،بهبود وضع، بيمه ،بازرسي ،مديريت خطر موارد اضطراري ،امداد، نجات ،تأمين سرپناه، كمكهاي جبراني هزينهها ‌ پوشش كارآمدي باال ،تجديدپذير هزينههاي زياد ،تا حدودي ‌ تجديدناپذير بهرهوري وجوه ‌ مروري بر نظام مديريت بحران درايران و ديگر كشورها ‏Cن* ‏Cيرا ‏Cندر ا ‏CظاممCدیریتبCحرا ن ‏Cن* ‏Cپ ‏Cندر ژا نCظاممCدیریتبCحرا ‏Cندر مCاCلزي* نCظاممCدیریتبCحرا ‏Cيه * ‏Cندر تCرك نCظاممCدیریتبCحرا *C ‏Cندر كCره نCظاممCدیریتبCحرا ‏Cندر کانادا * نCظاممCدیریتبCحرا , Emergency Personnel ,Business:Information For نظام مدیریت بحران در آمريكا Institutions,Individuals, Government Professionals ,News Media , Kids Get Disaster Information • Chemical • Dam Failure • • • • • • • • • • • • • • • • • • Earthquake Fire Flood Haz. Material Heat Hurricane Landslide Nuclear Terrorism Thunderstorm Tornado Tsunami Volcano Wildfire Winter Storm Disaster Declarations: » Recent presidential declarations Active Disasters & Emergencies »Declaration Archives • Active Disasters & Emergencies Welcome to FEMA for Kids! I'm Herman, the spokescrab for the site. This site teaches you how to be prepared for disasters and prevent disaster damage. You can also learn what causes disasters, play games, read stories and become a Disaster Action Kid. And don't forget to learn about FEMA. A story about my search for a disaster-proof shell is great reading, too! Hey, parents and teachers -- we have resources for you! Parents & Teachers page has activities, curriculum and safety information you can use in the classroom or at home! Our Privacy Policy is here and our Online Safety information is here. مديريت بحران در حوادث غير مترقبه در بيمارستا ن هاي آمريكا :جامعه آماري پژوهش مركز آموزشي و درماني عمومي شهيد بهشتي مركز آموزشي و درماني تخصصي متيني مركز آموزشي و درماني تخصصي اخوان بيمارستانهاي خصوصي ،تامين اجتماعي ،در اين مطالعه قرار نمي گيرد. ابزار جمع آوري اطالعات ابزار جمع آوري اطالعات در اين تحقيق ،چك ليستي مشتمل بر دو بخش است: بخش اول مربوط به اطالعات دموگرافيك مركز آموزشي و درماني بخش دوم سئواالت مرتبط با ميزان آمادگي اين مراكز در تطبيق با استاندارد ها در 12 حيطه پژوهش است و 240سئوال مي باشد. پاسخ اين سئواالت به صورت " بلي،خير وتاحدودي " گروه بندي شده است و به پاسخ بلي نمره يك ،خير نمره صفر و وقتي در زمينه سئوال خاصي تا حدودي آمادگي وجود داشت ،با توجه به ميزان آمادگي نمره اي بين صفر تا يك اختصاص داده مي شود. سطوح آمادگي بيمارستان ها ،بر اساس امتيازات كسب شده : * كمتر از 20(2/0درصد) خيلي ضعيف * بين 0 /2تا 20( 4/0تا 