تاثیر فناوری اطلاعات بر آموزش، بهداشت و درمان
اسلاید 1: به نام آنكه جان را فكرت آموختتاثير فناوري اطلاعات بر آموزش، بهداشت و درمان
اسلاید 2: تاثير فناوري اطلاعات برآموزش آموزش چيست؟ آموزش تجربهاي مبتني بر يادگيري است كه به منظور ايجاد تغييرات نسبتاً ماندگار در انسان صورت ميپذيرد. آموزش ميتواند موجب تغيير مهارتها، دانش، بينش و رفتار اجتماعي گشته و از طريق روشهايي چون ارائه سخنراني، برگزاري سمينار، روشهاي شبيهسازي، دورههاي آموزشي و غيره انجام پذيرد اجزاي سيستم آموزشي در هر سيستم آموزشي سه جزء اساسي وجود داردالف- معلمب- متعلم ج- محتوافرآيند آموزشي نوعي تعامل بين معلم، استاد و محتواست
اسلاید 3: تاثير فناوري اطلاعات برآموزش انواع آموزش از حيث زماني و مكاني : آموزش حضوري (سنتي) آموزش نيمه حضوري آموزش از راه دور Distance Learning انواع آموزش از حيث نوع فعاليت : معلم پايه يا استاد محوري Emit متعلم پايه يا دانشجو محوري Elicite تركيبي
اسلاید 4: تاثير فناوري اطلاعات برآموزش آموزش الكترونيكي E-Learning : آموزش الكترونيكي، آموزش مبتني بر فناوري اطلاعات است كه گسترده وسيعي از كاربردها، از جمله آموزش مبتني بر وب، آموزش مبتني بر كامپيوتر و كلاسهاي مجازي را در بر ميگيرد. طبقه بندي آموزش الكترونيكي : سيستمهاي آموزش الكترونيكي به چهار دسته تقسيم ميشوند: الف - آموزش مبتني بر وب Web-Based Training ( WBT )ب - سيستمهاي الكترونيكي پشتيباني از عملكردElectronic Performance Support Systems( EPSS )ج - كلاس مجازي ناهمزمان Asynchronous Virtual Classroom ( AVC)د - كلاس مجازي همزمان Synchronous Virtual Classroom ( SVC )
اسلاید 5: كارائيتعامل با دانشجوهزينهپهناي باند مطلوب (كيلو بيت بر ثانيه(پهناي باند حداقل (كيلو بيت بر ثانيه(نوع آموزشكمخوبپائين331متنيآموزش مبتني بر وبخوبخوبمتوسط5620صوتخوبخوببالاي متوسط12856تصويرعاليخوببالا25656چندرسانه ايخوبخوبمتوسط331سيستمهاي پشتيبان كارائيخوبخوببالاي متوسط256128كلاس مجازي همزمانمتوسطخوبزير متوسط12833كلاس مجازي غيرهمزمان
اسلاید 6:
اسلاید 7: سيستمهاي مديريت آموزش الكترونيكي تنظيم و بودجهبندي زماني و محتوايي دروس كنترل حضور و غياب ارزيابي پيشرفت تحصيلي فراگيران نظارت بر امتحانات و ارزشيابي دو سيستم مديريتي: الف- سيستم مديريت آموزش (LMS)ب - سيستم مديريت محتواي آموزشي (LCMS)
اسلاید 8: آموزش الكترونيكيانعطاف در زمان يادگيريانعطاف در مكان يادگيريانعطاف در برنامه آموزشيانعطاف در آهنگ يادگيريويژگيهاي اصلي آموزش الكترونيكي
اسلاید 9: مزاياي آموزش الكترونيكي حذف محدوديت زمان و مكان ( امكان يادگيري در هر مكان و زمان) امكان يادگيري در هر سن كاهش هزينه تحصيل دسترسي ساده به منابع آموزشي جديد تحقق عدالت در نظام آموزشي امكان يادگيري مشاركتي بدون هيچ حد و مرز جغرافيايي يادگيري انتخابي دوره هاي آموزشي برنامه سفارشي آموزشي
اسلاید 10: استانداردهاي آموزش الكترونيكي استانداردهاي آموزشي اين امكان را فراهم ميكنند تا محتواي مطالب آموزشي در قالبهاي مختلف و در تعامل با سيستمهاي متنوع نرم افزاري و سخت افزاري قابل عرضه باشند، شبيه :» Advanced Distributed Learning » ADL «Aviation Industry CBT( Computer Base Training) Committee » AICC «IEEE Learning Technology Standards Committee« LTSC» كنسرسيوم جهاني Instructional Management System «IMS
اسلاید 11: واضح است كه اگر از فناوري براي پياده سازي يك دانشگاه استفاده شود در هزينههاي صرف شده براي مجتمعهاي ساختماني, امكانات رفاهي براي دانشجويان مانند خوابگاه, تغذيه, حقوقهاي پرداختي به كارمندان متعددي كه در دانشگاه مشغول به كار هستند و بسياري از هزينههاي جانبي ديگر صرفه جويي خواهد شد. از سوي ديگر تحصيل در دانشگاه واقعي مستلزم حضور فيزيكي استاد و دانشجو در زمان خاص بر سر كلاس ميباشد كه براي بسياري از افراد جامعه مانند مديران و كارمندان ادارات اين امر براحتي ميسر نيست. اين مسئله وقتي حادتر ميشود كه بدانيم دانشگاههايي تحت عنوان Mega University وجود دارند كه بيش از صدهزار نفر دانشجو دارند. نقش و تأثير فناوري اطلاعات در آموزش و تحقيقات
اسلاید 12: اولين مشكلي كه در اين رابطه به نظر ميرسد فراهم كردن مكان فيزيكي براي حضور اين تعداد دانشجو در دانشگاه است كه با توجه به محدوديت مكان فيزيكي, برنامه ريزي و زمانبندي براي استفاده از اين مكانها به نوبه خود كار پيچيدهاي است. نقش و تأثير فناوري اطلاعات در آموزش و تحقيقات
اسلاید 13: جدول تعداد دانشجويان چند Mega University
اسلاید 14: براي مثال دانشگاه پيام نور در ايران, سيستم آموزش از راه دور با استفاده از تلويزيون را انتخاب كرده بود. هرچند كه اين روش برخي از مشكلات ذكر شده نظير تهيه مكان و نيز زمانبندي براي كلاسها را حل مي كند ولي همچنان به علت ارتباط يك طرفه, دانشجويان مجبورند در زمانهاي خاص از طريق تلويزيون دروس را آموزش ببينند كه محدوديتي براي افراد شاغل در جامعه است . Mega University در ايران
اسلاید 15: دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعياجزا عمده و اصلي تشكيل دهنده دانشگاه مجازيدانشگاه مجازيدانشگاه مجازی
اسلاید 16: نهادهاي آموزشي مجازي ( مبتني بر آموزش الكترونيكي)شبيه: دانشگاه مجازي يك محيط دانشگاهي اينترنتي است كه دانشجويان مي توانند از طريق اينترنت در دانشگاه ثبت نام كنند ، از ميان دروس ارائه شده انتخاب واحد كنند ، ازجلسات درس استفاده كنند،امتحان بدهند ،با استاد و هم كلاسي هايشان ارتباط برقرار كنند. مدرسه مجازيدانشگاه مجازی
اسلاید 17: همچنين دانشگاه مجازي ابزارهايي در اختيار مديران و اساتيد قرار ميدهد كه بتوانند وظايف خود را از طريق اينترنت انجام دهند : براي مدير ابزارهاي مديريتي از قبيل ارائه دروس ,انتخاب استاد , زمانبندي ترم , مديريت مالي و. . . رافراهم مي كند. استاد نيز ابزارهايي در اختيار دارد كه ميتواند درس ارائه كند, امتحان بگيرد و نمره امتحاني دانشجويان را وارد كند. دانشگاه مجازي
اسلاید 18: در زير خصوصيات دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي را ارائه ميدهيم :الف- عدم نياز به حضور فيزيكي استاد و دانشجو در كلاس :از آنجا كه در اين نوع دانشگاه كليه ارتباطات از طريق اينترنت انجام ميشود, تنها كافيست دانشجو يا استاد از طريق يك دستگاه كامپيوتر از منزل يا نزديكترين مركز متصل به اينترنت, به دانشگاه مجازي متصل شوند و از امكانات آن استفاده كنند. اين امر خود سر منشا مزاياي ديگري است, چرا كه با اين اوصاف ديگر نيازي به صرف هزينه براي ساختمان سازي مجتمع هاي دانشگاهي نخواهد بود . از سوي ديگر در شهرهاي بزرگ منجر به كاهش رفت و آمد در شهر و كمتر شدن ترافيك شهري و آلودگي هوا ميشود. دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي
اسلاید 19: ب- عدم وابستگي كلاس درس به زمان خاص :هرچند كه اين سيستم آموزشي از تكنولوژيهاي كنفرانس از دور و مانند آن كه نياز به حضور در پشت كامپيوتر در زمان خاص دارد, پشتيباني ميكند ولي قسمت اعظم اين سيستم مبتني بر دروسي است كه هر زمان دانشجو اراده كند ميتواند به سايت دانشگاه مجازي متصل شود و دروس را دريافت كند. بنابراين اين سيستم براي افراد شاغل كه وقت آزاد محدودي براي تحصيل دارند كاملاً مناسب است.دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي
اسلاید 20: ج- كيفيت بالاتر ارائه دروس :در دانشگاه واقعي درس توسط يك استاد ارائه ميشود كه اين امر مطلوب نيست, چرا كه كيفيت مطالب ارائه شده در كلاس به پارامترهاي زيادي مانند وضعيت روحي استاد, سرما و گرماي محيط كلاس و . . . كه مي تواند تأثير منفي داشته باشند بستگي دارد ولي در دانشگاه مجازي اين مشكلات وجود ندارد. دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي
اسلاید 21: ج- كيفيت بالاتر ارائه دروس :در دانشگاه مجازی دروس توسط تيمهاي مجرب آماده ميشوند و با استفاده از تكنولوژيهاي مدرن و متنوع چند رسانهاي به نحو مطلوبي ارائه ميشوند در ضمن دانشجو ميتواند به كرات مطالب ارائه شده در جلسه خاصي را مشاهده كند و از اين لحاظ كيفيت آموزش بهبود مييابد .دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي
اسلاید 22: د- پشتيباني از تعداد زياد دانشجو در يك درس :در دانشگاه واقعي معمولاً به خاطر محدوديت كلاسها و همچنين به خاطر بازدهي، دانشجويان ممكن است به خاطر تكميل ظرفيت كلاسها نتوانند در دروس مورد علاقه خود ثبت نام كنند. اين مشكل طبعاًً در دانشگاه مجازي وجود ندارد و دانشجويان ثبت نام شده در يك كلاس يا در يك درس مي توانند هزاران نفر باشند. دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي
اسلاید 23: ه- اعتبار علمي دانشگاه مجازي : معمولاً يك دانشگاه تازه تأسيس تا مدت طولاني نميتواند با دانشگاههاي باسابقه معتبر موجود رقابت كند. دليل اين امر اين است كه اساتيد مجرب و با سابقه معمولاًً در دانشگاههاي معتبر تدريس ميكنند. اين مشكل تا حدود زيادي در دانشگاه مجازي قابل حل است. بدين ترتيب كه در يك دوره فشرده و كوتاه مدت دروس ارائه شده توسط اساتيد با سابقه و مجرب فيلمبرداري شده و در دانشگاه مجازي مورد استفاده قرار ميگيرد و از لحاظ ارتباط اين اساتيد با دانشجويان مشكل چنداني وجود ندارد چرا كه اين ارتباط از طريق اينترنت صورت ميگيرد. دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي
اسلاید 24: و- بالابردن سطح علمي جامعه :در دانشگاههاي واقعي معمولاً به خاطر محدوديت امكانات از لحاظ مكان, اساتيد و غيره هر ساله تعداد محدودي دانشجو از طريق آزمونهايي كه برگزار مي شود, موفق به ورود به دانشگاه ميشوند در صورتيكه در دانشگاه مجازي اين محدوديتها وجود ندارد بنابر اين تمامي افراد علاقه مند به تحصيل شانس ادامه تحصيل در دانشگاه را پيدا مي كنند كه اين امر مطمئناً در بالا بردن سطح علمي و فرهنگي جامعه مؤثر است .دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي
اسلاید 25: ز- دسترسي بلادرنگ (On line )به كتابخانه ديجيتال :در دانشگاه واقعي معمولاً به خاطر محدوديت معمولاً نسخه هاي محدودي از يك كتاب بخصوص در كتابخانه ها براي استفاده دانشجويان نگهداري ميشود بعلاوه به مرور زمان كتابهاي موجود بدليل استفاده نامناسب از بين ميروند يا كيفيت خود را از دست ميدهند ولي در دانشگاه مجازي با استفاده از كتابخانه ديجيتال, تمامي كتب, مقالات و مجلات بصورت بهنگام در اختيار دانشجو است و مشكلات مطرح شده در اين دانشگاه صادق نيست. دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي
اسلاید 26: فناوريهاي مورد استفاده در آموزش الكترونيكي كدامند؟
اسلاید 27: حافظه هاي كامپيوتريكي از مهمترين اجزاي كامپيوتر است كه در حالت ايده آل بايد آنقدر بزرگ و پر ظرفيت باشد كه كاربر را قادر سازد تا تمامي دادهها و اطلاعات موجود در جهان را ذخيره سازد.سرعت بهبود تكنولوژي ذخيره سازي در حافظه بسرعت در حال افزايش است. بعنوان مثال ممكن است كه بيش از يكصد فيلم با كيفيت بالا را بر روي يك نانو CD كه به اندازه يك سكه است, ذخيره نمود. حافظههاي مولكولي (كه به تازگي آزمايش شده اند و بزودي در اختيار عموم مردم قرار مي گيرند) به ما اجازه خواهند داد تا ميزان عظيمي داده را (بيش از كل دانش بشري ) بر روي يك مولكول ذخيره نمائيم . مهمترين اجزاي متنوع و گسترده تكنولوژي موثردر بهبود آموزش در قرن آينده
اسلاید 28: واحد پردازش مركزي (CPU )با فركانس بالاتا سال 2001توانستند يك ميليون ترانزيستور را بر روي يك تراشه جا بدهند و دستگاه محاسباتي بسيار پر قدرت تر فراهم نمودند يكي از ملزومات تكنولوژي براي افزايش سرعت CPU ها تخصيص ترانزيستورهاي بيشتري بر روي تراشه CPU است. پيش بيني ميشود كه تا سال 2011 به يك ميليارد خواهد رسيد و بعلاوه نياز به ولتاژ بسيار پايين نيز از مزاياي آن خواهد بود. مهمترين اجزاي متنوع و گسترده تكنولوژي موثردر بهبود آموزش در قرن آينده
اسلاید 29: رسانه هاي پر سرعت يكي از محدوديتهاي زمان ما رسانه است. در حاليكه تعداد كاربران اينترنت بصورت نمايي در حال افزايش است نرخ جابجايي داده پايين است. به منظور در اختيار داشتن امكانات شبكهاي شامل HDTV, اينترنت, شبكه تار عنكبوتي جهان گستر (WWW ), تلفن, دورنگار, تله كنفرانس زنده و برقراري ارتباط مناسب نرخ انتقالي به ميزان 4/2 مگابايت در ثانيه مورد نياز است. چنين تكنولوژي و فناوري از طريق شبكه سازي با فيبر نوري در زمين و در فضا قابل دسترسي است . بنابر اين ميتوان پيش بيني راه حلي را براي اين محدوديت انجام داد و ميتوانيم معتقد باشيم كه در آينده نزديك هيچگونه محدوديتي در رسانهها وجود نخواهد داشت. مهمترين اجزاي متنوع و گسترده تكنولوژي موثردر بهبود آموزش در قرن آينده
اسلاید 30: دانشگاه مجازي از سه جز عمده تشكيل شده است : الف-كامپيوتر خدمات شبكه وب : در واقع گلوگاه و واسط سيستم دانشگاه مجازي و دنياي بيرون است و وظيفه آن دريافت و ارسال پيغام ها ميباشد . ب-كامپيوتر خدمات كاربردي: كه مهمترين بخش سيستم است و اين برنامه است كه در خواستهاي مربوط به كاربران را از كامپيوتر خدمات شبكه وب دريافت كرده و كار پردازش را بر روي آنها انجام داده و سپس جواب متناسب با آن را به كامپيوتر خدمات شبكه وب ارسال ميكند تا از آن طريق به كاربر ارسال شود. اجزا عمده و اصلي تشكيل دهنده دانشگاه مجازي
اسلاید 31: ج-پايگاه داده : اين قسمت نيز جزو مهمترين بخشهاي سيستم دانشگاه مجازي است كه تمامي اطلاعات مربوط به دانشگاه مجازي در آن ذخيره ميشوند. اين اطلاعات شامل اطلاعات مربوط به اساتيد, دانشجويان, دروس, برنامههاي مربوط به ترم, امتحانات, پيغامها, نمرات و تمامي اطلاعاتي است كه در يك سيستم دانشگاهي وجود دارد. از جمله رايجترين بانكهاي اطلاعاتي ميتوان از Oracle و Microsoft SQL Server نام برد كه هر دو از بانكهاي اطلاعاتي قدرتمند هستند .اجزا عمده و اصلي تشكيل دهنده دانشگاه مجازي
اسلاید 32: دانشگاه مجازيساختار آموزشي مجازيساختار پژوهشي مجازيساختار ستادي مجازيبرگزاري كلاسهاي مجازيبرگزاري آزمون نظارت و ارزيابيتدوين خودآموزبرگزاري كنفرانس و سمينارپژوهشهاي آزاد پژوهشهاي دانشجويي (امكان تحقيقات گروهي)امور دانشجوييثبت نام و برنامه ريزي اموزشيپذيرش دانشجوگزينش عضو هيأت علميمديريت مالي و ...ساختار دانشگاه مجازی
اسلاید 33: مدل پياده سازي دانشگاه مجازيWeb ServerApplication ServerDatabaseپايگاه دادهInternet (كاربر) User
اسلاید 34: فنآوري اطلاعات و بهداشت و درمان1. كارتهاي هوشمند2. عمل جراحي از راه دور
اسلاید 35: افزايش جمعيت و پراكندگي مراكز ارائه خدمات در زمينههاي مختلف از جمله بهداشت و درمان موجب گسستگي اطلاعات شده است, كه در نتيجه امر خطير تصميم سازي و سياستگذاري, برنامهريزي, كنترل و نظارت بر روند ارائه و توسعه خدمات را براي مديران در تمامي سطوح مشكل ساخته است. فنآوري اطلاعات و بهداشت و درمان
اسلاید 36: ضرورت حفظ و ارتقا كيفيت و كاهش هزينه ها, ايجاد سيستمهاي يكپارچه را امري حياتي جلوهگر ميسازد, اما راهكار معقول, اقتصادي و كارا در اين زمينه چيست ؟در حال حاضر فناوري براي اين سؤال يك جواب دارد, كارت هوشمند. سهولت کار, قيمت نه چندان زياد, امنيت اطلاعات و گستردگي كاربرد، كارتهاي هوشمند را به ابزارهاي ارزشمند در فناوري اطلاعات تبديل كرده است. فنآوري اطلاعات و بهداشت و درمان
اسلاید 37: سابقه توليد كارتهاي هوشمند به سال 1974 باز ميگردد. هرچند كه تا اواسط دهه 80 كاربرد اين فناوري بيشتر در زمينه بانك و امور مالي خلاصه ميشد اما در اين سالها مطالعاتي جهت بكارگيري اين سيستم در امور بهداشت نيز آغاز گرديد و در همين راستا طرحهاي آزمايشي بسياري نيز انجام شد. از جمله در سال 1992 در شهر كوچكي در بلژيك به نام تورناي از كارتهاي هوشمند بعنوان مدارك پزشكي قابل حمل استفاده گرديد. نتايج نشان داد كه استقبال عمومي از اين كارتها خوب بوده و در موقعيتهاي اضطراري اين كارتها كمك موثري محسوب ميگردند. تاريخچه كارتهاي هوشمند
اسلاید 38: گزارش ديگري در سال 1995 حاكي از بكارگيري اين كارتها در كنار سيستم اطلاعات بيمارستاني,HIS ( Hospital Information System) در بيمارستان دانشگاه ملي چنگ كلانك در تايوان ميباشد. بر اساس اين گزارش طرح اوليه اين تجربه كه در سال 1995 آغاز گشته بود محدود به ارتباط بين بيمارستان و كلينيك كاركنان دولتي تايوان بود و بطور گستردهاي مورد توجه كاربران واقع شد. تاريخچه كارتهاي هوشمند
اسلاید 39: كارتهاي هوشمند بايد بعنوان كارتهاي بهداشتي قابل حمل معرفي شوند كه شامل مجموعه دادههاي استاندارد شده و كافي جهت دستيابي به پايگاههاي داده مختلف كه در سرويسهاي بهداشتي مختلف قرار دارند باشند. پيوستگي بين پروندههاي بيمه اجتماعي و كارتهاي هوشمند بايد قوياً مد نظر قرار گيرد. كارتهاي هوشمند
اسلاید 40: در سيستم مراقبت بهداشت آلمان در ابتدا تعداد 80 ميليون كارت بين شهروندان توزيع شده است. اين كارتها اطلاعات اوليه پذيرش نظير نام و آدرس را ذخيره كرده و تنها 2000 بيت (256 بايت) ظرفيت دارد.فرانسه از كارتهاي بهداشتي با سيستم پيچيده و قويتري بهره ميبرد. و اسپانيا نيز در هشتمین سال استفاده از كارتهاي تأمين اجتماعي و مراقبتهاي بهداشتي به شكل همزمان قرار دارد.استراليا و ژاپن نيز شروع به بهرهگيري از كارتهاي هوشمند نموده اند. كارتهاي هوشمند
اسلاید 41: در فرانسه پروژه ملي تحت عنوان Sesam-Vitale مطرح است كه در آن كارتهاي هوشمند جهت ذخيره سازي اطلاعات بهداشتي استفاده ميگردد. در حال حاضر حدود 36 ميليون كارت در فاز يك اجرايي طرح كه بنام Vitale1 خوانده ميشود در گردش است. انتظار ميرود اين طرح باعث 35 درصد كاهش در هزينههاي اداري شود. در صورت توفيق طرح در فاز يك، Vitale2 با حدود 58 ميليون كارت در گردش اجرا خواهد شد. كارتهاي هوشمند
اسلاید 42: در بلژيك نيز طرح سيستم شناسائي اجتماعي SIS (Social Identity System)در جريان است كه كارتهاي شناسايي بيمه در تيراژ 5/ 10ميليون صادر شده و در اختيار بيمهشدگان قرار گرفته است .مركز تحقيقات مشترك اروپا CEN طرحهايي در اين زمينه ارائه داده كه از جمله ميتوان به CARDLINK2 اشاره كرد كه با 9كشور اروپايي در مدت 36 ماه با هدف ايجاد ارتباط بين 10 مركز بهداشتي در 9كشور اروپايي با بهرهگيري از كارتهاي هوشمند انجام شد. كارتها حاوي اطلاعاتي نظير تشخيصها, حساسيتها, داروها, درمان, پرونده واكسيناسيون, تماسهاي اضطراري و اطلاعات بيمه اي بود كه در تيراژ 100000 عدد توزيع شد. كارتهاي هوشمند
اسلاید 43: در ايران نيز تلاشهايي صورت گرفته است. شركت ايز ايران در مراحل ابتدايي طرح جايگزيني كارتهاي هوشمند به جاي دفترچه بيمه خدمات درماني ارتش ميباشد. كارتهاي هوشمند
اسلاید 44: در عمل جراحي از راه دور تمام اعمال از طريق ابزار و تجهيزات تصوير برداري نصب شده در اتاق عمل صورت ميگيرد. عدم چالاكي جراح و عدم ارسال كامل تصاوير ويدئويي و ساير موارد ميتواند بسيار خطرآفرين باشد, با طولاني شدن زمان جراحي ممكن است به بافتهاي بيمار آسيب وارد گردد. در آزمايشگاههاي روباتيك هوشمند طراحي سيستمهاي جراحي از دور (Teleoperation) در حال رقابت با سيستمهاي ديگر مي باشد. در جراحي از راه دور حركات صحيح روباتهاي نصب شده در اتاق عمل داراي اهميت بسيار زيادي مي باشد, زيرا كوچكترين حركت اشتباه باعث صدمه به بيمار ميگردد. عمل جراحي از راه دور
اسلاید 45: جراحی از راه دور Telesurgeryدر جراحی از راه دور ، عمليات پزشكي به كمك ابزار و تجهيزات نصب شده در اتاق عمل از راه دور صورت می گيرد. نمايی از يک سيستم جراحی از راه دور
اسلاید 46: پايان
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.