برنامه ریزی مهندسی حمل و نقل و تحلیل جابجایی مواد
اسلاید 1: 1برنامه ريزي مهندسي حمل و نقل و تحليل جابجايي موادفاطمه ذبیحیfz_sanaye@yahoo.com
اسلاید 2: 2سرفصل درسمقدمه اي درباره مهندسي حمل و نقلتأثيرات حمل و نقلاهداف برنامه ريزي و گزينه هانهادها و ارگان هاعوامل مؤثر در سيستم حمل و نقلسيستم هاي حمل و نقلبرنامه ريزي در حمل و نقلاجزاي اساسيانواع برنامه ريزيمرجع: برنامه ريزي مهندسي حمل و نقل دکتر سيدحسيني - انتشارات دانشگاه علم و صنعت
اسلاید 3: 3سرفصل درسمدل هاي پيش بينيبرنامه ريزي حمل و نقل عموميمراحل کليارزيابي عملکرد سيستمبرنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه ايروش SHAاستقرارآناليز حرکاتروش هاي حمل و نقل موادمرجع: برنامه ريزي مهندسي حمل و نقل دکتر سيدحسيني - انتشارات دانشگاه علم و صنعت
اسلاید 4: 4از همان آغاز زندگي انسان در پهنه اين کره خاکي، حمل و نقل همواره قسمت عمده اي از امکانات و منابع را به طور مستقيم به خود اختصاص داده است:سفر براي غذاسفر براي پيدا کردن جفتسفر براي تجارتجنگ و لشکرکشيمقدمه اي درباره مهندسي حمل و نقل
اسلاید 5: 5سفر براي غذا و کار
اسلاید 6: 6سفر برای تجارت
اسلاید 7: 7کيفيت سيستم حمل و نقل و ظرفيت آن تأثير فراواني بر روي اقتصاد يک منطقه يا کشور دارد.کشور ما: گران شدن بنزينحمل و نقل پيشرفته اقتصاد پيشرفتهبرنامه ريزي و سرمايه گذاري تاثيرات حمل و نقل
اسلاید 8: 8تاثيرات حمل و نقل50% مساحت شهرهاي پيشرفته را شبکه هاي حمل و نقل تشکيل مي دهند.سنگيني ترافيکمشکلات زندگي ناشي از حمل و نقلترمينالفرودگاهجاده - راه
اسلاید 9: 9حمل و نقل و تأثيرات آنحمل و نقل بر روي جامعه تأثير مي گذارد.تأثيرات مثبت: (وجود سيستم حمل و نقل مناسب)بردن صنعت تا دورترين مناطق و پيشرفت محليتسريع رشد اقتصاديکاهش زمان سفرها (هزينه ها)کاهش تعداد تصادفاتکاهش هزينه و زمان توليد محصول و ارائه خدمات
اسلاید 10: 10حمل و نقل و تأثيرات آنتأثيرات منفي: تغييرات کاربري زمين (جاده در کشاورزي، اتوبان ها در خانه هاي مسکونيآلودگي محيط زيست (Air pollution)آلودگي صوتي (Noise pollution)آلودگي منظره (Sight pollution)برهم زدن عدالت اجتماعي
اسلاید 11: 11اهداف برنامه ريزي حمل و نقل اهداف: ممکن است بهبود خدمات فعلي و يا ارائه يک طرح جامع از يک سيستم توسعه يافته جديد را شامل گردد.اهداف (Objectives): عبارتند از مجموعه اي از مقاصد و مطلوبيت ها که برنامه ريزي در راستاي نيل به آن صورت مي پذيرد.گزينه ها يا آلترناتيوها (Alternatives): راه هايي هستند که هر يک به نوعي ما را به هدف تعيين شده مورد نظر مي رساند.
اسلاید 12: 12اهداف برنامه ريزي حمل و نقلآلترناتيوها از نظر امکانشدني (Feasible)نشدني (Infeasible)دلايل اقتصادياجتماعي...A3A2A1
اسلاید 13: 13اهداف برنامه ريزي حمل و نقلآلترناتيوها از نظر عملکردمستقل (Independent)ناسازگار (هم اتوبوس، آژانس، مترو)يک نفر ناسازگاردو نفر مستقلABراه آهنهواييجاده
اسلاید 14: 14اهداف برنامه ريزي حمل و نقلآلترناتيوها از نظر پيامدپيامد کمي (کاهش زمان)پيامد کيفي (رضايت مردم)BC+M=سرمايه گذاريهزينه نگهداريمنافعامتياز گزينه
اسلاید 15: 15نهادها و ارگان هاارگان ها و سازمان هاي دولتيوزارت راه و ترابريهواپيماييبنادر و کشتيرانيادارات ترابريشهرداري هاشرکت هاي خصوصياتوبوس هاآژانس هاي کرايه...اتحاديه هاقانون گذارها
اسلاید 16: 16عوامل مؤثر در سيستم حمل و نقلسرمايه گذاري(چرا در حمل و نقل ايران سرمايه گذاري خارجي نداريم)تکنولوژي هاسرعتظرفيتراحتيبازار شرايط اقتصاديرقابت هاهزينه هاقيمت سرويس هاعوارضاقدامات و ابزارهاي دولتقوانينسوبسيدهاپرداخت
اسلاید 17: 17سيستم هاي حمل و نقلاجزاي سيستم حمل و نقلتسهيلات ثابت: اجزاي فيزيکي و ثابت يک سيستم حمل و نقل مي باشند. (به صورت گراف نشان مي دهيم، شبکه راه آهن)واحدهاي شناور: واحدهايي هستند که تسهيلات ثابت را طي مي کنند (وسايل نقليه، کانتينرها)سيستم کنترل: کنترل وسيله نقليه ايکنترل جريانتهرانکرمانمشهد
اسلاید 18: 18اجزاي سيستم کنترلسيستم هاي کنترلتسهيلات ثابتنهادهاي شناورسرعتWt
اسلاید 19: 19دسته بندي سيستم هاي حمل و نقلحمل و نقل آبيداخل خشکيبندرياقيانوسيحمل و نقل از طريق لوله (نفت و گاز)حمل و نقل زمينيجاده ايريليحمل و نقل هواييداخليبين المللي(دسترسي + حرکت )
اسلاید 20: 20سيستم هاي حمل و نقل شهريحمل و نقل هاي شهري (زميني) مي باشد.اولين سيستم حمل و نقل شهري توسط پاسکال در سال 1662 کالسکه اختراع گرديد.کالسکه کابليشبکه راه هاي شهريPrimary DistributorDistrict DistributorLocal DistributorAccess RoadsPedestrian Streets
اسلاید 21: 21سيستم هاي حمل و نقل شهريسيستم هاي راه آهن شهريLRT (Light Rapid Transit)SubwayBRT (Bus Rapid Transit)سيستم جابه جايي فرد (Personal Rapid Transit)تاکسي هاي ويژه لوله هاي انتقال انسان
اسلاید 22: 22تمريندو تحليل اقتصادي از سفر از خانه به دانشگاه :وسايل + هزينه + مشکلات
اسلاید 23: 23فصل دوم: برنامه ريزي در حمل و نقلفرايند يا فعاليت هايي که اقدامات لازم احتمالي آينده را در جهت سوق دادن يک سيستم حمل و نقلي به سوي يک وضعيت دلخواه مورد بررسي قرار مي دهد. آينده نگريمهندسي حمل و نقلجامعه : صرفه جويي سوختنياز به برنامه ريزي حمل و نقل
اسلاید 24: 24اجزاي اساسي برنامه ريزي حمل و نقلتعريف وضعيت فعليتعريف مسألهيافتن راه حل هاآناليز عملکردارزيابي آلترناتيوهاانتخاب پروژهمشخصات فني و ساخت
اسلاید 25: 25انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقل1- برنامه ريزي هاي بلندمدت (جامع يا راهبردي)ناحيه فلسفيارزش هااهدافمنظورهامعيارهاناحيه عملياتيبازبيني اهدافآلترناتيوهامنابعمدل کاربرديارزيابيسرمايه گذارياجرا
اسلاید 26: 26انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقلبه دلايل زير برنامه ريزي کوتاه مدت نيز داريم:1- عدم انعطاف پذيري و پوشش استثناءها در برنامه ريزي دراز مدت2- بهبود سرويس هاي عمومي از طريق برنامه هاي کوتاه مدت عملياتي تر است.3- پيش بيني ها در برنامه ريزي هاي بلند مدت هميشه صحيح نيست.
اسلاید 27: 27انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقل1- برنامه ريزي هاي کوتاه مدت يا ميان مدت Transportation Systems Management (TSM)هدف TSM : تکنيک هاي بهبود کارايي اين سيستم ها، يا دستيابي به عرضه بهتر با استفاده از تجهيزات موجود به منظور ايجاد تعادل بين عرضه و تقاضاي حمل و نقل مي باشد (جابجايي بهينه انسان و کالا)
اسلاید 28: 28ناحيه فلسفيارزش هااهدافکارکردهاي sysمعيارهاي sysناحيه عملياتي و اجراييپيشنهادهاي حاصل از برنامه هاي قبليتغيير اهدافمديريت و برنامه ريزيمداومتعرفه شرايطشروع برنامه کوتاه مدت TSMتدوين معيارهاي عملکرديبررسي سيستم حمل و نقل موجودارزيابي سيستم موجودآلترناتيوهاي جديد و تخمين هزينهانتخاب آلترناتيو برنامه TSMسناريو سازياجرابرنامه هاي ترکيبيهيچ اقدامي از نظر مالي قابل اجرا نيستTSM
اسلاید 29: 29يک نوع برنامه ريزي ميان مدت TSM: برنامه ريزي حمل و نقل شهريمثال: هر چند وقت يک بار بايد زمانبندي چراغهاي راهنمايي را براي بهبود جريان هاي ترافيک تعويض نمود.
اسلاید 30: 30نمودار عرضه و تقاضاي حمل و نقلهزينه هاي سفرمسافت پيموده شده (وسايل نقليه)هزينه زيادتعادلکاهش تقاضاهزينه کممنحني عرضهمنحني تقاضا
اسلاید 31: 31برنامه ريزي کوتاه مدتبرنامه ريزي کوتاه مدت: شامل اقدامات مورد نياز براي ايجاد تعادل مي باشد.1- کاهش مؤثر در تقاضا بهبود سرويس هاي اتوبوسراني، استفاده از IT2- افزايش مؤثر در عرضهبه طور مثال: بررسي عملکرد سيستم حمل و نقل شهريکاهش وابستگي شهروندان به وسيله نقليه شخصيکاهش مصرف بنزين در سيستم حمل و نقل شهريبهبود و ايمني (تعداد افراد کشته)
اسلاید 32: 32تمرين:برنامه هاي خود را در سطح جامع و کوتاه مدت براي حمل و نقل خانه تا دانشگاه به صورت تيمي بنويسيد.
اسلاید 33: 33فصل سوم: مدل هاي پيش بينيپيش بيني صحيح کمک مي کند که بتوان به تغييرات و نيازهاي آينده سريعاً و به درستي پاسخ داد.در مسائل مربوط به حمل و نقل نيز هميشه اساس کار بر تقاضاي آينده است و برنامه ريزي بر پايه پيش بيني است.”تنها راه فهم تقاضاي آينده پيش بيني است”پاتريک هنري : ”هيچ راهي براي قضاوت در مورد برنامه هاي آينده وجود ندارد، مگر آنکه از گذشته استفاده کنيم“
اسلاید 34: 34Forecasting time horizon نوع تصميمنوع اطلاعاتتصميمات کوتاه مدتتصميمات بلند مدتتقاضاي نوعمشخصي از کالااستراتژيتسهيلاتحالسالتقاضاي تجمعي
اسلاید 35: 35پيش بيني (Forecasting)پيش بيني يک تخمين از وقايع آينده است که با توجه به اطلاعات تلفيق شده سيستماتيک گذشته به دست آمده است. اين تخمين نيازمند وجود اطلاعات آمار، احتمالات و همچنين استفاده از تکنيک هاي علم مديريت است.Forecasting requires statistical and management science techniques.پيش بيني: غذاي قبلي در سال جديد
اسلاید 36: 36برنامه ريزي و طراحي سيستم حمل و نقل1- پيش بيني تقاضاي تجمعي (Aggregate Demand)تقاضاي کلي در يک دورهمثال: 20 ميليون دلار ضرر در ازاي توليد هواپيماي جت ايرباس بدون خريدار2- زمانبندي سيستم (Scheduling)تخمين منابع در دوره هاي کوتاه مدت3- کنترل سيستم (Controlling)بر مبناي پيش بيني بر موجودي، توليد، دستمزدها و هزينه ها، کنترل مي کنيم.اين الگو در برنامه ريزي حمل و نقل نيز کاربرد دارد.
اسلاید 37: 37خصوصيات تقاضا طي زمانبه نحوه استفاده سيستماتيک و تجزيه و تحليل اطلاعات موجود از زمان گذشته، آناليز سري هاي زماني گفته مي شود. (Time Series Analysis)الگوهاي سري هاي زماني کاربرد در بررسي تقاضاي حمل و نقلثابت (Constant)خطي (Linear trend)فصلي (Seasonal)تلفيقي (Compound)
اسلاید 38: 38خصوصيات تقاضا طي زمانتلفيقيNoiseميزان تقاضا(سفر)زمان (ماه)ثابتخطيفصليخردادمهر
اسلاید 39: 39خصوصيات تقاضا طي زمانالگوي مشخص= High noise=Low noiseکاهش صحت يک پيش بيني
اسلاید 40: 40خصوصيات تقاضا طي زمانچنانچه الگوها در بازه هاي زماني شبيه و ثابت باشند، پيش بيني آسان تر و بر مبناي گذشته، ممکن تر خواهد بود.سري هاي زماني وابسته و مستقلپيش بيني تقاضاي اتوبوس هاي توريستي پيش بيني تقاضاي تور ايرانگردي
اسلاید 41: 41خطاي پيش بينيمعمولا بين مقادير حقيقي و مقادير پيش بيني اختلاف وجود دارد.اين تفاوت ها و اختلاف ها را خطاي پيش بيني گويند.
اسلاید 42: 421- روش انحراف مطلق و واقعي (Mean Absolute Deviation)مجموع خطاهاي مطلق همه دوره هاتعداد دوره هاMAD =|تقاضاي حقيقي – پيش بيني تقاضا|n=
اسلاید 43: 43روش انحراف مطلق و واقعي (Mean Absolute Deviation)BIAS =(مقدارحقيقي تقاضا – پيش بيني تقاضا)nاگر پيش بيني به صورت تکراري مقادير بيشتر از تقاضاي حقيقي را نشان دهد، مقدار BIAS مثبت و در غير اين صورت منفي خواهد بود.BIAS (تمايل)مثبت : همواره بيش از حد منابع صرف مي کند.BIAS (تمايل)منفي : با مشکل عدم توانايي پاسخگويي روبروست.
اسلاید 44: 44مثال:يک شرکت هواپيمايي، 5000 مسافر را براي يک دوره سه ماهه پيش بيني مي کند.ماه اول: 4000ماه دوم: 5600ماه سوم: 7000MAD= 1200BIAS = -533ايده آل BIAS = 0
اسلاید 45: 45مدل هاي پيش بيني (Forecasting)1- مدل هاي کيفي (Qualitative Models)2- مدل هاي کمي (Quantitative Models)
اسلاید 46: 46مدل هاي پيش بيني کيفي1- روش دلفي (Delphi Method)کاغذهاي سؤالتجميع2- روش گروه هاي اسمي (Nominal Group Method)تابلوي ايده ها3- روش متکي بر اطلاعات گذشته
اسلاید 47: 47مدل هاي پيش بيني کمي1- روش ميانگين ساده (Simple Average)2- روش ميانگين ساده متحرک (Simple Moving Average)3- روش ميانگين وزني متحرک (Weighted Moving Average)4-روش نمايي يکنواخت (Exponential Smoothing)SMA =N سه تقاضاي آخرn=اگر الگو تغيير کند، دچار مشکل مي شويم.اطلاعات تقاضا مربوط به گذشته نزديک
اسلاید 48: 48مثال – روش ميانگين ساده متحرکSMA= SA=SMA=(400+500+600)/3=5006 ماهه3 ماههSMA = 6001 ماهههر چه بتوان به دوره هاي آخر اهميت بيشتري داد، تغيير الگو بيشتر مي شود.
اسلاید 49: 49مثال – روش ميانگين وزني متحرک = 0.25(400)+0.25(500)+ 0.5(600)=525با انتخاب تعداد دوره مناسب و تعيين وزن هاي صحيحتغييرات فصلي به خوبي مشخص مي شود.
اسلاید 50: 50مثال – روش نمايي يکنواخت نرم افزار APICS براي برنامه ريزي توليد بر مبناي اين مدل کار مي کند.D تقاضاپيش بيني تقاضا براي نزديک ترين دورهپيش بيني تقاضا دوره t امضريب نمو هموار ضريب تصاعد
اسلاید 51: 51روش نمايي يکنواختبازار و تقاضا داراي ثبات انتخاببازار و تقاضا بي ثبات انتخاب انتخاب هاي بالا به دوره هاي اخير و نوسانات توجه بيشتري ايجاد مي کند.انتخاب پايين به دوره هاي گذشته هم اهميت مناسبي ميدهد.هاي پايينهاي بالا
اسلاید 52: 52روش نمايي يکنواختتجربيبه جاي Dهاي قبلينمايي يکنواخت درجه اول
اسلاید 53: 53روش نمايي يکنواختروش اول: فيت کردن تصادفي انتخاب مي شود.بر مبناي BIAS و MAD ، تنظيم مي شود.يعني اينکه را در دو جهت تغيير مي دهيم BIAS و MAD به سمت صفر ميل مي کند.بر مبناي هر مجموعه اي از و BIAS و MAD به دست مي آيد. بر اساس کوچکترين BIAS و MAD ، مناسب را انتخاب مي کنيم.
اسلاید 54: 54روش هاي فيت کردن (Fitting) (ايجاد مدل رياضي)1- معادله خط از روي دو نقطهY=4.2 X +20ABA (10,62) B (40,188)
اسلاید 55: 55روش هاي فيت کردن (Fitting) (ايجاد مدل رياضي)2- رگرسيون ارجاع به آمار مهندسي
اسلاید 56: 56ساير مدل هاي پيش بينيمدل اقتصادسنجيمدل داده و ستاده مدل شاخص راهنما در صنايع Bench Markinputoutput
اسلاید 57: 57تمرين با تمام روش ها محاسبه کنيد. چنانچه ماه 6، 450 باشد، براي روش ها BIAS و MAD را محاسبه نماييد. کدام روش مناسب تر است؟
اسلاید 58: 58فصل چهارم: مدل سازي و پيش بيني سفر در مهندسي حمل و نقل (Travel Forecasting Process)فرايند پيش بيني سفر برنامه ريزي شهريمدل : نمايش ساده از دنياي واقعي (سيستم مورد نظر) تصوير واقعيت انواع مدل ها:مدل هاي انتزاعي (ذهني) – مدل هاي رياضيمدل هاي فيزيکي (طرح ها معماري و ...)
اسلاید 59: 59مراحل اصلي مدل سازي کلاسيک سفر:1- توليد سفر (تقاضاي سفر تخمين زده مي شود)2- توزيع سفر3- تفکيک طرق يا نوع وسيله نقليه4- تخصيص سفر يا سمت سفر (واگذاري ترافيک به مسير)
اسلاید 60: 60مدل کلاسيک123MAPحمل و نقل+مدل هاي پيش بيني+0تخصيص سفرهايپيش بيني شدهبه مقاصد (ماتريس حمل و نقل)مقاصد و مبادء+تعيين طرق سفر برايخانه هاي ماتريستخصيصبا ظرفيتهر طرق
اسلاید 61: 61مدل کلاسيکتعداد سفرهاي از مبدأ i به مقصد jدر حالت اوليه در حالت کلي تساوي فوق برقرار نيست.مسيروسيلهمقصدمبدأ
اسلاید 62: 62مدل هاي توليد (تقاضا و عرضه هر ناحيه شهري)آيندهفعليجمعيتدرآمدمالکيت وسيله نقليهسال طراحيسال جاري
اسلاید 63: 63فرايند پيش بيني سفر Trip GenerationTrip Production (Pi) مبدأTrip Attractions (Aj) مقصدTrip DistributionMode ChoiceTrip Assignment تخصيص مسيرfromto
اسلاید 64: 64مثال- فرايند پيش بيني سفرC5D10ZoneA6B9Zoneايجاد سفرجذب سفرمرحله 1- توليد سفرTrip GenerationTrip ProductionTrip Attractions
اسلاید 65: 65مثال- فرايند پيش بيني سفرfromABC23D4696510Modeمترو 3اتوبوس 63BRT اتوبوس 2 اتوبوس خصوصي 1 3 مرحله 2- توزيع سفرTrip Distributionمرحله 3- انتخاب وسيلهMode Choiceمرحله 4- تخصيص مسيرTrip AssignmentTo
اسلاید 66: 66روش Linear Programming تخصيص حمل و نقلتعداد سفرهاي توليد شدهاز مبدأ iمجموع سفرهاي جذب شده jZ : مجموع زمان سفر بين تمام زوج ها (هزينه ها) : تعداد سفر از i به j : زمان (هزينه) از i به jکل ظرفيت عرضهکل ظرفيت تقاضا
اسلاید 67: 67 مثالدر يک شهر، 4 مرکز خريد و 4 مرکز تفريحي وجود دارد.بر اساس جدول هزينه هاي سفر ذيل مشخص کنيد يک شهروند با انتخاب يک مرکز خريد، از کدام مرکز تفريحي مي تواند استفاده کند تا هزينه minimum گردد.مرکز خريدمرکز تفريحيAB1484825696945060CD34446068908542445446
اسلاید 68: 68مراحل روش ديجسترا1- کوچکترين عنصر در هر سطر را از بقيه عناصر آن سطر کم مي نماييم.2- براي جدول حاصل، کوچکترين عنصر هر ستون را از بقيه عناصر ستون کم مي نماييم.3- کمترين تعداد خطوطي را که از تمام صفرهاي موجود در جدول مي گذرد، رسم مي کنيم. (افقي يا عمودي)
اسلاید 69: 69مراحل روش ديجسترا4- اگر تعداد خطوط برابر تعداد سطرها يا ستون ها باشد، يک تخصيص بهينه حاصل شده است، در غير اين صورت يک مرحله تکرار لازم خواهد بود. براي اين منظور کوچکترين عنصري را که خط از آن عبور نکرده (پايه)، انتخاب نموده ازتمام عناصري که خط از آنها عبور ننموده، کم مي نماييم. به تمام عناصر محل برخورد دو خط, اضافه مي کنيم.5- دوباره تست بهينه بودن را انجام مي دهيم. (رسم خطوط)6- در پايان براي تخصيص بهينه مقادير صفر را در جدول در نظر مي گيريم.
اسلاید 70: 70مثالAB1442011964CD3404125002124مرکز خريدمرکز تفريحيAB1484825696945060CD34446068908542445446AB1422011720CD340212000841AB1312010610CD340213000085
اسلاید 71: 71مثالA BCD4133412A CBD4312اگر به مرکز خريد A رفت، بايد به مرکز تفريحي 4رفته تا هزينه حداقل گردد.
اسلاید 72: 72برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي:فقدان روش جامعSHA (Systematic Handling Analysis)SHA ، در طرح ريزي واحدهاي صنعتي کاربرد داشته و تشريح ميگردد.
اسلاید 73: 73برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي: فازهاي SHA1- يکپارچه سازي بيروني (External Integration):انتخاب مکان کارخانه بر اساس محل مواد اوليه و محل بازار فروش2- طرح کلي جابجايي مواد در کارخانه (Overall handling Plan):جابجايي مواد بين بخش هاي واحد صنعتي (انبار، خط، دپو، سالن توليد)3- طرح جزئي حمل و نقل مواد در کارخانه (Detailed handling Plan):جدول از – بهنمودار جريان مواد (Material Flow Diagram)حرکت مواد بين ماشين آلات يا بين خطوط توليد4- پياده سازي و ساخت کارخانه بر مبناي طرح هاي قبلي (Installation)
اسلاید 74: 74عناصر کليدي SHAProduct – MaterialQuantityRoutingSystem SupportingTime
اسلاید 75: 75مواد – قطعات – نيمه ساخته Product -Materialيکنواختي مهم است (بسته بندي و وسايل يکسان)در صنعت نفت 40000 قطعه مختلف نگهداري و حمل و نقل مواد هزينه بيشتري را شامل مي شود.هزينه(سرانه)يکنواخت P گوناگون
اسلاید 76: 76حجم قرارداد، کميت توليد، ميزان و مقدار مواد Quantity Volume قراردادهاي کلي به نفع است.هزينه واحدحمل و نقلQ افزايشکاهش
اسلاید 77: 77هزينه بارگيري و تخليه ثابت Routingهزينه ثابتR مسافتهزينه بارگيري و تخليههزينه متغير
اسلاید 78: 78سيستم هاي حمايتي و خدماتي Supporting Serviceمانند کنترل موجودي، سيستم سفارشات، نگهداري و تعميراتهر چه برنامه ريزي و هماهنگي بيشتر باشد، هزينه واحد کاهش مي يابد.هزينه واحد سيستم هاي بدون هماهنگي S سيستم هاي هماهنگ
اسلاید 79: 79Timing Urgencyحمل بار چه فوريتي دارد؟1 ساعت ديگر دست مشتري باشد؟خرداد دست مشتري باشد؟هر زمان که شد.هزينه واحدT درجه اضطرار زماني
اسلاید 80: 80الگوي جامع SHA (تجزيه و تحليل سيستماتيک حمل و نقل)درکP,Q,R,S,T در موضوعMaterial ClassificationMovement AnalysisMovement ObservingTransportation Draft PlanAdjust in ConstraintsCalculate Costs & TimeLayoutDraft 1Draft 2Draft 3Cost:Time:C:T:C:T:Assessment & Selection
اسلاید 81: 81دسته بندي مواد (Classification)اگر تعداد زيادي ماده داشته باشيم، دسته بندي جهت برنامه ريزي مورد نياز است.با دسته بنديحالات مواد:1- حالت مواد (جامد، مايع، گاز)2- نوع اقلام (تکي، کانتينري، فله اي)تجزيه و تحليل ساده ترتقسيم مسأله به زير مسأله
اسلاید 82: 82دسته بندي مواد (Classification)مشخصه هاي فيزيکي تأثيرگذار در دسته بندي:1- اندازه (W.H.L)2- وزن (چگالي)3- شکل4- صدمه پذيري (انفجاري، شکننده)5- شرايط (راديو اکتيو، داغ، کثيف)Qکميت(کمتر حمل و نقل مي گردد)حجم کماقلامQPP3برنامه ريزي
اسلاید 83: 83فرم کلاسه بندي مواد
اسلاید 84: 84استقرار (Layout Planning)1- Layout by Fixed Positionهواپيما و کشتي سازي2- Layout by Process Functionتوليد کارگاهي و سفارشي (نجاري ها، آهنگري ها، قالب سازي و ...)3- Layout by Product (Line Production) (Mass Production) خط توليد اتومبيل
اسلاید 85: 85برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي:چنانچه يک برنامه ريزي صحيح حمل و نقل درون کارخانه اي صورت گرفته باشد:مسافتشدت(تکرار در روز)آنهايي که بايد زياد جابجا شوند، مسافت کمي را بايد طي کنند. حمل و نقل ضعيف
اسلاید 86: 86واحد مناسب براي انرژي حمل و نقلبه دليل اينکه کالاها ، شکل و واحد مختلف دارند، تنها يک واحد براي انرژي مورد نياز براي حمل و نقل مناسب است.انرژي صرف شده براي حمل و نقل مواد: Meg (Magnitude)
اسلاید 87: 87حمل و نقل پذيريبه سختي و آساني حمل و نقل و جابجايي مواد، حمل و نقل پذيري مواد گويند.عوامل مؤثر:اندازه اقلاموزن مخصوص شکل اقلامصدمه پذيريارزششمارش مگ = A+[1/4A(B+C+D+E+F)]مگ = قطعه چوب به حجم 10 اينچ مکعبدر کف دستجسم (ارزش پايه) هر 10 اينچمکعب يک واحد Aچگالي(جدول دارد)شکل(جدول دارد)صدمه پذيريشرايط فيزيکيارزش
اسلاید 88: 88fromclassesExtOverallDetailInsفازهاي SHAAllocationPQRSTمراحل سيستماتيکمحوطه PQRSTانبار PQRSTتراشکاري PQRSTHandling PlanstoLayout
اسلاید 89: 89پايان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.