30 صفحه
864 بازدید
13 بهمن 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:

صفحه 2:
بهداشت در مدارس يكي از فعالیت هاي مهم بهداشت مدارس« آموزش بهداشت » است. هدف: بالا بردن سطح دانش بهداشتي و در نهایت ایجاد تغییر مطلوب در رفتار دانش آموزان و انتقال آن به خانواده ها است. گروه هاي هدف: دانش آموزان؛ والدين: معلمين و ساير کارکنان مي باشند.

صفحه 3:
الف)حیطه هاي آموزش بهداشت حیطه شناختي یا آگاهي سازي بعد اول در آموزش بهداشت ۰ اطلاع دادن به مردم درباره آنچه باید در زمینه يك زندگي سالم بدانند مي باشد. آگاهي دریافت ۰ سازماندهي» تفسیر و ارتباط دهي اطلاعاتي است که حواس ما به جمع آوري آنها مبادرت مي ورزد. آموزش بهداشت از سطح آگاهي شروع مي شود و نتیجه آگاهي برخورداري از دانش و اطلاعات است. 6 حیطه نگرشي یا عاطفي بعد دوم کسب نگرش مناسب نسبت به رفتار یا عمل بهداشتي است . نگرشها مستقیماًقابل مشاهده نیستند و از رفتارها به نگرش پي میبریم. ©. حيطه رواني- حركتي يا تغيير رفتار يكي از مباحث اساسي در آموزش بهداشت اين است كه ببينيم كدام رفتار ها در مردم به طور مستقیم یا غیرمستقیم باعث وقوع بيماري مي شود و كدام رفتارها به حفظ و يا ارتقاي سلامت مردم كمك مي كنند . هدف نهايي در آموزش بهداشت: دستيابي مردم به رفتارهاي فردي و جمعي مناسب در رابطه با امور سلامت و بهداشت است.

صفحه 4:
ب)روشهاي آموزش بهداشت در مدارس برنامه آموزش بهداشت مدارس را به صور مختلف مي توان اجرا کرد. متداولترین روشها در اين زمینه عبارتند از : 1 روش سخنراني: سخنراني ها با استفاده از وسایل سمعي -بصري مناسب نظير اسلاید ارائه میشود. 2 بحث گروهي کاربرد روش بحث گروهي: * هنگامي که بخواهیم افراد را نسبت به مسائل مشترك آگاه و علاقه مند سازیم. * جهت ایجاد رابطه اجتماعي مطلوب بین افراد به منظور تصمیم گيري در زمینه انجام کار * تغییر نگرش

صفحه 5:
7 TT : ‏آموزش بهداشت با استفاده از فرصت هاي مناسب‎ .9 ‏ارزش اين روش به اين است كه كه در جريان فرصتهاي خاص دانش آموز خود‎ Nay ‏شاهد عيني بوده و از طریق تحريك راههاي مختلف حسي با موضوع ارتباط‎ ‏مي كند و در نتيجه اثر این آموزش در ذهن وي ماندني تر و استوارتر خواهد بود.‎ ‏آموزش از طریق برنامه هاي سازمان یافته:‎ . مثل تعیین سوالات نقاشي ©. تجربه مستقیم با بهره گيري از خود دانش آموزان: مثل اجرا و توضیح مسايلي در زمینه پيشگيري از حوادث .مقررات ايمني و یا واکسیناسیون 0. راهنمايي و آموزش فردي در جهت مسايلي که دانش آموز از مطرح شده آن در جمع ناخشنود مي شود. . گردش علمي یا فعالیت تجربي ‎GUIS‏ که بیرون از کلاس»آزمایشگاه یا کتابخانه صورت مي گیرد و شامل مطالعات مستقیم درباره مسنله»ءجمع آوري اطلاعات از طریق مشاهده و پرسشنامه مي باشد. ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
©. ايفاي نقش استفاده از نمايش است كه دانش آموزان موقعيت خود را براي كسب ارتباط و مهارتهاي حل مشكل و درك موقعيتها به صورت نمايشي انجام مي دهند. ©. از طريق نمايش عملي كارها به وسيله آموزش دهنده » مثلاً جكونكي مسواك زدن دندانها 0 . تشکیل نمایشگاه به طور مثال در زمینه بهداشت دهان و دندان »كمكهاي اولیه و مقررات ايمني 0 . استفاده از وسایل کمک آموزشي مثل فیلم. عکس و... © . از طریق بحث و نظر خواهي بخصوص در مدارس راهنمايي و دبیرستان

صفحه 7:
سدرجه بندي آموزش بهداشت در سالها و مقاطع مختلف تحصيلي: دوره ابتدايي: کودکان در دوره ابتدايي باید در زمینه هاي زیر آموزش ببینند: ‎٩‏ بهداشت فردي ‏بهداشت دهان و دندان » آموزش در مورد دندانهاي شيري و دائمي و آسیب پذيري مرحله دنداني 0 تا 10 سالگي و تاکید بر استفاده صحیح از مسواك (همراه با آموزش عملي) ‏0. تغذیه و بهداشت مواد غذايي » اهمیت عادات غذايي خوب و ... ‎P‏ بيماري هاي شایع سنین مدرسه و آموزش در خصوص بيماريهاي واگیر و روشهاي ‏پيشگيري از اين بیماریها 0. بهداشت روان ‏0 ضرورت بهداشت محیط در خانه: مدرسه. محله و شهر ‏۵ سوانح و حوادث +توجه به مسائل ايمني براي پيشگيري از سقوط » غرق شدگي؛ تصادفات ©. مسايل مهم بيداشتي در محل زندگي ‏0. اهمیت استراحت و خواب در تجدید قوا و تامین سلامت ‏0 . اهمیت دستگاه تتفس و آموزش تنفس صحیح ‎

صفحه 8:
ب- دوره رآهنمايي و متوسطه: در دوره راهنمايي و متوسطه موضوعات زیر باید آموزش داده شود: 0 بهداشت فردي 2 بهداشت دهان و دندان 9- بهداشت دوران بلوغ <- اهمیت تغذیه در سنین بلوغ ©- اهميت واکسیناسیون ©- بهداشت محيط و حرفه اي و اهميت آن در تامين سلامت انسان » چگونگي مبارزه با انكلها و حشرات موذي و .. ‎“P‏ مسايل جمعيتي و مشكلات ناشي از رشد بي رويه جمعيت ‏0 نظام ارائه خدمات بهداشتي درماني ‎

صفحه 9:
0.- بيماريهاي واگیردار و غیر واگیردار مهم براي نوجوانان مانند (انگل هاي روده اي» بيماريهاي آميزشي. ایدز» بهداشت روان) 0- سوانح و حوادث 0)-سمسایل مهم بهداشتي در محل زندگي در دبيرستانهاي دخترانه نیز باید مسایل مختلفي در زمینه بهداشت خانواده مورد بحث و گفتگو قرار گیرد از قبیل : 1 اهمیت تغذیه و بهداشت در دوران بارداري . اثرات سوء مصرف خودسرانه داروها خصوصاً در جریان بارداري . اثرات سوء ابتلا به بيماريهاي عفوني در جریان بارداري . نحوه مراقبت از نوزاد . شناخت مزاياي شير مادر و تغذيه تكميلي . مراقبتهاي كوك در © سال اول زندكي

صفحه 10:
ج- نکات آموزشي ضروري براي والدین دانش آموزان: )-آشنايي با نیاز ها و مشکلات بهداشتي فرزندان در سنین مدرسه نقش والدین در رشد و تکامل فرزندان 2-اهمیت معاینات سالانه دانش آموزان <بهداشت فردي و خانواده بهداشت دهان و دندان ‎O‏ -بهداشت محیط ‏2 -بهداشت روان ‏© -بهداشت دوران بلوغ ‏©- تغذيه و بهداشت مواد غذايي ‎ID‏ بيماري هاي شایع در سنین مدرسه ‏0 واکسیناسیون ‏©0 سوانح و حوادث 9 -مشکلات ناشي از رشد بي رویه جمعیت <6 -مسایل بهداشتي مهم در محل زندگي ‎

صفحه 11:
د-آموزش معلمان و سایر کارکنان مدرسه: آموزش معلمان و سایر کارکنان مدرسه خصوصاً سرایدار» خدمتگذار» متصدیان بوفه مدارس از طریق مراکز بهداشتي درماني توسط پزشك و کاردان هاي بهداشتي انجام مي كيرد.