40درصد) ضعيف * بين 41/0تا 41 (6/0تا 60درصد) متوسط * و بين 61/0تا 61 ( 80/0تا 80درصد ) خوب * بين 81/0تا 81( 1تا 100درصد) بسيار خوب :منابع ابزار جمع آوري اطالعات * برنامه ارايه خدمات درمانى بيمارستانى براي مقابله با حوادث غير مترقبه معاونت تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت و درمان ‏www.hbi.ir/hosting/disasters/health/khadamatdarman/hospital/hospital *چك ليست تهيه شده توسط مركز مطالعات بيو تروريسم دانشكده بهداشت دانشگاه سنت لويس و مركز حوادث غير مترقبه دپارتمان بهداشت ولز جنوبي امريكا .gnyha.org/eprc/general/templates/APIC_MassCasualtyChecklist *راهنماي برنامه ريزي حوادث غير مترقبه بيمارستان و استاندارد هاي اجرايي ايالت ويسكانسين ‏w.dhfs.state.wi.us/rl_dsl/hospital/HospitalDisastrPlng.htm منابع ابزار جمع آوري اطالعات: Hospital Disaster Plan -Standard Operating Guidelines Introduction | Rules_&_Regulations | Forms | Providers | Contacts Internal Disaster Plan – • • • • • • • • • • • • • • Evacuation for Internal Disasters A. Reasons for Evacuation To remove patients and personnel from actual or threatened danger such as fire, explosion, enemy attack, tornado, etc. To free hospital beds for the care of incoming casualties. B. Implementation of Internal Disaster Plan The admitting office will be informed that an "internal disaster" is in effect. If fire is involved, they will call 9-11 (Emergency Communications Center). They will immediately notify all departments. Patients will be evacuated from stricken areas to "safe" areas of the hospital. The decision, as to the extent to which the plan is to be implemented, will be determined by the person in charge. Roll call will be taken before, during and after evacuation, if possible. Resources for Patient Transfer Other area hospitals can be contacted for transfer of patients, additional supplies, or additional personnel. Contact the Information Center, and Medical Records, if these other hospitals need to be contacted. They will need to know the number of patients to be transferred and the diagnosis or types of injuries. Hospitals contacted will be asked to provide emergency ambulance pick-up for these patients if necessary. Inter-Hospital Transfers Policy: If, in the judgment of the physician or emergency physician (in conjunction with the private physician), the patient cannot be adequately cared for at this hospital, the patient should be transferred to an appropriate private care