آموزشپزشکی و سلامت

برنامه ریزی در آموزش بهداشت و تعیین نیازهای بهداشتی

تعداد اسلايدهاي پاورپوينت: 21 اسلايد

علی اکبر

صفحه 1:

صفحه 2:
برنامه ریزی در آموزش = = یکی از اصول آموزش بهداشت ,آشنایی با مراحل برنامه ریزی و انكام تزاف رت رت و ات ی راد ار بهداشت دچار شکست نشویم,باید برای آموزش برنامه ریزی کرد. مانند هر رفتار و اقدام ارادی دیگری , قبل از اجرای برنامه های آموزش بهداشت نیاز به برنامه ریزی داریم . قدم اول پاسخ له ين شدال 5 كج مسيم ودرجه شترايطى ‎١‏ من باشد و سيس اينكه به كجا مى خواهيم برسيم و بالاخره جه زمانى و . جكونه با توجه به اينكه آموزش بهداشت مى بايست با در نظر كيرى ‎icy‏ 2 ات 527ل 0 11 رای وی ‎sales‏ و كار قبل > سای ره و منطقه و مردمی که هدف برنامه ها هستند پرداخته و بر اساس ذاده شاى كسب شده به طرخ و تتظیم پرنامه هاى آمورش بهداشت اقدام تماید . البته مسئولین دولتی و متخصصین بهذا شت و.مردم در بزنامة ريرق بهداشتى ذخيل تئر

صفحه 3:
31 مراحل برنامه ریزی آموزش بهدا ke en eee eee اولویت بندی 2 3- 4 5 6- 7 8 و -10 تعیین و شناسایی نیاز های بهداشتی تعیین اولویت های آموزش بهداشت تعبین اهداف برنامه آموزش بهداشت شناسای منایع و امگانات لازم تعیین استراتژی ها و فعالیت های مربوط به هر استراتژی اجرای برنامه پایش روند اجرای برنامه ارزشیابی بازخورد و اصلاح برنامه

صفحه 4:
)> «ررسی و فيك ‎er‏ این مرحله خود شامل چند مرحله دیگر است که ‎ay‏ ‏شکل زیر می توان نمایش داد: ۱ _ جمع أورى اطلاعات و طبقه بندى الفا _ تجزيه و تحليل اطلاعات 000 در برنامه ریزی های آموزش بهداشت و در مرحله بررسی وضعیت موجود مانیازمند انواع مختلفی از اطلاعات مثل عوامل جغرافیای موثر 1 wog, crosluy 1 1۱ pala . Sind curios ‏واپیدمیولوژیک‎

صفحه 5:
وضعیت خدمات بهداشتی و درمانی و استفاده از آنها برای تعیین اولویت به چند اصل بايد توجه شود: ۱- میزان عوارض مشکل بهداشتی ناتوتنی یا مرگ ناشی از آن هزینه های اقتصادی. ۲- میزان میزان شیوع مشکل بهداشتی ۳- عملی بودن حل مشکل ۳ ۴- سریع حل شدن مشکل و امکانات موجود جهت حل آن (مالی. انسانی . تجهیزات و وسایل) ۵- شرایط جامعه (جغرافیایی.فرهنگی. سیاسی.اقتصادی) بعد از تعیین اولویت. نیاز به جمع آوری اطلاعات بیشتری در مورد ماهیت مشکل و نحوه ایجاد آن هستیم که می توان به روش آمار و اطلاعات و گزارش های موجود. مشاهده . مصاحبه .استفاده از نتایج تحقیقات کاربردی جمع آوری کرد.

صفحه 6:
مدای تا مه ی را ی ات ها با نس هار ماش را در بررسی مجموعه فاکتورهاییکه سلامت جمعیت هدف را تحت تاثیر قرار می دهند یاری کرده و به توانایی مربیان بهداشتی در اثر گذاری روی آن عوامل می افزایند و نیازسنجی ها میتوانند در تشخیص مشکلات در جمعیت هدف و عوامل بوجود آورنده آن مشکلات و برنامه ریزی مناسب برای نیاز های کمک کننده باشند . و نیاز سنجی ها به عنوان آغاز را ارزشیابی برنامه به کار می رونده‌نیاز سنجی فراتر از شناسای نیاز است. بنابراین : هدف اصلی شناسای نیاز هاء تولید حداکثر نیازها در خصوص یک گروهمعین بر مبناى اظلاعات و دادهای در دسترس است . در حالی که نیاز سنجی مفهومی فراتر از شناسایی نیازها دارد و مقوله الویت بندی نیاز را در بر می ‎aS‏

صفحه 7:
مرحله اول : چه نوع اطلاعانی باب "| برنامه ریزی برای نیاز ‎ae‏ آوری شود؟ چه منابعی باید در نیاز سنجی مورد 1 0000

صفحه 8:
انواع نیاز های بهداشتی 1- نیاز های هنجاری (معیاری): نیازی که توسط متخصصین براساس استاندارد ها بیان می شود. مثال:شرح وظایف شغلی .مقررات بهداشت موادغذایی. ۲- نیاز احساس شده: آنچه مردم فکر می کنند که نیاز دارند .وقتی از یک فرد سوال میشود که چه نیازی دارد او نیازی را که احساس نموده بیان میدارد .برای نمونه.یک زن باردار ممکن است نیاز به آموزش در مورد زایمان را احساس کند. ۳- نیاز های مورد درخواست: آنچه که مردم برای رفع آن اقدام می کنند. اگر نیازرا آنچه که فرد تقاضا میکند بدانیم این نوع نیاز اشاره به وضعیتی دارد که خود فرد برای بر طرف نمودن آن . اقدامات لازم را انجام می دهد. ۴- نیاز های مقایسه ای: امتیاز ویژه ای که بعضی از مردم دارند و دیگران ندارند . این نوع نیاز زمانی به وجود می آید که خصوصیات یک جمعیت که خدمات ویژه ای را دریافت کرده اند با خصوصیات جمعیت دیگری که همان خدمات را دریافت نکرده اند مشابه بشاد.

صفحه 9:
77 تارقف ‎wel‏ ‏به شرایط و تجولات آینده مورد انتظار است . مثلاً با توجه به پشرفت جامعه در نظام آموزش بهداشتی تغییراتی ایجاد می شودکه کارکنان برای انجام وظایف جدید باید مهارت لازم را دارا باشند. نیاز ها را از لحاظ اهميت و ضرورت هم مى توان به دو دسته نیاز های فوری و عادی طبقه بذ هیچ تکنیک بدون نقصی برای تعیین اولویت ها وجد ندارد. ازجمله مهم ترین اولوبت های بهداشتی عبارتند از: موارد بهداشتی مثل ,فقر, بیکاری ,مشکلات بهداشتی . گر های آمیر ی گیر يهطل لكر انان د لا بیان و کرو های ستی مثل کودکان . جوانان. سالخوردگال و مادران باردار. گروها در معرض خطر مثل سیگاری هاء افراد با فشار خون بالا

صفحه 10:

صفحه 11:
ب- حیطه عاطفی: مواجعه با موضوع(گرفتن یا دریافت کردن), پاسخ دادن,ارزشگذاری, سازماندهی,تبلور شخصیت پحیطه روانی: حرکتی آمادگی وتقلید.اجرای مستقل (بدون کمک مربی),سرعت و دقت,هماهنگی حرکات, عادی شدن در نتیجه دربسیاری موارد هدف برنامه های آموزش بهداشت را که تغییر سطح اطلاعات , نگرش و نهایتأتغییر رفتار فرد است در شاخص های بهداشتی مطرح می نمایند .زیرا مثلا تغییر رفتار ها در هنگام ابتلای کودک به اسهال و اتخاذ رفتار بهداشتی باعث كاهش مرگ ومير:مئ شوه: سروم در این مرحله نیروی انسانی مورد نیاز ,حتی ساغاتی که به حضور و کمک آنها احتیاج داریم و امکانات و تجهیزات مورد لوزوم مثل کاغذ, وسیله نقلیه,وسایل کمک آموزشی , پمفلت و... و نیز بودجه لازم برای اجرای هر فعالیت وجوع همه آنها تعیین و مشخص می شوند تا بعد از تامین آنها بتوانیم, برنامه را اجرا نماییم . پس منابع شامل منابع اتسانی و منایع غیر انسانی می باشد.

صفحه 12:

صفحه 13:
که فعالیت اصلی را به عنوان استراتژی در نظر می گیرند . و بهتر است قهرست کارهای لازم برای انجام یک فعالیت تهیه شود و تاریخ برنامه ریزی شده و تاريخ اجراى أن ثبت شود. بسته به نوع هدف , كروه هدف و منايع موجود روشهاى آموزش بهداشت انتخاب و اجرا مى شوند . كه بايد به كروهاى هدف كه در برنامه به آن دسترسی داشت , ميزان أكاهى كه بايد رسانة شوند : مظالبي كه بايد تهيه شد و...توجه كرد مهم ترين راه تاثير كذارى بر فرايند برنامه ريزى , يايش برنامه است . يايش يعنى ييكيرى منظم فعاليت ها در طى اجراى آنها به منظور اينكه مطمئن شويم فعاليتها . طبق برنامه مشخص شده بيش مى روند . به عبارتى كنترل همه مراحل برنامه آموزش بهداشت و تشخیص زود هنگام هر گونه انحراف از مسير مشخص اليد"

صفحه 14:
می باشد. eens Fe a ‏ا‎ oe LSet eo OD) edhe ce Ee ee ae OO Ae li (6 ‏ی‎ Seg ‏ا‎ ‎ce | Rare meer ROOF Rea ارزشيابى آخرين مرحله هر برنامه آموزش بخصوص آموزش بهداشت اسث كه متاسقاتة بشيارى اركاب 2 ‎Ape‏ ‎ELC gS)‏ ا ا ا ا ‎Pattee‏

صفحه 15:
‎Hf‏ مواردی که در ارزشیابی بررسی ‏می شوند ‎ ‎2 ‏محتوای آموزش و محیط ‏۶ 9 اد ار ۱ آموزش و به عبارتى كارآيى,تعيين ميزان بيشرفت برنامه و موفقعيت ‏ل 0 ات ‎Es ‎me‏ را را مورد استفاده ر روشهات اجراي را استرایزی ها , (اهداف ارزشهاء نبازها) , آموزشگر و فراگیر»

صفحه 16:
أرقام . انجام تحقيق , مضاحيه ‎Fert]‏ از جى ليست ‎٠‏ استفاده. ان ‎Ce‏ ‎rest n‏ لا تشخصیص نیاز آموزش باشد ‎١ 4‏ ارزشيابى مشاهده اى يا ذهنى ‎٠‏ ارزشيابى غير مستقيم با استفاده | زآمار و ‎9 ۶ ‏ی‎ he onan ea nIney ace | + ‏ارزشيابى جنانجه انحرافى باشد نسبت به رفع آن اقدام مى شود

صفحه 17:
Por hv reg eric eel iperar a = 1 ras ers Ey oe Pe Petre eee een TE CvIDTe [0 Ys) EYL SY) ee) care) ‏ل‎ PC Orel gti feel ee *ب_ انواع برنامه از نظر زمان : ‎cae NT |‏ عدت 3- قورى FOr Fever Ts DP rr 7 ae rare eg

صفحه 18:
برنامه های بلند مدت و بنیادی ‎ae‏ [0 7 SPT LECT pr Tr As 2000 ek ACP ag) Came OCR RNa. par eer) (Pipe ene ‏ل‎ bi tapal se oe ees eee reace pramorr]| Pee eer en cee Ree PCS ners DRO oy ESTE) . ‏عوامل ايجاد كننده رفتار ها و عادتهاى فرد , كروه و جامعه است‎ . ‏آموزش بهداشت است . تنوع برنامه هاى بنيادى زياد است‎ CEC ‏ل‎ eee isl Repel pees pee Cape ce Pee Sem ee ree | Cnc Serer ee . ‏وجود دارد و باتوجه به همه شرایط و امکانات . از راه وسایل ارتباطی جمعی‎ ‏آموزش خاصی به مردم داده می شود. به نحوی که به طور غیر مستقیم مطالب‎ ] ‏ا لا الل‎ en ‏بنیادی و با توجه به شرایط زمان و مکان اجرا می شود و معمولا جزئیات از قبل طرح‎ ‏ریزی نشده است . زمان اجرا خیلی کوتاه‎

صفحه 19:
لد است . زمينه موضوعى آن بسيار متنوع استعبه بودجه بندى و نيروى انسانى د 22100 ‎١‏ برام كرا لدت سرس ‎me‏ برنامه هایی هستند که برای هدف خاص و بنابر احتیاجات ‎Ferre ee eee carer erent pera Pes eee ea‏ كشور استقاده مى تمايذ. اين برنامه ها .به وسيله. برنافة ‎aC ly‏ ا ا ال 0 ‏ی و 1 در زمان اپیدمی ها و حوادث و دارای سه ویژگی این برنامه ‏ها هستند: ‏*الف: در اولویت اچرای سریع قرار دارند و اجرای آنها ,در ‎eon ‏: کمتر مبنی بر طرح ریزی قبلی بلند مدت است. ‏: مستلزم سازماندهی سریع منایع مادی و انسانی است. ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
عد زد -عوامل موثر بر 3 > شناخت صحیع هدف و وافع کات ون ان تاحت 0 ‎coee Cree)‏ 3 00 آرزشیابی متناسب و کاربرد قالخ در اصلاح برنامه -عوامل موثر بر کرت 3 ead ‏يا اهداف , منطبق نبودن اهداف‎ 0 ‏ل‎ ‎Bee re) ecg) ear ego ale v3 Perera | Pre er Breen | ‏عمل کردن , اشتیاه در انتخاب‎ Poel ne Ca oOy Pee ere ei cee Ferrey Pl recye pee er eveicey ‏عدم برنامه ریزی یا برنامه‎ , ‏ریزی نامناسب , عدم توجه‎ Pees rele

صفحه 21:
آموزش بهداشت و ارتباطات از یوسف حمیدزاده اریابی,آموزش بهداشت و و لوژی آموزش از نسترن کشاورز محمدی, سید قدیر حسینی , آموزش بهداشت و اولويت هاى بهداشتى جهت آموزش از مهندس پریوشض حلم سرشت. مهندس اسماعیل دل پيشه

10,000 تومان