صفحه 12:
— بهداشت محیط مدارس: فعاليتهايي که در جهت اجراي ضوابط و مقررات بهداشتي مدرسه انجام مي كيرد مهمترین نکات عبارتند از : مکان احداث مدرسه :ٍ مدرسه نباید در مسیر و مجاورت منابع آلاینده هاي محیط از جمله کارخانجات شيميايي و یا در جوار گورستان »خطوط راه آهن » سر و صداهاي ناخوشایند و ... واقع شده باشد . محوطه مدرسه باید داراي وسعت کافي بوده و حداقل ۵ تا متر مربع براي هر دانش آموز در نظر گرفته شده باشد. براي جلوگيري از ایجاد گرد و غبار و امکان شستشو » کف حیاط از آسفالت و یا بتون و يا مصالح و غیر لغزنده و مشابه پوشیده شده باشد و اخذ صلاحیت بهداشتي جهت احداث و تاسیس از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي لازم الا جرا مي باشد.

صفحه 13:
©- ساختمان مدرسه : مواردی از قبیل سقف» روشنایی» تهویه کلاسها » درجه حرارت مناسب» کپسول ضد حریق » دستشویی» راه فرار اضطراری و.... د ۰ ۱ ‎eos 5‏ هه بر ان دی ‎-O‏ آب آشامیدنی مدرسه ‏© براي مبارزه با کمبود فلوراید دهان شویه با سدیم فلوراید توصیه مي شود ‎

صفحه 14:
بخش دوم:اراته خدمات بهداشتي درماني به دانش آموزان این مراقبت ها عبارتند از : * انجام معاینات غريالگري نظارت بر وضعیت تغذیه دانش اموزان * پيشگيري از بيماري هاي واگیردار شایع در سنین مدرسه * پيشگيري از حوادث و سوانح

صفحه 15:
معاینات غربالگري: منظور از معاینات غربالگري جستجوي بيماري یا اختلال به وسیله آزمون هاي عملي و سریع + معايته و روثن,افائ,ذيكر در افزاذئ استاكه ظاهزاً سالم يهانظر. في ززطيقة. ادر مرلقبت هاي بهداشتي درماني دانش آموزان » برخي از بيماري و نقايصي مانند اختلالات رشد مشکلات بينايي و شنوايي » بيماري هاي لثه و پوسيدگي دندان» كواتر و كم خوني » اختلالات رفتاري» انحراف ستون فقرات توسط این روش به صورت سالانه دنبال مي شود. معاینات غربالگري دانش آموزان پایه اول ابتدايي و اول راهنمايي » در بدو ورود به مدرسه و نیز دانش آموزان سایر پایه انجام مي ‎OS‏ نتیجه معاینات در فرم « مراقبت هاي بهداشتي درماني دانش آموزان » ها در طول سال تحصيلي طبق فرم در سامانه سیب ثبت شده و سپس پيگيري مي شوند.

صفحه 16:
ندازه گيري قد و وزن دانش آموزان: ین روش براي پي بردن به وضعیت رشد دانش آموزان » اندازه گيري قد و وزن آنها و ایسه آن با استانداردها مي باشد . استفاده از اندازه گيري وزن و قد شاخص هاي مختلفي تعيين مي كردد كه مهمترین آنها اخص نمایه توده بدنی ( 96(1) ) است. ایسه شاخص نمایه توده بدني دانش آموز با استاندارد کودکان هم سن او نشان خواهد داد که انش آموز لاغرء طبيعي .داراي اضافه وزن و یا چاق مي باشد. این شاخص در برابر عواملي مانند سوء تغذیه و بيماري حساس بوده به طوري که کمبود وزن اي قد مي تواند خيلي سریع ایجاد شود و درکوتاه مدت قابل جبران است. رسي تغییرات نمایه توده بدني بسیار ساده است و کاهش آن نشانه سوء تغذیه یا سوء تغذیه اه با عفونت بوده و افزایش آن به دلیل چاقي است.

صفحه 17:
شاخص قد شاخص قد براي سن نشان دهنده زمینه ی تغذیه فرد است. بیشتر به منظور ارزيابي وضعیت تغذیه کودکان در جامعه مورد استفاده قرار مي كيرد. قد و وزن دانش آموزان در پایه هاي اول ابتدايي » اول راهنمايي و اول متوسطه اندازه گيري مي شود و روند رشد در نمودارهاي وزن براي قد و قد براي سن در دختران و پسران جداگانه رسم میگردد. * بهترین روش براي تعبین رشد طبيعي دانش آموزان اندازه گيري قد وزن آنها است.

صفحه 18:

صفحه 19:
ت درمان سوء مصرف مواد ايران کاآهه۱ در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه‌ها و پروژه‌های تحول نظام سلامت اجرا می‌شود:ٍ 0) ثبت تمام اطلاعات مربوط به خانوارها ©) ثبت نوع خدمات بهداشتى درمانى مورد نياز در مراکز و پایگاه‌های سلامت جامعه و

صفحه 20:
© ثبت: 0 ) مراقبت از نظر بینایی و شنوایی در محدوده سنی های متفاوت 0 پیش دبستانی: 00 ماه تا 20 ماه LOD GL PC ‏اول ابتدایی:‎ 0 0 چهارم ابتدایی: 006)ماه تا )ماه © هفتم: 16اه تا 00اه ۵ دهم: 00اه تا 06اه © ©) مراقبت بوست و موی نوجوانان از نظر پدیکلوزیس (شپش) و گال © ©) غربالكرى تغذيه و پایش رشد نوجوان © ) ارزیابی رفتارهای پرخطر و مصرف دخانیات 9 9) ارزیابی از نظر سالمت اجتماعی و روان 40-6 سال 9) مراقبت از نظر فشار خون اسم و سل © ) مراقبت از نظر وضعیت دهان و دندان 0 ) واکسیناسیون

صفحه 21:
پز نز نه سیب در مدارس ۵ ) معاینه ستون فقرات قفسه سینه و اندام ها 0 ) معاینه شکم © ©) مراقبت از نظر مشکالت ادراری تناسلی ‎my Es (PO‏ ودختر ) ارزیابی سوختگی ‎٩‏ 9) ارزیابی سایر آسیبهای محیطی ‏۰ م) رزیابی گزش جانوران زهردار ‏© ©) معاينه و ارزیابی غده تیرونید ‏0 9) مراقبت از نظر بیماری قلبی عروقی 9 0) ارزیابی وضعیت نمایه توده بدنی ‏9 ) مراقبت از نظر بینایی و شنوایی ‎

صفحه 22:
مدانه جثم ومراقيت ار نظ ‎oh‏ fil ‏شرع رد سب لیا‎ ‏سا ی هی‎ ‏یل رهز‎ ۳۳ phasis atone ۳ ‏اجه هس ریت‎ ‏در‎ PRIA ae arty lad ۳ - لإخقوده يمار ؤضط بيني ولا .| . ,وى ریب كني ادروضورت عمد را ارج قیقع تمه چم راهچ suas

