صفحه 1:
صفحه 2:
رم كولهاس»
رم کولهاس متولد ۱۹۴۳۴ در رتردام هلند مى باشد وى قبل از اينكه
برای تحصیل در رشته مععاری به لندن برود بعنوان یک روزنامه نگار و
دا
فعاليت مى كرد.
بعد از سه سال بودن در نيوبورك بين سالهاى [الا9ا-4لا] به لندن
tater ل
sla ity OP Pice Por ی
۱۳ e es eer eer eee el ee (Ol)
۱ ae ee ee
رولنشنانیدر دلنشگاه. ی وتریج هند و دو سالن مایشلاسو گاس
ا ا
تا
صفحه 3:
OE [ee eer Ree eee eT ed Berea Re aru en Tey
er ل لالت الا ل ا neer seed ray
م000 y ene ete
۱ اا لاما ene td
باشد.
0000 e= ern ety pee arg eee eerie ad
۱۳ enone Ten ore C Cer Tea oi een iy
و فعالیت حرفه ای خود کرده است.
اد و
کارهای اولیه او می باشد. که بیشتر تحت تاثیر آثار عیس وندروهه بوده است.
اين ويؤكى ها در طرح هاى اوليه او قابل لعس است.
در ادامه كولهاس با كرايش به مكتب
ایش کیهانی معماری سیال و سه بعدی را به نمایش صی
کار
صفحه 4:
کولهاس دراین باره می گوید: بناهای هن حرکتی غیر خطی دارند.در داخل نیز سطوح در حرکتی که
بيننده انتظارش را نداردو در بعد ديكر كار به صورت و فرمى ديكر خود نعايى مى كند و بايد ككفت كه
ed اا را
0 مام a)
ROP Cen pe re ee eee cree cern ered eee
صفحه 5:
i
صفحه 6:
ee وگ UU تیا ماع
1
عظیم بودن غایت معماری است.
عظیم بودن به عنوان یک مسنله عقلانی به واسطه خام بودن ,گندی , عدم انعطاف پذیری و سختی مانند
Sd ed er Er a alee TB
Reo erie eco m te teria err inlet fetter vere rice
بیندازد.
- درعظیم بودن ظاهر بنا گویای همه خصوصیات درونی آن نیست.
Bere EES Cer Tt erent eee Teepe eee eee eee oe
- تنها در عظيم بودن است كه معمارى مى توائد خود رااز حركت هاى وا مائده هنرى و ايدنولوزى
آم ال الا ۱
ان ار
صفحه 7:
صفحه 8:
وا 0
ای
۷ en eee enone eet Deen etsy
ردأى از ارهان شهرى است كه وجودش تكذيب شده و عدهأى از يسا معمارى
پلههای برقی آن . آسانسورهایش, آراعش ذن مانند. سونيتهاى ادارىاش تااوج مقعطى
Okc Vae yer mere geie tere] کر
هعه اینها با هم گواهی بر کشف و تسلط یک معهاری جدید است .
1 eevee er sper AE ret
نيست. يلان تيب ياره اى از آرمان شهرى است.
ee 1
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
جهانى شدن
بر اسا س يك حكايت والاك هاريسون شركت معمارى ضعيفى بود.هك مزدورى ساده نبود,
ا ا ل ا Peron
Ferre eg eng ced eee Peer tee eee cere ere oes
دقيق تر در مورد بيشنهاد خشك و تنوريك لوكوربوزيه و حرفه اى كرايى منحرف جند كانه
موجود در آن که توسط هاریسون شناخته شد, مسنله روشن تر می شود.
eet Ses re eet Tele Ee Teele viele
هرگز نمی توانست آنرا بسازد.
| ۱ noe ero}
POG et te rere eee enc icc eo
اهکان نداشت.
جهانی شدن بی ثبات می کند و دوباره راه معماری که تولید شده است و راه ععماری که تولید
eeretpesa fret et 1
جهانی شدن معنویلت را به یک ساختمان واقعی می هد و آنها راغیر قابل هضم و هميشه تازه
۳
صفحه 12:
صفحه 13:
شهر عام
rere eerie Geet Terre Eee beet م ل ir cer
poe he eee nee nee rier eeer | eerie ont revere ceed
nore feet em Teo ene ome اي SUT)
رس سا
شهرعام چیزی است که پس از آنکه بخشهای عظیصی از زندگی شهری عغلوب فضای سیبرنتیگی
1 FTE Poe eee een nde ا
1۳ ery ener et)
Ferre eae tra eee ened Beever ar ea cL era Ee
سس
- شهرعام. شرارتهايى را تداعى هىكند كه بيش از دلبستكى ما به شهر سنتى به حد جدايى برسد- به لن
ter eee eve Pea ee Peete 200
- شصر عام,نشاندهنده مرگ قطعی برناصه ریزی است. چرا؟ نه به این دلیل که خود فاقد برنامهریزی
اس |
ieee EL) ۱
صفحه 14:
صفحه 15:
برخى از كارهاى كولهاس:
0
مهاجرت. با زندنانداوطلباه معماری, 00
ea eee ears ۱
فقتر سر دبيرى؛ مجله دموس» ايثالياء در جريان
ابتجاه و يكمين تمابشكاه هنرى بيناونيز, ونيز اياليا
0
0010001
مدوم مستكونى باجا در لاسرا مکی مرن
شعبه مركزى برادا شانكهاى.جبن. ماموريت
یناه دی آلمن(0)
مرکزتکنلوزی و فنوری رلاعات در کالنک پاسادنا میا در جربان
ee eee fear ۱
Reeder canes
اكسبو ۱۳
ال 19
1
مرکز موزشی در دنشکده پلیتکنیک فدرل اوزان لزان سولیس: مسبت
0100100101
مركز خريد روهر يارك. مان(
1
۳
Re enna er area a ae ress
الا ا شا
ec
برنامهريزى اكسيوء ۲۰۱۰: شانگهای, (5
مشاهیر معماری 2۵67
صفحه 16:
KOO ies Ceca}
ee
Ce Ree Nea sao
ال
ساختمان اصلى بانكي مركزى اروباء مسايقه
a)
شعب و بازارفروش(9)) ,10909
ساختمان مركزى (100امستردام هلند, تكميل در .4
ساختمان كتابهاى يكم پکن, چین, تکمیل در ۲۰۰۶
۳
1۱ ers
ان ene oy
areas
صفحه 17:
00 rere fe ene] لال ren ee ee eee ene ep ee Taye ee
۳ ag nee ereerte ele een ri ree een ot eget ee)
ead mem gl cated oat teed or cat ea oe ee te
همزمانی هصه رسانهها و ارتباط آنهاء کتابخانة جدیدی را خواهند ساخت. این کتابخانه از فضایی باریر
۳ Te
۱ pr
صفحه 18:
ea erage od Pes eee era ey ee re ee مم00
tet Pe gee ttn re sence Seer eT ۱
بهينه در اندازه. تراكم, و ابهام متفاوت تجهيز شدهاند.
| ام tyes oe}
1 لل reaper ese
[۳ ey eee terry
صفحه 19:
Pres RR eae ees es tere Pree peso te ee eee ree
است[ سطوح شیبداری که غیر معصولاند و گیفیتهای نور روز دلپذیری را بوجود میاورند], زمینه گرا
است[ هر سمت ساختمان با تاثير از ويزْكَى شهرى مجاورش بوجودامده است]و نمادكرا است و سطوح
ا 0
صفحه 20:
لج
ل ا را
پرتقال و شهر پورتو, سازمان پورتوا۲۰ را تاسیس کردند. سازمانی که برنامههای شهری و فرهنگی
متخاوتی را برای شهر پورتو فراصم میساخت. در این پروئه بین العللی معماری مطرح شد که
3 . به عناون شركت كننده در مسابقه محدود سالن كنسرت جديدى. دعوت شد. كه در مركز
تاریخی شصر پورتو قرارداشت.
لا ارت
میکنند و تنها اقلیت میدانند که درون بنا چه اتغاقی میافتد.
صفحه 21:
۱ yy Pee Tome ا teeg ee LOLAAC)
aes rel a ere tae rel ee re eS Eee
سایر برنامعهایع عومیب کب لوگ میازت هیخلقک نند.
ساختمان محتویاتش را به شهر نشانمیدهد؛ در همین لحظه, شهر ازطریق مسیری که قبلا اتفاق.
درون فضاهای ععوعی ساختمان را نشان میدهد.
یک راه عصوعی پیوسته تعامی ععلگردهای عموعی را به هم متصل میکند و هعه فخاهای خدمتای.
en en ere ey ear eT ۱
صفحه 22:
۱
ساختمان جهت فستیوال و اجراهای موسیقی را فراهم میکند, یک خانه موسیقی.
صفحه 23:
ساختمان 61۷۲۷6
Rae ere eee ty ere ee rent err O) Met ar ew een oe Core Teeter
Lolea VA (Calan eT a eel ree eee per et ey rele
۲۷0 یا تلویزیون مرگزی چین و یک ساختعان دیگر به مساحت ۱۱1۰۰۰ مترعربع برای ۲616۷ 5100(
.])6011١/ 300 11/062 وت 9)
ساختمان نخست, شاصل فضاهای اداری, استودیوها و بخش های مختلف تولید و پخش برنامه ها و اخبار را
۱ rer en tern eee seen Een even Anh ere reer Teen et
سح تس ۱
[nT
rere et ee err ete a اا
00 a Sere de Sed eee ete tet er ego ad
يورك توسط موزه
گرده تا ۲۱ فوریه
صفحه 24:
۱ ey ny ener rt trey om fete ا ل ا ete)
طراحى معمارى آنها توسط 52166161 ©016از دفتر معمارى 01/1/48 انجام يافتهاست.
را سرا ايب ا ere race
تا
به پروژه و یک سری گلاژ گرافیکی که سازماندهی داخلی پروئه و برنامه عملکردی آن را نشان می دهد.
Ce pert rere ep Serre er eater eet CaN ST eT ear revive pny rel eee |
Ber eer 0-5
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
05
اد
=
تس
صفحه 28:
صفحه 29:
راه آهن شیکا گو
صفحه 30:
عجتمعی توسط رم کول هاس ساخته شده که یک پیوند جدید برای دالانهای مسگونی و آگادمیگ
زمین اصلی ۲۲ را تشکیل میدهد
Cen ee Te ا ل a
يي
per eer re terra ل ا ا ا ل الل Fare)
و
۱۳ زر eee ااا ee
احاطه كرد.
راه آهن ضربه عظيعى بر منش و نهاد 1 !! دارد: برای اظهار آغاز جدید ها قسمت بالای مرگز فضا را در یگ
تیوبهای فولادی ضد زنگ عایق صوتی قرار دادیم, پتانسیل زمین اطراف آن را آزاد گردیم و یک قسمت
Ferrer er ne eg ee roger
Roeser eau ere inom Leet neces epee ees at rere feng
۳
كرفته است؛ به طور عمده صدا و لرزشى كه از ككذشتن قطارها بوجود مىآيد را از بين هئ برد.
سم - ساختمان يك طبقه عملكردهاى فعاليتهاى مختلف دانشجويان را بكار مىبرد كه شامل قسمت
خوشآصد گویی, کافی بار, تالار سخنرانی و میتینگ روم, کتابفروشی دانشگاه. دفتر پست. فروشگاه
صفحه 31:
۳
زیر واگنهای قطار, توسط رفت و آصد دانشجویان به عقب و جلو بین تالار اقامتگاه و ساختمان کلاس
age eT eed eer ey ۱
صفحه 32:
صفحه 33:
صفحه 34:
کتابخانه ژوسیو
GE ont حاورا
۱
el را
ا ل عم
عصودی ساختمان وایجاد طبقات را ندارند.
سا اراس سا
دست يافته است.
ل 0
reer ies ete TT
شخصی وادراکی را از فضا به مخاطب
کتابخانه ژوسیو بدهد.
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
مقايسه يروزه بعرام شيردل وكول هاوس
دیاگگرام کولهاس دیاگرام هندسه اقلیدسی و بر اساس مکعبی که حالت ذوزنقه دارد اها دیاگرام
ye ger ete ra peg Eyre) ۱
on eps ا ا
ل 0 :ه نولست Co eee reel
ی را اشغال كرده واز نظر هندسه و شكل هم به
ترا را
ا ل
۱ ا اا GEE TEC Eo
معمارى دو بحث متفاو
ل ا ۱
ارانه داده.ولى برنامه ى بروزه شيراز به دو بخش تقسيم مى شود: يكى برنامه ى فضاهاى قابل
اراس رت لک سب سر
یک سری فضاهای عصوصی وجود دارند شاهل فضاهای خالی قسعمت تجاری که در بالا به باغی هی رسند
re det ee TT eee ee ree eet a eae eee) 6
eee ا EE eter)
صفحه 38:
تركيب فضاهایعمومی و ملکردی.
‘Merging the public spaces
into residential
موه commercial
سس 9
Shiraz Trade Center, Shirdel Jo > >
7 یک «چیزم تا چه حد میتواند نشاندهنده ۱هیج ؟
صفحه 39:
صفحه 40:
eee UL >a)
۹
موندس کاویانی
۷ و(