facility. This applies to the following conditions: روش جمع آوري اطالعات و اجراي پژوهش ادبيات پژوهش ،منابع كتابخانه اي و اينترنتي روش ميداني كه مربوط به جمع آوري اطالعات براي پاسخ گويي به سئواالت ويژه چك ليست (ابزار جمع آوري اطالعات) مي باشد. اين چك ليست ،توسط خود محقق از طريق مشاهده ومصاحبه با مديران و مسئولين و ضمن بازديد از بخش هاي مختلف بيمارستان ها و بررسي مستندات موجود ،تكميل گرديد. تجزيه و تحليل داده ها : *در سطح آمار توصيفي با استفاده از شاخص هاي آماري درصد ،ميانگين و انحراف معيار و در سطح آمار استنباطي ،از آناليز واريانس و آزمون توكي براي مقايسه گروهها استفاده شد. جدول :مشخصات مراكز آموزشي -درماني دانشگاه علوم پزشكي كاشان سطح زير بناي مفيد قدمت ساختمان 40000 متر مربع 16سال سال تاسيس تخت فعال 1369 403 3408 متر مربع 41سال 1344 45 3100 متر مربع 54سال 11سال 1331 1374 45 مشخصات مركز نوع فعاليت مركز آموزشي درماني عمومي تخصصي تخصصي شهيد بهشتي متيني اخوان 80 74 66 65 65 55 53 49 41 شهيد بهشتي متيني 70 50 40 32 36 42 60 30 30 اخوان 20 10 0 خدمات پشتيباني خدمات تشخيصي خدمات درماني خدمات اورژانس ميانگين درصد آمادگي مراكز آموزشي -درماني دانشگاه علوم پزشكي كاشان دربرابرحوادث غيرمترقبه به تفكيك مركز در هر حيطه در سال 1385 76 80 74 70 63 58 60 52 50 شهيد بهشتي 40 36 38 35 33 متيني اخوان 40 30 22 15 20 10 0 پذيرش ومستند سازي سازماندهي برنامه ريزي آموزش ‏Cاه علوم ‏Cين درصد آمادگي مراكز آموزشي ودرماني دانشگ نمودار:ميانگ ‏Cز در هر حيطه پزشكي كاشان دربرابرحوادث غيرمترقبه به تفكيك مرك در سال 1385 66 61 70 56 50 50 53 50 44 شهيد بهشتي 32 60 38 36 40 40 متيني 30 22 اخوان 20 10 0 برنامه هاي ايمني كنترل ترافيك خارجي كنترل ترافيك داخلي ارتباطات نمودار :ميانگين درصد آمادگي مراكز آموزشي -درماني دانشگاه علوم ‏Cادث غيرمترقبه به تفكيك مركزدرهر حيطه در پزشكي كاشان دربرابرحو سال 1385 درصد م@يزا@ن@ آ@م@ا@دگي م@را@كز آ@م@وزش@ي و درم@ا@ني دا@نش@گ@ا@ه@ ع@ل@وم@ پزش@كي كا@ش@ا@ن@ در ه@ر حيطه@ در س@ا@ل1 385 70 64 60 57 53 50 48 43 43 50 46 50 46 42 40 30 24 20 10 0 كن@ت@رل ت@رافي@ك كن@ت@رل ت@رافي@ك ب@رن@ا@م@ه@ ها@ي خ@ا@رجي د@اخ@ل@ي اي@م@ن@ي ارت@ب@ا@طا@ت پ@ذ@ي@رش@ و@ س@ا@زم@ا@ن@ ب@رن@ا@م@ه@ م@س@ت@ن@د@ د@هي ري@زي س@ا@زي آ@م@و@زش@ خ@د@م@ا@ت خ@د@م@ا@ت خ@د@م@ا@ت خ@د@م@ا@ت پ@ش@ت@ي@ب@ا@ن@ي ت@ش@خ@ي@صي د@رم@ا@ن@ي او@رژان@س@ 70 59 46 60 50 36 40 30 20 10 0 اخوان متيني شهيد بهشتي نموداردرصد آمادگي مراكز آموزشي ودرماني دانشگاه علوم پزشكي كاشان از نظر مديريت بحران در حوادث غيرمترقبه در سال 1385 :بحث و نتيجه گيري نتايج اين پژوهش ميزان آمادگي مركز آموزشي و درماني دانشگاه علوم پزشكي كاشا ن را از نظر