صفحه 1:
صفحه 2:
ات ۱
يكرد
نامه رب كردنكو با رو
۳ نوسعه بایدار
۱
صفحه 3:
مفاهیم اولیه
پیشینه موضوع
Bare يتا
SES EE
كردشكرى يايدار
ی و 7 55 )
چالشهای پیش روی ا
3
fe eens ESIC Seer rene eee od
Se Be eda TCS ae)
Be ee der eee
جوع يتدي
صفحه 4:
گردشگری و توریسم
دیدگاه اول: توریسم یک تجربه ی شخصی بشری است و برخی مردمشناسان از این فراتر می روند
است که توریسم یک فعالیت اقتصادی-صادراتی است.
ان را بدون به مخاطره انداختن قابلیت ها و پتانسیل ها برای
نسل هاى آینده برآورده سازد
گردشگری پایدار
حاصل تلاش در دستیابی به توسعه پایدار در تعامی زمینه های توسعه می باشد. بخصوص بعد از
اجلاس زمین در سال ۱۹۹۲ در ریودوژانیرو که دولت ها را به سمت توسعهای سوق داد که
حداقل زیان و لطعه را برمحیط زیست وارد سازد .
گردشگری شهری
گردشگری شهری, کنش متقابل گردشگران - میزبان و تولید قضای گردشگریپیرامون سفر به
مناطق شهری با انگیزههای متفاوت و بازدید از جاذیهها و استفاده از تسهیلات و خدمات مربوط به
اک در فضای شهری برجای می نهد.
صفحه 5:
Ossie)
اولین کنفرانس جهانی گردشگری پایدار در سال ۱۹۹۵ در مادرید
* توسعه گردشگری باید براساس معیارهای پایداری باشد. بدین معنا که مسایل اکولوژیکی در
بلند مدت. مسایل اقتصادی و تعهدات لازم نسبت به جنبه های اجتماعی و اخلاقی باید رعایت شود.
* _ماهیت پایداری گردشگری مستلزم محیط های طبیعی . فرهنگی و انسانی است.
* گردشگری باید جنبه های فرهنگی . ارزشی و عناصر سنتی جوامع محلی را مد نظر داشته باشد.
وشعيت | كردشكرى أي برتامهريزى فو جالشهلى أو fo coud عواعل موتربرپنامه اصول توسعه م مهمترین و راشكارهاى
ريزى كردشكري نا الاح وم
صفحه 6:
چون محور اصلی فعالیت گردشگری, انسان است که منبعی زوال ناپذیر می باشد پس گردشگری
صنعت پایداری می باشد که به توسعه ی پایدار کمک می کند.
محاسبات انجام شده نشان دادهاند که ضریب فزاینده تولید در صنعت جهانگردی ايران معادل
ا نا است که اگر یک واحد پولی توسط جهانگردان در ایران هزینه و
وارد چرخه اقتصادی کشور شود. باعث ایجاد تولیدی به ميزان 8/1 واحد يولى در بخشهاى
ختلف اقتصادی که به 0
این اثر با ضریب N58
از صنایع غذایی (با ضر؛
بخشهای اقتصاد ایران
اقتصادی در کشور است.
اختمان (با ضر
ار دارد که نشان از قا
ب ۱) در رتب
بالای صسنعت یاد شده برای ایجاد رونق
همچنین محاسبات انجام شده در مورد ضریب فزا
نشان میدهد قدرت اشتغال زایی صنعت گردشگری در ايران ب
غذایی و ساختمان در رتبه چهارم قرار دارد.
متامیم
east
صفحه 7:
کشورهای پردرآمد از لحاظ صنعت گردشگری
ایالات متحده آمریکا
در سال ۲۰۱۲ با کسب درآمدی بیش از ۸ ۱۲ میلیارد
دلار در رتبه ی نخست پردرآمدترین کشورهای جهان از
محل صنعت گردشگری قرار گرفت.
اسپانیا
اسپانیا در سال ۲۰۱۲نزدیک به ه ۶ میلیارد دلار از
محل صنعت گردشگری درآمد داشت
کردشکری
کرد شکری ید
نی کردشکری
اصول توسعه
بابدار كردشكرق
جمع بتدى
صفحه 8:
فرانسه
با کسب درآمدی نزدیک به ۴ ۵ میلیارد دلار در رتبه ی
سوم يرد رآفدترين كشورهاى جهان از محل صنعت
گردشگری قرار گرفت.
جين
به عنوان يرجمعيت ترين كشور جهان توانست در
سال ۲ ۲۰۱ عنوان چهارمین کشورجهان از نظر کسب
درآفند گزدشگری را به خود اختضاص دهد. چیسن در
سال م ۲۰۱ حدوده ۵میلیارد دلار از محضل مصنعت
گردشگری درآمد داشت و این در حالیست کهمقامات
صنعت گردشگری چین قصد دارند این کشور رایه
مقصد ه ۱۰ میلیون گردشگر در سال ۰ ۲۰۲ تبدیل
کنند.
eer Ly ae
كردشكرى أي برنمهریزی ۰ | چانشهای ل[ شتاخت أ عوامل موترير برتامة سول توسته .و مهمترین .و راهکارهای
ا ل ال نا الاح وم
صفحه 9:
در رتبه دوازدهم این رده بندی
است. ترکیه سال گذفته نیز در
رتبه دوازدهم این رده بندی قرار
داشت و اسال با کسب
درآمد ۵ ۲ میلیارد و ۰ ۷۰ میلیون
دلاری از محل صسنعت گردشگری
كوه ٠ ميليون دلار بيشتر
سال ۲۰۱۱ است آزادامهی روند
رو به رشد صنعت گردشگری اش
خبر می دهد.
sae
use
کردشکری )پا برنمهریزی || چالشهای شناخت | عواملموتریرپناه " اسیلتوسعه م مهمترين أي راهکارهای
يدر إل عتتشكرى ييديز إل نش رف ال نید هو ريزى كردشكري نا تال بر
صفحه 10:
06 وفعید موجود
با توجه به چشم انداز ۰ ۲ ساله جمهورى اسلامى ايران لازم است سهم ايران از شمار كردشكران جهانى از
٩ درصد در سال ۸۳ به ۵/۱ درصد در سال ۰۱۴۰۴ سال پایانی چشم اتداز ٠ م ساله آينده افزايش
یابد , یعنی حدود ۲۰ میلیون نفر گردشگر.
و سهم ایران از درآمد گردشگری جهانی از ۷ ۰/۰ درصد در سال ۸۳ به (۲ درصد) در سال۱۴۰۴ رشد.
یابد به گونه ای که کشور ایران در سال ۱۴۰۴ سالانه قریب ۲۵ میلیارد دلار از محل گردشگر ورودی
درآمد کسب نماید.
صفحه 11:
گردشگری پایدار را نمی توان جدا از
مفهوم توسعه ی پایدار بحث کرد.
بنابراین مفاهیم توسعه ی پایدار در
بخش گردشگری در قالب مفاهیم
توسعه ی پایدار اقتصاد کلان. قابل
تبیین است. در گردشگری پایدار بر
ضرورت استفاده و توسعه ی منابع
گردشگری و مسیرهای سالم تاکید می
شود.
