کسب و کارمراقبت‌های بهداشتیمدیریت و رهبریپزشکی و سلامت

برنامه نظام سلامت در حاشیه شهرها

صفحه 1:

صفحه 2:
دستور عمل اجرای برنامه تامین مراقبت های اولیه سلامت در حاشیه شهرء سکونتگاههای غیررسمی و شهرهای ۲۰ نا ۵۰ هزار نفر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت بهداشت- مرکز مدیریت شبکه آذر ‎۱۳٩۳‏ ‏3 —_——

صفحه 3:
*فراهم نمودن دسترسی تمامی چمعیت ساکن حاشیه شهرها. سکونتگاه های غیررسمی و شهرهای ۰ نا ۵۰ هزار نفر به ‎ah whos‏ سلامت» پرفراری عدالت در سلامت 9 ار تفاء وضعیت سلامت جسمی روانی و اجتماعی آنان

صفحه 4:
فصل های دستورعمل: *واژه نامه *جمعیت هدف *بسته خدمات سلامت ؟ارکان اجرایی و وظایف *دستورعمل اجرایی کار *الگوی ‎ails! pl‏ مراقبت های اولیه بهداشتی و ترکیب مشارکت دولتی-خصوصی

صفحه 5:
فصل های دستورعمل: “نظام مديريبت “© نحوه خريد خدمات سلامت * نظام ارجاع *استانداردهای موردنیاز © آموزش *نظام اطلاعات سلامت

صفحه 6:
فصل هاى دستورعمل: * بايش وارزشيابى ؟اعتبارات موردنیاز ۰ پیوست ها

صفحه 7:
* پایگاه های سلامت به طور معمول در جایی نزدیک به محل زندگی گروه هدف این برنامه قرار دارند و در آن» نخسنین نماس فرد با نظام سلامت از طریق نیم سلامت اتفاق می‌افتد. لین دسته از خدمات با اولویت برون‌سپاری و خرید خدمت از بخش غیردولتی فراهم و ارائه می‌گردد. در صورت نبود داوطلب برای واگذاری ارائه خدمات در بخش غیردولتی. بلید خدمات از طریق بخش دولتی ارائه شود.

صفحه 8:
*مراگز سلامت جامعه با تبدیل مرگز بهداشتی درملنی موجود در منطقه (درصورت نبود» ایجاد)» و افزودن نیروهای کارشناس تغنیه و سلامت روان و سلامت محیط و کار (و در صورت ضرورت. دندانپزشک و خدمات پاراکلینیک). پذیرای ارجاعات افقی از پایگاههای سلامت تحت پوشش خود خواهند بود.

صفحه 9:
؟ فردی با حداقل مدرک دکترای پزشکی عمومی و دارای مجوز معتبر کار پزشکی (پرولنه حرفه پزشکی) که مسوولیت ارلئه خدمات به موارد ارجاعی ازسوی کاردان / کارشناس مراقب سلامت خانواده را بدون تبعیض‌به عهده دارد. پزشک در مراکز سلامت جامعه مستقر حی باشد که مسوولیت خدمات فنى مركز. قبول ارجاعات از سوی کاردان /کارشناس مرلقب سلامت خانواده.یا ماما و نظارت بر پایگاههای سلامت تحت پوشش را به عهده خواهد داشت. ؟ پزشک وظیفه دارد برای حفظ و ارتقای سلامت. برابر دستورعمل, فرد را در صورت نیازبه سایر ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و سطوح پالاتر ارجاع دهد.

صفحه 10:
تعر یف مراقب سلامت خانواده *فردیست که سابقه تحصیلی و حرفه ای در حیطه های بهداشت خانواده؛ بهداشت عمومی؛ پرسناری؛ مامليى 9 مبارزه‌با بیماریها دارد که پس از ‎we‏ دوره ۰ ساعته (حدوداً ‎١‏ ماه كارى). به كاردان/كارشناس چندپیشه‌به نام " مرلقب سلامت خانواده"" تبدیل می شود. استمرار آموزش بصورت باز آموزی های یک روز در ماه نیز باید در نظر گرفنه شود.

صفحه 11:
وظیفه مراقب سلامت خانواده ؟ لین فرد موظف‌به استفاده از نتلیج سرشماری جمعیت (که توسط مرکز سلامت جامعه انجام میشود). شناسایی ترکیب جمعیت. غربالگری.به منظور تعیین سطح سلامت آنان (سالم. داراى عامل خطر بیمار) و ارلئه بسته خدمات‌به خانوارهای تعت پوشش خود را به عهده دارد. ؟ مسوولیت پیگیری و تداوم خدمات با کاردان/کارشناسی مراقب سلامت خانواده خواهد بود. نظارت و ارزیلبی نحوه ارلئه بسته خدمات سلامت توسط کاردان /کارشناس مراقب سلامت خانواده با مرکز سلامت چامعه می باشد.

صفحه 12:
* تمامى ساكنين سکونتگاه‌های غیررسمی اغیرمجاز و حاشیه‌نشین شناسایی شده توسط سناد ملی و استانی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه.های غیرزسمی و واحد گسترش شبکه مراکز بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور و نیز ساکنین شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزارنفر. * اتباع خارجی ساکن در اين مناطق

صفحه 13:
*ستاد کشوری سیاستگذاری و هماهنگی برنامه های تحول در حوزه بهداشت - دبیرخانه: مرکز مدیربت شبکه. *ستاد اجرایی برنامه های تحول در حوزه بهداشت در دانشگاه ادانشکده علوم پزشکی - دبیرخانه: مدیریت| گروه گسترش شبکه دانشگاه ادانشکده

صفحه 14:
ارکان اجرایی *ستاد عملیلتی برنامه های تحول در حوزه بهداشت در شهرستان - دبیرخانه: مرکز پهداشت شهرستان

صفحه 15:
وظایف ستاد عملیاتی شهرستان * شناسایی مناطق جغرافیلیی و جمعیت حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی و شهرهای بین ۲۰ تا ۵۰ هزارنفر * سرشماری دوره ای از جمعیت ساکن در این مناطق براساس دستورعمل کشوری ؟ ارزیلبی دوره ای از وضعیت سلامت جمعیت و جامعه تحت پوشش: دریافت خدمت و عوامل موثر بر آنها ؟ شناسایی ظرفیت‌های موجود ارلئه خدمات اعم از بخش خصوصی. عمومی, تعاینی. خیریه. مردم نهاد. شرکت‌های دانش‌بنیان براساس استانداردهای فنی. عملیاتی و اجرایی اعلام شده از سوی ستاد اجرایی دانشگاه ادانشکده

صفحه 16:
وظایف ستاد عملیاتی شهرستان *اجرای برنامه آموزش نیروهای درگیر در طرح در سطح شهرستان *نظارت و کنترل کیفیت و کمیت خدمات سلامت ‎eh)‏ ‏برنامه) ؟ اطلاع رسانی و فرهنگ سازی براساس سیاست های ابلاغی * هماهنگی با ذینفعان محلی ؟ارلثه گزارش‌های دوره‌ای براساس چارچوب‌های ابلاغی از طرف ستاد اجرایی دانشگاه ادانشکده

صفحه 17:
* تشکیل ستادهای اجرایی دانشگاهی و شهرستانی * پلوک بندی و جمع‌آوری اطلاعات جمعیتی و اماکن عمومی با انجام سرشماری از مناطق حاشیه‌نشین و شهر های ۲۰ا ۵۰ هزار نفر و ثبت آن در سامانه الکترونیک معرفی شده از سوی ستاد کشوری ؟ اجرای سرشماری دوره ای از تملمی واحدهای دولتی. غیردولتی و خمنوسی : موجود در منطقه که‌به ارلثه خدمات سلامت (بهداشتی: درملنی» تشخیصی. خدمات اجتماعی. طبب سنتی و توانبخشی) مشغول هستند برحسب نوع خدمتر

صفحه 18:
* تعيين خدمات سلامت موردنیاز جامعه براساس شیوه‌نامه ملی نیازسنجی سلامت جمعیت. وبا استفاده از اطلاعات کمی و کیفی در ابتدای هرسال * بازنگری کلی طرح های گسترش شبکه باتوجه‌به ضولبط هر سه سال یکبار و به تصویب رساندن آنها توسط مرکز مدیریت شبکه

صفحه 19:
* تمام پایگاههای سلامت غیرضمیمه که بازای ۶۰۰۰ا ۱۵۰۰۰ تفر برحسب ترلکم جمعیت در منطقه تعیین شده ند (موجود فعال بعلاوه مصوب جدید در بازنگری اخیر). به طرف قرارداد واگذار ميشوند. ؟ نیروی انسانی شاغل در لین پایگاههابه پایگاههای بهداشت ضمیمه یا غیرضمیمه موجود در نواحی حاشیه پا شهر های ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر یا براساس شرليط منطقه.به سایر پایگاههای بهداشت همان منطقه منتقل خواهند شد. بطوریکه. مدیریت هر واحد مستقل باشد (اگر دو یا چند پایگاه موجودبا کمبود نیرو. فعالیت حی کندبا جابجلیی نیروهاء پایگاه را کامل می کنیم و سایر پایگاههای بدون نیرو را واگذار می نماییم).

صفحه 20:
؟ تجهیزات موجود در لین پایگاهها مطلبق مقررات و براساس قرارداد ضمن حفظ حقوق دهلت.به طرف قرارداد سپرده می شود. ؟ پایگاههای بهداشت‌با تغییر عملکرد و ساختار نیروی انسانی به پایگاه سلامت تبدیل می شوند. * در راهاندازی پایگاه سلامت. اولویت برای جذب نیروهای موردنیاز بترتیب عبارتست از: ماماها؛ کاردانهای بهداشتی؛ کارشناسان بهداشتی؛ و پرستار.

صفحه 21:
؟ مراکز بهداشتی درملنی موجود در منطقه باجمعیت تحت بوشش بين ۲۵ تا ۵۰ هزار نفر. براساس استاندارد نیروی انسانی و خدمات به مرگز سلامت حجامعه_تغییر وضعیت داده و ادامه خدمت خواهند داد (سایر مراگز بهداشتی درمانی موجود همچنانبه فعالیت روتین خود ادامه میدهند). لازم است برای تکمیل نیروی انسانی لین مراکز, از کارکنان موجود در پایگاه های بهداشت منطقه و انتقال آنان به این مراکز استفاده شود.

صفحه 22:
* در راهاندازی مراکز سلامت جامعه. اولویت برای جذب نیروهای موردنیاز بترتیب عبارتست از: کاردانهای بهداشتی؛ کارشناسان بهداشتی؛ ماماها؛ بهیار یا پرستار؛ و پزشکان فعال در بخش خصوصی در منطقه (آنهلیی که مطب‌یا موسسه. شرکت و تعاونی غیردولتی دارند). *ساعت کاری لبن پایگاه ها و مراکز از ‎٩‏ صبح‌تا ۵ عصر می باشد.

صفحه 23:
*ستاد عملیاتی شهرستان با همکاری مرکز آموزش بهورزی؛ مسوول برگزاری دوره آموزشی ۱۳۰ ساعته حضوری و ۵۶۰ ساعته غیرحضوری مبتنی بر بسته خدمت و برنامه آموزشی ارسالی توسط ستاد کشوری است ؟ارلثه خدمات در مراکز سلامت جامعه و پایگاهها ‎dab‏ با همکاری داوطلبین سلامت. وبا استفاده از روش خود مراقبتی-به صورت فعال انجام گیرد.

صفحه 24:
*داشتن پرونده خانوار فعال یعنی پرونده ای که بیش از سه ماه از آخرین مراقبت ثبت شده در آن براساس بسته خدمت نگذشته باشد. چنانچه فرد موردنظر پراساس پسته خدمت بموقع به پایگاه مراجعه نکند. کاردان /کارشناس مراقب سلامت خانواده موظف به پیگیری مورد از طریق تلفن نلمه..یا رلبط بهداشت و .. میباشد و در صورت لزوم باید به منزل وی مراجعه نماید.

صفحه 25:
واحدهای ارائه خدمت ؟پایگاه سلامث براساس تراکم جمعیت بازای هر ۶ تا ۵ هزار نفر در منطقه (متوسط برای جمعیت ۱۳۵۰۰ نفر) با نیروی شاغل: ۴ کاردان /اکارشناس مراقب سلامت خانواده (که حدلقل یکی و ترجیحاً دو نفر از آنها ماما باشد)؛ توسط طرف قرارداد راهاندازی می شوند.

صفحه 26:
واحدهای ارائه خدمت * مرلکز سلامت جامعه که بازای هر نا ۴ پایگاه سلامت (۲۵ تا ۰ هزار نفر جمعیت) یک مرکز سلامت جامعه درنظر گرفته ميشود. مدیریت خدمات سلامت نظیر برنامهریزی, نظارت و ارزشیلبی فعالیتهای پایگاههای تحت پوشش جزو وظایف اصلی لین مراکز میباشد. لین مرلکز متعلق.به شبکه بهداشت و درمان شهرستان هستند. نیروی انسانی برای وظایف مدیریتی توسط مرکز بهداشت شهرستان و از محل کارشناسان ستادی تامین خواهد شد

صفحه 27:
وظایف مر کز سلامت جامعه بجز خدمات مدیریتی. این مراکز ۲ نوع خدمت ارائه خواهند داد: © خدمات معمول پایگاه سلامت برای متوسط ۱۲۵۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش (پایگاه سلامت ضمیمه) ؟ خدمات ارجاعی جه عنوان پشتیبانی کننده برای کل جمعیت تحت پوشش براساس دسترسی مناسب مردم. لین خدمات شامل مشاوره های تغذيه و رژیم درملنی. فعالیت بدنی. ترک دخانیات. اعتیاد. رفتارهای پرخطر. سلامت روان, مراقبت و پیگیری مبتلایان یا دارندگان عوامل خطر بیماریهای غیرواگیر خواهد بود.

صفحه 28:
وظایف مر کز سلامت جامعه ؟ در صورت نیاز منطقه و پس از تصویب مرکز مدیریت شبکه. خدمات اورژلنس و شبلنه روزی در مرکز سلامت جامعه منتخب. ارائه میگردد. * اولهيت کار پزشکان مرکز سلامت جامعه. مراقبت. قبول ارجاعات از پایگاههای سلامت و نظارت بر آنها میباشد. * مدیریت لین مراکزبا یک کارشناس بهداشت (ترجیحاً پهداشت عمومی) میباشد.

صفحه 29:
وظایف مرکز بهداشت شهرستان با همکاری مرکز سلامت جامعه *نضمین دسترسی,به حداکثر خدمات پلیه و تخصصی موردنیاز منطقه *نیازسنجی سلامت مردم منطقه *شناسایی واحدهای ارلثه کننده خدمات اجتماعی و مرافبت‌های سلامت و تامین کنندگان فرآورده‌های مت (دارو تجهیزات و لوازم پزشکی و ..) در ‎abs‏

صفحه 30:
وظایف مرکز بهداشت شهرستان با همکاری مرکز سلامت جامعه ‎angi?‏ و ارلیه طرح گسترش شبکه ارلثه خدمت در منطقه و ارائه به ستاد شبکه بهداشت و درمان دانشگاه ادانشکده ‏؟ تهیه مسیر ارجاع افقی و عمودی و هدایت خدمت گیرندگان ‏*هماهنگی اراثه خدمات در شرایط فوریت‌های پزشکی و حوادث و سوانح طبیعت و انسان‌ساز ‏؟ تامین مستقیم خدمات سلامت‌به صورت سرپایی و مراقبت روزلنه در شرلیط وییه (در صورت حضور نداشتن واحدهای تشخیصی درمانی مورد تایید شبکه بهداشت شهرستان)

صفحه 31:
وظایف مرکز بهداشت شهرستان با همکاری مرکز سلامت جامعه * مدیریت و پشتیبانی از ارائه دهندگان خدمات سلامت: - آموزش و توانمندسازی ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت - کمک به راه اندازی نظام مدیریت اطلاعات سلامت و پشتیبانی آن در واحدها - بايش و نظارت بر عملکرد واحدها در شبکه ارائه دهندگان خدمات

صفحه 32:
فر آیند برونسپاری خدمات سلامت * اعلام فراخوان عمومی در سطح استان/ شهرستان * دریافت مدارک و مستندات متقاضیان و سپس مذاکره با ایشان برای نوجیه شرلیط و ضولبط همکاری در سطح استان / شهرستان ؟ اعتبارسنجی داوطلبان ارائه خدمات در سطح استان/ شهرستان “ابلاغ انتظارات. اهداف و شاخص‌های مورد انتظار از ارائه‌دهندگان خدمت به آنان در سطح استان | شهرستان

صفحه 33:
فر آیند برونسپاری خدمات سلامت * معرفی داوطلبان ارلثه خدمات که معتبر شناخته شده اند در سطح استان/ شهرستان .به معاون توسعه و مديريت منابع دانشگاه ادانشکده *برگزاری مناقصه محدوداترک تشریفات مناقصه توسط معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه ادانشکده ؟ آموزش و توجیه برندگان مناقصمبا اخذ هزینه آموزش از آنان توسط ستاد عملیاتی شهرستان

صفحه 34:
فر آیند برونسپاری خدمات سلامت * انعقاد قرارداد با برنده مناقصه چس از دریافت گواهینامه آموزشی و تایید سایر صلاحیتها توسط معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه ادانشکده ؟ پلیش و بررسی و تحلیل عملگرد هریگ از مراگز ارائه خدماث و تعیین شرلیط پرداخت‌به آن‌ها براساس شاخص‌های ارزیابی عملکرد توسط ستاد عملیاتی شهرستان © تملمی قراردادها حدلقل ۳ ساله تنظیم می‌شود و پس از مدت ۳ سال در صورت تولفق و رضلیت از عملکرد. قلبل تمدید و تعدیل هستند.

صفحه 35:
فر آیند برونسپاری خدمات سلامت * انعقاد قرارداد با برنده مناقصه چس از دریافت گواهینامه آموزشی و تایید سایر صلاحیتها توسط معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه ادانشکده ؟ پلیش و بررسی و تحلیل عملگرد هریگ از مراگز ارائه خدماث و تعیین شرلیط پرداخت‌به آن‌ها براساس شاخص‌های ارزیابی عملکرد توسط ستاد عملیاتی شهرستان © تملمی قراردادها حدلقل ۳ ساله تنظیم می‌شود و پس از مدت ۳ سال در صورت تولفق و رضلیت از عملکرد. قلبل تمدید و تعدیل هستند.

صفحه 36:
شرایط قرارداه دستور پرداخت با امضای رییس مرکز بهداشت شهرستان می باشد. #عقد قرارداد ۳ ساله با تورم سالیانه اعلام شده توسط بانک مرکزی, مدنظر است و قراردادهای کمتر از ّن بازای هر سال 11۰ از کل مبلغ قرارداد کسر می‌شود. #در صورت توقف ارلثه خدمات مورد تعهد براساس قرارداد. بلید پلافاصله به طرف قرارداد اخطار داده شود و چس از ۳ ماه از تیقف خدمت و توجه نکردن‌به اخطار داده شده. خسارتی‌به میزان ۳ 1 قرارداد بازای هر روز توقف ارائه خدمات از طرف قرارداد اخذ می شود.

صفحه 37:
شرایط قرارداه مواد و ملزومات مصرفی به شرح زیر توسط مرکز بهداشت شهرستان و بصورت رایگان در اختیار طرف قرارداد گذاشته ی شود. لذا در محاسبه سرانه خدمت منظور نخواهند شد. *فرمها و دفاتر مورد استفاده *مکمل های دارییی مورد نیاز برحسب گروه های سنی و جنسی تحت پوشش *مطللب آموزشی موردنیاز برای اجرای برنلمه خودمراقبتی و بسته خدمت مربوط به آن

صفحه 38:
شرایط قرارداه ؟ براساس قانون. خدمات اولیه بهداشتی بلید بطور رایگانبه مردم ارائه شود. بهای لین خدمات‌به صورت سرانه و از محل منلبع عمومی دولتی به طرف قرارداد و براساس نتایج ارزیابی عملکرد پرداخت می‌گردد. * ۰ درصد مبلغ قرارداد تا ۲۸ هر ماه بصورت علیالحساب به طرف قرارداد پرداخت ميشود. ۲۰ درصد باقیمانده.,پس از پلیش کمی و کیفی عملکرد طرف قرارداد هر ۳ ماه یکبار پرداخت خواهد شد.

صفحه 39:
شرایط قرارداه ؟ در صورت لغو قراردادبه دلیل عملکرد ضعیف. طرف قرارداد موظف به پرداخت خسارت براساس مفاد قرارداد است. © شبکه بهداشت و درمان شهرستان موظف است به هنگام بستن قرارداد. تضمین‌های لازم برای قرارداد را مطلبق چارچوب تعیین شده در قرارداد اخذ نماید. * پرداخت بازای خدمات داروبی. آزمایشگاه و رادیولویی فعلا بصورت معمول (بازاى خدمت 6۳658 ) و به شرط تجویز پزشک یا مامای کارشناس, توسط سازمانهای بیمه گر انجام ميشود.

صفحه 40:
* نزدیک ترین بیمارستان بلید خدمات تشخیصی, مراقبتی و درمانی سرپایی عمومی و تخصصی مورد نیاز برای جمعیت تحت پوشش را فراهم کند. ؟ ارجاع از پایگاه سلامت به مرکز سلامت جامعه ؟ تامین خدمات تخصصی و بستری‌با برگ ارجاع از طریق طرح تحول نظام سلامت در بخش درمان * پیگیری موارد ارجاع فوری قایک هفته بعد و برای ارجاع غیرفوری تا ۳ الی ۳ هفته بعداز ارجاع توسط پزشک و مراقب سلامت

صفحه 41:
استاندارد فضای فیزیکی ؟ جمع کل: حدود ۷۵ متر میبع مفید کل مساحت مورد نیاز برای پایگاه سلامت با ۱۲۵۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش می باشد (در همکف) A فضای کار مامایی فضای کار واکسیناسیون سالن انتظار ۳۰ فضای آبدارخانه ۲ فضای سرویس بهداشتی ۳

صفحه 42:
استاندارد فضای فیزیکی ؟ جمع کل: حدود ۸۰امترمیبع فضای مفید كل مساحت مورد نیاز برای مرکز سلامت جامعه با ۲۵ تا ۵۰ هزارنفر جمعیت تحت پوشش می باشد © فضای اضافه بر پایگاه سلامت ضمیمه: ‎me a‏ خدمات تغذیه و سلامت روان ۴ خدمت پرستاری أ مديريت مركز 5 فضای آبدارخانه ۲ فضای سرویس بهداشتی ۳ پذیرش و آمار 3 سالن انتظار ۴۰

صفحه 43:
استاندارد نیروی انسانی * در پایگاه سلامت برای هر ۴۰۰۰ نفر یک مرلقب سلامت خانواده درنظر كرفته ميشود (حدلقل يكى و ترجيحاً دو نفراز آنها بايد ماما باشد) * در مرکز سلامت جامعه ۲ پزشک؛ اپرستار؛ اتغذیه؛ اسلامت روان؛ اپذیرش و آمار؛ اسلامت محیسط و کار؛ امدیر؛ انگهبان اخدمتگزار درنظر گرفته می شود. در صورت ضرورت نیروهای دندانپزشک و پاراکلینیک نیز متناسب با جمعیت نعیین می شوند.

صفحه 44:
آموزش * بکارگیری بسته آموزشی برای آموزش کاردانان /کارشناسان بهداشتی (شامل: بهداشت عمومی. خانواده و بیماریهاء پرستار و ماعا)/به منظور تبدیل آنان‌به نیروی چندپيشه به عنوان "کاردان /کارشناس مراقب سلامت خانواده * * چنانچه روزلنه ۶ ساعت آموزش درنظر گرفته شود حدود ۲۰ روز (۱ ماه کاری) زمان برای برگزاری آموزش حضوری در آغاز کار ضرورت دارد.

صفحه 45:
*تا زمان فراهم شدن نظام اطلاعات سلامت الکترونیک. روش فعلی(کاغذی) مورد عمل خواهد بود.

صفحه 46:
نظام بايش و ارزشيابى * تدوين استاندارد هاى خدمات و جكه ليستهاى مربوطه براساس بسته هاى خدمات تعريفه شده.به منظور تضمين كيفيته خدمات ارايه شده در واحدهای ارائه خدمات سلامت و رعایت مفاد قرارداد © انجام پليش دوره ای از عملکرد ارائه‌دهندگان خدمت هر سه ماه یکبار تهسط تیم نظارتی ستاد عملیاتی شهرستان © تدهین طرح پیملیشش ارزیلبی سریع سلامت و عوامل موثر بر آن در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاههای غیررسمی و شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر تهسط مرکز مدیریت شبکه به منظهر ارزشیابی برنامه

صفحه 47:
اعتبار موردنیاز برای پایگاه سلامت 20155 قاض ندا ات بد سس جمع اجاره فضای فیزیکی در سال 60۵۵۵۵0 جمع هزینه لوازم مصرفی 60/00 هزینه سرایداری و نظافت 166۵ جمع کل هزینه ها 1۹/90۵ 6 هزينه هاى بيش بينى نشده 66600/000 هزینه کل بازای 4 پایگاه 1۳۳۵/۰ سرانه بازای 196000 نفر جمعیت سالانه مجو/وه تجهیزات فنی و اداری 60۵0۵۵۵۵00۵ doer? ‏م‎

صفحه 48:
اعتبار موردنیاز * بدون احتساب تجهیزات سرانه ۱۰۴۰۰ تومان & با احتساب تجهیزات سرانه ۱۳۶۰۰ تومان * درمورد مراکز سلامت جامعه. بازای هر ۲۵ا ۵۰ هزار نفر. ۱ کارشناس سلامت روان و ۱ کارشناس مشاور تغذیه درنظر گرفته ميشود. برای هرکدام ماهانه ۲ میلیون تومان

صفحه 49:

1 دستورعمل اجرای برنامه تامین مراقبت هاي اوليه سالمت در حاشيه شهر ،سکونتگاههای غیررسمی و شهرهای 20تا 50هزار نفر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت بهداشت -مرکز مدیریت شبکه آذر 1393 2 هدف کلی ی تمامی جمعیت ساکن ‏فراهم نمودن دسترس حاشیه ش هرها ،س کونتگاه های غیررس می و شهرهای 20تا 50هزار نفر ب ه خ دمات پای ه سالمت ،برقراری ع دالت در س المت و ارتق اء وضعیت سالمت جسمی ،روانی و اجتماعی آنان 3 فصل های دستورعمل: واژه نامه جمعیت هدف بسته خدمات سالمت ارکان اجرایی و وظایف دستورعمل اجرایی کار الگوی نظام ارائ ه مراقبت های اولی ه بهداش تی و ترکیب مشارکت دولتی-خصوصی 4 فصل های دستورعمل: نظام مدیریت نحوه خرید خدمات سالمت نظام ارجاع استانداردهای موردنیاز آموزش نظام اطالعات سالمت 5 فصل های دستورعمل: پایش و ارزشیابی اعتبارات موردنیاز پیوست ها 6 تعريف واژه ها پایگاه های سالمت به طور معمول در جايي نزديك ب ه محل زندگي گروه هدف این برنامه قرار دارن د و در آن، نخستين تماس فرد با نظام سالمت از طريق تیم سالمت اتفاق مي‌افتد .اين دسته از خدمات با اولويت برون‌سپاري و خريد خدمت از بخش غيردولتي فراهم و ارائه می‌گردد. در صورت نبود داوطلب برای واگذاري ارائه خدمات در بخش غیردولتی ،بايد خ دمات از طريق بخش دولتي ارائه شود. 7 تعريف واژه ها مراکز سالمت جامعه با تب دیل مرکز بهداش تی درمانی موجود در منطقه(درصورت نبود ،ایج اد) ،و افزودن نیروهای کارشناس تغذیه و سالمت روان و س المت محی ط و ک ار( ،و در ص ورت ضرورت، دندانپزش ک و خ دمات پاراکلینی ک) ،پ ذیرای ارجاعات افقی از پایگاه­های سالمت تحت پوشش خود خواهند بود. 8 تعريف پزشک ‏ ‏ فردی با حداقل مدرک دکترای پزشکی عمومی و دارای مجوز معتبر کار پزشکی (پروانه حرفه پزشکی) که مسوولیت ارائه خ دمات ب ه م وارد ارجاعی ازسوی کاردان /کارشناس مراقب س المت خ انواده را ب دون تبعيض به عهده دارد .پزشک در مراکز سالمت جامعه مستقر می باشد ک ه مس وولیت خ دمات ف نی مرکز ،قب ول ارجاعات از س وی کاردان/کارشناس مراقب سالمت خانواده یا ماما و نظارت بر پایگاه­های سالمت تحت پوشش را به عهده خواهد داشت. پزشك وظیفه دارد براي حفظ و ارتقاي سالمت ،برابر دستورعمل ،فرد را در صورت نیاز به ساير ارائه‌دهندگان خدمات سالمت و سطوح باالتر ارجاع دهد. 9 تعريف مراقب سالمت خانواده فردیست که سابقه تحص یلی و حرف ه ای در حیط ه های بهداشت خانواده؛ بهداشت عم ومی؛ پرس تاری؛ مامایی و مبارزه با بیماریها دارد ک ه پس از طی دوره 120ساعته (حدودًا 1ماه کاری) ،به کاردان/کارشناس چندپیشه به نام" مراقب سالمت خانواده" تبدیل می شود .استمرار آموزش بصورت بازآموزی های یک روز در ماه نیز باید در نظر گرفته شود. 10 وظیفه مراقب سالمت خانواده این فرد موظف به استفاده از نتایج سرشماری جمعیت (که توسط مرکز سالمت جامعه انجام می­ش ود) ،شناسایی ترکیب جمعیت، غربالگری به منظور تعیین سطح سالمت آنان (سالم ،دارای عام ل خطر ،بیمار) و ارائه بسته خدمات به خانوارهای تحت پوشش خود را به عهده دارد. مسووليت پیگیری و تداوم خدمات با کاردان/کارش ناس مراقب سالمت خانواده خواهد بود .نظارت و ارزیابی نح وه ارائ ه بس ته خدمات سالمت توسط کاردان/کارشناس مراقب سالمت خانواده با مرکز سالمت جامعه می باشد. 11 جمعیت هدف تمامی ساکنین س کونتگاه‌های غیررس می/غیرمجاز و حاشیه‌نشین شناسایی شده توسط ستاد ملی و اس تانی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه های غیررس می و واحد گسترش شبکه مراکز بهداشت دانشگاه های عل وم پزشکی کشور و نیز ساکنین شهرهای 20تا 50هزار نفر. اتباع خارجی ساکن در این مناطق 12 ارکان اجرایی ستاد کشوری سیاس تگذاری و هماهنگی برنام ه های تحول در حوزه بهداشت – دبیرخانه :مرکز مدیریت شبکه. ستاد اج رایی برنام ه های تح ول در ح وزه بهداش ت در دانشگاه/دانشکده علوم پزشکی – دبیرخانه :مدیریت /گروه گسترش شبکه دانشگاه/دانشکده 13 ارکان اجرایی ستاد عملیاتی برنامه های تحول در ح وزه بهداش ت در شهرستان – دبیرخانه :مرکز بهداشت شهرستان 14 وظایف ستاد عملیاتی شهرستان ‏ ‏ ‏ ‏ شناسایی مناطق جغرافیایی و جمعیت حاشیه‌نش ین و س کونتگاه‌هاي غيررسمي و شهرهای بین 20تا 50هزار نفر اطق براساس ماری دوره ای از جمعیت ساکن در این من سرش دستورعمل کشوری ارزیابی دوره ای از وض عیت س المت جمعیت و جامع ه تحت پوشش، دریافت خدمت و عوامل موثر بر آنها شناسایی ظرفیت‌های موج ود ارائ ه خ دمات اعم از بخش خصوص ی، عمومی ،تعاوني ،خیریه ،مردم نهاد ،شرکت‌های دانش‌بنیان براساس استانداردهای فنی ،عملیاتی و اجرایی اعالم شده از سوي ستاد اجرایی دانشگاه/دانشکده 15 وظایف ستاد عملیاتی شهرستان اجراي برنامه آموزش نیروهای درگیر در طرح در سطح شهرستان نظارت و کنترل کیفیت و کمیت خدمات سالمت (پایش برنامه) اطالع رسانی و فرهنگ سازی براساس سیاست های ابالغی هماهنگی با ذینفعان محلی ارائه گزارش‌های دوره‌ای براساس چارچوب‌های ابالغی از طرف ستاد اجرایی دانشگاه/دانشکده 16 چگونگی اجرا تشکیل ستادهای اجرایی دانشگاهی و شهرستانی ومی با انجام بلوک بندی و جمع‌آوري اطالعات جمعيتي و اماكن عم سرشماري از مناطق حاشيه‌نشين و شهر های 20تا 50هزار نفر و ثبت آن در سامانه الكترونيك معرفی شده از سوی ستاد کشوری اجرای سرشماري دوره ای از تمامي واح دهاي دول تي ،غيردول تي و خصوصي موجود در منطقه كه به ارائ ه خ دمات س المت (بهداش تي، درماني ،تشخیصی ،خدمات اجتماعی ،طب سنتی و توانبخشی) مشغول هستند برحسب نوع خدمت 17 چگونگی اجرا تعیین خدمات سالمت موردنیاز جامع ه براساس ش یوه‌نامه ملی نیازسنجی سالمت جمعیت ،و با استفاده از اطالعات کمی و کیفی در ابتدای هرسال بازنگری کلی طرح های گسترش شبکه باتوجه به ضوابط هر س ه سال یکبار و به تصویب رساندن آنها توسط مرکز مدیریت شبکه 18 روش کار ‏ ‏ تمام پایگاه­های سالمت غیرضمیمه که بازای 6000تا 15000نفر برحسب تراکم جمعیت در منطقه تعیین شده اند (موجود فعال بعالوه مصوب جدید در بازنگری اخیر) ،به طرف قرارداد واگذار می­شوند. نیروی انسانی شاغل در این پایگاه­ها به پایگاه­های بهداش ت ض میمه یا ا 50هزار نفر یا غیرضمیمه موجود در نواحی حاشیه یا شهر های 20ت براساس شرایط منطقه ،به سایر پایگاه­های بهداشت همان منطقه منتق ل د خواهند شد .بطوریکه ،مدیریت هر واحد مستقل باشد (اگر دو یا چن پایگاه موجود با کمبود نیرو ،فعالیت می کند با جابجایی نیروها ،پایگ اه را کامل می کنیم و سایر پایگاه­های بدون نیرو را واگذار می نماییم). 19 روش کار تجهیزات موجود در این پایگاه­ها مطابق مقررات و براساس قرارداد ضمن حفظ حقوق دولت ،به طرف قرارداد سپرده می شود. پایگاه­های بهداشت با تغییر عملکرد و ساختار ن یروی انسانی ب ه پایگاه سالمت تبدیل می شوند. در راه­اندازی پایگاه سالمت ،اولويت براي جذب نيروهاي موردنياز بترتيب عبارتس ت از :ماماها؛ کاردان­های بهداش تی؛ کارشناسان بهداشتی؛ و پرستار. 2 روش کار مراکز بهداش تی درمانی موج ود در منطق ه باجمعیت تحت پوشش بین 25تا 50هزار نفر ،براساس استاندارد نیروی انسانی و خدمات به مرکز سالمت جامعه تغی یر وض عیت داده و ادام ه خدمت خواهند داد (سایر مراکز بهداش تی درمانی موج ود همچنان به فعالیت روتین خود ادامه می­دهند) .الزم است ب رای تکمیل نیروی انسانی این مراکز ،از کارکنان موجود در پایگ ا ­ه- های بهداشت منطقه و انتقال آنان به این مراکز استفاده شود. 21 روش کار در راه­اندازی مراکز سالمت جامعه ،اولويت براي ج ذب نيروهاي موردنياز ب ترتيب عبارتس ت از :کاردان­های تی؛ ماماها؛ بهیار یا بهداشتی؛ کارشناسان بهداش پرستار؛ و پزشكان فعال در بخش خصوصي در منطق ه (آنهایی كه مطب يا موسسه ،شركت و تعاوني غيردولتي دارند). ساعت کاری این پایگاه ها و مراکز از 9صبح تا 5عصر می باشد. 2 روش کار ستاد عملیاتی شهرستان با همکاری مرکز آم وزش به ورزی، مسوول برگزاری دوره آموزش ی 120ساعته حض وری و 560 ساعته غیرحضوری مبتنی بر بسته خ دمت و برنام ه آموزش ی ارسالی توسط ستاد کشوری است ارائه خدمات در مراکز سالمت جامعه و پایگاه­ها باید با همکاری داوطلبین سالمت ،و با استفاده از روش خود مراقبتی به صورت فعال انجام گیرد. 2 تعریف خدمات فعال داشتن پرونده خانوار فعال یعنی پرونده ای که بیش از س ه ماه از آخرین مراقبت ثبت ش ده در آن براساس بس ته خدمت نگذشته باشد .چنانچه فرد موردنظر براساس بس ته خدمت بموقع به پایگاه مراجعه نکن د ،ک اردان/کارش ناس مراقب سالمت خانواده موظف به پیگ یری م ورد از طری ق تلفن ،نامه ،یا رابط بهداشت و ...می­باشد و در صورت لزوم باید به منزل وی مراجعه نماید. 2 واحدهای ارائه خدمت پایگاه سالمت براساس تراکم جمعیت بازای هر 6ت ا 15هزار نفر در منطقه (متوسط ب رای جمعیت 12500 نفر) با نیروی ش اغل 4 :ک اردان/کارش ناس مراقب سالمت خانواده (که حداقل یکی و ترجیحًا دو نفر از آنها ماما باشد)؛ توسط طرف قرارداد راه­ان دازی می شوند. 2 واحدهای ارائه خدمت مراکز سالمت جامعه که بازای هر 2تا 4پایگاه سالمت ( 25ت ا 50 هزار نفر جمعیت) ،یک مرکز سالمت جامعه درنظر گرفته می­شود. مدیریت خدمات سالمت نظیر برن امه­ریزی ،نظ ارت و ارزش یابی فعالیت­های پایگاه­های تحت پوشش جزو وظایف اصلی این مراکز می­باشد .این مراکز متعلق به شبکه بهداشت و درمان شهرس تان هستند .نیروی انسانی ب رای وظ ایف م دیریتی توس ط مرکز بهداشت شهرستان و از محل کارشناسان ستادی ت امین خواه د شد 2 وظایف مرکز سالمت جامعه بجز خدمات مدیریتی ،این مراکز 2نوع خدمت ارائه خواهند داد: ‏ ‏ ط 12500نفر جمعیت تحت خدمات معمول پایگاه سالمت برای متوس پوشش (پایگاه سالمت ضمیمه) خدمات ارجاعی به عنوان پش تیبانی کنن ده ب رای ک ل جمعیت تحت پوشش براساس دسترسی مناسب مردم .این خ دمات ش امل مش اوره دنی ،ترک دخانیات ،اعتیاد، های تغذیه و رژیم درمانی ،فعالیت ب یری مبتالیان یا المت روان ،مراقبت و پیگ رفتارهای پرخطر ،س دارندگان عوامل خطر بیماری­های غیرواگیر خواهد بود. 2 وظایف مرکز سالمت جامعه در صورت نیاز منطقه و پس از تص ویب مرکز م دیریت شبکه، خدمات اورژانس و شبانه روزی در مرکز سالمت جامع ه منتخب، ارائه می­گردد. اولویت کار پزشکان مرکز سالمت جامعه ،مراقبت ،قبول ارجاعات از پایگاه­های سالمت و نظارت بر آنها می­باشد. مدیریت این مراکز با یک کارشناس بهداشت (ترجیحًا بهداش ت عمومی) می­باشد. 2 وظایف مرکز بهداشت شهرستان با همکاری مرکز سالمت جامعه تضمین دسترسی به حداکثر خ دمات پای ه و تخصص ی موردنیاز منطقه نیازسنجی سالمت مردم منطقه شناسایی واحدهای ارائ ه کنن ده خ دمات اجتماعي و مراقبت‌هاي س المت و ت امین کنن دگان فرآورده‌های سالمت (دارو ،تجهیزات و لوازم پزشکی و )...در منطقه 2 وظایف مرکز بهداشت شهرستان با همکاری مرکز سالمت جامعه تهیه و ارایه طرح گسترش شبکه ارائه خدمت در منطقه و ارائه به ستاد شبکه بهداشت و درمان دانشگاه/دانشکده تهیه مسیر ارجاع افقی و عمودی و هدایت خدمت گیرندگان هماهنگی ارائه خدمات در شرایط فوریت‌های پزشکی و حوادث و سوانح طبیعت و انسان‌ساز تامین مستقیم خدمات سالمت ب ه ص ورت سرپایی و مراقبت روزانه در شرایط وی ژه (در ص ورت حض ور نداش تن واح دهای تشخیصی درمانی مورد تایید شبکه بهداشت شهرستان) 3 وظایف مرکز بهداشت شهرستان با همکاری مرکز سالمت جامعه مدیریت و پشتیبانی از ارائه دهندگان خدمات سالمت: – – – آموزش و توانمندسازی ارائه دهندگان و گیرندگان خدمت کمک به راه اندازی نظ ام م دیریت اطالعات س المت و پشتیبانی آن در واحدها پایش و نظ ارت ب ر عملکرد واح دها در شبکه ارائ ه دهندگان خدمات 31 فرآیند برونسپاری خدمات سالمت اعالم فراخوان عمومی در سطح استان /شهرستان دریافت مدارک و مستندات متقاضیان و سپس مذاکره با ایش ان برای توجیه شرایط و ضوابط همکاری در سطح استان /شهرستان اعتبارسنجی داوطلبان ارائه خدمات در سطح استان /شهرستان ابالغ انتظارات ،اهداف و شاخص‌های مورد انتظار از ارائه‌دهندگان خدمت به آنان در سطح استان /شهرستان 3 فرآیند برونسپاری خدمات سالمت معرفی داوطلبان ارائه خدمات که معتبر شناخته شده اند در سطح استان /شهرستان به معاون توسعه و م دیریت منابع دانشگاه/دانشکده برگزاری مناقصه محدود/ترک تشریفات مناقصه توس ط معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه/دانشکده آموزش‌ و توجیه برندگان مناقصه با اخذ هزینه آموزش از آنان توسط ستاد عملیاتی شهرستان 3 فرآیند برونسپاری خدمات سالمت انعقاد قرارداد با برنده مناقصه پس از دریافت گواهینام ه آموزش ی و تایی د سایر ص الحیت­ها توس ط معاون توس عه و م دیریت من ابع دانشگاه/دانشکده پایش و بررسی و تحلیل عملکرد هر یک از مراکز ارائه خدمات و تعیین شرایط پرداخت به آن‌ها براساس شاخص‌های ارزیابی عملکرد توس ط ستاد عملیاتی شهرستان تمامي قراردادها حداقل 3ساله تنظيم مي‌شود و پس از مدت 3سال در صورت توافق و رضايت از عملکرد ،قابل تمديد و تعدیل هستند. 3 فرآیند برونسپاری خدمات سالمت انعقاد قرارداد با برنده مناقصه پس از دریافت گواهینام ه آموزش ی و تایی د سایر ص الحیت­ها توس ط معاون توس عه و م دیریت من ابع دانشگاه/دانشکده پایش و بررسی و تحلیل عملکرد هر یک از مراکز ارائه خدمات و تعیین شرایط پرداخت به آن‌ها براساس شاخص‌های ارزیابی عملکرد توس ط ستاد عملیاتی شهرستان تمامي قراردادها حداقل 3ساله تنظيم مي‌شود و پس از مدت 3سال در صورت توافق و رضايت از عملکرد ،قابل تمديد و تعدیل هستند. 3 شرایط قرارداد دستور پرداخت با امضای رییس مرکز بهداشت شهرستان می باشد. ‏عقد قرارداد 3ساله با تورم ساليانه اعالم ش ده توس ط بان ک مرکزی، مدنظر است و قراردادهای کمتر از آن بازای هر سال %10از ک ل مبل غ قرارداد کسر می‌شود. در صورت توقف ارائه خدمات مورد تعهد براساس قرارداد ،باید بالفاصله به طرف قرارداد اخطار داده شود و پس از 3ماه از توقف خ دمت و توج ه نکردن به اخطار داده شده ،خسارتی به میزان % 3قرارداد بازای هر روز توقف ارائه خدمات از طرف قرارداد اخذ می شود. 3 شرایط قرارداد مواد و ملزومات مصرفی به شرح زیر توسط مرکز بهداش ت شهرس تان و بصورت رایگان در اختیار طرف قرارداد گذاشته می شود .ل ذا در محاسبه سرانه خدمت منظور نخواهند شد. ‏فرمها و دفاتر مورد استفاده ‏مکمل های دارویی مورد نیاز برحسب گروه های س نی و جنس ی تحت پوشش ‏مطالب آموزشی موردنیاز برای اجرای برنامه خودمراقبتی و بسته خدمت مربوط به آن 3 شرایط قرارداد ‏ براساس قانون ،خدمات اولیه بهداشتي باید بطور رايگان به مردم ارائ ه شود .بهای این خدمات به صورت سرانه و از محل منابع عمومی دول تی به طرف قرارداد و براساس نتايج ارزيابي عملکرد پرداخت مي‌گردد. ‏ 80درصد مبلغ قرارداد تا 28هر ماه بص ورت علی­الحساب ب ه طرف قرارداد پرداخت می­شود 20 .درصد باقی­مانده پس از پایش کمی و کیفی عملکرد طرف قرارداد هر 3ماه یکبار پرداخت خواهد شد. 3 شرایط قرارداد ‏ در صورت لغو قرارداد به دلیل عملکرد ض عیف ،طرف قرارداد موظ ف ب ه پرداخت خسارت براساس مفاد قرارداد است. شبکه بهداشت و درمان شهرستان موظف است ب ه هنگ ام بس تن قرارداد، تضمین‌های الزم برای قرارداد را مطابق چارچوب تعیین شده در قرارداد اخ ذ نماید. ‏ پرداخت بازای خدمات دارویی ،آزمایشگاه و رادیولوژی فعال بص ورت معم ول (بازای خدمت ) FFSو به شرط تجویز پزشک یا مامای کارشناس ،توس ط سازمان­های بیمه گر انجام می­شود. ‏ 3 ارجاع ‏ ‏ ‏ ‏ نزدیک ترین بیمارستان باید خدمات تشخیص ی ،مراقب تی و درمانی رای جمعیت تحت پوشش را سرپایی عمومی و تخصصی مورد نیاز ب فراهم کند. ارجاع از پایگاه سالمت به مرکز سالمت جامعه تامین خدمات تخصصی و بستری با برگ ارجاع از طریق طرح تح ول نظام سالمت در بخش درمان پیگیری موارد ارجاع فوری تا یک هفته بعد و برای ارجاع غیرفوری ت ا 2الی 3هفته بعداز ارجاع توسط پزشک و مراقب سالمت 4 استاندارد فضای فیزیکی ‏ جمع كل :حدود 75متر مربع مفید کل مساحت مورد نیاز برای پایگ اه سالمت با 12500نفر جمعیت تحت پوشش می باشد (در همکف) فضای کار کاردان/کارشناس مراقب سالمت خانواده ( 3نفر): فضای کار مامايي فضای کار واکسیناسیون سالن انتظار فضای آبدارخانه فضای سرويس بهداشتي 18مترمربع 8 8 20 2 4 41 استاندارد فضای فیزیکی ‏ ‏ جمع كل :حدود 180مترمربع فضای مفید کل مساحت مورد نیاز ب رای مرکز سالمت جامعه با 25تا 50هزارنفر جمعیت تحت پوشش می باشد فضای اضافه بر پایگاه سالمت ضمیمه: دو نفر پزشک 14مترمربع خدمات تغذیه و سالمت روان خدمت پرستاری 16 6 فضای سرويس بهداشتي پذیرش و آمار 4 5 مدیریت مرکز فضای آبدارخانه سالن انتظار 8 2 40 4 استاندارد نیروی انسانی در پایگاه سالمت برای هر 4000نفر یک مراقب سالمت خانواده درنظر گرفته می­شود (حداقل یکی و ترجیحًا دو نفر از آنها باید ماما باشد) در مرکز سالمت جامعه 2پزشک؛ 1پرستار؛ 1تغذی ه؛ 1س المت روان؛ 1پذیرش و آمار؛ 1سالمت محیط و کار؛ 1م دیر؛ 1نگهبان/خ دمتگزار کو درنظر گرفته می شود .در صورت ضرورت نیروهای دندانپزش پاراکلینیک نیز متناسب با جمعیت تعیین می شوند. 4 آموزش بکارگیری بسته آموزشی برای آموزش کاردانان/کارشناسان بهداش تی (شامل :بهداشت عمومی ،خانواده و بیماری­ها ،پرستار و ماما) به منظ ور تبدیل آنان به نیروی چندپیشه به عنوان "کاردان/کارش ناس مراقب سالمت خانواده " چنانچه روزانه 6ساعت آموزش درنظر گرفته شود حدود 20روز ( 1ماه کاری) زمان برای برگزاری آموزش حضوری در آغاز کار ضرورت دارد. 4 نظام اطالعات تا زمان فراهم شدن نظام اطالعات سالمت الکترونیک ،روش فعلی(کاغذی) مورد عمل خواهد بود. 4 نظام پایش و ارزشیابی تدوین استاندارد های خدمات و چک لیست­های مربوطه براساس بسته های خدمات تعریف شده به منظور تضمین کیفیت خدمات ارایه شده در واحدهای ارائه خدمات سالمت و رعایت مفاد قرارداد انجام پایش دوره اي از عملکرد ارائه‌دهندگان خدمت هر س یکبار توسط تیم نظارتی ستاد عملیاتی شهرستان ه ماه تدوین طرح پیمایش ارزیابی سریع سالمت و عوامل م وثر ب ر آن در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه­های غیررسمی و شهرهای 20تا 50 هزار نفر توسط مرکز مدیریت شبکه به منظور ارزشیابی برنامه 4 اعتبار موردنیاز برای پایگاه سالمت جمع حق الزحمه ساالنه نیروی انسانی بازای 13ماه 66/300/000تومان جمع اجاره فضای فیزیکی در سال 18/000/000 جمع هزینه لوازم مصرفی 6/000/000 هزینه سرایداری و نظافت 16/900/000 جمع کل هزینه ها 107/200/000 20%هزینه های پیش بینی نشده 22/510/000 هزینه کل بازای 1پایگاه 129/710/000 سرانه بازای 12500نفر جمعیت ساالنه تجهیزات فنی و اداری سرانه 10/377 40/000/000 13/577 4 اعتبار موردنیاز بدون احتساب تجهیزات سرانه 10400تومان با احتساب تجهیزات سرانه 13600تومان درمورد مراکز سالمت جامعه ،بازای هر 25تا 50هزار نفر1 ، کارشناس سالمت روان و 1کارشناس مش اور تغذی ه درنظر گرفته می­شود .برای هرکدام ماهانه 2میلیون تومان 4 49 با تشکر از همکاری شما

51,000 تومان