صفحه 1:
بنام خدا
جلسه چهار م کودک بیمار
صفحه 2:
اهداف رفتاری (ویزه )
دانشجو در پایان این جلسه درس قادر خواهد بود :
مفاهیم مرتبط با نیازهای خاصرا تعریف US
تعریف کودکان بانیازهای خاص از نظر بخش بهداشت
مادر وکودک کودکان راتعریف کند
شبوع بیماریهای مزمن در کودکان رانام ببرد
عوارض بیماریهای مزمن کودکان لیست کند
اهم موارد مراقبت از کودکا با بیماری مزمن راتوضیح دهد
صفحه 3:
اثرات بیماربی مزمن در گروههای سنی مختلف را
توضیح دهد
مراقبت از خانواده با کودک در حال احتضار را شرح دهد
شیوه گفتگو با کودک در باره مرگ ربا توضیح دهد
نیاز های خانواده در فرایند مراقبت از کودک محتضر را
شرح دهد
نوزاد پرخطر را تعریف کند
نوزادان پرخطر برحسب جثه را تقسیم بندی کند
مشکلات اساسی نوزادان premature را نام ببرد
صفحه 4:
* بهترین شیوه اندازه گیری حجم ادرار را بیان کند
* راههای جمع آوربی نمونه خون از نوزاد ربا لیست کند
مراقبت از نوزاد ان پرخطر را توضیح دهد
thermorgenesisvh ۰ ۸۵۱6۳۱6۷۵۲۱۴۲9 را
توضيح دهد
صفحه 5:
عوارض استرس سرما را نام ببرد
مکانیسم اسیدوزمتابولیک
روشهای حفط گرمای خنثی را نام ببرد
مضرات گرمای زیاد را توضیح دهد
تشخیص های پرستاری شایع در نوزادن پرخطر را ليست كند
استفاده از انکوباتور را توضیح دهد
ظرق از دست دادن حرارت از را ه تبخیر را نام ببرد
صفحه 6:
عوامل خطر برای کاهش ححجم مایعات را لیست کند
راههای کاهش عفونت در بخش را نام ببرد
مشکلات تغذیه ای در نوزادان نارس را نام ببرد
حمایت تغذیه ای از نوزاد را توضیح دهد
مداخلات لمس در لاحالاارا توضیح دهد
شیوه خوابیدن در نوزادان را توضیح دهد
صفحه 7:
* مراقبت خانواده محور. در. کودکان با بیماری مزمن :
صفحه 8:
مفاهیم مرتبط با نیازهای خاص:
٠ بیماری illness ce 0۱۲0۲۱ :وضعیتی که بیش از
ماه در کارهای روزمره تداخل داشته به طوری که سبب
بستری شدن بیش از ) ماه در سال شود (هر دو ويا
هریک از شرایط فوق)
صفحه 9:
* ناتوانی مادر زادی 01501107 0۳096۳01]6۵1عبروز
ناتوانی از بدو تولد (به شکل ارثی یا اکتسابی)
صفحه 10:
٠ تاخير تکاملی 06۱۱/0 6۱00۳۲6۱۲۵1 06۷تکامل
آهسته وغیر عادی و عملکرد کمتر از همسن وسالان
صفحه 11:
developmental disability Us 3144 »
ناتوانی فیزیکی یا ذهنی که قبل از 20 سالگی ایجادشده
وهمچنان ادامه دارد
صفحه 12:
* ناتوانی ]1501۱1 سطح عملکرد Gul کودک در
فعالیتهای روزمره (مدرسه رفتن - بازی کردن )به دلیل
یک بیماری مزمن
صفحه 13:
* معلول ۱۵۲۱01630 وضعیت یا مانع تحمیلی که توسط
محیط »اجتماع یا خود فرد ایجاد شده است (با ناتوانی فرق
دارد )
صفحه 14:
٠ اختلال 1031110611 غير عادى بودن ساختار يا
عملكرد قسمتى از بدن
صفحه 15:
٠ کودک وابسته به تکنولوژی :کودک با ناتوانی مزمن (تولد
تا 00 سالگی )که بربای ادامه حیات خود نیاز مداوم به
وسایل طبی دارد .
صفحه 16:
از نظر بخش بهداشت مادر وکودک کودکان با
نیازهای خاص
* "کودکانی هستند که از نظر مسائل مزمن جسمی -
رفتاری ءتکامل و عاطفی در. معرض خطر زیاد بوده یا
مبتلا به اين قبیل ناراحتی ها بوده ونوع وشکل نیازهای
آنان با کودکان سالم فرق دارد "
صفحه 17:
شیوع بیماریهای مزمن در کودکان :
* تتفسی (عمدتا آسم )
۰ -اختلالات تکلمی»حسی وذهنی
صفحه 18:
عوارض بیماریهای مزمن کودکان :
اختلال وضعیت وکارکرد سلامتی
غیبت از مدرسه (9 برابر کودکان سالم )
مراجعه به پزشک )© برابر کودکان سالم)
بستری شدن (6 برابر کودکان سالم)
سوءرفتار جنسی وعاطفی
صفحه 19:
* در گیری اجتماعی
* تاثیر منفی در کارکرد
* افسردکی والدین
صفحه 20:
در مراقبت از کودکا با بیماری مزمن باید :
توجه به ؟؟
اساس مراقبت ؟
نوع زندگی ۴؟؟
مراقبت خانگی یا بستری شدن
صفحه 21:
* کودک به جریانات عادی (اصلی )
9 در جامعه بپیوندد(یعنی » استفاده
كودكان با نياز های خاص از کلاس درس ومراگز مراقبتی
عادی (
* پرستار درک کافی از فرهنگ خانواده(برای پیش بینی
ودرک دلیل تصمیمات خاص خانواده )داشته باشد .
۰ مداخلات اولیه (مداخله از تولد تا حداکثر 2 سالگی )هرچه
سریعتر انجام شود
صفحه 22:
اثرات بیماری مزمن در گروههای سنی مختلف :
: شيرخوان ٠
- عدم كسب اعتماد كاهش تماس -تاخير در رشد وتكامل ٠
اختلالات عاطفی (درد وعدم امکان تماس)-تحریک پذیری
-کاهش بستگی والد - شیرخوار به علت عیوب مادرزادی
55
٠ بهترين شيوه اريتقاءتماس بغل كردن به شيوه
kangaroo
صفحه 23:
نوپایی:
وابستگی - تجربیات درد ناک -عدم امکان آزمایش توانایی
ها ومحدودیت ها
خردسالی :
عدم فرصت کافی برای انجام وظایف ساده-عدم فرصت
کافی برای اجتماعی شدن -گوشه گیری -احساس تنبیه
صفحه 24:
مدرسه ای :
عدم فرصت کافی برای رقابت (تکالیف مدرسه -ورزش)-
عدم فرصت کافی برای اجتماعی شدن
توجوانی:
حس متفاوت بودن سوابستگی زیاد -محدودیت فرصت
شغلی فرصت کم برای بحث در مورد موضوعات جنسی
-دلواپسی برای ازدواج و..
صفحه 25:
۰ کودک در حال احتضار :
* یک رویکرد در مراقبت از این کودکان اصول مراقبت
تسکینی 6۵۲6 0۵۱۱/61۷6 است (کنترل درد وعلائم
وتوجه به واکنش های خانواده وکودک ورویارویی با
مرگ )
صفحه 26:
گفتگو با کودک در باره مرگ :
نوع بیان وگفتگو
گفتن یا نگفتن موضوع مرگ
بیان عدم بهبودی ؟
حدود پذیرش حقایق از سوی کودک
باورهای کودک وخانواد ه در وقایع پس از مرگ
صفحه 27:
* مفهوم مرگ در مسالگی درک میشود -
۰ تاه ساله ها اشاره ضمنی به معنی آن دارند (فکر می
کنند مرده غذا میخورد ومی خوابد )
صفحه 28:
نیازهای خانواده در فراین مراقبت از کودک محتضر :
* آموزشی
٠ حمایت عاطفی
* حمایت مذهبی ومعنوی
٠ حمایت از خواهر وبرادر ها
٠ مراقبت در زمان مرگ
صفحه 29:
نوزاد پرخطر :
* نوزیادانی که بیش از حد متوسط زیمینه
بروز بیماری یا مرگ ومیر را دارد (تغییر شرایط سیر تولد
وسازش با محیط خارج )
صفحه 30:
نوزادان پرخطر برحسب جثه :
(Aro) p+ ,0 W (low birth (طونه 8 ۰
DpH P-wVLBWvery 1١ ١ ١ ۳
0
گس
evELBW(extremely // // hee) ee
سول کمن (ز ...اک
صفحه 31:
MLBW(moderately // // lie)
وزت تولد بین ۱۵۰۰ ۱۰۷ گرم
AGA(appropriate gestational age) °
وزن تولد بین صدک ٠١ 009 منتنى رشد
SGA(small // Him ye
وزت تولدکمتر از صدک امنحنی رشد درون رتمی
صفحه 32:
IUGR(injrauterine grow retardation )
رشد کم درون رتمی
LGA(large for gestational age)
وزن تولد بیشتر (ز صدک ٩۰ منتنی رشد درون رتمی
صفحه 33:
نوزادان پرخطر برحسب سن جنینی :
۰ 0۳6۳۵1۲6-0 تولد قبل از 912 هفتگی
۰ 05]:6۲۳۱-0جتولد بعد از ۳۵هفتگی
صفحه 34:
نوزادان ۵0۲6۲۳۵۱۲6
۰ غالبا هیپو گلیسمی
* واختلالات تنفسی داشته
* وعوامل پرخطر (عیوب مادرزادی وسپسیس )نیز همراه
آنان است .
صفحه 35:
کنترل فشار خون
٠ از طریق سوند درون شریانی
٠ داپلر (تعیین تغییرات سیستول )
صفحه 36:
N&O Jus
بهترین شیوه اندازه گیری حجم ادرار
(1CC=1gr)
بهترین نوع پوشک
ترتیب دیاپر ها از نظر صحت آزمایشات :
دیاپر پنبه ای > دیاپر با ژل جاذب > دیاپر پارچه ای
صفحه 37:
جمع آوری نمونه خون :
* پاشنه - ورید یا شریان نافی -شریان محیطی
* حداقل خونگیری
* پالس اکسیمتری
صفحه 38:
تشخیص های پرستاری شایع در نوزادن پرخطر :
تنظيم غير موثر حرارت بدن
خطر عفونت
تغذیه نامتعادل :کمتر از نیاز بدن
خطر کمبود حجم مایعات
خطافزایش حجم مایعات
خطر اختلال در تمامیت پوست
خطر صدمه
درد
اختلال در فرایند(جریانات) خانوادگی
صفحه 39:
مراقبت از نوزاد ان پرخطر :
* هدف اولیه برقراری وحفظ تنفس است
۶ سپس تنظیم حرارت بدن است
صفحه 40:
- (نوزاد قادر به لرز. نیست -بافت پربی قهوه ای کمتر ٠
) فقدان چربی زیر جلدی -توده کم عضلانی
۱۱0۳056۷6۲۱۲9 توليد كرما در در نوزاد نارس ٠
1۳۱6۲۲۱۵۲9:(ترشح نور اپی نفرین از انتها 6۱655
های عصبی وسپس تحریک متابولیسم بافت چربی قهوه ای
پر عروق وسپس انتقال حرارت بوسیله خون به تمام نقاط
) بدن
صفحه 41:
عوارض استرس سرما :
* هیپوکسی
* هیپوگلیسمی(متابولیسم غیر. هوازبی خیلی بیشتر از متابولیسم
هوازی گلکوژین راهدر می دهد )
٠ اسیدوز. متابولیک
صفحه 42:
مکانیسم اسیدوزمتابولیک
ترشح نور اپی نفرین برای متابولیسم ---> اقباض عروق
ريه ---> كاهش تهويه ریوی -->کاهش اکسیژن بای
متبولیسم گلوکز --->سوختن گلوکز از مسیر. هیپوکسیک
یعنی گلیکوژنز غیر. هوازی ---->اضافه شدن مواد اسیدی
ناشی از. متابولیسم چربی قهوها ای --->اسیدوز متابولیک
صفحه 43:
مضرات گرمای زیاد
۰ افزایش متابولیسم است
لذا استفاده از. محیط با گرمای خنثی (حفظ حرارت مرکز. ی
نرمال با حداقل صرف کالربی واکسیژن ) مطرح است .
صفحه 44:
روشهای حفط گرمای خنثی:
٠ انکوباتور
٠ جگرمازای تابشی
۰ 0 گهواره روباز با پتوی پنبه ای
صفحه 45:
از دست دادن حرارت از را ه تبخیر :
يوست ريه ها
كرمازايى تابشى ازروى يوست © بربر انكوباتور حرارت
نوزاد را كم ميكند
بيشترين اتلاف حرارت در نوزاد پس ازتولد از راه تبخير
است
صفحه 46:
انکوباتور :
قبل از استفاده گرم شود
بعد از خارج کردن نوزادآورا در پتوپیچید
وجود پوشش سر در آن برای جلوگیری از اتلاف گرما
لازم است
حرارت پوست در زیر آن باید در محدوده 60-0/03
درجه باشد
تنظیم حرارت درون آن با حرارت پوست نوزیاد (حساسه
متصل به شکه )تنظیم میشود
صفحه 47:
احتیاط های استاندارد -
واکسن سالانه آنفولانزنا برای پرستل لاح|/0(برخی مراکز)
پوشاک اسکراب
كنترل ابيدميولوزى ماهيانه يا هرت ماه در بخش
صفحه 48:
مایعات بدن :
* عوامل خطر برای کاهش ححجم مایعات :
0-آب خارج سلولی بالا (فول ترم Vx 45% PO ها (HOO
0سطح بدن بالا
9-کلیه های نارس
صفحه 49:
مشکلات تغذیه ای ذر نوزادان نارس :
عدم هماهنگی مکیدن وبلع تا 00-06۴ هفتگی الی 0»2-
9 هفتگر
انقباضات ناهماهنگ مربی
احتمال اسپیراسیون (عدم ظهور رفلکی اوغ زدن تا 60
a
شلی اسفنگتر تحتانی مری --->اسپیر اسپون و(برادی
كاردى ؟؟؟)
اتساع معده واحتلال تنفسى
صفحه 50:
— 44)
4
برادیکاردی -
eas بح
در حين تغذیه (در شیرخوار با تحمل غذایی خوب )نشانه
بیماری اساسی است
صفحه 51:
* حمایت گونه وفک در تغذیه موقع مکیدن (فشار ملایم فک
سح بح وجلو وحمایت از زیر فک باروش 9
(casi
٠ روش ایجاد تحریک 700101100 (عقب وجلو بردن سر
شيشه ويا جرخاندن در دهان )
صفحه 52:
مداخلات لمس در لان)ال۱:
صدا زدن نوزیاد وبعد لمس
لمس با توجه به مراحل خواب وبیداری باشد
فرصت کافی برای لمس والدين فراهم كنيد
توجه به حرکات واشارت نوزاد
صفحه 53:
خوابیدن :
۰ آکادمی کودکان آمریکا خواباندن طاقبازنوزاد درسال اول
زنگی را معیار پپشگیری از 5۱]05 عنوان میکند
۰ خواباندن دمر يا ييجيدن در پتو و.. می تواند کشنده باشد
ها لس