صفحه 1:

صفحه 2:
بسمه تعالی برنامه ريزي راهبردي (استراتژيك)

صفحه 3:
تعریف استراتزي ‎ot‏ ۵ واژه استراتژي را که از لغت يوناني استراتژیا گرفته شده و ابتدا در علوم نظامي مطرح شده است . (ریشه اين لخت ‎7S) glares gS sha‏ قوري ام 7 استراتژي يك برنامه واحد . همه جانبه و تلفيقي است که محاسن یا نقاط قوت اصلي سازمان را با عوامل و تغییرات محیط مربوط مي سأزد و به نحوي طراحي مي شود که با اجراي صحیح آن از دستيابي به آهداف اصلي سازمان اطمینان حاصل شود.

صفحه 4:
مدیریت استراتژيك چیست ؟ 5 مدیریت استراتژيك فرايندي است که به وسیله آن مدیران براي . دراز مدت .فعالیت هاي سازمان و اهداف را تعیین کرده و استراتژي هاي نیل به این اهداف را با توجه به شرایط داخلي و خارجي طراحي و برنامه هاي عملي ( عملياتي ) براي اجراي استراتژي ها را انتخاب مي کنند. 7 مدیریت استراتژيك فرايندي پویا است .

صفحه 5:
جح + که * عملکرد بلند مدت یک سازمان را تعیین می کند.

صفحه 6:

صفحه 7:
سطوح در گیر در برنامه ريزي استراتژيك 7 برنامه ريزي استرانژيك نباید به عنوان يك تخصص مدیران سطح بالا شمرده شود وتوسط برنامه ریزان حرفه اي انجام گرفته و سپس از طرف مدیرعامل تصویب و توسط مسئولان قسمت ها به مورد اجرا گذاشته شود . بلکه استراتژي سازي و اجراي استراتژی وظیفه اي است که شامل دخالت مدیران هایی از بیمارستان می باشد که انتظار مي رود نتایج استراتژيك در آن ها حاصل شود . 5 محول کردن مسئولیت و اختیار طراحي استراتژي به كساني كه در نيايت بايد كن را عمل كرده و به کار گیرد ايجاد تعبد مستقيم در قبال موفقيت يا شكست استراتزيا در بين آنيا مي شود .

صفحه 8:

صفحه 9:
مزاياي مدیریت استراتزيك 7 سطوح مختلف مدیریت بیمارستان را در تعیین اهداف . هدایت و راهنمايي مي کند . 5 شناسايي و پاسخ گويي به موج تغییرات . فرصت هاي جدید و تهبدیدهای در حال ظیبور را تسبیل مي کند . ل کلیه تصمیم گيري هاي مدیران در زمینه استراتژي را در کل بیمارستان هماهنگ مي نماید. 7 سازمان را قادر مي سازد که موقعیت واكنشي ‎(Reactive)‏ 395 را به وضعیت کنشي و آینده ساز (۳۲020/76) تبدیل کند .

صفحه 10:
مزاياي مدیریت استراتژيك 7 مزيت هاي رقابتي يك بیمارستان را از طریق : افزایش نقاط قوت دروني * کاهش نقاط ضعف دروني استفاده از فرصت هاي محيطي رفع تبديدهاي محيطي ارضاي ذینفع هاي حمایت کننده دروني و بيروني در مقایسه با رقبا افزايش داده و عوامل فوق را جبت نیل به اهداف و ماموریت بیمارستان . هماهنگ مي سازد .

صفحه 11:

صفحه 12:
اجزای مدیریت استراتژیک ‎x 9 1 ۰ 4‏ اجرای استراتژی ارزیایی و کنترل

صفحه 13:
13 & eb be 3 مراحل برنامه ريزي استراتزيك ۳۹ آغاز کار و حصول توافق درباره‌ي آن؛ تعبین و شناسايي سیاست ها ي سازمان تدوین رسالت و ارزش‌هاي سازماني؛ تدوین چشم انداز» ارزيابي محیط داخلي (نقاط ضعف و قوت)؛ ارزيابي محیط خارجي (فرصت‌ها و تهدیدها)؛ تنظیم استراتژیها

صفحه 14:
انواع استراتزي ها: 4 استراتزيهاي يكبارجكي استراتزيهاي متمركز استراتزيهاي تنوع استراتزيهاي تدافعي

صفحه 15:
انواع استراتژي : توسعه نفوذ و ادغام : با استفاده از توانايي ها یا نقاط قوت داخلي اقدامات زیر را به عمل آورد. 1- یره برداري از فرصت هاي خارجي 2- برطرف کردن نقاط ضعف داخلي 3- پرهیز از تبديدات خارجي 1 حفظ و نكه داري : حفظ شايستگي هاي اصولي سازمان و دوري جستن از خطرهاي بزرگ تقویت دروني - تدافعي : سازمان باید نقاط ضعف داخلي را اصلاح کند و از تهدیدات خارجي پرهیز نماید. شامل: کاهش دادن فعالیت ها , فروش یا واگذاري بخش هايي از سازمان

صفحه 16:
۲ ne |

صفحه 17:
ACT عم 6

صفحه 18:
چشم انداز (دورنما) (منعذ۷) + ظرفیت داخلي

صفحه 19:
خصوصيات جشم انداز خوب 0 7 آرزويي روشن براي آينده 7 جالش بر انكيز و رو به كمال ‎a‏ محكم ولي انعطاف يذير و آماده تغيير در زمان 7 معني دار براي ذي نفعان و مايه شوق و اميد ‏7 ساده و به يادماندني ‏7 کوتاه

صفحه 20:
مثال چشم انداز ‎ot‏ 3 مااولین سازنده دارو با پیشرفته ترین پژوهش ها براي همه انواع بیمارییا خواهیم شد. تحقیق هليي برتر از هر جاي دیگر عالم . 2 بیمارستان اطفال نمونه در ساحل شرقي خواهیم بود. 8 يك سازمان مراقبت هاي درماني خواهیم بود که بدليل تعبد نسبت ببه بيمار بسيار مورد احترام خواهد بود.

صفحه 21:
0 (mision) Ju, 7 به سوالات هویت سازمان پاسخ مي دهد. ما کیستیم ؟ چه مي کنیم ؟ چرا هستیم ؟ مشتریان ما چه کسانی هستند ؟ 1 بطوركلي بیانیه مأموریت سازمان علت وجودي سازملن است و سه جزء عمده را در بر مي‌گیرد : 1- تعريفي از کسب و کار سازمان 2 اهداف اصلی سازمان 3- فلسفه سازمان

صفحه 22:
22 رسالت وزارت بهداشت 4 رسالت وزارت بهداشست ارتقاء سلامتي و سسعادتمندي مردم از طریق ارلشه لشر بخش خدمات سلامت» تقوبت وترویج مستمر علوم پزشکي» بهداشت عمومي و خدمات اجتماعي است .

صفحه 23:
5 )اهدافكلى 2 " همان مقاصد( 11111205©5) سازمان مى باشند كه هنكام تدوین رسالت بیان میشوند و در سطح پائین تر بعنوان اهداف كلى يا 60215 بكارمى روند.

صفحه 24:
تفاوت بين هدفء رسالت و استراتژي 0 7 رسالت (14155108) علت وجودي بيمارستان را بيان مى کند. 2 اهداف(0018) مشخص مي کند که بیمارستان به دنبال چیست؟ ‎a‏ استراتژي راه هايي را که بیمارستان براي رسیدن به اهداف خود دارد مشخص مي‌کند.

صفحه 25:
‎Situational analysis‏ ل ‏تحلیل وضعیت موجود؛: ‎Internal #®‏ ‎External #®‏

صفحه 26:
تحلیل دروني له ۲ نقاطقوت ۷/۳ نقاط ضعف

صفحه 27:
+ s'93° Jolge (IEF') ‎(Strenghts): o3 bw 2‏ هريك از عواملي که در داخل سازمان به تحقق رسالت و چشم انداز كمك مي كنند. ‎(Weakness): Uixs bw 9‏ هريك از عواملي که در داخل سازمان مانع از تحقق رسالت و چشم انداز مي شوند. ‎Internal Environmental Factors -d

صفحه 28:
تحلیل بروني 1 tua SOPportunities # ‏آآتهدیدها‎ ۲

صفحه 29:
عوامل بيروني (۶۴۶۳۱) ‎ot‏ 7 فرصت & ‎(Opportunities):‏ ‏هريك از عواملي که در خارج سازمان به تحقق رسالت و چشم انداز آن کمک می کنند. ‎(Threats): bows?‏ هريك از عواملي که در خارج سازمان مانع از تحقق رسالت و چشم انداز آن مي شوند. External Environmental Factors -1

صفحه 30:

صفحه 31:
فرم بررسي عوامل دروني ‎(IEF)‏ + عوال عنوان هویب اثر ‎a5‏ نمره نهایی 51 52 ‎wil‏ ‎w2‏ جمع

صفحه 32:
ضریب اثر: نشان دهنده اهمیت نسبی آن عامل است.از صفر تا 0و جمع آن ) می شود . رتبه :از )تا 4۶ و نشان دهنده شدت ضعف یا قوت است . ضعف اساسی 0 ضعف کم <4 قوت بسيار بالا لا زرا اس 1 نمرات از 2/5 کمتر باشد تشانگر این است که سازمان از کر موائل ما خن ما رسد است. نکر این است که سازمان از

صفحه 33:
فرم بررسي عوامل دروني ‎(IEF)‏ + ۱ ‎we‏ عتوان ضريب اثر | رتبه نمره نهایی ‏1 | کادرپزشکی مجرب می 0/۱ 4۱ 9/0 ‏باشد ‎oO‏ ‎S2‏ | تجهیزات مناسب ‎O/ad‏ ]9 99/0 1 اكمبود فضا © 01 ۸0 © ‏2 | نداشتن مهدکودک 9۱/۵0 02/0 0 ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 34:
فرم بررسي عوامل ‎(IEF) sig.‏ + عوامل عنوان ریب اش ‎ay‏ نمی نهایی 01 02 11 12

صفحه 35:
فرم بررسي عوامل بيروني (۱۴۳) عوامل 01 02 11 12 عنوان جذب بیماران خارجي ضرورت اجراي دستورالعمل اعتبار بخشي هدفمند نمودن یارانه ها افزایش حسن شهرت بیمارستان رقیب ضریب اثر ۰/05 oo O/0S 0۳99 رتبه gos 90/0 10/0 00/0

صفحه 36:
فرم تعیین وضعیت سازمان جمع نمره‌هاي نهايي ‎is‏ فرم‌هاي بررسي وضعيت دروفي و ب ترتیب روی محورهًي افقي و عمودي جدول جاگذاري مي‌شوا روي جدول وضعیت موجود سازمان را نشان مي‌دهد استخراج مي‌شود» به نقطدي تقاطع أبن دو عدد هی درون ‎sere q‏ 9 0 حفظ و نگي‌داري تقویت درونی و تقویت درونی و تدافعی تدافعی 1 9 توسعه و ‎bai‏ و ادغام حفظ و نگهداري دروني د 5 ‎ale‏ ‏9 ‏توسعه و نفوذ و ادغام | توسعه و نفوذ و ادغام | حفظ و نگهداري ‎e‏

صفحه 37:
نکاتی در باره نحوه کار با جدول عوامل درونی و بیرونی (" محدودیتی در انتخاب تعداد نقاط قوت , ضعف . فرصت ها و تبدیدها وجود ندارد. 7 عوامل درونی (نقاط قوت و ضعف) و عوامل بیرونی ( فرصت ها و تبدیدها )را در دو فرم جداگانه پشت

صفحه 38:
* برای فرصت هاء * برای تبدیدها. میزان توان سازمان برای مار کردن اثرات منفی تبدیدها ادامه : براي هریک از عوامل بر حسب میزان پاسخي که سازمان توانسته است به آن بدهد در ستون " درجه پاسخ گويي ". نمره 1 تا 4 بدهید. به عبارتى 1 براى نقاط قوت ميزان استفاده از نقطه قوت برای نقطه ضعف . ميزان توانايي سازمان براى برطرف كردن نقطه ضعف ميزان توان سازمان براى ببره كيرى از آن ها از حاصل ضرب درجه پاسخ گویی در ضریب اثر . نمره هر عامل را به دست آورده و در ستون ‏ نمره نيايى ” درج نما جمع ستون نمره نهايي جایگاه سازمان را از نظر عوامل درونی و نشان مى ذهد.

صفحه 39:
ادامه : + د. * محدوده ي درون و بیرون سازمان تعیین شو تا بر اساس آن نقاط قوت و ضعف و نقاط فرصت و تیدید جا به جا لیست نشود .به عنوان مثال وجود قوانین و مقررات از جمله عوامل بيروني مي باشد. وجود نقاط کور در جمعیت تحت پوشش مي تواند به عنوان يك تبدید در نظر گرفته شود. یا - مشکلات تاخیر در گردش نامه ها بعنوان نقطه ضعف قابل طرح مي باشد. وهمچنین نبود بانك اطلاعات جامعي از پرسنل مي تواند بعنوان نقطه ضعف مطرح شود.

صفحه 40:
تجزیه و تحلیل ‎SWOT‏ + ميس ازتعيين نقاط قوت و نقاط ضعف (عولعل درونی) وفرصت‌ها و تهدیدها (عولمل بیرینی) » کلیه عولمل‌با يك ‎S19‏ مقایسه و تحلیل نهليي صورت مي‌گیرد. تحلیل فوق به تجزیه و تحلیل 5۷/0۲ ها معروف آست. ((Strenghts- Weakness- Opportunities- Threats

صفحه 41:
ماتریس استراتژي ‎SWOT‏ | پیروذ داخلي 5 نقاط قوت نقاط ضعف فرصتها ‎SO‏ ‎wo‏ تهدیدها ST WT

صفحه 42:
Tusse Onin =a انوت ها 55 يعد د نيس 50 تنوع - ‎ST cut‏ 7 7 عوامل بیرونی ایجاد ضرصت ‏ | - عوامل بيرونى ايجاد تهديد ۰ - می کندمتابع درونی وجود دارد | - می کند منیع درونی وجود . _ و استفاده می شود دارد واستفاد مى شود اضف ها ا ‎WT wats. ani WO oid - core‏ ‎eagle F -‏ وجو تاره - عوامل بيرونى ايجاد تهديد مى = _ ویا اسان ‎Gt gd‏ - کند متابع درونی وجود ندارد . عوامل بیرونی ایجاد _ ویااستفاده نمی شود طرصت می کند

صفحه 43:
تجزیه و تعلیل 600 رو فرستب6 ‎The‏ ‏يرونى | - 2 عولمل محیند. - - ‎wos‏ - - د وعد ويس 50 ‎ST as - gu‏ 7 ایجاد بخش دیپلمات 7 افزایش پوشش بیمه اضف ها 9707 بلزیرودی - ثبت ‎WT jar. anai WO‏ - دو زبانه نمودن كادر | - تعطيلى بخش 2 - پذیرش ع

صفحه 44:
44 معيارهاي الویت بندي | قابلیت فراهم آوري ‎eee Attainability‏ هزینه سازيی ‎Costing”‏ عوارض جانبيی ‎Complication‏ اثر بخشی ‎Effectiveness‏ Popularity “ca quo زمان بري ‎Timing‏

صفحه 45:
score 45 زیاد 6 اولویت بندي استراتزیها ۸ ۴ ‎abuse‏ کم وپائین< ‏عناوین استراتزیها ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 46:
46 اولویت بندي استراتژیها score 8 15 13 زياد -© aba se ۵ عناوين استراتزيها بم کم وپانین<0

صفحه 47:

صفحه 48:
برنامه عملياتي

صفحه 49:
جدول استراتژي‌ها و اهداف ~~ _ وديف استراتژي ‎SwoT‏ اهداف عيني 1

صفحه 50:
4 Objectives uc Gal * همان اهداف عینی هستند که دارای ‎ud‏ زمان و مکان » شرابط وقوع و قابلیت اندازه گیری بوده و هنگام تدوین برنامه عملیاتی در سطوح پائین تر تعریف می شوند.

صفحه 51:
خصوصيات اهداف عيني 7 اختصاصي/واحد: اهداف بايد كاملا شفاف و مشخص باشندواز ذكر عبارات كلي و كنك در آن ها يرهيز شود. همجنين در هر هدف تنها به يك موضوع يرداخته شود. 1 قابل اندازه كيري : اهداف بايد قابليت اندازه كيري داشته باشند تا امکان پایش و تعیین میزان تحقق آن ها میسر شود. 7 قابل دسترسي : اهداف باید قابل دسترسي باشند. نه بیش از حد آسان و نه بيش از حد دشوار. 3 واقع بینانه: اهداف باید با واقعیت هاي سازمان تناسب داشته باشند و بیش از حد آرمان گرایانه نباشند. ‎a‏ زمان مند : برای تحقق هر هدف باید زمان مشخصي به عنوان میلت در نظر گرفته شود.

صفحه 52:
۳۹ all.4 Activities * فعالیت هایی است که برای دستیابی به اهداف عینی انجام می شوند = جایگاه 5 ]۸۰:۷۲ برنامه عملیاتی است

صفحه 53:
فرم برنامه‌ي عملياتي سالانه عنوان هدف عيني : فعالیت پایان ملاحظات

صفحه 54:
or

صفحه 55:
ارزيابي

صفحه 56:
پایان سپاسگزارم

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان