صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمه
آموزش از مهمترین عوامل پیشرفت بشر در جوامع و زمانهای مختلف بوده
است. با این وجود و در عصر حاضر که سرعت پیشرفت بشر در علوم مختلف
بیسابقه است. هنوز هم در تمام دنیا آموزش به صورت برابر و با کیفیت
مطلوب وجودندارد.امابهترین سیستمهای آموزشی متعلق به کدام کشورهاست؟
گروهی به نام ۳62۲50۷ با همکاری یونیسف به ارزیلبی نظام آموزشی در
کشورهای مختلف پرداخته که در آن معیارهای مختلفی در نظر گرفته شده
است: سطح دسترسی مردم کشور به دلنش پایه. وضعیت آموزش در مدارس
ابتدلیی» وضعیت مدارس راهنملیی و دبیرستان» سطح و شرلیط تحصیل زنان و
دختران در جامعه. میزان بودجه اختصاص بافته به آموزش, میزان..۵رآمد
ناخالص داخلی (ذرآمد سالانه کشور تقسیم بر تعداد افراد کشور). در این
ردهبندی سعی شده کشورهای مختلف در مقایسه با پیشرفت سیستم آموزشی
خود دسته بندی شوند.
Y/Y
صفحه 3:
شاید بسیاری از شما با خود فکر کنید بهترین سیستم آموزشی مربوط به کشور
آمریکا یا یکی از کشورهای غربی است. برخلاف تصور اغلب مردم و در کمال
تعجب برترین سیستمهای آموزشی مربوط به آسیا به خصوص شرق آسیاست!
در لین کشورها هوش و استعداد موروئی کنار گذاشته شده و آموزش برای همه
جه صورت یکسان وبا هدف گذاری و خروجی مشخص, در نظر گرفته شده و در
Cin آموزشی این کشورها مسئولیت پذیری ملاک اصلی به شمار ميآید.
عامل مهمتر دیگر. هوشمند سازی مدارس است به عنوان مثال کشور سنگاپور در
این زمینه به یک مدل موفق برای ساير کشورها تبدیل شده است. البته در این
لیست کشورهای اروپلیی به خصوص حوزه اسکاندیناوی هم حضور دارند که به
طور سنتی اهل کار و تلاش هستند. ولی نسبت به نظر سنجی مشلبه در سال ۲۰۱۲
افت داشتهلند, به طوری که فنلاند از بهترین نطام آموزشی به رتبه پنجم نزول
کرده است.
دراینجا از روح نظامهای آموزشی کشورهایی که به رتبههای نخست ردهبندی
دست بافتهاند» مطلع خواهيم شد؛ و سپس از تجربیات. برنامهها و ایدههای
آموزشی آنها استفاده می کنیم. AV
صفحه 4:
اما رتبهبندی کشورهای پیشوو در نظام آموزشی:
— /
ا. كره جنوبى ;8<
در كرهبه آموزش همراه با مشاهده و تجربه اهميت داده میشود. مدارس هفت
روز هفته داير هستند و دانش آموزان در سال حدود يك ماه و نيم تعطيلى دارند
که سه هفته آن برای تابستان است. بودجه آموزشى لين کشور ۱۱ میلیارد و ۳۰۰
میلیون دلار است.نرخ سواد برابر با ٩۷۹ درصد است. در کره آموزش
زبانهای خارجی به عهده معلملنی از همان کشور است. به همین دلیل مردم
کره عمستا در آزمون تافل نمرات بالایی رابه دست میآورند. همچنین در کره
هم کنکور وجود دارد! میزان تولید ناخللص داخلی برای هر فرد حدود:۳۶۷۹۵
دلار است. به دست آوردن رتبه اول به خاطر فشار بسیار روی دانش آموزان
است که متاسفانه به آن توجهی نشده است. در این کشور پس از مدارس
معمولی دانش آموزان با اصرار والدین به مدارس شبانه هم میروند:
FA
صفحه 5:
وقتی ژاپنیها کره جنوبی را ترکك کردند. میزان بیسوادی در این کشور
۸ درصد بود. زیرا آموزش و پرورش محدود به ژاپنیها بود» و تنها عده
آند کی از کرهایها مجاز به تحصیل بودند و معلمان کرهای در مدارس کره
جنوبی حضور نداشتند. و پس از خروج ژاپن. کره جنوبی طی چند دهه
کوشید تا یک نظام آموزشی نوین و مدرن را بنیان نهد که اکنون به عنوان
قدرتمندترین نظام آموزشی جهان از آن یاد میشود. سخت گیری و قاطعیت
ویژگی بارز نظام آموزشی کره جنوبی است. و میزان ساعاتی که دانش
آموزان کرهای برای یک سال تحصیلی در مدارس سپری مبی کنند ۱۰۲۰
ساعت میباشد که میانگین آن ۱۶ ساعت در روز و برای پنج روز در هفته
است. که لین بالاترین نشبت در جهان است. همچنین دانش آموزان کژهای
نسبت به همسالان خود در سایر کشورهاء ۲۲ دقيقه کمتر میخوابند.
Os
صفحه 6:
نظام آموزشی کره جنهبی در قاللب ۱.۳.۳ عمل می کند و از نظر ساختار
کلی, شباهت فراولنی با نظام آموزشی عراق دارد. اما در زمینه روشها و
اقدامات با تن تفاوت دارد. و بیشترین مواردی که نظام آموزشی کره بر آنها
تمرکز دارد عبارتند از: ریاضیات, علوم. و زبان انگلیسی. و با وجود اینکه
آموزش و پرورش در کره جنوبی رایکان است. اما والدین؛ ۲۵ درصد از
کل درآمد خود را برای تدریس خصوصی فرزندان خود هزینه می کنند. و
جه تبع آن هم دلنش آموزلنی که انتظارات والدین خود را بر آورده نسازنده
جه شدت تنبیه میشهند. و عدم دستیایی دانش آموز به یک رشته دانشگاهی؛
در حکم خیانت به خانواده تلقی میشود. لذا فشار سنگین و احساس نومیدی
به دانش آموزان کرهای"دست ABI go و منجر به خود کشی میشود.
FIV
صفحه 7:
رقابت بين ژاپن و کره هميشه تنگاتنگ بوده است. اما در ژاین به
دانش آموزان وقت استراحت بیشتری داده میشود. آموزش با تجربه و
فناوری ادغام شده و باعث ایجاد تفکری خلاق در بين آنان میشود. در این
کشور مادران عمده مسئولیت درس فرزندان را بر عهده دارند. اگر کود ک به
هر دلیلی به مدرسه نرفت. مادر به جای او میتولند در کلاس درس حاضر
شود و عملکرد کودک باعث افتخار یا خجللت مادر است. تعامل بین معلم و
دلنش آموزان بسیار مهم است. آموزش برای همه در یک سطح است و بهره
هوشى عامل برتری کسی بر دیگری نیست. تولید ناخللص داخلی برابر ره
تریلیون دلار است.
ژاپنیها در سال 1۸1۸ علیه حکومت خود قیام کرهند. زیرا تن را در آن
برهه زمانی فاسد میدانستند. سپس دولت جدید پس از آن به اعزام
هیئتهایی به چند کشور از جمله: انگلیس آلمان, فرانسه و امریکا پرداخت تا
از ایدههای آموزشی آنها مطلع شوند. vA
صفحه 8:
و بدیین ترتیب یک نظام آموزشی ژاپنی بر اساس ادغام ایدههای لین کشورها با
فرهنک ژلپن ایجاد شد. و ژلپن توانست تا آغاز جنک جهلنی دوم. از ثمره این نظام
آموزشی بهرهببرد. چپس از جنک. ژلپن اصلاحات آموزشی متعددی را آغاز کرد که
توسعه اقتصادی و تکنولوژیکی ژاپن را تقویت کرد و ارتقا داد.
نظام آموزشی ژاپن از سیستم UIT پیروی می کند و بر روشی آموزشی متم رکز است
کهبه کار تيمی. و حل مسئله متکی است ونه آموزش مستقیم» و دلنش آموزان برنامه
های درسی مربوط به ریاضیات. علوم. و اخلاق را با درجهای موازی برنامههای
درسی اخلاق و علوم دانشگاهی فرام یگیرند؛ که تاثیر مثبتی بر رفتار افراد جامعه
داشته است. و وجهه مدرسه به عملکرد آ کادمیک و نوع تعامل آن بستکی دارد. به
عنوان مثال. اگر دانش آموزی قانون را نقض کند, معلم راهنما و کادر آموزشی.
مدرسه موظفند که رسما از مقامات عذر خواهی کنند.
برخی تحلیلگران آمریکلیی معتقدند که پیاده کردن نظام آموزشی ژلپن در آمریکاء
نسلی قوی را زیر نظر یک موسه آموزشی قوی به وجود خواهد آورد و از
مشکلاتی که مدارس آمریکا از آنها رنج میبرند. جلو گیری هی کند.
۷/۷
صفحه 9:
۳. سنکاپور ۱ fee
تمرکز وییه بر آموزش پلیه و هوشمندسازی سیستم آموزشی دلیلی است
که این کشور را در رتبه سوم جای میدهد. تولید ناخللص داخلی این
کشور به ازای هر فرد برابر ۱2۵۸۶ دلار است.
سنگاپور داستان موفقیت فوق العادهای بهشمار میرود, بطوریکه توانست
در کمتر از ۵۰ سال. از جزیرهای فقیر و فاقد درآمد و با آمار بالای
بیسوادی, تبدیل به کشوری بشود که در ردیف کشورهای توسعه يافته و
پیشرفته قرار بگیرد. سنگاپور در دوران استعمار و چس از آن هم از وضعیت
ستیز و اختلاف بین اقلیتهای قومی و دیگر اقشار جامعه رنج می برد. و
پس از استقلال و جدابی از مالزی در سال ۱۹7۵ نخست وزیر سنگاپور (لی
کوان یو) متوجه شد که آموزش و پرورش تنها راهیی است که از طریق
آن میتوان بر مشکلات جامعه سنگاپور غلبه کرد. و عملاجه ایجاد یک نظام
آموزشی شایستهسالار پرداخت و لین نظام هم مدل مورد نیاز محقق شدن
سیاستهای اقتصادی مالزی را تشکیل داد که امروزه به آن دست یافت.| ٩/۱۷
صفحه 10:
ویژگی بارز سیستم آموزشی سنگاپور. وجود معلمان مديران با كفايت و مجرب و
رهبران توانمند با توانایی ایجاد چشم اندازهای بلندمدت متمایز میشود.
سنگاپور دارای نظامی آموزشی است که از سیستم ۱.۲.۲ پیروی می کند و
برنامههای درسیاش بهخوبی تدوین شدهلند و معیارهای آن با روشهای نوین
یاد گیری, و روشهای سنجش و ارزیلبی همسویی دارند. سیستم حکومتی سنگاپور
دستخوش بسیاری از جنبشهای اصلاحی شد. که بارزترین آنها در سال ۱۹۹۷ و
زملنی بود که که دولت دست به یک اقدام اصلاحطلبانه زد که با عنوان (مدل
متمر کز بر توانلیی سنگاپور) شناخته شد. که هدف آن تاسیس مدارس جدیدی
بود که (مدارس تفکر) نام داشت.
Jo Gu! بر چهار محور متمر کز شده استه که عبارتند از: استفاده از معلمان
مجرب» مستقل بودن مدارسء لغو سيستم بازرسىء تقسيمبندى مدارس به جهار
گروه. سنگاپور در سال:۲۰۰۷. جهارمين اقدام اصلاح طلبانه را تحت نظام :جد يدى
با عنوان «آموزش: كمتر, ياذكيرى يشتر» عملی ساخت. وبه لطف لین دو سیستم
آموزشی, سنگاپور توانست در آزمونهای بین المللی به موفقیتی چشمگیر برسد و
رتبه ای در سطح بالا در میان کشورها به خود اختصاص دهد.
V/V
صفحه 11:
سس
نظام آموزشی هنگ کنگ پیشرفت در باد گیری و رسیدن به مدارج تحصیلی بالا و
به دست آوردن شغل مناسب. را تضمین می کند. بنا بر تجاری بودن اين منطقه؛ سه
زبان انگلیسی, چینی و ژاپنی به دلنش آموزان تدریس میشود. نرخ سواد در این
کشور VET درصد است و بودجه آموزشی مختص به هر فرد ۳۹۶۲۰ دلار است.
میزان تولید ناخالص داخلی برابر 2۰2۸۹۲ میلیارد دلار است.
هنگ کنگ تا سال ۱۹۹۷ ستعمرهای انگلیسی بود و یک نظام آموزشی بریتانیایی
داشت. اما پس از خروج استعمارگران در سال ۲۰۰۰ مقامات؛ اقدام به تغيير نظام
آموزشی و تبدیل شدن جه یک نظام آموزشی جدید کردند که از سستم ۲.۳.۳
بيروى مى كندء و مقامات متوجه شدند که آموزش و پرورش, دروازهای برای
آینده است. لذا بهجای روشهای تلقین و حفظ مطللب درسی بر باد گیری تم رکز
کردند. مقامات توجه ویژهای نسبت.به قشر معلمین معطوف داشتند که ین امر آنان
را تشویق کرد تا تمام تلاش خود را برای آمر تعلیم و تربیت به کار ببرند و در نتیجه
باعث شد که آوازه معلمان بالا برود بهپای شهرت سوپراستارها برسد تا جاییکه
میبینی عکسهای معلمان را به نشانه تقدیر از آنها در خیابانها نصب کردهاند. | ۱۱/۱۷
صفحه 12:
هنن د
کشوری پیشتاز که این روزها جای خود را به آسیاییها داده, به عقيده
بسیاری هنوز بهترین سیستم در دنیا را دارد. کوتاهترین ساعت آموزش متعلق
جه لین کشور است. با این وجود بیشترین بازدهی را هم دارد. در این کشور
هیچ امتحلنی وجود ندارد و صرفا در پایان دبیرستان یک آزمون جامع بر گزار
میشود. معلمان در دوره ابتدلیی تا سال ششم ثلبت هستند و آموزش با تفریح
و تجربه و اکتشاف همراه است. آموزش برای همه رایگان است و بودجه
آموزشی حدود ۱۱,۱ میلیارد دلار است. بسیاری از کشورهای جهان از جمله
کشورهای حوزه خلیج.فارس. فنلاند را به عنوان الگو انتخاب کردهاند و
فنلاندیها هم معتقدند برای داشتن جهانی بهتر باید تجریبات خود را در
اختیار دیگران بگذارند. جابگاه معلم در بالاترین سطح, يعنى هم شان با بزشكك
و و کیل است. تولید ناخالص داخلی برای هر نفر ۳۱۳۹۵ دلار است.:
وززرز
صفحه 13:
آموزش در هر ؛ منطقه انگلیس, اسکاتلند؛ ولز و ایرلند به
صورت جداگانه. اما تحت نظر حکومت مر کزی ONO!
میشود. در کل سیستم اسکاتلند از دیگر مناطق بهتر است.
تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد ۳۸۷۱۱ دلار است.
IW
3
این کشور دارای بیشترین تعداد دانش آموختگان دانشکاهی
است. تحصیل تا ۱۸ سالکی اجباری است. اولویت بر سرمایه |
گذاری در آموزش ابتدییی است و نرخ سواد هم ۹٩ درصد
است. یاد گیری زبانهای انگلیسی و فرانسوی اجباری است.
تولید ناخالص داخلی برای هر فرد 24007 دلار کاناداست؛
۱۳/۷
صفحه 14:
۸ هلند
به دلیل توجه کمتربه مدیریت آموزشی, هلند در رتبه
۸ قرار گرفته است. تولید ناخللص داخلى اين كشور
۲ دلار برای هر فرد است.
. جمهوری ایر
آموزش در همه سطوح, از ابتدلیی تا دانشگاه کاملا
رایگان است. تنها ورودیهای کشورهای حوزه پورو
باید شهر یه پرداختکنند. میزان سواد مردم این کشور
٩ درصد است. دولت این کشور سالانه حدود ۸,۷۵۹
میلیارد یورو صرف آموزش میکند.
۱۴۳/۷
صفحه 15:
۰لهستان
هدایت تجارت این کشور با نظارت وزارت آموزش و
پرورش است. توجه عالی به آموزش ابتدلیی و متوسطه باعث
شد تا لین کشور نسبت به سال ۲۰۱۲ چهار رتبه صعود کند.
تولید ناخالص به ازای هر نفر ۲۱۱۱۸ دلار است.
سایر کشورهای این لیست شامل:
۱ دانمارک
۳۲ آلمان
7 نیوزلند ۳ روسیه
۷. رژیم صهیونیستی ۶ آمریکا
۸. بلژیک 0 استرالیا
Ke جمهوری .٩
۰ سوییس
۱/۷
صفحه 16:
در بين کشورهای ۱۱ تا ۲۰ هم نکات قابل توجهی وجود دارد:
- نرخ سواد در روسیه ۱۰۰ درصد است و ۵۶ درصد کار گران آن تحصیلات
دانشگاهی دارند که در سطح جهان اول است.
- در آمریکا ۸۵ درصد دانش آموزان موفق به اخذ دیبلم دبیرستان
میشوند اما تنها ۳۰ درصد آنها وارد دانشگاه میشوند.
- در اسرائیل نرخ سواد ۱۰۰ درصد است و از نظر سواد دانشگاهی مردم
رتبه دوم را دارد.
- در المان دبیرستان جه ۶ دوره تقسیم میشود. مدرسهای برای پزشکی و
کارهای تجاری. مدرسه عالی هنر کارهای فنی و دانشگاه فعالیتهای
آموزشی.
1۶/۷
صفحه 17:
در تمامی این کشورهاء کلاس دانش آموز محور است و معلم نقش راهنما و
همراه دانش آموز در امر یاد گیری را دارد. به عبارت دیگر امر آموزش دو
طرفه است و معلم هم به همراه دلنش آموزان مطلب جديد ياد مى كيرد.
کشورهای در حال توسعه مانند برزیل, مکزیکت مالزی, اندونزی و... در
ميانه اين ليست و در ريف حدود ٠ به بعد قرار مى كيرند.
بر حسب نتليج فوق الذكر ملاحظه مى كنيم كه جهار كشور از شرق آسيا در
صدر لين ردهبندى قرار دارند و جهار رتبه نخست كن رابه خود اختصاص
دادهاند. و پژوهشگران بر این باورند که دلیل پیشرفت کشورهای شرق
آسیا ناشی از هماهنگ بودن وضوح اهداف و نظام آموزشی میباشد و
همچنین آزمونهاییی که توانییی دانش آموزان در درک و کاربرد.بزنامه
درسی را به روشتی میسنجند.
W/V