صفحه 1:
و دا 9
4
1
صفحه 2:
صفحه 3:
گام های اصلی شیوه
عمل در استفاده از ایفای
۲ مزیت. ضعف ها .و
ao محدودیت های ایفای نقش
ایفای - نقش عبارت است از تعامل میان اعضای گروه یادگیری که درباره طرح و يا چارهجوبی یک مسئله .
موقعیت با حادثه که به بازیگری می پردازند.
ایفای نقش نوعی شبیه سازی است . هدف این الگو رشد همدلی با دیگران و بررسی مسائل و واقعیت ها و
ارزش های اجتماعی در عمل است .
از ویژگیهای ممتاز روش ایفای نقش این است که مشاهده کنندگان با شاگردان با عملیات نمایشی ایفاگران
نقش ارتباط عاطفی برقرار میکنند و با هیجان مراحل نمایش را میبینند و خود را در صحنه احساس
میکنند چون تمرکز حواس و ارتباط عاطفی در این روش زباد است .بادگیری بهتر و موثرتر انجام مى كيرد
صفحه 4:
گام های اصلی شیوه
عمل در استفاده از ایفای
نقش
مقدمه
فاى
| لیفای نقش ابحدوديت هاى ايقاى نفشس
۱ تنوع در مزیت. ضعف ها . و
انتخاب یک روش آموزشی مناسب یکی از مهمترین اقدامات در جریان طراحی آموزش است. روش آموزشی
wl متناس با هدف و مقصوه باشد بعنی یمان کننده و اثر گذارنده آن چیری باشذ که قرار است اد کرفته
شود (هزاوه ای و همکاران ۰ ۳۸۵
1
0
ایفای نقش زمینه ای جهت برقراری یک ارتباط سازنده و صحيح با اطرافيان مى كردد كه خود حس كارآمدى
را ارتقا خواهد بخشید ( 1996 ,608]3610)
الكو را مى توان برای تجسم عینی موضوعات و درس هایی که برای نمایشنامه مناسب هستند به كار
در ایفای نقش هیچ نوع سناریوی نوشته شده به کار نمی رود.
صفحه 5:
گام های اصلی شیوه
عمل در استفاده از ایفای
نقش
تنوع در 5
ایفای نقش محدودیت های ایفای نقش
دبدگاه نظری
ایفای نقش یکی از روشهای معتبر و مورد قبول در امر آموزش بزرگسالان است که در اغلب کشورها به
سبب به کار برد موثر و قابل قبولی که در افزایش میزان مهارت ها و کاردانی و تغیبر رفتارها و نگرش
مدیران و سرپرستان دارد مورداشتفاده قرار می گیرد
شاید لینتن اولین کسی باشد که در سال ۱۹۳۶ برای مفهوم نقش یک جایگاه مرکزی در علوم اجتماعی
قائل شده است
صفحه 6:
گام های اصلی شیوه
عمل در استفاده از ایفای
نقش
تنوع در مزیت. ضعف ها .
ایفای نقش محدودیت های ایفای
ws |
قبل از به کارگیری فنون ایفای- نقش مدرس باید متناسب بودن آن را برای شرکت کنندگان ارزیابی نماید
ایفای نقش در صورتی اثربخش است که :
#كروه کوچک باشد
#موضوع مورد مطالعه به مسئله یا مقولهای بپردازد که برای آن به جای عرضه اطلاعات احساسات و نگرش ها
برانگیخته شود
#مسئله قابلیت حل شدن توسط شرکتکنندگان را داشته باشد
برای حل مسئله بیش از یک پاسخ وجود داشته باشد
دو نوع ایفای نقش وجود دارد : ساختار یافته خودانگیخته
ایفای نقش ساختار یافته مبتنی بر انتخاب موارد نوشته شده در کتابهای درسی تجربیات شخصی يا موارد
مهارت آموزى هست و معمولا بر يرورش مهارت تاكيد مى شود
ايفاى نقش خود انكيخته به نوشته نياز ندارد و معمولا براى كمك به شركت كنندكان در يافتن قوه تميز نسبت
به رفتارها و نگرش ها است. هایمن ۱۹۷۴ تاكيد مى كند كه انعطاف يذيرى و تخيل از الزامات اصلى براى ايفاى
نقش خود انكيخته موفقيتآميز به شمار مىرود
صفحه 7:
گام های اصلی شیوه
مقدمه عمل در استفاده از ایفای
نقش
تنوع در مزیت. ضعف ها .
