صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمه - بیوگرافی
سالكادو يك ليتوانيائى برزيلى و ششمین فرزند از خانواده مردی چوپان است. در دوره کود کی بعد از چندسالی خانه
بدوشی. سرانجام به سائوپولو رفت و در آنجا به تحصیل در رشته اقتصاد پرداخت. در سال ۱۹۶۹ به دلیل مخالفت
با حکومت دیکتاتوری نظامی از پاریس متواری شد.
سالكادو پس از دریافت دکترای اقتصاد به عنوان اقتصاد دان برای ساژمان بین المللی قیبوه مشغول به کار شد.
ماموریت های کاری او برای بانک جیانی که معمولا به کشورهای افریقایی بود. سر آغاز علاقمندی و کرایش به
عکاسی در او شد و در طی یکی از همین ماموریتها درست هنگامی که ۳۰ سال تمام داشت در سال ۱۹۷۳ به عکاسی
روی آورد.
در همان سال با دوربین همسرش سفر به اقریقا را آغاز کرد و پس از آن بود که به طور جدی تصمیم به تغییر
شغل گرفت. در آغاز با آژانس عکس سیکما و کامای پاربس به همکاری پرداخت و سرانجام در سال ۱۹۷۹ به
آژانس عکس مکنوم دعوت شد. وی اين آژانس را در سال ۱۹۹۶ ترک کرد و آژانس عکس خودش با نام " تصاویر
آمازون" را دایر کرد.
بائو در سوم آوریل ۲۰۰۱ به عنوان نماینده خاص یونیسف خودش را وقف ثبت زند کی افرادی کرد که خلع
ید شده اند. تخستین کتاب او با عنوان "بقیه آمریکایی ها" با موضوع فقرای آمریکای لاتین در سال ۱۹۸۶ منتشر
شد. پس از آن کتاب های "ساحل: مردی گرفتار" - نتیجه ۱۵ ماه حضور در آفریقای شمالی هنگام خشکسالی -
"کارگران" - عکس هایی از کارگران اقصا نقاط دنی, "میاجرت و کودکان" - توجه به پدیده جبانی آوارگی های
کروهی مردم- را تا به چاپ رساند.
صفحه 3:
شروع عکاسی
سالکادو عکاسی را از سال ۱۹۷۳ شروع کرد. اولین عکس های او از قحطی و خشک سالی در کشور ساحل افریقا
بود و پس از آن از کارگران میاجر در اروپا عکاسی کرد. در سال ۱۹۷۶ همکاری خود را با آژانس "سیکما"
آغاز کرد و حوادث خبری پرتفال. آنکولا و موزامبیک را برای "سیکما" پوشش داد. در فوریه ۱۹۷۶ "خولیانو"
اولین پسر او به دنبا آمد. سالکادو از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ با آژانس "کاما" همکاری کرد و در اين مدت
كزارش هاى مختلفی از حدود ۲۶ کشور اروپا, افریقا و امریکای لاتین برای "کاما" تبیه کرد. او از سال ۱۹۷۷
تا ۱۹۸۳ در سفرهای متعدد به امریکای لاتین بر روی پروژه روستاییان کار کرد. حاصل عکس های او در
کتابی به نام "امریکاهای دیگر" منتشر شد. سالکادو در سال ۱۹۷۹ به آژانس "مکنوم" پیوست و کار خود را
به عنوان عکاس در کشورهای مختلف جیان ادامه داد. او در این سال از کار گران میاجر در فرانسه
مستندنگاری کرد. در روز هفتم اوت ۱۹۷۹ "رودریکو" دومین پسر سباستیائو و للی به دنیا آمد.
صفحه 4:
ویژگی آثار
آثار او در اين زمینه استعاره ای از میلیون ها انسانی است که پیوندشان را با وطن خود و آداب و
رسومش کسسته اند تا به دنبال زند کی جدید و امن بکردند. همچنین این تصاویر داستانی را
روایت می کنند که چکونه جمعیت در JL انفجار. د کر کونی محیط زیست. فجایع طبیعی و
فشارهای اقتصادی پدیده ای بنام میاجرت به وجود می آورند که تمام جوانب سیاسی, اجتماعی و
فرهنگی زندگی را تحت الشعاع خودش قرار میدهد.
دید کاهی که در آثار سالکادو وجود دارد به بینند کان تصویری روشنتر از تفیرات سیاسی و
اجتماعی روز دنیا ارائه می دهد.
آثار سالکادو بیشتر در قالب عکسبای سیاه و
سفید است که نشان دهنده احترام به موضوع و
عزم راسخ او در به تصویر کشیدن وقایع
می باشد. از او تصاویری خلق شده است که گ
واهی دهنده لکدمال شدن مقام عظیم انسانیت
توسط جنک. فقر و بی عدالتی است.
صفحه 5:
عکس زیردر سال ۱۹۸۷ از معدن طلای برزیل گرفته شده است این عکس ها به گودال جینم
معروف است وآن را به صحنه ای از دوزخ دانته تشبیه کرده اند.
صفحه 6:
توجه به جانوران
او حالا عکسهای پنگوئنهای قطب gis لاک پشتهای عظیم کالاپاگوس, گوریلهای آفریقای
مرکزی و والهای سواحل آرژانتین را در کنار هم قرار میدهد. او در جستوجوی تصویری از
کره زمین است که در دوران ابتدایی آن وجود داشت. البته در جریان ثبت این عکسها نیز
میتوان همان شیوه خاص یک عکاس مستند اجتماعی در نزدیک شدن به سوژه و ارتباط برقرار
كردن با آن را ديد.
صفحه 7:
آلبوم کشاورزان
اين آلبوم . هزاران کشاورزی دا به تصویر کشیده که کارشان را در مزارع مناطق شمال و شمال شرق
برزیل رها کردند و به امید در آمد بیشتر. راهی معادن طلا شدند. آن ها در اين معادن کیسه های
کل و لای را به سطح زمین می رساندند تا طلای مخلوط در آن استخراج شود.
او دوربین خود را به صحنههایی میبرد که کمتر عکاسی. جرأت رفتن به آن مکانها را دارد. زند کی
میاجران. اصلیترین پروژه او محسوب میشود که هميشه مشفول ثبت تصاویر آن است.
صفحه 8:
!سالگادو می گوید
"در نبایت تنیا کنجینه و میرائی که داریم همین کره خاكى
است و من تصمیم گرفتم که به بکرترین و دست نخورده
ترین نقاط ژمین بروم و بر اساس دید گاه خودم به صادقانه
ترین روشی که می شناسم از آن مکانبا عکاسی کنم و البته
تمامی آن عکسها سیاه و سفید هستند زرا اين تتبا روشی
است که می دانم. می خواستم ببینم که آیا می توانم نوعی بکر
بودن و دست نخورده بودن راو حس احترام و ارج كامل به
طبيعت و حيوانات را از طريق اين عكس ها نشان بدهم. خيلى
زیباست. عکسی دارم که یک سوسماز دیکری را در آغوش
كرفته است. اين جيان قبل از سلطه بشر است.*
بعد از يك عمر عكاسى از انسانيا اين يك جرخش اساسى
براى سالكادو محسوب مى شد. در اين عكس ها مى توان صداى
سكوت و كرماى كدازه ها را به خوبى حس كرد. بنجاه
درصد كره زمين را از بين برده ايم اما سالکادو دزصدد آن
بود كه نشان دهد كه جه جيزى به جاى كذاشته ايم!
صفحه 9:
سالگادو کجاست؟
سباستیائو سالکادو که در حال حاضر ۶۶ سال دارد . یکی از چیرههای آمریکای لاتين است که در دوران
معاصر ما جلوه دیکری از فرهنک و هنر کشورهای این منطقه از جبان را به نمایش گذاشته است. سالکادو
مثل تمامیساکنان آمریکای لاتین بحرانهای سیاسی, تبعیض و فقر را از نزدیک دیده و با هنر خود به یکی از
راويان اين صحنهها تبدیل شده است. مجموعه عکسهایی که سالتادو از کار گران معادن طلای برزیل گرفت.
شيرتى جبانى دارند. به غير از آن. او در بيش از سه دهه فعاليت به عنوان عكاس. از كار كران. میاجران و
آوار كان جنكهاى مختلف جبان تصاويرى بديادماندئى ثبت كرد.
ویژهای در تصاویر ثبت شده از سوی او وجود داشت كه موجب تمايز از ديكر آثار / میشد.
سالکادو در آثار خود هم مقاومت انسانها در برابر جنک, فقر و دیگر بیعدالتیها را نشان میداد و هم به
طور همزمان وقار انسانی را که در سوژههای خود میدید به نمایش میگذاشت. این عکاس در طول
زندگی خود روی پروژههای بزر کی همچون زندگی کار گران. کشاورزان بی زمین. کودکان و میاجران در
کشورهای مختلف به کار پرداخته است. او دوربین خود را به صحنههایی میبرد که کمتر عکاسی, lpn
رفتن به آن مکانها را دارد. زند کی مهاجران. اصلیترین پروژه او محسوب میشود که هميشه مشغول ثبت
تصاویر آن است.
صفحه 10:
10