صفحه 1:
- زو اقنصادى ا ‎eee‏ 2

صفحه 2:
تعریف برنامه ریزی: تعریف آرتور لوئیس:برنامه ریزی را تهیه و تنظیم مدارکی می داند که حاوی نقشه های هزینه های عمومی برای مدت۲یا ۴ یاث ویاحتی ۱۰ سال که حاکی از تصمیم دولت برای خرج در آینده است به شرط آنکه به موقع پول در خزانه كشور باث © ؟-تعريف تين برگراقتصاددان هلندی):برنامه ریزی را به معنای وسیع محاسبات مقدماتی به منظور تحصیل بهترین سطح تولید واخذ تصمیمات و نظارت و باز بینی در اجرای آنها می داند.

صفحه 3:
۳-تعریف شارل بتلهایم‌برنامه ریزی اقتصادی مجموعه ای از مقررات و ترکیباتی است که به منظور اجرای طرح فعالیت های اقتصادی وضع شده باشد. برنامه ریزی در سطح کلان .خرد.طرح.پروژه: ۴-تعریف هیرش‌نبرنامه ریزی را ابزار عملی می داند که درآن مقاصد به روشنی معین و راه نیل به هدفها مشخص و وسایل کار مهیا و مسئولان اجرایی آن نیز برگزیده شده باشند. ‎ae‏ -تعريف زان ‎ ‏ماسهءبرنامه ریزی را فعالیت دولتی میداند که هدفهای تحقق از تقدم آنها رادر مسیر توسعه اقتصادی و ‏اجتماعی تشخص مى سازد و ستبس وسايل نيل به اين مقاضد رأ معين ‏می نماید وسرانجام ابزار های انتخابی را برای نیل به آرمانهای مورد دنر به كار ‏می اندازد ‎ ‎

صفحه 4:
©ع--تعريف برنامه ریزی جامع:عبارت است از یک جریان آگاهانه که به منظور دست یابی به اهداف معین و مشخص و انجام یک سلسله اقدامات و فعالیتهای هماهنگ و مرتبط بایکدیگر را در چارچوب امکانات و محدودیت های معین برای آینده پیش بینی می کند. #در تعریف فوق: ۱-جریان برنامه ریزی یک جریان است نه یک امر مقطعى و اين جریان مداوم و پویاست که برنامه ها به: ميان مدت(۵ساله),بلند مدت(۲۰ ساله) و کوتاه مدت(یک ساله)تقسیم می شود . -گاهانه:الف:آگاهی سیاسی و اجتماعی:در سطح وسیع بین المللی برای مسوولان درجه یک

صفحه 5:
#ببآگاهی تخصصی‌برای مسئولان رده های پایین تر © -اهداف معين و مشخص:در برنامه های بلند مدت اهداف کیفی مانند(خود کنایی.استقلال...) عمومً به صورت رهنمود می باشد و هر چه برنامه به سمت اجرا تزديك تر شود به صورت كمى .در مى آيدددر برنامه كوتاه مدت ءبرنامة كيفى وجو ندارد.بلكه اهداف كمى موجود است. © ؟-اقدامات هماهنك و مرتبط:بدون هماهنكى رسيدن به هدف غير ممكن است.براى برقرارى هماهنكى از جدول داده و ستانده استفاده ميشود كه رابطه بين بخش هاى مختلف اقتصادى را نشان ميدهد و يا از جدول تراز كالاها استفاده:ميشود.كه براساس آن مشخص ميشود كه هر كالا در كدام بخش بايد توليد شود.

صفحه 6:
۵-در چارچوب امکانات و محدودیت های معین:تمام موارد بالا بايد در چارچوب امکانات و محدودیت ها عملی شود.امکانات یا بالفعل است یا بالقوه. باید امکانات بالفعل را بشناسیم و به امکاناتی که در طول برنامه اجرا میشود. توجه کنیم و همچنین باید امکانات بالقوه را پیش بینی کنیم و بدانیم که چه امکاناتی در آینده در دسترس است. © #دبيش بين اهميشة برنامة يك بيش بينى است و لذا ممكن است با واقعيت تطبيق نداشته باشد و در تحت هر شرايط بايد امكان تعديل آن وجود داشته باشد.

صفحه 7:
در توری و عمل: تارتخحة برئامة ريزى اقتصادى © برنامه ريزى اقتصادى از جنك جهانى دوم به بعد در دنيا مطرح شد. از آن زمان كه نظام سوسياليستى در جهان مطرح شد و به خصوص در شوروى كه شكوفايى اقتصادى وجود داشتاولين فردى كه داراى تفكر برنامه ريزى بود.ماركس بود.به خاطر اين كه در نظام سوسياليستى مكانيزم بازار وجود نداشت و بر اساس برنامه ریزی پیش می رفت.البته مارکس نحوه برنامه ریزی را توضیح نداد.در زمان استالین نحوه برنامه ریزی بیان شد که فاقد مبنای ریاضی بود.اما بعداز او درشوروی و اقمار آن برنامه ریزی براساس ریاضی پوجودآمد. #بعد ها کینز مداخله دولت را در اقتصاد برای ایجاد اشتغال کامل مطرح میکند و ایجاد برنامه ریزی اقتصادی توسط دولت مطرح شد.

صفحه 8:
از دهه ۱۹۴۰ به بعد در کشورهای فرانسه»هلند.بلژیک سازمان برنامه به وجود آمد.در کشور آمریکاءانگلستان و آلمان در آن زمان سازمان برنامه و بودجه وجود نداشت.اما برنامه ریزی بخشی و منطقه ای به طور رسمی در این کشورها بوجود آمد. مراکزی مثل شورای اقتصاد. کمیسیون مشترک و ...برنامه های اقتصادی دولت را تدوین و تصویب می کردند.در جهان سوم نیز به علت عقب ماندگی ضرورت برنامه ریزی اقتصادی مطرح و انجام شد. #. در هندوستان برنامه ریزی مشابه برنامه کشورهای غربی است و در جين و كويا و ... مشابه بل ک شرق است.

صفحه 9:
معایب و مزاياى نظام بازار آزاد مزایای بازار آزاد این است که در صورتی که نظام قیمت ها درست کار کنند ,تولید و توزیع کالاها و خدمات به خودی خود صورت میگیرد.و متناسب با آن عرضه و تقاضای موجود در جامعه رخ میدهد و دردسر یک سازمان عریض و طویل برای تعیین نوع کالا و نوع خدمات و قیمت آن ها وچگونگی تخصیص منابع نیاز نخواهد بود.مثلا اگر نظام قیمت ها درست عمل کند نیاز به برنامه ریزی ندارد.میخواهیم عرضه و تقاضای گوشت را در تهران تنظیم أكنيم ‎١‏ | -تعذاة جمعیت تهران را باید داشته یاشیم:۲ععفاه جلو كبابى ها و بیمارستانها و سهم بزرگ و کوچک از گوشت- نحوه خرید و توزيع كوشت و همه آنها را باید اطلاع داشته باشیم که خیلی دشوار است.

صفحه 10:
معایب نظام قیمت هاه ۱-بحث عدالت اجتماعی:در نظام قیمت ها عده زیادی فقیر و اقلیتی ثروتمندند که در زمان کمبود فقط ثروتمندان میتوانند از کالاها استفاده کنند.۲-تولید کالا و خدمات عمومی و همگانی:مثل آموزش.کالاهای استراتژیک که اگرتوسط بخش دولتی تولید نشود بامشکل روبرو می شویم چون تولید اين كالاها توسط بخش خصوصی مقرون به صرفه نیست ۳"-وجود انحصارات داخلی وخارجی که باعث میشود قیمت ها از حد معمول بالاتر رود و محروم شدن گروه زیادی را برای استفاده از کالاها به دنبال دارد.

صفحه 11:
؟-ايجاد و حفظ اشتغال كامل:در جامعه اى كه نظام بازار نميتواند در شرايط ركود آنرا ايجاد كند.0-ايجاد و حفظ ارزش يول در جامعه كه نميتواندنظام بازار حد مطلوبى را براى ارزش پول حفظ گند.عبعت رشد مطلوب اقتصاد كه از عهده نظام قيمتى خارج است./ا-بحث اثرات خارجى است.يعنى اثرات متقابل خارجى كه واحدهاى توليدى مختلف روى هم ميكذارند. لزوم دخالت دولت در اقتصاد را لازم ميداند.(ائرات خارجی:اکسترنالیتی)برنامه ریزی اقتصادی باعث افزايش نفوذ يك كشور در جهان ميشود. كه اين معايب باعث ايجاد نظام برنامه ريزى در جوامع مغرب زمين شد.

صفحه 12:
نواع برنامه ریزی اقتصادی سه نوع برنامه ریزی اقتصادی مطرح است:۱-برنامه ریزی اجباری یا اداری ۲- برنامه ریزی آگاهی ۳-برنامه ریزی ارشادی. @ برنامه اجباری یا اداری:در کشور های بلوک شرق بوده است مانند کوبا ,کره شمالی. در اين نوع برنامه ریزی یک سازمان مرکزی برنامه کل کشوررا در سطح جامع- بخش ها و طرح ها انجام میدهد. ۲-برنامه ریزی آگاهی :در کشور فرانسه انجام میشود.در اين نوع برنامه ریزی دولت به بخش خصوصی اطلاعاتی میدهد که به نفع اوست که آن را انجام دهد اما کنترل چندانی به طور مستقیم صورت نمیگرد.

صفحه 13:
۳برنامه ریزی ارشادی:که در ایران صورت می گیرد. در این برنامه ریزی برای بخش عمومی اجباری و برای بخش خصوصی ارشادی است.در برنامه ریزی ارشادی دولت بیشتر سعی در اعمال سیاست خود و وادار کردن بخش خصوصی به انجام کارهایی میباشد.دولت با ابزار ها ی غیر مستقیم مالی و مالیاتی عوامل موثر اقتصادی را وادار به حرکت در جهت تحقق برنامه های خود میکند.

صفحه 14:
اقدامات لازم جهت برنامه ریزی اقتصادی شناسایی امکانات و محدودیت هاي جامعه: محدودیت ها و سوولیت هاي قانونی دولت را باید بدانیم تا امکانات و محدودیت های بالقوه و بالفعل را بشناسیم.۲-شناسایی هدف های بلند مدت و ‎Glee‏ مدت و کوتاه مدت جامعه که بلتد معت حدود ۲۰ ساله :میان مدت ۱۰ ساله کوتاه هدت ۵ ساله است. ۳-نتخاب بهترین روشهابا توجه به هدف ها وامکانات جامعه

صفحه 15:
مشکلات موجود در برنامه ریزی قتصادی: - مشکلات موجود در تعیین هدفها:اولا یک جامعه در تعقیب هدف های گوناکون و فراوانی است مانند دست بابي بة أمكانات اقتصادی.بهداشتی .خدمات درمانی»آموزش و .... انتخاب برخی از این هدفها و نادیده گرفتن برخی از هدفهای دیگر کار ساده ای نیست.انیا:مسئله کمی کردن هدف ها به عنوان مثال در چه مدت چه تعداد افراد صاحب مسکن شوند پا ایجاد اشتغال کامل در چه مدت امکا اس بين اهداف مختلف مثل اشتفال کامل همراه با کاهش تورم ,رابعااختلاف نظر دولت مردان در قورد نحوه توسعه جامعه که دستیایی به تفاهم بین همه دولت فردان دشوار میباشد:

صفحه 16:
-مشکلات موجود در تعیین امکانات و محدودیت هانیرای رفع ان ‎Sab‏ ‏اطلاعات وآمار دقیق باشد چون اطلاعات گذشته دائمی نیستند و در حال ند. ۳-مشکلات در تعیین راهبرد توسعهاگر هدف ها به طور دقیق مشخص نباشد و اولویت ها هم دقیق مشخص نباشد.امکانات و محدودیت های جامعه به طور دقیق مشخص نمیشود.در این شرایط انتخاب بهترین راهبرد برای توسعه کشور با مشکل اجرا مواجه ميشود. ۰

صفحه 17:
#انواع برنامه ریزی توسعه به اعتبار دیدگاه و زمینه بررسی: الف)برنامه ریزی اقتصادی, ب)برنامه ريزى فضايى توسعه. #للف:نوعى برنامه ريزى است كه توسعه هماهنك و متعادل بخش هاى مختلف اقتصاد را در جهت تحقق اهداف توسعه اقتصادی .اجتماعی .فرهنگی در دوره زمانى معين مد نظر دارد. نتيجه جنين نوعى از برنامه ريزى تخصص بهينه منلبع بين بخش هاى مختلف اقتصادى و تعيين و ميزان سرمايه گذاری در آن ها است.

