علوم مهندسیمکانیک،هوافضا و مهندسی پزشکی

بهینه سازی پمپ روغنی گریز از مرکز

عملكرد پمپ هاي گريز از مركز بسيار متأثر از مقدار لزجت سيال عبوري از آنها مي باشد. از اينرو بهينه سازي پمپ گريز از مركز جهت بكارگيري سيال با لزجت هاي مختلف از اهميت ويژهاي برخوردار است. در اين مقاله بهينه سازي چند هدفي پروانه پمپ گريز از مركز براي كار در دبي هاي حجمي و لزجت هاي مختلف سيال عبوري از آن انجام شده است. در اين فرايند توابع ههدف بكار گرفته شده تابع هد تئوري (Hth) واتلافات هيدروليكي پروانه (zLa) می باشند. زاويه خروجي پره (β2B ) و پهناي خروجي پاساژ پره (b 2) بعنوان متغيرهاي طراحي در نظر گرفته مي شوند. نمودار پارتو و فضاي متغيرهاي طراحي بهينه حاصل از بهينه سازي چند هدفي براي ويسكوزيته هاي سينماتيكي و دبي حجمي هاي مختلف ترسيم شده است و مقادير نقاط بهينه پيشنهادي براي متغيرهاي طراحي با استفاده از روش نقطه شكست، روش تاپسيس و روش نزديكترين نقطه به نقطه ايده آل بدست آمده است. اين نقاط پيشنهادي حاوي نكات قابل توجه براي طراحان پمپ هستند كه بدون استفاده ازبهينه سازي چند هدفي قابل محاسبه نبودند.

behnamxxm

12 صفحه
466 بازدید
18 اسفند 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
‎ma‏ نام دا ‎ ‏موضوع سمینار : بهینه سازی پمپ روغنی گریز از مرکز

صفحه 2:
خلاصه ارائه ۱ G ١ 3 1 نتایج بدست آمده aoe 3 3 0 1 1

صفحه 3:
عملکرد پمپ های گریز از مرکز بسیار متأثر از مقدار لزجت سیال عبوری از آنها می باشد. از اینرو بهینه سازی پمپ ریز از مرکز جهت بکارگیری سیال با لزجت های مختلف از اهمیت ویژهای برخوردار است. در لین مقلله بهینه سازی چند هدفی پرولنه پمپ گریز از مرکز برای کار در دبی های حجمی و لزجت های مختلف سیال عبوری از آن انجام شده است. در اين فرايند توابع ههدف بكار گرفته شده تایع هد ‎SUNG, Ayn) Sox‏ هیدرولیکی پرولنه ‎oe Zig)‏ باشند. زاویه خروجی پره ‎Bua)‏ ) و پهنای خروجی پاساژ پره (م ) بعنوان متفیرهای طراحی در نظر ؟ نمودار بارتو و فضاى متغيرهاى طراحى بهينه حاصل از بهینه سازی چتد هدفی برای ویسکوزیته های سینماتیکی و دبی حجمی های/ مختلف ترسیم شده است و مقادیر نقاط بهینه پیشنهادی برای متفیرهای طراحی با استفاده از روش نقطه شکست. روش ناپسیس و روش نزدیکترین به نقطه ایده آل بدست آمده است. این نقاط پیشنهادی حاوی نکات قابل توجه برای طراحان پمپ هستند که بدون استفاده ازبهینه سازی چن هدفی قایل محاسبه نبودند. پمپ كريز از مركز. هد تنوری. اتلافات هیدرولیکی پروانه. زاوية خروجی پره. پهنای پاساژ چرخ متحرک.

صفحه 4:
‎C31‏ یت براخسع ‎ ‏با توجه به اهمیت بهینه سازی مصرف انری در پمپ ها طراحی بهينة پمپ های گریز از مرکز موضوع بسیاری از ‏است. ‏هدفی بر روی پمپ لب گریز از مرکزاجام اند که ‏خارجی پروتهبه عنوان متفبرهای ‏۳- در سال ۸۲۰۱۰ صفیخانی و همکاران بابک ‏مرکز پرداخته ان. در تحقیق مذکوراا پا ‏پس با استفاده از شبکذ عصبی جی ام دی اچ.رولبط چندجمله ای بین عتفیرهای: ‎Pees‏ بهیته سازی انجام شده است,

صفحه 5:
تحلیل تلوری اتلافات هیدرولیکی پروانه وهد تثوری 0 دب 2 4 i ۲ 1 ‏ان‎ su Hind Zan eae ‏و۳9" به ترتیب بیانگراتلاغات هیدرولیکی پرونه. دیفیوزر و حلزونی و هد تتوری می باشد. از آنجا که عملیات‎ TEA, ‏در روبط بلاهاگ هاگ‎ بهینه سازی رویپرونه پمپ انجام شده و مقدراتلافات هیدرولیکیپروانه بخش وسیعی از نلافات هیدرولیکی درون پمپ را تشکیل می دهد, لذا فقط اتلافات هیدرولیکی پروانه در نظر گرفته شده که بصورت رابطة مقایل نوشته می شود. وین 2 ی 08 فت :2:0 د ني 2 ‎ts Ds, 0 95 4‏ معادلات حاكم 7 0.136 20 Nabe) 5 ab) th tay thy )48 وصو مس هد وري

