کسب و کارعلوم مهندسیمهندسی صنایع و موادبرنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی منابع سازمان ERP

صفحه 1:
کانال تلگرامی بانک پاور پوینت ‎PptBank@‏ بو« ما9 ۱ رظن له جاصوفوع9. هام انعون 000

صفحه 2:
تهيه كنندكان : 1 آرزو جليلى سهى - زهرا خندان درس : تاثير فناورى اطلاعات بر سازمان و مديريت دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکزی کارشسناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

صفحه 3:
تاریخچه مختصری از تکامل ۶8۳ سیر تکاملی و تدریجی ۴۲۴ جایگاه سیستم های 88۴ در سازمان تعریف ۶8۳ ۳ از منظر فناوویاطلاعات زیر سیستم تشکیل دهنده ۴۴۴ دلایل عمده استفاده از 868 در شرکت‌ها علت برتری ۶8۳۴ قبل و بعد از ۶8۳۴ انواع روش های پیاده سازی ۴8۴ عوامل موفقیت و شکست پیاده سازی ‎ERP‏ هزينه‌ي استقرار ۶8۳۴ ینه 5 ی ار و هزینه های مزایا و معایب ۶8۳۴ چالشها ی ۴8۴ منابع

صفحه 4:
تاریخجه مختصرى از د اا مومع

صفحه 5:
| رم زرهی پاش یس ‎GOM Proceso) aye‏ یل از 117 8ل | با ریزی مود مورد نباز (ومتمسما ‎(Material Requirement‏ )141-4( ss (18¥+ ao) Closed loop MRP ‏توسه ۱18 به‎ ۱ ss | توسعه 3188 به 11 318.8 و ورود ‎DRP slogans‏ (دهه 9۸۰ _ 191- ‏دای دهه‎ Wy! ERP ‏تلهور سيستمهاى‎ y MRP IT 4 DSS ails! | ترش ایترنت و تجارتاکترویک و یور فاوری ‎(on 41M 3) AY se‏ ss ‎ERP ous ۱‏ به خارح از جهاردبواری سازمان و ظهور ‎ERP‏ های کنونی (۲۰۰۰ به ‎(om‏ ‏اول ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
در سازمان 88۴ حایگاه ها ۳ ات موی 0 ‎women sen ‘een‏ ange AD) se ‏الت‎ cess)

صفحه 7:
۹ R. تعاریف 6۳۳ ۲.۰[ 1 plannins تاه ره و ‎system‏ change سیستم‌های ۶88 سیستم‌های اطلاعاتی قابل‌تغییر و تنظیمی هستند که اطلاعات و فرایندهای مبتنی بر اطلاعات سازمان را در درون واحدهای سازمانی و بین آنها یکپارچه می‌نماید ‎ERP‏ ی کب ایگاه دانه, ی کب رنامه کاربردعو ی کولسط ب کپارچه در تمامی, سازماناست ‎Ae ERP‏ م هط و هدفلنها تسسهیل برنامهریزی تسوليد و پساسخگویی ‏به موقع به مشتریاندر محیطی کپارچه است 2۳ شامل‌طیف وسیعیاز ق عا لها عمختلفیاستکه به بهیود عملکرد ینک سازمان منتهی‌مشود و تمام داده‌ها و ف رلیندهاوی کس زمانرا در یک سامانه مجتمع جمع میینند. ۶88 توسط برنامه‌های کاربردی که شامل چندین‌زیربرنامه کاربردعدیگر اسنپ شتیبانوم‌شود بطوریکه فعالها را در ‏گستره ولحدهای‌عملیاتوسازمازی کپارچه ممسازد ‎ ‎ ‎Kumar & Hilsgersberg 2000 ‎Tadjer ‎1998 ‎O'Leary ‎2001 ‏ویکی پدیا-دانشنامه آزاد ‎

صفحه 8:
688 از منكار فناوركاطلاعات LO ae ‏شکافهاعاطلاعاتودر / «تك راه‎ ١ ‏وري‎ ‏ا‎ ead ‏۴اه مثابه ستون‎ ‏ی مات رین رز‎ ae ‏فقراناطلاعاتييى‎ ‏سازمان‌از لحاظ نب توسط یک سیستم به‎ ‏مه‎ ap aes ‏بانكهاواطلاعاتيو‎ ‏فركيندهاوسازماني ل وبا دقت و كيفيت بالا‎ ‏در كنترل مديران‎ tos ‏رو‎ 9099) سازمان قرار مي دهد تا به طور مناسب فرایند ‎wee‏ ريزي و علا نان ‎oe‏ 0 “orbs

صفحه 9:
08ها بریایه استفاده از 808145ها طراحي‌شده ‎yd il‏ دینمعنی‌استکه براي تمامیسا به باشد و هیچ برت می‌توآن گفت ۴88 جزء نرم‌افزارهای پایه عسازمانوهستند و از نجا که لینف رلیندها تسقریبا در سارعانها و صنايع مشابه به صو طستانتارد و كسا رهستيد بس ‎A‏ کلیه بخش‌های اطلاعاتی ۴8۳ باید تدارى ديده شود. بيوستكى اطلاعات نيز ‎ ‎ ‎is Seas a as Denia ream ‎aii Sun CRM « SCM ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
لاهدف 88۴ ارائه یک سری سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر ۲ با نگرش یکپارچگی در کل سازمان و هدف برنامه‌ریزی برای منابع است.(دکتر ۳۳ Sle ailobe - ig 51S ‎ERPO‏ ی کف لسفه مدیریت‌عملیاتی‌اسنکه جزء لا پنفکاستراتژی‌س زمانیب راعرسیدن ‎aa ieee eae ‏لهناء ءا لسارماني يعن‎ anes ‏می شود و توسط تکنولوژی ۲| به صورت بسته نرم‌افزاری عرضه ‎ce‏ .(دکتر مصباح _ کوروش رایانه پیشرو) ‎ ‏سس کذارش‌های‌سازمان درخواست‌های ‎I tm [te‏ ا سس | فروش و توزيع ]سرا ‏-| درخواستهاى قوليد | .سه | پایگاه داده مرکزی ‏مین ‏۱ ‏مدیریت موجودى ‎ ‎ ‎ ‎ ‏- 1 صر | درخواست خدمات | ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏مدیریت منابع افسائى ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
‎ER‏ دهنده ‎Production ‎Inventory ‎ ‎ ‎Accounting ‎Production ‎Planning ‏م‎ 2 ‎=) Resources Planning ‏د ‎6 ‎Engineering ‎‘Customer ‎Portal ‎(under development) ‎ ‎ ‎ ‎ ‏تولید. فروش, بازاریابی, توزیع, مدیریت بازرگانی, حسابداری, مالی, مدیریت منابع انسانی. مدیریت بروزه. مديريت انبار. تعمير و نگه داری, حمل و نقل. تجارت الکتروتیک, لجستیک, کنترل سقق خرید. صدور اسناد. مدیریت زمان بندی ‎

صفحه 12:
دلایل عمده استفاده از 8 در شرکت‌ها

صفحه 13:
دسترسي به اطلاعات معتبر جلوگيري از افزونگي داده و عملیات تقلیل و کاهش زمان تحویل کاهش هزینه ‎gules‏ آسان بهبود مقیاس پديري بهبود نگهداري توسعه سراسري تجارت الکترونیک, کسب و کار الکترونیک پایگاه داده رایج.اطلاعات دقیق و سازگار, ارشات بهبود یافته پرهیز از ورود چندین داده همانند در پایگاه داده مركزي كمينه سازي تأخيرات بازيابي و كزارش كيري تصمیم گيري سريع تغیبرات در فرآيندهاي تجاري به آساني سازماندهي مجدد مي شود طراحي ماژولار و ساختاریافته فروشنده قراردادهاي درازمدتي را به عنوان بخشي از خرید انجام مي دهد ماژول هاي توسعه بافته مانند 084 و ‎SCM‏ ‏فرهنگ مشارکت

صفحه 14:
With ERP An example: order fulfillment stn oa* © فرآيندهاي تجاري بهره وري Sis ‏م‎ تجارت الکترونیک اطلاعات ارتباطات en با ۶8۳ مهددسي مجدد ببرامون يك مدل تجاري منطبق با بهترین تجارب. تعاملا. با تأ ات مستقیم با مشتري و تأمين کنتدگان از طریق ماژول هاي پیشرفته ۴88 از قبیل 5014 ارتباط با تأمین کنندگان و مشتریان واسط هاي مبتتي بر وب. سیستم هاي بازچه مي باشند اجازه دسترسي میان عملياتي به اطلاعات مشابه براي برنامه ريزي و کنترل مي دهد. تسهیل روابط ببازماني با مشتربان و تأمین کنندگان Logistics BeforeERP An example: Order fulfillment Sales Production Order قبل از 288 عدم امکان قابلیت گسترش فقدان اطلاعات کارا براي مشتریان و تامین کنندگان فقدان یکپارچه گي واسط هاي مبتني بر وب از سیستم هاي مجزا پشتيباني مي فقدان اطلاعات تكنيكي براي نظارت و کنترل کارآمد بر منابع سازماني فقدان ارتباطات موثر با مشتریان و تأمين کنندگان

صفحه 15:
انواع روش های پیاده سازی مکانیزه می‌شوند و تمام بخش‌های سازمان نحت تأثير تغييرات ناشى كز استترار سیستم جدید خواهند بود سازمان برایپبادهساری سبستم : یک طرح جامع ایجادمیکند. بدین تیب نصب و به‌کازگیری تمامی قسمت‌های سیستم به طور همزمان در تمامی واحدهای سازمان آغازمی‌شود. درز صورتى كه اين روش به حوبي اجراً ردد مي‌تواند هزینه‌های یکپارچه سازی را کاهش بخشد. اين روش در مورد سيستمهاى برنامهريزى متايع سازمان اولبه کار گرفنه مشود اما آمروزه کمتر مورد استفاده فراز می‌گیرد آما اد داتست که سیستمٌ برنامه‌ریزی منابع سازمان بسبار فراتر از یک سیستم اطلاعنی سنتی است؛ ان سم نا ات نون ‎ails‏ يقارم ‎ests ola i‏ مشترى ‎gle smh‏ ای با ‎ERP slop‏ ‎slag ae pa ag Spine ala‏ خر مه تاد سل من شوت یا تریت در هررمان تا کی از وهای ‎Sa sa oe‏ روش برای رنهاب که ‎ote jas‏ شریطلی هت کد ار مهن وا ا ‎SPR‏ ‏درک سازمانی ردیر مینکن نامب تر است. انا هر یک از فسمتهای سیستم برنامهريزى متايع سازماني به طور جداكانه در واجدهاى سازماني ببادسازى م شود و يكبارج سازى أنها در كام ابعدى صورت م ى كبرد. اين أمر باعت مشود که هر یک از واحدهاى سازماتي ‎ge osteo eh‏ درا باشند. در عمل اين روش بنش از ساير روش ها بهکار گرفته شده است. بیده‌ساری. قسمت به کسمت. ریسک تشب. تیم و ‎spat May‏ سیستم بنامه‌یزیمنایع پیاده‌سازی کاهش مي‌دهد. در اين روش پروسه‌های شرکت از نو طراحی شده و مهندسی مجدد در مور آن اعمال مىشود. اين روش غالاً در شركتهاى كوجى تجارى به كار می‌رود. در این روش پیاه‌سازیء بر روى تعدادى از فراندهای کلیدی که معدودی از واحدهای سازمانی را در بر می‌گیرند تمرکز صورت می‌گیرد.بدین قرئیب تمد هات أوليه سيستم برنمهریزی منیع سازمان ‎٠‏ تنها أز عمليات مربوط به فرايند پوشش داده شده پیشنهاد مي‌کند. اما در نهایت مجموعه فرآیندها تمامی عملیات سازمانی را در برخواهند گرفت.

صفحه 16:
مس ات تعهد و حمایت مدیران ارشد مشارکت (مشارکت تمامی نیروی انسانی) لجعو ‎oasis Gia)‏ برابر تغییر) fess pelle) ets eee eT نحوه بومی‌سازی نرم‌افزار در سازمان صحت و دقت در ورود داده‌ها تعلیم و تربیت (آموزش کلیه برسنل اعم از مدیران و کارکنان) برنامه‌ریزی و کنترل پروژه (منابع» زمان, هزینه» شرح وظایف, نوع سیستم و ...] جناب ‎ae alps‏ مجر Leadership ‏عدم پشتیبنی و حمایتکافی از سوی مدیران ارشدكارفرما‎ Culture ‏عدم تطابق مسايل بومى و فرهتكى بيش بینی شده در قرم لفزار با مسايل‎ موردنیاز مشتری Training ‏عدم وجودآموزش کافیبرای کاربران‎ Methodology ‏عدم وجود یک متدولوژی مشخص برای استقرر‎ Calloboration ‏عدم وجود ارتباعاات و جنات مناسب بين تيم أجرانى بوماتكارو كارفرما‎ Skill ‏عدم أشتابى و مهارت تيم بيمانكار با فرإيندهاى‎ Change ‏عدم توجه به مديريث تفبيرات در سازمان مشترى‎ Product عدم تخاب محصول متاسب که یازمندیهای سازمان را به خوبی مرتلع نماید و نزدیکترین طابق را بنازمندیهای سازمان داشته بشد. Scope ‏عدم تمیین دقیق حوزه انجام كار در قارداد‎

صفحه 17:
هزینه‌ی استقرار ۴۳۴۳ * همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود اگر هزینه‌ی کل استقرار ۸ واحد باشد,9۵60 آن هزینه‌ی پیاده‌سازی, 0 هزینه ایجاد زیر ساخت‌های لازم و 9۵20 هزینه‌ی نرمافزار است. | oD za

صفحه 18:
هزرینه‌های بنهان 888 کدامند؟ ‎٠ ated eee ۴‏ تبديل | ‎٠‏ سفار و ينى ‏اور تس ۰ جر داده‌ه شی ‎ ‎

صفحه 19:
* استفاده از بعضی ازاین سیستم ها دشوار ونیا به آموزش داود

صفحه 20:
رار عار دارد و سازمانهایی که ‎۱۴٩۳‏ ساس كن ‎Oe Neel‏ را با تغییرات (درحالی که سازمان به کار عادی خود ادامه می دهد) به روز نگه دارند. ل هزینه های ‎sel‏ رای آینده: هزینه های ‎ol,‏ اندازی این سیستم بسیار زیاد میباشد در حالی که مزایای آن قبل از آن که سیستم راه آندازی شود برای کاربران تقریباً نامحسوس 1 عدم انعطاف پذیری: نرم افزار ‎1٩۴‏ گرایش به پیچیدگی و دشواری دارد و در سطح جهانی کمبود نیروی متخصص و با تجربه برای نصب و نگه داری آن وجود دارد. 7 بالا بودن هزینه ی خرید و نصب: هزینه ی خرید یک سیستم خارجی بالغ بر صدها میلیون دلار است و این درحالی است که خرید نرم افزار تنها ۸۴۰ . هزینه ی و مابقی مربوط به هزینه ی

صفحه 21:
منابع 1 اميني , بهرام , ۴.8.8 , نشریه فولاد , شماره 106 1382 2) حساپرس , سیستم برنامه ریزی منایع بنگاه , حسابرس , پاییز 1383 3 زوش ۰ ۴80 آشوب یا پایداری کسب و کار : ماهنامه مهندسی ضنایع(روش): شماره 85 , خرداد 1383 4 زارع , فخري , در سازمانهاي فاقد سیستم ۴88 مدیران در گدار تصمیم گيري : پول , 15/12/1383 5) عبدي , حمید . از حسابداري تا ۶8۳ , صنعت هوشمند , شماره 46 , فروردین و اردی بهشت 1383 6 کاوا رایانه , آشنايي با سیستم هاي 888 , علم الکترونيك و کامپیوتر , دي 1382 7( شعری , صابر, ۴8۳ و اثرات پیاده سازی آن در حوزه حسابداری , دانشگاه علامه طباطبایی 1385 Chen - Injazz j . planning for ERP systems : analysis and future trend . business processe management journal . Vol.7 . No. 5. 2001 Hunton - James E & Ruth Ann McEwen & Benson Wier . The Reaction of Financial Analysts to Enterprise Resource Planning (ERP) Implementation Plans . Social Science Research Network Electronic Paper Collection . 2002

کانال تلگرامی بانک پاور پوینت PptBank@ https://telegram.me/joinchat/CrBIZT1leC0x3lRhxgL_5g برنامه ریزی منابع سازمان ‏ERP استاد:جناب آقای دکتر معتدل تهيه كنندگان : آرزو جلیلی سهی – زهرا خندان درس :تاثير فناوري اطالعات بر سازمان و مديريت دانشگاه آزاد اسالمي – واحد تهران مركزي کارشناسی ارشد مديريت فناوري اطالعات فهرست 5مطالب ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تاریخچه مختصری از تکامل ERP سیر تکاملی و تدریجی ERP جایگاه سیستم های ERPدر سازمان تعریف ERP ERPاز م5نظر ف55ناور5یا5ط5العات زیر سیستم تشکیل دهنده ERP دالیل عمده استفاده از ERPدر شرکت‌ها علت برتری ERP قبل و بعد از ERP انواع روش های پیاده سازی ERP عوامل موفقیت و شکست پیاده سازی ‏ERP هزینه‌ی استقرار ERPو هزینه های پنهان آن مزایا و معایب ERP چالشها ی ERP منابع سیر تکاملی و تدریجی ERP مرحل ه1 یکپارچگی تولید مرحل ه2 یکپارچگی سازمان مرحل ه3 یکپارچگی بر مبنای مشتری مداری مرحل ه4 یکپارچگی بین سازمانی در سازمان ERPجای5گا5ه سیستم‌های ب5ه طور کل5ی در س5طح کالن س5یستم‌های اطالعات5ی س5ازمان به دو گروهطبقه بندی می شوند: سيستم‌های اطالعاتی سيستم‌های اطالعاتی پشتيبان پشتيبان مديريت MIS عمليات مثالDSS,EIS: مثالTPS,PCS,OAS: ERP # تعاریف ما1فزار1یت111جار1یا1س1تک11ه هدفآ1نی11کپار1چ1ه‌س11از1یا1ط1ال1عاتو ERPی11کب111سته ن11ر ‌ 1ی 1ی م1ناب1ع 1ا1ن1سان ، ی ح1سابدار ، ج1ریانآ1ن1ه1ا ب111ینت111مام1یب111خشه1ایس11از1ماناز ج1مله م1ا1ل، ز1ن1جیره عرض1ه و م1دیری1تم1شتریانا1س1ت ‏Davenport 1998 س1یستم‌های ERPس1یستم‌های اطالعات1ی قابل‌تغیی1ر و تنظیم1ی هس1تند که اطالعات و فرایندهای مبتن11ی بر اطالعات سازمان را در درون واحدهای سازمانی و بین آنها یکپارچه می‌نماید & Kumar ‏Hilsgersberg 2000 ERPی111کپ111ای1گاه داد1ه ،ی111کب111رنام1ه ک11ار1برد1یو ی111کوا1س1ط ی11کپار1چ1ه در ت111مام1ی س11از1مانا1س1ت ‏Tadjer 1998 ‌های ERPس11یستم‌های1یم1بتن1یب111ر ک11ام1پیوت1ر هس1تند ک11ه ب111را1یپ111رداز1ش ت111را1ک1نش 1یزی ت111ول1ی1د و پ111اس1خگوی1ی هر ، س11از1مانط1را1ح1یش11ده‌ا1ن1د و هدفآ1ن1ه1ا ت111س1هیلب111رنام‌ 1 ب111ه م1وق1ع 1ب111ه م1شتریاندر م1حیطیی11کپار1چ1ه ا1س1ت ‏O’Leary 2001 ‌هایم1ختلف1یا1س1تک11ه ب111ه ب111هبود عملکرد ی111ک ‏ERPش11ام1لط1ی1فو1س1یعیاز ف11ع1ا1لیت ‌ش11ود و ت111مام داد1ه‌ه11ا و ف11را1ی1ندهایی1111کس1111از1مانرا در ی1111ک سازمان م1نته11یم1ی ‌ک11نند ERP .ت111وس11ط برنامه‌های کاربردی ک111ه ش11ام11ل ویکی پدیا-دانشنامه آزاد س111امان1ه م1جتم1ع 1ج1م1ع 1م1ی ‌ها را در ‌ش11ود ب111طور1ی1ک1ه ف11ع1ا1لیت چ1ندی1نز1یربرنام1ه ک11ار1برد1ید1ی1گر ا1س1تپ111شتیبان1یم1ی ‌س11ازد گ11ستره وا1حدهایعملیات1یس11از1مانی11کپار1چ1ه م1ی 5 ف55ناو1نر5یا5ط5العات م5نظر از ‏ERP ‌داد ‌ ERPب111ا پ111وش1ش ‏ERPب111ه م1ثاب1ه س11تون 1تط1ال1عات1يي11ک ف11قرا ا1 س11از1ماناز ل11حاظ ب111ان1کهايا1ط1ال1عات1يو ف11رآ1ي1ندهايس11از1مان1ي م1حسوبش11ده و ب111ه م1نزل1ه ن11رم ا1فزار1ي ب111را1يپ111شتيبان1ي ف11رآ1ي1ندهايدا1خ1لي 1ت س11از1مانا1س . 1یدر 1ایا1ط1ال1عات‌ ش11کاف1ه ‌ س11را1سر م1وس1سه، 1نرا 1یآ‌ 1ایا1ساس‌ ف11ع1ا1لیته ‌ 1ن ها1ی‌ م1ی1هد ،ب‌ 111 ب111هبود ‌د ه ب111ستر م1نظور ک‌ 11 1ی م ب111را‌ ال11ز‌ 1 1ل 1نک11ام ‌ ی11کپار1چ1ه‌ک11رد ‌ 1نب111خشه1ا، 1نو ب111رو‌ درو‌ ش11رک1ته1ا و ه در 1یک‌ 11 ک11ار1خان1ه‌های‌ ه از ی11کم1وس1س ‌ 1لب ‌ ق11ا‌1 1حدی 1توا ‌ م1دیری‌ 1هم ب111رخوردار1ند ،ف11را ‌ آ1ید يک راه حل سيستمي مبتني بر فناوري اطالعات است که منابع سازمان را توسط يک سيستم به هم پيوسته ،به سرعت و با دقت و کيفيت باال در کنترل مديران سطوح مختلف سازمان قرار مي دهد تا به طور مناسب فرايند برنامه ريزي و عمليات سازمان را مديريت نمايد. ERPها ب111رپاي1ه ا1س1تفاد1ه از RDBMSها ط1را1ح1يش11ده ا1ند .ا1ي1نب111دي1نم1عنيا1س1تک11ه ب111را1ي ا1س1تفاد1ه از ERPب111ايد ت111مام1يس11اخ1تار1هايا1ط1ال1عات1يس11از1مانت111ع1ري1فش11ده ب111اشد و ه1يچ خ1ال ا1ط1ال1عات1يدر ال11ي1ه هاي TPSس11از1مانو1جود ن11دا1ش1ته ب111اشد. کلیه بخش‌های اطالعاتی ERPباید تدارک دیده شود .پیوستگی اطالعات نیز وجود داشته باشد ،در آن صورت می‌توان گفت ERPجزء نرم‌افزارهای پایه برای تجارت الکترونیک است ‏ERPها م1جموعه ف11را1ی1ندهایس11از1مان1یهستند و از آ1ن1جا ک11ه ا1ی1نف11را1ی1ند‌ها ت111قری1با 1تس1تاندارد و ی11کسانهستند ،پ111س ‌ها و ص11نای1ع 1م1شاب1ه ب111ه ص11ور ا1 در س11از1مان ‌ها ب111ه س11یستم‌هایب111رو1نس11از1مان1ی ک11مکب111سزا1ی1یب111را1یر1س1یدنا1ی1نس11از1مان ‌ک11نند. SCMو CRMم1ی هدف ERPارائ5ه ي5ک س5ری س5يستم‌های اطالعات5ی مبتن5ی بر ITبا نگرش يکپارچگ5ی در ک5ل س5ازمان و هدف برنامه‌ريزی برای مناب5ع اس5ت(.دکتر کازرونی – سامانه های برنامه ريزی کرانه) ERPي11کف11لس1فه م1ديري1تعمليات1یا1س1تک11ه ج1زء ال11ي1نف1کا1س1ترا1تژیس11از1مان1یب111را1یر1س1يدن 1ي ي11عنیب111ه1ره‌ور1یب111ا1التر م1حسوب و ت111حققب111خشيدنب111ه ا1هدا1فعا11لیس11از1مان ، م1ی شود و توس1ط تکنولوژ1ی ITب1ه صورت بسته نرم‌افزاری عرضه مي‌گردد(.دکتر مصباح _ کوروش رايانه پيشرو) ERPزیرسیستم‌های تشکیل‌دهنده توليد ،فروش ،بازاريابي ،توزيع ،مديريت بازرگاني ،حسابداري ،مالي ،مديريت منابع انساني ،مديريت پروژه ،مديريت انبار ،تعمير و نگه داري ،حمل و نقل ،تجارت الكترونيك ،لجستيك ،كنترل سقف خريد ،صدور اسناد ،مديريت زمان بندي دالیل عمده استفاده از ERPدر شرکت‌ها اطالعات یکپارچگی اطالعات یکپارچگی دسترسی نهايتا شرکت وو نهايتا دسترسی شرکت به مالی به های مالی سيستم های سيستم در شرکت در در شرکت اطالعات در اطالعات ‏real وقوع (( real زمان وقوع زمان )) time ‏time استاندارد کردن فعاليت ها ارتباط با تامين کنندگان و شرکای تجاری از طرِيق ‏S.C.M چيزی ه 55چيزی چه ERPچ ‏ERP 5سب 5 ك در ك55سب را در را 5الح ص5الح ك5ار اا55ص ك5ار 5ند؟ ‌ك م5ی555ند؟ م5ی ‌ك کاهش موجودی ، زمان عمليات و افزايش بهره وری جهانی شدن (جهانی شدن نيازمند استاندارد بودن است ) علت برتری ERP برتری به چه علت؟ چگونه؟ دسترسي به اطالعات معتبر پايگاه داده رايج،اطالعات دقيق و سازگار، گزارشات بهبود يافته جلوگيري از افزونگي داده و عمليات پرهيز از ورود چندين داده همانند در پايگاه داده مرکزي تقليل و کاهش زمان تحويل کمينه سازي تأخيرات بازيابي و گزارش گيري کاهش هزينه تصميم گيري سريع تطبيق آسان تغييرات در فرآيندهاي تجاري به آساني سازماندهي مجدد مي شود بهبود مقياس پذيري طراحي ماژوالر و ساختاريافته بهبود نگهداري فروشنده قراردادهاي درازمدتي را به عنوان بخشي از خريد انجام مي دهد توسعه سراسري ماژول هاي توسعه يافته مانند CRMو SCM تجارت الکترونيک ،کسب و کار الکترونيک فرهنگ مشارکت با ERP قبل از ERP فرآيندهاي تجاري مهندسي مجدد پيرامون يک مدل تجاري منطبق با بهتر1ين تجارب. عدم امکان قابليت گسترش بهره وري تعامالت مستقيم با مشتري و تأمين کنندگان از طريق ماژول هاي پيشرفته ERPاز قبيل .SCM فقدان اطالعات کارا براي مشتريان و تأمين کنندگان مديريت زنجيره تأمين ارتباط با تأمين کنندگان و مشتريان فقدان يکپارچه گي تجارت الکترونيک واسط هاي مبتني بر وب ،سيستم هاي يکپارچه مي باشند واسط هاي مبتني بر وب از سيستم هاي مجزا پشتيباني مي کنند. اطالعات اجازه دسترسي ميان عملياتي به اطالعات مشابه براي برنامه ريزي و کنترل مي دهد. ارتباطات تسهيل روابط سازماني با مشتريان و تأمين کنندگان فقدان اطالعات تکنيکي براي نظارت و کنتر1ل کارآمد بر منابع سازماني فقدان ارتباطات مؤثر با مشتريان و تأمين کنندگان انواع روش های پیاده سازی ‏ERP انفجاری یا یکباره در این روش تمام بخش‌های عملیاتی سازمان به یک‌باره با پکیج‌های ERP مکانیزه می‌شوند و تمام بخش‌های سازمان تحت تأثیر تغییرات ناشی از استقرار سیستم جدید خواهند بود. سازمان برای پیاده‌سازی سیستم ،یک طرح جامع ایجاد می‌کند .بدین ترتیب نصب و به‌کارگیری تمامی قسمت‌های سیستم به طور همزمان در تمامی واحدهای سازمان آغاز می‌شود .در صورتی که این روش به خوبی اجرا گردد می‌تواند هزینه‌های یکپارچه سازی را کاهش بخشد .این روش در مورد سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان اولیه به‌کار گرفته می‌شود. اما امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد .اما باید دانست که سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان بسیار فراتر از یک سیستم اطالعاتی سنتی است . این سیستم تنها باعث اتوماسیون فرآیندهای سازمان نمی‌شود ،بلکه بسیاری از فرآیندهای سازمان در این بین نیز تغییر می‌کند. استراتژ ی انتخابی ‌های مستقل در این روش بعضی از بخش سیستم که برای سازمان دارای اهمیت بیشتری بوده و دارای داده‌های مشترک هستند به طور انتخابی با پکیج‌های ERP مکانیزه می‌شوند و به مرور سایر پکیج‌های مرتبط و مورد نیاز اضافه می‌شوند .بدین ترتیب در هر زمان تنها یکی از واحدهای سازمان درگیر پیاده‌سازی خواهند بود .این روش برای سازمان‌هایی که کمتر صاحب فرآیندهایی هستند که از مرزهای واحد سازمانی فراتر رفته و بیش از یک واحد سازمانی را درگیر می‌کنند ،مناسب تر است .ابتدا هر یک از قسمت‌های سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی به طور جداگانه در واحدهای سازمانی پیاده‌سازی می‌شوند و یکپارچه‌سازی آن‌ها در گام بعدی صورت می‌گیرد .این امر باعث می‌شود که هر یک از واحدهای سازمانی پایگاه داده خاص خود را دارا باشند .در عمل این روش بیش از سایر روش‌ها به‌کار گرفته شده است .پیاده‌سازی قسمت به قسمت ،ریسک نصب ،تنظیم و به‌کارگیری سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان را با محدود ساختن حوزه پیاده‌سازی کاهش می‌دهد. روش فرآیندی در این روش پروسه‌های شرکت از نو طراحی شده و مهندسی مجدد در مورد آن اعمال می‌شود .این روش غالبا ً در شرکت‌های کوچک تج1اری به کار می‌رود .در این روش پیاده‌سازی، بر روی تعدادی از فرآیندهای کلیدی که معدودی از واحدهای سازمانی را در بر می‌گیرند تمرکز صورت می‌گیرد .بدین ترتیب نسخه‌های اولیه سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان ،تنها از عملیات مربوط به فرآیند پوشش داد1ه شده پیشنهاد می‌کنند .اما در نهایت مجموعه فرآیندها تمامی عملیات سازمانی را در برخواهند گرفت. عوامل موفقیت پیاده سازی ERP تعهد و حمایت مدیران ارشد مشارکت (مشارکت تمامی نیروی انسانی) پذیرش تغییر و تحول (کاستن مقاومت در برابر تغییر) عوامل شکست پیاده سازی ERP ‏Leadership عدم پشتيباني و حمايت كافي از سوي مديران ارشدكارفرما ‏Culture عدم تطابق مسايل بومي و فرهنگي پيش بيني شده در نرم افزار با مسايل مورد نياز مشتري ‏Training عدم وجود آموزش كافي براي كاربران انتخاب سیستم مناسب و تأمین‌کننده مناسب ‏Methodology عدم وجود يك متدولوژي مشخص براي استقرار نحوه بومی‌سازی نرم‌افزار در سازمان ‏Calloboration عدم وجود ارتباطات و جلسات مناسب بين تيم اجرايي پيمانكارو كارفرما صحت و دقت در ورود داده‌ها تعلیم و تربیت (آموزش کلیه پرسنل اعم از مدیران و کارکنان) برنامه‌ریزی و کنترل پروژه (منابع ،زمان، هزینه ،شرح وظایف ،نوع سیستم و … ) انتخاب مشاور شایسته ،توانمند و مجرب ‏Skill عدم آشنايي و مهارت تيم پيمانكار با فرايندهاي كارفرما ‏Change عدم توجه به مديريت تغييرات در سازمان مشتري :Product عدم انتخاب محصول مناسب كه نيازمنديهاي سازمان را به خوبي مرتفع نمايد و نزديكترين تطابق را بانيازمنديهاي سازمان داشته باشد. ‏Scope عدم تعيين دقيق حوزه انجام كار در قرارداد هزینه‌ی استقرار ERP همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود اگر هزینه‌ی کل استقرار Aواحد باشد %60،آن هزینه‌ی پیاده‌سازی، %20هزینه ایجاد زیر ساخت‌های الزم و %20هزینه‌ی نرم‌افزار است. هز5ینه‌های پنهان ERPكدامند؟ 7 6 5 4 3 • مش اور ه • تجزیه و تحلیل داده‌ها • جايگز ینی بهتری ن‌ها • تبدیل داده‌ه ا • سفار شی سازی 2 • آزمای شو يكپار چه ساز ی 1 • آمو زش مزایای ERP 5 4 3 2 1 • بهبود کارایی و افزایش سوددهی • افزایش رضایت مشتری • کاهش سرمایه گذاری در تجهیزات • ا5یجاد یکپارچگی و ا5ستانداردس ازی •• کاهش کاهش های هزینه های هزینه حمل.تولید. حمل.تولید. سفارش.. نگهداری نگهداری معایب ERP 3 • پیاده‌سازی آن مشکل و زمان بر است. 2 1 ن55 5این ز5ای بعضی ااز از بعضی استفاده از •• استفاده ونیاز دشوار ونیاز ها دشوار سیستم ها سیستم 5د ر5د دار اموزش دا به اموزش به • نصب و نگهداری گران ::ERP ی ERP چالشها ی چالشها ‏ ‏ ‏ ‏ اجرای تشویش آور ERP:نه تنها به تغییرات در فناوری بلکه به تغییرات درشیوه‌ی عملکرد کسب وکارنیز نیاز دارد و سازمانهایی که ERPرا اجرا می کنند باید همواره خود را با تغییرات (درحالی که سازمان به کار عادی خود ادامه می دهد) به روز نگه دارند. هزینه های آشکار زیاد و مزایای آینده :هزینه های راه اندازی این سیستم بسیار زیاد میباشد در حالی که مزایای آن قبل از آن که سیستم راه آندازی شود برای کاربران تقریباً نامحسوس است. عدم انعطاف پذیری :نرم افزار ERPگرایش به پیچیدگی و دشواری دارد و در سطح جهانی کمبود نیروی متخصص و با تجربه برای نصب و نگه داری آن وجود دارد. باال بودن هزینه ی خرید و نصب :هزینه ی خرید یک سیستم خارجی بالغ بر صدها میلیون دالر است و این درحالی است که خرید نرم افزار تنها . %40هزینه ی و مابقی مربوط به هزینه ی اسقرار سیستم است منابع ‏ )1اميني ،بهرام ، E.R.P ،نشريه فوالد ،شماره 1382 ، 106 )2حسابرس ،سیستم برنامه ریزی منابع بنگاه ،حسابرس ،پاییز 1383 )3روش ERP ،آشوب یا پایداری کسب و کار ،ماهنامه مهندسی صنایع(روش) ، شماره ، 85خرداد 1383 )4زارع ،فخري ،در سازمانهاي فاقد سيستم ERPمديران در گدار تصميم گيري ، پول 15/12/1383 ، )5عبدي ،حميد ،از حسابداري تا ، ERPصنعت هوشمند ،شماره ، 46فروردین و اردی بهشت 1383 )6كاوا رايانه ،آشنايي با سيستم هاي ، ERPعلم الكترونيك و كامپيوتر ،دي 1382 )7شعری ،صابر ERP ،و اثرات پیاده سازی آن در حوزه حسابداری ،دانشگاه عالمه طباطبایی 1385 ‏Chen - Injazz j ، planning for ERP systems : analysis and future ‏trend ، business processe management journal ، Vol.7 ، No. 5 ، 2001 ‏Hunton - James E & Ruth Ann McEwen & Benson Wier ، The ‏Reaction of Financial Analysts to Enterprise Resource Planning (ERP) Implementation Plans ، Social Science Research Network ‏Electronic Paper Collection ، 2002

51,000 تومان