صفحه 18:
#بناين برنامه ریزی به سازمان دهی مطلوب فعالیت های مختلف اقتصادی.اجتماعی و فرهنگی مورد نیاز در توسعه فضا می پردازد.در لین برنامه ریزی فضا به مصالح به منبع تلقی می شود.نتیجه چنین نوعی از برنامه ریزی تخصصی بهینه فضا بین فعالیت های مختلف با توجه به قابلیت های مناطق دروه زمانی معین است. ©انواغ برنامة ریزی از دیدگاه شمول و مکان اجرای برنامه: #الفندنقسیم برنامه ریزی از دیدگاه محدوده اراضی: ۱جرنامه ريزى ملىن:اين نوع برنامه ریزی تمام اقتصاد را در بر می گیرد.مانند برنامه ریزی در کشور های سوسیالیستی و برنامه های ارشادی.

صفحه 19:
© ؟-برنامه ريزى منطقه ای:که در آن تصمیمات ویئه دستگاه های دولتی بخصوص درچارچوب برنامه ملی به وسیله بزنامه های خاصی اجرای انخاذ می کردمهربرنامه ریزی متطقه ای برای هر منطقه و ناحیه ی کشور برنامه ای خاص تدوین میشودو مجموع آن برنامه ریزی ملی را تشکیل میدهد. تین برگن ۰ معتقد است :هدف در برنامه ریزی منطقه ای بالا بردن در آمد ملی و ایجاد نوعی برابری در سطوح اشتفال ماطق کشور مخطلف است. در ایران پنج برنامه اجرا شد وبرنامه ششم هم نوشته شد. در برنامه اول تاسیس بنگاه عمران در دشت مغان شروع شد.

صفحه 20:
در برنامه دوم طرح جامع عمران خوزستان اجرا شد.در برنامه سوم سازمان ۴۱ایجاد شد.همچنین سازمان عمران کهکیلویه و گرگان تشکیل شد.در برنامه چهارم مطالعات منطقه ای برای تنظیم و اجرای برنامه جامع در خراسان,کرمانشاهان و جنوب ایران انجام شد. عمران دشت قزوین به دنبال زلزله

صفحه 21:
#ب ) برنامه ریزی بخشی: در این نوع برنامه ریزی بخش های تولیدی یک يا چند رشته مهم فعالیت اقتصادی مورد توجه قرار میگرد مانند: زراعت يا دامداری با شیلات در بخش کشاورزی؛ صنایع نساجی یا غذایی در بخش صنعت. #ج)برنامه ریزی جامع: کلیه ی برنامه ریزی اقتصادی و شئون اجتماعی منجمله بعد فضایی را باید مورد توجه قرار داد. مانند برنامه ریزی در کشورهای سوسیالیستی.

صفحه 22:
تقسیم بندی برنامه ریزی بر اساس منشا ء قدرت: #برنامه ریزی آمرانه و استبدادی:در این نوع برنامه ریزی از افکار عمومی و گروه های مختلف استفاده نميشود. - برنامه ریزی دموکراتیک :در لين برنامه ریزی از نمایندگان طبقات و گروه های مختلف مردم در جهت برنامه ریزی استفاده میشود و از آن ها مشورت گرفته ميشود. انواع برنامه ریزی از نظر زمانی۱ ).کوتاه مدت:در زمان کوتاه مدت هدف های کقی را بیشتر مورد توجه قرار میدهند و حداکثر زمان کوتاه مدت ۳ سال است.(در برخی از کشور ها یکسال است که بر اساس بودجه سالانه است ۲.میان مدت :که بین ۴ تا ۷ سال است )در ایران پرنامه های عمرانی و توسعه ۵ سال است)

صفحه 23:
@ ۳)بلند مدت: بین ۱۰ تا ۲۵ سال (در ایران ۲۰ سال ‎J‏ * ایعاد مختلف برنامه ریزی: ۱- پوشش جنرافیایی :بنامه ممکن است به یک استان محدود باشد یا یک کشور و یا چند کشور را در بر گیرد. © ۲فرا گیری برنامه ممکن است شبیه برنامه جزثی کشورهای سرمایه داری یا برنامه فراگیر کشورهای سوسالیستی بافد: ۳)هدف‌هدف_برنامه ممکن است رشد اقتصادی.توسعه اقتصادی‌بیا نحکیم تظامی و یا ترکیبی از این ها باشد. © ۴)اولویت:برنامه ممكن است در ميان هدف ها به برخی اولویت دهد مثل بخش کشاورزی و یا یک استا © ۵)شدت :برنامه ممکن است به حد بخش و شاخه های اقتصادی بسنده کند و یا وارد جزئیات طرح ها نیز شود.

صفحه 24:
© ۶انعطاف پذیری:برنامه ها بر حسب قابلیت تغییر و سازگاری با ۵ ن فرق دارند و لا با توجه به تغييرات از پیش تعیین نشده باید قابلیت انعطاف داشته باشد. © ۷- زمان : برنامه ها بر حسب_ زمان لازم برای تهیه و اجرای آن ها و دوره اجرای آن متفاوت هستند. ۸- تولئر :برنامه ها را ميتوان بر حسب دفعلتی که تهیه ميشود مقایسه کرد:مثلابرنامه ماهلنه‌سالانه و پنج ساله را با هم مقایسه :کرد © ۸- برنامه ريزى لغزان: در لين نوع برنامه ریزی, برنامه هیچ پایان و انتهلیی ندارد.حسن چنین برنامه این است که برنامه با واقعیت تطبیق پیدا کندعیب آن این است که اولا هزینه کار زیاد است( منظور هزینه نیروی متخصص در گیر در برنامه پیالا است») تانیاامکان ارزش یلبی برنامه از بین می رود مثلاًبتدابرنمه را پنجناله در نظر مى كيريم. سيس با كذشت يكسال. يكسال به برنامه اضافه مى کنیم. ۱۳۶۸ ۱۳۶۹ ‏ی‎ TY INV ‏سیسپیسیب‎ NY ۰

صفحه 25:
)برنامه همیشه دستور کاری است پرایاقامات ؟)همه برنامه ها بهدنبال هدف یا هدفهابی هستند. انواع هدفدالق)هدف هل آرمانی(6081).ب)سداف ‎Objectivey as‏ هدف برنمه ريز لمن اسث كه اهداف أرملئى رابه اهدف كلى تبديل کند و لین کار یز مند علم و تخصص اسث. براى رسيدن به هدفهاى كلى. برقامه ريز بايد استراتزى ها سیاستهای مناسبى را طراحى كند و بهد أن اهداف را كقى و تبديل به (118©9©1) كتد. تفاوث برنامه ريزى(2180103880) و بيش بينى(016881:100) :بيش بينى معمولا بر اساس روال كذشته و مقروضلتى جند. تصوير وضع مسدمل افتصاد و اجتناعآینده ترسیم نن شید لین تصویر: شوب پاپ مطلوب پا نا مطلوب ‎pigs‏ پیش ويتى تيعد بی دلعواه تضویر شلخ و موجیات تحقق آن فراهم میشود. ابرنامه ريزى كوششى ست كه در أن أ بینی است چون اكر برنامه ربز متكى به بيش بينى نباشد ممتجر به خبالبافى ميشود پس: برنمهربزی یک

صفحه 26:
‎٩‏ آینده نگری یا چشم اندازبه برنامه های بلند مدت ۱۵ تا ۲۵ سال آینده نگری یا چشم انداز گویند که هدف آن دست یابی به رهنود هایی برای تعیین مسیر تحول یا افقی برای آینده است. ‏۳-بلید وسایل نیل به هدف ها در برنامه فراهم باشد. یعنی بلید ابزار برنامه فراهم باشدلین وسایل در ‏حد کلیات برنامه اموری است مانند ایجاد پس انداز کافی در دولت.شرکت ها مردم برای تأمین ‎ ‏هزینه سرمایه گذاریها یا تحصیل ارز کافی از طریق صادرات کالاها و خدمات برای تأمین هزینه واردات و مانند اينها. ‏۴-دستور کار را زمانی برنامه می نامند که علاوه بر ویژگی های فوق دارای انسجام و هماهنگی باشد.هماهنگی باید در هدف ها .در وسایلی که برای رسیدن به هدف ها فراهم ميشود بین هدف ها و ‏وسایل در زمان اجرای اجزلی برنامه و سرانجام در توزیع جغرافیایی فعالیت ها وجود داشته باشد. ‎