پایداری در گردشگری شهری مستلزم
جه نظام بند به ابعاد فنی. فرهنگی:
سیاسی. اقتصادی. تاریخی و زیست
محیطی است. تا استفاده از جاذبه های
گردشگری مطابق با نیاز امروز و حفظ و
نگهداری این منابع برای آیندگان است.
eer
صفحه 12:
es
بایدار Rey
توسعه ی گردشگری پایدار به دلیل اهمیت آن و آثار
بالقوه مثبت و منفی اقتصادی. اجتماعی. فرهنگی,
سیاسی و زیست محیطی که به همراه دارد. بدون
برنامه ریزی امکان پذیر نخواهد بود. به طور کلی برنامه
ریزی قادر است نقش کلیدی در تضادهایی که اين
توسعه می تواند ایجاد نماید. ایفا کند که نیازمند اتخاذ
سیاست Glo اصولی از طریق فرآیند برنامه ریزی و
مدیریت است.
برنامه ریزی فعالیت های گردشگری به چارچوب کلی
نسیت میان انسان و طبیعت می پردازد. در اين زمینه
محيط های انسانی و طبیعی و قابلیت ها و استعداد های
آنها از جمله عواملی است که ارزیایی می شود. هر يك
به صورت نسبی نقش خود را در توسعه و روتق این
موضوع
موضوع
یی | ری هی ال نی کردشکری ال
صفحه 13:
چالش های پیش روی حوزه برنامه ریزی گردشگری :
۱ - وجود نگاه امنیتی به مقوله گردشگری ورودی
۲- عدم سرمایه گذاری مناسب برای بهره برداری بهینه از امکانات و منابع
موجود
۳- فرسوده شدن تاسیسات و تجهیزات گردشگری به لحاظ عدم سرمایه گذاری
مستمر
۴- ضعف تبلیغات رسانه ای در سطح کشور و جهان
۵- قوانین و مقررات مزاحم و ضعف بنیه صنعت گردشگری کشور
۶- عدم شکل گیری بازار گردشگری به دلیل تکمیل نبودن نهادهای شکل
دهنده این بازار و مناسبات سنتی حاکم بر آن
برنمهریزی
slang Sits
صفحه 14:
یی
este)
8 تا نی کردشکری
صفحه 15:
یزی و توسعه ی گردشگری می تواند تاثیرگذار باشد:
۱ - اطلاع رسانی و تبلیغات در سطح ملی و بعد در مراحل بالاتر بين المللى
۲- گسترش حمل و نقل
۳- ایجاد امنیت برای مردم و گردشگران
۴- هماهنگی سازمان های مرتبط به امور گردشگری
۵- فراهم آوردن امکانات رفاهی برای گردشگران. مانند هتل. رستور ان. ن
صفحه 16:
برنامه ریزی گردشگری مستلزم تدوین اصولی است که توسعه ی پایدار گردشگری بر مینای آنها
بنا شده است:
۱ - گردشگری یک بخش اقتصادی است که دارای آثار بر سایر فعالیت های اقتصادی است و از
آنها تاثیر می پذیرد.
۲- خلاقیت لازم برای توسعه ی پایدار در زمینه گردشگری نیازمند استفاده از تخصص و تجارب
افراد در زمینه های تخصصی مختلف است.
۳- اصل تجربه قبلی. اصل حاکم بر توسعه ی پایدار گردشگری است.
بزی در حال طبیعی از اصول مهم در توسعه ی پایدار گردشگری است .
صفحه 17:
مهم ترین سیاست های برنامه ریزی گردشگری پایدار شهری عبارتند از:
۱- ارتقای توسعه ی محلی و اصلاح کیفیت زندگی جوامع میزبان
۲- ترویج ویژگی های فرهنگی. محلی و تصویر مقاصد گردشگری
۳- هماهنگی بین نیازهای کیفیت تجارب گردشگری و کیفیت زتدگی ساکنان
۴- حفظ کیفیت محیط زیست که هم جامعه ی میزبان و هم گردشگران به آن وابسته اند.
۵- جلب نگرش های مدیران و برنامه ریزان شهری به توسعه ی پایدار شهری با در نظر گرفتن ثبات در
سیاست گذاری ها.
۶- تمرکز زدایی, عدالت اجتماعی برابر. امنیت. بهره وری و اشتغال جوامع میزبان و گردشگران صورت
پیدا می مند.
صفحه 18:
راهکارهای مهم توسعه پایدار گردشگری در سطوح مختلف برنامه ریژی:
مقررات زدایی و جایگزین ضوابط مترقی و تغییر بنيادین بروکواسی اداری
پذیرفتن تغییر و تحول در عرصه ی بین المللی و رقابت های جهانی با حفظ منافع ملی و برنامه
ریزی های دقیق به صورت کوتاه مدت. میان مدت. دراز مدت به جای روزمرگی
هدایت نظام مدیریتی از روش سنتی به روش yale کارآمد. اثر بخش و
بازگشایی و تقویت رشته های دانشگاهی صنعت توریسم
* تربیت کادر ورزیده گردشگری اعم از مدیران آژانس ها. هتل هاء کارکتان و راهنمایان و
* ایجاد تسهیلات لازم برای بخش خصوصی از قبیل پرداخت وام Glo دراز مدت با بهره ی کم.
تسهیل صدور مجوز های ساختمانی از جمله هتل. متل و تفرجگاه و ...
* گسترش مناطق آژاد تجاری به منظور ورود جهان گردان و تشویق صادرات ارزآور و اشتغال زا
ای
بیمارستان ها و درمانگاههای سیار در مراکز توریستی و پهبود قوانین بیمه
و معرفی جاذبه های متنوع و ...
صفحه 19:
|
میدز مفجوی برنامه ی و نوسخه ببایدار گر
صفحه 20:
امروزه مفهوم توسعه پایدار در تمام ابعاد برای ما امری ملموس است در واقع اين نوع توسعه, توسعه ایست
که حداقل تخریب و حداکثر سودآوری رو به ارمغان بیاورد
امروزه گردشگری را باید یکی از مهم ترین صنایع توسعه پایدار در هر جامعه ای دانست
یی
میضوع
وضعيت أم کردشکری آ برنمهریزی | چانشهای YW شتاخت کل عواملموتربربرنمه |
oe ا نب ال بش ال ددم ال رینیدشکری
صفحه 21:
موضوع
میضوع oe
اصول توسعه أ مهمترين از رامکارهای و
يعدم عكر ال سيستف ال موم
صفحه 22:
قطعنامه ونیز۶۴ ۱۹ : تا
قرار گیرد و پهسازی شوند
های در بر گیرنده آثار کهن و ارزشمند باید مورد توجه و مرمت و احیا ویژه
قطعنامه آمستردام۱۹۷۵: مرمت و بهسازی JLT 9 اینیه تاریخی و ارزشهای فرهنگی نه به عنوان یک
مسیله حاشیه ای dy OSL مثابه هدف اصلی برنامه ریزی شهری و منطقه ای در نظر گرفته شود
وقعیت لپ[ كردشكرى أي برنمهریزی | چانشهای آل شتاخت عوامل موترير برتامة اصول توسعه أ مهمترین .و راهکارهای
میجود_للبیدار ال کردشکری بیدا
یی ال دی ال نی کردشکری 8 cial Bg Sts ۳۳۱۳
صفحه 23:
برنامه ريزى سحيب گردشگری
3( برنامه ریزی si بنایی به منظور ساخت و راه اندازی جاده ها و فرودگاه ها
ح برنامه ریزی اجتماعی به منظور گسترش خدمات اجتماعی نظیر بهداشت عمومی
Ka برنامه ریزی فرهنگی جهت ارایه دستاوردهای فرهنگی
و احساس امنیت در جامعه
اج برنامه ریزی امنیتی و ایمن سازی برای افز ایش ضریب امت
& برنامه ریزی اقتصادی جهت رشد و توسعه اقتصادی که جهانگرد می تواند یکی از عضوهای آن باش
& برنامه ریزی و توسعه منا
sito
انسانی مثل استفاده از نیروی متخصص و کاردان
صفحه 24: