برنامه ریزی پروژه و زمانبندی اجرا
اسلاید 1: مدیریت و تشکیلات کارگاه 1برنامه ریزی وزمانبندیپروژهاجرا
اسلاید 2: مدیریت پروژهمدیریت پروژه کاربرد دانش و دانایی، مهارت ها و فنون در انجام فعالیت های طرح یا پروژه به منظور تحقق اهداف، نیازها و انتظارات عوامل ذینفع از طرح یا پروژه یا بهبود سطح رضایت آنها است.2ویژگی های مدیر پروژهمهارت های فردی مدیریتیدانش مدیریت پروژهتوانایی در به کاربردن دانش و مهارتحوزه های پروژه
اسلاید 3: مراحل پروژهدر مدیریت پروژه حرفه ای هر یک از این مراحل از تعدادی فرآیند تشکیل می شوند لذا عنوان گروه فرآیندی به آنها اطلاق می شود.3
اسلاید 4: شکست کار بی شک اساسی ترین گام در استقرار سیستم برنامه ریزی و کنترل در یگ پروژه، تعریف ساختار شکست کار پروژه است.علیرغم سادگی ظاهری این مرحله، به دلیل وابستگی بیش از حد مراحل بعدی به این گام، این مرحله از حساسیت بالایی برخوردار است و لذا صرف تجربه و وقت بیشتری را می طلبد.به طور کلی دو نوع تکنیک برای ساختار شکست کار پروژه ها وجود دارد:4شکست کار بر اساسنوع فعالیتشکست کار بر اساسموقعیت اجرایی در ذهن برنامهریزان پروژه همواره مطرح بوده که یک فعالیت باید تا چه میزان به فعالیتهای کوچکتر شكسته شود. برای رفع این مشکل میتوان از تکنیک 80 ساعت استفاده کرد. این تکنیک میگوید فعالیتهایی که بیشتر از 80 ساعت کاری یا 2 هفته به طول میانجامند باید به فعالیتهای کوچکتر شکسته شوند
اسلاید 5: انواع شکست کار5پروژهعملیات ساختمانیعملیات مکانیکیعملیات الکتریکیدیوارهاسقف هادرب هاو ...شکست کار بر اساس نوع فعالیتطبقه 1طبقه 2و ...
اسلاید 6: انواع شکست کار6پروژهطبقه اولطبقه دومو ...عملیات ساختمانیشکست کار بر اساس موقعیت اجرایی فعالیتدیوارهاعملیات مکانیکیعملیات الکتریکیسقف هاو ...
اسلاید 7: الزامات تعیین فعالیت ها7 روش اجرای عملیات نیز رکن اصلی دیگر برنامه ریزی پروژه است و به خصوص در پروژه های ساختمانی که از تنوع بالایی در نحوه اجرا و ترتیب فعالیت ها برخوردارند اهمیت دوچندانی پیدا می کند. در حقیقت این روش اجرای عملیات است که تعیین کننده روابط پیش نیاز ما بین فعالیت ها می شود و از این رو هماهنگی با سرپرست های اجرایی کارگاه و استفاده از تجربیات پیشین در این زمینه ضروری است. در کنار تبعیت از الگو و روش اجرای عملیات ، توجه به پاره ای نکات ریز در تعریف روابط پیشنیازی حائز اهمیت می باشد. مثلا زمان لازم برای تست ایزولاسیون فضاهای خیس، یا زمان لازم جهت خشک شدن سیمانکاری یا نقاشی برای انجام مرحله بعد ( مثل نقاشی).در کنار موارد بالا، توجه به محدودیت فضا جهت عبور و مرور در محل ها با فضای کوچک از دیگر مسائلی است که بایستی در تعریف روابط پیش نیاز مورد توجه قرار داد.
اسلاید 8: الزامات زمانبندی علاوه بر آنچه تاکنون گفته شد، برای دستیابی به زمانبندی پروژه یک گام اساسی دیگر نیز وجود دارد، آنهم تعریف اکیپ کاری و تعیین واحد پایش و راندمان نوع فعالیت هاست.اکیپ کاری: هر اکیپ کاری عبارتست از نیروي انسانی متخصص واجد شرایط که با امکانات و تجهیزات براي مدت زمان لازم براي انجام خدمات مورد نظر به محل کارگاه اعزام و یا در آنجا مستقر می شود. واحد پایش: عبارت است از مقطع و یا واحد انجام فعالیتراندمان: عبارت است از میزان بازدهی اکیپ کاری تخصیص داده شده در واحد پایش خود 8
اسلاید 9: نکات مهم در تعیین مدت زماندر تعیین مدت زمان فعالیتها نکات کلیدی وجود دارد که در نظر نگرفتن آنها باعث کاهش دقت برنامه زمانبندی شده و کارایی آن را کاهش میدهد. ابتدا برنامه زمانبندی کلی را تهیه کنید به نحوی که تمامی فازهای پروژه در آن مشخص شده باشند.برنامه زمانبندی را به دورههای 3 تا 6 ماهه تقسیم کرده و فعالیتهای مربوط به اولین دوره را به برنامه زمانبندی اضافه کرده و مشخصههای فعالیتها را تا حد ممکن دقیق تعیین کنیدهنگامی که اطلاعات شما در مورد دوره بعدی به حد مطلوبی رسید فعالیتهای دوره بعدی را نیز به همین ترتیب وارد کنید و این کار را آنقدر ادامه دهید تا برنامه زمانبندی شما تکمیل شود. برای تعیین مشخصههای فعالیتها بسته به ساختار سازمانی و اندازه پروژه به دو صورت عمل میشود. در پروژههای کوچک مدیر پروژه با مراجعه به افراد تیم پروژه که همان منابع پروژه هستند فعالیت مربوط را شرح داده و میزان کار لازم برای تکمیل فعالیت را از آنها سوال میکند. در پروژههای بزرگ یا سازمانهایی که تیم تحت سرپرستی یک فرد قرار دارند میزان کار لازم از سرپرست واحد یا تیم سوال میشود.9
اسلاید 10: مدیریت زمان و بهره وری از زمان بهینه10
اسلاید 11: دلایل محدودیت زمانیشرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی : شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی یا تغییر آنها ممکن است در ایجاد حالت محدودیت زمانی مؤثر باشد. امکانات و منابع: میزان امکانات و منابع در اختیار برای اجرای پروژه یا ایجاد تغییر در آنها ممکن است در مدت زمان اجرای پروژه موثر باشد. هر قدر محدودیت یاد شده شدیدتر باشد، مدت زمان تکمیل پروژه نیز طولانیتر خواهد بود. چنانچه در حین اجرای پروژه، امکانات یا منابع افزایش یا کاهش یابند، مدت زمان پروژه نیز از این موضوع متاثر خواهد شد. نظریات و تصمیمهای مسیولین پروژه :نظریات یا تصمیمهای فردی مسئول یا مسئولین پروژه ممکن است نقش تعیین کنندهای در مدت زمان انجام پروژه داشته باشد. همچنین تغییر این نظریات و تصمیمها در حین اجرای پروژه، در مدت زمان انجام بخش باقیمانده پروژه و در نتیجه مدت کل پروژه تاثیر دارد. تاخیر : گاهی اوقات در ابتدای پروژه، محدودیتی در مدت زمان اجرای آن وجود ندارد؛ اما در اثر تاخیر به وجود آمده در اجرای بخشی از پروژه، برای انجام باقیمانده آن محدودیت زمانی پدید میآید. شایان ذکر است که معمولاً در قراردادهای اجرایی، تاخیر در ختم پروژه دارای جریمه است و تعجیل در آن مشمول پاداش میشود. بنابراین گاهی اوقات تاکید بر اتمام پروژه تا موعد مقرر، به منظور جلوگیری از پرداخت جریمه است .11
اسلاید 12: روش های کاهش مدت زمان اجرای پروژهچنانچه هیچ محدودیت زمانی برای اجرای پروژه وجود نداشته باشد، فعالیتها و در نتیجه پروژه در مدت زمان عادی یا معمولی خود انجام خواهند شد؛ اما اگر محدودیت زمانی وجود داشته باشد، برنامه زمانبندی اولیه که متضمن اجرای پروژه در مدت زمان عادی است، قابل قبول نیست. برای اینکه برنامه گفته شده به یک برنامه زمانبندی قابل قبول تبدیل گردد، باید به نحوی تغییر یابد تا مدت زمان اجرای پروژه کاهش پیدا کند و به میزان قابل قبول برسد. به روشهای گوناگونی میتوان این کاهش زمان را انجام داد. بعضی از این روشها عبارتند از : افزایش منابع: اغلب با افزایش تعداد یا مقدار منابع برای اجرای هر فعالیت میتوان سرعت انجام فعالیت را اضافه کرد و در نتیجه مدت زمان آن را کاهش داد. از آن رو که مدت زمان اجرای پروژه، تابعی از مدت اجرای فعالیتها است، با کاهش مدت زمان فعالیتها، با استفاده از دو اکیپ بنایی، سریعتر از حالتی انجام میشود که فقط یک اکیپ بنایی در آن کار کند. 12
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.