صفحه 23:
tea ‏فبرطبيع بور فسد تعوا يا‎ * ‏نید تج یا هش رک‎ sae اقم عفنت سير بيار ها رجا غير فرك به ليو يسة - جوز شید موی سیب هم 25 میک مور ون زر کون 9سا وكبسول دربزيكسائرطي 2# ساعت كه درس دوزتضيم مو شود ‎tig WED‏ يلد وس رين ست دويار بيعار لقعي شود ‏ارده قر كدر وبرجست ياتفش حركة ‏سني هنول ‎eae ae ‏سس‎ 7 al ‏7 ص ما 5 ‎See‏ ا مجراى خارجى شوو بد والوسخوب رد شود تيف راباقطره ‏ی ال یزاین وی بش رده ما یی روز ۳ ‎A LAD yh Sunt fe‏ یی در ‏زو ین شود ‎a -‏ ییالیو بای درد ‏پرد یره تشح سس ‎ ‏مین بدا فاد شا ند راما ون مق هم ودب ری وش با ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
مايه رب ها مراقيت ازنظر إثلاءب آم ai fi) Sse ‏عام تقسي شا مرق يي‎ eS - ‏موی‎ ‏طییه ال کنشتهفزننن‎ ١ ‏عه تقس شال سرفه بي از‎ ‏یقت لت ید‎ | yy dad wad ‏ی نی لوپ اناد‎ ‏یاب مدای‎ 8 ia ie ‏نمشد كو زه بر و‎ ‏انز زک خیس قسم‎ ‏رابا فرطل عط كرده‎ ws Wide td 5 ‏پریفنشاقیتجویزرده‎ مه ‎ASL ANB ly SS *‏ وتان على سم إستورقصل ييشكرو تشخيص ودر ويز يكال مرجع كنيد ‏سناش پاک لوپ تلد ی پا ‏تاکن زد نیع نم یی و طلست یا ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
مین پوست ولو ‎Ai)‏ معايتة وبريسي ‎a By!‏ بيسارق إستى eas Bae ‏خارش دام‎ وجود دنو رم دراك دروا يشش سر كرض ‎eal) Sty st et‏ كيد سقيد رتك جسبيدهبه ساق موهاته به سخثى كثد م شود ‎ ‏باك یرای لته ون درک رن یش مها سر به كونه اوكا مؤهاى ناميه كته ل ناک بو وبه شازد فى مارت شصث لست ‎eye a‏ ‎ ‎SLE‏ تاحه بل هی ‎ ‎ ‏رشب ورف ‎whe‏ ‏نرق دست پا وصورك وسری یه درفست جين ها قاسى مج مست بازو. مج با باسز. ‎aA gS gas‏ نان خط ‏سونرساپرس پل هی فد ‎ ‎ ‎ ‏له دی ‎ ‎ ‏قل ‎ae ‎aia ‎ ‎ ‎ot ‏یا شاپوپرشین در دوتوید به قصله آنا روز‎ tats Sigal of ‏درمن ضليعات جدل چا دا موی دز‎ -2 ‏5 درهورد به بهشتش عن وا آ دود شده وسیس درم شود 4- اليا خرصي هو نی ‎ ‏1- درغواست تست قارع إسمير ستقيم). 2- تجوز كريزوفلويز ب مين 515م20 ملو قرم بها هر یوبن در تساعة به مدت 3 125 نزب تق دن کت قاچ تداع اد ‏2- تجوز شاسيو سلنيوم سولف 5لادرصدي شيو كتوفونازو/ ‏عن قباط نزبيك مارتد اعضایخانوده ‏شاه یت وم در یمیت رستوپ ‎ ‎ ‏1- تشخيص باليد لشسخيص قطصى) ازطر ‏2- تجوي زكرم برطرين به مدتيك هف ‏3- آبوزش تدوه مصرف |لعاويدن ازكردن ذا يبي به ويؤهدر ولحي الود يليد باهرم أقشثا شدد وبة منت 238 سلنت روى يوست ماد و با بای داد که خطر اقا بيعارى در ا#ساعت اوليه اسقاده ا اكيم جود ارد ‏4- تكراردرمازيك ففثه بعد ‏5+ درمان عسات كه با بيدارنباط نزي ‎ ‏عضی ختوما ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 26:
| wb ‏ایا‎ خرف ار لت سر وكرين نیک ‎seals ol yt lat gy‏ aud ‏وش امود‎ gle tua aga is ابا لد اليش شاه لد کدف رک 1 إلا بالاو باش چسیده با سل اک ‎(op gens fu‏

صفحه 27:
مداينه سنون فثراته ففسه سينه و اقدام ها: مرافيت ار نظر اختلالات لسكلتى - عفلاتى و قادت er) ‏سود:‎ سايق لتق نكور يأعودكتقدد -سابقه سندرهمارفان دريستكاز مرجه يف - سلبقه بر وكيس ويا نارسايى دريجه ميتوال ساب بترموتورائس ‎ep‏ سای راک عدسی چشه وی رن سطع شم عضو را به تقد [ندم وان دم نی رد سب نی یی نت مات معاينه وبورسي كنيد ازتظر:*. | - نسيك قامله اتكشت وسط دنست بدكل لد ‎(pang)‏ ‏لس سیه و ات یرد -اسكوليوز ae hinge - استريافاى يوست سول قبی -عاليوشست ويامع ست -بووليس وياتاوسليى دريجه ميقرال ‎a yi a‏ به درو ارف ‎ ‎bas ‎uses ‏محدونيت حركت در عقو‎ ‏وی مضه‎ - ‏غيرطبيعى بودن شكل وطول وتقارز قدرك عضااتى‎ - ‏اسعوليوزيا فيفوز يا لوردوز يا كدرصاف‎ - ‏سركج يا سرب جلو‎ - ‏ت كرد وكود يا يشتصاف‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎wba ad ‏[شوی ضریدی با نون رنتی با نون عب رفقه‎ ‏درصورت وجودهریک از‎ ‏یه تقمکرری عرد نتم‎ - ‎ ‎ ‏اه زد ‏- سیقه سره ان در ستکان دهد ‏- سابقه برولايس ويا نارسايى دريجه مينرال - سايقه ينوموتوراكس خوديقودىٍ ‏- سابقه دررفتكى عدسى جشم ويا قرنيه سطع ‎ ‏6ق > معد برولبس ويا نارسليى دريجه ديتول ‎min ‘spaw/height > 1.08 -‏ 12 ‏- لس سیتهفوورفته‌یایرآنده - استرياهاى بوستى ‏- عونيوق سوفل قلبى ‏كك باو ماد - عافن قست ويابع ست ‏هیچ یک از تشه هی قق پجودشارد ‎ ‎ ‎ay pee ‏مشفود ی لها ستدروممراز ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 28:
مرا ار رود بو ۳1 رل بای ای رو نظ رغادر يز صناد نويه جنسر ع سن 12 #سالكرفاز ودر حولي 8 فرب 3 ds AE AN a AEH ae ‏بور‎ اقم - وي لبوق ها مقط ياي دوه - ايج غير نوو بهبزشه متخصصس - ري نوق ها مقط الي دوه

صفحه 29:
ااا 0 . <<« سح ی ب تروق مرت اظر ‎cob gh‏ -سینوزبسر ناخ هاءلبها زياز ومخاط ‎ake‏ ‏- غیرطیهیبو نبقی ره نو نب شاد دوطرف بو عم لس تیف ‎dad‏ ‏- سول دای غير مكردق « شح عل بكيريه و للوتنارهاوصويت sue ‎Sat pao -‏ - شرج حال قفي بيار شاك قلبى عرق زودوس هر سكم ثراز سال يا ‏- شرع حل قيلي كلسترول بيشى 0 ‎ ‏فبع عا ازعلام توق وجود تارد ‎ ‎ ‎ ‎le‏ لبى عروقو عار ‏- موصورة ايو التاق لضي كنتلى زرف نید ‏ارجا فبرقورى به شخمصص قب ‏"د رفواست شقن و تاو چرس ونر تم اللاسترول لبي روتنين8 وهوسيستيز) وبررس تيع: ‎ ‏اس نبیر .| هوهق یی بو تيج جع ‎Bah aos‏ الب عروتى زردرس ‎١١‏ #انرسورد طبع بويز تيع: ‏- وی شوه نش سلم ‏- برس مجدی ساب ‎de Soe ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 30:

39,000 تومان