علوم مهندسیمراقبت‌های بهداشتی

ایمنی در صنعت (رشته بهداشت حرفه ای)

با سلام فایل پاورپوینت مبحث ایمنی در صنعت مخصوص رشته های بهداشتی (حرفه ای،محیط،عمومی،مدیریت) به صورت جامع و خلاصه مناسب ارائه و آزمون های دانشگاهی

maj.hey78

صفحه 1:
ایمز یمنی در صنعت

صفحه 2:
تعریف ایمنی © به مجموعه تدابير. اصول و مقرراتی گفته می شود که با به کار گرفتن آنها نی تون نیروی انساتی ومتزمنایه را در بزایر خظرات گوتاگون دز متحیط,:های صنعتی به گونه ای موثر و کارا نگهداری کرد و به این وسیله یک محیط کار بی خطر و سالم را برای افزایش کارایی کارکنان فراهم نمود. بهداشت- پیشگیری از بیماری

صفحه 3:
خطر ۲۱۵2۵۲۵ شرایطی را که دارای پتانسیل آسیب رسانی به کارکنان. تجهیزات و ساختمان ها و از بین بردن مواد یا کاهش کارائی در اجرای یک وظیفه از تعیین شده می باشد. از دیدگاه علمی تعریف ایمنی بر پایه خطر: میزان درجه دور بودن از خطرات شرایط 0 رک مناسب وجود خواهد داشت "مواره وجود دارد

صفحه 4:
(NEAR MISS) aot 4 5 (ACCIDENT) aio

صفحه 5:
ACCIDENT ‏حادثه‎ یک رویداد برنامه ریزی نشده و ناخواسته است که موجب بروز زیان ( تلف شدن زمان. مجروح شدن افراد. از میان رفتن سرمایه و اموال و حتی خسارتهای زیست محیطی) می شود. بیشتر حوادث بر اثر یک یا چند نارسائی در سامانه یا فرایند و یا در اثر تماس با یک منبع انرژی بروز می کند. که بیشتر از آستانه تحمل بدن و يا هر ساختار دیگری است. شبه حادثه ۱163۲۲155 رویدادی که می توانسته باعث بروز زیان شود اما بر اثر خوش شانسی بدون زیان تمام شده است.

صفحه 6:
ریسک احتمال رخداد پیامد ناشی از یک خطر ریسک: احتمال بروز خطر 98 شدت ‎obj‏ ناشی از آن ریسک یک احثمال است و مقدار آن اژ * تا ۱ می باشد. RISK 8 6 6 Consequence

صفحه 7:
شدت احتمال * حدول ماتریس تعیین ريسك قاجعه بار 1 بحراني (بزرگ) 2 2۸۳ 28 2 20 2 مرزي (منوسط) 3 3A 3B 36 30 3 جزئي (كوجد) 4 4 48 40 46

صفحه 8:
علل حوادث الف - علل مستقیم #ماشین آلات لووط اعت #برخورد با مانع #سقوط کارگر وت ب- علل غیر مستقیم *تمام عواملی که باعث خستگی, ناراحتی و نارضایتی کارگر می شوند روشنایی نامناسب #طولانی بودن ساعات کاری *#مسائل خانوادگی

صفحه 9:
زیانهای ناشی از حادثه مستفیم: پرداخث غرامت و هزینه های درمانی نیروی ماهر کاره از میان رفتن روابط خوب بین کارگر و کارفرماء از میان رفتن شهرت و محبوبیت کارخانه. آسیبهای روانی و خانوادگی و اجتماعی هزینه های غیر مستقیم چندین برابر هزینه های مستقیم می باشد (هاینریش اين نسبت را ۴ به ۱ می داند) ۱ ‘sis what ear do eo

صفحه 10:
ثبت حوادث جراحت شدید حوادث جراحت دار حوادث بدون جراحت هرم اعتماد به ثبت حوادث © اعمال و شرايط ناایمن

صفحه 11:
مدلهای ارائه شده در بررسی علل وقوع حوادث ‎٩‏ روشهای مختلفی به منظور تجزیه و تحلیل حوادث در دسترس بازرسان می باشد که انتخاب یک روش خاص به هدف و جهت بررسی و رسیدگی بستگی دارد. در اين زمینه مدلهای گوناگونی نیز در بررسی علل وقوع حوادث مطرح شده است که شامل مدلهای ‎Heinrich,s ,M4. TMEPM , E3‏ ‏۵0۵ می شود.

صفحه 12:
M4 ‏مدل‎ ‎pe‏ مدل ‎M4‏ . چهار فاکتور: ‎٩‏ ردنسانو کلیه فاکتورهای‌لنسانيی ‏۷۵61۱۱۳6 (ماشین آلات) ‎) ‏(عوامل محيطي و فرایند و مواد كاربردي‎ ۲/۵16/712 ٩ ‏۹ (مدیریبه به عولنعولملموّثر در یقوع جاسثه مطرح شده لند.

صفحه 13:
TMEPM ‏مدل‎ * مدل 11158101 نيز عوامل وقوع حادثه را در پنج دسته زیر تقسیم بندي مي کند: © »!185 (وظائفمحوله به كركناق © 1136131 (وسايل و تجهيزات و مواد كاربردي) ‎(Sx) Environment °‏ 1 ° ۵۱ (مسائل خصىكركناق ‎Management °‏ (مدیریت)

صفحه 14:
مدل ۳3 *در مدل 23 , عدم توجه به سه فاکتور زیر به عنوان علل اصلي وقوع حادثه به شمار می آیند: ‎Engineering ۰‏ (اقسلماتم پندسی ‎G3) Education °‏ ‎Enforcement ©‏ (عمال قوانین ايمني و بهداشتي).

صفحه 15:
6 های ذفافی چند لایه اساس مدیریت خطا در روش سیستمیک هستند این مولنع دفاعی از چندین لایه تشکیل شده است که بعضی سخت افزاری (زنگ های هشدار مانیتورهای پایش کننده قلب دستگاههای تنفس دهنده و -) بعضی نرم افزاری (افراد و چک لیست های کنترل اجرلیی بررسی روزلنه ستهای احیا...) هستند ایده ال آن است که هرلایه دفاعی بدون نقص باشد اما در دنیای واقعی لایه های دفاعی بیش تر شبیه لایه های پنیر سوئیسی هستند که سوراخهای بسیاری دارد اما وجود سوراخ در یک لایه به تنهایی منجر به بروز حادثه نمی شود چون لایه های دیگری نیز وجود دارند که آنها نقش محافظ را ایفا می کنند اما حوادث ناگوار زملنی اتفاق خواهند افتاد که سوراخ های تمام لايه هادر امتداد هم قرار گیرند و به عبارتی تمام لایه های محافظتی در یک نقطه مشخص دارای سوراخ و نقصان باشند.

صفحه 16:
0 سوراخ های لایه های دفاعی به علت دو گونه خطا ایجاد می شهند که ‎SLB‏ ‏توضیح داده شده است خطای فعال که توسط افراد رخ می دهد وخطای پنهان که ريشه در خود مدیریث سازمان دارد اما مشکلی که وجود دارد این است که خطاهای فعال یا فردی بیش تر احساس می شوند و خطاهای پنهان یا سازمانی معمولا مورد توجه قرار نمی گيرند.

صفحه 17:
DOMINO ‏مدل‎ ‎٩‏ علل عمده بروز حوادث مربوط به عملکرد غیر ایمن افراد و شرایط غیر ایمن محیط کار می باشد. ‎٩‏ در مدل دومینو که توسط هاینریش ارلله گردیده و یک مدل بالنسبه پذیرفته شده تلقی می گردد. بروز حادثه یک فرآیند محسوب می شود که ۵ عامل در ایجاد آن دخالت دارد. ‎٩‏ سابقه اجتماعی و محیطی فرد ‏۵ اشتباه فرد ‏© عمل غير ايمن فرد و خطر فیزیکی و مکانیکی موجود در محیط کار (شرایط غیرایمق) ‎٩‏ حادثه ‏۵ آسیب

صفحه 18:
لل ست Pda الگوی دو ۱ Eee EDT TEET EEE

صفحه 19:
۵ ۸ حوادث به علت عمل نایمن 9 به علت. شرايط ننايمن 0 نسبت هاینریش ۸۸:۱۰:۲ 0 پيشینه ومحیط اجتماعی. ضعف های فردی. خطرها( اعمال ناایمن و شرایط نایمن) حادثه و زیان

صفحه 20:
الگوهای رفتاری: در اين الگو انسان به عنوان مهمترین علت بروز حادثه می باشد (چگونگی تصمیم گیری. روش حل مسئله) الگوی سازمانی: به بررسی آثر دو سویه انسان. محيط و سازمان می پردازد

صفحه 21:
روشهای پیشگیری از زیان پیشگیری از رخداد حادثه پیشگیری از پیامد حادثه ٩۰۰-8 ©

صفحه 22:
پیشگیری از رخداد حادثه © روشهاى يس از ‎cafter the fact(reactive) ais sus,‏ ‎Fly- fix- fly °‏ ‎٩‏ بررسی ‎ole‏ ‏جمع آوری اطلاعات 7 واکاوی اطلاعات گردآوری شده ارائه راههای پیشگیری ۲ پیگیری و ارزیابی اثربخشی روشهای پيشنهاد شده

صفحه 23:
پیشگیری از رخداد حادثه 2 روشهای پیش از رخداد حادثه(6 0 06۲0۲6 ‎dact(proactive)‏ © مفهوم ایمنی سامانه: به کاربردن اصول علمی. فنى و مدیریتی برای شناسائی و کنترل پیوسته خطرات در سراسر دوره حیات یک برنامه یا فعالیت ویژه است. 9 هدف ایمنی سامانه: شناسائی و کنترل خطر پیش از رخداد حادثه است که منجر به صرفه جوئی در زمان و هزینه ها می شود.

صفحه 24:
روشهای شناسائی خطر © واکاوی آغازین خطر(۳۲۱۵): خطرهای کلی سامانه تا پیش از به پایان رسیدن ۳۵ درصد مرحله طراحی بررسی می شود. © واکاوی نقص و ‎(FMEA) ol oll‏ روش کیفی شناسانی خطر می باشد. اجرای این روش باعث کاهش شمار نقص در سیستم می شود. ‎٩‏ بررسی خطر و قابلیت کار کرد سامانه(۲۱۵20۳): در اين روش مثل بیشتر ازه کمتر از و... در هر فرایند بررسی می شود. ‏واکاوی حفاظها در مسیر جريان انرزى (/278): اين روش بر بايه الكوى انتقال انرزى در رخداد حادثه شكل كرفته است. 9 واکاوی درخت خطا(۳۲/۸): یک روش ترسیمی است. کلیه رویدادهای کوچک و ‏)کی که بر روی رخداد حادثه 3 دارد برررسی میکند و از نمادهایی مثل مستطیل, ‏مربع » دایره و غیره استفاده می کند. ‎

صفحه 25:
روشهای پیشگیری از خطر " حذف منبع انرژی 7 جایگزین کردن منبع انرژی موجود با یک منبع ضعیف تر و یا کم خطر تر " کنترلهای مهندسی: کاربرد حفاظ. فيوز. قفل ایمنی 7 کنترلهای اداری: ایجاد فاصله زمانی یا مکانی فرد با منبع انرژی؛ آموزش روشهای ایمن 7 کاربرد وسایل حفاظت فردی

صفحه 26:
ارزیابی وضعیت ایمنی در سازمان (frequency rate)aiol> 5 as (0 glob jo GIES Kaige pO cole ts guns Sede Sy ‏شمار حواذت در‎ ° مدت ‎lad x 106‏ حوادث در يك مدت معين ‎FR=‏ مجموع ساعت کار سودمند کارگران در همان مدت ۲) ضریب شدت حادنه(۲26 ‎(severity‏ #ویرشمار روز های از دست رفته به علت حوادث در یک مدت معين _ مو مجموع‌ساعت کار سودمند کار گر آن در همان مدت

صفحه 27:

ایمنی در صنعت تعريف ايمني به مجموعه تدابير ،اصول و مقرراتي گفته مي شود كه با به كار گرفتن آنها مي توان نيروي انساني و سرمايه را در برابر خطرات گوناگون در محيط هاي صنعتي به گونه اي موثر و كارا نگهداري كرد و به اين وسيله يك محيط كار بي خطر و سالم را براي افزايش كارايي كاركنان فراهم نمود. بهداشت= پیشگیری از بیماری ایمنی = پیشگیری از حادثه خطر Hazard شرايطي را كه داراي پتانسيل آسيب رسانی به كاركنان ،تجهيزات و ساختمان ها و از بين بردن مواد يا كاهش كارائي در اجراي يك وظيفه از تعيين شده مي باشد. از دیدگاه علمی تعریف ایمنی بر پایه خطر :ميزان درجه دور بودن از خطرات خطر شرایط نهفته همواره وجود دارد حادثه رویداد پدیداری با وجود محرک مناسب وجود خواهد داشت حادثه( )ACCIDENTو شبه حادثه ()NEAR MISS حادثه خطر حادثه زیان شبه حادثه خطر حادثه زیان حادثه ACCIDENT یک رویداد برنامه ریزی نشده و ناخواسته است که موجب بروز زیان ( تلف شدن زمان ،مجروح شدن افراد ،از میان رفتن سرمایه و اموال و حتی خسارتهای زیست محیطی) می شود .بیشتر حوادث بر اثر یک یا چند نارسائی در سامانه یا فرایند و یا در اثر تماس با یک منبع انرژی بروز می کند ،که بیشتر از آستانه تحمل بدن و یا هر ساختار دیگری است. شبه حادثه Nearmiss رویدادی که می توانسته باعث بروز زیان شود اما بر اثر خوش شانسی بدون زیان تمام شده است. ریسک احتمال رخداد پیامد ناشی از یک خطر شدت زیان ناشی از آن ریسک :احتمال بروز خطر ریسک یک احتمال است و مقدار آن از 0تا 1می باشد. علل حوادث الف – علل مستقيم ‏ماشين آالت ‏سقوط اجسام ‏برخورد با مانع ‏سقوط كارگر ‏و... ب -علل غير مستقيم ‏تمام عواملي كه باعث خستگي ،ناراحتي و نارضايتي كارگر مي شوند ‏روشنايي نامناسب ‏طوالني بودن ساعات كاري ‏مسائل خانوادگي زیانهای ناشی از حادثه مستقیم :پرداخت غرامت و هزینه های درمانی غیرمستقیم :از میان رفتن نیروی ماهر کار ،از میان رفتن روابط خوب بین کارگر و کارفرما ،از میان رفتن شهرت و محبوبیت کارخانه ،آسیبهای روانی و خانوادگی و اجتماعی هزینه های غیر مستقیم چندین برابر هزینه های مستقیم می باشد (هاینریش این نسبت را 4به 1می داند) ثبت حوادث جراحت شدید حوادث جراحت دار حوادث بدون جراحت هرم اعتماد به ثبت حوادث اعمال و شرایط ناایمن مدلهاي ارائه شده در بررسي علل وقوع حوادث روشهاي مختلف^ي ب^ه منظور تجزي^ه و تحلي^ل حوادث در دسترس بازرس^ان م^ي باش^د ك^ه انتخاب ي^ك روش خاص ب^ه هدف و جهت بررس^ي و رس^يدگي بس^تگي دارد ،در اي^ن زمين^ه مدلهاي گوناگوني ني^ز در بررس^ي عل^ل وقوع حوادث مطرح شده اس^ت ك^ه شامل مدلهاي E3و M4، TMEPMو Heinrich,s Dominoمي شود. مدل M4 در مدل ، M4چهار فاكتور: ي ( Man ان سانو ك ليه ف اكتورهايان سان ) ( Machine ماشين آالت) ( Material عوامل محيطي و فرايند و مواد كاربردي ) ( Management مديري )ت ب ه ع نوانع وام لمؤثر در وقوع حادثه م طرح ش ده اند. مدل TMEPM مدل TMEPMني ز عوام ل وقوع حادث ه را در پن ج دس ته زي ر تقس يم بندي مي كند: ( Task وظائ فم حوله ب ه ك ارك نا )ن ( Material وسايل و تجهيزات و مواد كاربردي) ( Environment م حيط ك ار) ( Personal م سائ لش خصيك ارك نا )ن ‏ ( Managementمديريت) ‌ مدل E3 در مدل ، E3عدم توجه به سه فاكتور زير به عنوان علل اصلي وقوع حادثه به شمار مي آيند: هندسي ) ( Engineering اقداماتم ش ( Education آموز ) ( Enforcement اعمال قوانين ايمني و بهداشتي). مدل پنیر سوئیسی س^دهای دفاع^ی چن^د الیه اس^اس مدیریت خط^ا در روش س^یستمیک هس^تند این موان^ع دفاع^ی از چندین الیه تشکیل شده اس^ت که بعض^ی س^خت افزاری (زنگ های هشدار مانیتورهای پایش کننده قل^ب دس^تگاههای تنفس دهنده و )... بعض^ی نرم افزاری (افراد و چ^ک لیس^ت های کنترل اجرایی بررس^ی روزان^ه ستهای احیاو )...هستند ایده ال آن است که هرالیه دفاعی بدون نقص باشد اما در دنیای واقع^ی الیه های دفاع^ی بیش ت^ر شبیه الیه های پنیر س^وئیسی هس^تند که س^وراخهای بس^یاری دارد ام^ا وجود س^وراخ در یک الیه ب^ه تنهایی منج^ر به بروز حادث^ه نم^ی شود چون الیه های دیگری نیز وجود دارن^د که آنه^ا نق^ش محافظ را ایف^ا م^ی کنن^د ام^ا حوادث ناگوار زمان^ی اتفاق خواهن^د افتاد که سوراخ های تمام الیه هادر امتداد ه^م قرار گیرن^د و ب^ه عبارت^ی تمام الیه های محافظت^ی در یک نقطه مشخص دارای سوراخ و نقصان باشند. س^وراخ های الیه های دفاع^ی ب^ه عل^ت دو گون^ه خط^ا ایجاد م^ی شون^د که قب ً ال توضیح داده شده اس^ت خطای فعال که توس^ط افراد رخ م^ی دهد وخطای پنهان که ریش^ه در خود مدیریت س^ازمان دارد ام^ا مشکل^ی که وجود دارد این اس^ت که خطاهای فعال یا فردی بیش ت^ر احس^اس م^ی شوند و خطاهای پنهان یا سازمانی معموالً مورد توجه قرار نمی گیرند. مدل DOMINO عل^ل عمده بروز حوادث مربوط ب^ه عملكرد غي^ر ايم^ن افراد و شراي^ط غي^ر ايمن محيط كار مي باشد. در مدل دومين^و ك^ه توس^ط هاينري^ش^ ارائ^ه گرديده و ي^ك مدل بالنس^به پذيرفته شده تلق^ي مي گردد ،بروز حادثه يك فرآين^د محسوب م^ي شود ك^ه 5عامل در ايجاد آن دخالت دارد. سابقه اجتماعي و محيطي فرد اشتباه فرد عم^ل غي^ر ايم^ن فرد و خط^ر فيزيكي و مكانيكي موجود در محي^ط كار (شرايط غيرايمن) حادثه آسيب الگوی دومینو 88% حوادث به علت عمل ناایمن 10% به علت شرایط ناایمن نسبت هاینریش88:10:2 پیشینه ومحیط اجتماعی ،ضعف های فردی ،خطرها( اعمال ناایمن و شرایط ناایمن) حادثه و زیان الگوهای رفتاری: در این الگو انسان به عنوان مهمترین علت بروز حادثه می باشد (چگونگی تصمیم گیری ،روش حل مسئله) الگوی سازمانی: به بررسی اثر دو سویه انسان ،محیط و سازمان می پردازد روشهای پیشگیری از زیان پیشگیری از رخداد حادثه خطر حادثه پیشگیری از پیامد حادثه زیان پیشگیری از رخداد حادثه روشهای پس از رخداد حادثه())after the fact(reactive ‏Fly- fix- fly  بررسی حادثه: .1جمع آوری اطالعات .2واکاوی اطالعات گردآوری شده 1 .3ارائه راههای پیشگیری حاد ثه م رگ بار .4پیگیری و ارزیابی اثربخشی روشهای پیشنهاد شده حاد ثه م هم 30 ش به حاد ثه ث بت300 ش دن ی اعما لو ش رایطن اایمن30000 پیشگیری از رخداد حادثه روشهای پیش از رخداد حادثه(before the ))fact(proactive مفهوم ایمنی سامانه :به کاربردن اصول علمی ،فنی و مدیریتی برای شناسائی و کنترل پیوسته خطرات در سراسر دوره حیات یک برنامه یا فعالیت ویژه است. هدف ایمنی سامانه :شناسائی و کنترل خطر پیش از رخداد حادثه است که منجر به صرفه جوئی در زمان و هزینه ها می شود. روشهای شناسائی خطر واکاوی آغازین خطر( :)PHAخطرهای کلی سامانه تا پیش از به پایان رسیدن 35 درصد مرحله طراحی بررسی می شود. واکاوی نقص و اثرات آن( :)FMEAروش کیفی شناسائی خطر می باشد .اجرای این روش باعث کاهش شمار نقص در سیستم می شود. بررسی خطر و قابلیت کارکرد سامانه( :)HAZOPدر این روش از واژه هایی مثل بیشتر از ،کمتر از و ...در هر فرایند بررسی می شود. واکاوی حفاظها در مسیر جریان انرژی( :)ETBAاین روش بر پایه الگوی انتقال انرژی در رخداد حادثه شکل گرفته است. واکاوی درخت خطا( :)FTAیک روش ترسیمی است .کلیه رویدادهای کوچک و بزرگی که بر روی رخداد حادثه اثر دارد برررسی میکند و از نمادهایی مثل مستطیل، مربع ،دایره و غیره استفاده می کند. روشهای پیشگیری از خطر حذف منبع انرژی جایگزین کردن منبع انرژی موجود با یک منبع ضعیف تر و یا کم خطر تر کنترلهای مهندسی :کاربرد حفاظ ،فیوز ،قفل ایمنی کنترلهای اداری :ایجاد فاصله زمانی یا مکانی فرد با منبع انرژی، آموزش روشهای ایمن کاربرد وسایل حفاظت فردی ارزیابی وضعیت ایمنی در سازمان در زندگی باید معنای واقعی سرسختی ،استواری و مصمم بودن را در دل نرمی و گQذشت جستجو کرد

20,000 تومان