صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
peferenc, ‏منابع‎ ١ ‏شت عمومى‎ ‏كتاب جامع بهدا‎ ‏كتاب‎ -١ منصور سيد 8 و همكاران 1 دبيلى و ‎eau‏ حسن افتخار اردب و ‎Bae,‏ ‏ضوى ‏ر

صفحه 4:
۲ - درسنامه طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی تلیف :| ک .پارک : ترجمه| دکتر خسرو رفائی شیرپاک زیر دکتر حسن افتخار نظر : اردبیلی

صفحه 5:
3 بهداشت عمومی تألیف : مهندس پریوش حلم سرشت > - بهداشت ‏ اپیدمیولوژی و آمارحیاتی تألیف : دکتر کامران احمدی

صفحه 6:
5 > پرستاری بهداشت جامعه تألیف : لیلی عالی پور و همکاران 6 - اورژانس های طبی پیش بیمارستانی (پایه) مهدی نادری فر (متررجم » هادی شیر,زاد (مترجم )» ‎le,‏ ‏شهرامی (مترجم » سعيده حرم نيا (مترجم » على نيك ضرجام (مترجم » علی شهررامی (مترجم » فرهاد رضوانی (مترجم» هدیه سلطانی (مترجم )

صفحه 7:
*#*بهداشت چیست ؟ *#*بهداشت عمومی : ***اهداف و دامنه فعاليتهاى بهداشت عمومی : ‎-١‏ آموزش بهداشت عمومى ۲- بهداشت مادر و کودک ۳- بهداشت محیط - پیشگیری و کنترل بیماریهای واگیردار و مزمن

صفحه 8:
۵ - خدمات آزمایشگاهی 7 - خدمات پزشکی و پرستاری ۷- خدمات مرتبط با امور جمعیت و تنظیم خانواده ۸- نظارت بر مواد خوراکی . بهداشتی و دارونی ‎-٩‏ خدمات بهداشتی در شرایط اضطراری ‏۰- بررسیهای آماری . تحقیقات و ارزشیابی در امور بهداشتی

صفحه 9:
مختلف تاريخ عمومي در ادوار تكامل بهداشت يخجه توسعه و تاریخچ يران مي در تاريخجه بهداشت عمو 3 2 .> لبمار م قر اه 6 ‎J‏ ۱ 1 امین ‎Lu‏ افر اد از! بهدا در و دامین بيماري سلامت و بی یف تعری سلامت تعریف

صفحه 10:
طیف سلامت و بیماری: بيماري بيماري بيماري بيماري بيماري پر آشکار خفیف متوسط ‏ شدید کشنده تندرستي مرگ 7سلامتی مثبت (سلامتی کامل) 7"سلامتی خوب (سلامتی نسبی)

صفحه 11:
ابعاد سلامتی : سلامتی یک مسئله چند بعدی است . te *بعد چسمی "بعد روانى ‎oo‏ "بعد معنو بعد اجتماعى

صفحه 12:
مهمترین شاخص ها و معيارهاي بهداشتي در جامعه : ۱- شاخص های مربوط به مرگ ومیر ۳- ولادت و باروری ۳- وضعیت تغذیه ۶ اجرای خدمات بهداشتی ۵- میزانیهای ناتوانی 7- میزانهای استفاده ازخدمات

صفحه 13:
۷- بهداشت روانی و اجتماعی ۸- زیست محیطی 4- اقتصادی اجتماعی ۰- سیاست بهداشتی ۱- کیفیت زندگی و غیره عوامل موثر بر بیماری: الف) عوامل بیماری زا ب) عوامل مربوط به میزبان

صفحه 14:
عوامل بیماریزا: **موجودات زنده *#عوامل فیزیکی *#*عوامل تغذیه ای 5 ۱ درون زاد **عوامل شيميايى برون زاد **عوامل مكانيكى *“كمبود يا افزايش و يا نبود يك عامل لازم براى سلامتى الف) عوامل شیمیایی مثل هورمون ها (انسولين» استروزن») و آنزيم ها

صفحه 15:
ب) عوامل غذایی ج) فقدان اندامها مانند تیموس

صفحه 16:
د) فقدان بخشی از اندامها مانند نقایص قلبی ه) عوامل کروموزومی مثل مونگولیسم (داون» » سندرم ترنر) یک کودک مبتلا به سندرم داون. ‎Henle‏ و) عوامل ایمنی شناختی مثل أكاماكلوبولينمى

صفحه 17:
۷- عوامل اجتماعی بیماری زا: عوامل مربوط به میزبان: ۱- ویژگی های جمعیت شناختی ۲- ویژگی های زیست شناختی ۳- ویژگی های اقتصادی - اجتماعی - عوامل مربوط به سبک زندگی

صفحه 18:
تعریخه شلیوه زندگی ریژگی های شیره زندگی شيوه زندگی سالم لابه های تغیبردرشیوه زند کی اقدام برای تصحیح وتفییرشیوه زندگی

صفحه 19:
ثعبین کننده هاي سلامت ‎Determinants of Health‏ *** عوامل وشرايط محيطى » اجتماعی و اقتصادی جامعه ** خدمات بهداشتی ودرمانی ۰ كيفيث ونحوه ارائه آن شيوه زندكى ورفتارهاى بهداشتى افراد جامعه

صفحه 20:

صفحه 21:
(Wedk Prowvtra) : ‏ارثقاء سلامث‎ استراتزى هاى جمهورى اسلامى ايران براى ارتقاء سلامت پیشگیری ‎(®REOEO™OD‏ ( (Dwewer oP Ovikzatra) . ‏بيماري هاي تمدن‎

صفحه 22:
موفقیت در يك برنامه پيشگيري به چه عواملي بستگی دارد؟ ») پيشگيري نخستین» ابتدايي یا ريشه اي 0:۵1 ۲مصصنتس) ©) پيشگيري ‎(primary) J! cau bali!‏ ‎(O‏ بيشكيري ثانويّه يا سطح درّم ‎(secondary)‏ (tertiary) pa che ‏بيشكيري ثلثيه‎ )© جهار سطح بيشكيري: 9

صفحه 23:
تفاوت بین سطوح پیشگیری : هدف پیشگیری نخ نخستین : جلوگیری از پیدایش و برقراری عوامل خطرزای بیماری است . هدف پیشگیری سطح اوّل : کاهش بروز بیماری و انحراف از سلامت است. هدف پیشگیری سطح دوم : کاهش شیوع بیماری یا کوتاه کردن دوره بیماری است . هدف پیشگیری سطح سوم : کاهش عوارض بیماریهاست. عوامل مزثر بر میزان موفقیت در یک برنامه پیشگیری :

صفحه 24:
پیشگیری نخستین پیشگیری سطح اوّل پیشگیری سطح دوّم

صفحه 25:
متي اطبيعى بيمانيها مرحله آمادكى عوامل خطر مرحله قبل از بروز علايم مرحله بالينى بيمارى مرحله ناتوانى مفاهيم عليتى بيماريها

صفحه 26:
فرضیه میکرویی بیماریها علیت ‎chile sip‏ تقسیم بندی عوامل بیماریزا بیماریهای واگیردار طبقه بندی بیماریهای واگیربا توجه به روش انتقال

صفحه 27:
اصطلاحات متداول در اپیدمیولوژی بیماریهای واگیر *** عفونت : آلودگی : *#میزبان : *#میزبان اجباری : *#بیماری عفونی:

صفحه 28:
*# هه كيرى ( عامل :م6 ): *#*بومی( عمط ) : *“انفرادى : *** عفونت فرصت طلب : ی اریهای مشترك انسان و دام ) ‎‘Lovwses‏ (

صفحه 29:
**ريشه کنی بیماری : #*مخزن عفونی : ‎aya‏ عفونت : ‎dala?‏ #دوره کمون : *#دوره واگیری : #۶ جداسازی * **قرنطينه :

صفحه 30:
+ iat **زنجیره عفونت : **روشهای کنترل بیماریهای واگیر : ”ريشه كن كردن مخزن بيمارى ‎gi”‏ راههای انتقال ۷حفظ افراد مستعد **گزارش بیماریهای واگیر : *#*بررسی همه گیریها :

صفحه 31:
‎J‏ مث دا كحت

صفحه 32:
اهداف آموزش بهداشت اهداف آموزش بهداشت ان نظن ‎0٩,‏ : مراحل آموزش بهداشت

صفحه 33:
آموزش بهداشت به اشکال زیر می تواند انجام شود: آموزش انفرادی 7 آموزش گروهی

صفحه 34:

صفحه 35:
نقش مواد و تجهیزات آموزشی در فرایند آموزش : نقش نظریه ها و الگوها در فرایند آموزش بهداشت : نظریه : الگوها - مزایای استفاده از نظریه ها و الگوها :

صفحه 36:
طبقه بندی الگوها و نظریه ها : )- نظریه ها و الگوها یی که برای برنامه ریزی » اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت به کار می روند. 2 نظریه ها و الگوها یی که برای تغییر رفتار از آنها استفاده می شود انواع برنامه های آموزش بهداشت نکات مورد توجه در ارزشيايي صحیح و موثر برنامه هاي آموزش بهداشت

صفحه 37:
بهداشت محیط زیست و جامعر

صفحه 38:
بهداشت محیط زیست آلودگی هوا منابع طبیعی منایع مصنوعی منابع عمده آلودگی هوا ار ۳0۵۵

صفحه 39:
منوکسید کربن اکسیدهای گوگرد اکسیدهای ازت اهم عوامل آلاینده هوا اكسيد كننده هاى فتو شيميائى هيدروكربورها ذرات معلق مواد راديواكتيو اسموگ پدیده های مهم آلودگی هوا اینورژن

صفحه 40:
ثرات آلودگی هوا بر انسان : بهداشت آب آلودگی آب

صفحه 41:
پارامترهای مورد نظر در بررسی خواص آبهای آشامیدنی

صفحه 42:
مهمترین روشهای تصفیه برای آبهای معمولی عبارتنداز :

صفحه 43:
شناسائی کیفیت فیزیکی ۰ شیمیائی و بیولوژیکی فاضلاب :

صفحه 44:
مهمترین روشهای تعیین درجه آلودگی فاضلابها : )- تعيين 8.0.0 0 تسین 0.0.0 © تعيين ۲۵ _رووم DG ‏تعین‎ & T.0.6 0.0 ox -S

صفحه 45:
اکسیژن محلول 000 اهميت جمع آورى و تصفيه فاضلابها: روشهاى دفع فاضلاب در مناطق كم جمعيت

صفحه 46:
تعریف زباله : خطرات ناشی از دفع زباله به طریق غیر بهداشتی : طبقه بندى مواد زايد جامد : )- زباله هاى شهرى : ‎OC‏ زباله هاى صنعتى : ©2- زباله هاى خطرناك : <6- زباله هاى بيمارستانى :

صفحه 47:
جمع آوری و حمل و نقل زباله ها : روش های دفع زباله : - سوزاندن : 0 کمپوست یا کود گیاهی : ©- دفن بهداشتى زباله : فاكتورهاى مهم در انتخاب محل دفن زباله

صفحه 48:
عوارض مسکن ناسالم :

صفحه 49:
بهداشت مواد غذایی تعریف غذا فساد مواد غذایی عوامل عمده موثر در پیدایش آلودگی و فساد مواد غذایی : ۱ - باکتری ها ۲- کیک ها ۳ حشرات

صفحه 50:
تخم > انكل ها لارو ه_آنزيم ها 1 كرما ۷ - رطوبت ۸- نور -اکسیژن ۰ - مجاورت و اضافه شدن مواد خارجی

صفحه 51:
چگونگی آلودگی مواد غذایی در طبیعت : استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در صنایع غذایی "00۵ e ‎@uabsts Oritod Court Point‏ ایور ‎6 ‏( تجزيه و تحليل خطر و كنترل نقطه بحرانى ) ‏نحوه عمل ابن سيستم :

صفحه 52:
اصول کلی در پیشگیری از آلودگی های مواد غذایی : ۱- بهداشت فردی و کنترل سلامت افراد موثر در فرآیند تولید غذا ۲ - بهداشت محیط ۳- رعایت بهداشت از ابتدای تهیه تا لحظه مصرف اصول کلی نکهداری مواد غذایی : ۱- استفاده از سرما

صفحه 53:
۲ کنسرواسیون ۳- خشک کردن - تغلیظ و افزایش فشار اسمزی ۵ - استفاده از نمک ۲ - روشهای دیگر بیماری های ناشی ازغذا :

صفحه 54:
اهداف بهداشت حرفه اي :

صفحه 55:
)- شناسايى © اندازه كيرى © تفسير نتايج و تعيين خطر ( ارزشيابى ) <- اقدامات کنترلی : re اثرات سروصدا

صفحه 56:
روشهای مبارزه با آلودگی صوتی عوامل موثر در بروز سوانج و حوادث از نظر بررسیهای اپیدمیولوژی :

صفحه 57:

صفحه 58:
. : ‏برنامه های بهداشت مدارس‎ pal اصول كلي خدمات بهداشت مدارس

صفحه 59:
گروههای آسیب پذیر معلولیت : توانبخشی : تکنيك های مورد استفاده در توانبخشی :

صفحه 60:
اهمیت ابعاد بلاهای طبیعی : اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری :

صفحه 61:

صفحه 62:

صفحه 63:
مراقبت بهداشتی از يوست : بهداشت مو: بهداشت ناخن بهداشت دست و پا

صفحه 64:
اهم مراقبتهای بهداشتی از دهان و دندان_

صفحه 65:
اقبت ها: اشتم از

صفحه 66:

صفحه 67:
* اشتی از دستگاه * دستگاه تنا oe 5 دستكاه ادا

صفحه 68:
اهم مراقبتهای بهداشتی ‎Gi‏ با ‏اصول تغذیه و بهداشت مواد غذائی ‎ ‏اهم نکاتی که دربهداشت مواد غذائی حائز اهمیت اند ‎ ‎ ‎

صفحه 69:

صفحه 70:

صفحه 71:
خدمات بهداشتی : ویژگی های خدمات بهداشتی : ** مناسب بودن © جامع بودن © كافى بودن در دسترس بودن ‎Og‏ دسترسی داشتن ‎LE 4‏ پرداخت بودن © عملی بودن

صفحه 72:
نظام بهداشتی : مدیریت : منابع : شرایط هدف گذاری : فعالیت اساسی مدیریت : برنامه ریزی : مراحل برنامه ریزی :

صفحه 73:
اجزای اصلی برنامه : مهمترین پیش شرطهاي برنامه ريزي : مراحل مختلف برنامه ريزي :

صفحه 74:
نظام های عرضه خدمات در جهان #*معاونت عمومی ( شیوه مختلط ) *#بیمه خدمات بهداشتی **طب ملى ( بهداشت ملى ) **اشكال بينابين

صفحه 75:
نظام های مراقبت بهداشتی در ان ان **بخش عمومی **بخش خصوصی *#*نظام های پزشکی سنتی #*سازمان های بهداشتی خیربه وزارت بهداشت؛ درمان و آموزش پرشکی

صفحه 76:
سازمان های بهداشت بین المللی : سازمان بهداشت جهانی ۱ (۷۷۳۲۵) : ‎World Health‏ هدق از وش 740 ‎Organization\y‏ عضویت در (۲۷۷]۲۲6 : فعليهاو11110: اس ۲۸۲۰

صفحه 77:
مناطق ششگانه ۷۷۲۲۵ : ‎١‏ منطقه آسياى جنوب شرقى ( 51781300 ) که محل استقرار آن دهلی نو ( هندوستان ) است. ‎ ‏۲ منطقه آفریقا ( 41180 ) که محل استقرار آن برازاویل ( کنگو ) ‏است. ‎ ‏" -قاره آمريكا ( (411180 ) که محل استقرار آن واشینگتن ( آمریکا ) ‏است. ‏6منطته اروپا( ۴2171840 ) که محل استقرار آن کپنهاک ( دانمارک ) ‏است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 78:
© -منطقه شرق مديترانه ( 151/1120 ) كه محل استقرار آن اسكندريه ( مصر) است. 7 منطقه غرب اقیانوس آرام( (۷۷۳16 ) که محل استقرار آن مانیل ( فیلیپین ) است. یونیسف( 116/۳۳[ ) : United Nation International Children,s Emergency Fund

صفحه 79:
GOB I G (Growth Chart ) O (Oral Rehydration ) B (Breast Feeding ) I (Immunisatio n) UB) ۷ UrbarsBasic Services

صفحه 80:
ساخما ۰ ها

صفحه 81:
مراقبت های اولیه بهداشتی (PHC ) Primary Health Care

صفحه 82:
رک الگوی ذهنی نظام مبتنی بر مراقبت های اوّلیه بهداشتی بر ساخت عملیاتی ‎Sue,‏ رش احزاء ‎oe oo‏ ROSES ee بهداشت حرفه بإقداشت دهان و دندان

صفحه 83:

صفحه 84:
شبکه بهداشتی . درمانی ‎Maal!‏ ‏**امتياز نمال نظام شبکه بهداشت و درمان ايران : واحدهای ارائه کننده خدمات بهداشتی اولیه : ای اد انشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی . درمانی

صفحه 85:
مرکز بهداشت دا تاه شبکه بهداشت و درمان شهرستان a پلی کلینیک بیمارستان مرکز بهداشت تخصصی شهرستان شهلرستان مرکز آموزش بهورزی ‎ee ea 1‏ مركز بهداشتى درماتى مركز بهداشتى درمانى + _— £ پایگاه بهداشت || پایگاه بپهداشت || پلیگاه بهداشت | | خانه || خانه خانه ضميمه شهری شهری بهداش || بهداش | | بهداش 1 ترا ت روستای || روستای || روستای قمر قمر قمر خانه بهداش

صفحه 86:
سطوح مختلف رکه شرح وظایف واحدهای ارائه کننده خدمات بهداشتی درمانی : خانه بهداشت مهمترین وظایف خانه بهداشت : * مرکز بهداشتی درمانی روستایی

صفحه 87:
2 *#* پایگاه بهداشت ۲ ری زر تفاوت وظایف پایگاه و خانه بهداشت : اهم وظایف پایگاه بهداشت : ‎a 8 00 ۱ 8‏ % مرکز بهداشتی درمانی سهری : ‎0 ۷ 4 ae ‏مراکز بهداشتی درمانی شهری‎ * ‏روستایی‎

صفحه 88:
** مرکز بهداشت شهرستان : اشت ث

صفحه 89:
تکمیل فرم اطلاعات منطقه شماره گذاری منازل و خانوارها درج اطلاعات سرشماری در پرونده خانوار درج اطلاعات بهداشت محیط در بازدید از منزل در پرونده خانوار تکمیل فرم بازدید سالیانه خانوار درج اطلاعات سرشماری در زیج حیاتی بازدید منزل سرشماری شناسایی زا محیطی مناطق شناسایی جمعیتی مناطق

صفحه 90:
دفاتر موجود در خانه بهداشت : فرم های موجود در خانه بهداشت :

صفحه 91:
دمم ‎A‏ ل 3

صفحه 92:
جمعیت بر حسب سن و 30-34 40-44 منطقه و جنس سن (سال) | کمتر از یکسال 1-4 5-9 10-14 15-19 20-24 مرد روستای اصلیٍ زن مرد روستای قمر © ذن مرد زن

صفحه 93:
60-64 65-69 70-74 985 بیشتر

صفحه 94:
اکولوژی تعاریف اکولوژی : تقسیمات اکولوژی : مطالعه اکولوژی براساس شرایط مطالعه : مطالعه اکولوژی براساس مسایل موردمطالعه : مطالعه اکولوژی به اعتبارمحیط موردمطالعه : قلمرواکولوژی : موضوع علم اکولوژی : جمعیت : عوامل موّثربرتراکم : اجتماع : اکوسیستم :

صفحه 95:
زیستگاه : زیستخوان : جریان انرژی دراکوسیستم : ترازتروفیک ( مراحل مختلف سیرانرژی ) : نواع زنجیره غذایی :

صفحه 96:
اپیدمیولوژی تفاوت کار اپیدمیولوژیست‌ها و پزشکان انواع مدل ها در اپیدمیولوژی مدل مثلث اپیدمیولوز محيط عامل مدل مثلث اپیدمیولوژی کل ۱ -مدل مثلت ابیدمیولوژی

صفحه 97:
عوامل بیولوژیک محيط عوامل شیمیایی و فیزیکی شکل ۲ -مدل چرخ مدل اعتقاد به سلامتی با باور بهداشتی

صفحه 98:
مد Category معلول + Category شگل ۲ -مدل استخوان ماهی Subeategory 1 Category Category Category Category J Subcategory Subsategory 1 Tertiary category

صفحه 99:
ag oS ‏ف‎ ‎a3 ve‏ ل مصرف دایان پیهاا ری " فشارخت مواد غذایی یهاگ خون ‏ود ‏و اف ‎(The spider’s web) .JyScc Spi Jae 6 ‏شکل‎

صفحه 100:
انواع ایدصولوژی ابيدميولوزى توصيفى (ورهص جود 00)» تحليلى (لحشف-6). ‎(Rewvspevive) 55 i555‏ ‎(Prospective) 55 ois)‏ ‎(Exported) 65125‏ سرولوزى (لح بحام ع8 )

صفحه 101:
طبیعی ( مبتلا شدن به بیماری ) pubs, * مصنوعی ( واکسیناسیون ) ۳ طبیعی ( مادر زادی ) Sys * مصنوعی ( تزریق ایمنو گلوبولین )

صفحه 102:
نوع واكسن 36۶ .هپاتیت فلج!طفلل| سه كانه؛ فلج اطفال,هپاتیت ‎B‏ ‏سه گانه.فلج اطفال سه گانه, فلج اطفال,هپاتیت ‎B‏ ‎MMR‏ ‏سه گانه.فلج اطفال MMR Juhl ‏سه گانه,فلج‎ توضیحات درکودکان زیریکسال.مقداردوز نصف دزبالغین است. شامل سرخکءسرخجه.اوربون

صفحه 103:
ایمنسازی کودکان ۱-۶ سال که دروقت مقرر مراجعه نکرده اند! سه گانه,فلج اولين مراجعه اطفال,0)2 13 1۷۲1۷113 هپاتیت 13 یکماه بعدازاولین مراجعه سه گانه,فلج اطفال.هپاتیت 13 یکماه بعد ازدومین مراجعه سه گانه,فلج اطفال سه گانه,فلج ۲ ماه تایکسال بعد ازسومین: مراجعه اطفال (یادآوراول)»هیاتیت 13 5 سه كانهءفلج ‎MMR (299,913) Jub! lle 8‏

صفحه 104:
ایمنسازی افراد ۷-۱۸ ساله که دروقت مقررمراجعه نکرده اند!! اولین مراجعه یکماه بعد ازاولین مراجعه یکماه بعد ازدومین مراجعه آماه تایکسال بعد ازسومین مراجعه ۰سال بعد ازچهارمین مراجعه دوگانه ویزه بزرگسالان اطفال 11/171/113 هپاتیت 18 دوگانه ویژه بزرگسالان»فلج اطفال»هياتيت 13 دوكانه ويزه بز كسالانءفلج اطفال دوگانه ویژه بزرگسالان وتکرارآن هرده سال

صفحه 105:
ایمنسازی زنان سنین باروری( ۱۵-۴۹)فاقد سابقه واکسیناسیون باواکسن ویژه دوگانه بزر کسالان اول دوم سوم چهارم حداقل فاصله یک ماه شش ماه درصدمحافظت Ae ۹۵ aa ۹۹ طول دوره ایمنی سه سال ينج سال ده سال تايايان سن بارورى

صفحه 106:
ایمنسازی علیه هپاتیت0)د رگروههای پرخطر نوبت زمان تزربق اول دراولین مراجعه دوم یکماه بعدازنوبت اول سوم شش ماه بعدازنوبت اول انواع واکسن هاءمقدار,راه تجویز وشرایط نگهداری آنها

صفحه 107:
نام سه گان(0۳) OD ATss,s کزاز(۲1) BCG MMR اطفال Beste ماهیت توكسوئيد كزازوديفترى وباكترى کشته شندة سياه سرقة اتوكسوئيد كزازوديفترىإخردسالان وبزركسالان) توکسوئید کزاز باسیل کلمت وگرن ویزوض های زنده قعی شدد سرخک سرخجه.وریون ویروس سه گانه زنده ضعیف شده 0۳۷ فلج اطفال مقداروراه تجويز ۰( سى سی تزریق تازیر یکسال۱(۰سی سی داخل جلدى براى يكسال وبالاترازآن */دسى سى زيرجلدى قطره خوراكى ویروس کشته شده 1۳۷ آنتی ژن سطحی ویروس شرايط نكهدارى دريخجال (۸-۲)درجه «طبقه میانییاپائینی (۸-۲)درچه .طبقه (۸-۲)درچه .طبقه (۸-۲)درچه «طبقهفوقانی (۸-۲)درجه طبقهفوقانی (۸-۲)درجه.طبقه فوقانی *سی سی زیرجلدی با عضلانی ووه اسان عدن وان" ‎eV‏ ‏سند ياليزيها وتالاسمى 'اسى سى عضلاتى'

صفحه 108:
بهداشت محیط بیمارستان : نوع ميكرب محل عفونت ای کولی > مجرای ادرار» زخم های جراحی پروتئوس > مجرای ادرار» زخم های جراحی انتروکوکوس > مجرای ادرار استافیلو کووکوس > زخم های جراحی کلبسیلا --> مجرای ادرار » دستگاه تنفس پسودوموناس >مجرای ادرار » زخم های جراحی, دستگاه تفس انتروباکتر > مجرای ادرار استرپتوکوک --- دستگاه تنفس

صفحه 109:

-1کتاب جامع بهداشت عمومی مؤلفان :دکتر حسین حاتمی ،دکتر سید منصور رضوی ،دکتر حسن افتخار اردبیلی و همکاران – 2درسنامه طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی تألیف :ک .پارک :ترجمه دکتر خسرو رفائی شیرپاک زیر نظر : دکتر حسن افتخار اردبیلی – 3بهداشت عمومی تألیف :مهندس پريوش حلم سرشت – 4بهداشت ،اپیدمیولوژی و آمارحیاتی تألیف :دکتر کامران احمدی – 5پرستاری بهداشت جامعه تألیف :لیلی عالی پور و همکاران 6ـ اورژانس های طبی پیش بیمارستانی (پایه) مهدی نادری فر (مترجم) ،هادی شیرزاد (مترجم) ،رضا شهرامی (مترجم) ،سعیده خرم نیا (مترجم) ،علی نیک فرجام (مترجم) ،علی شهرامی (مترجم) ،فرهاد رضوانی (مترجم)، هدیه سلطانی (مترجم) بهداشت چیست ؟ ‏بهداشت عمومی : ‏اهداف و دامنه فعاليتهای بهداشت عمومی : -1آموزش بهداشت عمومي -2بهداشت مادر و کودک -3بهداشت محيط -4پيشگيري و کنترل بيماريهاي واگيردار و مزمن - 5خدمات آزمايشگاهي - 6خدمات پزشکي و پرستاري -7خدمات مرتبط با امور جمعيت و تنظيم خانواده -8نظارت بر مواد خوراکي ،بهداشتي و داروئي -9خدمات بهداشتي در شرايط اضطراري -10بررسيهاي آماري ،تحقيقات و ارزشيابي در امور بهداشتي تاريخچه توسعه و تکامل بهداشت عمومي در ادوار مختلف تاريخ تاريخچه بهداشت عمومي در ايران اهميت بهداشت در کنترل بيماريها و تامين سالمت افراد تعريف سالمت و بيماري تعریف سالمت طیف سالمت و بیماری: بيماري بيماري تندرستي غير آشکار خفيف ‏سالمتی مثبت (سالمتی کامل) ‏سالمتی خوب (سالمتی نسبی) بيماري متوسط بيماري شديد بيماري کشنده مرگ ابعاد سالمتی : سالمتی یک مسئله چند بعدی است . ‏بعد جسمی ‏بعد روانی ‏بعد معنوی ‏بعد اجتماعی مهمترين شاخص ها و معيارهاي بهداشتي در جامعه : -1شاخص هاي مربوط به مرگ ومير -2والدت و باروري -3وضعيت تغذيه -4اجراي خدمات بهداشتي -5ميزانهاي ناتواني -6ميزانهاي استفاده ازخدمات -7بهداشت رواني و اجتماعي -8زيست محيطي -9اقتصادي اجتماعي -10سياست بهداشتي -11کيفيت زندگي و غيره عوامل موثر بر بیماری: الف) عوامل بیماری زا ب) عوامل مربوط به میزبان عوامل بیماریزا: ‏موجودات زنده ‏عوامل فیزیکی ‏عوامل تغذیه ای ‏عوامل شیمیایی ‏عوامل مکانیکی درون زاد برون زاد ‏کمبود یا افزایش و یا نبود یک عامل الزم برای سالمتی الف) عوامل شیمیایی مثل هورمون ها (انسولین ،استروژن )،و آنزیم ها ب) عوامل غذایی ج) فقدان اندامها مانند تیموس د) فقدان بخشی از اندامها مانند نقایص قلبی هـ) عوامل کروموزومی مثل مونگولیسم (داون ، ،سندرم ترنر) یک کودک مبتال به سندرم داون. و) عوامل ایمنی شناختی مثل آگاماگلوبولینمی سندرم ترنر -7عوامل اجتماعی بیماری زا: عوامل مربوط به میزبان: -1ویژگی های جمعیت شناختی -2ویژگی های زیست شناختی -3ویژگی های اقتصادی – اجتماعی -4عوامل مربوط به سبک زندگی تعريف شيوه زندگی ویژگی های شيوه زندگی شيوه زندگی سالم اليه های تغييردرشيوه زندگی اقدام برای تصحيح وتغييرشيوه زندگی تعيين كننده هاي سالمت ‏Determinants of Health ‏عوامل وشرايط محيطی ،اجتماعی و اقتصادی جامعه ‏خدمات بهداشتی ودرمانی ،كيفيت ونحوه ارائه آن ‏شيوه زندگی ورفتارهای بهداشتی افراد جامعه غذا امنيت آزادي ارتباطات مسكن نيازهاي انسان سالم معنويت خودشكوفايي و نوآوري و خالقيت درآمد و تفريح سالم آموزش و فرهنگ و اطالعات خدمات سالمت ارتقاء سالمت )Health Promotion( : استراتژی های جمهوری اسالمی ايران برای ارتقاء سالمت پیشگیری ) ) PREVENTION بيماري هاي تمدن (،)Diseases of Civilization اهداف علم پزشكي موفقيت در يك برنامه پيشگيري به چه عواملي بستگی دارد؟ )1پيشگيري نخستين ،ابتدايي يا ريشه اي ))primordial چهار سطح پيشگيري: )2پيشگيري اّو ليه يا سطح اّو ل ()primary )3پيشگيري ثانوّيه يا سطح دّو م ()secondary )4پيشگيري ثالثّيه يا سطح سّو م ()tertiary نوتواني تفاوت بين سطوح پيشگيری : هدف پيشگيری نخستين : جلوگيری از پيدايش و برقراری عوامل خطرزای بيماری است . هدف پيشگيری سطح اّو ل : كاهش بروز بيماری و انحراف از سالمت است. هدف پيشگيری سطح دّو م : كاهش شيوع بيماری يا كوتاه كردن دوره بيماری است . هدف پيشگيری سطح سّو م : كاهش عوارض بيماريهاست. عوامل مؤثر بر میزان موفقیت در یک برنامه پیشگیری : مدل ارتقاء سالمت و سطوح پيشگيري سير طبيعی بيماريها مرحله آمادگی عوامل خطر مرحله قبل از بروز عاليم مرحله بالينی بيماری مرحله ناتوانی مفاهيم عليتی بيماريها فرضيه ميكروبی بيماريها عليت چند عاملی تقسيم بندی عوامل بيماريزا بيماريهای واگيردار طبقه بندی بيماريهای واگيربا توجه به روش انتقال اصطالحات متداول در اپيدميولوژی بيماريهای واگير ‏عفونت : ‏آلودگی : ‏ميزبان : ‏ميزبان اجباری : ‏بيماری عفونی: همه گيری ( :) Epidemic ‏بومی( : ) Endemic ‏انفرادی : ‏عفونت فرصت طلب : ‏بيماريهای مشترك انسان و دام ( :) Zoonoses ريشه كنی بيماری : ‏مخزن عفونی : ‏منبع عفونت : ‏حامل: ‏دوره كمون : ‏دوره واگيری : ‏جداسازی : ‏قرنطينه : ناقل : ‏زنجيره عفونت : ‏روشهای كنترل بيماريهای واگير : ‏ريشه كن كردن مخزن بيماری ‏قطع راههای انتقال ‏حفظ افراد مستعد ‏گزارش بيماريهای واگير : ‏بررسی همه گيريها : اهداف آموزش بهداشت اهداف آموزش بهداشت از نظر : WHO مراحل آموزش بهداشت آموزش بهداشت ‏KA آموزش بهداشت به اشكال زير می تواند انجام شود: -1آموزش انفرادی -2آموزش گروهی رسانه : نقش مواد و تجهيزات آموزشی در فرايند آموزش : نقش نظریه ها و الگوها در فرايند آموزش بهداشت : نظریه : الگوها : مزایای استفاده از نظریه ها و الگوها : طبقه بندی الگوها و نظریه ها : -1نظریه ها و الگوها یی که برای برنامه ریزی ،اجرا و ارزشیابی برنامه های آموزش بهداشت و ارتقاء سالمت به کار می روند. -2نظریه ها و الگوها یی که برای تغییر رفتار از آنها استفاده می شود. انواع برنامه های آموزش بهداشت نكات مورد توجه در ارزشيابي صحيح و موثر برنامه هاي آموزش بهداشت بهداشت محيط زيست و جامعه بهداشت محيط زيست آلودگی هوا منابع عمده آلودگی هوا منابع طبيعی منابع مصنوعی منوكسيد كربن اكسيدهای گوگرد اهم عوامل آالينده هوا اكسيدهای ازت اكسيد كننده های فتو شيميائی هيدروكربورها ذرات معلق مواد راديواكتيو اسموگ پديده های مهم آلودگی هوا اينورژن اثرات آلودگی هوا بر انسان : هدف كلی در مبارزه با آلودگی هوا بهداشت آب آلودگی آب منابع آلوده كننده آبها : پارامترهای مورد نظر در بررسی خواص آبهای آشاميدنی مهمترين روشهای تصفيه برای آبهای معمولی عبارتنداز : تعريف فاضالب و انواع آن شناسائی كيفيت فيزيكی ،شيميائی و بيولوژيكی فاضالب : مهمترين روشهای تعيين درجه آلودگی فاضالبها : -1تعيين B.O.D -2تعيين C.O.D -3تعيين T.O.C -4تعيين T.S -5تعيين D.O ‏T. S.S ‏T. D.S اکسیژن محلول DO اهميت جمع آوری و تصفيه فاضالبها: روشهای دفع فاضالب در مناطق كم جمعيت تعريف زباله : خطرات ناشی از دفع زباله به طریق غیر بهداشتی : طبقه بندی مواد زاید جامد : -1زباله های شهری : -2زباله های صنعتی : -3زباله های خطرناک : -4زباله های بیمارستانی : جمع آوری و حمل و نقل زباله ها : روش های دفع زباله : -1سوزاندن : -2کمپوست یا کود گیاهی : -3دفن بهداشتی زباله : انتخاب محل دفن زباله فــاکـتـورهـای مهـم در انتخاب محل دفن زباله بهداشت مسكن معيارهای اصول اساسی مسكن بهداشتی : عوارض مسكن ناسالم : بهداشت مواد غذایی تعریف غذا فساد مواد غذایی عوامل عمده مؤثر در پیدایش آلودگی و فساد مواد غذایی : 1ـ باکتری ها 2ـ کپک ها 3ـ حشرات 4ـ انگل ها 5ـ آنزیم ها تخم الرو 6ـ گرما 7ـ رطوبت 8ـ نور 9ـ اکسیژن 10ـ مجاورت و اضافه شدن مواد خارجی چگونگی آلودگی مواد غذایی در طبیعت : استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در صنایع غذایی HACC ‏P ‏Hazard Analysis Critical Control Point ( تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقطه بحرانی ) نحوه عمل این سیستم : اصول کلی در پیشگیری از آلودگی های مواد غذایی : 1ـ بهداشت فردی و کنترل سالمت افراد مؤثر در فرآیند تولید غذا 2ـ بهداشت محیط 3ـ رعایت بهداشت از ابتدای تهیه تا لحظه مصرف اصول کلی نگهداری مواد غذایی : 1ـ استفاده از سرما 2ـ کنسرواسیون 3ـ خشک کردن عمل بالنچینگ 4ـ تغلیظ و افزایش فشار اسمزی 5ـ استفاده از نمک 6ـ روشهای دیگر بیماری های ناشی ازغذا : بهداشت حرفه ای اهداف بهداشت حرفه اي : اصول بهداشت حرفه اي : -1شناسایی -2اندازه گیری -3تفسیر نتایج و تعیین خطر ( ارزشیابی ) -4اقدامات کنترلی : سروصدا اثرات سروصدا روشهای مبارزه با آلودگی صوتی عوامل موثر در بروز سوانح و حوادث از نظر بررسيهای اپيدميولوژی : تقسيم بندی حوادث پيشگيری از حوادث بهداشت مدارس اهم اهداف بهداشت مدارس: اهم برنامه های بهداشت مدارس : اصول كلي خدمات بهداشت مدارس گروههای آسيب پذير معلوليت : توانبخشی : تكنيك های مورد استفاده در توانبخشی : بالهای طبيعی : اهميت ابعاد بالهای طبيعی : اقدامات بهداشتی در شرايط اضطراری : بهداشت فردی بهداشت فردی مراقبت بهداشتی از پوست : بهداشت مو: بهداشت ناخن بهداشت دست و پا اهم مراقبتهای بهداشتی از دهان و دندان اهم مراقبتهای مختلف از چشم اهم مراقبت های بهداشتی از گوش اهم مراقبتهای دستگاه تنفس اهم مراقبتهای دستگاه گوارش اهم مراقبتهای بهداشتی از دستگاه گردش خون اهم مراقبتهای دستگاه اداری اهم مراقبتهای دستگاه تناسلی اهم مراقبتهای بهداشتی از دستگاه حركتی اهم مراقبتهای بهداشتی از دستگاه عصبی اصول تغذيه و بهداشت مواد غذائی اهم نكاتی كه دربهداشت مواد غذائی حائز اهميت اند خواب ورزش مخدرات و محركات بهداشت روانی خدمات بهداشتی : ویژگی های خدمات بهداشتی : مناسب بودن جامع بودن کافی بودن در دسترس بودن دسترسی داشتن قابل پرداخت بودن عملی بودن نظام بهداشتی : مدیریت : منابع : شرایط هدف گذاری : 4فعالیت اساسی مدیریت : برنامه ریزی : مراحل برنامه ریزی : اجزای اصلی برنامه : مهمترين پيش شرطهاي برنامه ريزي : مراحل مختلف برنامه ريزي : نظام های عرضه خدمات در جهان ‏معاونت عمومی ( شیوه مختلط ) ‏بیمه خدمات بهداشتی ‏طب ملی ( بهداشت ملی ) ‏اشکال بینابین نظام های مراقبت بهداشتی در ایران ‏بخش عمومی ‏بخش خصوصی ‏نظام های پزشکی سنتی ‏سازمان های بهداشتی خیریه وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی سازمان های بهداشت بین المللی : سـازمـان بهداشت جهانی ( : )WHO ‏World Health ‏Organization هدف از تشکیل : WHO عضویت در : WHO فعالیت : WHO های مناطق ششگانه : WHO 1ـ منطقه آسیای جنوب شرقی ( ) SEAROکه محل استقرار آن دهلی نو ( هندوستان ) است. 2ـ منطقه آفریقا ( ) AFROکه محل استقرار آن برازاویل ( کنگو ) است. 3ـ قاره آمریکا ( ) AMROکه محل استقرار آن واشینگتن ( آمریکا ) است. 4ـ منطقه اروپا ( ) EUROکه محل استقرار آن کپنهاک ( دانمارک ) است. 5ـ منطقه شرق مدیترانه ( ) EMROکه محل استقرار آن اسکندریه ( مصر) است. 6ـ منطقه غرب اقیانوس آرام ( ) WPROکه محل استقرار آن مانیل ( فیلیپین ) است. یونیسف ( : ) UNICEF ‏United Nation International Children,s ‏Emergency Fund GOB I G ( Growth Chart ) O ( Oral Rehydration ) B ( Breast Feeding ) I ( Immunisatio n ) UB ( ( S Urban Basic Services UND P UNFP A FAO ILO World Bank IR : سازمان های غیر دولتی مراقبت های اّو لیه بهداشتی ( )PHC ‏Primary Health ‏Care الگوی ذهنی نظام مبتنی بر مراقبت های اّو لیه بهداشتی شت بهدا ت زیر :ساخت عملیاتی بهداش کودک اجزاء زش ذیه و غ اطال ع ترب ا ی ت ت م انتسدانر نیروی دیری ک ت یات سا خ ت م ا ن پ ژوهش آم ود ت سالم و ت مادر وسیو بهب آب داش سینا ه ای اسا ن به وا ک تأمی بیماری ریهای ای حیط ما روه نترل وا نی ی م ا ن ب ان ن د ک تر م ر ی در ی داش واگ ساده تأم به بهداشت حرفه ای بهداشت دهان و دندان سی خ ان اقدا م ب ی ن ب خش ی اصول اساسی مش ا ر ک ت ع اث معه جا جامعه دالت رب خشی تکنو ل و ژ ی من ا د ا سب غام ب ر ن ا م ه های هو اد ه خانو بهد اشتی حد وا لین تی اّو داش جاع به ح ار سط ین اّول جاع ح ار سط م ین دّو ج اع ح ار ن سط سّومی سطوح مختلف عرضه خدمات شبکه بهداشتی ،درمانی ایران ‏امتیاز های نظام شبکه بهداشت و درمان ایران : واحدهای ارائه کننده خدمات بهداشتی اّو لیه : نظام بهداشت شهرستان در جمهوری اسالمی ایران دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی مرکز بهداشت دانشگاه شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلی کلینیک تخصصی مرکز بهداشت شهرستان بیمارستان شهرستان مرکز آموزش بهورزی مرکز بهداشتی درمانی شهری پایگاه بهداشت ضمیمه پایگاه بهداشت شهری مرکز بهداشتی درمانی روستائی پایگاه بهداشت شهری روستای قمر خانه بهداش ت روستای قمر خانه بهداش ت روستای قمر خانه بهداش ت خانه بهداش ت ضمیمه سطوح مختلف شبکه : شرح وظایف واحدهای ارائه کننده خدمات بهداشتی درمانی : خانه بهداشت مهمترین وظایف خانه بهداشت : مرکز بهداشتی درمانی روستایی پایگاه بهداشت شهری : تفاوت وظایف پایگاه و خانه بهداشت : اهم وظایف پایگاه بهداشت : مرکز بهداشتی درمانی شهری : مراکز بهداشتی درمانی شهری روستایی مرکز بهداشت شهرستان : محورهای کلی برنامه های مرکز بهداشت شهرستان : بیمارستان شهرستان : مدیریت شبکه شهرستان : شناخت جمعیتی ــ زیست محیطی تهیه کروکی مناطق : منطقه تکمیل فرم اطالعات منطقه بازدید منزل شناسایی زیست محیطی مناطق شماره گذاری منازل و خانوارها درج اطالعات سرشماری در پرونده خانوار درج اطالعات بهداشت محیط در بازدید از منزل در پرونده خانوار تکمیل فرم بازدید سالیانه خانوار درج اطالعات سرشماری در زیج حیاتی سرشماری بهداشتی شناسایی جمعیتی مناطق شناخت جمعیتی ــ زیست محیطی مناطق دفاتر موجود در خانه بهداشت : فرم های موجود در خانه بهداشت : خ رداد ار من به زیج حیاتی : ت هش دیب دی ن رور ف اس فند دی آذر تیر زیج حیاتی سال 13 م رد دا آب شه ریو هر م ان جمعیت بر حسب سن و جنس منطقه و جنس سن ( سال ) کمتر از یکسال 1-4 5-9 10 - 14 15 - 19 20 - 24 25 - 29 30 - 34 35 - 39 40 - 44 روستای اصلی مرد زن روستای قمر مرد زن کل مرد زن 45 - 49 50 - 54 55 - 59 60 - 64 65 - 69 70 - 74 75 - 79 80 - 84 85و بیشتر جمع تعاريف اكولوژي : اكولوژي تقسيمات اكولوژي : مطالعه اكولوژي براساس شرايط مطالعه : مطالعه اكولوژي براساس مسايل موردمطالعه : مطالعه اكولوژي به اعتبارمحيط موردمطالعه : قلمرواكولوژي : موضوع علم اكولوژي : جمعيت : عوامل مؤثربرتراكم : اجتماع : اكوسيستم : زيستگاه : زيستخوان : جريان انرژي دراكوسيستم : ترازتروفيك ( مراحل مختلف سيرانرژي ) : انواع زنجيره غذايي : اپیدمیولوژی تفاوت کار اپیدمیولوژیست‌ها و پزشکان انواع مدل ها در اپیدمیولوژی مدل مثلث اپيدميولوژي مدل چرخ ()Wheel Model مدل اعتقاد به سالمتي يا باور بهداشتي مدل استخوان ماهي مدل شبکه عّل ّي ت انواع اپيدميولوژي ،)Descriptive( اپيدميولوژي توصيفي ،)Analytical( تحليلي )Retrospective( گذشته نگر ،)Prospective( آينده نگر ،)Experimental( تجربي )Serological(سرولوژي ایمني ذاتي اكتسابي فعال غير فعال طبيعي ( مبتال شدن به بيماري ) مصنوعي ( واكسيناسيون ) طبيعي ( مادر زادي ) مصنوعي ( تزريق ايمنو گلوبولين ) واكسن : سن بدوتولد نوع واکسن توضیحات درکودکان زیریکسال،مقداردوز ، BCGهپاتیت ،Bفلج اطفال نصف دزبالغین است. 2ماهگی سه گانه ،فلج اطفال،هپاتیت ‏B 4ماهگی سه گانه،فلج اطفال 6ماهگی سه گانه ،فلج اطفال،هپاتیت ‏B 12ماهگی ‏MMR 18ماهگی سه گانه،فلج اطفال 6-4سالگی سه گانه،فلج اطفالMMR، شامل سرخک،سرخجه،اوریون ایمنسازی کودکان 1-6سال که دروقت مقرر مراجعه نکرده اند! اولین مراجعه سه گانه،فلج اطفال،MMR،BCG،هپاتیتB یکماه بعدازاولین مراجعه سه گانه،فلج اطفال،هپاتیتB یکماه بعد ازدومین مراجعه سه گانه،فلج اطفال 6ماه تایکسال بعد ازسومین مراجعه سه گانه،فلج اطفال(یادآوراول)،هپاتیتB 6-4سالگی سه گانه،فلج اطفال(یادآوردوم)MMR، ایمنسازی افراد 7-18ساله که دروقت مقررمراجعه نکرده اند!! اولین مراجعه دوگانه ویژه بزرگساالن،فلج اطفال،MMR،هپاتیتB یکماه بعد ازاولین مراجعه دوگانه ویژه بزرگساالن،فلج اطفال،هپاتیتB یکماه بعد ازدومین مراجعه دوگانه ویژه بزرگساالن،فلج اطفال 6ماه تایکسال بعد ازسومین مراجعه دوگانه ویژه بزرگساالن،فلج اطفال،MMR،هپاتیتB 10سال بعد ازچهارمین مراجعه دوگانه ویژه بزرگساالن وتکرارآن هرده سال ایمنسازی زنان سنین باروری( )15-49فاقد سابقه واکسیناسیون باواکسن ویژه دوگانه بزرگساالن نوبت حداقل فاصله درصدمحافظت طول دوره ایمنی اول - 0 0 دوم یک ماه 80 سه سال سوم شش ماه 95 پنج سال چهارم یکسال 99 ده سال پنجم یکسال 99 تاپایان سن باروری ایمنسازی علیه هپاتیتBدرگروههای پرخطر نوبت زمان تزریق اول دراولین مراجعه دوم یکماه بعدازنوبت اول سوم شش ماه بعدازنوبت اول انواع واکسن ها،مقدار،راه تجویز وشرایط نگهداری آنها نام ماهیت مقداروراه تجویز شرایط نگهداری دریخچال سه گانه()DPT توکسوئید کزازودیفتری وباکتری کشته شده سیاه سرفه 5/0سی سی تزریق عضالنی ()8-2درجه ،طبقه میانی یاپائینی دوگانه)DT)،dT توکسوئید کزازودیفتری(خردساالن وبزرگساالن) 5/0سی سی تزریق عضالنی ()8-2درجه ،طبقه میانی یاپائینی کزاز()TT توکسوئید کزاز 5/0سی سی تزریق عضالنی ()8-2درجه ،طبقه میانی یاپائینی ‏BCG باسیل کالمت وگرن 05/0سی سی داخل جلدی تازیر یکسال1/0،سی سی داخل جلدی برای یکسال وباالترازآن ()8-2درجه ،طبقه فوقانی ‏MMR ویروس های زنده ضعیف شده سرخک ،سرخجه،اوریون 5/0سی سی زیرجلدی ()8-2درجه ،طبقه فوقانی ویروس سه گانه زنده ضعیف شدهOPV- قطره خوراکی ()8-2درجه ،طبقه فوقانی ویروس کشته شده ‏IPV 5/0سی سی زیرجلدی یا عضالنی آنتی ژن سطحی ویروس زیر10سال5/0سی سی،باالی 10سال 1سی سی،دیالیزیها وتاالسمی 2سی سی عضالنی فلج اطفال هپاتیتB فلج اطفال بهداشت محیط بيمارستان : عفونت بيمارستاني : نوع ميكرب اي كولي پروتئوس انتروكوكوس استافيلوكوكوس كلبسيال پسودوموناس انتروباكتر استرپتوكوك محل عفونت مجراي ادرار ،زخم هاي جراحي مجراي ادرار ،زخم هاي جراحي مجراي ادرار زخم هاي جراحي مجراي ادرار ،دستگاه تنفس مجراي ادرار ،زخم هاي جراحي ،دستگاه تنفس مجراي ادرار دستگاه تنفس

62,000 تومان