ارايه خدمات مورد نياز مصدومين و مجروحين در زمان وقوع حوادث غير مترقبه در مطابقت با استاندارد هاي مديريت بحران در حد متوسط ( 47درصد) ارزيابي نموده است. :بحث و نتيجه گيري اغلب مراکز آموزشی -درمانی فاقد برنامه آموزشی مدون جهت مقابله با حوادث غیر مترقبه می باشند ،حتی در کشورهای پیشرفته نیز که داشتن برنامه مدیریت بحران در ارزشیابی بیمارستان ها الزامی است عدم آموزش و تمرین کافی منجر به ایجاد مشکالتی شده است و این همان چیزی است که از آن به عنوان سندروم برنامه روی کاغذ یاد می شود و بسیار خطرناک است و موجب توهم آمادگی و حس امنیت کاذب می شود .بنابراین برنامه مدیریت بحران باید توام با آموزش و مانور باشد . :بحث و نتيجه گيري پژوهش هايي كه در سال هاي اخير در مورد پيامد هاي فاجعه آميز حوادث غير مترقبه و خسارات گسترده جاني و مالي بالياي طبيعي در كشور صورت گرفته ،نمايانگراين است كه آمادگي براي مقابله با بحران وجود نداشته و يا بطور غير موثر و غير علمي انجام مي گيرد. نتايج پژوهش هايي كه به منظور ارزيابي ميزان آمادگي بيمارستان هاي ‏Cاه هاي علوم پزشكي تهران ،ايران ،اراك ،شيراز ،اصفهان، وابسته به دانشگ ‏Cه بيمارستان ها ي بررسي بابل ،زنجان وكرمان صورت گرفت ،نشان دادك شده از استاندارد هاي آمادگي در برابر حوادث غير مترقبه به دور بوده و ميزان آمادگي آنها كم و يا در حد متوسط مي باشد. پيشنهادها * آموزش کارکنان بیمارستان و عالقه مند نمودن آنان از طریق فیلم، اسالید و مانورهای آموزشی * توسعه و بهينه سازي بخش اورژانس و ايجاد بخش آلودگي زدايي * تهيه برنامه مكتوب ايمني و تشكيل كميته ايمني و مقاوم سازی نسبت به كليه حوادث غیر مترقبه مانند :زلزله ،سیل ،آتش سوزي و... پيشنهادها * تدوین برنامه مدون و اختصاصی و عملياتي براي هر بخش با مشارکت کلیه کارکنان * ایجاد شبکه ارتباطی با سایر سازمان های پاسخگو نظیر شهرداری، آتش نشانی و... *اختصاص بودجه کافی به منظور پیاده سازی نظام مدیریت بحران در حوادث غیر مترقبه . پيشنهاد براي تحقيقات بعدي * بررسي نقش و جايگاه آموزش و فرهنگ سازي در توسعه و بهينه سازي مديريت بحران * نقش و جايگاه سازمان هاي غير دولتي ( )NGOsدر ارائه خدمات اوليه و بهداشتي در هنگام بروز حوادث غير مترقبه * بررسي تطبيقي الگو هاي متداول مديريت بحران در زمينه خدمات بهداشتي و درماني در كشورها ي مختلف پيشنهاد براي تحقيقات بعدي * مطالعه تطبيقي نظام آموزش همگاني سوانح و حوادث غير مترقبه در كشور هاي مختلف * بررسي دوره هاي آموزشي مديريت بحران در سازمان هاي پاسخگو در حوادث غير مترقبه * بررسي ميزان آمادگي سازمان هاي مختلف از نظر مديريت بحران در حوادث غيرمترقبه(مخابرات،شهر داري ،راه و ترابري ،پليس و)... Ω ϭέ ϭ Ζ γήϬ ϓ Ύ Ϭ ϫϭή̳ ήϳϭΎ μ Η Ώϭ Go o g l e Ϫ Θ ϓ ήθϴ ̡ ̵ ϮΟ ϭ Ζ δΟ ب@ي@ا@ب وي@دا صد@ي@قي ارفعي Ύ Ϭ Ϥ ϴ ψϨ Η Ω ή̴ Α ̶ γέΎ ϓ ΕΎ Τϔ λ ϥΎ ϴ ϣ Ϊϴ Ϩ ̯ ϮΠΘ δΟ ΍έΏϭ ) Ϫ ϴ ϧ Ύ Λ . (0 .3 9ϲ όϓ έ΍ ϲϘ ϳ Ϊ λ ΍Ϊ ϳ ϭ ϩ έΎ Α έΩ1 4Ω ϭΪ Σί ΍ 1 - 7Ϫ Θ ϓ Ύ ϳ Ώϭ Ma n a g e me n t i n Co n g re ss o n Pro mo t i o n o f Cri se s Di sa st e rs - Co m mi t t e s ΍ Ϊ ϳ ϭ. Ϫ Β ϗ ήΘ ϣ ήϴ ϏΙ Ω ΍ ϮΣ Ύ Α ϲ ϳϭέΎ ϳϭέέΩ Ύ Ϭ ϧ Ύ Θ γέΎ Ϥ ϴ Α ϲ̳ Ω Ύ ϣ ΁ .ϲ ̪ ϣ Ύ ϳϥΎ Β ηϲ Ϙ ϧ .ϲ όϓ έ΍ ϲϘ ϳΪ λ ΕΎ Τϔ λ - ϩ Ϊ ηϩ ήϴ ΧΫwww.z u ms .a c.i r/c o n f/a cce p t .h t m - 3 7 k ϥΎ δϤ ϫ ... ϱ ήγ΍ ήγζ ϳΎ Ϥ ϫΕϻΎ Ϙ ϣ Ϟϣ Ύ ϛΖ δϴ ϟ έΎ Α3 4| 1 2:ΕΎ Τϔ λ Ω ΍ Ϊ όΗ[ ϲ γέΎ ϓ :Ϫ ϟ Ύ Ϙ ϣ ϥΎ Α ί ϲ όϓ έ΍ ϲϘ ϳΪ λ ΍Ϊ ϳ ϭ: ϩ ΪϨ δϳϮϧ .. |ϩ Ϊϴ Ϝ̩ ϩ Ϊ ϫΎ θϣ www.ci vi l i ca .co m /Pa p e rs-PCMD-0 -1 0 0 -Tit l e -ASC-AI.h t ml ϥΎ δϤ ϫ ΕΎ Τϔ λ - ϩ Ϊ ηϩ ήϴ ΧΫ - 2 0 0 7 Ϫ ϳέϮϓ2 6 - 16 0 k Pa sa rg a d _Ma i n ... ϲ ϫήϓ ί Ύ Ϩ Σήϓ Ϣ ϧ Ύ Χ .ϱ Ω Ϯϫήϓ ΍ Ϊϳϭ Ϣ ϧ Ύ Χ ... ϱ ϩ ή̰ ϴ ̡ ϭΩ ϱ ϭέϱ Ύ ϫϪ Θ ηϮϧ :. ϲ όϓ έ΍ Ϊϴ ΠϤ ϟ ΍ ΪΒ ϋ www.co o l p ro x y .n e t /i n d e x.p h p ?q =a H R0 cDo vL 3 d3 d y5 z YXZl cGFz YXJn YW Qu Y2 9 t - 2 5 0 k ϥΎ δϤ ϫ ΕΎ Τϔ λ - ϩ Ϊ ηϩ ήϴ ΧΫ - ̶ϓ Ύ ο ΍ ̵ Ύ ϫϪΘ ϓ Ύ ϳ ϥ΍ ήϬ Η ϥΎ δϤ ϫ ΕΎ Τϔ λ ... ϥ΍ ήϬ Η.ϥ΍ ήϬ Η.ϲ ϫήϓ .Ϧϴ δΤϣ ϼϏ .Ϛϴ ϧ Ύ Ϝϣϲ γΪ Ϩ Ϭ ϣ ϩ Ϊ Ϝθϧ ΍ Ω.ϒϳήηϲ Θ όϨ λ ϩ Ύ̴θϧ ΍Ω.ϥ΍ ήϬ Η.ϥ΍ ήϬ Η - ϩ Ϊ ηϩ ήϴ ΧΫ - ̶ϓ Ύ ο ΍ ̵Ύ ϫϪ Θ ϓ Ύ ϳ e s -d a n e s h j o o .n e t /a s a t i d /t e h ra n /sh a ri f.h t m - 2 5 0 k - Au g u st 2 0 0 4:a n a d i l i t o m a rl a ri ...2 3 -΍ ήϫί ϱ Ϊ γ΍ 2 2 -ήϐλ ΍ ϱ Ϊ γ΍ 2 1 -ϲ ϔ τ μ ϣ ϲ όϓ έ΍ ... -2 0ϱ έ Ύ ϳϪ ϣ Ϯμ όϣ - ϱ Ϊ γ΍ ΍ Ϊ ϳϭ - ϩ Ω ΍ ί Ϟϴ όϤ γ΍ ΍ήϫί ... ΕΎ Τϔ λ - ϩ Ϊ ηϩ ήϴ ΧΫ - ̶ϓ Ύ ο ΍ ̵Ύ ϫϪΘ ϓ Ύ ϳ t o m a rl a r.b l o g s p o t .co m /2 0 0 4 _0 8 _0 1 _a rch i ve .h t m l - 2 5 0 k - ...3 18 ˬ 3 7 5 Ύ ο έˬϱ Ϊ Ϩ Ϗί ΍ 6 19 Ϊϴ θϬ ϣ ˬϲ ̩ ΕΎ Τϔ λ - ...ϥ΍ ήϳ΍ ̵ Ω έϮϧ έΎ Ϗϭ̵ ϩ έ΍ 5 7 4 ϱ ήδ̯ ˬϲ ̪ ϣ ϭέ ΍ ϥΎ δϤ ϫ Ω έϮϨ ϫϮ̯ Φ ϳέΎ Η :. 2 6 9 ˬ 8 0 Ϊϴ Ϥ Τϟ ΍ ΪΒ ϋˬ ϲ όϓ έ΍ ϩ Ϊ ηϩ ήϴ ΧΫ - ̶ϓ Ύ ο ΍ ̵ Ύ ϫϪΘ ϓ Ύ ϳ www.i i k e t a b .co m /e b o o k /1 0 0 15 4 9 /k o o h 2 .h t m - 2 2 9 k ϥΎ δϤ ϫ ˯΍ Ϊ ϫ· ... ˬέΎ Ϙ ϴ γϮϤ ϟ ΍ ϲϘ ϳΪ λ ϥΎ δϤ ϫ ΕΎ Τϔ λ - ϦϋΙ Ϊ ΤΗ ΃ ... ˳ Ϊϴ Σϭ ..ϞΟ έϦϋϚΛ Ϊ Σ΃ .ϼϔ σϥϮϠ Η ϒϴ ϛϑ ήόΗ ΍ Ϊϳϭ ϩ Ϊ ηϩ ήϴ ΧΫ - ̶ϓ Ύ ο ΍ ̵ Ύ ϫϪΘ ϓ Ύ ϳ m o k h t a re i sa .j e e ra n .c o m /o sa fe k 3 .h t m - 2 5 0 k - ϑ άΣ΍έϩ Ϊ ηϩ Ω ΍Ω ζ ϳΎ Ϥ ϧϪΠϴ Θ ϧ 7 ϪΑ ϪΑ Ύ θϣ έΎ ϴ δΑ ̵ Ύ ϫϪΘ ϓ Ύ ϳί ΍ .Ϊ ϴ ϳΎ ϣ ήϓ έ΍ή̰ Η ϑ άΣϥϭΪ Α ϭΎ ϫϪΘ ϓ Ύ ϳ̵ ϪϤ ϫΎ Α ΍ ̵ έΎ Ϥ ηˬΎ Ϭ Ψ γΎ̡ ϦϳήΗ ρϮΑ ήϣ Ϫϳ΍ έ΍ ̵ ΍ήΑ .Ϣ ϳΩ ή̯ έϮΠΘ δΟ Ϊ ϴ ϧ΍ϮΗ ̶ ϣ ˬί Ύ ϴ ϧ ΕέϮλ έΩ از توجه شما سپاسگزارم

51,000 تومان