صفحه 1:
ma نام دا
موضوع سمینار : بهینه سازی پمپ روغنی گریز از مرکز
صفحه 2:
خلاصه ارائه
۱
G
١
3
1
نتایج بدست آمده
aoe
3
3
0
1
1
صفحه 3:
عملکرد پمپ های گریز از مرکز بسیار متأثر از مقدار لزجت سیال عبوری از آنها می باشد. از اینرو بهینه سازی پمپ ریز از مرکز جهت بکارگیری
سیال با لزجت های مختلف از اهمیت ویژهای برخوردار است. در لین مقلله بهینه سازی چند هدفی پرولنه پمپ گریز از مرکز برای کار در دبی های
حجمی و لزجت های مختلف سیال عبوری از آن انجام شده است. در اين فرايند توابع ههدف بكار گرفته شده تایع هد SUNG, Ayn) Sox
هیدرولیکی پرولنه oe Zig) باشند. زاویه خروجی پره Bua) ) و پهنای خروجی پاساژ پره (م ) بعنوان متفیرهای طراحی در نظر ؟
نمودار بارتو و فضاى متغيرهاى طراحى بهينه حاصل از بهینه سازی چتد هدفی برای ویسکوزیته های سینماتیکی و دبی حجمی های/ مختلف
ترسیم شده است و مقادیر نقاط بهینه پیشنهادی برای متفیرهای طراحی با استفاده از روش نقطه شکست. روش ناپسیس و روش نزدیکترین
به نقطه ایده آل بدست آمده است. این نقاط پیشنهادی حاوی نکات قابل توجه برای طراحان پمپ هستند که بدون استفاده ازبهینه سازی چن
هدفی قایل محاسبه نبودند.
پمپ كريز از مركز. هد تنوری. اتلافات هیدرولیکی پروانه. زاوية خروجی پره. پهنای پاساژ چرخ متحرک.
صفحه 4:
C31 یت براخسع
با توجه به اهمیت بهینه سازی مصرف انری در پمپ ها طراحی بهينة پمپ های گریز از مرکز موضوع بسیاری از
است.
هدفی بر روی پمپ لب گریز از مرکزاجام اند که
خارجی پروتهبه عنوان متفبرهای
۳- در سال ۸۲۰۱۰ صفیخانی و همکاران بابک
مرکز پرداخته ان. در تحقیق مذکوراا پا
پس با استفاده از شبکذ عصبی جی ام دی اچ.رولبط چندجمله ای بین عتفیرهای:
Pees بهیته سازی انجام شده است,
صفحه 5:
تحلیل تلوری اتلافات هیدرولیکی پروانه وهد تثوری
0
دب 2
4
i ۲ 1 ان su Hind Zan eae
و۳9" به ترتیب بیانگراتلاغات هیدرولیکی پرونه. دیفیوزر و حلزونی و هد تتوری می باشد. از آنجا که عملیات TEA, در روبط بلاهاگ هاگ
بهینه سازی رویپرونه پمپ انجام شده و مقدراتلافات هیدرولیکیپروانه بخش وسیعی از نلافات هیدرولیکی درون پمپ را تشکیل می دهد, لذا
فقط اتلافات هیدرولیکی پروانه در نظر گرفته شده که بصورت رابطة مقایل نوشته می شود. وین 2 ی
08
فت :2:0 د ني 2
ts Ds, 0 95 4
معادلات حاكم 7
0.136
20
Nabe)
5 ab)
th tay thy
)48 وصو مس
هد وري
صفحه 6:
شكل ١ يروانه بمب كريز از مركز
أجدول ١ مشخصات هندسى بروائة
تما مد تاريما
om) 2 +
N ۶
ve (om) au
جر ۰ (om) 1
روابط مثلث خروجی 6 35 (om) 1۵
(om ۰ 3
ve om as
ws fom 35
fom) 5 3
ewe) Bas
صفحه 7:
نزديكترين فاصله به نقطة ايده آل
نزديكترين فاصله به نقطة ايده
ا وس ادا مقادیر مربوط به توا مدف (تایع اتلافات هیدرولیکن پروانه و تایغ هد تتورئ در
اين مقاله) در بازة صفرنا یک نگاشت می شود تا مقادیر این دو تابع از لحاظ مرتبه ای یکسان شوند. توابع هدف جدید ۴1 و ۴2 نشان
داده شده است.
1 0 2
IS رورسم شد بر الى نقاا كلت شد شکل ۲ تما بو سم شنم و موفعيت نقطة شكست
صفحه 8:
بهینه سازی پمپ روغنی گریز از مرکز
اتلافات هيد روليكى هنكام بمباز روغسن به دلييل افزایش لزجتسیال. نیز ه کاهش
ee سطح مقطع عبورى سيال و افزليشن بهناى باساز
وجود دارد. بهدلیل محدودیت کیسینگ پمپ لین افزایش باید تا حدی صورت گیرد که
منجر به افزایش اتلافات مکانیکی نشود. لذاء براساس لین محدودیت ها و استانداردهای
موجود مقدار حداکثربهنای پاساژ ۲۱ میلیمتر در نظر گرفته شده است. در موردزویه
با انجام مطالعات تحلیلی بر روی متلشسرعت خروجی چرخ متحرک می
رسید که بافزایش زاویه خروجی پره بیش از ۳۵ درجه. مولفه
محیطیسرعت مطلق در خروجی پره ودر نتيجه هد جنيشى سيال افزايش مى ياب و هر
انتيجه هد بتانسيل كاهش يافته و نيزاتلافات جنبشى سيال در خروجى بمب به شدت
افزايش مى يابد.
she
صفحه 9:
نتایج به دست آمده از بهینه سازی
ain i a Se ts JJ gaa Jae
Seeker oy tae ee ae
57 ini” “So
fe عد م لد عن لد شم a ee ف لط
متيوهلى ملراحي بهبنه حاصل Ale lt fla حجسيهاى متف به وى لوؤجتهاى مغ
ie
conn eo ا« nk
صفحه 10:
نتیجه گیری
یکی از بخش های مهم در طراحی پمپ گریز از مرکزه انتخاب پارامترهای هندسی مناسب پرولنه است. هنگام نتقال سیال لزج توسط
.بمب كريز از مركز به علت ويسكوزيتة بالاى روغن نسبت به لبء اتلاف های اصطکاکی و در نتیجه اتلافات هیدرولیکی در پمپ افزلیش
مييابد. همجنين هد يمب كه يكياز بارامترهاى اصلى عملكردى يمب ميباشد. در اثر افزايش اتلافات هيدروليكى. كاهش يافته كه نتيجة
آن کاهش بازده هیدرولیکی پمپ و در نهیت کاهش بازده كلى يمب خواهدشد. از اينرو افزايش هد تثورى كه نقش اساسی در تعيين
مقادیر هد وقعی و بازده هیدرولیکی دارد. به عنوان یکی از اهداف بهینه سازی چند هدفی و کاهش اتلافات هیدرولیکی پروانه
وسیعی از اتلافات هیدرولیکی پمپ را شامل می شود به عنوان هدف دوم در اين مقلله گرفته شدند. در این فرایند بهینه سازی, زا
خروجى بره (:3] ) و بعناى باساز يرهدر خروجى لن (2 )به عنوان متفیرهای طراحی در نظر گرفته شدند و از گوریتم6 ۸15
|| استفاده
بياذكر نكات مهمى هستند كه تنها با به كار بردن روش بهینه سازی چندهدفی قابل استخراج می باشند.
صفحه 11:
Antonakis N., Dijkers R., “Optimiazation Method
for Centrifugal Pump Impellers: Coupling of
Hybrid Genetic Optimization and Potential Flow
solver", Proceeding of the 4" WSEAS International
Conference on Fluid Mechanics and Aerodynamics,
Greece, 2006.
NarimanZadeh N., Amanifard N., Hajiloo A.,
Ghalandari P_, Hoseinpoor B., “Multi Objective of
Centrifugal Pump Using Genetic Algorithms”,
Proceeding of the 11" WSEAS International
Conference on Computers, Greece, 2007.
Safikhani H., Khalkhali A., Farajpoor M., “Pareto
Based Multi-Objective Optimization of Centrifugal
Pumps Using CFD, Neural Networks and Genetic
Algorithms”, Engineering Applications of
Computational Fluid Mechanics, Vol. 5, No. 1,
2011, pp. 37-48
Coclio CA, “A comprehensive survey of
evolutionary based multi-objective optimization
techniques”, Knowledge and Information Systems:
An Int. Journal, 1999, pp. 269-308.
Goldberg D. E., Genetic Algorithms in Search,
Optimization, and Machine Learning, Addison-
Wesley, New York, 1989.
NarimanZadeh N., Khalkhali A. Jamali A.,
“Optimization of Sandwich Panclstising Genetic
Algocithu”, Proceeding of the 13° International
Conference on Mechanic: Engineering, Iran, 2005.
(in Persian)
m
2
BI
10
اک
{6}
صفحه 12:
اسال ا
ریش