صفحه 6:
شكل ‎١‏ يروانه بمب كريز از مركز أجدول ‎١‏ مشخصات هندسى بروائة تما مد تاريما ‎om) 2‏ + ‎N‏ ۶ ‎ve (om) au‏ جر ۰ ‎(om)‏ 1 روابط مثلث خروجی 6 35 ‎(om)‏ 1۵ ‎(om ۰‏ 3 ‎ve om as‏ ‎ws fom 35‏ ‎fom) 5‏ 3 ewe) Bas

صفحه 7:
نزديكترين فاصله به نقطة ايده آل نزديكترين فاصله به نقطة ايده ا وس ادا مقادیر مربوط به توا مدف (تایع اتلافات هیدرولیکن پروانه و تایغ هد تتورئ در اين مقاله) در بازة صفرنا یک نگاشت می شود تا مقادیر این دو تابع از لحاظ مرتبه ای یکسان شوند. توابع هدف جدید ۴1 و ۴2 نشان داده شده است. 1 0 2 ‎IS‏ رورسم شد بر الى نقاا كلت شد شکل ۲ تما بو سم شنم و موفعيت نقطة شكست

صفحه 8:
بهینه سازی پمپ روغنی گریز از مرکز اتلافات هيد روليكى هنكام بمباز روغسن به دلييل افزایش لزجتسیال. نیز ه کاهش ‎ee‏ سطح مقطع عبورى سيال و افزليشن بهناى باساز وجود دارد. بهدلیل محدودیت کیسینگ پمپ لین افزایش باید تا حدی صورت گیرد که منجر به افزایش اتلافات مکانیکی نشود. لذاء براساس لین محدودیت ها و استانداردهای موجود مقدار حداکثربهنای پاساژ ۲۱ میلیمتر در نظر گرفته شده است. در موردزویه با انجام مطالعات تحلیلی بر روی متلشسرعت خروجی چرخ متحرک می رسید که بافزایش زاویه خروجی پره بیش از ۳۵ درجه. مولفه محیطیسرعت مطلق در خروجی پره ودر نتيجه هد جنيشى سيال افزايش مى ياب و هر انتيجه هد بتانسيل كاهش يافته و نيزاتلافات جنبشى سيال در خروجى بمب به شدت افزايش مى يابد. she

صفحه 9:
نتایج به دست آمده از بهینه سازی ain i a Se ts JJ gaa Jae Seeker oy tae ee ae 57 ini” “So fe ‏عد م لد عن لد شم‎ a ee ‏ف لط‎ متيوهلى ملراحي بهبنه حاصل ‎Ale lt fla‏ حجسيهاى متف به وى لوؤجتهاى مغ ‎ie‏ ‎conn eo‏ ا« ‎nk‏

صفحه 10:
نتیجه گیری یکی از بخش های مهم در طراحی پمپ گریز از مرکزه انتخاب پارامترهای هندسی مناسب پرولنه است. هنگام نتقال سیال لزج توسط .بمب كريز از مركز به علت ويسكوزيتة بالاى روغن نسبت به لبء اتلاف های اصطکاکی و در نتیجه اتلافات هیدرولیکی در پمپ افزلیش مييابد. همجنين هد يمب كه يكياز بارامترهاى اصلى عملكردى يمب ميباشد. در اثر افزايش اتلافات هيدروليكى. كاهش يافته كه نتيجة آن کاهش بازده هیدرولیکی پمپ و در نهیت کاهش بازده كلى يمب خواهدشد. از اينرو افزايش هد تثورى كه نقش اساسی در تعيين مقادیر هد وقعی و بازده هیدرولیکی دارد. به عنوان یکی از اهداف بهینه سازی چند هدفی و کاهش اتلافات هیدرولیکی پروانه وسیعی از اتلافات هیدرولیکی پمپ را شامل می شود به عنوان هدف دوم در اين مقلله گرفته شدند. در این فرایند بهینه سازی, زا خروجى بره (:3] ) و بعناى باساز يرهدر خروجى لن (2 )به عنوان متفیرهای طراحی در نظر گرفته شدند و از گوریتم6 ۸15 || استفاده بياذكر نكات مهمى هستند كه تنها با به كار بردن روش بهینه سازی چندهدفی قابل استخراج می باشند.

صفحه 11:
Antonakis N., Dijkers R., “Optimiazation Method for Centrifugal Pump Impellers: Coupling of Hybrid Genetic Optimization and Potential Flow solver", Proceeding of the 4" WSEAS International Conference on Fluid Mechanics and Aerodynamics, Greece, 2006. NarimanZadeh N., Amanifard N., Hajiloo A., Ghalandari P_, Hoseinpoor B., “Multi Objective of Centrifugal Pump Using Genetic Algorithms”, Proceeding of the 11" WSEAS International Conference on Computers, Greece, 2007. Safikhani H., Khalkhali A., Farajpoor M., “Pareto Based Multi-Objective Optimization of Centrifugal Pumps Using CFD, Neural Networks and Genetic Algorithms”, Engineering Applications of Computational Fluid Mechanics, Vol. 5, No. 1, 2011, pp. 37-48 Coclio CA, “A comprehensive survey of evolutionary based multi-objective optimization techniques”, Knowledge and Information Systems: An Int. Journal, 1999, pp. 269-308. Goldberg D. E., Genetic Algorithms in Search, Optimization, and Machine Learning, Addison- Wesley, New York, 1989. NarimanZadeh N., Khalkhali A. Jamali A., “Optimization of Sandwich Panclstising Genetic Algocithu”, Proceeding of the 13° International Conference on Mechanic: Engineering, Iran, 2005. (in Persian) m 2 BI 10 اک {6}

صفحه 12:
اسال ا ریش

10,000 تومان