ایفای نقش محدودیت های ایفای
گام اول : برنامه ربزی
انتخاب عنوان | دقت در تعریف مسائل / بیانگر شرایط واقعی اموقعیت ایفای نقش بایدشبیه شرایط شرکت
کنندگان نه شرایط اغراق آمیز یا غیر واقعی
گام دوم : آماده سازی
انگیزه گروهی مهم است . ۱
هدف گام آمادهسازی آن است که گروه برای مشارکت سازنده در ایفای نقش آمادگی پیدا کند
اولین مانعی که باید برطرف نمود نگرانی اعضا درباره ایفای نقش است
راههای کاهش نگرانی برای ایفای نقش
اولین تجربه ایفای نقش را در قالب گروهی متشکل از سه تا پنج عضو انجام دهید
بازیگران را با آنچه که در حین جلسه ایفای نقش اتفاق می افتد آشنا سازید
فرایند ایفای نقش را توصیف نمایید
سوینک ۱۹۹۳ معتقد است ریسک کردن برای ساختن اعتماد به نفس را باید تحسین کرد و ازوقوع اشتباهات
بايد يند كرفت
صفحه 8:
گام های اصلی شیوه
عمل در استفاده از ایفای
نقش
تنوع در مزیت. ضعف ها
ایفای نقش محدودیت های ایفای
=]
گام سوم به اجرا در آوردن
اجرا شامل انتصاب افراد به نقش ها و محدود کردن حدوده ایفای نقش است. دستورالعمل ها باید از
طریق برخط و قبل از انتصاب نقشها ارسال و مطالعه شود
بعد از تعيين نقشها از طریق پست الکترونیک يا اعلانات بازیگران در ایفای نقش ساختار يافته بايد با
وقت کافی که در اختیارشان گذاشته میشود سناریو را مطالعه کنند
اگر ایفای نقش خود انگیخته باشد وقت کوتاهی لازم دارد تا نقش شخصیتها مرور شود
ایفای نقش خودانگیخته برای گپ زنی برخط متناسب ترین است
در ایفای نقش خود انگيخته نقش شخصیتها بابد محرمانه باشد
صفحه 9:
مقدمه
گام چهارم: بازیگر
بخش ذاتی ایفای - نقش در بازبگری روشن می گردد حتی در ایفای نقش ساختار یافته شیوهای که
بازیگران نقش خود را ایفا می کنند به ارتقاء فنون یادگیری میانجامد نگرش آنان تفسیرشان و نحوه
عرضه آنان از نقشی که بر عهده گرفتهاند سکوهای پرتاب بحث مورد نظر خواهد بود
مشکلاتی که هنگام بازیگری غالباً اتفاق میافتد عبار تند از:
زیاده روی در ایفای نقش
منحرف نمودن رویدادهای نقش
خارج شدن ازنقش
صفحه 10:
گام های اصلی شیوه ۲
| مقدمه عمل در استفاده از ايفاى 2 ۳
نقش ایفای نقش محدودیت های ایفای نقش
گام پنجم بحث
مهم است که بازیگران نیز در بحث شرکت کنند
آنان می توانند خود به عنوان مخاطبان در بحث شرکت کنند و بحث آنان متمرکز بر شخصیتها و نه
بازیگران باشد
بحث باید پیرامون رویدادها مسایل و اصول باشد نه ارزیابی عملکرد بازیگران در بسیاری از موارد بهتر استا
ار ار دا مس انا تست یه تحص ها
صفحه 11:
گام های اصلی شیوه
عمل در استفاده از ایفای
نقش
ور
ایفای نقش
we |
گام ششم ارزیابی
بعد از بحث مدرس میتواند خلاصه ای از مجموع احساسات واقعیتهایی که عرضه شد و به
بحث گذاشته شد ارائه دهد
بروکفیلد ۱۹۹۰ توصیه میکند که ضبط ویدیوبی از ایفای نقش وسیله عینی ای برای تحلیل
انتقادی فراهم می سازد . به طوری که به وسیله آن شرکت کنندگان می توانند موفقیت ها و
عدم موفقیت ها ی جلسه ارزیابی را مقایسه کنند
صفحه 12:
گام های اصلی شیوه
ae | و محدودیت های ایفای نقش
نقش
تنوع در ایفای نقش
در هر یک از دو نوع اصلی ایفای نقش ساختار یافته و خود انگیخته سه نوع ایفای نقش فرعی وجود دارد
سه نوع فرعی
ایفای تک نقش
در این نوع بازیگری معمولاً دو با سه نفر برای گروه بزرگتری به ایفای نقش می پردازند
این روش برای نشان دادن فنون یا چگونگی برخورد با برخی مسائل سودمند است
ایفای چند نقش
در این بازیگری تمامی اعضای گروه به ایفای نقش می پردازند
به کارگیری این روش هنگام مواجهه با یک مسئله یا موقعیت خاص موثر است
صفحه 13:
گام های Zi hol
مقدمه عمل در استفاده از ایفای
تنوع در مزیت. ضعف ها .ور
ایفای نقش محدودیت های ایفای نقش
گردش نقش ۲
در گردش نقش برخط معمولا یک فرد از طریق گپ زنی زنده یک مسئله یا موقعیت را مطرح می نماید و سپس
چند نفر از افراد حاضر در کلاس با پاسخگویی به جستجوی حل مسئله میپردازند
در هر تمرین ایفای نقش شخصیت های متفاوتی را می توان معرفی کرد
۱. ارائه دهنده اطلاعات:کسی که باور و تجربیات خود را در میان میگذارد
۲.جستجو کننده اطلاعات:کسی که پرسش کننده است با اصولی را در نظر دارد
۳. مبتکر:کسی که افکار نو و مسایل جدید پیشنهاد می کند
۴ هماهنگ کننده: کسی که می کوشد تا افراد را گرد هم آورد
۵. جهت دهنده:کسی که می کوشد تا گروه اهداف خود را تعریف کند
صفحه 14:
گام های اصلی شیوه
مقدمه عمل در استفاده از ایفای oe
۳ ای نقش
۶ انرژی دهنده:کسی که گروه را برای بهره وری بر میانگیزد
۷ تلخیص کننده:کسی که اطلاعات را ترکیب و خلاصه می کند
۸ ترغیب کننده:دکسی که تمجید کرده و دیگران را پذیرا می شود
٩ پیروی کننده , کسی که با اکثریت گروه موافقت می کند.
۰ پرخاشگر . کسی که با نظر دیگران مخالفت کرده و به آنان حمله می کند.
۱ جوینده تایید . کسی که جویای بازشناسی تجربیات شخصی خود بوده و آنها را مرتبط می سازد.
۳ پرت کننده حواس . کسی که بحث را با بی تفاوتی قطع می کند.
۳. بازدارنده . کسی که نسبت به همه مقولات منفی است و در مقابل اکثریت مقاومت می کند.
صفحه 15:
گام های اصلی شیوه
عمل در استفاده از ایفای
مقدمه
مزیت. ضعف ها . و
محدودیت های ایفای نقش
ایفای - نقش وخامت موقعیتها را به نمایش می گذارد
این روش معمولا برای یکی از سه هدف زیر به کار می رود
الف) کار آموزی برای فنون ویژه فروش
ب) تدریس مهارت هایی از نوع مصاحبه , روابط کارکنان
«ج) رشد قوه تشخیص نسبت به مسائل انسانی و انگیزشی از طریق رفتارهای تعاملی و فراکنشی
*ایفای - نقش در موارد ذیل بهترین کاربرد را دارد
.كشفلينكه مرهم در شيليط معيرجكونه عملمي؟ نند -1
.«شناسليي حساساتو نكر ششر كتكنندكان- 2
تشویق درک احساسات و نگرش های دیگران-۳
«روشن موه نجنبه هایگوناگونمسئله رولبطلنسانیو بازنمومنآنجنبه ها بولیب حث-4
.فولهم ساخترفرصنبس ولیک سبمهارتو تمریردر حلمسئله -5
دراستفاده از ایفای - نقش به عنوان راهبرد تدریس . مدرس باید نسبت به مزیت ها . ضعف ها و محدودیت
هاآگاه باشد
صفحه 16:
گام های اصلی شیوه
مقدمه عمل در استفاده از ایفای
نقش
Weer | مزیت. ضعف ها . و
محدودیت های ایفای نقش
مزیت ها
۱- فرصت تمرین توسعه مهارت ها در یک موقعیت امن فراهم می سازد.
۲-تحلیل نظر دیگران, بیان احساسات و نگرش ها امکان پذیر می سازد.
۳-مشارکت فعال اعضای گروه را تشویق می کند.
۴-رفتارها و هیجاناتی را که با روش های دیگر قابل ابراز نیستند نمایان می سازد.
۵- به علت ماهیت دراماتیک آن به یاد ماندنی است.
۶- امکان اینکه شرکت کننده مو
۷- امکان ارائه چندین راه حل برای یک مسئله را فراهم می سازد.
۸- از طریق آن. خلاقیت و همکاری تشویق می شود.
-٩ فرصت سازماندهی سریع افکار و پاسخ ها را هنگام واکنش به یک پرسش می سازد.
۰- به وسیله آن, اطلاعات برای شرکت کنندگان به صورت انفرادی قابل درک است.
را به جاى ذهنیت پردازی احساس کند فراهم می سازد.
صفحه 17:
>
گام های اصلی شیوه ۳ eo
عمل در استفاده از ایفای تنوع در مزیت. ضعف
57 ایفای نقش محدودیت های ایفای نقش
ضعف ها
۱- بعضی از بازیگران ممکن است احساسات دستياجكى دجار شوند.
۲- اگر بازیگر به طور نامطلوب ايفاى نقش كند. مدرس ممكن است با اشكال بتواند نظر منفى خود را بدون
آزار بازيكر بيان كند.
۳- وقت گیر است. زیرا نه تنها به تمرین می پردازد بلکه پیگیری بحث و تحلیل را نيز بايد به دنبال داشته
باشد.
۴-اگر تمرین طولانی شود اثر بخش نیست.
۵- در بعضی موارد میتواند بالاتر از سطح درک گروه باشد.
۶- شرکت کنندگانی که از مهارت بازیگری برخوردارند ممکن است فعالیت را به انحصار خود در آورند.
۷- در ایفای نقش ساختار یافته. نوشتن و طراحی برگه های نقش(سناریو) دشوار است.
۸- اگر شرکتکنندگان در برقراری ارتباط با موقعیت موفق نشوند. زمان تمرین به هدر رفته است.
صفحه 18:
گام های اصلی شیوه Aap
ine ۱ تنوع در مزیت. ضعف ها . و
مقدمه عمل در استفاده از ایفای : SG
7 ایفای 333 محدودیت های ایفا
ایفای نقش 9 اى ايفاى نقش
محدودیت ها
۱- شرکت کنندگان ممکن است به طور واقعی قادر به تشخیص شخصیت ها با رفتار ها نباشند.
۲- برای گروه های بزرگ متناسب است.
۳- در صورت عجله؛ به طور مجمل برگزار می شود .
۴- برخی ممکن است به صورت«نمایش» با آن برخورد کنند و جدی نگیرند.
۵- ایفای نقش برای موضوع هابی که ضد و نقیض بوده یا بسیار هیجانی هستند ممکن است از کنترل خارج
شود.
۶- روش ممکن است برای آنهایی که مهارت های لازم برای بازیگری ندارند آزاردهنده باشد(برای مثال: آیا با
دشواری صحبت می کند).
۷- تا زمانی که اهداف به دقت برای کلاس روشن نشده باشد میتواند فقط برای ایفا کنندگان نقش مفید واقع
شود.
صفحه 19:
گام های اصلی شیوه
عمل در استفاده از ایفای
تنوع در
ایفای نقش
مقدمه
نتیجه آموزشی استفاده از ایفای نقش
الف: پی بردن به نقاط ضعف و قوت خود در جمع زیرا تا فرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد
ب پرورش ذهن :چون در برخورد با آرا و نظرات دیگران ذهن همواره در حال حرکت و تفکر می باشد
ج شناخت افکار و توانایی افراد : افراد در جمع عقاید خودشان را به بوته آزمایش قرار میدهند و میزان
موفقیت خود را میسنجند
د افزایش قدرت تصمیم گیری: چون افراد در گروه هر یک در مراحل مختلف نسبت به مسایل مطروحه اظهار
نظر میکنند و تصمیماتی را می گیرند که خود فرد نیز همواره در تصمیم گیری نقش دارد و موجب میشود که
در آینده روی مسائل مطروحه به راحتی تصمیم بگیرد
صفحه 20:
عنوان مقاله چکیده نتیجه و پیامد
Contents lists available at ScienceDirect
Computers in Human Behavior
journal homepage:
c/comphumbel
Evaluating E-learning systems success: An empirical study
Dimah Al-Fraihat’, Mike Joy, Raed Masa'deh, Jane Sinclair —
of Computer Scans, Unneryof Warwick, Una Ringo مور
ارزیابی موفقیت سیستم های یادگیری الکترونیکی: یک مطالعه تجربی
Evaluating E-learning systems success: An empirical study
صفحه 21:
عنوان مقاله چکیده نتیجه و پیامد
E-learning, as a direct result of the integration of technology and education, has emerged as a
powerful medium of learning particularly using Internet technologies. The undeniable
significance of e-learning in education has led to a massive growth in the number of e-learning
courses and systems offering different types of services. Thus, evaluation of e-learning -
systems is vital to ensure successful delivery, effective use, and positive impacts on learners.
Based on an intensive review of the literature, a comprehensive model has been developed
which provides a holistic picture and identifies different levels of success related to a broad
range of success determinants. The model has been empirically validated by fitting the model
to data collected from 563 students engaged with an e-learning system in one of the UK
universities through a quantitative method of Partial Least Squares - Structural Equation
Modelling (PLS-SEM). The determinants of e-learning perceived satisfaction are technical
system quality, information quality, service quality, support system quality, learner quality,
instructor quality, and perceived usefulness, which together explain 71.4% of the variance of
perceived satisfaction. The drivers of perceived usefulness are technical system quality,
information quality, support system quality, learner quality, and instructor quality, and these
explain 54.2% of the variance of perceived usefulness. Four constructs were found to be the
determinants of e-learning use, namely educational system quality, support system quality,
learner quality, and perceived usefulness, and together they account for 34.1%. Finally, 64.7%
صفحه 22:
آموزش الکترونیکی سبه عنوان یک نتیجه مستقیم از تلفیق فن آوری و آموزش . به عنوان یک رسانه قدر تمند
ظاهر شده است .از یادگیری به ویهبا استفاده از فن آوری های ابنترنتی. اهمیت غیر قابل انکار یادگیری
الکترونیکی در آموزش و پرورش است.منجر به رشد گسترده ای در تعداد دوره ها و سیستم های آموزش
الکترونیکی ارلثه دهنده انواع مختلف خدمات شده است. بنابرلین . ارزیلبی سیستم های یادگیری الکترونیکی
برای اطمینان از تحوبل موفقیت آمیز . استفاده میثر 6666۷1۷6 و تأثیرات مثبت بسیار حیلفی است بر
زبان آموزان. بر اساسیک بررسی فشرده از ادبیات »یک مدل جلمع ایجاد شده است که تصویری جلمع ارائه
می دهد و سطوح مختلف موفقیت مربوط به طیف وسیعی از عوامل موفقیت را مشخص می کند.
صفحه 23:
این مدل با انطباق مدل با داده های جمع آوری شده از ۵۶۳ دانش آموز . از نظر تجربی تأیید شده است
با یک سیستم آموزش الکترونیکی در یکی از دانشگاه های انگلستان از طریق روش کمی ۳۵۲۱۵1 حداقل
مربعات - مدل سازی (PLS-SEM) ¢¢ js bs SY oles
. عوامل تعیین کننده رضایت ادراک شده از بادگیری الکترونیکی هستند
کیفیت سیستم فنی . کیفیت اطلاعات . کیفیت خدمات . کیفیت سیستم پشتیبانی . کیفیت یادگیرنده . مربی
کیفیت . و سودمندی درک شده . که با هم ۷۱.۴ از واریانس رضایت ادراک شده را توضیح می دهند.
صفحه 24:
محرک های سودمند ی درک شده کیفیت فنی سیستم . کیفیت اطلاعات . کیفیت سیستم پشتیبانی باد
کیفیت وکیفیت مربی هستند . و اینها ۲/۵۴ درصد از واریانس سودمندی درک شده را توضیح می دهد.
چهار سازه مشخص شد که عوامل تعیین کننده استفاده از بادگیری الکترونیکی ۰ یعنی کیفیت سیستم
آموزشی . کیفیت سیستم پشتیبانی کیفیت یادگیرنده . و سودمندی درک شده . و در مجموع :۳۴ را تشکیل
می دهند. سرانجام . ۶۴۰۷ از واریانس مزایای یادگیری الکترونیکی با استفاده از درک مفید . رضایت ادراک
شده و استفاده از آن توضیح داده شد.
صفحه 25:
عنوان مقاله جكيده نتيجه و ييامد
Conclusion and implications
This research aims to investigate the factors that are considered for
the evaluation of e-learning system success and has led to the development
of an e-learning success model that incorporates these factors.
To test the model, an empirical study was conducted. The contribution
of this research is multifaceted and provides theoretical contributions as
.well as practical contributions as follows
7.1. Theoretical implications
The first contribution of this study revolves around developing a
multi-dimensional, comprehensive model for evaluating the success of
e-learning. The model was developed based on an intensive review of
literature and analysis of four approaches for evaluating the success of
e-learning: the DeLone and McLean information systems success model,
the Technology Acceptance Model (TAM), user satisfaction models, and
e-learning quality models. This new model is believed to be comprehensive
because different perspective have been considered in relation
to different aspects of quality, social factors, acceptance, usefulness,
صفحه 26:
ان مقاله چکیده نتیجه و پیامد
the ی satisfaction, andl benefits of using the e-learning systems, and these
main components of the existing approaches. Second,this study took a step forward
and offers an empirical investigation of the model developed incorporating the
factors that influence the success
of e-learning systems. Seven types of quality factors, as antecedents of perceived
satisfaction, perceived usefulness, use, and benefits, are proposed and empirically
examined, namely technical system quality, information quality, service quality,
educational system quality, support
system quality, learner quality, and instructor quality. Collectively, all these factors
are valid and important measures and contribute to the
Practical implications .7.2
Considering the fact that approximately 99% of higher education
institutes use an LMS (e.g., Moodle, Blackboard, WebCT, Desire2Learn)
on the one hand, and the considerable investments in the use and delivery
of these systems to support and facilitate learning process on the
other hand (Fathema et al., 2015), the study results shed light on important
issues and recommendations that should be taken into consideration
to improve the perceptions of satisfaction and usefulness,
use, and benefits of the e-learning systems. The study provides practitioners with
several practical contributions as follows
صفحه 27:
عنوان مقاله نتیجه و پیامد
respect to the fact that many universities start with a commercial .1
or open source LMS, the study results stress the necessity for periodically surveying
their students. As a result, continuous improvement of these systems is required to
address any issues and shortfalls.
The study revealed that the existence of communication and interac’ features, .2
assessment and evaluation materials, and the diversity of learning styles positively
influence utilization of the elearning
system, and aid students to be more engaged in their learning. Therefore, more
efforts should be directed toward effectively using these tools to exploit the full
capabi 's of the elearningsystem.
The study reveals that instructor quality has a significant effect on the perceptions .3
of satisfaction and usefulness of the system. As a result, proper and extensive
training of instructors prior to using the e-learning system is vital. This will aid
instructors to gain an indepth understanding and confidence using the e-learning
system, in addition to increasing their awareness of the full features of the system.
The findings of this study suggest increasing awareness among students about the .4
usefulness and benefits of the e-learning system to increase its usability and
popularity. This can be achieved by delivering workshops and training. Therefore,
learners’ attitudes toward
the e-learning system, learners’ self-efficacy, and their experience
صفحه 28:
عنوان مقاله جكيده نتيجه و ييامد
with the e-learning system, are all increased, thus increasing the perceptions of
usefulness and satisfaction, and the usage of the elearning system.
5. Our results indicate that supportive issues in the e-learning system have a
significant and positive influence on all of the followi
system use, perceived usefulness, and perceived satisfaction of the elearning
system. Considering the wealth of resources and information available on the
Internet, these results indicate that faculty
members and administrators should provide sufficient information to students
regarding plagiarism rules and regulations when submitting assignments. This can be
delivered by providing extra modules on this matter through the e-learning system.
Furthermore, copyright issues, accessibility of content, permission for viewing the
course materials, and intellectual property issues, all should be
clearly delivered to students using the e-learning system.
6. The results of this study draw the attention of universities to concentrating
considerable effort on providing students with sufficient, concise and clear
information, which is well organized into logical
and understandable components, in addition to regularly updating the content. In
turn, this will increase the perceptions of usefulness and satisfaction of the system,
thereby achieving the benefits of using the e-learning system.
صفحه 29:
عنوان مقاله جكيده نتيجه و ييامد
7. The study results can assist the universities and other institutions in recognizing
that system characteristics such as, ease of using the system, reliability of the
system, personalization, integration between system components, should be
improved to make the system more reliable, user-friendly, more personalised,
attractive and more intuitive, and easier to navigate. These aspects should positively
increase the perceived usefulness and satisfaction with the system.
8. This study provides universities and higher education institutes with a valid,
reliable, comprehensive model and an instrument to evaluate the success of their
learning management systems. In summary, the study model introduces 11
dimensions that consider the evaluation
of e-learning in all phases, from the design phase, to system usage and user belief,
to the outcome phase. This will greatly help those engaged in e-learning, in general,
and LMS, in particular, to
better understand how the use of the system can be increased and how perceptions
of satisfaction, usefulness, and outcomes of the system can be improved.
صفحه 30:
ن تحقیق بررسی عواملی است که برای آنها در نظر گرفته شده است ارزیابی موفقیت سیستم آموزش
الکترونیکی منجر به توسعه شده است از یک مدل موفقیت در یادگیری الکترونیکی که این عوامل را در بر می
گیرد.
برای آزمایش مدل . یک مطالعه تجربی انجام شد. سهم این تحقیق چند وجهی است و مشارکتهای .. را
ارائه می دهد و همچنین مشارکت عملی به شرح زیر است.
۷۰۱مفاهیم نظری
آولین سهم این مطالعه چند بعدی حول توسعه 8است. برای ارزبابی موفقیت در آموزش الکترونیکی مدل
جامی می باشد این مدل بر اساس یک بررسی فشرده ازادییات و تجزبه و تحلیل چهار روش برای ارزیابی
موفقیت در آموزش الکترونیکی دارد: مدل موفقیت سیستم های اطلاعاتی دلون و مک لین .مدل پذیرش
فناوری( ۲/۸1) . مدل های رضایت کاربر ومدل های کیفیت یادگیری الکترونیکی.
اعتقاد بر این است که این مدل جدید جامع است زیرا دیدگاه های مختلفی در این رابطه در نظر گرفته شده
است
صفحه 31:
به جنبه های مختلف کیفیت . عوامل اجتماعی ۰ پذیرش . مفید بودن «رضایت و مزایای استفاده از سیستم های
یادگیری الکترونیکی و اینها 0۲0]001061185>مولفه های اصلی رویکردهای موجود را در بر می گیرد.
دومین.این مطالعه یک گام به جلو برداشته و یک تحقیق تجربی ازمدل شامل عوامل موثر در موفقیت است
سیستم های یادگیری الکترونیکی هفت نوع عامل کیفیت . به عنوان پیشینه ای از رضایت ادراک شده .
ی درک شده . استفاده و مزایای ey ee ec تجربی . بعنی کیفیت
ت اطلاعات . کیفیت خدمات .
Os oasis isin eens Pe erst هه Car os ts
oie 5+ Fraihatd! .D یه در رظر اسان006 (۵4/6160پيهوامل موفقیت در یادگیری الکترونیکی که سپم دوم
است این تحقیق ختیقات ا با نار تجربی آزمایش نشده اند
(به عنوان مثال .رابطه بين یادگیرنده . مربی » آموزشی 4 نی از
سیستم . با استفاده از سیستم و درک شده است مفید بودن) مطالعات قبلی به رابطه با رضایت اشاره داشته
است. فقط تا آنجا كه ما می دانیم . این یکی از اولین موارد است مطالعات برای ارائه شناسایی جامع از موفقیت
در بادگیری الکترونیکی عوامل و به طور تجربی روابط بین اقدامات را بررسی می کند
صفحه 32:
در یک مدل واحد . که سومین سیم این مطالعه است.سیپم چهارم حول عملکردمدل توسعه یافته این مدل قدرت پیش بینی قوی را
در بین نشان دادسودمندی درک شده . رضایت ادراک شده و منافع و متوسط قدرت پیش بینی برای استفاده این مدل به طور
اساسی ۷۱.۴ را توضیح داده است از تغییر در یادگیری الکترونیکی رضایت ادراک شده . متوسط تاواریانس مزایا و سودمندی درک
شده را به طور اساسی توضیح دادبا مقادیر 1۶۵ و ZOPY نسبتاً متوسط دارد۴.۱ 4۳ از تغییرات استفاده از یادگیری الکترونیکی را
توضیح داد . که مقایسه می شودبه مدل های قبلی یک تازگی در نظر گرفته شده است.سرانجام . این تحقیق سهم مهم نظری را در
ارائه می دهدحوزه سیستم های اطلاعاتی و تثوری های موفقیت در یادگیری الکترونیکی. کمک می کندبه ادبیات مدل دلون و مک
۰ 0 و فراگیری نظربه های رضایت و موفقیت با پیشنهاد توسعه مدل موفقیت آمیز سیستم های اطلاعاتی دلون و مک
لین,علاوه بر اين . این مطالعه اعتبار دلون و مک لین را تأييد مى کندمدل موفقیت سیستم های اطلاعاتی برای ارزیابی موفقیت در
یادگیری سیستم ها در زمینه انگلستان استفاده می کنند.
صفحه 33:
مفهوم عملی
با توجه به اين واقعیت که تقریباً ۸95 آموزش عالی موسسات از 1۷15 (به عنوان مثال , مودل « تخته
سياه. ممیراصمیی ۰۷۷60۲ (از یک طرف . و سرمایه گذاری های قابل توجه در استفاده و
تحویل از این سیستم ها برای پشتیبانی و تسهیل فرآیند یادگیری در از طرف دیگر مسلت) و
همکاران . ۳۰۱۵) ۰ نتایج مطالعه مهم را روشن می کند موارد و توصیه هایی که باید مورد توجه قرار گیرند
برای بهبود درک رضایت و مفید بودن . استفاده و مزایای سیستم های یادگیری الکترونیکی.
: این مطالعه را پزشکان با چندین مشارکت عملی به شرح زیر ارائه می دهند
صفحه 34:
١ با توجه به این واقعیت که بسیاری از دانشگاه ها با یک تبلیغ تجاری شروع مى كنند يا 0008| منبع
باز . نتایج مطالعه بر ضرورت وجود آن تأکید دارد به طور دوره ای از دانشجویان خود نظرسنجی می
کند. در نتیجه . بهبود مستمر از این سیستم ها برای رسیدگی به هر مسئله ای و کمبودها لازم است .
۲. این مطالعه نشان داد که وجود ارتباطات و تعامل است ویژگی ها . مواد ارزیابی و ارزیابی . و تنوع سبک
های یادگیری به طور مثبت بر استفاده از سیستم بادگیری تأثیر می گذارد. و به یادگیری دانشجویان
کمک می کند تا بیشتر درگیر کار خود شوند. بنابراین ۰ تلاشهاى بيشتر بايد به سمت موثر سوق داده شود
از این ابزارها برای بهره برداری از توانایی های کامل مهارت های الکترونیکی سیستم استفاده شود
صفحه 35:
۳. این مطالعه نشان می دهد که سیستم کیفیت مربی تأثیر قابل توجهی در درک رضایت و سودمندی
دارد. به عنوان یک نتیجه . آموزش مناسب و گسترده مربیان قبل از استفاده از سیستم یادگیری
الکترونیکی حیاتی است. این به مربیان کمک می کند تا عمق بالایی کسب کنند علاوه بر افزایش آگاهی
آنها از ویژگی های کامل سیستم به درک و اطمینان با استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی برسند
۴- یافته های این مطالعه افزایش آگاهی در دانشجویان را نشان می دهد در موارد مفید و مزایای سیستم
آموزش الکترونیکی به قابلیت استفاده و محبوبیت آن را افزایش دهد. بنابراین با تحقیق می توان به این
مهم دست یافت کارگاه ها و آموزش هاء نگرش فراگیران نسبت به سیستم یادگیری الکترونیکی .
خودکارآمدی فراگیران و تجربه آنها با سپستم یادگیری الکترونیکی . همه افزایش می یابد . بنابراین
برداشت از سودمندی و رضایت . و استفاده از مهارت های الکترونیکی سیستم افزایش می یابد.
صفحه 36:
۵. نتیج ما نشان می دهد که مسائل حمایتی در سیستم آموزش الکترونیکی تأثير قابل توجه و مثبتى در
همه موارد زیر دارند:استفاده از سیستم . سودمندی درک شده و رضابت ادراک شده از یادگیری سیستم.
با در نظر گرفتن ثروت منابع و اطلاعات موجود در اینترنت اد نشان می دهد که دانشکده اعضا و
مدیران باید اطلاعات کافی را به دانشجویان ارائه دهنددر مورد قوانین و مقررات دزدی ادبی هنگام ارسال
تکالیف این ماژول های مربوط به این موضوع را از طریق سیستم آموزش الکترونیکی می توان با ارائه
اضافی تحویل داد. علاوه بر این.مسائل مربوط به حق چاپ . دسترسی به محتوا . مجوز مشاهده مطالب
دوره . و مسائل مربوط به مالکیت معنوی . همه باید باشدبا استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی به
دانش آموزان تحویل داده می شود
۰ نتایج این مطالعه توجه دانشگاه ها را به تمرکز مختصر و واضح اطلاعات جلب می کندتلاش قابل
توجهی در زمینه ن کافی دانش آموزان و اجزای قابل درک ۰۰ علاوه بر به روزرسانی منظم محتوای»
منطقی سازمان يافته است. به نوبه خود . این امر درک مفید بودن را افزایش می دهدو, در نتیجه دستیابی
به مزایای استفاده از سیستم یادگیری الکترونیکی و رضایت از سیستم را فراهم می آورد.
صفحه 37:
۷ نتایج مطالعه می تواند به دانشگاه ها و سایر موسسات کمک کندتشخیص ویژگی های سیستم مانند
سهولت استفاده ازسیستم . قابلیت اطمینان سیستم . شخصی سازی . ادغام بین اجزای سیستم . باید برای
ساخت سیستم بهبود یابدقابل اطمینان تر . کاربر پسند . شخصی تر . جذاب و موارد دیگربصری . و آسان تر
برای حرکت. افزایش سودمندی و رضایت ادراک شده از سیستم این جنبه ها باید مثبت باشد.
صفحه 38:
۸ این مطالعه دانشگاه ها و 181583۴ موسسات آموزش عالییک مدل معتبر . قابل اعتماد . جامع و ابزاری برای ارزیابی موفقیت در
سیستم های مدیریت یادگیری آنهارا فراهم می کند. به طور خلاصه .مدل مطالعه ۱۱ بعد را ارائه می دهد که آموزش الکترونیکی در
تمام مراحل . از مرحله طراحی . تا سیستم استفاده و اعتقاد کاربر . به مرحله نتيجه ارزیابی را در نظر می گیرد. این بسیار کمک
خواهد کردکسانی که درگیر آموزش الکترونیکی هستند . به طور کلی . و ۰18۷15 به طور خاص . بهتر می فهمید که چگونه می توان
استفاده از سیستم را اقزایش داد وچگونه ادراک رضایت , سودمندی و نتایج سیستم را می توان بهبود بخشید .
صفحه 39:
منابع و مآخذ
بروور. اى . دبليو/ به سوى يادكيرى برخط (الكترونيكى)/ بروور. دوزونج. استوت / ترجمه فريده مشايخ و
۱۳۸۲ بازرگان / آتهران] : آگه whe
مقاله اثر الگوی تدریس ایفای نقش بر خودکار آمدی دانش آموزان
سهیل بابایی زهرا حسینی پیمان بابایی
مقاله چگونگی استفاده از روش ایفای نقش در برنامههای مدیریت نوشته احمد پیروز
صفحه 40: