صفحه 1:
برنامه ریزی مهندسی حمل و نقل
و تحلیل جابجایی مواد
فاطمه ذبیحی
fz_sanaye@yahoo.com
صفحه 2:
سرفصل درس
* مقدمه اي درباره مهندسي حمل و نقل
* تأثیرات حمل و نقل
* اهداف برنامه ريزي و گزینه ها
۰ نهادها و ارگان ها"
* عوامل موّثر در سيستم حمل و نقل
* سیستم هاي حمل و نقل
* برنامه ريزي در حمل و نقل
* اجزاي اساسي
* انواع برنامه ريزي مرجع: برنامه ريزي مهندسي حمل و نقل
7 دکتر سيدحسيني - انتشارات دانشگاه علم و صنعت
صفحه 3:
سرفصل درس
مدل هاي پیش بيني
* برنامه ريزي حمل و نقل عمومي
* مراحل كلي
* ارژيايي ععلکرد سیستم
* برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي
۶ روش SHA
* استقرار
* آنالیز حرکات
* روش هاي حمل و نثل **امرجع: برنامه ريزي مهندسي حمل و نقل
دكتر سيدحسيني - انتشارات دانشكاه علم و صنعت
3
صفحه 4:
مقدمه اي درباره مهندسي حمل و نقل
از همان آغاز زندگي انسان در پهنه اين کره خاکي. حمل و
نقل همواره قسمت عمده اي از امکانات و منابع را به طور
مستقیم به خود اختصاص داده است:
* سفر براي غذا
سفر براي بيدا كردن جفت
سفر براي تجارت
" جنك و لشك ركشي
صفحه 5:
سفر براي غذا و کار
صفحه 6:
fi
INDIAN |
OCEAN
صفحه 7:
تاثیرات حمل و نقل
کیفیت سیستم حمل و نقل و ظرفیت آن تأثیر فراواني بر روي
اقتصاد یک منطقه پا کشور دارد.
کشور ما: گران شدن بنزین
حمل و نققل پیشرفته اقتصاد پیشرفته
برنامه ريزي و سرمايه كذاري ا
صفحه 8:
تاثیرات حمل و نقل
. 6 مساحت شهرهای پیشرفته را شبکه های حمل و نقل
تشکیبا مى دهند.
* سنگيني ترافیکمشکلات زندگي ناشي از حمل و نقل
ترمینال
صفحه 9:
حمل و نقل و تأثیرات آن
* حمل و نقل بر روي جامعه تأثیر مي گذارد.
* تأثیرات مثبت: (وجود سیستم حمل و نقل مناسب)
* بردن صنعت تا دورترین مناطق و پیشرفت محلي
۰ تسریع رشد اقتصادي
* کاهش زمان سفرها (هزبنه ها)
* کاهش تعداد تصادفات
* کاهش هزینه و زمان تولید محصول و ارائه خدمات
صفحه 10:
حمل و نقل و تأثیرات آن
* تأثیرات منفی:
تغييرات كاربري زمین (جاده در كشاورزي اتوبان ها در خانه
هاي مسكوني | ١
(Air pollution) cus; bx آلودگی
(Noise pollution) آلودگی صوتى
(Sight pollution) آلودگی منظره
برهم زدن عدالت اجتماعي
صفحه 11:
Sloat برنامه ريزي حمل و نقل
جامع از یک سیستم توسعه یافته جدید را شامل گردد.
اهداف (65 661۷[ 60): عبار تند از مجموعه اي از مقاصد
و مطلوبیت ها که برنامه ريزي در راستاي نیل به آن صورت مي
گزینه of, (Alternatives) Loost I Ls le هايي
هستند که هر یک به نوعي ما را به هدف تعیین شده مورد نظر
می رساند.
صفحه 12:
اهداف برنامه ريزي حمل و نقل
* آلترناتیوها از نظر امکان
(Feasible) 3.5 °
(Infeasible) jis ¢ م
Al 3
دلابل
* اقتصادي
* اجتماعي 23
صفحه 13:
اهداف برنامه ريزي حمل و نقل
* آلترناتیوها از نظر عملکرد
(Independent) Jiu. °
* ناسازگار (هم اتوبوس, آژانس. مترو)
00 راه آهن
يك نفر ناسازكار
دو نفر مستة 8 جاده
هوايي
صفحه 14:
اهداف برنامه ريزي حمل و نقل
* آلترناتیوها از نظر پیامد
* بيامد كمي (كاهش زمان) 5
* بيامد كيفي (رضايت مرذم) 4
B = امتیاز
C+M گزینه
\ /
سرمایه گذاري
هزینه نگهداري
صفحه 15:
نهادها و ار گان ها
* ارگان ها و سازمان هاي دولتي
* وزارت راه و ترابري
* هواپيمايي
* بنادر و كشتيراني
* ادارات ترابري
* شهرداري ها
۶ شرکت هاي خصوصي * اتحادیه ها
* اتوبوس ها
* آژانس هاي کرایه * قانون گذارها
صفحه 16:
عوامل مؤثر در سيستم حمل و نقل
" بازار * سرمايه كذاري
* شرایط اقتصادي * (چرا در حمل و نقل
* رقابت ها ايران سرمايه گذاري
ls aang * خارجي نداریم)
* قیمت سرویس ها * تکنولوژي ها
* عوارض : 5
* ظرفیت
. اقدامات 9 ابزارهاي دولت 8 9
* قوانین ۱
* سوبسيدها
* پرداخت
صفحه 17:
سيستم هاي حمل و نقل
. اجزاي سيستم حمل و نقل
5 تلاح ثابت: اجزاي فيزيكي و
باشند. . (به صورت كراف نشان مي
دهیم. شبکه راه آهن)
9 واحدهاي شناور: واحدهايي
هستند كه تسهيلات ثابت رأ طي
مي كنند (وسايل نقليه. كانتينرها)
© سیستم کنترل:
* کنترل وسیله نقلیه اي
* کنترل جریان
صفحه 18:
اجزاي سیستم کنترل
سیستم هاي کنترل
تسهیلات ثابت ~
نهادهاي شناور
a 360 - 1
t % iW &
t
18
صفحه 19:
دسته بندي سیستم هاي حمل و نقل
* حمل و نقل زميني
* جاده اي ىس 7
* ريلي Pity
* حمل و نقل هوايي * حمل و نقل آبي
* داخلي * داخل خشكي
* بين المللي * بندري
* اقيانوسي
* حمل و نقل از طريق لوله (نفت و كاز)
صفحه 20:
سیستم هاي حمل و نقل شهري
* حمل و نقل هاي شهري (زميني) مي باشد.
* اولین سیستم حمل و نقل شهري توسط پاسکال در سال
2 کالسکه اختراع گردید.
* کالسکه کابلی
* شبکه راه هاي شهري
Primary Distributor °
District Distributor °
Local Distributor ٠
Access Roads °
Pedestrian Streets °
20
صفحه 21:
سیستم هاي حمل و نقل شهري
* سيستم هاي راه آهن شهري
LRT (Light Rapid Transit) *
Subway "
BRT (Bus Rapid Transit) "
Personal Rapid) سیستم جابه جایی فرد *
“(Transit
* تاكسي هاي ویژه ل لوله هاي انتقال انسان
21
صفحه 22:
تمرین
دو تحلیل اقتصادی از سفر از خانه به
دانشگاه :
وسایل + هزینه + مشکلات
صفحه 23:
فصل دوم: برنامه ريزي در حمل و نقل
. فرایند یا فعالیت هايي که اقدامات لازم احتمالي آینده را در
جهت سوق دادن یک سیستم حمل و نقلي به سوي یک
وضعیت دلخواه مورد بررسي قرار مي دهد.
آینده نگريمهندسي حمل و نقل
جامعه : صرفه جوبي سوخت
نیاز به برنامه ريزي حمل و نقل
23
صفحه 24:
اجزاي اساسي برنامه ريزي حمل و نقل
* تعریف وضعیت فعلي
* تعریف مسأله
* یافتن راه حل ها
* آثالیز عملکرد
ارزيابي آلترناتیوها
انتخاب پروژه
. مشخصات فني و ساخت
صفحه 25:
انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقل
1- برنامه ريزي هاي بلندمدت (جامع يا راهبردي)
ناحيه عملياتي ۱ ناحیه فلسفي
بازبيني اهداف ْ ارزش ها
1 ۱ 1
5 )| لس اهداف
سح آلتر ost ۱ ۰
منظورها
منایع "۳ مدل کاربردي ۱ 1
معیارها
ارزيابى
1
سرمايه كذاري
اجرا
25 2
صفحه 26:
انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقل
به دلایل زیر برنامه ريزي کوتاه مدت نیز داریم:
1- عدم انعطاف پذيري و پوشش استثناءها در برنامه ريزي دراز
مدت
2- بهبود سرويس هاي عمومي از طريق برنامه هاي كوتاه مدت
3- بيش بيني ها در برنامه ريزي هاي بلند مدت هميشه صحيح
26
صفحه 27:
انواع برنامه ريزي هاي حمل و نقل
صفحه 28:
aol عملياتي 3 اجرايي ناحیه فلسف
مديريت و || پيشنهادهاي حاصل تغيير اهداف || ارزش ها
برنامه ريزي || از برنامه هاي قبلي | | تعرفه شرایط | اسر ررض
مدا
اهداف
نامه کوتاه مدت TSM |
شروع برنامه کو کارکردهای bys css
تدوین معیارهای عملکردی
sys معيارهاي +
بررسي سیستم حمل و نقل موجود
ارزيابي سیستم موجود
آلترناتيوهاي جديد و تخمين هزينه برنامه هاي تركيبي
انتخاب آلترناتيو برنامه 15101 هيج اقدامى از نا
مالي قابل اجرا نيست
سناریو سازي | اجرا TSM
صفحه 29:
یک نوع برنامه ريزي میان مدت TSM برنامه ريزي حمل و نقل شهري
مثال: هر چند وقت یک بار بلید زمانبندي چراغهاي راهنمايي را براي
بهبود جریان هاي ترافیک تعویض نمود.
29
صفحه 30:
نمودار عرضه و تقاضاي حمل و نقل
مسافت پیموده شده (وسایل نقلیه) هزینه کم
30
صفحه 31:
برنامه ريزي كوتاه مدت
برنامه ريزی کوتاه مدت: شامل اقدامات مورد نیاز براي ایجاد تعادل می باشد.
1- کاهش موّثر در تقاضا آأبهبود سرویس هاي اتوبوسرانی. استفاده از 1۲
2- افزایش موّثر در عرضه
به طور مثال:
* بررسي عملکرد سیستم حمل و نقل شهري
* کاهش وابستگي شهروندان به وسیله نقلیه شخصي
* کاهش مصرف بنزین در سیستم Jom و نقل شهري
* بهبود و ایمنی (تعداد افراد کشته)
31
صفحه 32:
32
برنامه هاي خود را در سطح جامع و
کوتاه مدت برای حمل و نقل خلنه تا
دانشگاه به صورت تیمی بنویسید.
صفحه 33:
فصل سوم: مدل هاي بيش بيني
بيش بيني صحيح كمك مي كند كه بتوان به تغييرات و نيازهاي
آينده سريعاً و به درستي ياسخ داد.
در مسائل مربوط به حمل و نقل نيز هميشه اساس كار بر تقاضاي
اينده است و برنامه ريزي بر بايه بيش بيني است.
”
"تنها اه فهم تقاضاي آینده پیش بيني است
پاتریک هنري :
"هیچ راهي براي قضاوت در مورد برنامه هاي آینده وجود ندارد. مگر آنکه از
گذشته استفاده کت
33
صفحه 34:
Forecasting time horizon
نوع تصميم نوع اطلاعات
تصميمات كوتاه مدت
34
صفحه 35:
پیش بيني (Forecasting)
بيش بيني یک تخمین از وقایع آینده است که با توجه به
اطلاعات تلفیق شده سیستماتیک گذشته به دست آمده است.
این تخمین نیازمند وجود اطلاعات آمار. احتمالات و همچنین
استفاده از تکنیک های علم مدیریت است.
Forecasting requires statistical and
-management science techniques
پیش بيني: غذاي قبلي در سال جديد
35
صفحه 36:
برنامه ريزي و طراحي سیستم حمل و نقل
1- پیش بینی تقاضای (Aggregate Demand) (x02
"تقاضاي كلي در یک دوره
مثال: 20 میلیون دلار ضرر در آزاي تولید هواپيماي جت ایرباس بدون
خریدار
2- زمانبندی سیستم (9 ۷11۱ 56۳60)
"نخمین منابع در دوره هاي کوتاه مدت
3- کنترل سیستم (0۵۳۲۲۵۱۱۱9)
”بر مبناي پیش بيني بر موجودي. تولید. دستمزدها و هزینه ها.
كنترل مي كنيم.
اين الكو در برنامه ريزي حمل و نقل نيز كاربرد دارد.
36
صفحه 37:
خصوصیات تقاضا طي زمان
به نحوه استفاده سیستماتیک و تجزبه و تحلیل اطلاعات موجود
از زمان گذشته آنالیز سري هاي زماني گفته مي شود.
(Time Series Analysis)
الگوهاي سري هاي زماني کاربرد در بررسي تقاضاي حمل و نقل
* ابت (Constant)
* خطی (Linear trend)
. فصلی (Seasonal)
. تلفيقي (Compound)
37
صفحه 38:
خصوصيات تقاضا طي زمان
صفحه 39:
خصوصيات تقاضا طي زمان
2 < ۲۱ 6
=Low noise
39
صفحه 40:
خصوصبات تقاضا طی زمان
* چنانچه الگوها در بازه هاي زماني شبیه و ابت باشند. پیش بيني آسان تر
و بر مبناي گذشته ممکن تر خواهد بود.
۰ سري هاي زماني وابسته و مستقل
* پیش بيني تقاضاي اتوبوس هاي توربستي لآ پیش بيني تقاضاي تور
ایرانگردی
40
صفحه 41:
خطاي بيش بيني
معمولا بين مقادير حقيقي و مقادير بيش بيني اختلاف وجود دارد.
* این تفاوت ها و اختلاف ها را خطای پیش بینی گویند.
BAY, - امول
41
صفحه 42:
1- روش انحراف مطلق و واقعي
Mean Absolute)
(Deviation
272
97| ۳ب مجموع خطاهاي مطلق همه دوره ها ۸/9
n ام تعداد دوره ها
n
ات قاضايحقيقي- پیش ینت قاض از
n
صفحه 43:
روش انحراف مطلق و واقعي
Mean Absolute)
(Deviation
(مقدارحقیقیت_قاضا - پیش ینیت_قاضا
n
BIAS ==
اكر ييش بينى به صورت تكراري مقادير بيشتر از تقاضاي حقيقي را نشان دهدء
مقدار BIAS مثبت و در غير اين صورت منفي خواهد بود.
BIAS (تمیلمثبت هموارم بیثراز حد متبع صرفميک ند.
5 رت مايلمنفي با مشکلعدم ت-وناييپ اسخگويي روبروست
43
صفحه 44:
مثال:
* یک شرکت هواپیمایی. 5000 مسافر را برای یک دوره سه
ماه اول: 4000
ماه دوم: 5600
ماه سوم: 7000
BIAS = 0 Ji ow!
44
* MAD= 1200
* BIAS = -533
صفحه 45:
مدل هاي پیش 5 (Forecasting)
1- مدل هاي كيفي (Qualitative Models)
2- مدل هاي كمى (Quantitative Models)
صفحه 46:
مدل هاي بيش بيني كيفي
1- روش 3 (Delphi Method)
- کاغذهاي سوّال
7 تجمیع
2- روش گروه هاي اسمی <0 6۲0۱ ۱۱۵۲۷۲۱8۵۱
"(Method
- تابلوى ايده ها
3- روش متكى بر اطلاعات كذشته
46
صفحه 47:
مدل هاي بيش بيني كمي
1- روش میانگین ساده (Simple Average)
2- روش میانگین ساده متحرک ۸۷6۲۵06 ۱۱۵۷۱9 51۳0۴0۱6)
3- روش میانگین وزنی متحرک (6 ۸۷6۲۵9 ۱۵۷۱89 ۵10۳60 /۷۷)
4-روش نمايي يكنواخت 51000161111102 (Exponential
d,
n
520 1. 1
سه تقضايلض__ت برزارو #١ + +
0 a ae
اطلاعات تقاضا مربوط به گذشته نزدیک
47
صفحه 48:
مثال - روش میانگین ساده متحرک
تقاضا براي بلیت مترو
فروردین 200 367= 12 SMA= Sana
اردیبهشت 300 6
ماهه 6
خرداد 20
تن 400
SMA=(400+500+600)/3=500 0 ۳
شهریور 600 ماهه 3
reo ۶
SMA = 600
ماهه 1
«هر چه بتوان به دوره هاي آخر اهمیت بيشتري داد. تغییر الگو بیشتر مي شود
48
صفحه 49:
مثال - روش میانگین وزني متحرک
تقاضا براي بلیت مترو
10> 0 > 0 ۵
فروردين 200 ديوع CGD, ۲۷۸-۸2
اردیبهشت 300 3 tel
ی
خرداد 20
د د +)0.25(500+)0.25(400 =
مرداد 500 0.5(600)=525 GD. ۲۷۸-2
i=l
شهريور | 600
مهر 5
با انتخاب تعداد دوره مناسب و تعیین وزن هاي صحیح
تغییرات فصلي به خوبي مشخص مي شود
49
صفحه 50:
Jo - روش نمايي یکنواخت
* نرم افزار ۸٩۴165 براي برنامه ريزي تولید بر مبناي اين مدل کار مي کند.
F =a(1- a)°D,,+a(1- a)'D,,+a(1- a) D,,+(- aE,
تقاضا
me
3 پیش بيني تقاضا براي نزدیک ترین دوره
,سوم پیش بيني تقاضا دوره ] ام
© ضریب نمو هموار 1> بهع 0
50
صفحه 51:
روش نمايي یکنواخت
بازار و تقاضا دارای ثبات انتخاب 0 هاي پایین
بازار و تقاضا بى ثبات [] انتخاب © هاي بالا
انتخاب 0 هاي بالا به دوره هاي اخير و نوسانات توجه
بيشتري ایجاد مي کند.
انتخاب پایین به دوره های گذشته هم اهمیت مناسبی
میدهد.
51
صفحه 52:
روش نمايي یکنواخت
wae FE لله ات
—
به جاي لاهاي قبلي نمایی یکنواخت درجه اول
LY
52
صفحه 53:
روش نمايي یکنواخت
روش اول: فیت کردق) 0 © تصادفي انتخاب مي شود.
بر مبنای 8۱۸5 و ۵0 تنظیم می شود.
بعنی اینکه 7 را در دو جهت تغییر می دهیم 8185 8و ۱۸۸0
بر مبناي هر مجموعه اي از و 8۱۸5 و MAD به دست مي
a 0 "aol ۱
53
صفحه 54:
روش هاي فيت كردن (Fitting)
(ايجاد مدل رياضي) ۷
1- معادله خط از روي دو نقطه 6 + 188-40
7+ »62-10
۲ 242 0
Y=4.2 X +20 1 6-0
A (10,62)
B (40,188)
صفحه 55:
روش هاي فيت کردن (Fitting)
(ايجاد مدل رياضي)
2- ركرسيون [|ارجاع به آمار مهندسي
Se HD Yi - 2ص و
7 الح) - TS) x
oe ea MA BEX
7
صفحه 56:
ساير مدل هاي پیش بيني
۴ مدل اقتصادسنجي
* مدل داده و ستاده " لب
* مدل شاخص راهنمالا در صنایع ۱۵۲1 86۱۱6۱
56
صفحه 57:
دمرین
ماه 1 2 3 4 5
تقاضای سفر با قطار به مشهد 435 420 485 510 465
- با تمام روش ها محاسبه کنید. /0.2) - ينم
- چنانچه ماه 6 450 باشد. برای روش ها 5۱۸5 و ۷۸۵۵ را محاسبه
نمایید.
- کدام روش مناسب تر است؟
7
صفحه 58:
فصل چهارم: مدل سازي و پیش بيني سفر در مهندسى حمل
و نقل (۳۲۵6۵55 ۴۵۴6۵511۴9 ۲۲۵۷۵۱)
* فرایند پیش بيني سفر لأ برنامه ريزي شهري
* مدل : نمايش ساده از دنياي واقعي (سیستم مورد نظر)
ل تصویر واقعیت
انواع مدل ها:
مدل هاي انتزاعي (ذهني) - مدل هاي رياضي
9 مدل هاي فيزيكي (طرح ها معماري و ...)
58
صفحه 59:
مراحل اصلي مدل سازي کلاسیک سفر:
1- تولید سفر (تقاضاي سفر تخمین زده مي شود)
2- توزیع سفر
3- تفکیک طرق با نوع وسیله نقلیه
4- تخصیص سفر يا سمت سفر (واگذاري ترافیک به مسیر)
59
صفحه 60:
مدل کلاسیک
تخصب 0 17 /
با ظرفیت 2
فررطرق + 06 + + 7 ۳ /
7 /
تعيين طرق سفر براي تخصيص سفرهاي مدل هاي بيش بيني حمل ونقل
خانه هاي ماتريس بيش بيني شده
به مقاصد
(ماتريسحملو (as
مقاصد و مبادء
60
صفحه 61:
مدل کلاسیک
7
7
تعداد سفرها از مبذاً / به:مقصد زر
در حالت اولیه T,=T, =
J 1
7
در حالت كلي تساوي فوق برقرار نیست.
1 ۳
Vane ۲ 2
وسیله معصد
61
صفحه 62:
مدل هاي تولید (تقاضا و عرضه هر ناحیه شهري)
Fi.t = 1 _— آینده
\
فعلي
سال طراحي +_
172 بجر
see چگ
gee 1 Ty
مالكيت وسيله نقليه درآمد جمعيت
62
صفحه 63:
فرایند پیش بيني سفر
Trip Generation
Trip Production (Pi) i
مقصد Trip Attractions (Aj)
Trip Distribution
Mode Choice
Trip Assignment (2.02
=~ frome?
1
درز
63
صفحه 64:
مثال - فرایند پیش بيني سفر
مرحله 1- تولید سفر
Trip Generation
Zone Zone
A | 6 یاج
8 و
x D 10
جذب سفر إيجاد سفر
Trip Production Trip Attractions
64
صفحه 65:
مثال - فرایند پیش بيني سفر
مرحله 3- انتخاب وسیله مرحله 2- توزیع سفر
Trip Distribution Mode Choice
مرحله 4- تخصيص مسير __ 7ل 2 |
Ty ْ 27 rip Assignment
rom | Mode
To A |B. ۱
لتوبوس 2 BRT مترو 3 ك5 2 6
اتوبوس خصوصي 1 اتوبوس | 10 © 4 م
و مس ۱9 6
6
65
صفحه 66:
روش ۳۲۵9۲۵۲۲۱۲۱۲9 11165۲ تخصیص حمل و
نقل
ming و2 » Td;
J
1 - 0 تعداد سفرهاي تولید شده
> : مجموع نمانسفر بیرتمام زوج ها از ميدأ أ
(هزینه ها) 7 2310 مجموع سفرهاي
جذب شده [
jal تعداد سفر از : Tj
0 : زمان (هزینه) از jai
كل ظرفيت عرضه
كل ظرفيت تقاضا
1 -0 D,=0
ij
Q20 506-92
i لل
66
صفحه 67:
مثال
در يك شهرء 4 مركز خريد و 4 مركز تفربحي وجود دارد.
بر اساس جدول هزينه هاي سفر فيل مشخص كنيد .يك شهروند
با انتخاب يك مركز خريد. از كدام مركز تفريحي مي تواند
استفاده كند تا هزينه 111111111114113 كردد.
4
44
68
85
46
67
3
50
60
90
54
48
60
94
44
48
56
96
42
مرک
مرکز خرید
۵ ۱ 0۱ 00 | <<
صفحه 68:
مراحل روش دیجسترا
1- کوچکترین عنصر در هر سطر را از بقیه عناصر آن سطر كم مي
2 براي جدول حاصل. کوچکترین عنصر هر ستون را از بقیه عناصر
ستون كم مي نماييم.
3- كمترين تعداد خطوطي را كه از تمام صفرهاي موجود در جدول مي
گذرد. رسم مي كنيم. (افقي 5 عمودي)
68
صفحه 69:
مراحل روش دیجسترا
4- اگر تعداد خطوط برابر تعداد سطرها یا ستون ها باشد. یک تخصیص
بهینه حاصل شده است. در غیر این صورت یک مرحله تکرار لازم خواهد
بود. براي لین منظور کوچکترین عنصري را که خط از آن عبور نکرده
(پلیه ). انتخاب نموده ازتمام عناصري که خط از آنها عبور ننموده. کم مي
نماييم. به تمام عناصر محل برخورد دو خط, اضافه مي کنیم.
5- دوباره تست بهینه بودن را انجام مي دهیم. (رسم خطوط)
6- در پایان براي تخصیص بهینه مقادیر صفر را در جدول در نظر مي گيريم.
69
صفحه 70:
70
®
8۱۸
0
7
11
12
42 ۱44 ۱54 6
A
B
6
D
11
0
96 ۱94 ۱90 | 85
56 |60 ۱60 8
12
48 | 48 |50 | 44
منال
صفحه 71:
71
4 ——A
3 ——C
1 له 8
2 وا
اگر به مرکز خرید ۸۸ رفت.
بايد به مركز تفريحي كرفته تا
هزينه حداقل كردد.
صفحه 72:
برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي:
* فقدان روش جامع
SHA (Systematic Handling Analysis)
در طرح ریزیواحدهايصنعتیک ایبرد دلشته و تشريح 5 8
میگردد.
72
صفحه 73:
برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي:
36 هاي SHA
(External Integration) 55 0 sjlw 42 U8 -1
- انتخاب مکان کارخانه بر اساس محل مواد اولیه و محل بازار فروش
2- طرح کلی جابجایی مواد در کارخانه ۳۱۵۲ ۵۳0۱:89 0۷6۲۵۱۱):
- جابجايي مواد بین بخش هاي واحد صنعتي (انبار. خط. دپو, سالن تولید)
3- طرح جزئی حمل و نقل مواد در کارخانه Detailed handling
“Plan
- جدول از - به
- نمودار جريان (Material Flow Diagram) ols
- حركت مواد بين ماشين آلات يا بين خطوط توليد
4- پیاده سازى و ساخت كارخانه بر مبناى طرح هاى 13 (Installation.
73
صفحه 74:
عناصر كليدي SHA
74
Product — Material
Quantity
Routing
System Supporting
Time
صفحه 75:
مواد - قطعات - نیمه ساخته - ۳۲۵۵۲
Material
* يكنواختي مهم است (بسته بندي و وسایل یکسان)
* در صنعت نفت 40000 قطعه مختلف نگهداری و حمل و نقل
مواد هزینه بيشتري را شامل مي شود.
یکنواخت ۴ [ گوناگون
75
صفحه 76:
حجم قرارداد» کمیت تولید» میزان و مقدار مواد
Quantity Volume
* قراردادهاي كلي به نفع است.
0 لفزليش کاهش
صفحه 77:
هزينه باركيري و تخليه ثابت Routing
هزینه متغیر 2
هزینه بارگيري و تخلیه
77
صفحه 78:
سیستم هاي حمایتی و خدماتي
Supporting Service
* مانند کنترل موجودي سیستم سفارشات. نگهداري و
تعمیرات
* هر چه برنامه ريزي و هماهنگي بیشتر باشد. هزینه واحد
کاهش مي یابد.
هزینه واحد
78
صفحه 79:
Timing Urgency
* حمل بار چه فوريتي دارد؟
- 1ساعت دیگر دست مشتری باشد؟
- خرداد دست مشتری باشد؟
- هر زمان که شد. ۱
هزینه واحد
T ديجه لضطرار يماني
79
صفحه 80:
الگوي جامع 5۱۱۸
(تجزبه و تحلیل سیستماتیک حمل و نقل)
Draft 3
assification
Time
P,Q,R,S,T so در موضوع
Movement Analysis
Movement Observing
Transportation Draft Plan
Adjust in Constraints
Calculate Costs &
Draft 2
Material Cl
Layout
Draft 1
Assessment & Selection 5
صفحه 81:
دسته بندى (Classification) ofgo
* اگر تعداد زيادي ماده داشته باشیم. دسته بندي جهت برنامه ريزي
مورد نیاز است.
| تجزیه و تحلیل ساده تر
* با دسته بندي!
* حالات مواد:
1- حالت مواد (جامد. مایع. گاز)
2- نوع اقلام (تکي. كانتينري, فله اي)
81
صفحه 82:
(Classification) ofgo دسته بندى
* مشخصه های فیزیکی تأثیرگذار در دسته بندی:
1- اندازه ج] 0۰۳۹۰ ۱
2 وزن (چكالي)
ees
4- صدمه پذیری (انفجاری. شکننده)
5- شرایط (رادیو اکتیو, داغ. کثیف)
(کمتر حمل و نقل مي گردد)حجم کم
SQ ١
صفحه 83:
فرم کلاسه بندي مواد
نام محصول
یا اقلام مواد
گازوئیل
مداد
واحد
عدد
83
وزن
واحد
1 9
و9 1
10
gr
شکل
مايع
مايع
جامد
صدمه
پذيري
هر روزه
هر هفته
هر سال
استاندارد خاص
ISO 99000
Class
صفحه 84:
(Layout Planning) استقرار
1- Layout by Fixed Position
هواپیما و كشتي سازي *
2- Layout by Process Function
تولید كارگاهي و سفارشي (نجاري ها. آهنگري هاء قالب سازي *
‘Gis 9
3- Layout by Product (Line
Production)
(Mass
Production)
۴ خط تولید اتومبیل
24
صفحه 85:
برنامه ريزي حمل و نقل درون کارخانه اي:
* چنانچه یک برنامه ريزي صحیح حمل و نقل درون کارخانه اي
صورت گرفته باشد:
شدت
.آنهايي که بايد زياد جابجا شوند
(تکرار در روز)
.مسافت كمى را بايد طی کنند
85
صفحه 86:
واحد مناسب براي انرژي حمل و نقل
* به دلیل اينکه کالاها . شکل و واحد مختلف دارند. تنها یک واحد
براي انرزي مورد نياز براي حمل و نقل مناسب است.
* انرژي صرف شده براي حمل و نقل مواد: ۷60
(Magnitude)
86
صفحه 87:
حمل و نقل پذيري
* به سختي و آساني حمل و نقل و جابجايي مواد. حمل و نقل
پذيري مواد گویند.
۴ عوامل مؤثر: مگ - قطعه چوب به حجم 10 اینچ مکعب
- اندازه اقلام جوز کف :سب
7 وزن مخصوص
- شکل اقلام
- صدمه پذيري
- ارزش
لي ee < شمارش مگ
| .+0 شراب ll جسم (ارزش پایه) هر 10 اینچ
00 فيزيكي pe) a د) (جدولدارد) A doly Sees
57
صفحه 88:
PQRST
to
=
مراحل
روش حمل
Allocation
Layout
PQRST انبار >——Handling Plans
مسیرها دسته اقلام
Detail
Ins
classes
PQRST تراشكاري
Ext
Overall
SHA فازهاي 5
محوطه 8018571
صفحه 89:
ما