صفحه 1:

صفحه 2:
وظایف بهداشت محيط ‎a‏ بر كيفيت آب آشاميدني از نقطه آبكير تا نقطه ‎2S‏ وف ؛ از فظر باکتریولوزيك و شیمیایی" 1 ‏2 کنترل دفع بهداشتي فاضلاب ‏۵ عظارت بر دفح فتحیح زبالة ‏" نظارت بر اماکن تهیه و توزیع مواد غذايي _ ‏" نظارت بر اماکن عمومي ( مساجد » حمام , آرایشگاهها و ‏ارت بر بهقاشت.معيفا مدارس. .و مهة كودكها ‏نا نظارت بر بهداشت محيط بيمارستانها و مراكز بهداشتي درماني ‏لآ نظارت بر بهداشت مسكن ‏" مبارزه و کنترل حشرات و جوندگان با اولویت بندي بهسازي ‏" نظارت بر بهداشت خوابگاهها و سربازخانه ها و زندانها ‏| اجراي عملیات بهسازي محیط روستاها طبق دستورالعمل ‏" تشکیل جلسات کارگروه بهداشت ؛ درمان و تامین اجتماعي و ‏| اجراي برنامه هاي مبارزه با دخانیات کنترل آلودگی هوا در محیطهای کوچك " جمع آوري اطلاعات و آمار و تحلیل آنها

صفحه 3:
بهداشت محبط مدارس

صفحه 4:
اجراي بهداشت محیط در مدارس رورت نازه هرا که * کثرت و انبوهی جمعیت در بر گیرنده خدمات که حدود چند میلیون دانش آموز در حسال حاضر در کشسور خود داریسم. آسیسب بذیری اراد تحست پوشسش برنامه بالا اسست. *بهداشت محیط مدرسه بر سلامت روان دانش آموزان تاثير گذار است.

صفحه 5:
= مب تفس ست نورتهويه دما > يروصدا حص امكانات ايمنسى سابل دبشكد مقابله با حوادث ورخدادها = ومائل بيشكيرى و حوادث ور ی ۳ نظافت و باکیسزگی آموزشگاه. سیستم جمع آوری و دفع بهداشتی زباله و فاضلاب = تجهیزات استاندارد و ..

صفحه 6:
کارخانجات صنعتي. شیم محل دفن زباله و فاضلاب ‎٠:‏ شهري ‎wee‏ وعداو دباغ خانه. ارگاه. کوره آجر پزي و محل انباشت کود بیمارستان. تیمارستان . كو زندان .,خطوط رآه آهن. ‎ieee.‏ ‏حریم كابلهاي فشار قوي. خطوط ‎Zale‏ ۱ ‎oa‏ بنزین. پست زميني “ و محل عرضه انبارهاي 3 و منفجره و تركيبات

صفحه 7:
حداقل فاصله نا درصورت اجتناب مدرسه درنزديك بایدحد اقل 0 متر با مراکز ذکر شده فاصله داشته باشد.

صفحه 8:
معیار مساحت مناسب جهت احدات مدرسه تعداد طبقات: ابتدايي ‎as‏ حتي الامكان دو طبقه دييرستان ‏ و هنرستان حداکثر چ متناسب با تعداد دانش آموزان مدارس ابتدايي حداقل 2000 متر براي 100 نفر دانش آموز به اضافه هزار ‎sly eyo pio‏ هر 100 نفر محصل اضافي مدارس راهنمايي و متوسطه حداقل 4000 متر مریع براي 100 نفر دانش آموز به اضافه 1000 متر مربع براي 100 نفر محصل اضافي متناسب با دوره :ابتدايي , راهنمايي. متوسطه متناسب ‎Bib‏ 201 معاونت تربیت بدني و تندرستي وضوابط سازمان نوسازي توسعه و تجهیز مدارس و استاندارد ملي 2086 موسسه استاندارد و تجقیقات: صنعتن: انراق

صفحه 9:
؟ييش بيني حداقل نيم متر فضاي سبز به ازاي هر دانش اموز. *محوطه مدرسه بايد با آسفالت يا | پتون مفروش گردد.

صفحه 10:
)30 ۳/۷ ضاي كلاس #حدلقل سطح برای هر داننش آموز #حداقل ارتفاع سقف #حداکثر ابصاد قابل . قبول كلاس طول و ۷ متر عسرض

صفحه 11:
دبوارهاي گلاس ‎A‏ کاس لا خشک #بسسدون درز سراف »حداقل تا ارتفاع ينجره ها 7 مفروش از سنك مناسب *رنک آمیزی شده مطابق با جدول رنگ آمیزی فضاهای موزشی. “تمهيدات لازم جهت عدم انتقال صوت به كلاس مجاور

صفحه 12:
شرایط کف گلاسها و راهروها و پله ها مسقاوم مسطح قابسل شستشو غیسر لفسزنده

صفحه 13:
شرايط سقف كلاسها صطاف ۱ بدون درز و شكاف 3 به رنسک رون

صفحه 14:
تا مر #دارای نسسور کافی “در معرض دید کامل دانسش آمسوزان “با رنك سبسز غير براق ©“فاصله از اولين رديف دانش آموزان حد اقل متر

صفحه 15:
۰ ۱ + 0 سیستم گر مایسشی كلاسها و ابسمنی 6درجه جزارت مناسبین 21218 درجه سأانتي گراداست: ۰ * رطوبت 60-50 درصد * وسايل كرمايشي: * بخاريهاي كازي استاندارد ياشند 11 وكازهاي توليدي به خارج آز كلاس هدايت شوند و فضاي كلاس را يكنواخت كرم نمايد و خطر اتش سوزي وجود نداشته باشد. #وسايل اعلام و أطشاء حرق موجود باشد. * مدرسه بايستي داراي راههاي 0 ورودي و خروجي اضطراري مشخص شده با رنگ سبز باشد و جداقل:جو زاه فزاز بزاي مواقع اضطراري پیش بيني شود. $

صفحه 16:
* حداکثر ارتفاع پله 18 سانتي متر و حداقل عرض پله 30 سانتي متر وحداقل طول پله 1.3متر * تجهيز درب و پنجره هاي مشرف ۲۲ به فضاي خارج به تور سيمي. © تجهیز پنجره هاي طبقات فوقاني به تردضاستت با كعبت * انتقال کلاس دانش آموزان خردسال به طبقات پایین تر * ايجاد بالکن و تراس مرتبط با کلاس ممنوع است.

صفحه 17:
‎Lay! ys‏ آبخوری ‏* کت آنجوری بانسيي فابل نستسو و داراي شیب مناسب و کافي به طرف مجراي فاضلاب باشد. ‏7 دیوار لبه و اطراف آيخوري از جنس قابل بستستتيشتوبا نشد ‏* رای سبرسناسب‌ا آبرسردکن ‏باشد. ارتفاع آبخوري متناسب با ‏سن دانش آموزان بين 75 تا ‏0 سانتي متر باشد. ‏براي هر 45 فر حد اقل بك بذ ‏آبخوري بايستي بيش بيني شود. ‎< ‎

صفحه 18:

صفحه 19:
شرایط بهداشتی توالتها.. * به ازای هر ۴۰ نفر حد اقل یک چشمه توالت بایستی در نظر گرفته شود. ساخت سرویس های بهداشتی بایستی بر اساس آیین نامه ماده ۱۳ قانون مواد خوراکی آشامیدنی و بهداشتی وضوابط و معبارهای طراحی فضاهای آموزشی و پرورشی سازمان نوسازی بلشد

صفحه 20:
شرایط بهداشتی دستضویها *به ازای هسر ۶۰ نفر یک ۱ شير دستشويى لازم است. #ارتفاع دستشوییها متناسب با سن دانسش آمسوزان در دوره‌های مختلف ۵ الی ۷۰ سانتی متر از سطح زمین باشد.

صفحه 21:
استفاده ازصابون مایع در دستشوییها فسروری بسوده که بسهتسر است توسط مسخزن ابست صابون مابع و لولهكشى روى دستشوبيها انجام شود.

صفحه 22:
‎eas ۰ ۰‏ نحوه دفع فاضلاب مدرسه *#بر اساس استاف‌دارد هسای موجود طراحی و اجرا شود *در مناطسق فاقسه سیستسم فاضلاب از چاه جاذب و با سيتيك تانک استفاده شسود. *حجم سپتیک تانسک يا چاه جاذب بایستی بسا توجه به ظرفیت مدرسه محساسبه و تعسین گردد.

صفحه 23:
فور كلاسها 0 “*حتي الامكان در كلاسها از نور طبيعي استفاده شود وپنجره ها سمت چپ كلاس و حدودا يك پنجم سطح كلاس قرار كيرد. #نور مصنوعي باید داراي حداقل شدت روشنايي برابر 300الي 500 لوکس باشد و خيرگي ایجادنکند.

صفحه 24:
باتوجه به اینکه دانش آموزان درسنین مدرسه علاومبیر سه:وغده غذايین اصلنبه میان وعده نیز نیاز دارند ودربیشتر مواقع اين نیازرا از طریق موادغذايي موجود درتعاوني يا بوفه مدرسه تامین مي کنند.ازاین رو ضرورت دارد علاوه. بر ارائة آموزشهاي بهداشتي و تغذیه اي . توجه ویژه اي به مواد غذايي عرضه شده نحوه تهیه وتوزیع ,مکان عرضه وفروشنده معطوف گردد. واين امر زماني امکان پذیر مي باشد که ‎gully‏ + کازگتان»مدرسه و داتش: آنوران قعالانه مشارکت داشته باشند و مسئولیت نظارت بر روند کمي وكيفي تغذیه درمدارس را رليرت تكو اين ان سورت قد قطعا در حفظ سلامت داتش آموزان موثر خواهد بود.

صفحه 25:
6 Tommy 7 ssh ‏الزامی در در بودن و های‎ ur وجود بوفه نه تنها لام بلکه ضروري است و در ‎plas‏ 7 مدارس دنیا اين مکان وجود دارد. ضرورت آن بیشتر در مدارس ابتدايي و راهنمايي به چشم مي خورد چون اکثر كودكان با صبحانه ناكافي راهي كلاس هاي درس مي شوند, بنابراين ذخاير قندي شان كاهش مي يابد و مغز كارايي خود را از دست مي دهدٍ و در يادگيري مفاهیم مي شوند. اين موضوع یعنی خوردن صبحانه بسیار حایز آهمیت است و باید در خانواده ها نهادینه شودچون کودکان ساعات مهم و اولیه روز را در مدرسه مي گذرانند, ‎wisi‏ در این ساعت ها هم باید مورد توجه وبژه قرار گیرد.

صفحه 26:
ویژگیهای یک بوفه بهداشتی در مدرسه ظ ‎ .1‏ کارکنان بوقه باید کارت بهداشتي داشته باشند و ‏2 گواهینامه بهداشت عمومي را از آموزشگاههاي ‏بهداشت اصناف دریافت کنندو نکات بهداشت فردي را رعا کنند . ‏4 درمكاني واقع شده باشد که دانش آموزان به راحتي به آن دسترسي داشته باشند. ‏5 درمعرض دید وکنترل مسئولان واحدآموزشي باشد ‏> از محل جمع آوري زباله و سرویس هاي بهداشتي فاصله ‏داشته باشد. ‎ ‎ ‏درو پنجره سالم داشته باشد. کف وديوارهاي آن قابل شستشو و بدون درز و شکاف باشد درو پنجره آن به توري مجهز باشد. سطل زیاله قابل شستشو و مجهز به کیسه زباله داشته ‏باشد. ‏3 به پیشخوان ومبزار سالم باروكش قابل شستشو مجهز ‎ ‎10 ‎ ‏7 قفسه بندي جهت چیدن مواد غذايي وکمد براي قراردادن سایر وسایل داشته باشند ‏13 درحد امکان یخچال داشته باشد. 4 آب سالم و بهداشتي داشته باشد.

صفحه 27:
موادغذایی قابل عرضه “مجاز: شماره بهره برداری و ساخت» سری ساخت, نام و نشانی کارخانه,علامت استاندارد , تاریخ تولید و انقضا #ساندویچ دارای پروانه ساخت معتبر( ‎aS‏ بهداشتی, پروانه بهداشتی, شماره پروانه ثبت, پروانه تاسیس, پروانه بهره برداری

صفحه 28:
جدول موادغذایی ‎hls‏ خشکبان خَرما و | اشامل : ته رادم ‎sae‏ ناد مرميتي : ناذا مهتدة ‎١‏ فندق انواع مغزها ,نخودجي , توت خشك ‎٠‏ انجير: ‎Low Jal.‏ رها اس نم أنواع قروه ‎SUES‏ ‎lures Sea Ne‏ 1 وه ياه امك ل را اتج هاي آن بسته بندي شده) 3 نوشيدني آب ميوه هاي طبيعي و دوغ بدون كاز (ياستوريزه و استريليزه) لا ‎imal‏ آنه معدني ‎aoe a‏ شامل ‏ سينا ‎١‏ تارك ‎٠‏ رتقال امور تسق شده و ‏ضدعفوني شده و وکیوم شده در بسته بندي يك نفره ‏5 بيسكويت , كيك انواع بيسكويت , كيك و كلوجه ترجيحاً از انواع غني ‏و كلوجه شده .سبوس دار و تهيه شده با روغن داراي اسيدجرب باترانس زیر10 درصد 6 . لقمه سالم شامل : نان و پنیر و گردو , نان و پنیر و خیار , نان و پنیر ‏وگوجه فرنگي , نان و کره و عسل , نان و تخم مرغ پخته ‎

صفحه 29:
+ مواد غذايي غير قابل عرضه *کالباس *بسکویت های کرمدار *خوراکیهای با فساد و آلودگی زیاد: سالاد الویه © خوراكيهاى زياد سرخ شده * محصولات غذايى بدون بسته بندى *؟محصولات بسته بندی فاقد مشخصات ذكر شده ؟محصولات غذایی وارداتی فاقد مجوز ورود »انوع يفكها , چرس ‎SEAT‏ ,توناناة., [دا مهن . همچنین محصولات غذايي بدون بسته بندي ويا تي که فاقد پروانه ساخت وكدبهداشتي ل أن مسر ‎١‏ اقح 1 البو تدس

صفحه 30:
av ‏سیر مدارس‎ Nee ‏پاستوریزه؛‎ - ‏فقط به تعداد مصرف یک روز ( نگهداری تا زمان مصرف د‎ - =e ‏یخچال)‎ ‏كنترل تاريخ انقضا‎ - ‏استفاده از نى (يوش مناسب و يروانه ساخت)يا ليوان‎ - ‏بهداشتى اختصاصى‎ ‏عدم بازكردن بسته شير با وسايل آلوده‎ - ‏-عدم مصرف شیر دارای بو و رنگ نامناسب, بریدگی ودلمه‎ ‏شدن و بادکردگی غیرطبیعی‎ ‏ریختن در سطل زباله پس از مصرف‎ - ‏شستن دست با آب و صابون قبل از مصرف‎ - ‏*استرلیزه: مصرف 1 تا 2 هفته , حداکثر یک ماه‎ ‏جلوگیری از آسیب فیزیکی به بسته هاى نز‎ ‏وجود انبار مناسب در صورت ذخیره‎

صفحه 31:
ستاك فوریت های سلامت محیط ٠. ذر صورت مشاهده هر كونه تخلف بهدا در خصوص مسایل بهداشت محیط. بهداشت بهداشت آب. بهداشت مواد غذایی و وضعیت بهدا: محل های کسب. می توانید با شماره ۸ ۱۶۷ ستاد فوریتهای‌سلامت محیط کشور و یا با ۵۳۴۷۰۰۲۲ - ۰۳۶۱ ستاد قوریتهای سلامت محیط ..

صفحه 32:
اهمه باه درا تسبح همعاري) دست در دست هم دهیم به مهر ميهن خويش را كنيم آباد

صفحه 33:
اه 51 دام الهس بيه نسي ‎ed‏ ‎Raed a ۳‏

 ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ وظايف بهداشت محيط نظارت مستمر بر كيفيت آب آشاميدني از نقطه آبگير تا نقطه مصرف ،از نظر باكتريولوژيك و شيميايي كنترل دفع بهداشتي فاضالب نظارت بر دفع صحيح زباله نظارت بر اماكن تهيه و توزيع مواد غذايي نظارت بر اماكن عمومي ( مساجد ،حمام ،آرايشگاهها و )... نظارت بر بهداشت محيط مدارس و مهد كودكها نظارت بر بهداشت محيط بيمارستانها و مراكز بهداشتي درماني نظارت بر بهداشت مسكن مبارزه و كنترل حشرات و جوندگان با اولويت بندي بهسازي نظارت بر بهداشت خوابگاهها و سربازخانه ها و زندانها اجراي عمليات بهسازي محيط روستاها طبق دستورالعمل تشكيل جلسات كارگروه بهداشت ،درمان و تامين اجتماعي و پيگيري مصوبات اجراي برنامه هاي مبارزه با دخانيات كنترل آلودگي هوا در محيطهاي كوچك جمع آوري اطالعات و آمار و تحليل آنها بهداشت محيط مدارس اجراي بهداشت محيط در مدارس ضرورت دارد چرا كه: ‏ ‏ ‏ شرايط بهداشتي محيط مدرسه... . نبايستي در مس ير و مج اورت عوامل آلودگي زاباشد . كارخانجات صنعتي .شيميايي. محل دفن زباله و فاضالب شهري دامداري مرغداري دباغ خانه. كشتارگاه. كوره آجر پزي و محل انباشت كود نبايستي در جوار: بيمارستان .تيمارستان .گورستان. زندان .خطوط راه آهن .بزرگراهها. حريم كابلهاي فشار قوي. خطوط گاز رساني. پمپ ب نزين .پس ت زمي ني فش ار قوي و مح ل عرض ه انباره اي م واد محترق ه و منفج ره و تركيب ات شيميايي باشد. حداقل فاصله تا مكانهاي نامناسب بامدرسه درصـورت اجتنـاب ناپـذيـري سـاخـت مدرسـه درنـزديك محيط هاي نامناسـب بايدحد اقل 500متر با مراكز ذكر شده فاصـله داشتـه باشد. معيارمساحت مناسب جهت احداث مدرسه ابتدايي وراهنمايي حتي االمكان دو طبقه دبيرستان و هنرستان حداكثر چهار طبقه مدارس ابتدايي حداقل 2000متر براي 100نفر دانش آموز به اضافه هزار متر مربع براي هر 100نفر محصل اضافي مدارس راهنمايي و متوسطه حداقل 4000متر مربع براي 100نفر دانش آموز به اضافه 1000متر مربع براي 100نفر محصل اضافي :ابتدايي ،راهنمايي ،متوسطه معاونت تربيت بدني و تندرستي وضوابط سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس و استاندارد ملي 2086موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران پيش بيني حـداقل نيم م تر فض اي سبـز ب ه ازاي ه ر دانـش آموز. ‏محوط ه مدرس ه بايد ب ا آس فالت ي ا بتـون مف روش گردد. فضاي كالس ‏ ‏ ‏ ديوارهاي كالس ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ شرايط كف كالسها و راهروها و پله ها شرايط سقف كالسها تابلوكالس ‏ ‏ ‏ ‏ سيستم گرمايـشي كالسها و ايـمني درجه حرارت مناسب بين 21-18 درجـه سانتـي گراداست. رطوبت 60-50درصد وسايل گرمايشي: بخـاريـهاي گ ازي استـانـدارد باشند وگازهاي تولي دي ب ه خـارج از كالس ه دايت ش وند و فضـاي كالس را يكن واخت گـرم نماي د و خطـر آتش سوزي وج ود نداش ته باشـد. وسايـل اعالم و اطـفاء حريـق موجود باشد. مدرس ه بـايستي داراي راهـهاي ورودي و خـروجي اضـطراري مشخص شده با رنگ سبـز باش د و ح داقل دو راه ف رار ب راي مواقـع اض طراري پيش بي ني شود. شرايط ايمني محيطي حداكثر ارتفاع پله 18سانتي متر و حداقـل عرض پله 30سانتـي متـر وحداقـل طول پله 1.3متر تجهيز درب و پنجره هاي مشـرف به فضـاي خارج به تور سيـمي. تجهيز پنجره هاي طبقات فوقاني به نرده مناسـب يا كتيبـه. انـتقـال كالس دانش آمـوزان خردسـال به طبـقات پاييـن تـر ايـجاد بالكن و تـراس مرتـبط با كالس ممنــوع است. ك ف آبخ وري بايستـي قاب ل شستـشو و داراي شيـب منـاسـب و كافـي به طرف مجراي فاض الب باشـد. دي وار لب ه و اط راف آبخ وري از جنس قابـل شستشوباشد. داراي ش ير مناسـب ي ا آب سـرد كن باش د .ارتف اع آبخ وري متنـاسـب با سـن دانـش آم وزان بيـن 75ت ا 100س انتي متر باشد. براي هر 45نفر ح د اق ل ي ك شير آبخ وري بايس تي پيش بي ني شود. آبخوري بايـــد خارج از سرويـس هاي بهداشتـي و بـا حداقل 15متر فاصله احداث گردد.       . حتي االمكان در كـالسـها از نـور طبيـــعي استـفـاده شـود وپنجره ها سمت چـپ كالس و حدودا يـك پنجـم سطـح كـالس قرار گيـرد. ‏نـور مصنوعـي بايـد داراي حداقـل شـدت روشنايـي برابر 300الـي 500لوكـس باشد و خيـرگي ايجادنكند. مقدمه باتوجه به اينکه دانش آموزان درسنين مدرس ه عالوه بر سه وعده غ ذايي اص لي ب ه مي ان وعده ن يز ني از دارن د ودربيش تر مواق ع اين نيازرا از طريق موادغذايي موجود درتعاوني ي ا بوف ه مدرس ه ت امين مي کنن د،ازاين رو ض رورت دارد عالوه ب ر ارائ ه آموزش هاي بهداش تي و تغذي ه اي ،توج ه وي ژه اي ب ه م واد غ ذايي عرض ه ش ده نح وه تهي ه وتوزيع ،مک ان عرض ه وفروش نده معط وف گردد .واين امر زماني امکان پذير مي باشد ک ه وال دين ،کارکن ان مدرس ه و دانش آم وزان فعاالن ه مش ارکت داش ته باش ند و مس ئوليت نظ ارت ب ر رون د کمي وکيفي تغذیه درمدارس را بپذيرند چنانچه اين ام ر صورت پذيرد قطعا در حفظ س المت دانش آموزان موثر خواهد بود. بوفه مدارس وجود بوفه نه تنها الزم بلكه ضروري است و در تمام مدارس دنيا اين مكان وجود دارد .ضرورت آن بيشتر در مدارس ابتدايي و راهنمايي به چشم مي خورد چون اكثر كودكان با صبحانه ناكافي راهي كالس هاي درس مي شوند ،بنابراين ذخاير قندي شان كاهش مي يابد و مغز كارآيي خود را از دست مي دهد و در يادگيري مفاهيم درسي ،به خصـــوص دروسي مثل رياضي دچار اشكال مي شوند .اين موضوع يعني خوردن صبحانه بسيار حايز اهميت است و بايد در خانواده ها نهادينه شودچون كودكان ساعات مهم و اوليه روز را در مدرسه مي گذرانند ،تعذيه در اين ساعت ها هم بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد. .1 کارکنان بوفه بايد کارت بهداشتي داشته باشند و .2 گواهينامه بهداشت عمومي را از آموزشگاههــــاي .3 بهداشت اصناف دريافت كنندو نکات بهداشت فردي را رعايت کنند . .4 درمکاني واقع شده باشد که دانش آموزان به راحتي به آن دسترسي داشته باشند. .5 درمعرض ديد وکنترل مسئوالن واحدآموزشي باشد .6 از محل جمع آوري زباله و سرويس هاي بهداشتي فاصله داشته باشد. .7 درو پنجره سالم داشته باشد. .8 کف وديوارهاي آن قابل شستشو و بدون درز و شکاف باشد. .9 درو پنجره آن به توري مجهز باشد. .10 سطل زباله قابل شستشو و مجهز به کيسه زباله داشته باشد. .11 به پيشخوان وميزکار سالم باروکش قابل شستشو مجهز باشد. .12 قفسه بندي جهت چيدن مواد غذايي وکمد براي قراردادن ساير وسايل داشته باشند .13 درحد امکان يخچال داشته باشد. .14 آب سالم و بهداشتي داشته باشد. موادغذایی قابل عرضه ‏مجاز :شماره بهره برداری و ساخت ،سری ساخت ،نام و نشانی کارخانه،عالمت استاندارد ،تاریخ تولید و انقضا ‏ساندویچ دارای پروانه ساخت معتبر( کد بهداشتی، پروانه بهداشتی ،شماره پروانه ثبت ،پروانه تاسیس، پروانه بهره برداری) جدول موادغذایی قابل عرضه رد ي ف موادغذايي فهرست موادغذايي 1 خشكبار ،خرما و انواع مغزها شامل :پسته ،بادام ،گردو ،بادا مزميني ،بادا مهندي ،فندق ،نخودچي ،توت خشك ،انجيرخشك ،كشمش ،آجيل سويا وخرما (بسته بندي شده) ،انواع ميوه خشك 2 شير و فرآورده هاي آن انواع شير ،انواع ماست ،كشك ،پنير (پاستوريزه ،استريليزه بسته بندي شده) 3 نوشيدني آب ميوه هاي طبيعي و دوغ بدون گاز (پاستوريزه و استريليزه) ،ماءالشعير ،آب معدني 4 ميوه 5 بيسكويت ،كيك و كلوچه شامل :سيب ،نارنگي ،پرتقال ،موز شسته شده و ضدعفوني شده و وكيوم شده در بسته بندي يك نفره انواع بيسكويت ،كيك و كلوچه ترجيحًا از انواع غني شده ،سبوس دار و تهيه شده با روغن داراي اسيدچرب باترانس زير 10درصد 6 لقمه سالم شامل :نان و پنير و گردو ،نان و پنير و خيار ،نان و پنير وگوجه فرنگي ،نان و كره و عسل ،نان و تخم مرغ پخته ← مواد غذايي غير قابل عرضه ‏سوسیس ‏کالباس ‏بسکویت های کرمدار ‏خوراکیهای با فساد و آلودگی زیاد :ساالد الویه ‏خوراکیهای زیاد سرخ شده ‏محصوالت غذایی بدون بسته بندی ‏محصوالت بسته بندی فاقد مشخصات ذکر شده ‏محصوالت غذایی وارداتی فاقد مجوز ورود ‏انواع پفکها ،چیپس ،يخمک ،نوشابه ،آدامس ،شکالت ،و ...همچنين محصوالت غذايي بدون بسته بندي ويا محصوالتي که فاقد پروانه ساخت وکدبهداشتي وتاريخ مصرف مي باشند جلوگيري کنند. شیر مدارس پاستوریزه: فقط به تعداد مصرف یک روز ( نگهداری تا زمان مصرف در یخچال) کنترل تاریخ انقضا استفاده از نی (پوش مناسب و پروانه ساخت)یا لیوان بهداشتی اختصاصی عدم بازکردن بسته شیر با وسایل آلودهعدم مصرف شیر دارای بو و رنگ نامناسب ،بریدگی ودلمه شدن وبادکردگی غیرطبیعی ریختن در سطل زباله پس از مصرف شستن دست با آب و صابون قبل از مصرف استرلیزه :مصرف 1تا 2هفته ،حداکثر یک ماه جلوگیری از آسیب فیزیکی به بسته های شیر وجود انبار مناسب در صورت ذخیره دست در دست هم دهیم به مهر میهن خویش را کنیم آباد

51,000 تومان