صفحه 1:
SPATIAL PLANNING IN
a GERMANY
Hy
ار ٩
a , ۷
— 0 «برنامه ريزى كالبدى - فضابى در آلمان»,
1
دوس: برنامه ريزى هلى و منطقه اى 6 هه
1 مطاف ب
/
صفحه 2:
مشخصات عمومی
سا کنو | نیت
one
۱771
eat | میم |
۷ میلیون نفر (۳۲ درصد ) جمعیت در یکی از ۸۴ شهر
بالای ۱۰۰ هزار تفر زندگی می کنند. اما بیشتر جمعیت در
شهرهای کوچک به سر می برند. ۶۰۵ میلیون نفر (۸درصد)
در سکونتگاههای زیر ۲۰۰۰ نفر زندگی می کنند و ۳۹.۵
میلیون نفر (۶ درصد) در سکونتگاههای ۲ هزار تا 1۰۰
هزارنفری سکونت دارند.
me ate
we
۰ کیلومتر
ety | تواحى آبى | ee | سار
ae واد
ارباطي
۴ | ۲۲ درصد | ۱۱۸ درسد | درس
صفحه 3:
Baden-Wuerttembers,
Bavaria
Berlin
Brandenburg
Bremen
Hamburg
Hesse
Lower Saxon
Mecklenburg-West Pomerania
‘North Rhine-Westphalia
Rhineland-Palatinate
Saarland
‘Saxony
‘Saxony-Anhalt
Sehleswig-Holstein
Thuringi
صفحه 4:
9 سطوح برنامه ریزی فضایی در آلما
momen Soest}
Arawak اعادو
‘rd ches).
inser Conference on
‘Spat planning
cowrsnen acre
Federal Sates
(Sit Planing) سس ومیل
nt pograns ار دسج ومع من مد
a 1 7
Spore تومت سمه امي موت ما
{Regina lasing)
امس مه ردو ro eal oe
Prat coca, ats aseunare Cote Spectre
= و
ها
(cps developmen planning, Land-use loming)
Lense ans und devapmen rs)
صفحه 5:
های حقوقی برنامه ریزی فضایی در آلمان:
۵ در آلمان مسئولیت کلی آمایش سرزمین با «وزارت قدرال ترابری, ساختمان و مسکن» ودر درون آل با
مدیریت«آمایش سرزمین و شهرسازی» است و این وزارتغانهمتبع سالی برای تخصيص در اخیار نداشت. اما در
رچوب صلاحیت کمیته بین وزازتخانهای آمایش سرزمین (16060610) برنامهای وزارتخنهای فدرال را در حدی
که با امر آمایش سوزمین مسر و او دارد. هباه ۳
0 در آلمان آملیش سرزمین بر خلاف فرانسه؛ مبنای حقیقی بسیار روشن و مشخصی دارد و ماده ۷۵ قانون
اساسی. دلت را مسئول تهیه چارچوب آمایش سرزمین نموده است و بر طبق ماده ۰۳:۱۶:۰ ۱۰۷ آن کشوری
که دمکراتیک و اجتماعی باشد. اختلاف بین لاند ها غیر قابل قبول است.
صفحه 6:
2 اسول قونینگذشتهآمیش سرزمین؟
0 درمجموعههای شهری بزرگ مقرارت محدودیت گسترش برقرار شود وبا افزایش جاذبه نواحی روستابی
آسیب پذیر از نظر زیرساختها وفرستهای اشتغال از مهاجرت ساکنان آنهاجلوگیری شود. از ابزارهاى
مهم ابن برنامه ارتقاء نقاطى بود که در این نواحی نقش مکان مرکزی دار
(BOO) ell ew HT og در سال ۹۸۹ بازتكرى شدء دلایل انگری آن عبارتبودند از
-١ تغيبر در تعريف رسالت اصلى برنامه ريزى فضابى و حفظ وسازكارى نظام هاى كتونى در براير
دكركونى هاى آيئده
۲-تبدیل تضاد هاى شديد ميان شهر و روستا به مجموعهاى از تفاوتها و روابط يزه
؟-لزوم تعريف اهداف جديد براى آمايش سرزمين نواحى روستابى با توجه به بيدايش دكرديسى در
كاركردهاى تواحى مذكور
۴- لزوم تحلیل مسائل ویژه تجدید ساختاربرخی از تواحى صنعتى قديمى
۵- در تظر گرفتن اهمیت روزافزون اوقات فراغت, آسایش و ورزش
صفحه 7:
“در سال 1991 بعد از اتحاد دو لمان قانون آمايش سرزمين دوباره بازبينى شد و اصول زير براى بارداى از مناطق در دستور
كار قرار كرفتة
توسعه سرزمينهاى وابس مانده با تقويت مكانهاى مركزى
؟اتثبيت سرزمينهاى روستابى با جكالى كافى. جمعيتى. كارابى اقتصادى وإيجاد فرضتهاى شغلى در
بخشهای غیر کشایرزی
۳تضمین ساختارهای اقتصادی و اجتماعی متوازن در مراکز
؟ادر نظر كرفتن فضاهاى باز ببرامون شههرها براى فعاليتهاى تفریحی و میدانی
صفحه 8:
“دوباره در 14 اوت سال 1111 قانون جديد آمايش سرزمین ه تصویب رید که شامل ۴ فصل و ۲۳ بخش بود که بهطور خلاصه
اهم تکاتقانون مزبوربهقور زیر است:
۱-توسعه جمهوری فدرال آلمان بايد بر طبق برنامههاى يكيارجه منطقماى و رنامه هاواقدامات هماهنگ کننده
انجامگیرد.
۳- تقاضای افتصادی و اجتماعی با موزین توسعه پایدارهمگرا بش
۳- توسعه منفره بیدا نیازا و تقتضیات تسرانسر ترومیی عتتا تب باق
؟- اصول آمايش سرزمين بايد به معناى مقيهوم عمومى توسعه منطقداى يايدار باشد.
۵- استقرار ظام متوازن سکونتگاهها و فضاهای باز
۶- فعلیتهای ساختمان در نواحى كه به إيجاد نظام مكانهاى مركزى كمك نعايد مستقر شود
۷- زیر ساختها با تم استقرار سکونتگاهها وفضاهای بز هماهنگ گردد
۸- مجموعههای شهری بایدمراکز سکونت. تولید وخدمات تلقی شوند
٩ نواحى روستابى بايد به صورت مراكز سكونتى و اقتصادى مستقل توسعه يابئد.
-٠١ در نواحى كه سطح زندكى يايين است بايد اولويت به بهبود بيش نيازهاى اوليه باشد.
صفحه 9:
-1١ زمين هاى وسيع براى ارتقاء موقعيت نواحى كوناكون از نظر توسعه اقتصادى و
صدعنی دحیره ۳.2
۲- زمینهای قابل کشت برای توسعه کشاورزی ذخبره شود
۳- نيازهاى جمعيت به مقوله مسكن بيش بينى شود.
1- دسترسى آسان مبان مناطق براى ترابرى مسافر و كالا فواهم شود.
-١3 زمينهاى لازم براى دفاع نظامى و غير نظامى بيشربينى شود
AY VP مى توانند اصول آمايش ديكرى راهم بيافزايند به شرطى كه با اصول اصلى
متناقض تباشد
-1١ برنامه هاى منطقماى بايد ساختار فضابى منطقه را بويزه در مواردى همجون ساختار
مطلوب الكوى اسكان (بايكاه فضابى. مكان هاى مركزى. نقاط رشد و شهرهاى سوربزء
توسعه سکونتگاهها و محورهای توسعه) ساختارمطلوب فضاهای با و مکانها
ومسیرهای مطلوب زیر ساختها
۸- توجه بهبرنمههای جنگل مظابق قانون فدرال جنگلها
۰- برای سرزمین هرلاند لازم است برنامهای منطفهای هیه شود و این برنامه بايد با
برنامه لاندهای مجاور سازگار باشد.
صفحه 10:
۱ در لاندهایی که سرزمین آنها تحت نفوذ مکانهای مرکزی از درجههای بالاقرار دارد
بايد برنامدهاى زير متطقه ای تدوین شده وبلاندهای مجاور هماهنگ شوند.
۲ مقامات محلی درایجاد شبکههای شهری حمایت شوند
۲۳ توجه به مقوله ارزيابى منطقه اودع prover نی لسوت و6۳ کد
در آن سازكارى برنامدها وارزيابى آنها مدنظر باشد.
؟1) هماهنكى فرامرزى برنامدها با كشورهاى مجاور
۵ دفتر قدرال ساختمان و آمایش سرزمین؛ سیسیتماطلاعات آمایش سرزمین تهیه
نموده وبه طور منظم وضع عمومی آمایش سرزمین و تفییرات آن را تفسیر و ارزیابی
نمايد و بيامدهاى تغبيرات را مشخص سازد.
۲۶) دولت فدرال ولاندها مکلفند تمامى اطلاعات مربوط به آمايش سرزمين را در اختيار
همدیگر قرار دهند.
۷ تشکیل شورای رایزنی در وزارتخانهمربوطه که از رشتههای مختلف شهرسازی
وبرنامهریزی منطقهای, صنعت و کشاورزی و ... تشکیل شده است.
صفحه 11:
تمرکز غیر متم ركز (وجش غ0 لمش (0)
0 از دهههای ۱۹۵۰و ۱۹۶۰ منهوم تمرکز غیر متمرکز («حهسسسح0 )و نظام نقطه محوری
که هنوز هم زیر بنای آمایش سرزمین در آلمان به شمار مى رود. شكل كرفت كه در این زمبنه مفاهیم
اصلی عبارتند از
"مکانهای مرکزی و قطبهای فعالیت مرتبط با آنها
*محورها
"نواحی اولویتدار تخصیص
*تخصیص فضایی کارکردهای کمونی
صفحه 12:
الو زا یر ور درو ند
صفحه 13:
صفحه 14:
Qeverird Ovweririton) 55 joie yi 5S p03 ل
صفحه 15:
آساتمرکز غیر متمرکز با افزایش جمعیت
صفحه 16:
صفحه 17:
0 قوانین آلمان نشان میدهد كه لاندها مى توانئد نكات مشخصى را در مورد آمايش لاند كه با اهداف خاص
مطابقت دارد بدان بيفزا يند اما نمى توانند اصول و ساختار اصلى فدرال را ناديده بكيرقد.
© هرلاند مكلف است قانون برنامه ريزى ايالتى يا منطقداى رابه تصويب رسانده وبرنامه جامعی تحت عنوان
برنامه جامع توسعه ايالتى / منطقهاى تههيه كند.
** با توجمبه ابنکه یکی از وظلبف اساسی وزازتخلنه مسئول آملیش سرزمین ایجاد هماهنگیهای
لاندها از طییق اطلاع رسانى درباره تحول سرزمين كشور. وضع گونکون و اختلاف میانمناطق است.
دفتر فدرال ساختمان و آمایش سرزمین(600168/ مسئول فعالیتهای مربوطه است که عبارتند از:
*بنامهریزی فضصایی
"عمران شهری
رژه ساختمانی دولت قدرال
صفحه 18:
) کنفرانس وزرای آمایش سرزمین که ناظر بر اختلاف دولت مرکزی و لانده درباره مباحث آمایش
سرزمین است. ۲) نهد مشترک یک فرهنگستان آمایش سرزمین (/600۷) است که جهت PPS
روهش در زمینه جهات گوناگون آمابش سرزمین تأسیس شده است.
۳) کمیتههای برنامهریزی نیز از جمله هیأتهای مشترک بین فدراسیون ولاند است.
00 از ویژگیهای برتمریزی منطهای درآلمان مشارکت کمونها وبخش ها در تهیه آنها است. هر
جند اينكونه برنامهريزى در حوزه صلاحيت لاند قرار دارد. لا مشترکا از طریق لاند و تقسیمات محلی
انجام میگیرد. همچنین در لين حوزه فرماندار بر فعاليت تشكيلات مسئول برنامه ريزى منطقداى نظارت
دارد.
صفحه 19:
OD سرچشمه هاءجهت گیرها واهداف آمایش سوزمین در آلمان؛
الف) قانون اساسی و اصول مرتبط با آن در زمینه آمایش سرزمین به شرح ذیل است.
صل شکوفایی آزاد شخصیت در اجتماع
۱۳ دوفت اجتعای که بر قرارکندهتعادل و oh
صل همکنی و زندگی
*حق انتخاب آزاد شقل. محل اشتغال و محل آموزش
*توجه به حفظ محيط زيست
) اتحاديه ارويا
تأثيرى مؤثرى بر برنامههاى آمايش سرزمين آلمان داشته است. سياست كلى منطقهای انحادیه اروپا «سیاست تصجیح
وا تعديل عدم تعادل است» لذا بيشتر به مناطق عقب مانده و واپس كرا تأكيد دارد.
صفحه 20:
** از تحولات بسیار مهم در بینش آملیش سرزمین و برنامهريزى منطقهاى در آلمان ببدليش و ايجاد مناطق
اروپلیی هی است. لین مناطق در دهههای ۱۶۰ و ۱۹۷۰ در مرزهای آلماناهلند. فرانسه و سوئیس
تشکیل شد. در دهه ۱۹۹۰ مناطق اروپلیی در مرزهای مشترک آلمان و لهستان. جمهوری جك و اتریش هم
مشخص شد. همچنین دولت آلمان از پنج برنامه اتحادیه اروپا در زمینه آملیش سرزمین حملیت میکند که
عبارتندازة
۱ منطقه دریای بالتیک
۲ منطقه اروبای مرکزی و جنوب شرقی
۳ منطقه دریای شمال
۴) منطقه مجموعه های شهری اروپایی شمال غربی
۵) منطقه پیشگیری از سیل راین| موز
صفحه 21:
در ساختار فضایی شهری و منطقهای آلمان سه منهوم نظام مکانهای مرکزی. محورهای
الوشعه ا وسطوع تعصيم از اهعيت و
برخوردار بودهاند
نام مکانهای مرکزی: در ارتباط با این موضوع سه مفهوم مطرح بوده است:
*نظريه مكان مركزى كريستالر كه در آن كاركرد اصلى مكان هاى مركزى فراهم
كننده كالاها و خدمات ققای روستایی پیرمون است.
*نظريه هاى ناظر بر مراكز شهرى در آن نزديكى فضابى تجهيزات توليدى مشابه
يا متفاوت مورد توجه آسته
*نظريه قطب رشد كه بيشتر با فضاى اقتصادى سروكار دارد و امتیزاتی کلی
مراکزی شهری را ناشی از استواربرخی از صنايع كليدى مىدائد.
Y
اسه مه
wer Oem
Pret
صفحه 22:
"معیارهای اصلی انتخاب مکانهای مرکزی عبارتند از
* تأسیسات و تجهیوات موجود عرفنه کلاها و خقعات
* فاصله (دوری- زمان)
در مجموع ساختار فضايى آلمان توزيع متوازن و غير متمركز مراكز جمعيت محلهاى كار و زبر
ساختها در ye منطقه ها اجه و مجموعههای شیری (سهسطل 9 و
همچنین در نواحی روستابی است. شکل بي 2 م
صفحه 23:
شبههای شهری آلمانی
در مقایسهبا دیگر کشورهای اروپایی که تراکم جمعیت درآنها ۱۳۶ نفر به كيلومتر مربع است
لین تعداد در آلمان ۲۳۰ نفر در کبلومتر میبع است و نیمی از لین جمعیت در آلمان در حوزه
مجموعههای شهریبه سر میبیند و فشار بر ین مجموعههابا شاخیهای زیر قلبل تبیین
است+
"مساحت فضای سکونت و حمل و نقل بیش از ۴۰ درصد است و لین نسبت در برخی از
شهرهای بزرگ به ۷۰ درصد می رسد.
7 فضاهای باز هر روز کاهش پیدا میکنند.
“ترافيك روزانه افزايش مى بابد
(مشحدطعط9©) است. لذا در دهه ۱۹۹۰ جمعيت وا
كه نتيجه لين موضوع حومه
اشتغال در حومه شهرها افزایش یافته است.
صفحه 24:
0 در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی که کارکردهای بینالمللی آنها در یکی دو کلاتشهر متمرکز
است در آلمان توزيع فعانيتها متوازن است و تنها 7 جمعیت در پرلین سکونت دارند. در عالیکه در
پاریس این مقدار به ۱۵ درصد میرسد. در آلعان و در ۶ مرکز سطح بالا کارکردهای کلانشهرهای بزرگ
وجود دارد ماد
elgg glint
*دفاتر مرکزی شرکتهای صنعتي,بزرگانی,پانک و بیه
خدمات بالای فرهنگی و آموزشی
تولید فیلم, روزنامهها وتلويزيون
صفحه 25:
”توزيع فضابى مراكز سطح بالاى (با جمعيت
بيش از ٠٠١ هزار نفر) در آلمان و در ١65 شههر
چنان است که هر نفر حداکثر ظرف ۶۰ دفیقه
مى تواند به یکی از آنها برسد و در وضعیت
حاضر حدود ٠٠١ مكان مركزى با جمعیت بین ۲۰
تا ٠٠١ هزار نغر در آلمان وجود دارد.
صفحه 26:
ete
صفحه 27:
مجموعههای تک مركزى (Doce Orcire) 9 چند "ع0 رادم هاا إملنند يلين رورء ولين- هين و ولين- سكرا:
(Poy Orwre) 535 39 آلمان : ۱- حاوی چندین شهر بزرگ که از نظر تسهبلات مشابهند. _ _
۲-مراکز سطح بالا حوزه نفوذ كوجى داشته و و دسترسى به آنها
gl jails) ew Ore” شور ۳ آسانتر است..
* شهر منطقه هابى كه كالاها. خدمات و زيرساختها در ۳-بهدلیل وجود مبادی دسترسی فراوانبین شهری. فضای بز کم
ز سطح بالا متم رکز است. | 9
* مراک بزرك در آنها كم بوده ونواحى يبرامون كم جهيت 22 هر چند در آلمان شهری جهانی چون لندن و توکیو وجودندرد. ام
است. ساغتار قير تمركز أن در قات Sel i il ae
* چگالی کار بای زمین با بوده و برای یافتن خدمات باید ۰ که از حومه نشینی و فرسایش اقتصادی و اجتماعی شهرها ميکاهد.
۳ ا ee
* کربری مسکونی در حین دگردیسی به کار بای تجاری و ۰ بدینترتیب هر شهرآلعنیترکیبی همگون و به هم پیوسته از
cs کارهتجارت و تفریحی در مقیاس خرد است.
centralised: Berlin-Brandenbura
خدماتی است.
polycentric: Rheln-Ruhr
صفحه 28:
Berlin
لاشهر- منطقه لندن و برلین با مقیاس یکسان:
نواحى ساخته شده | |
پارک های منطقه اک ...ی
صفحه 29:
Joint State Development Plan
for the Sphere of Mutual Influence »
t His a ro
ات
صفحه 30:
لین نقشه اثرات ساختار لین نوع از سکونتگاهها را بر
مسافرت های بین محل کار وسکونت با بیش از ۲۵ کیلومتر
مسافرت جهت کار نشان میدهد.
تعدادی از ایین. مسافرت. ها در اطراف شهرهای
برلین:هامبورگ و مونیخ (( مات سس
جع و تعدادی نیز در اطرف حواشی غربی
sivctwe))glall تایه (et GSI ceurchaed
افتد.
سهم سفرها با دا بودن بیش از ۲۵ کیلومتر
جهت دسترسی به محل كار
‘Lew kaa 5
Ms +s ©
| ee
_ © 2
سب 2 5
(Genes دا ا سا سا 0/6 ONDA alan
ا OEDDS. O0Mlerasenp!
صفحه 31:
Oberzentren-
erreichbarkelt
Strase
زمان سفر با ماشین خصوصی برای رسیدن به شهر بعدى
مه nies
همه موس ماد
0سيهم سفرها با بيش از 8٠ كيلومتر فاصله از محل كار
8 7
صفحه 32:
الاكريدورهاى سازنده ساختار فضایی
ابن كريدورها عناصر نقطداى ساختار شهرى را به هم متصل م ىكنند. از ديدكاه آمايش سرزمين سكونت در
اطراف اين كريدورها مطلوب است. زيرا فضاى سكونتى را تمركز داده و فضاى باز بيشترى آزاد مىكند. اما در
كنار آن قيمت زمين و مسكن در كنار آنها افزايش و فشار زير ساختها وارد شده و لذا فضاهاى ما بين كريدورها
جاذب جمعیت میشوند.
در تصویب نامه سال ۱۹۷۷ توصیه شده است که توسعه منطقهای شهرها مطابق محور های شهری صورت گرفتد
و مفهوم «محورهاى منطقداى شهرى» مورد توجه باشد به دلايل زب
۱- هدایت توسعه شهری در اطراف محورها و جلوگیری از کسترش دایرای شهرها
۲- حفاظت فضاهاى آزاد ما بين كريدورها جيهت گذارناوقات فراغت GUID) هوای پاک)
۳-بهبود دسترسى و تقويت دو انتهاى محورها به صورت مراكز سطح متوسط.
۴- افزایش نسبت حمل و نقل عمومی در سطح ملی و حومه شهرها
امع سس ا م
a
B wm
Sere oie
سس سس و و
صفحه 33:
الانواحى تخصيص اولويتهارة
در آلمان این منهوم از سال ۱۹۷۰ به بعد مطرح شد و در اایل این بحث در مقیاس ملى بود اما
بعدها به رساندهاى منطقداى نيز كشانده شد. در این نواحی کارکردهای خاص اولویت دارند و به دو
قسم است:
-١ مناطق اولویت تک کارکردی: تنها کار کردهایی که با کار کرد اصلى مغايرت ندارند. مجاز در
استقرار هستند. این مناطق کارکردهایی همچون کشاورزی, جنگل, حفاظت آب و مواد اولیه وا در بر
میگیرند ۲
۲- مناطق اولویتداز چند کارکردی: که بیشتر شامل شبکههای سبز هستند که در آنها برشهای
شهری نیز وجود دارد و هدف از آنها ایجاد دالانهای هوای پاک است.
علاوه بر موارد فوق الذکر در برخی موارد کارکردهایی چون کار کردهای توسعه و كاركردهاى تخمين
انيز وجود دارند که شامل کمون هابی هستند که هدف از برنمههای مذذکور تخمین بقا عملکره کمون
به لحاظ اهمیت منطقهای کمون مزیور است.
صفحه 34:
آمایش در ابعاد کمونها:
۵ در سطح کمونها رعایت برنامه آلایش لاندهاالزامی است. اصول این برنامهها چهار
چوب کلی کمونه را رقم میزنند و در قلب اين جهتگیریها کمونها برنامه خود وا
تنظیم میکنند. برنمهای هادی کمونها شامل دوبرامه است:
۱- برنامه تخمین زمینها
۲- برنامه ساختمان
** برنامه تخمين زمينها: اين برنامه خطوط اصلى كاربرى زمينهاى سراسر
سرزمين كمون را بر حسب الكوى توسعه مطلوب شهرسازى و نيازهاى كمون
تعيين م ىكتلد مقياس أن 0١1لاو الى :ول
است و افق آن ده ساله (حداقل ۵ و حداکثر ۲۰ ساله است و هر ۵ سال با 1۰
سال بازنگری میشوند
#برفامه ساختمان: برنامه ساختمان بر اساس برنامه تخصيص زمينها فراهم م شود.
حاوى دستورهاى اجبارى عمران شهرى است و مقياس آن 1/1٠٠١ وبا ۵۰۱/۱ است.
صفحه 35:
‘Budgeting and invesment Site Development. Residental Programme, Refurbishment
Fléchennutzungsplan / Urban Land Use PLan
(preperative town planning)
fand use nts main featres (110.000; 1:20.00)
ainging fr local authonies
Stadtteilentwicklung, Rahmenplan /
District Development Plan, Master Plan
ities
etaled and use (15.000) and ection plans
binding for municipality
Bebauungsplan / Legally Binding Land Use Plan
(binding town planning)
subarea of township
regulations (11 000, 1500) though exact parcel outine
toga binding
special kind f bulog and other use
Realization + Programmes
صفحه 36:
آتامین مالی برنامه ها (منابع مالی لاندها):
ابر اساس قانون اساسى حاصل ماليات شركتها و ماليات بردرآمد به طور مسلوى ميان فدراسيون و
الاندها تقسيم مى شود. در واقع لاندها هستند كه مالياتها را وصول كردة و تيمى از آنه را به
قدراسیون ميبردازن
یکی از برنامههای جدی آمایش سرزمین که رویکرد مالی دارد همسانسازی لاندها به لحاظ مالی است.
این فرایند همانسازی. شامل ۲ مرحله است:
۱- سهم لانده از ماليات بر ارزش افزودهمیان همه لادهاتقسیم میشود
۲- هعانسازی افتی ادها اجاممی
۳- منابع تکمیلی از سوى دولت فدرال تخصيص مى يابد.
شاخص همانسازى بر اساس شمار جمعيت و میانگین سرانه درآمد مالیاتی حساب میشود. لاندهایی
كه شاخص درآمد مالياتى آنها بيشتر از شاخص همانسازى است. دهنده و لاندهابى كه شاخص درآمد.
مالیاتی آنهاکمتر از شاخص همانسازی استستاننده کمک هستند.
صفحه 37:
در فتیچه» سیاستهای آمایش سرزمین به طور محسوس به کاهش ابرابری در وضع
زندكى نواحى كوناكون جمهورى فدرال آلمان انجاميده است. افزون بر اين برنامه ويزى
فضابی موجب تنوع بیشتر در ساختار مشاغل روستابی شده و بازار کار را در برخی
نواحی ضعیف به ویژه در لاندهای جدید تثبیت کرده است.
آایجاد« فروشگاههای محله» در نواحی روستایی:
سیاستهای آمایش سرزمین برای روستاهایی که جمعیت خود را از دست میدادند و در
حوزدهابى از كمون هابى با جمعيت كمتر ز ۱۰۰۰ نفرقرازداشتند. ایجاد فروشگاههای
محله را بيشنهاد كرد كه در آن خدمات اساسی ساکنین حوزه تأمین میشد. تجربه
نشان داد که این فروشگاههاتوانسته است بدون یرانه بخش عمومی سود آور عمل کند.
صفحه 38:
آآنمونهای از راه حلهای نوین برنامه ریزی فضابی:
الف برگزاری کنفرانسهای منطقهای جهت هماهنگی بازیگران اصلی در بنامههای آمایش
سرزمین
ب- همکاری سازمانهای سیاسی و ادارى شهرهاى يك منطقه با يكديكر ججهت حصول تفاهم
در اقدامات مشترک مانندمورد زیر
*حمل و نقل و جهانگردی
*مديريت زمین
*بشتيبانى اقتصادى
eet
برنامه شبکههای شهری حتی يس از بايان كمك مالی دولت فدرالموفق بوده است و شبکهها
در انجمنی به تام اتجمن شبکه شهری» متشکل شدهاند.
ج- برگزاری مسابقات جهت ارنه راهحلهای جدیدمانند مسابقه«مناطق آینده» در کنفراتس
جهاتیدرباره آینده شهرها (0 سصحاع) در پلین
صفحه 39:
rin TY وزبر حمل و نقل» ساختمان و امور شهرى و+ فيستر» وزبر اقتصاد ابالت ورتعبرى در سال
۲۰۶و در كردهمابى وزيران مسثول آمايش سرزمين اروب Cnn را در ارتباط با آمايش كليه مناطق
اروب مطرح نمودند(: 9000 یس
۱- تشویق ارتباط مناطق کلان شهری و مراکز شهری با همدیگر
۲-افزایش دادن ارتباطات شهری و روستایی مخصوصاً در مناطق یکپارچهای که از توسعه کند.
برخوردارند.
؟- توسعه نوآورى در مناطقى با كاركرد فراملى و افزايش دانش اقتصادى
؟- توسعه حمل و نقل در شبكههاى اروبايى
۵-اجتناب از ايجاد خطراء
توسعه در نواحى ساحلى و حواشى رودخاتهها
صفحه 40:
تا
۳
بطو سن metres otto a
Population donety
‘er spray peplitecren
‘Sera poet ane
Bo
renin derity
5 هه سم
صفحه 41:
کانسپت ها و استراتژیهای توسعه فضایی آلمان بر اساس سال ۶
0 سس رشدو نوآویق
در این مشهوم مناطق کلان شهری اروپابیدارای اهمین خاصی هستند و مناطق کلان
شهری باید چشم اندازی جهانی را مد نظرقرر داشته باشند و ویژگیهای زیر در این منهوم
وجود دارد:
-١ ترفيع و ارتباط بين المللى مسؤلين. انجمنها و شركتها
۲- شکل گیری مناطق کلان شهری با ابعاد يزركى در اروبا و در سطوح جهانی
۳- کسترش عملكردهاى بين المللى و نشر آن در ميان مناطق كلان شهری
صفحه 42:
Concept: Growth and Innovation
et
و وم تاه مساو سم
مس
سس
صفحه 43:
جح فراهمنمودرو حفاشاز خدمانتهموعی
۱-فراهم کردن سرمایههای عمومی جهت افزایش سرمایه کذاری خصوصی در تهیه خدمات
عمومی در مکانهای مرکزی.
۲- اضافهنمودن شروط جدیدی از قعانتها در مود برنامهریزی قضابی در مات تامهای
ere
۳- ایالت قدرال و سازمانهای پرنامه ریزی منطقهای باید ساختار فضایی و ساختار سکونت
كادهابى را فراهم تمايند كه خدمات زيربنابى كافى و إرزان اقبعت وا تضمین Cala
؟- اين استراتزى بايد توزيع فضابى امكانات زيربنايى را تحت تأثير قرار دهد: هعانند ساختار
شبك حمل و تقل وإزلحاظ قستوسى و مباعت بأل لز جا تدا
صفحه 44:
مسو
ممم ع
Go
|
Exhancingthe saryng capacity of xiang
‘cms paces end seg supply quay
۵ سام سود
موی وی
ل
Cs anton a
صفحه 45:
jks Comey? سلبع و شکلگبریهشملندایهایف رهنگن
۱- محافظت از عملکردهای اکولوژیکی.
؟- حفاظت از شبكههاى باز وسیع در مناطق کلان شهری.
۳- شناسایی مناطق شهری تاریخی به عنوان میراث فرهنگی.
۴- تواحی روستایی و تواحی کشاورزی و نواحی تولید کنندهانژی باید دارایبرتمههای
مخصوص شوند.
۵- حواشی رود خانه ها مناطق ساحلى و جذكل زارها بايد به عنوان جشم اندازهای
فرهنگی ساماندهی شوند.
ع- تفويت مديريت منطقداى ح بازارهاى منطقهاى.
صفحه 46:
Concept: Conservation of Resources, Shaping of Cultural Landscapes
Conservation of Resources
تست رز
یی سورب
iver anessape
sean
ا
9
سمو سمت مرو 7
ان
empty ae tates ad
0
وموم مسبو و عمست بن وو
1 spon pero ese ora مه عم
nape sang te ocr ee be
mere
صفحه 47:
[استراتزی های مناطق کلانشهری آلمان از نظر آدام برایت (ع۵+:0) سحف):
“مناطق كلانشهرى آلمان بايد 8 عنصر زیر ا در رستای توسعه مناطق کلانشهری اعمال
تمایند(9 @rige, GOOG:
*سياست ها در تعامى قلمرو ها و در تعامى سطوح بايد نيازهاى مناطق كلانشهرى را مد نظر قوار
*اشکال موثروکارآمدی از تشریک مساعی و همکاریهای منطقه ای در زمینهقنون گذاری
سیاسی و حقظ امئیت سرمایه گذاری مجود داشته باشد.
* مهمترين وظيفه مناطق كلانشهرى برقراى ارتباط با برنامه ريزى فرا محلى «تهيه امكانات زير
بنابى و ترفيع منطقه اى توسعه اقتصادى است.
*مناطق كلانشهرى بايد بدقت در دوسطح ملى و بين المللى همكارى تمايند . به عبارت ديكر در
راستاى افزايش كارابى و ترفيع منافع عمومى تلاش تمايئد.
*مناطق كلانشهرى بايد در سازكارى با هم نقش تخصصى خود را به عنوان مكان هاى تجارى
توسعه دهند.
*مناطق کلاتشهری باید تقسیم کار و وظایف را مد نظرقرار دهند.
*مناطق کلاتشهری باید حس هویت و مشارکت شهروندان را در منطقه خود تقویت نمایند
*مناطق كلانشهرى آلمان بايد كاركرد هاى فراملى و اروبابى خود رايا كاركرد هاى مخصوص به
خودشان منطيق تعايئد.
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
صفحه 51:
:Criteria
Decision and Control *
Research, Innovation und *
Culture
Gateway-Functions *
Corwbiced له
250
4100
10
Metropolitan Functions
صفحه 52:
Network of German Metropolitan Regions.
صفحه 53:
اصول آمایش سرزمین در منطقه دربای Ors Repo BOR) LAL 60 ) از نظر کمیته توسعه فضایی منطقه
بالتیک( هت سس ) تحت عنوان (060,0956:09-6) ۵-00
* برنامه ريزى بايد ساختار سكونتكاهى و نظام شهرى جند مركزى و متعادل را تحكيم ببخشد.
* دسترسى مساوى سكونتكاههاى شهرى و روستابى به امكانات زير بنابى و دانش عمومى قراهم شود.
* نوسعه ميراث فرهنكى و طبيعى توسط مدبويت مختتطانة فعلى شلوة.
*نواحى جند عملكردى در مناطق روستابى و جشم انداز هاى فرهنكى ي طبيعى تفويت شوند.
“استفاده از تولبد اترزى كوجك مقياس در سکونتگاههای کوچک روستایی
*افزايش كنش متقابل بين حمل و نفل همكانى و ساختار شهرى از طريق مكان مناسب عملكرد هاى مربوطه که از
طريق وجود عابران بياده. ارات خدمات عمومی و مراکز خرده فروشی بوجود آمته است
*افزایش کاربری اراضی مختلط زمانى كه به كاركرد و و زيست بذ يرى محيط آسيب تزند
صفحه 54:
۸- حمایت از افزایش فضای سبز در شهرها
1-۸- توسعه شهری بايد استفاده از واحی جدید شهری را کاهش دهد و در این راستا مورد زیر در دستور کار قرارگیرند:
"بزیافت نواحی صنعتی قدیمی موجود در شهرها
*پاکسازی و استفاده دوبره از نواحی آلوده
*همکاری مالی در پروژه های توسعه بين مناطق توسعه يافته و كمتر توسعه یافته
*باززنده سازى مناطق مسکونی شهری . مراکز شهری و سکونتگاههای روستایی
"جلوگیری از فرسایش و تخریب مناطق مسکونی موجود
۸ -۲- کاهش نياز به توسعه نواحى شهرى جديد از طریق برنامه های حفاظت و ذخیره زمین های جدید.
*اجتناب از طرح ها و برنامه هابى كه تراکم کمی را پیشنهاد می کنند
*جتناب از براکنده روبی شهری(60600 006660
Finland
® Estonia
ما ۵
Uithuania
فص O
9
Germany
صفحه 55: