صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
موسوم : ره
ضوع sale ایمنی
8 ۳ :
bin وحدق و سلاعت کارکنان
نام استاد : دکتر
تحصیلی : کارشنا ۱
مقطع سی ارشد
گرداورنده :
نيم سال اول 94-95
صفحه 3:
مباحث:
1- مفهوم ایمنی و سلامت
2- چالشهای منابع انسانی
3- سلامت جسمی و سازمانی
4 استرس
5- بهداشت روانی
ee
صفحه 4:
مفهوم ایمنی و سلامت
ایمنی و سلامت کارکنان در سازمان روز به روز اهمیت بیشتری مییاید و
پیشینی»میشود در آیندم به گوته افروقری:هم از لحاظ کیفیت: و محنوا و
هم از لحاظ کمبت مورد توجه قرار گیرد.اکنون کارفرمایان به هزینههای"
تاش از عدم بهداشت کار و مزایای برخورداری از نیروی کار سالم و
تندرست توجه بیشتری میکنند و دولتها با تدوین قوانین و مقررات گسترده
لزوم توجه به ایمنی و سلامت را برای کارفرمایان پیگیری میکنند.نگرانی در
درچه نخست ناشی از آن دسته از سوانج و بیماریهای شغلی است که از
محیط فیزیکی پدید میآید. ولی سازمانها با بهسازی محیط اجتماعی - روانی
فقئتوانتة. كاركنان را امحافظت كنت اين جيزى است که امزوزه بيشتن مورة
توجه قرار م ىكيرد.
صفحه 5:
چالشهای منابع انسانی
چالشهای منایع انسانی در دنیای کنونی سیب اهمیت فزاینده ایمنی و سلامت کارکنان شده است,
به نحوی که هرگونه کم توجهی نسبت به آن ممکن است خسارتهای جبران ناپذیری را متوجه
سازمانها سازد. در دنیای کنونی چالشهای اصلی منایع انسانی در سه حوزه چالشهای محیطی,
سازمانی و فردی دسته بندی میشود.
این چالشها به رغم نتایج طلبیدهای که بهبود و پیشرفت جامعه امروزی در سطوح متفاوت به
همراه داشته است, نتایج ناطلبیدهای را نیز با خود به ارمغان آورده که بخشی از لن سرمنشاً
اصلی بروز فشار روانی در سازمانهاست.
مفهوم سلامت شاید بیشترین و معمولی ترین کاربردش در مورد انسان باشد. انسان همواره
درصدد تأمین و حفظ سلامت خویش است. سلامتی انسان سه جنبه جسمی , روانی و اجتماعی
دارد به گونهای که سازمان بهداشت جهانی آن را (عبارت از وضع مطلوب و خوب جسمی, روحی
و روانی و اجتماعی یک فرد تعریف کرده است.]
تفاوت بین ایمنی و سلامتی را میتوان با توجه به عوامل موقتی و آگاهی تبیین کرد. ایمنی با
توانایی شناخت علل یک زبان بالقوه تشخیص پذیر سروکار دارد و از زیان در برابر اقدامات کنونی
پیشگیری میکند. در مقابل فعالیتهای مربوط به سلامت شغلی یا مرتبط با کار با توانایی شناخت
عواملی سر و کار دارد که موجب پیماری یا آسیب طی زمان میشود.
صفحه 6:
سلامت جسمی - سلامت سازمانی
موضوع سلامت جسمی و روانی انسان به اندازهای مورد توجه بوده است که امروزه مسأله
بهداشت از اساسی ترین مسائل زندگی فردی به شمار میرود. فرد سالم فردی است که ضمن
تطبیق منطقی خود با شرایط زمان و مکان محیط , هدفی مترقی و انسانی برای خود در نظر
بگیرد. در متون نظری مسائل سازمان و مدیریت , ما با بحث جدیدی آشنا میشویم و آن عبارت از
سلامت سازمانی است.
سلامت سازمانی
موضوعی است که مفهوم آن از چهارچوب نظریه سیستمهای اجتماعی پارسونز گرفته شده
است.به عقیده پارسونز همه سیستمهای اجتماعی برای بقاء و رشد و توسعه خود نیازمند حل چهار
مشکل اساسی اتطباق, دستیابی به هدف, یکپارچگی و نهفتگی هستند.
سلامت سازمانی عبارت از توانایی سازمان در حفظ بقاء و سازش با محیط و بهبود اين
توانایبهاست.
صفحه 7:
سلامت سازمانی - ادامه
معیار سطح مطلوب سلامت در یک سازمان عبارت از مهار عواملی است که سلامت
کارکنان را تهدید کرده و منشأً بروز اغلب بیماریها و آسیبهای جسمی, رواتی و اجتماعی
مى شود
به زعم نيوال سلامت سازمانی موضوعی کلی است که با سه مجموعه فشار
روانی(استرس), بهداشت روانی و اخلاق در سازمانها ارتباط دارد.
فشار روانی اشاره به وضعیتی دارد که فرد گاهی اوقات با آن مواجه میشود و احساس
تهدید میشود و قادر به مواجهه اثربخش با آن .این موضوع تشانه اهمیت
عوامل شتافتی در آستزس اتب 8
سازمانهایی که به نتایج کوتاه مدت میاندیشند طبعاً فشار روانی بیشتری را بر کارکنان و
مدیران خود برای وصول به بازده و بهره مندی وارد میکنتد تا آن سازمانهایی که اقق بلند
مدت تری را در فعالیت کاری در نظر میگیرند و نسبت به نیازهای ذینفعان دیدگاه
متعادلتری دارند.
آغلب کارکنان و مدیران از شکست هراس دارند. ترس از شکست موجب استرس میشود.
زیرا, هراسشان از این است که وقتی شکست خوردند مسیر پیشرفت شغلی خود را از
دست میدهند و گمان میکنند شرایط مرگ و زندگی حرفهای برای آنان فراهم شده است.
صفحه 8:
عوامل ایجاد استرس
ساختارهای سازمانی بوروکراتیک که در عمل مبتلا چه اغلب سازمانهای سنتی است
تولید استرس میکند. سبک مدیریتی خودکامه به دلیل ناتوانی در اخذ تصمیمات
استراتژیک و عدم قابلیت واکنش متفکرانه و سریع نسبت به مسائل گرایش
بیشتری برای تولید استرس سازمانی دارد. در محیط کار عواملی نظیر نکات
de سیب استرس میشود:
نبود بازخورد در مورد نتایج فعالیت کارکنان
فقدان اطلاعات در مورد برنامه های آینده سازمان و همچنین مسیر پیشرفت
شغلی
۰ فقدان اطلاعات شفاف در مورد نوع و معیار رفتاری که انتظار میرود در یک
شغل باشد
٠ فقدان تنوع
حجم كارى زياد به نحوى كه اداره نشدنى باشد
حجم کاری اندک به نحوی که بیفایده و کم اهمیت تلقی شود
نبود امکانات برای آن دسته از کارکنانی که بتوانند از مهارتها و آموزشهایی که
دیدهاند, استفاده کنند
صفحه 9:
بهداشت روانی
توصية میشود کة بة جاق گراینش به اشترننن تجلیل برنده ومتفی, استرش
نیروزا, سازنده و مثبت در سازمان مورد توجه قرار
eal law gual aus که هم از عطز زوامی وم ار ظر هیرپولووگ از مود
استرس مهمتر اسنت. فشان :زوانئ:ذر فرد :موجب من شود كه بدن: وظايفى زا كه
بطور عادى و به سادكى مىتواند انجام دهد با دشوارى بيشتر به انجام برساند
سلامستیا بهداشت زوانئ عبازت است.: ان بيشكيرى ان:بيمازتهاى زوانى و:سالم
سازى محيط روانى. براى اينكه افراد بتوانند با برخوردارى از یک روان متعادل با
عوامل.معبظ جود رايظه برقاران كرذة. و در.رسيذن ببه هدفهاق متعالى يكونقتتد.
نيوال به نقل از وار بنج مولفه بهداشت روانى را شامل اين موارد ميداند:
خوب بودن موثر
شايستكى
آزادى عمل يا خودمختارى
داشتن آرزو
کارکرد منسجم و هماهنگ
صفحه 10:
بهداشت روانی - ادامه
مولفه جوب جوین مخت آساره به انن دازد که نهداقنیت وسلامی: روایی
هتگاسی«حال میشود که فرد بترشاز ار آبرژی: بشاش:و امتدوار باشدو
خوشحال و محترم خود را ببیند.
مولغة سانشندگی آشازةاته منزانی دارد که آفراد عمدند در انجام: داتی
کارهای محوله موفق خواهند بود.
مفهوم آزادی عمل و خودمختاری به گونه شایستهای در نظریه رشد یافتگی و
رشد نیافتگی آرجریس تشریح شده است.
آرزو داشتن اشاره به وضعیتی دارد که فرد سالم آرزو میکند وضع بهتری
یابد و فعالیت پیشتری ار خود بزور دهدها کازها با موففیت انجام شوند.
موه کارکزه نتشنجم نو هماهنگ اساره:دارة نة انتکه هرد نعدوان یک JS
درنظر گرفته شود و روابط متقابل بین چهار عامل بالا را بررسی کند.
صفحه 11:
سلامت سازمان
لانت سازماك با:جدمسبار ریادیماتر ار,سلامی جسمی ورریایفرا:
سازمان است.
کشورهای توسعه یافته تا حد بسیار زیادی از لحاظ بهداشت محیط کار و
ایقتی خیتمانی کارکتان خود: موفعیتهای چشمگیزی را بدننتت آوردهاندیا
رعایت اننتانداردها و قاخضهای توشعة اهتمام:عمده آنان :در نسلامت روانی
كان Saal کة بنقشیز یک عامل انتنانی-اجتماعی. اشت تا فیزیکی,
آنچه سازمانهای امروزی را با بحران مواجه کرده این واقعبت است که
طراحی سازمان و شیوههای عملیاتی آن هنوز بر اساس این فرضیه استوار
است که کموذهای ماذی گذشتد قمخان اساشی است.:درحالی که انشان
امروزق آگاه آسنت کة کمبوذهای مهم آمروزه فربوط بة:نیازهایی بجز نیازهای
أوليه براق تأفين حیات و حقط تعاست:
صفحه 12:
از حسن توجه شما
عزيزان سياسكزارم.
بايان
Oe
۹