صفحه 27:
8 بهيقة شتارى برنافة: منظور ار بهينة سازى برنامة. اين انست كه وسائل أجراق برناهه به نحوی انتخاب و منايع جنان توزيع شود كه بيشترين فايده از لحاظ براورد هدف ها بدست ‎ul‏ براى نائل شدن به اين هدف, برنامه ريزان از كد و شمارگرهای الکترونیکی استفاده #سطوح كوناكون برنامه ريزى #الف- برنامه ریزی در سطح کلان(0دتصصه۷۵۵۲0-01) 6 در این برنامه. بزای کل جامعه برناعه زیزی می شود بعبارت دیگر, برنامه کل اقتصاد را در بر مى كيرد

صفحه 28:
©2- هدف ها در این سطح برنامه کلی هستند. مانند: رشد اقتصادی, توزیع عادلانه درآمد» ثبات قيمت هاء تعاذل تراز پرداختها. ©7- متغيرها و وسائلى كه در اين برنامه ها بكار مى رود. همان ابزار های در دست دولت هستندء مانند: درآمد ملى.ميزان يس اندازء توليدات ملىء واردات و صادرات. حجم نقدینگی» مالیاتها. © ؟-براى برنامه ریزی در سطح کلان باید یک مدل کلی داشته باشیم که بوسیله آن بتوانیم هر متغیری که در مدل تغییر کند. اثر آن را در روی کل عدل ببينيم. اكر يك مدل كلى خوب ياشد: حسن آن. آینست که سیم هر بخش را از کل منابع کشور تعیین می کند.

صفحه 29:
© 2- برنامه ريزى در سطح بخش ها( 2187101120 ‎(Sectoral-‏ ‏#دراين سطح از برنامه ريزىء اقتصاد كشور به تعداد مناسبی بخش اصلى و هر بخش به تعدادی بخش فرعی اقسعم می شود یه تجویگه جمع بخش های فرعی» بخش اصلی و جمع بخش های اصلی . کل اقتصاد را بدست می دهد. به عنوان مثال: کل اقتصاد به بخش های اصلی زیر تقسیم می شود: کشاورزی. آبه ضنایم؛ عادن؛ نقت و کار و برق: ارتباطات؛ مخا رات ساختمان و مسکن: آموزش و پرورش» جهانگردی و سیاحت. بهداشت و درمان. رفاه اجتماعی. بازرگانی . بانک و بیمه و سایر خدمات. # در ایران. کل اقتصاد به چهار بخش اصلی نفت. صنایع و معادن, كشاوريى و خدمات تقسیم شده است و بخش کشاورزی به چهار بخش ۱-زراعت ۲- داتدازی ۲- فیلات ۴- جتگل :و مراتع تقسیم شده است:

صفحه 30:
# هرچه تعداد زیر بخش ها زیادتر باشد. دقت کار نیز بیشتر است ؛ زیرا کار تخصصی تر است.اما اشکال جفین کاری وجود مسقله عذم هماهنكى بين آنها است که باید آن نیز مرتفع گردد. ۳ برنامه ریزی در سطح طرح ها(ل 0۷110۲0-۳1۵3 در این حالت. با توجه به امکانات کشور, تعدادی طرح و پروژه تهیه و اجرا می شود. البته لازمه اینکار اين است که تعدادی زیادی طرح و پروژه وجود اشد. سپس از میان آنها بهترین ها را انتخاب نمائیم. بنا براین» کوچکترین واحد برنامه ریزی» پروژه است. دا

صفحه 31:
سح سیر

صفحه 32:
#بوم آرایی(آرایش سرزمین): © آمليش سرزمين عبارت ساختن سطوح زندگی در مناطق مختلف کشور .ازجمله‌مسائل آمایش سرزمین که بیشتر به برنامه های دراز مدت تزدیک است تعیین خط مشی کلی توزیع جغرافیلیی جمعیت و فعالیت ها اجستجوی راه های توزیع فعالیت ها و انسان ها و یکسان و برابر Aue ‏سرزمین نظم و هماهنگی توزیع جفرافیایی فعالیت ها مانند فعالیت های صنعتی وو کشاورزی‎ مطرح است.در املیش سرزمین سیاست و خط و مش توزیع جغرافیلیی فعالیت ها مشخص می و مرتبه بندی مراکز جمعیت و.سکونتگاه هاو تحوه استفاده از اراضی اسث:: گردد. تعریف بوم آرلیی:اخیرا بین جغرافیا از یک سو و اقتصاد برنامه ریزی از سوی دیگر رشته ی جدیدی به وجود آمده است که از نظر نظری اقتصادزمین یا اقتصاد فضایی نام دارد و از لحاظ عملی آمایش سرزمین یا بوم آرایی نامیده ميشود.

صفحه 33:
سابقه برنامه ریزی در ابران 1- فکر برنامه ریزی در ابران در سال ۱۳۱۶ بتدریج در دستگاه های دولتی ایران بوجود آمد. ۴ در فرفرین ۱۳۱۶ هیأت وزیران با بیشنهاه اداره کل تجارت تأسیس شورای اقتصاد را با ۱۰ عضو به ریاست نخست وزیر وقت تصویب کرد . یکی از وظايف اين شوراء طرح تقضه های اقتصادی و اراقه طریق در اجرای آنها بود. © در سال ۱۳۲۵ هیأت عالی برنامهه ۵ کمیسون تشکیل داد که عبارت بودند. از ۱ کمیسون بیداری: فرهنگ ودانشگاه ۲- کمیسون کشور و سارجه ۳- کمیسون کشاورزی» پیشه و هنر ۴- کمیسون راه و پست و تلگراف ۵- کمیسون دارایی. بازرگانی و شرکتهای دولتی.

صفحه 34:
۰ ۰ " ۰ 2 دنباله سابق برنامه ریزی در ایران در این کمیسون ها برنامه ای تهیه شد که مدت اجرای آن برحسب مورد از ۵ *ا ۷سال بر آورد من گردید. هذف اصلی برنامه عبارت بود ارد فلا بردن سطح زندگی ب- توزيع عادلانه ثروت #ج- هزینه برنامه (اول) ۰ ۲۵۰ میلیون دلار بود و دولت تقاضای وام آن مبلغ را از سازمان بین المللی ترمیم و توسعه نمود. ةو در مهر ۰۱۳۲۷ اداره ای بنام «اداره دفتر کل برنامه» تأسیس می شود و ابن اداره بعد سازمان موقت برنامه ناميده مى شود. © در 12 بهمن ۱۳۲۷ ‎ud‏ قانونی اجرای برنامه ۷ ساله غمرانی کشور به تصویب مجلس شورای ملی می رسد و بدٍ سازمان مسئول آن(سازمان برنامه) می شود. ترتيب ايران رسماً داراى برنامه و

صفحه 35:
Meee Jee ‏کی ام‎ oe الف- بانک جهانی ب- سفارت آمریکا در تهران ج- دو شرکت مشاوره ای آمریکایی د- شخصی بنام ماکس وستون ثورن برگ ۷- ۱5 قبل از انقلاب» ۵ برنامه عمرانی در ایران اجراشد: الف-برنامه اول ۷ ساله ب- برنامه دوم ‎٠١‏ ساله چ- برنامه سوم ۵/۵ ساله د- برنامه چهارم ف سالك ه- برنامه بنجم ث سالدر با تجديد نظر در آن) Sas oll oO cla cot att 8 seg tt le ۸- از نظر روش برنامه ریزی: برنامه اول و دوم » از روش جمح طرح ها بود. برنامه سوم و چهارم و پنجم از روش جامع بود. در روش طرح هاء تعدادی طرح و پروژه توسط دولت اجرا می شود. در روش جامع . تمامی اقتصاد تحت نظر سازمان برنامه ۰ در گیر اجرای برنامه است.

صفحه 36:
© -عدم آمار صحيح نبودن هماهنگی سازمان برنامه و وزارت خانه ها ۳ نبودن نظام کار آمد نظارت و پیگیری. -دخالت گروه های ذی نفع و فی تفوذ داخلی و خارجی ۵-عدم محیط مناسب برای انضباط برنامه ای.

صفحه 37:
دنباله سابق برنامه ریزی در ايران ۱۰- در ابتدا (مطابق ماده ۸ قانون برنامه اول» عملیات اجرایی برنامه . تا آنجا که مربوط به فولت است با رعايث «وطايف سازمان برنامة» پوسیله وزار نخان ها با آدرات ی بنگاه ها یا شرکتهای دولتی انجام ‏ می شد؛ آما پس از خاتمه برنامه عمرانی دوم. وظايف اجرايى بيش از بيش در وزارتخانه ها و مؤسسات ‎ae‏ تمرکز یافت و وظایف سازمان برنامه . محدود به تهیه برنامه» بودجه و طرح و نظارت شد. تا قبل از سال ۱۳۵۱ ۰ مسئولیت تهیه و اجرای بودجه با وزارت دارایی بود.طبق بررسی هایی که در اواخر سال ۱۳۳۸ توسط دفتر اقتصادی سازمان برنامه آنجام شد. دو ايراد اساسى در نظام بودجه نویسی آن زمان انجام شد: ول وزارت دارایی به برنامه هزینه های سازمان های مصرف کننده اعتبارات جاری دی نمی کر #ثانياً بکوشش نمی شد تا بودجه وزراتخانه ها و سازمان های دولتی با توجه به پیش بینی و درآمد های دولت تنظیم شود.بعبارت دیگر هیچ تضمینی برای تعادل بودجه ای وجود نداشت.

صفحه 38:
دنباله سابق برنامه ریزی در ایران ‎VV‏ در ابتدا؛ بودجه جاری در دست وزارت دارایی و بودجه عمرانی در دست سازمان برنامه بود. اما با تصویب قانون برنامه و بودجه در ۱۵ اسفند ۱۳۵۱ تغییرات نسیتا مهمی در ارکان سازمان برنامه و بودجه بوجود آمد و در نهایت سازمان برنامه و بودجه بوجود آمد و رئیس آن سمت مشاور نخست وزیر را بعهده داشت. ‎e‏ - در سال ۰۱۳۴۴ مرکز آمار ایران که وابسته به سازمان برنامه و بودجه شد. بوجود آمد. ‏ستانی یا منطقه ای کردن برنامه ریزی و عدم تمرکز . از برنامه سوم عمرانی آغاز شد. برای اين منظور. سازمان برنامه و بودجه. دفتر برنامه و بودجه را در مرکز استانها بوجود آورد. ‏در ارتباط با برنامه ریزی منطقه ای . قراردادی با مسسه بتل(6116:ت1ظ) در ‎٩‏ مهر ۱۳۵۱ منعقد شد.طبق طرح آن » ایران به ۱۱ منطقه برنامه ریزی تقسیم شد و برای هر منطقه: برنامه ای تنظیم شد. ‎ ‎ ‎

صفحه 39:
Ty Us ato 11 ۲-ذر ۱۵ اسفند. ۱۳۵۱: سامان برنامه و بودجه تشکیل شدوظیفه تقیه بودجه سالانه بذ ان ساربان سيرك شن در ۱۳۳۳/۱۰/۲۷ سازمان برنامه و بودجه به وزارت برنامه و بودجه تغيير نام دادو مسعود روغنى زنجانى ‎٠‏ وزير برنامه و بودجه شد(تا شهریور ۱۳۶۸). ؟- در تيرماه 104 : سازمان برنامه و بودجه با سازيان امور ادارى و امستخداءى كور ‎ales!‏ شد و تبديل به سارما ن مديريت و برثامه ريزى شد ۵- در ۰۱۳۸۶/۳/۱۸ سازمان مدیریت و برنامه ریزی (پس از ۶۰ سال قدمت و تجربه) توسط احمدى نؤاد منحل شد و بجاى آن ‎٠»‏ معاوئت برئامه ريزى و نظارت راهيردى معاونت توسعه و مترمايه اتسانى تشكيل شبد ۶- در دوره آقادی روحانی, مجلس طرح احياى و تشكيل سازمان ومديريت » برنامه ریزی ‎we‏ ورى رأ در دستور كار خود قرار دادو قرار بود تا ‎٠٠١‏ روز آنرا به تصويب برساند

صفحه 40:
جدول مشخصات برنامه های عمرانی ایرانی(قبل از نقلاب) آول مر ۱۳۲۷ | لول شير 7507 اول مه ۱۳۴۱ | اول فروردين | اول فروردين7587 Pe eae

صفحه 41:
برنامه ی توسعه اقتصادی بعد از انقلاب مشخصات ‎J‏ دوم سوم چهارم ~ جح ۳ ‎ara‏ ‎we ۳‏ ۳ 000 0 عن يونت سل 8 8 8 ‎oh ar ay ny‏ نوع نامه ‎ee‏ جامع ‎oe‏ جامع

62,000 تومان