صفحه 1:
باسمه تعالی
برنامه oe سازی دانشگاه
تير ماه 1391
صفحه 2:
مدیریت و رهبری تأسیسی:
۶ به مدیریتی که نقش آن سازمان سازی یا تحول اساسی در سازمانیهای موجود است. مدیریت و رهبری
تاسیسی می گویند.
انواع سازمان سازی:
۱- سازمان سازی تکراری(براساس الگوی مشابه ساخته می شود)
۲- سازمان سازی جدید (هیج الگوی مشابه وجود ندارد)
۳-سازمان سازی توسعه - تکرار واره (تکامل یافته)
در نوع اول: مدیریت بايد قوی باشد ولی رهبری ضعیف هم می تواند
در نوع دوم: هم رهبری و هم مدیریت هر دو قوی و باید مبتکرانه باشد
در نوع سوم: هم رهبری و هم مدیریت هر دو قوی و مبتکرانه و مبتنی بر دانش تجربه باشد .
داشته باشد .
صفحه 3:
ویژگی مدیران تاسیسی:
۱- توانایی تحول در بنيدها و پایه های سازمانی
۲- خلاقیت سازمانی و قدرت ابتکار عمل کلان و پایه ای
۳ داشتن دانش تجربی
4- توانايى بالاى تعامل بیرونی (نهادهای پیش برنده)
۵ داشتن تیم مبتکر, برنامه ریز و با دانش تجربی و روحیه تیم کاری
۲-پی گیری مستمر
۷ داشتن تفکر آرمانی با پرهیز از وعده هاى غير واقع
۸ داشتن اقتدار مدیریتی [قانونی -پاداشی - تنیهی - تخصصی - شخصیتی]
صفحه 4:
شئونات رهبری تاسیسی:
سازمان سازی, یکی از شئونات مدیریت و رهبری تاسیسی است که علاوه از نیا به دلنش مدیریتی,
مبتنی بر دلنش تجربه هم می باشد؛ لذا ایجاد و تاسیس هر سازمانی چه بصورت تاسیس كاملا
جدید و چه تکراری و چه تکاملی یکی از سخت ترین و حساس ترین مدیریتها است؛ زیرا
موسسه (سازمان ) براساس افق هاى مدير تاسيسى شكل مى گیرد.
يكى از وظليف رهبرى تاسيسى:؛ در کنار سازمان سازی براساس اسناد بالا دستی و مصوبات مراجع
قانونی بویژه اساسنامه مصوب, تهیه اسناد راهبردی به شرح ذیل می باشد:
صفحه 5:
*تدوین و تصویب چشم انداز دانشگاه
تدوین و تصویب ماموریت (رسالت) دانشگاه
قدوین و تصویب استراتژی ( سیاست راهبردی) دانشگاه
تدوین و تصویب برنامه راهبردی دانشگاه
۶ تدوین و تصویب خط مشی کلی بخشها
* تدوين و تصویب خط مشی اجرایی بخشها
* تدوین و تصویب سیاست های کلان بخشی
٩ (آموزشی - پژوهشی - فرهنگی س تربیتی س دانشجویی - توسعه مدیریت و منابع)
صفحه 6:
به استناد ماده یک اساسنامه:
دانشگاه فرهنگیان , دانشگاهی است پیشرو در آموزش؛ پژوهش تولید و ترویج علم نافع مورد نیاز
آموزش و پرورش ۰ سرلمد در آموزش و شایستگی های حرفه ای و تخصصی تربیت محور « توانمند
در بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی و تربیتی در انجام ماموریت های مبتنی بر معیارهای
نظام اسلامی « توانمند در زمینه سازی برای شکوفایی فطرت, استعدادها و شکل گیری هویت
یکپارچه اسلامی - ایرانی - انقلابی دانشجو معلمان » برخوردار از هیات علمی و مدیران
مومن,آراسته به فضانل اخلاق اسلامی , عامل به عمل صالح. تعالی جو و تحول آفرين ٠ باورمند به
جامعه عدل جهنی ( جامعه مهدوی ) كه در جلسه ۷۰2 مورخ ٩۰/۱۰/۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی
وبنا بهپیشنهاد مورخ ٩۰/۰۷/۲۸ وزیر آموزش و پرورش به تصویب رسیده است. و در تاريخ اول
اسفند ماه ۱۳۹۰ با امضا رئیس جمهور محترم ابلاغ شد و دانشگاه ماموریت خود را با انتخاب اولین
سرپرست دانشگاه به تاریخ ٩۱/۳/۱۰ از سوی وزیر محترم آموزش و پرورش بطور رسمی آغاز
نمود.
صفحه 7:
ماموریت دانشگاه
به استناد ماده یک اساسنامه :
دانشگاه فرهنگیان . دانشگاهی است؛ برای تامین ؛ تربیت و توانمندسازی منابع انسانی وزارت
آموزش و پرورش .
شخصیت حقوقی و ساماندهی دانشگاه
به استناد ماده 4 و ماده ۵ اساسنامه :
دانشسكاه داراى شخصيت حقوقى و استقلال ادارى و مالیبوده و با تاسیس آن مجتمع آموزش عالی
پیامبر اعظم (ص) و مراکز تربیت معلم در قالب 12 پردیس ( خواهران و برادران ) و با سازمان
مرکزی مستقر در تهران ساماندهی شد و کلیه نیروی انسانی موجود ( کارکنان- مدرسان) در
دانشگاه فرهنگیان سازماندهی گردید.
صفحه 8:
بنابراین:
با اتکالبه ذات لایزال الهی و در پرتو ایمان و الهام از آموزه های راستین اسلام» تلاش و تدبیر
و با توجه به سرمایه های عظیم مادی و معنوی و در مسیر نیل به دانشگاه فیهنگ و
تمدن ساز, در افق سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایرا
"دانشگاه فرهنگیان نهادی تربیت محور. فرهنگ و تمدن ساز و اثربخش در مسیر جنبش نرم
افزاری, تولید علم. جامعه پذیری فیهنگی و پویا در زمینه آزاد اندیشی و نظریه پردازی بویژه
علوم تربیتی مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی است. "
صفحه 9:
رسالت اساتید دانشگاه :
استاتید متعهد. متخصص. آشنا به نیازهاء دارای تعامل سازنده و مثبت با
دانشجومعلمان و ایفاگرنقش تربیتی - فرهنگی و انسان سازی در محیط
دانشگاه هستند.
صفحه 10:
فضایل دانشجو معلمان:
در این فضا دانشجو معلمان مفتخر به هویت اسلامی - ایرانی» متعهد به ارزش های
انقالبی, خودباور: دارای انگیزه و نشاط, آگاه و حساس به مسائل جامعه, مسوولیت
پذیر, قانون مدار, نقدپذیر, خلاق, كارآفرين؛ نوآورء جویای علم و برخوردار از سلامت فر
دی, اجتماعی و روانی و امیدوار به آینده خواهند بود.
صفحه 11:
اسناد بالا دستی
سند جشهلنداز بيستساله كشور -1
سند نقشه جامع علمىكشور -2
لمحكام برنامه ينجمتوسعه -3
برنامه پسنجم توسعه آموزششو پسرویش4
بسونامه پسنجم تسوسعه وزایتعلوم تسحقيقاتو فرآويى5
سند تحولنیادیآموزش پسرویش؟
سند نظام جامع تربيتمعلم-7
لساسنامه دلنشگاه -8
لسناد رلهبردیسخشیوزارتین! علوم - آموزشو پسرویش -و
صفحه 12:
مراجع بالا دستی قانونی
مصوباتشورلیتا انب ف وهنگی-1
مصوباتمجلسسورلیلساامی2
مصوباتشورلیعا آموشرعا ىكقور -3
مصوبا تشورلیعا یآموزشو بسرویشت4
مصوباتهیانلمناء دلنشگاه -5
صفحه 13:
برنامه های راه اندازی دانشگاه
تدویزو تصویبنسمودار» ساختار و تتشكيلانتفضيلو شرح وظایفشرلیطلحراز ولنتصاب 1
دلنشگاه ( سايما زمر كزى برديسها و ساير مولكز)
تدوينو تصويبلييزنامه هاى( لمويشى- بزوهشى- دلنشجوبى- فرهنكى- تسربيتىو لمنضباطى- -2
لجولیی- علمی-ماملی- معاملانی- لستخلمی( لعضاء هیاتعلمیو غیر هیاتعلمی]
۳-تدوین برنامه آموزش کوتاه مدت ( توانمند سازی فرهنگیان)(در تعامل با آموزش و پرورش نوشته شود)
تدوینساختار پسژوهشیو آیبننامه هایسربوطه -4
تسدوینسرنامه دوید تسحصیلاتت کمیلرو دکترول آوشته در حلسهایشد اسب 5
تدوینسرنامه لخذ مجوز ن شریه علمیدلنشگاه ( مجوز نشريه علمى- يزوهشىمطلهات6
آموزشیتسربیتیفرهنگیازنسهاییشسده لستا
صفحه 14:
تدوینب رنامه کارآموزعو کارورزعمناسبة
تدوین(ستانداردهاعپ ردیسو سایر مراکز -۶
تدوینآئیننامه داخلیهیاترئیسه و
تدوینآنینن امه داخلیش و راید لنشگام -10
1-تعیین شرایط و ضوابط تحصیل دانشجو
2- تدوین ساختار و شرح وظایف کمیته های استانی هیات امناء
3- آئين نامه داخلى هيات امناء
4- آئين نامه سفرهاى علمى - بورس تحصيلى - فرصت هاى
مطالعاتى
صفحه 15:
at
5- شیوه نامه تدوین دوره ها و رشته های تحصیلی( شورای برنامه
بر آمو ری ) ِ
6- تیوه نافه نود وصول در آمدها اتساضی د هرینه کرد آنا
7-آئین نامه های( حق پژوهانه - آموزانه- ترجمانه- نویسانه و... )
8- آئین نامه شورای مشورتی دانشگاه( هنوز نهایی نشده است)
19- آئین نامه انضباطی دانشگاه
0- تقویم فعالیت های ( تربیتی دانشجویی- فرهنگی - اجتماعی -
تا شی» ۴ برتتت بدنی)
1 تدوی وطایف واتیارات روسای پردیس هانو ساني مراکز
صفحه 16:
2- تدوین تحوه ادامه تحصیل فرهنگیان باهمکاری آموزش و پرور:
3- شیوه نامه تدوین برنامه های آموزش و سرفصل دروس(شورای
برنامه ریزی درسی)
4- تدوین برنامه آموزشی - پژوهشی - تربیتی دانشگاه
5-تدوین دروس معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی در تعامل با
حوزه ( 8 واحد نهایی شده است)
6- تدوین دوره یکساله مهارت آموزی برای استخدام از سایر
دانشگاهها
5 کار گرهه رزست اسلا اساستاحه
صفحه 17:
8 - دستورالعمل اعطای ترفیع سالیانه اعضاء هیات علمی
اموز شي برو يزوهشى ابلاغي ازرسوی وزارت علوم
دستور | لملخدمتاعضاء به شیوم نیمه حضو 36
کت بش عم بش سیر تسیل مایم 33) اتير نامهد تایه
دستورا املاجرلییقانونحمایتقضاییاز اعضاء هیاتعلمی32
آیینن امه استفادم از فرصتهایمطا لناتی33
مامورینپ _ژوهشی. ماموریتآموزشی؛3
صفحه 18:
آئيننامه اعطاعب ورس حصیلی دا خلک شور وخارج از کشور 35
دستور | الملپ رداختک مکهایرفاهی36
دستور | لملن حوم انتخاباستاد ممتاز -37
دستورا المل_کاررگیریعضو ولبسته در دلنشگام 38
اجراءآئینن امه استخدامیاعضاءغیر هیاتعلمیو3
اجرایآئینن امه استخدامیا عضایهیا تعلمی40
تشکیلهیاتاجرلییجذب 41
تشکیلکار گروه ب رسیصلاحیتعمومی42
تشکیلدبیرخانه هیاتاجرلییجذب:4
ol, اندازیی سیج دانشجویی- بسیج اساتید و کارکنان44
رله اندازینهاد نمایندگیمقام معظم رهبری45
- رام اندازیدفتر دانشگام بزوهئه
صفحه 19:
تشکیل شوراها و کار گروههای علمی - اجرایی
هیاتلمناء -1
کمیسیوندلتمیهیاتلمناء -2
هیاتوتیسه 3
ش ورلیلنشگای ( كرديس شركر) +
هياتمميزه ( درخولستشده اسب5
کمیسیونت خصصیهیانممیزم 6
صفحه 20:
کمیته ترفیعات7
هیاتاجرلییجذب (عضاء هیاتعلمیو
دبیرخانه هیا تاجرلییجذب1۵
کمیته تعیینصلاحینمدوسول مادم 33) -11
کمیسیونپ_زشکمدلنشگاه -12
کمیته رفاهیو ورزشی:1
4- هیات اجرایی منابع انسانی( اعضاء غیر هیات علمی)
تاسیسهستم كزينشل در حا للنجام ) -15
تاسيسهياتبدوكرسيدكوبه تخلفانادارط در خا لإنجام) 16
صفحه 21:
كميته یکود علمی-17
شورلىمشورتى 18
شسورلیتخصصیمعاونته( لموزشی و تحصیلاتتکمیلی- پژوهشیو فآوری فرهنگو :19
تسربیتی)
۰- شورای راهبردی 101
۱- سورای کار آفرینی
TY شورای فرهنگی استانها
۳- کمیته هیات امناء استانی دانشگاه فرهنگیان
۶- شورای مالی دانشگاه
صفحه 22:
با سیاس مجدد از حسن توجه
شما
موفق باشید
خدایا جنان کن سر انجام کار قو
خشنود باشی ما رستگار