صفحه 1:
صفحه 2:
تعریف واژه ها
صفحه 3:
* ابتلاى فردى( حي i J yp ىا
is 53 «# ول ©
e prdecic) ssS همه ۷
(Gezvviir) aul جهاكيرى/ .
“ا بومی در بین حیو ۱
dad * گیری در بین بح
كلا همه كيرى در بين يرندكان (عسمدم
صفحه 4:
‘(Gpidewir) GS 40
و بروز غیر معمول یک بیماری»رویداد»رفتار
ويزهءيا دیگر وقایع مرتبط با سلامت که در آن
مواردپیش آمده»آشکارا بیش ازتعداد پیش بینی شده
وقوع بیش از حد انتظار بیماری»واقعه »یا رفتار
ويزه»نسبت به حالت عادی»در همان منطقهدر
همان جمعيت و در همان فصل از سال.
صفحه 5:
طغيان. اج © ): 7
*همه گیری محدود بیماری زرا
های عفونی حادرا گویند.
اين واژه به جبای واژه ی همه
گیری بکار برده می شود تا کمتر
موجب وحشت شود.
صفحه 6:
۱
خوشه (صصلی): بل ۱
۷
تجمع بیش از حد مورد انتظار بیماری ها ۱
یا وقایع نسبتا ناشایم در یک منطقه ی
محدود را کلاستر می گویند.
>لا اين اصطلاح معمولا برای بیماری های غیر عفونی
کمتر از 00 مورد بکار برده می شود.
و مثال.سرطان ها - سقط های خود به خودی
خودکشی - ناهنجاری های مادرزادی و...
صفحه 7:
انحراف (مسطلهبسو)): / ۲ ۱
لا یعنی تجاوز غیر معنی دار از توزیع نرمال.
ألا محاسبه:
جهت محاسبه ی انحراف»موارد گزارش شده در EP هفته ی
اخیر را با استفاده از تست های آماری با تعداد گزارش شده
از بیماری در © سال كذشته مقایسه می کنیم.
* کمتر از COG
صفحه 8:
برای اين موارد
انتخاب كنيد.
صفحه 9:
افزايش موارد بیماری سالک در استان خوزستان در
جریان جنگ تحمیلی عراق با ايران که به علت تغذیه
ی جوندگان مخزن بیماری از پس مانده های غذایی
رزمندگان در بیابان ها و در نتیجه »افزایش تراکم
پشه ی ناقل بیماری (فلبوتوم) پدید آمده بود.
بلس (1)
صفحه 10:
بروز هپاتیت ۶ در سال 19*720)-
6 کرمانشاه که در آشر آلودگی
رودخانه ی قره سو ایجاد شده بود و موجب
ابتلای عده ای از سکنه ی شهر کرمانشاه و
مرگ عده ای از زنان باردار گردید.
Oulbredk
صفحه 11:
بروز حصبه در بین آوارگان عراقی که
در سال (09720 »يس از تهاجم ارتش
عراق به شمال آن كشور و يناهنده شدن
مردم أن منطقه به ايران اتفاق افتاد و در يى
آن»حصبه ی مقاوم به کل رآمفنیکل در
تمران و چند استان دیگر کشور در سال
7 شایع شد
صفحه 12:
بروز هیستری جمعی در بین 9 نفر از
دانش آموزان مدرسه ای در یکی از روستا
sla اردکان یزد در جریان واکسیناسیون
همكانى عليه فلج اطفال»در سال
22 که طی آندانش آموزان به
صورت روانی دچار فلج اطفال شدند.
Closter
صفحه 13:
بروز 9 مورد خودکشی در بین
دانشجویان دریکی ازدانشگاه های
خارجی در سال 19726
Choster
صفحه 14:
بروز بیماری سارس یا سندرم
تنفسی حاد و شدید ناشی از کرونا
ویروس ها در چند کشور دنیا در
سال 00009 میلادی.
(Pundewir
صفحه 15:
بروز سقط ناشی از بروسلوز در
بین گوسفندان و گوساله
های استان همدان در سال
99
جنادصدام12)
صفحه 16:
بروز یک مورد بیماری
آبله در دنیا.
(Pucdewic
صفحه 17:
ابتلای رانندگانی که از تهران به
سیستان و بلوچستان می روند و
مبتلا به مالاریا می شوند
(porechic
صفحه 18:
بروز 190000 مورد از
بیماری بروسلوزدر سال
0 در یکی از استان های
کشور و بروز همین بیماری به
تعداد 960077 مورد در سال
0 که با محاصبات آماری
اختلاف بين اين دو عدد معنى دار
نبود.
صفحه 19:
بروز موارد زیادی از آنفلوآنزای
پرندگان در بين پرندگان پارک
پردیس تهران» در سال
999
Gpornitic
صفحه 20:
بروز یک مورد
تب زرد در یک
Cpidewir
صفحه 21:
زینسر:
یک شیش باعث عقب نشینی
ناپلئون از مسکو شد.
همه گیری تیفوس
صفحه 22:
بررسی همه گیری ها:
Oubredk wesiiqaios *
رایج ترین نوع مطالعه: کوهورت گذشته نگر
* Closter
(Gol ®reu Ouupser)
رایج ترین نوع مطالعه: مورد-شاهدی
صفحه 23:
اهداذ
0 ف بررسدى همه كير
© تعيين عوامل مولد همه كير ل
© شناسايى ننيع عفونت 1
یی يي
ee ee
« کجا ؟
* کی ؟
سوت
ی بیشنهادات
اعيرس
صفحه 24:
الگوهای مختلف همه گیری:
* همه گیری تک منبعی
۰ تک منبعی مداوم
* همه گیری پیشرونده
* همه كيرى آرام يا نوين
صفحه 25:
ویژگی های همه گیری تک منبعی لحظه ای:
از یک محل و منبع شروع می شود.
#ر موارد بیماری بطور ناگهان و همزمان ایجاد می شوند.
hr تعداد موارد سریعا افزایش و کاهش می یابد.
#۲« منحنی همه گیری فقط یک موج دارد.
He طول دوره ی همه گیری به اندازه ی یک دوره ی
کمون بیماری است.
صفحه 26:
چند مثال برای همه گیری تک منبعی لحظه ای:
> ابتلا به بیماری هپاتیت از مصرف یک نوع نوشابه
در یک جشن .
علا همه گیری ناشی از عفونت کامپیلوباکتریایی با منشا
شیر آلوده در یک مدرسه ی شبانه روزی.
فاجعه ی نشت گاز در بوپال هندوستان.
صفحه 27:
ویژگی های همه گیری های تک منبعی مداوم:
hr محدود به یک محل نیست و در محل های مختلف
ایجاد می شود.
شروع تدریجی دارد و موارد بطور غیر همزمان بروز
می کنند.
gr منحنی همه گیری دارای امواج ثانوی نیز هستند.
لا طول مدت همه گیری بیش از یک دوره ى كمون بیماری
است و تداوم آن نيز بيشتر است.
صفحه 28:
چند مثال برای همه گیری تک منبعی مداوم:
جا آلودگی آب یک چاه.
He انتقال بیماری از یک فرد ناقل (مثل سوزاک).
واکسن آلوده ای که در سطح کشور توزیع شده.
صفحه 29:
ویژگی cola همه گیری پیشرونده
he اين همه گیری غالبا منشا عفونی دارد.
ار در جامعه ای ایجاد می شود که افراد آن جامعه نسبت به
بیماری مورد نظر Gayl نیستند.
جد افراد سالم آنقدر مبتلا می شوند که شمار افراد مستعدءخات
یافته و آن ها نیز ايمن گردند.
و دوره ی اين همه گیری خیلی طولانی تر. از انواع دیگر است.
هد انتقال یا از شخص به شخص يا از ناقلین بند پا و یا به
وسیله ی مخازن حیوانی صورت می گیرد.
صفحه 30:
چند مثال برای همه گیری پیشرونده:
+ همه گیری هپاتیت ۳1۳
* همه گیری فلج اطفال,
#۸ همه گیری آنفلوآنزا.
صفحه 31:
لطفا به منحنی هایی که به
شما ارائه مى شود دقت كنيد
وبااستفاده ازاطلاعاتى كه به
شما ارایه شد.الگوی همه
گیری را مشخص کنید.
صفحه 32:
دسامبر
نوامبر
صفحه 33:
0 5 Hee
تک منبعی مداوم اسهال خرنی و
9
0
1
L,
+
1 پوسیدگی لوله اصلی آب
كلرينه كردن آب _ GB
مش ح
اع ا الت تع
ژانویه 4960
موارد اسهال
صفحه 34:
۰۰ حلب جمعیت به آرامی مصون می شوند.
پایان همه گیری
> مه
]
۳
Raa
le
اوج همه گیری
هم ها
ار 2ه ee
مما
ate كما
مهمه
تت
آغاز همه گیری
() افراد آلوده ای که باعث آلودگی دیگران می شوند.
افراد آلوده ای که باعث آلودگی دیگران نمی شوند.
صفحه 35:
پایان همه گیری
> مه
تیه
Raa
le
اوج همه گیری
هم ها
ار 2ه ee
مما
So یکی
مهمه
م
oe هماه
~o—e ها
آغاز همه گیری
همه گیری پیشرونده
صفحه 36:
جه كسانى همه
كيرى را شناسايى
صفحه 37:
© پزشکان رسانه های جمعی
© مسئولين بهداشتى 9 نشريات محلى
© ابيدميوا لوزيست ها AKL TO ها
© مربيان مهد كودكها © مراكز بهداشتى-درمانى
© آموزكاران © سيستم هاى سوروايلنس
© كاركنان مراكز © بيمارستان ها
نكهدارى سالمندان 5 مراكز فوريت هاى يزشكى
صفحه 38:
چند نمود بروز همه گیری
۰ افزایش موارد غیبت در مهد
كودكهاءمدارس 3 کارخانجات.
© مشاهده ى بعضى همه گیری ها در حیوانات
نظير:سقط جنين يا خون شاشى در احشام.
© افزايش موارد ثبت شده ى بيمارى
دربیمارستان هاءفوریت های پزشکی دفاتر
آزمایشگاه ها و ...
صفحه 39:
مراحل بررسی یک همه گیری:
هر تیم خودرا برای فعالیت در عرصه آماده کنید.
oe همه گیری را تایید کنید.
He مورد را تعریف و تشخیص را تایید کنید.
داده های مربوط به زیمان»مکان و شخص را گرد آوری کنید.
هر افراد در معرض خطر را مشخص کنید.
و فرضیه های خودرا تتظیم کنید.
جد داده های گردآوری شده را تجزیه و تحلیل کنید.
فرضیه هارا بیازنمایید.
هر از بررسی یک گزارش تهیه و پیشنهادات خودرا ارائه کنید.
Hr جهت بررسی عمیق تر یک مطالعه ی سیستمیک طراحی کنید.
صفحه 40:
آماده سازی تیم
* برحسب نوع بیماری»ممکن است
اعضاى تيم
راء»متخصص
sig tig gal
تخصص بهداشت محیط»حشر ۵
Bile gf oe ووتقببیقدکاوی( مینهآنها.
* تدارک تجهیزات مورد نیاز.
صفحه 41:
تایید همه گیری:
* گاهی همه گیری نیاز به تايید ندارد. مثلاءمبتلا
شدن تعداد بالایی از افراد یک اردوگاه کوچک به
اسهال و استفراغ.
* گرفتن اطلاعات از مرکز مدیریت بیماری ها
و بررسى روند(لجج1)بيمارى.
* محاسبه ی آستانه ی همه گیری و نسبت های مورد
نیاز با استفاده از تست های آماری.
صفحه 42:
۳ 2 &
تاييد تشخيص:
باليذ 3 Be he
@Probuble 5
Orxpwsis ©
)لبون 9
آزمایشگاهی از
See a oe
* © الى 000 در صد جمعیت
صفحه 43:
گردآوری سر نخ ها: چه کسی؟
بررسی ویژگی های دموگرافیک مبتلایان مثل:
سن - جنس - وضعیت تاهل - شغل - وضعیت
اقتصادی »اجتماعی - سواد - قد - وزن -
عادات شخصی - سوابق سلامتی - نژاد -
مذهب - بعد خانوار - کیفیت زندگی - مسافرت
— وضعیت تغذیه - ایمنی - و...
صفحه 44:
گردآوری سر نخ “la کی؟
لا جه سالی.فصلی»ماهیهفته ای»ءروزی»و
چه ساعتی بیماری شروع شده؟
*# دوره ی کمون بیماری چه مدتی است؟
# دوره ی بیماری چه مدتی است؟
مدت دوره ی واگیری چه قدر است؟
زمان مواجهه کی بوده؟
*# منحنی زمانی همه گیری چه الگویی دارد؟
صفحه 45:
گردآوری سر نخ ها: کچا؟
* کدام کشور - استان - شهر - شهرک و
حاشیه ی شهر - روستا - محله - یا ...
* هوا - آب - فاضلاب - حرارت - رطویت
سموم - غذا - اشعه - و کلا اکولوژی.
حشرات - ناقلین - منابع - مخازن - و...
در بررسی مکان»استفاده از مه( «2۳۳)
(بو27) بب())+یعنی نقطه گذاری روی نقشه
نیز مفید است.
صفحه 46:
57 ۲ + 4
گردآوری سر نخ ها: جكونه؟
راه ورود؟ پوست - مخاط - خون -
جفت - رجعت عفونت.
*«راه انتقال و انتشار؟ آب - هوا - شخص به شخص
sexy ell, om yp =
* ارتباطات؟
صفحه 47:
تکنیک مه() ب۳ظ) چیست؟
تکنیکی است که طی آنابتدا به تعداد مراجعه
کنندگان ءو بر حسب نشانی محل زندگی آنها با
یک رنگ خاصءبر روی نقشه نقطه گذاری می
کنند بصد از گذشت یک دوره ی کموندوباره
موارد را با یک رنگ دیگر بر روی نقشه نقطه
گذاری می نمایند. سپس با توجه به تجمع موارد در
دو مرحله و داده های دیگرءآنچه را اتفاق
افتاده»تحلیل می نمایند.
صفحه 48:
apie بالینی عمومیکه ممکن است در
بسیاری از بیماری هماوجود
داشته باشد مثل: تب - لرز - بى
اشتهایی - سردرد - بثورات جلدی
و...که بر اساس اين علايم فقط به
بيمارى مظنون مى شويم.
صفحه 49:
@robuble Diacupsis
وجود علایم بالینی مظنون
+تست هاى آزمايشكاهى غير
اختصاصى تاييد كننده +علايم
تاييتد كننده ى ابيدميولوزيك.
صفحه 50:
۱0 Oiacuvsts
تاييد تشخيص با جدا سازی عامل
مولد بیماری با کشت و پائولوژی.
صفحه 51:
بررسی مورد & Spot ():
#۲ در روستای 9»01) نفر (9زن و ۶" مرد) مبتلا به
اسهال خونی (شیگلوز) شدند.
de همه ی زنان خانه دار بودند وشغل ٩ نفر از مردان
بستنی فروش بودو *6 نفر دیگر شغل آزاد داشتند.
(نفر از مبتلایان سابقه ی رفتن به استخر » و همه ی آنا
به پارک موجود در منطقه را داشتند.
2 ©روز بعد.©0 نفر (© زن و 00 مرد) دیگر به بیماری مبتلا
شدندكه اكثرا با هم فاميل بودند و سابقه ى رفتن به استخر و بعضى از
آنها سابقه ى مصرف بستنى را داشتند.
با استفاده از تكنيك Gpot Dap اين همه كيرى را تحليل كنيد.
صفحه 52:
‘Gpot Dup
شیوع بیماری اسهال خونی در cong) @
« موارد اولیه
# موارد ثانویه
صفحه 53:
شناسایی افراد 34 جرا و Ot Risk
Risk ۱۸ :
افرادی هستند که»به خاطر وجود یک بیماری یا
اختلال در معرض ابتلا به بیماری شدید تری قرار
دارند. مثل:بیماران قلبی که با افزایش چربی
خون»خطر بیماری آنها افزایش می یابد.
Ot Risk >
افرادى هننتند که Agl ya sled clades ty شده اند
ولی هنوز مبتلا نشده اند.
صفحه 54:
میم ه 2 ۰ 5
تتظیم فرضیه ها:
در تدوین فرضیه ها به دنبال موارد زیر هستیم:
0 عامل اتیولوژیک
و Owr طولب
و منبع و مخزن احتمالی
٩ الگو و راه های احتمالی انثقال و انتشار
© عوامل ویژه ی محیطی
٩ دوره ی کمون
0 مدت بیماری
© زمينه های بروز بیماری
ایجاد فرضیه اولین قدم در اپیدمیولوژی توصیفی است.
صفحه 55:
تجزیه و تحلیل و آزمون آماری داده ها.
بررسی اختلاف معنى دار بين دو يافته
با استفاده از آزمون های آماری.
00.09 <
صفحه 56:
تهیه ی گزارش و ارائه ی پیشنهادات:
گزارش باید شامل نکات زیر باشد:
هرم جمعیتی - وضعیت اقتصادی .اجتماعی -
وضعیت بهداشتی - سیستم های سوروایلنس - همه گیری
مشابه قبلی - ویژگی های مورد اول - تصریف مورد
روش شناسی بررسی - ویژگی های پرسشنامه -
گروه پر خطر - گروه در خطر - نوع مطالعه
- نمونه ها- فنون آزمایشگاهی - داده های بالینی -راه
های انتقال - منابع - مخازن - فرضیات - تست
های آماری - محدودیت های مطالعه - پیشنهادات - و...
صفحه 57:
کنترل همه گیری:
آموزش افرادمبتلاه پرخطر و درمعرض خطر
# از بین بردن عوامل خطر شناسایی شده
۸ استفاده از قرنطینه یا ایزولاسیون در صورت نیاز
بلا درمان مبتلایان و ناقلین
ب شیمیو يا ایمونوپروفیلاکسی
جر گند زدایی محیط
جر کنترل آب»هوا؛غذاءو رفتار ویژه
جر واکسیناسیون
صفحه 58:
چه موقع همه گیری را خائمه
یافته تلقی می کنیم؟
وقتی دو دوره ی کمون بگذرد
و موردی دیکر اتفاق نیفند.
صفحه 59:
مراحل بررسی یک همه گیری:
جلو تیم خودرا برای فعالیت در عرصه آماده کنید.
جد همه كيرى را تاييد كنيد.
He مورد را تعريفه و تشخيص را تاييد كنيد.
>لاداده هاى مربوط به زمان»مكان و شخص را كرد آورى كنيد.
هر افراد در معرض خطر را مشخص كنيد.
و فرضیه های خودرا تنظیم كنيد.
جد داده های گردآوری شده را تجزیه و تحلیل کنید.
>ل فرضيه هارا بيازماييد.
جهواز بررسى يك كزارش تهيه و بيشنهادات خودرا ارائه كنيد.
Hr جهت بررسی عمیق تر یک مطالعه ی سيستميك طراحى كنيد.
صفحه 60:
(Ouse Towesiiqaticc
شما رئیس مرکز بهداشت شهرستانهستید. در یکی از روزهای
سرد زمستان به شما خبر می دهند که ۳9 نفر از سربازان
یک پادگان نظامی دچار تب - لرز - تورم شسدید توام با سرخی
سر و صورت شده اند.در یک بررسی اجمالی در می یابید که
سربازیان به احتمال قوی مبتلا به باد سرخ شده اند. بايد هر جه
زودتر»برای بررسی همه گیری و کنترل آن اقدام کنید.
در کمیته ی بررسی اپیدمی از چه افرادی »با جه
توانایی هایی استفاده می کنید؟
متخصص بیماری های عفونی - بهداشت محیط - آزمایشگاه - اپیدمیولوژیست - رئیس مرکز بهداشت.
صفحه 61:
همه گیری را چگونه تایید می کنید؟
مبتلا شدن ناگهانی ده ها نفر از افراد با بنیه
سالمءبه یک بیماری حاد عفونیءنیاز به تایید
همه گیری با محاصبات آماری ندارد.
صفحه 62:
۰ a a he
تشخیص را چگونه تایید می کنید؟
افراد مبتلا به تب - لرز - ورم سر و صورت - سرخی - و oe
ترشحات زخم يا زخم های ریز را به عنوان ابص
055 :()مورد بررسى قرار مى دهيم.
ok از تعداد 02 نفر برای ت تست هاى آزمايشكاهى نمونه مى كيريم.
*« نمونه ی ترشحات را برای کشت و تایپینگ به آزمایشگاه می
فرستیم و منتظر جواب آزمایشات نمی شویم و کار های
مربوط به کنترل عفونت را ادامه می دهیم..
صفحه 63:
در بررسی های بهداشت محیطی
کدام نقاط وسایل یا رفتاررا مورد
بررسی قرار می دهید و به چه
نکات ویژه ای توجه می نمایید؟
نقاط: خوابگاه - سرویس های بهداشتی - آرایشگاه.
وسایل: وسایل خواب - وسایل شخصی - و وسایل مشترک.
نکات ویژه: حشرات ناقل - مصونیت افراد - ووضعیت بهداشت
فردی مبتلایان,
صفحه 64:
پس از بررسی محیطاطلاعات زير را به دست می آورید:
در یک سالن بزرگبا تخت های 0 نفره حدود 06000 نفر سرباز اسکان داده شده اند.
وضعیت ملحفه ها در بعضی موارد »غیر بهداشتی است.
سرویس های بهداشتی تمیز نیستند.
در آرايشكاهءبا دو دستگاه سر تراش موهای سربازیان را می تراشند.
برای ضد عفونی دستگاه های سرتراش از ساولن استفاده می شود.
سربازان از. وسایل شخصی خود استفاده می کنند.
با توجه به هوای سرد»حشره ی ناقلی یافت نشد.
هیچیک از کادر قدیمی مبتلا نشده اند.
وضعیت بهداشت فردی اکثر مبتلایان خوب است.
به نظر شما منبع عفونت چیست؟؟
صفحه 65:
ماشین سرتراش آلوده.
صفحه 66:
به نظر شما .با توجه به دوره ی کمون
9 روزه ی بیماری افراد 6۲ ,0) چه
کسانی هستند؟
افرادی هستند که سر آن ها با ماشین سر
تراش های آلوده تراشیده شده ولی هنوز
حال آنها خوب است.
صفحه 67:
پیشنهادات شما
برای کنترل Os)
همه گیری چیست؟
صفحه 68:
+ آرام کردن سربازان تهییج شده.
+ درمان فوری مبتلایان,
+ شیمیوپروفیلادکسی افراد ۲ ,9) .
+ پاک سازی آرایشگاه.
* آموزش کادر به ویژه کادر آرایشگاه.
+تمیز کردن آسایشگاه و وسایل خواب سربازان.
* تدوین مقررات بهداشتی برای کل پادگان؛به
ويزهءآر ایشگاه
* كنترل بهداشت فردى در سربازان.
صفحه 69:
چه موقع اپیدمی اين را
کنترل شده تلقی میکنید؟
روز بعد از انجام اقدامات کنترلی.
صفحه 70: