بیماری آنفلوانزا
اسلاید 1: پیام های آموزشی برای عموم: دکتر رضا عزیززادهکارشناس برنامه بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن و آنفلوانزا گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهامرکز بهداشت استان
اسلاید 2: بیماری آنفلوانزا با منشا خوکیدر اوایل فروردین ماه 1388 همه گیری آنفلوانزای جدید در مکزیک حادث گردید . سپس مواردی در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر به وقوع پیوست و به فاصله 43سال پس از وقوع آخرین پاندمی قرن بیستم (1976) اولین جهانگیری بیماری در قرن بیست و یکم رخ داد و با توسعه دامنه بیماری به چندین قاره در تاریخ 21 خرداد ماه ،فاز ششم پاندمی توسط سازمان جهانی بهداشت ، اعلام شد . این بیماری که در روز های اول شروع جهانگیری به آنفلوانزای خوکی معروف گردید چیزی نگذشت که به توصیه سازمان جهانی بهداشت ،آنفلوانزای A(H1N1) جدید نامیده شد و هر چند با سرعتی بیش از پاندمی های قبلی ولی در عین حال با ملایمت هر چه تمامتر و مرگ و میر کمتر از اغلب آنها بخصوص از طریق مسافران خطوط هواپیمایی ،تااواخر اردیبهشت 1388 ،کلیه قاره های جهان و از جمله قاره آفریقا را در نوردید
اسلاید 3: یافته های بالینیبیماری با تب ،لرز،سردرد،سرفه ،گلودرد، ایهالف کوتاه شدن دامنه تنفس،دردهای مفصلی و عضلانی ،خستگی،استفراغ تظاهر مینماید.البته در اکثر موارد شروع ناگهانی است.بیماری در شیرخواران ممکن است با علائم تب و بی قراری تظاهر نماید و فاقد سرفه و سایر علائم تنفسی باشد .ضمنا علائم بیماری شدید شیرخواران و کودکان کم سن ، شامل آپنه ،تاکی پنه ،دیس پنه ، سیانوز ،دزهیدراسیون،تغییر در وضعیت روانی و تحریک پذیری سدید ، می باشد و کودکان کمتر از پنج ساله در معرض خطر بیشتری از عوارض بیماری هستند .
اسلاید 4: سیر و پیش آگهیاغلب موارد بیماری ، خفیف و خود محدود شونده بوده و با درمان های سرپایی بهبود یافته اند .2-5 % موارد نیاز به بستری پیدا کرده اند.5/0 تا 8/0 درصد موارد فوت نمودده اند.در موارد بدون عارضه تنفسی ، علائم تنفسی معمولا به فاصله 5-3 روز بعد از فروکش کردن تب بهبود می یابد ولی سرفه ، کسالت و بی حالی ممکن است یک تا چند هفته دیگر نیز ادامه یابد .تمامی گروه های سنی در بین بستری شدگان ، یافت میشوند ولی در سنین 42-15 سالگی بیشتر دیده شده است .گروه سنی بیش از 65 ساله به ندرت دچار بیماری شدیدی شده و بستری گردیده اند.موارد مرگ ناشی از بیماری بیشتر در سنین 40 ساله و بالاتر رخ داده است.علت اصلی بستری شدن در بیمارستانها را گرفتاری دستگاه تنفسی تحتانی به صورت پنومونی اولیه ، پنومونی ثانویه ،آمبولی ریه ذکر می کنند.
اسلاید 5: تعریف و اهمیت بهداشتیآنفلوانزای جدید ، نوعی بیماری ویروسی ناشی از ویروس آنفلوانزای A(H1N1) است .ویروس های آنفلوانزا جزو RNA ویروس ها و متعلق به خانواده اورتومیگزه ویریده ها می باشند .این ویروس ها را به تایپ های A, B ,C طبقه بندی کرده اند.مخزن این ویروس ها انسان ، خوک ، پرندگان و ....است.حدود 15 ساب تایپ از ویروس های شناخته شده است.دوره کمون بیماری در حدود 7-1 روز و با احتمال بیشتری 4-1 روز میباشد .و دوره بیماری در حدود 7-5 روز است.
اسلاید 6: انتشار جغرافیاییتا به حال بیشتر از 124 کشور در جهان گزارش بیماری را در کشور خود داده اند.و بیش از 900 نفر مرگ گزارش شده است که همچنان در حال افزایش است و مواردقطعی تا تاریخ پایان تیر ماه 134503 نفر گزارش شده است .در کشور های همسایه ما هم اکثرا موارد بالایی مشاهده شده است.در کشور ما تا به حال 328مورد قطعی با 2 مورد مرگ گزارش شده است.در نیم کره جنوبی تعدا موارد زیاد بوده است و پیش بینی میشود در پاییز و زمستان در نیمکره شمالی بیشتر دیده شود .
اسلاید 7: سرایت بیماریبیشتر از طریق ذرات درشت تنفسی که از طریق عطسه و سرفه و .... تا فاصله 60 فوت ، پرتاب میشوند و از فاصله نزدیک ، انتقال می یابند .تماس با سطوح آلوده نیز امکان پذیر می باشد .انتقال از طریق مدفوع نیز هر چند به اثبات نرسیده است ولی به نظر محتمل می آید.بیماران مبتلا به بیماری جدید احتمالا از یک روز قبل از شروع علائم و نشانه های بیماری تا زمان قطع تب برای اطرافیان خود عفونت زا میباشند . البته تا 7 روز بعد از شروع علائم را دوران سرایت در نظر میگیرند.
اسلاید 8: نتايج احتمالی پاندمی آينده چیست ؟ نتایج جهانی حاصل از ارقام فوق :احتمالا میلیونها انسان فوت می کنندترس و وحشت عالم گیرازهم گسیختگی اجتماعینتیجه : صدمات اقتصادی سنگینپاندمی آنفلوانزا چه مدت طول می کشد ؟6 ماه تا 2 سالنحوه برآورد افراد مبتلا ؟15% - 35 % (25%) هر جامعه ممکن است بیمار شوند ( میزان حمله Attack Rate)5% هر جامعه نیاز به بستری خواهندداشت میزان مرگ و میر : 1% -2% بیماران فوت می کنند
اسلاید 9: درس هایی که از جهان گیری های اخیر آنفلوانزا باید آموخت !در تاریخ 20 اسفند سال 1296 ه ش در یکی از پادگان های کانزاس ، درست قبل از شروع صبحانه ، یکی از سربازان با علائم تب ، گلودرد و سردرد به بیمارستان ، معرفی شده بلافاصله سربازان دیگری با همین علائم مراجعه نموده تا ظهر آن روز تعداد بیماران به یکصد نفر رسیده ودر عرض یک هفته به 500 نفر افزایش یافتند.
اسلاید 10: مروری بر عواقب و فجایع پاندمی گذشته آنفلوانزا در ايران (درسهايی از تاريخ)روزنامه رعد مورخ 28 نوامبر 1917 (مقارن با 8 آذر 1296 شمسی) گزارش میدهد که : ”حاکم (فرماندار) اصفهان به وزارت داخله (وزارت کشور) تلگرافی مخابره کرده حاکی از آنکه نانوائیها بسته اند و مردم از شدت گرسنگی در حال مرگ هستند“. ” در تهران بسیاری از نانوائیها اکنون بسته هستند. نان نایاب است، مردها ، زنان و کودکان در خیابانها می گریند“ چهاردهم فوریه 1918 (مقارن با 24 بهمن ماه 1297 شمسی) دکتر ساموئل جردن از کالج آمریکائیها این تلگراف را مخابره میکند : ”فقط شهر تهران 000و40 مستمند دارد. مردم حیوانات مرده را میخورند. زنان نوزادانشان را رها میکنند“ (یادآوری :جمعیت تهران قبل از پاندمی: 350000 نفر و در جریان پاندمی کمتر از 000و150 – 000و200 )
اسلاید 11: مروری بر عواقب و فجایع پاندمی گذشته آنفلوانزا در ايران (درسهايی برگرفته از تاريخ) از هم گسیختگی سیستم حمل ونقل مواد غذایی خصوصاً به نقاط دور دست فلج سیستم دفن اجساد و دفع زباله و بیماریهای حاصلهبرهم ریختن شرایط امنیتی و نظم عمومی شهرها و دزدی و غارتافزایش جنایت و قتلنابودی بعضی صنایع نظیر صنعت فرش بدلیل مرگ ومیر و کاهش چشمگیر کارگران ماهر و افزایش چشمگیر حقوق کارگران (گزارش کالدول)
اسلاید 12: تعریف مورد مشکوک به بیماریعلائم بیماری ( مشابه آنفلوانزای فصلی ) شاه علامتها شامل تب ، سردرد، سرفه ، گلودرد اسهال واستفراغ در صد قابل توجهی از افراد آلودهآبریزش یا گرفتگی بینی ، بدن درد ، لرز و احساس خستگی در درجه بعدی اهمیت هستندبعلاوه علائم اپیدمیولوژیک مرتبط در تاریخچه بیمار:تماس نزدیک با مورد قطعی آنفلوانزای خوکی یاسابقه سفر یا اقامت در کشوری که تعداد یک یا بیشتر مورد قطعی آنفلوانزای خوکی از آن گزارش شده است (آمریکا ، مکزیک و ...)
اسلاید 13: گروههای پرخطر برای ابتلا به این ویروس احتمالاً همان گروهها یی میباشند که متعاقب ابتلا به آنفلوانزای فصلی احتمال بروز عوارض در آنها بیشتر است (بیماران پرخطر)افراد پرخطر عبارتند از:سنین بالای 65سالکودکان زیر 5 سالزنان حاملهافراد دچار بیماری طبی مزمن در هرگروه سنی ( مانند : آسم، دیابت، بیماری قلبی وعروقی )افراد دچار نقص ایمنی (مثلاً استفاده از داروهای Immuno-suppressor یا عفونت HIV)افراد دریافت کننده آسپیرین بمدت طولانی بعلت خطر بروز سندرم Reye متعاقب آنفلوانزا
اسلاید 14: اقدامات و موازین پیشگیری از آنفلوانزای جدید H1N1 تا زمان فعلی توانایی این ویروس از لحاظ قابلیت انتقال بیشتر از ویروس آنفلوانزای فصلی استمطالعات برروی آنفلوانزای فصلی نشان میدهد که فرد مبتلا از یک روز قبل از بروز علائم تا 7 روز بعد از بروز علائم میتواند بیماری را به افراد دیگر انتقال دهددوره عفونت زایی در کودکان و خصوصا کودکان کم سن وسال ممکن است طولانی تر باشد
اسلاید 15: اقدامات و موازین پیشگیری از آنفلوانزای جدید H1N1 اولین توصیه به بیماران دچار علائم بیماریهای تنفسی خصوصاً علائم مشابه آنفلوانزا (Influenza-Like Illness)
اسلاید 16: اقدامات و موازین پیشگیری از سرایت آنفلوانزای جدید H1N1 به دیگراندر صورت ابتلاء به علائم مشابه آنفلوانزا ، توصیه به استراحت بیمار در منزلمدت استراحت در منزل ؟ تا 7 روز پس از شروع علائم یا تا 24 ساعت پس از رفع آخرین علائم بیماریبیمار تاحد امکان از افراد ساکن منزل نیز دور بماند
اسلاید 17: اقدامات و موازین پیشگیری از آنفلوانزای جدید H1N1 افراد سالم از تماس نزدیک با افراد بیمار پرهیز نمایند
اسلاید 18: اقدامات و موازین پیشگیری از آنفلوانزای جدید H1N1 اگر بیمار برای مراجعه به مراکز درمانی از منزل خارج میشود سعی کند از ماسک استفاده نموده یا با دستمال کاغذی در حین عطسه وسرفه جلوی دهان وبینی خود را بپوشاند
اسلاید 19: اقدامات و موازین پیشگیری از آنفلوانزای جدید H1N1 دستهای خود را بطور مکرر با آب وصابون بشویند ( خصوصاً بیماران و پس از عطسه و سرفه)محلول های ضدعفونی کننده پایه الکلی نیز دراین زمینه موثرند
اسلاید 20: اقدامات و موازین پیشگیری از آنفلوانزای جدید H1N1 افراد سالم از دست زدن به چشم ، بینی یا دهان خود حتی الامکان اجتناب کنند زیرا راه غیر مستقیم انتقال بیماری از این طریق میباشد
اسلاید 21: خلاصه موازین بهداشت فردی (پیشگیری) و درمان بیماردر منزلدربیماران انفلوانزایی که علائم بیماری شدید نیست بایستی از طریق پیامهای بهداشتی به ماندن در منزل و رعایت آداب تنفسی تشویق شوند شامل:- پوشاندن دهان وبینی در هنگام عطسه وسرفه یا حداقل پوشاندن عطسه وسرفه با آستین پیراهنرعایت بهداشت دست هارعایت فاصله تماس با دیگران ( 1 متر ) محدود کردن بیماران به عدم حضور در اماکن شلوغ با ماندن درمنزلدرصورت ضرورت حضوردر اماکن شلوغ، اجتناب از تماس نزدیک با افراد دیگر
اسلاید 22: خلاصه موازین بهداشت فردی (پیشگیری) و درمان بیماردر منزلبرای به حداقل رساندن سرایت بیماری، مراقبت از بیمار در محل زندگی ، بایستی تاحد ممکن تنها توسط یک نفرانجام گیرددرصورت امکان هم بیماران وهم مراقبین آنها بایستی در طی دوره عفونت زایی بیماران، از ماسک یک بار مصرف استفاده کننددرصورتیکه امکانات به اندازه کافی موجود نباشد ، استفاده از ماسک در منزل توسط بیمار نسبت به مراقبین وی ارجح استضرورتی به استفاده از ماسک درتمام طول روز وجود ندارد وفقط بیمار بایستی درحین تماس نزدیک با دیگران ( تماس کمتر از 1 متر) از آن استفاده کند
اسلاید 23: خلاصه موازین بهداشت فردی (پیشگیری) و درمان بیماردر منزلهنگامی که ماسک بوسیله ترشحات تنفسی خیس شد بایستی به طریق صحیح دورانداخته شوددرصورت در دسترس نبودن ماسک به تعداد کافی میتوان از دستمال ضخیم یا ماسکهای چندبار مصرف پارچه ای که به طور کامل جلو بینی ودهان را میپوشاند ، استفاده کرداین ماسک ها نیز درصورت خیس شدن بایستی تعویض شده وبا آب وصابون شسته شونداگر تعداد کافی ماسک در دسترس است ، مراقبین بیمار نیز بایستی در حین تماس نزدیک با بیماران از آن برای پوشاندن دهان وبینی استفاده کنندمراقبین بیمار بایستی همواره دست های خود را پس از تماس با بیماران بشویند
اسلاید 24: خلاصه موازین درمان بیماردر منزلآسپرین درکودکان نباید استفاده شودمایعات خوراکی ، تغذیه واستراحت بیمار در بستر ضروری است درهنگام بروز عوارض باکتریال انفلوانزا، بایستی استفاده صحیح از آنتی بیوتیک مطابق با دستورالعمل صورت پذیرددرصورت بروز علائم بیماری شدید یا دهیدراتاسیون بایستی درمانهای اضافی برای بیماران دچاربیماری شدید در نظر گرفته شود کسانی که بهبود یافته اند دیگر عفونت زا محسوب نمیشوند و در برابر بیماری ایمن در نظر گرفته میشوند (معمولا 2 - 3 هفته پس از شروع بیماری)
اسلاید 25: خلاصه موازین بهداشت فردی (پیشگیری) و درمان بیمار در منزلرعایت آداب تنفسی وشستشوی دست ها بایستی توسط تمامی اعضای خانواده رعایت گردد پنجره ها بایستی بازگذاشته شود تا تهویه مناسب منزل (چادر صحرایی) برقرار شودسطوح مختلف منزل بایستی بطور منظم توسط آب وصابون یا مواد ضدعفونی کننده پاکسازی شوند
اسلاید 26: پیام اصلی در ارتباط با ارجاع بیماران به مراکز درمانیممکن است بتوان درصد زیادی از بیماران آنفلوانزا را درمنزل وبا ارائه درمانهای حمایتی ساده که در بالا به آنها اشاره شد، درمان نموددرصورتیکه بیماری وخیم تر شد یا علائم شدید بروز کرد بیمار را به یک مرکز درمانی مجهز جهت بستری معرفی نمائید
اسلاید 27: اقدامات درمانی برای آنفلوانزای جدید H1N1 درمان با داروی ضد ویروس برای بیماران دچار بیماری شدید توصیه میشودانتظار میرود که اغلب افراد (فرم های خفیف و متوسط) خودبخود وبدون نیاز به درمان خاصی بهبود یابندتوصیه میشود بیماران دچار فرم شدید بیماری به مراکز ارائه خدمات درمانی ارجاع شوند
اسلاید 28: افراد بالغی که اندیکاسیون ارجاع به مراکز درمانی دارند ؟علائم فرم شدید بیماری در بالغین :تنگی نفسنشانه های دیسترس تنفسیدرد یا احساس فشار در قفسه سینه یا شکسرگیجه ناگهانی (Dizziness)گیجی ( Confusion)استفراغ شدید یا مداومدر ابتدا علائم آنفلوانزا بهبود یابد ولی ناگهان تب و سرفه شدید عود کند افراد پرخطر از لحاظ ابتلا به عوارض آنفلوانزا
اسلاید 29: کودکانی که اندیکاسیون ارجاع به مراکز درمانی دارند ؟علائم فرم شدید بیماری در کودکان:نشانه های دیسترس تنفسی (تنفس تند یا نفس دشوار)تغییر رنگ کبود یا خاکستری پوست عدم نوشیدن مایعات به میزان کافیاستفراغ شدید یا مداومعدم هوشیاری یا عدم تعامل کودک با اطرافیانتحریک پذیری شدید درحدی که کودک تمایلی به آغوش والدین نداشته باشددر ابتدا علائم آنفلوانزا بهبود یابد ولی ناگهان تب و سرفه شدید عود کند کودکان پرخطر از لحاظ ابتلا به عوارض آنفلوانزا
اسلاید 30: واکسندر حال حاضر واکسن این بیماری در مرحله آزمایش می باشد تا بعد از اثبات بی ضرر بودن و موثر بودن آن به تولید انبوه برسد و توزیع شود .واکسن موجود در بازار واکسن آنفلوانزای فصلی است که بهتر است در افراد پر خطر تزریق شود .
اسلاید 31: آنچه که باید مدارس بدانندسالم سازی و مرمت عاجل فضا های فیزیکی مدارس مثل آبخوری ها لوله کشی صابون مایع ، بوفه های مدارس، خوابگاهها ، سرویس های بهداشتی، پیش بینی و تدارک صابون مایع و مواد ضد عفونی کننده نظافت و پاکسازی روزانه کلاس ها لزوم رعایت تهویه کامل کلاس در حین درس و جلوگیری از مسدود کردن طولانی مدت درب و پنجره های کلاس ( لازم است درب و پنجره های کلاس در طول مدت برقراری کلاس آموزشی بطور متناوب هر 20-15 دقیقه برای 10-5 دقیقه باز و فضای آموزشی در معرض وزش طبیعی باد قرار گیرد.
اسلاید 32: آنچه که باید مدارس بدانندتوجیه دانش آموزان در عدم استفاده از وسایل شخصی یکدیگر و یا دست دادن و روبوسی کردن و یا در آغوش گرفتنتوجیه دانش آموزان بر همراه داشتن دستمال و استفاده صحیح از آن در هنگام سرفه و عطسهساماندهی دانش آموزان در تیم های بهداشتیاران و تقویت سیستم خودکنترلی دانش آموزی مدارساطلاع رسانی پیوسته به دانش آموزان در سر صف، آموزش از طرسق معلمین،پوستر و ....توجیه دانش آموزان در استفاده سالم از وسایل نقلیه عمومی علی الخصوص در ساعات پیک مسافر
اسلاید 33: آنچه که باید مدارس بدانندانجام غربالگری روزانه و قبل از ورود دانش آموزان به مدرسه و منع دانش آمزان با علائم سرماخوردگی و یا مشکوک به ابتلای به آنفلوانزا از حضور در کلاس و محیط آموزشگاه و ارجاع آنان به مراکز بهداشتی درمانی حداقل علائم مورد نظر جهت غربالگری سریع و جلوگیری از ورود به مدرسه عبارتند از : احساس گرما و تب بالاصورت برافروختهتعریق یا لرز
اسلاید 34: آنچه که باید مدارس بداننددر هر مدرسه حتی الامکان اطاق جداگانه ای جهت استقرار دانش آموزان و کارکنان دارای علائم سرماخوردگی تا ارجاع به منزل و مرکز بهداشتی – درمانی پیش بینی گردد .اطلاع عاجل موارد ابتلا و یا مشکوک به ادارات و استان جهت انعکاس به ستادهای استان و مراکز بهداشتی ذی ربط و اتخاذ تصمیم مناسب .
اسلاید 35: آنچه که باید مدارس بدانندبرگزاری کلاس های آموزشی مرتبط با آنفلوانزای جدید ویژه دنش آموزان ، اولیاء و کارکنان مدارس مراقبت روزانه دانش آموزان توسط آموزگاران و یادآوری نکات بهداشتی به آنها در کلاس درس و اطلاع موار د ابتلاء دانش آموزان در صورت مشاهده به دفتر مدرسهنظارت دقیق به خوابکاهها در مورد مدارس شبانه روزی توسط مدیران مدارس
اسلاید 36: حداقل وظایف مورد انتظار از مراقبین سلامت مدارسآموزش دانش آموزان با مطالب آموزشی علی الخصوص تاکید بر شستشوی دست ها که از اهمیت خاصی برخوردار است.گزارش موارد ابتلا به صورت روزانه و جدا سازی دانش آموزان مبتلا و معرفی آنها به مراکز بهداشتی درمانی درخواست از اولیاء دانش آموزان بیمار در مورد ممانعت از حضور فرزندان خود به هنگام بیماری در سر کلاس درس
اسلاید 37: حداقل نکاتی که دانش آموزان باید بدانند:علائم بیماری آنفلوانزا ( تب بالای 5/38 ، سرفه ، گلودرد و آبریزش بینی) را بدانند.استفاده از دستمال کاغذی و قرار دادن آن در جلو بینی و دهان به هنگام سرفه و عطسه و دفع بهداشتی آن .شستشوی دستها با آب و صابون در هر فرصت ممکناطلاع به مدیر مدرسه یا مراقب بهداشتی مدرسه به محض احساس علائم بیماری.عدم استفاده از بطری آب همکلاسی های خود به صورت مشترک.مداد و خودکار و سایر وسایل تحریر خود را در اختیار دیگران قرار ندهند.در مور مهد کودکها هم استفاده از اسباب بازی مشترک می تواند بیماری را سرایت دهدمطالب آموزشی مربوط به آنفلوانزا را در اختیار والدین خود قرار دهند.اطلاع به مسئولین مدرسه در صورت ابتلا به بیماری آسم و برونشیت و دیابت و.. توسط دانش آموزان و اولیاء آنها.
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.