کسب و کارعلوم مهندسیمهندسی صنایع و موادبرنامه‌ریزی

برنامه‌ریزی منابع سازمان ERP

صفحه 1:
کانال تلگرامی بانک پاور پوینت ‎PptBank@‏ بو« ما9 ۱ رظن له جاصوفوع9. هام انعون 000

صفحه 2:
تهيه كنندكان : 1 آرزو جليلى سهى - زهرا خندان درس : تاثير فناورى اطلاعات بر سازمان و مديريت دانشگاه آزاد اسلامی - واحد تهران مرکزی کارشسناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات

صفحه 3:
تاریخچه مختصری از تکامل ۶8۳ سیر تکاملی و تدریجی ۴۲۴ جایگاه سیستم های 88۴ در سازمان تعریف ۶8۳ ۳ از منظر فناوویاطلاعات زیر سیستم تشکیل دهنده ۴۴۴ دلایل عمده استفاده از 868 در شرکت‌ها علت برتری ۶8۳۴ قبل و بعد از ۶8۳۴ انواع روش های پیاده سازی ۴8۴ عوامل موفقیت و شکست پیاده سازی ‎ERP‏ هزينه‌ي استقرار ۶8۳۴ ینه 5 ی ار و هزینه های مزایا و معایب ۶8۳۴ چالشها ی ۴8۴ منابع

صفحه 4:
تاریخجه مختصرى از د اا مومع

صفحه 5:
| رم زرهی پاش یس ‎GOM Proceso) aye‏ یل از 117 8ل | با ریزی مود مورد نباز (ومتمسما ‎(Material Requirement‏ )141-4( ss (18¥+ ao) Closed loop MRP ‏توسه ۱18 به‎ ۱ ss | توسعه 3188 به 11 318.8 و ورود ‎DRP slogans‏ (دهه 9۸۰ _ 191- ‏دای دهه‎ Wy! ERP ‏تلهور سيستمهاى‎ y MRP IT 4 DSS ails! | ترش ایترنت و تجارتاکترویک و یور فاوری ‎(on 41M 3) AY se‏ ss ‎ERP ous ۱‏ به خارح از جهاردبواری سازمان و ظهور ‎ERP‏ های کنونی (۲۰۰۰ به ‎(om‏ ‏اول ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
در سازمان 88۴ حایگاه ها ۳ ات موی 0 ‎women sen ‘een‏ ange AD) se ‏الت‎ cess)

صفحه 7:
۹ R. تعاریف 6۳۳ ۲.۰[ 1 plannins تاه ره و ‎system‏ change سیستم‌های ۶88 سیستم‌های اطلاعاتی قابل‌تغییر و تنظیمی هستند که اطلاعات و فرایندهای مبتنی بر اطلاعات سازمان را در درون واحدهای سازمانی و بین آنها یکپارچه می‌نماید ‎ERP‏ ی کب ایگاه دانه, ی کب رنامه کاربردعو ی کولسط ب کپارچه در تمامی, سازماناست ‎Ae ERP‏ م هط و هدفلنها تسسهیل برنامهریزی تسوليد و پساسخگویی ‏به موقع به مشتریاندر محیطی کپارچه است 2۳ شامل‌طیف وسیعیاز ق عا لها عمختلفیاستکه به بهیود عملکرد ینک سازمان منتهی‌مشود و تمام داده‌ها و ف رلیندهاوی کس زمانرا در یک سامانه مجتمع جمع میینند. ۶88 توسط برنامه‌های کاربردی که شامل چندین‌زیربرنامه کاربردعدیگر اسنپ شتیبانوم‌شود بطوریکه فعالها را در ‏گستره ولحدهای‌عملیاتوسازمازی کپارچه ممسازد ‎ ‎ ‎Kumar & Hilsgersberg 2000 ‎Tadjer ‎1998 ‎O'Leary ‎2001 ‏ویکی پدیا-دانشنامه آزاد ‎

صفحه 8:
688 از منكار فناوركاطلاعات LO ae ‏شکافهاعاطلاعاتودر / «تك راه‎ ١ ‏وري‎ ‏ا‎ ead ‏۴اه مثابه ستون‎ ‏ی مات رین رز‎ ae ‏فقراناطلاعاتييى‎ ‏سازمان‌از لحاظ نب توسط یک سیستم به‎ ‏مه‎ ap aes ‏بانكهاواطلاعاتيو‎ ‏فركيندهاوسازماني ل وبا دقت و كيفيت بالا‎ ‏در كنترل مديران‎ tos ‏رو‎ 9099) سازمان قرار مي دهد تا به طور مناسب فرایند ‎wee‏ ريزي و علا نان ‎oe‏ 0 “orbs

صفحه 9:
08ها بریایه استفاده از 808145ها طراحي‌شده ‎yd il‏ دینمعنی‌استکه براي تمامیسا به باشد و هیچ برت می‌توآن گفت ۴88 جزء نرم‌افزارهای پایه عسازمانوهستند و از نجا که لینف رلیندها تسقریبا در سارعانها و صنايع مشابه به صو طستانتارد و كسا رهستيد بس ‎A‏ کلیه بخش‌های اطلاعاتی ۴8۳ باید تدارى ديده شود. بيوستكى اطلاعات نيز ‎ ‎ ‎is Seas a as Denia ream ‎aii Sun CRM « SCM ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
لاهدف 88۴ ارائه یک سری سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر ۲ با نگرش یکپارچگی در کل سازمان و هدف برنامه‌ریزی برای منابع است.(دکتر ۳۳ Sle ailobe - ig 51S ‎ERPO‏ ی کف لسفه مدیریت‌عملیاتی‌اسنکه جزء لا پنفکاستراتژی‌س زمانیب راعرسیدن ‎aa ieee eae ‏لهناء ءا لسارماني يعن‎ anes ‏می شود و توسط تکنولوژی ۲| به صورت بسته نرم‌افزاری عرضه ‎ce‏ .(دکتر مصباح _ کوروش رایانه پیشرو) ‎ ‏سس کذارش‌های‌سازمان درخواست‌های ‎I tm [te‏ ا سس | فروش و توزيع ]سرا ‏-| درخواستهاى قوليد | .سه | پایگاه داده مرکزی ‏مین ‏۱ ‏مدیریت موجودى ‎ ‎ ‎ ‎ ‏- 1 صر | درخواست خدمات | ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏مدیریت منابع افسائى ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 11:
‎ER‏ دهنده ‎Production ‎Inventory ‎ ‎ ‎Accounting ‎Production ‎Planning ‏م‎ 2 ‎=) Resources Planning ‏د ‎6 ‎Engineering ‎‘Customer ‎Portal ‎(under development) ‎ ‎ ‎ ‎ ‏تولید. فروش, بازاریابی, توزیع, مدیریت بازرگانی, حسابداری, مالی, مدیریت منابع انسانی. مدیریت بروزه. مديريت انبار. تعمير و نگه داری, حمل و نقل. تجارت الکتروتیک, لجستیک, کنترل سقق خرید. صدور اسناد. مدیریت زمان بندی ‎

صفحه 12:
دلایل عمده استفاده از 8 در شرکت‌ها

صفحه 13:
دسترسي به اطلاعات معتبر جلوگيري از افزونگي داده و عملیات تقلیل و کاهش زمان تحویل کاهش هزینه ‎gules‏ آسان بهبود مقیاس پديري بهبود نگهداري توسعه سراسري تجارت الکترونیک, کسب و کار الکترونیک پایگاه داده رایج.اطلاعات دقیق و سازگار, ارشات بهبود یافته پرهیز از ورود چندین داده همانند در پایگاه داده مركزي كمينه سازي تأخيرات بازيابي و كزارش كيري تصمیم گيري سريع تغیبرات در فرآيندهاي تجاري به آساني سازماندهي مجدد مي شود طراحي ماژولار و ساختاریافته فروشنده قراردادهاي درازمدتي را به عنوان بخشي از خرید انجام مي دهد ماژول هاي توسعه بافته مانند 084 و ‎SCM‏ ‏فرهنگ مشارکت

صفحه 14:
With ERP An example: order fulfillment stn oa* © فرآيندهاي تجاري بهره وري Sis ‏م‎ تجارت الکترونیک اطلاعات ارتباطات en با ۶8۳ مهددسي مجدد ببرامون يك مدل تجاري منطبق با بهترین تجارب. تعاملا. با تأ ات مستقیم با مشتري و تأمين کنتدگان از طریق ماژول هاي پیشرفته ۴88 از قبیل 5014 ارتباط با تأمین کنندگان و مشتریان واسط هاي مبتتي بر وب. سیستم هاي بازچه مي باشند اجازه دسترسي میان عملياتي به اطلاعات مشابه براي برنامه ريزي و کنترل مي دهد. تسهیل روابط ببازماني با مشتربان و تأمین کنندگان Logistics BeforeERP An example: Order fulfillment Sales Production Order قبل از 288 عدم امکان قابلیت گسترش فقدان اطلاعات کارا براي مشتریان و تامین کنندگان فقدان یکپارچه گي واسط هاي مبتني بر وب از سیستم هاي مجزا پشتيباني مي فقدان اطلاعات تكنيكي براي نظارت و کنترل کارآمد بر منابع سازماني فقدان ارتباطات موثر با مشتریان و تأمين کنندگان

صفحه 15:
انواع روش های پیاده سازی مکانیزه می‌شوند و تمام بخش‌های سازمان نحت تأثير تغييرات ناشى كز استترار سیستم جدید خواهند بود سازمان برایپبادهساری سبستم : یک طرح جامع ایجادمیکند. بدین تیب نصب و به‌کازگیری تمامی قسمت‌های سیستم به طور همزمان در تمامی واحدهای سازمان آغازمی‌شود. درز صورتى كه اين روش به حوبي اجراً ردد مي‌تواند هزینه‌های یکپارچه سازی را کاهش بخشد. اين روش در مورد سيستمهاى برنامهريزى متايع سازمان اولبه کار گرفنه مشود اما آمروزه کمتر مورد استفاده فراز می‌گیرد آما اد داتست که سیستمٌ برنامه‌ریزی منابع سازمان بسبار فراتر از یک سیستم اطلاعنی سنتی است؛ ان سم نا ات نون ‎ails‏ يقارم ‎ests ola i‏ مشترى ‎gle smh‏ ای با ‎ERP slop‏ ‎slag ae pa ag Spine ala‏ خر مه تاد سل من شوت یا تریت در هررمان تا کی از وهای ‎Sa sa oe‏ روش برای رنهاب که ‎ote jas‏ شریطلی هت کد ار مهن وا ا ‎SPR‏ ‏درک سازمانی ردیر مینکن نامب تر است. انا هر یک از فسمتهای سیستم برنامهريزى متايع سازماني به طور جداكانه در واجدهاى سازماني ببادسازى م شود و يكبارج سازى أنها در كام ابعدى صورت م ى كبرد. اين أمر باعت مشود که هر یک از واحدهاى سازماتي ‎ge osteo eh‏ درا باشند. در عمل اين روش بنش از ساير روش ها بهکار گرفته شده است. بیده‌ساری. قسمت به کسمت. ریسک تشب. تیم و ‎spat May‏ سیستم بنامه‌یزیمنایع پیاده‌سازی کاهش مي‌دهد. در اين روش پروسه‌های شرکت از نو طراحی شده و مهندسی مجدد در مور آن اعمال مىشود. اين روش غالاً در شركتهاى كوجى تجارى به كار می‌رود. در این روش پیاه‌سازیء بر روى تعدادى از فراندهای کلیدی که معدودی از واحدهای سازمانی را در بر می‌گیرند تمرکز صورت می‌گیرد.بدین قرئیب تمد هات أوليه سيستم برنمهریزی منیع سازمان ‎٠‏ تنها أز عمليات مربوط به فرايند پوشش داده شده پیشنهاد مي‌کند. اما در نهایت مجموعه فرآیندها تمامی عملیات سازمانی را در برخواهند گرفت.

صفحه 16:
مس ات تعهد و حمایت مدیران ارشد مشارکت (مشارکت تمامی نیروی انسانی) لجعو ‎oasis Gia)‏ برابر تغییر) fess pelle) ets eee eT نحوه بومی‌سازی نرم‌افزار در سازمان صحت و دقت در ورود داده‌ها تعلیم و تربیت (آموزش کلیه برسنل اعم از مدیران و کارکنان) برنامه‌ریزی و کنترل پروژه (منابع» زمان, هزینه» شرح وظایف, نوع سیستم و ...] جناب ‎ae alps‏ مجر Leadership ‏عدم پشتیبنی و حمایتکافی از سوی مدیران ارشدكارفرما‎ Culture ‏عدم تطابق مسايل بومى و فرهتكى بيش بینی شده در قرم لفزار با مسايل‎ موردنیاز مشتری Training ‏عدم وجودآموزش کافیبرای کاربران‎ Methodology ‏عدم وجود یک متدولوژی مشخص برای استقرر‎ Calloboration ‏عدم وجود ارتباعاات و جنات مناسب بين تيم أجرانى بوماتكارو كارفرما‎ Skill ‏عدم أشتابى و مهارت تيم بيمانكار با فرإيندهاى‎ Change ‏عدم توجه به مديريث تفبيرات در سازمان مشترى‎ Product عدم تخاب محصول متاسب که یازمندیهای سازمان را به خوبی مرتلع نماید و نزدیکترین طابق را بنازمندیهای سازمان داشته بشد. Scope ‏عدم تمیین دقیق حوزه انجام كار در قارداد‎

صفحه 17:
هزینه‌ی استقرار ۴۳۴۳ * همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود اگر هزینه‌ی کل استقرار ۸ واحد باشد,9۵60 آن هزینه‌ی پیاده‌سازی, 0 هزینه ایجاد زیر ساخت‌های لازم و 9۵20 هزینه‌ی نرمافزار است. | oD za

صفحه 18:
هزرینه‌های بنهان 888 کدامند؟ ‎٠ ated eee ۴‏ تبديل | ‎٠‏ سفار و ينى ‏اور تس ۰ جر داده‌ه شی ‎ ‎

صفحه 19:
* استفاده از بعضی ازاین سیستم ها دشوار ونیا به آموزش داود

صفحه 20:
رار عار دارد و سازمانهایی که ‎۱۴٩۳‏ ساس كن ‎Oe Neel‏ را با تغییرات (درحالی که سازمان به کار عادی خود ادامه می دهد) به روز نگه دارند. ل هزینه های ‎sel‏ رای آینده: هزینه های ‎ol,‏ اندازی این سیستم بسیار زیاد میباشد در حالی که مزایای آن قبل از آن که سیستم راه آندازی شود برای کاربران تقریباً نامحسوس 1 عدم انعطاف پذیری: نرم افزار ‎1٩۴‏ گرایش به پیچیدگی و دشواری دارد و در سطح جهانی کمبود نیروی متخصص و با تجربه برای نصب و نگه داری آن وجود دارد. 7 بالا بودن هزینه ی خرید و نصب: هزینه ی خرید یک سیستم خارجی بالغ بر صدها میلیون دلار است و این درحالی است که خرید نرم افزار تنها ۸۴۰ . هزینه ی و مابقی مربوط به هزینه ی

صفحه 21:
منابع 1 اميني , بهرام , ۴.8.8 , نشریه فولاد , شماره 106 1382 2) حساپرس , سیستم برنامه ریزی منایع بنگاه , حسابرس , پاییز 1383 3 زوش ۰ ۴80 آشوب یا پایداری کسب و کار : ماهنامه مهندسی ضنایع(روش): شماره 85 , خرداد 1383 4 زارع , فخري , در سازمانهاي فاقد سیستم ۴88 مدیران در گدار تصمیم گيري : پول , 15/12/1383 5) عبدي , حمید . از حسابداري تا ۶8۳ , صنعت هوشمند , شماره 46 , فروردین و اردی بهشت 1383 6 کاوا رایانه , آشنايي با سیستم هاي 888 , علم الکترونيك و کامپیوتر , دي 1382 7( شعری , صابر, ۴8۳ و اثرات پیاده سازی آن در حوزه حسابداری , دانشگاه علامه طباطبایی 1385 Chen - Injazz j . planning for ERP systems : analysis and future trend . business processe management journal . Vol.7 . No. 5. 2001 Hunton - James E & Ruth Ann McEwen & Benson Wier . The Reaction of Financial Analysts to Enterprise Resource Planning (ERP) Implementation Plans . Social Science Research Network Electronic Paper Collection . 2002

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان