صفحه 1:
[موضتفكربار! طرل[نكطانا ابه Peele elo on ed Ip pe ‏فلت‎ 1

صفحه 2:
تاثير فناوري اطلاعات برآموزش آموزش چیست؟ 1 ‎Oe ee) eens Ore ees tre Ros mas) Ere) ots Lee ell ent)‏ یر مارا دس یس ورتار ای کته و ار ‎Gay‏ ‎ylixow syljSy sil isu aill 0‏ 60 دورههاي اموزشي و غيره انجام يذيرد ed ‏اج‎ ‎010111111000000 PRPS peal ۱۱۱۱۸ ‏الالامضول‎ فرآیند آموزشي نوعي تعامل بین معلم» استاد و محتواست]

صفحه 3:
تاثير فناوري اطلاعات برآموزش انواع آموزش از حيث زماني و مكاني : * آموزش حضوري (سنتي) ‎ore‏ ا 0 ‎Distance Learning 49 ol jl uwigol *‏ 1 eed led Eg Cu 5 ywigel Elgil Msp rev CAMA 11 Meat Cor cen M NO FOES 1 'لالاتركيبي

صفحه 4:
تاثیر فناوري اطلاعات برآموزش ‎E-Learning ..Ssi9,i5II Gu jgel‏ : لس ارب ار ی ترس اس ‎Geol‏ ‏ترده وسيعي از کاربردها, از جمله آموزش مبتني بر وب آموزش ‎SNe ree IDES CnC ro Career rn Cisne Tre)‏ طبقه بندي آموزش الكترونيکي : ۱ الف - آموزش مبتني بر وب (۷۷3۲) ‎Web-Based Training‏ ب - سيستم‌هاي الکترونیکي پشتيباني از عملکردهنط۳16010 ‎Performance Support Systems( EPSS )‏ Asynchronous Virtual Classroom ule joali sjlro ywilS - c (AVC) Synchronous’ Virtual Classroom = ylojor sjlao yw - > (SVC )

صفحه 5:
۱ ooo 1 uni ۳۱۱ "0 ۱ iin 0 ‏ار‎ ۳۱ ۳0 0 00۳0 ۱۱۱ Lela ol جوم كاراة

صفحه 6:
Bact Fonverd Reload Home Search Guide = Print Security Sion ‏ات‎ Bookmarks 2 Location ffile:///C|/ellowship /edtloctura/index html 5 Stream Synchronised Multimeida Delivery Over The Network Dr Parviz Doulai University of Wollongong Teaching Fellow Center far Educational Development and Interactive Rocaurces: ieee ene

صفحه 7:
سيستم‌های مدیریت آموزش الکنرونیکی ۱9 SP Re eee eS RCSL CSTE Wt Ti ‏الالاكنترل حضور و غياب‎ ‎S01‏ ا ا لك الت 20 ‎0000 yi) ‎00)1815( 00100000 110100 a ‎10 ۱ ‎0

صفحه 8:
171111110 اصلي ۱۳۱۳۱ ۱۱۱۱۱۱۱۸۸ یادگ101011011انعطاف الکتر70 110 OOQOO00000 ۱ ۵۲ مانالا نكن ۱۱۱

صفحه 9:
‎aaa aa‏ ات ‏۱ ۱ لاا ‎[۱9۱۱۱۵ ‎۱ ۵ ۱ WAR eS ۳ av aaa aa ‏عل ‎۱ ۱ ۱۵

صفحه 10:
1 We ‏ال‎ | ‏استانداردهاي آموزشي این امکان را فراهم مي‌کنند تا محتواي مطالب‎ PoC Tee) yee rere ri Wa Peasy er el ce Pee Se CR Ee Pee eer Pree ERC Pe fee warm ey bey » Advanced Distributed Learning » ADL «Aviation Industry CBT( Computer Base Training) Committee » ۰-09 «IEEE Learning Technology Standards Committee« LTSC ۱ ‏ون‎ Toiateyetal iy Ecbet-(e(-yustseLmeo ‏ا ا‎

صفحه 11:
ل ا ا ا ا ‎NLSCY‏ ا زر زر[ ۱ براى دانشجويان ۱ متعددی که در دانشگاه مشغول به کار هستند و بسیاری از هزینیهای ۱ دانشجو در زمان خاص بر سر کلاس میباشد که برای بسیاری از افراد جامعه مانند مدیران و کارمندان ادارات این امر براهتی میسر نیست. اين مسئله وقتى حادتر ميشود كه بدانيم دانشكاههايى تحت عنوان یی یلا رفح ی ره كه بيش از صدهزار نفر دانشمو ‎eS)‏ تک

صفحه 12:
بر اولين مشکلی که در این رابطه به نظر میرسد فراهم کردن مکان فیزیکی برای حضور این تعداد دانشجو در دانشگاه است که با توجه به مهدودیت مکان فیزیکی, برنامه ریزی و زمانبندی برای استفاده از این مکانها به نوبه خود كار بيجيدهاى است.

صفحه 13:
WEES) ‏تن‎ ‎292 ‎(000/353 ‎Ouray ‎20210 ‎22130 ‎۱00110 ‎۱ ‎۱/۸ ‎7 China TV U 9۱3 L.Gandhi Nato.U U.Terbuka ل] ۱۵۵۲ ۳2۳6 Korea Nat 0.1 UNISA UNED, STOU Anadolu كط تصن مسعم © ‎casa‏ سب ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
3 برای مثال دانشگاه بیام نور در ایران, سیستم آموزش از راد دور با استفاده از تلويزيون را انتتخاب كرده بود. هرجند كه اين روش برخى از مشكلات ذكر شده نظير تهیه مکان و نیز زمانبندی برای کلاسها را هل می کند ولى همهنان به علت ارتباط يك طرفه, دانشجويان مجبورند در زمانهاى خاص از طريق تلويزيون دروس را آموزش ببينند كه محدوديتى براى افراد شاغل در جامعه است .

صفحه 15:
< دانشكاه مجازى در مقابل دانشكاه واقعى < اجزا عمده و اصلى تشكيل دهنده دانشكاه مجازى

صفحه 16:
دانشگاه مجازی نهادهاي آموزشي مجازي ( مب ب بر آموزش الكترونيكي) شبيه: ۰ دانشگاه مجازي بل مس ‎oul el‏ الست که وان سر تسه ار ‎ealcrle‏ سر ی ار ار ‎Gal‏ و ار را ۳ استاد و هم كلاسي هایشان ارتباط برقرار کنند. ره وا

صفحه 17:
7 ممچنین دانشگاه مجازی ابزارهایی در اقتیار مدیران و اساتید قرار میدهد که بتوانتد وظایف فود را از طریق اینترنت انجام دهند : 0-1 يراى مدير ايزارهاى مديريتى اذ قبيل ارائه دروس , ene sa) زمانندی ترم , مدیریت مالی و... راقراهم می کند. استاد نیز ابزارهایی در افتیار دارد که میتواند درس ارائّه کند, 0 امتحان بكيرد 3 و نمره امتمانی دانشجویان را وارد کند. ‎٩‏ ا

صفحه 18:
الم ۳ در زير خصوصيات دانشكاد مجازى در مقابل دانشكاد واقعى را ازائه میدهیم : در 0 از آتجا که در این نوع دانشگاه کلیه ارتباطات از طریق اینترنت انجام میشود, تنها كافيست دانشجو يا استاد از طريق يى دستكاه كامييوتر از منزل يا ‎CSU Nau) ett)‏ ا إل ا لا 1 ‎score ate‏ لل ‎c G0.)‏ ا 2 0 0 هرا كه با اين اوصاف ديكر نيازى به صرف هزينه براى ساختمان سازى مجتمع هاى دانشكاهى نفواهد بود . از سوى ديكر در شهرهاى بزرك منجر به ماهس رفت و آمد در شهر و كمتر شدن ترافيك شهرى و الودكى هوا ميشود.

صفحه 19:
۹ 57 ب- عدم وابستكى كلاس ذرس به زمان خاص : ‎eC on Retry‏ ل لل و یر ‎CNC UES) Ny‏ ا ال ات ا دروسى است كه هر زمان دانشجو اراده كند ميتواند به سايت دانشكاه مجازى متصل شود و دروس را دريافت كند. بنابراين اين سيستم براى افراد شاغل كه وقت آزاد محدودى براى 0-50

صفحه 20:
‎ler.)‏ رن رد ‏~ در دانشگاه واقعی درس توسط یک استاد ارائه میشود كه اين امر مطلوب نيست, حرا كه كيفيت مطالب. اراكه شده در كلاس به يارامترهاى زيادى مانند وضعيت روحى استاد, سرما و كرماى محيط كلاس و. .. كه مى تواند تأثير منفى داشته باشند بستكى دارد ولى در دانشگاه مجازی این مشکلات ومود ندارد.

صفحه 21:
- کیفیت. بالاتر ارائه دروس : چا را ل میشوند و با استفاده از تکنولوژیهای مدرن و متنوع ‎ety‏ ارائه ميشوند در ضمن داتشجو میته‌اند به کرات مطالب ارائه شده در ملسه خاصی را مشاهده کند و از این لماظ کیفیت آموزش بهبود مییاید .

صفحه 22:
‎SES Nai asl eeteliy‏ در را ‏در دانشگاه واقعی معمولً به فاطر مهدودیت کلاسها و همچنین به قاطر بازدهىء دانشجويان ممكن است به خاطر تكميل ظرفيت ی ثبت نام كتنند. اين مشكل طبعا در دانشكاد مجازى وجود ندارد و دانشجويان ثبت نام شده در يك كلاس يا در يك درس مى توانند هزاران نفر باشند.

صفحه 23:
رت سل معمولاً یک دانشگاه تازه تأسیس ت) مدت صولانی نمیتواند با دانشگاههای باسابقه معتبر موجود رقابت کند. دلیل این امر اين است كه اساتيد مجرب و با سابقه معمولا در دانشكاههاى معتبر تدريس ميكنند. اين مشكل تا حدود زيادى در دانشكاه مجازى قابل هل است. بدين ترتيب كه در يك دوره فشرده و كوتاه مدت دروس ارائه شده توسط اساتيد با سابقه و مجرب فيلم بردارى شده و در دانشكاه مجازى مورد استفاده قرار ميكيرد و ازلحاظ ارتباط اين اساتيد يا دانشجويان مشكل هندانى وجود ندارد هرا كه اين ارتباط از طريق اينترنت صورت ميكيرد.

صفحه 24:
رت پالایزست نید کنر بات ز در دانشكاههاى واقعى معمولا به خاطر محدوديت امكانات از لحاظ مكان, اساتيد و غيره هر ساله تعداد محدودى دانشجو از طریق [زمونهایی که برگزار مى شود, موفق به ورود به دانشكاه ميشوند در صورتيكه در دانشكاه مجازى اين محدوديتها وجود ندارد بنابر اين تمامى افراد علاقه مند به تحصيل شانس ادامه تحصيل در دانشكاد ليوا سي ‎ee Dot eee‏ علمى و فزهنكى جامعه مؤثر است .

صفحه 25:
(- دسترسى بلادرنق (1113 013 )به كتايفانه ديجيتال + در دانشگاه واقعی معمولً به فاطر محدودیت معمولً نسخه هاک محدودى از یک کتاب بخصوص در کتایخانه ها برای استفاده دانشجویان نكهدازى ميشود بعلاوه به مرور زمان كتابهاى موجود بدليل استفاده نامناسب از بين ميروند يا كيفيت قود را از دست ميدهند ولی در دانشگاه مجازی با استفاده از کتابفانه دیمیتال, تمامی کتب, مقالات و مملات بصورت بهنگام در اختیار دانشم و است و مشکلات مطرح شده در اين دانشكاه صادق نيست.

صفحه 26:
ان مورد استفاده در ١موزش‏ الكترونيكى كدامند»

صفحه 27:
‎Fa‏ لا ‏یکی از میمترین اجزای کامپیوتر است که در حللت ايده كل بايد آنقدر بزرگ و ير ظرفيت باشد كه كاربر را قادر سازد تا تمامى دادهها و اطلاعات موجود ‎NY‏ مر ار ‏سرعت بهبود تكنولوزرٌى ذخيره سازى در حافظه بسرعت در حال افزايش است. بعنوان مثال ممكن است كه بيش از يكصد فيلم با كيفيت بالا را بر روى يك نانو (1© كه به اندازه يك سكه است, ذخيره نمود. حافظههاى مولكولى (كه به تازكى آزمايش شده اند و بزودى در اختيار عموم مردم قرار می گیرند) به ما اجازه خواهند داد تا میزان عظيمى داده را (بيش از کل داش بشری ) بر روی یک مولکول ذفیره نمائیم .

صفحه 28:
ی هر يك تراشه جا بدهند و دستكاه محاسباتى بسيار ير قدرت تر فراهم نمودند یکی از ملزومات تکنولوژی برای افزایش سرعت 0۳۱1 ها تخصيص ترانزیستورهای بیشتری بر روی تراشه 2۱۱ است. پیش بینی میشود که ت) سال ۲۰۱۱ به یک میلیارد خواهد رسید و بعلاوه نیاز به ولتاژ بسیار ۳ MANN V purer e)

صفحه 29:
سد لس سه. زسائه هاى يز سرعت ۱ OSCR NC SIR Mtl] EU ITT A WTaT ES WES ENE CUS Aat) ‏نمايى در حال افزايش است نرخ جابجايى داده يايين است. به منظور در اختيار‎ ‏داشتن امكانات شبكهاى شامل /11(11!, اينترنت, شبكه تار عنكبوتى جهان كستر‎ ‏تلفن, دورنكار, تله كنفرانس (نده و برقرارى ارتباط مناسب نرخ انتقللى‎ ,) ۷۷۷۷۷۷( ‏مكابايت در ثانيه مورد نياز است. هنين تكنولوزى و فناورى از طريق.‎ a) Vea} 0 ‏ا ا ل‎ BM Wares ep pras) sm eM ewas Mutt ‏بيش بينى راه حلى (! براى اين محدوديت اتجام داد و ميتوانيم معتقد باشيم كه‎ 0 ‏ا‎

صفحه 30:
۱ ‏رت‎ Wa eticy vw stag URI Wey CUS LetTC) Ny الف-كامييوتر خدمات شبكه وب : در واقع كلوكاه و واسط سيستم دانشكاه ‎Lee a NL Tes AV)‏ ل ل 2 میباشد . 0 است که در فواستهای مربوط به کاربران را از کامییوتر خدمات شبکه وب دریافت کرده و کار پردازش را بر روی آنه] انجام داده و سپس جواب متناسب با لن را به کامییوتر خدمات شبکه وب ارسال میکند تا از ن طریق به کاریر (رسال شود.

صفحه 31:
و-پایگاه داده : این قسمت نیز مزه مهمترین بخشهای سیستم دانشگاه مجازی است که تمامی اطلاعات مربوط به دانشگاه مجازی در تن ذفیره ‎ESL EY)‏ ا ‎OULU Le ele Ome eC‏ ۱ دروس, برنامههای مربوط به نرم, امتحانات, پیغامه, نمرات و تمامی اطلاعاتی است که در یک سیستم دانشگاهی ومود دارد. از جمله رایجترین بانکهای اطلاعاتی میتوان از 02616 9 56۲۷6۲ 5۵1 ۱۷۱۱۵۲۵5۵۲۲ ا ل الات ا ا

صفحه 32:
(0 برگزاريكلاسهايآمجازي لأزمون 0000110 1 (نظارت خودآموزآتدوین شي(آسا ‎ee‏ 0 کنفر انس110010۳07 0 تپ وهشی لت 01100 بزوهش »اك 000 ‏1 تحقیقات 1010101 ‏سانانالا ‎QO0ND00000000000000000000 m5 CE a‏ ‏پذیرش 00000101 ‏[1اعضولاً ‏سملن

صفحه 33:

صفحه 34:
نوی اطلاعات و بهداشت و درمان ‎.١‏ کارت‌های هوشمند. ‏لا. عمل جراحى از راه دوز ‎

صفحه 35:
افزايش جمعيت و يراتندكى مراكز ارائه خدمات در (مينههاى مختلف از جمله بهداشت و درمان موجب تكسستكى اطلاعات شده است, که در نتیمه امر فطیر تصمیم سازی و سياستحكذارى, برنامهريزى, كنترل و نظارت بر روند ارائه و م ا ا ا ‎NV EE‏ 0ن ساخته است.

صفحه 36:
ضرورت حفظ و ارتقا كيفيت و كاهش هزينه ها, ايجاد سيستمهاى يكيارهه را امرى حياتى جلوهكر ميسازد, اما (اهكار معقول, اقتصادى و كارا در اين زمينه ميست ؟ در حال حاضر فناورى براى اين سوال يت جواب دارد, كارت هوشمند. سهولت كار, قيمت نه هندان زياد, امنيت اطلاعات و كستردكى كاربردء كارتهاى هوشمند را به ابزارهاى ارزشمند در فناورى اطلاعات تبديل کرده است.

صفحه 37:
۰ a vnesO CRS cal ‏كاريرد اين فناورى بيشتر در زمينه بانك و‎ /٠١ ‏كه تا اواسط دهه‎ ‏امور مالى خلاصه ميشد اما در اين سالها مطالعاتى مهت‎ ‏بتاركيرى اين سيستم در امور بهداشت نيز آغاز كرديد و در همين‎ ‏راستا طرمهای آزمایشی بسیاری نیز انمام شد. از ا‎ ‏در شهر کوچکی در بلژیک به نام تورنای از کارتیای هوشمند‎ ۲ ۱ ‏داد كه استقبال عمومى از اين كارتها خوب بوده و دز موقعيتهاى‎ ‏اضطرارى اين كارتها كمك موثرى محسوب ميكردند.‎

صفحه 38:
2 گزارش دیگری در سال ۱۹۹۵ حاکی از بکارگیری این کارتها در کتار سیستم اطلاعات بیمارستانی, اهاز۳۵5۵ ) دا۲ ا رد یر نك كلانك در تايوان ميباشد. بر اساس اين كزارش طرح اوليه این تجریه که در سال ۱۹۹۵ آغاز گشته بود محدود به ارتباط بین بیمارستان و کلینیک کارکنان دولتی تایوان بود و بطور کستردهای مدرد توجه کاربران واقع شد.

صفحه 39:
کارتهای هوشمند باید بعنوان کارتهای بهداشتی قابل حمل معرفی شوند که شامل مجموعه دادههای استاندارد شده و کافی مت دستیابی به پایگاههای داده مفتف که در سرويسهاى بهداشتى مختلف قرار دارند باشند. ييوستكى بين 20 Pars OCTN NUIT CONC NN ‏نظر قرار كيرد.‎

صفحه 40:
در سيستم مراقبت بهداشت آلمان در ابتدا تعداد ١م‏ ميليون كارت بين شهروندان توزيع شده است. اين كارتها اطلاعات اوليه يذيرش نظير نام و آدرس را ذخيره كرده و تنها ١٠هنا‏ بيت (بهط بايت) ظرفيت دارد. ا ا ا ا ا ‎WES‏ 5 ‎GR ENE Va CuPaRUNTT NN CNTCU ENTITY‏ ار مراقبتهاى بهداشتى به شكل همزمان قرار دارد. استراليا و رّاين نيز شروع به بهرهكيرى از كارتهاى هوشمند نموده اند.

صفحه 41:
در يروثه ملى تحت عنوان ©5653117-1/1531 مطرم ار ل ا ‎AUIS CCAM EAU PCO‏ 2 511 بهداشتی استفاده میکردد. در حال حاضر حدود ي#ثنا ميليون كارت در فاز يك اجرايى طرح كه بنامه 15312»1/ قوانده ميشود در كردش است. انتظار ميرود این طرم باعث ۳۵ درصد کاهش در هزینیهای اداری شود. در صورت توفیق طرم در فاز یک. ۷۱۲۵۱62 با مدود ۵۸ میلیون عرص ور ره ۱۱۱

صفحه 42:
در نیز طرح سيستم شناسائى اجتماعى 515 ‎System)‏ تفیل (3أء60)در جريان است كه كارتهاى شناسايى بیمه در تیرا ۸۵ ۱۰میلیون صادر شده و در افتیار بیمهشدگان قرار گرفته ارس ‏مركز تحقيقات مشترك ارويا لا طرحهايى در اين زمينه ازائه داده كه از جمله ميتوان به 11012-|10 0618 اشاره كرد كه با 9كشور ارويايى در مدت ۲۷ ماه با هدف ایجاد ارتباط بین ۱۰ مرکز بهداشتی در کشور ارویایی با بهرهگیری از کارتهای هوشمند انجام شد. کارتها حاوی اطلاعاتی نظير تشخيصها, حساسيتها, داروه), درمان, يرونده واكسيناسيون, تماسهای اضطراری و اطلاعات بیمه ای بود که در تیرا[ ۱۰۰۰۰۰ عدد توزیع ‎ett)

صفحه 43:
" در . نیز تلاشهایی صورت گرفته است. شرکت ایز ایران در مرامل ابتدایی طرم جایگزینی کارتهای هوشمند به جاى دفترهه بيمه خدمات درمانى ارتش ميباشد.

صفحه 44:
در عمل جراحى از راه دور تمام اعمال از طريق ابزار و تجهيزات تصوير بردارى نصب شده در اتاق عمل صورت میگیرد. عدم چالاکی جرام و عدم (رسال ا ‎IW‏ 3 طولتی شدن زمان جرامی ممکن است به باختهای بیمار آسیب وازد گردد. ‎Cle IIS‏ ل ا ل ا للك ل ‎oL-i-1 (010)‏ ا در حال رقابت با سیستمهای دیگر می باشد. ‏در جراهی از راه دور هرکات صحیح روباتهای نصب شده در اتاق عمل داراک ۱ بیمار میگردد.

صفحه 45:

صفحه 46:
ro)

‏راجا نآنكهنامبه ‏فكرت آموخت ‏فناوريتاثير ‏براطال عات ، آموزش درما نوبهداشت تاثير فناوري اطالعات برآموزش آموزش چيست؟ آموزش تجربه‌اي مبتن ي بر يادگيري اس ت ك ه ب ه منظور ايجاد تغييرات نس بتا ً ماندگار در انس ان ص ورت مي‌پذيرد .آموزش مي‌توان د موج ب تغيي ر مهارته ا ،دان ش ،بين ش و رفتار اجتماع ي گشت ه و از طري ق روشهايي چون ارائه سخنراني ،برگزاري سمينار ،روشهاي شبيه‌سازي، دوره‌هاي آموزشي و غيره انجام پذيرد ‏ ي تمآموزش يس  ايس اجز  يسهجزءاساسيوجوددارد تمآموزش درهرسيس ‏معلم الف ‏متعلم ب جمحتوا فرآيند آموزشي نوعي تعامل بين معلم ،استاد و محتواست تاثير فناوري اطالعات برآموزش انواع آموزش از حيث زماني و مكاني : • آموزش حضوري (سنتي) • آموزش نيمه حضوري • آموزش از راه دور Distance Learning انواع آموزش از حيث نوع فعاليت : ‏معلمپايهيااستادمحوريEmit جومحوريElicite ‏متعلمپايهيادانش ‏تركيبي تاثير فناوري اطالعات برآموزش آموزش الكترونيكي : E-Learning آموزش الكترونيك ي ،آموزش مبتن ي بر فناوري اطالعات اس ت ك ه گس ترده وس يعي از كاربرده ا ،از جمل ه آموزش مبتن ي بر وب ،آموزش مبتني بر كامپيوتر و كالسهاي مجازي را در بر مي‌گيرد. طبقه بندي آموزش الكترونيكي : ‏سيستمهاي آموزش الكترونيكي به چهار دسته تقسيم مي‌شوند: الف -آموزش مبتني بر وب ) Web-Based Training ( WBT ي پشتيباني از عملكردElectronic يستم‌هاي الكترونيك ب-س ) Performance Support Systems( EPSS ج -كالس مجازي ناهمزمان )( AVC د -كالس مجازي همزمان ) ( SVC ‏Asynchronous Virtual Classroom ‏Virtual Classroom ‏Synchronous پهنايباند ‏حداقل ‏كيلوبيت ‏برثانيه نايباندم په  ‏كيلوب لوب ط يتبر ثانيه هزينه متني ‏ ‏ پائين خوب صوت ‏ ‏ متوسط خوب نوعآموزش آموزشمبتنيبر وب تعاملبا ‏دانشجو كارائ ي كم خوب تصوير ‏ ‏ بالايمتوسط خوب خوب چند ‌اي رسانه ‏ ‏ بالا خوب عالي سيستمهايپشتيبانكارائي ‏ ‏ متوسط خوب خوب كلاسمجازيهمزمان ‏ ‏ بالايمتوسط خوب خوب كلاسمجازيغيرهمزمان ‏ ‏ زيرمتوسط خوب متوس ط سيستم‌هاي مديريت آموزش الكترونيكي ‏ • تنظيم و بودجه‌بندي زماني و محتوايي دروس ‏كنترل حضور و غياب • ارزيابي پيشرفت تحصيلي فراگيران • نظارت بر امتحانات و ارزشيابي دوسيستممديريتي ‏الف س يس تم م د ير يت آم و ز ش )(LMS ‏ب سيستممديريتم ح تو اي آموزشي)(LCMS ‏ الكترونيكيآموزشاصليويژگيهاي ‏ يادگزماندرانعطاف يري انعطافدرآهنگيادگيري الكترآم و ز ش ونيكي يادگيم ك ان درانعطاف ري آموزشبر نام ه درانعطاف ي الكترونيكيآموزشمزاياي ‏حذفمحدوديتزمانومكانامكانيادگيريدرهرمكانوزمان ‏امكانيادگيريدرهرسن ‏كاهشهزينهتحصيل ‏دسترسيسادهبهمنابعآموزشيج د يد ‏تحققعدالتدرنظامآموزشي ‏امكانيادگيريمشاركتيبدونهيچحدومرزجغرافيايي ‏يادگيريانتخابيدورههايآموزشي ‏برنامهسفارشيآموزشي استانداردهاي آموزش الكترونيكي ‏ اس تانداردهاي آموزش ي اي ن امكان را فراه م مي‌كنن د ت ا محتواي مطال ب آموزش ي در قالب‌هاي مختل ف و در تعام ل ب ا س يستم‌هاي متنوع نرم افزاري و سخت افزاري قابل عرضه باشند،شبيه » Advanced Distributed Learning » ADL » «Aviation Industry CBT( Computer Base Training) Committee ‏AICC «IEEE Learning Technology Standards Committee« LTSC Instructional Management System «IMSك نسرسيوم جه اني» نقش و تأثير فناوري اطالعات در آموزش و تحقيقات واضح است كه اگر از فناوري براي پياده سازي يك دانشگاه استفاده شود در هزينههاي ص رف شده براي مجتمعهاي س اختماني ,امكانات رفاه ي براي دانشجويان مانن د خوابگاه ,تغذي ه ,حقوقهاي پرداخت ي ب ه كارمندان متعددي ك ه در دانشگاه مشغول ب ه كار هس تند و بس ياري از هزينههاي جانبي ديگر صرفه جويي خواهد شد. از سوي ديگر تحصيل در دانشگاه واقعي مستلزم حضور فيزيكي استاد و دانشج و در زمان خاص بر س ر كالس ميباش د ك ه براي بس ياري از افراد جامع ه مانن د مديران و كارمندان ادارات اي ن ام ر براحت ي ميس ر نيس ت. اي ن مس ئله وقت ي حادت ر ميشود ك ه بداني م دانشگاههاي ي تح ت عنوان Mega Universityوجود دارن د ك ه بي ش از ص دهزار نف ر دانشج و دارند. نقش و تأثير فناوري اطالعات در آموزش و تحقيقات اولين مشكلي كه در اين رابطه به نظر ميرسد فراهم كردن مكان فيزيكي براي حضور اين تعداد دانشجو در دانشگاه است كه با توجه به محدوديت مكان فيزيك ي ,برنام ه ريزي و زمانبندي براي اس تفاده از اي ن مكانه ا ب ه نوبه خود كار پيچيدهاي است. Mega University جدول تعداد دانشجويان چند چين فرانسه هند اندونزي ايران كره آفريقاي جنوبي اسپانيا تايلند تركيه بريتانيا China TV U 000/530 CNED 614/184 I.Gandhi Nato.U 000/242 U.Terbuka 000/353 .Payame Noor U 000/117 Korea Nat O.U 000/210 UNISA 000/130 UNED 000/110 STOU 000/216 Anadolu 000/577 Open University 545/157 2ن 2يرا Mega Universityدر ا ‏ براي مثال دانشگاه پيام نور در ايران ,س يستم آموزش از راه دور ب ا اس تفاده از تلويزيون را انتخاب كرده بود. هرچن د ك ه اي ن روش برخ ي از مشكالت ذك ر شده نظي ر تهي ه مكان و ني ز زمانبندي براي كالس ها را ح ل م ي كن د ول ي همچنان ب ه عل ت ارتباط ي ك طرف ه ,دانشجويان مجبورن د در زمانهاي خاص از طري ق تلويزيون دروس را آموزش ببينن د ك ه محدوديت ي براي افراد شاغ ل در جامعه است . مجازي دانشگاه مجازی دانشگاه ‏ ‏ دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي اجزا عمده و اصلي تشكيل دهنده دانشگاه مجازي دانشگاه مجازی نهادهاي آموزش الكترونيكي)شبيه: • ي مجازي ( مبتن ي بر آموزش دانشگاه مجازي ي ك محي ط دانشگاه ي اينترنت ي اس ت ك ه دانشجويان م ي توانن د از طريق اينترن ت در دانشگاه ثب ت نام كنن د ،از ميان دروس ارائه شده انتخاب واح د كنن د ،ازجلس ات درس اس تفاده كنن د،امتحان بدهن د ،ب ا استاد و هم كالسي هايشان ارتباط برقرار كنند. • دانشگاه مجازي ‏ همچنين دانشگاه مجازي ابزارهايي در اختيار مديران و اساتيد قرار ميدهد كه بتوانند وظايف خود را از طريق اينترنت انجام دهند : ‏ براي مدير ابزارهاي مديريتي از قبيل ‏ ارائه دروس , ‏ انتخاب استاد , ‏ زمانبندي ترم , ‏ مديريت مالي و . . .رافراهم مي كند. ‏ استاد نيز ابزارهايي در اختيار دارد كه ميتواند ‏ درس ارائه كند, ‏ امتحان بگيرد ‏ و نمره امتحاني دانشجويان را وارد كند. دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي در زي ر خص وصيات دانشگاه مجازي در مقاب ل دانشگاه واقع ي را ارائ ه ميدهيم : الف -عدم نياز به حضور فيزيكي استاد و دانشجو در كالس : از آنج ا ك ه در اي ن نوع دانشگاه كلي ه ارتباطات از طري ق اينترن ت انجام ميشود, تنها كافيست دانشجو يا استاد از طريق يك دستگاه كامپيوتر از منزل يا نزديكترين مركز متصل به اينترنت ,به دانشگاه مجازي متصل شوند و از امكانات آ ن اس تفاده كنند .اي ن ام ر خود س ر منش ا مزاياي ديگري اس ت, چرا ك ه ب ا اي ن اوص اف ديگ ر نيازي ب ه ص رف هزين ه براي س اختمان س ازي مجتمع هاي دانشگاهي نخواهد بود .از سوي ديگر در شهرهاي بزرگ منجر به كاهش رفت و آمد در شهر و كمتر شدن ترافيك شهري و آلودگي هوا ميشود. دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي ب -عدم وابستگي كالس درس به زمان خاص : هرچن د ك ه اي ن س يستم آموزش ي از تكنولوژيهاي كنفران س از دور و مانن د آ ن ك ه نياز ب ه حضور در پش ت كامپيوت ر در زمان خاص دارد ,پشتيباني ميكند ولي قسمت اعظم اين سيستم مبتني بر دروس ي اس ت كه ه ر زمان دانشج و اراده كن د ميتوان د به س ايت دانشگاه مجازي متص ل شود و دروس را درياف ت كند .بنابراي ن اي ن س يستم براي افراد شاغ ل ك ه وق ت آزاد محدودي براي تحصيل دارند كام ًال مناسب است. دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي ج -كيفيت باالتر ارائه دروس : ‏ در دانشگاه واقعي درس توسط يك استاد ارائه ميشود ك ه اي ن ام ر مطلوب نيس ت ,چرا ك ه كيفي ت مطال ب ارائه شده در كالس به پارامترهاي زيادي مانند وضعيت روحي استاد ,سرما و گرماي محيط كالس و . . .كه مي توان د تأثي ر منف ي داشت ه باشن د بس تگي دارد ول ي در دانشگاه مجازي اين مشكالت وجود ندارد. دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي ج -كيفيت باالتر ارائه دروس : ‏ در دانشگاه مجازی دروس توس ط تيمهاي مجرب آماده ميشون د و ب ا اس تفاده از تكنولوژيهاي مدرن و متنوع چن د رس انهاي ب ه نح و مطلوب ي ارائ ه ميشون د در ضم ن دانشج و ميتوان د ب ه كرات مطال ب ارائ ه شده در جلس ه خاص ي را مشاهده كن د و از اي ن لحاظ كيفي ت آموزش بهبود مييابد . دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي د -پشتيباني از تعداد زياد دانشجو در يك درس : در دانشگاه واقعي معمو ًال به خاطر محدوديت كالسها و همچنين به خاطر بازدهي ،دانشجويان ممكن است به خاطر تكميل ظرفيت كالس ها نتوانن د در دروس مورد عالق ه خود ثب ت نام كنند .اي ن مشك ل طبع ًًا در دانشگاه مجازي وجود ندارد و دانشجويان ثب ت نام شده در يك كالس يا در يك درس نفر باشند. مي توانند هزاران دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي ه -اعتبار علمي دانشگاه مجازي : معمو ًال ي ك دانشگاه تازه تأس يس ت ا مدت طوالن ي نميتوان د ب ا دانشگاههاي باس ابقه معت بر موجود رقاب ت كند .دلي ل اي ن ام ر اين است كه اساتيد مجرب و با سابقه معمو ًًال در دانشگاههاي معت بر تدري س ميكنند .اي ن مشك ل ت ا حدود زيادي در دانشگاه مجازي قاب ل ح ل اس ت .بدي ن ترتي ب ك ه در ي ك دوره فشرده و كوتاه مدت دروس ارائ ه شده توس ط اس اتيد ب ا س ابقه و مجرب فيلم برداري شده و در دانشگاه مجازي مورد اس تفاده قرار ميگيرد و از لحاظ ارتباط اي ن اس اتيد ب ا دانشجويان مشك ل چندان ي وجود ندارد چرا ك ه اي ن ارتباط از طري ق اينترن ت ص ورت ميگيرد. دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي و -باالبردن سطح علمي جامعه : در دانشگاههاي واقعي معموالً به خاطر محدوديت امكانات از لحاظ مكان ,اس اتيد و غيره ه ر س اله تعداد محدودي دانشج و از طري ق آزمونهاي ي ك ه برگزار م ي شود ,موف ق ب ه ورود ب ه دانشگاه ميشون د در ص ورتيكه در دانشگاه مجازي اين محدوديتها وجود ندارد بنابر اين تمامي افراد عالقه مند به تحصيل شانس ادامه تحصيل در دانشگاه را پيدا م ي كنن د ك ه اي ن ام ر مطمئن ًا در باال بردن س طح علمي و فرهنگي جامعه مؤثر است . دانشگاه مجازي در مقابل دانشگاه واقعي ز -دسترسي بالدرنگ () On lineبه كتابخانه ديجيتال : ‏ در دانشگاه واقع ي معموالً ب ه خاط ر محدودي ت معمو ًال نس خه هاي محدودي از ي ك كتاب بخص وص در كتابخان ه ه ا براي اس تفاده دانشجويان نگهداري ميشود بعالوه ب ه مرور زمان كتابهاي موجود بدلي ل اس تفاده نامناسب از بين ميروند يا كيفيت خود را از دست ميدهند ‏ ول ي در دانشگاه مجازي ب ا اس تفاده از كتابخان ه ديجيتال ,تمام ي كت ب, مقاالت و مجالت بص ورت بهنگام در اختيار دانشج و اس ت و مشكالت مطرح شده در اين دانشگاه صادق نيست. فناوريهاي مورد استفاده در آموزش الكترونيكي كدامند؟ مهمترين اجزاي متنوع و گسترده تكنولوژي موثردر بهبود آموزش در قرن آينده .1 حافظه هاي كامپيوتر يكي از مهمترين اجزاي كامپيوتر است كه در حالت ايده آل بايد آنقدر بزرگ و پر ظرفيت باشد كه كاربر را قادر سازد تا تمامي دادهها و اطالعات موجود در جهان را ذخيره سازد. س رعت بهبود تكنولوژ ي ذخيره س ازي در حافظ ه بس رعت در حال افزاي ش اس ت. بعنوان مثال ممكن است كه بيش از يكصد فيلم با كيفيت باال را بر روي ي ك نان و CDك ه ب ه اندازه ي ك س كه اس ت ,ذخيره نمود .حافظههاي مولكول ي (ك ه ب ه تازگ ي آزماي ش شده ان د و بزودي در اختيار عموم مردم قرار مي گيرند) به ما اجازه خواهند داد تا ميزان عظيمي داده را (بيش از كل دانش بشري ) بر روي يك مولكول ذخيره نمائيم . مهمترين اجزاي متنوع و گسترده تكنولوژي موثردر بهبود آموزش در قرن آينده .2 واحد پردازش مركزي () CPUبا فركانس باال ‏ ت ا س ال 2001توانس تند ي ك ميليون ترانزيس تور را بر روي ي ك تراش ه ج ا بدهند و دستگاه محاسباتي بسيار پر قدرت تر فراهم نمودند ‏ يك ي از ملزومات تكنولوژ ي براي افزاي ش س رعت CPUه ا تخص يص ترانزيستورهاي بيشتري بر روي تراشه CPUاست .پيش بيني ميشود كه ت ا س ال 2011ب ه ي ك ميليارد خواه د رس يد و بعالوه نياز ب ه ولتاژ بس يار پايين نيز از مزاياي آن خواهد بود. مهمترين اجزاي متنوع و گسترده تكنولوژي موثردر بهبود آموزش در قرن آينده .3 رسانه هاي پر سرعت يك ي از محدوديتهاي زمان م ا رس انه اس ت .در حاليك ه تعداد كاربران اينترن ت بص ورت نماي ي در حال افزاي ش اس ت نرخ جابجاي ي داده پايي ن اس ت .ب ه منظور در اختيار داشتن امكانات شبكهاي شامل ,HDTVاينترنت ,شبكه تار عنكبوتي جهان گستر ( ,) WWWتلفن ,دورنگار ,تله كنفرانس زنده و برقراري ارتباط مناسب نرخ انتقالي به ميزان 4/2مگابايت در ثانيه مورد نياز است .چنين تكنولوژي و فناوري از طريق شبكه سازي با فيبر نوري در زمين و در فضا قابل دسترسي است .بنابر اين ميتوان پيش بيني راه حلي را براي اين محدوديت انجام داد و ميتوانيم معتقد باشيم كه در آينده نزديك هيچگونه محدوديتي در رسانهها وجود نخواهد داشت. اجزا عمده و اصلي تشكيل دهنده دانشگاه مجازي دانشگاه مجازي از سه جز عمده تشكيل شده است : الف-كامپيوت ر خدمات شبك ه وب :در واق ع گلوگاه و واس ط س يستم دانشگاه مجازي و دنياي بيرون اس ت و وظيف ه آ ن درياف ت و ارس ال پيغام ه ا ميباشد . ب-كامپيوتر خدمات كاربردي :كه مهمترين بخش سيستم است و اين برنامه است كه در خواستهاي مربوط به كاربران را از كامپيوتر خدمات شبكه وب درياف ت كرده و كار پردازش را بر روي آنه ا انجام داده و س پس جواب متناسب با آن را به كامپيوتر خدمات شبكه وب ارسال ميكند تا از آن طريق به كاربر ارسال شود. اجزا عمده و اصلي تشكيل دهنده دانشگاه مجازي ج-پايگاه داده :اي ن قس مت ني ز جزو مهمتري ن بخشهاي س يستم دانشگاه مجازي اس ت ك ه تمام ي اطالعات مربوط ب ه دانشگاه مجازي در آ ن ذخيره ميشوند .اي ن اطالعات شام ل اطالعات مربوط ب ه اس اتيد ,دانشجويان, دروس ,برنامههاي مربوط ب ه ترم ,امتحانات ,پيغامه ا ,نمرات و تمام ي اطالعاتي است كه در يك سيستم دانشگاهي وجود دارد .از جمله رايجترين بانكهاي اطالعاتي ميتوان از Oracleو Microsoft SQL Server نام برد كه هر دو از بانكهاي اطالعاتي قدرتمند هستند . دانشگاهساختار مجازی آموزشيساختار مجازي مدانشگاه جازي مجازيپژوهشيساختار مجازيستاديساختار برگزاريكالسهايمجازي ‏آزمونبرگزاري ارزيابيونظارت خودآموزتدوين برگزاريكنفرانسوسمينار ‏آزادپژوهشهاي دانشجوييپژوهشهاي ‏امكانتحقيقاتگروهي اموردانشجويي ثبتناموبرنامهريزياموزشي پذيرشدانشجو گزينشعضوهيأتعلمي مديريتماليو مدل پياده سازي دانشگاه مجازي Web Server Application Server User )(كاربر Internet Database 2 ه2 داد2 گاه2 اي2پ فنآوري اطالعات و بهداشت و درمان .1كارت‌هاي هوشمند .2عمل جراحي از راه دور فنآوري اطالعات و بهداشت و درمان ‏ افزايش جمعيت و پراكندگي مراكز ارائه خدمات در زمينههاي مختلف از جمله بهداشت و درمان موجب گسستگي اطالعات شده اس ت ,ك ه در نتيج ه ام ر خطي ر تص ميم س ازي و س ياستگذاري ,برنامهريزي ,كنترل و نظارت بر رون د ارائ ه و توس عه خدمات را براي مديران در تمام ي س طوح مشك ل ساخته است. فنآوري اطالعات و بهداشت و درمان ‏ ضرورت حف ظ و ارتق ا كيفي ت و كاه ش هزين ه ه ا ,ايجاد س يستمهاي يكپارچ ه را امري حيات ي جلوهگ ر ميس ازد ,ام ا راهكار معقول ,اقتصادي و كارا در اين زمينه چيست ؟ ‏ در حال حاض ر فناوري براي اي ن س ؤال ي ك جواب دارد ,كارت هوشمند ‍.سهولت کار ,قيمت نه چندان زياد ,امنيت اطالعات و گستردگي كاربرد ،كارتهاي هوشمند را به ابزارهاي ارزشمند در فناوري اطالعات تبديل كرده است. تاريخچه كارت‌هاي هوشمند ‏ سابقه توليد كارتهاي هوشمند به سال 1974باز ميگردد .هرچند ك ه ت ا اواس ط ده ه 80كاربرد اي ن فناوري بيشت ر در زمين ه بان ك و امور مال ي خالص ه ميش د ام ا در اي ن س الها مطالعات ي جه ت بكارگيري اين سيستم در امور بهداشت نيز آغاز گرديد و در همين راس تا طرحهاي آزمايش ي بس ياري ني ز انجام شد .از جمل ه در س ال 1992در شهر كوچكي در بلژيك به نام تورناي از كارتهاي هوشمند بعنوان مدارك پزشك ي قاب ل حم ل اس تفاده گرديد .نتاي ج نشان داد كه استقبال عمومي از اين كارتها خوب بوده و در موقعيتهاي اضطراري اين كارتها كمك موثري محسوب ميگردند. تاريخچه كارت‌هاي هوشمند ‏ گزارش ديگري در س ال 1995حاك ي از بكارگيري اي ن كارته ا در كنار س يستم اطالعات بيمارستاني( Hospital , )System ‏HIS Informationدر بيمارس تان دانشگاه مل ي چنگ كالنك در تايوان ميباشد .بر اساس اين گزارش طرح اوليه اي ن تجرب ه ك ه در س ال 1995آغاز گشت ه بود محدود ب ه ارتباط بي ن بيمارس تان و كليني ك كاركنان دولت ي تايوان بود و بطور گستردهاي مورد توجه كاربران واقع شد. كارتهاي هوشمند ‏ كارتهاي هوشمن د باي د بعنوان كارتهاي بهداشت ي قاب ل حم ل معرف ي شون د ك ه شام ل مجموع ه دادههاي اس تاندارد شده و كاف ي جه ت دس تيابي ب ه پايگاههاي داده مختل ف ك ه در س رويسهاي بهداشت ي مختل ف قرار دارن د باشند .پيوس تگي بي ن پروندههاي بيم ه اجتماع ي و كارتهاي هوشمن د باي د قوي ًا م د نظر قرار گيرد. كارتهاي هوشمند ‏ در سيستم مراقبت بهداشت آلمان در ابتدا تعداد 80ميليون كارت بي ن شهروندان توزي ع شده اس ت .اي ن كارته ا اطالعات اولي ه پذيرش نظي ر نام و آدرس را ذخيره كرده و تنه ا 2000بي ت ( 256بايت) ظرفيت دارد. ‏ فرانسه از كارتهاي بهداشتي با سيستم پيچيده و قويتري بهره ميبرد. ‏ و اسپانيا نيز در هشتمین سال استفاده از كارتهاي تأمين اجتماعي و مراقبتهاي بهداشتي به شكل همزمان قرار دارد. ‏ استراليا و ژاپن نيز شروع به بهرهگيري از كارتهاي هوشمند نموده اند. كارتهاي هوشمند ‏ در فرانس ه پروژ ه مل ي تح ت عنوان Sesam-Vitaleمطرح اس ت ك ه در آ ن كارتهاي هوشمن د جه ت ذخيره س ازي اطالعات بهداشتي استفاده ميگردد. ‏ در حال حاضر حدود 36ميليون كارت در فاز يك اجرايي طرح كه بنام Vitale1خوانده ميشود در گردش اس ت .انتظار ميرود اي ن طرح باع ث 35درص د كاه ش در هزينههاي اداري شود .در ص ورت توفي ق طرح در فاز يك Vitale2 ،با حدود 58ميليون كارت در گردش اجرا خواهد شد. كارتهاي هوشمند ‏ در بلژيك نيز طرح سيستم شناسائي اجتماعي SIS ()Social Identity Systemدر جريان اس ت ك ه كارتهاي شناس ايي بيم ه در تيراژ 10 /5ميليون ص ادر شده و در اختيار بيمهشدگان قرار گرفت ه است . ‏ مركز تحقيقات مشترك اروپا CENطرحهايي در اين زمينه ارائه داده كه از جمل ه ميتوان ب ه CARDLINK2اشاره كرد ك ه ب ا 9كشور اروپاي ي در مدت 36ماه ب ا هدف ايجاد ارتباط بي ن 10مرك ز بهداشت ي در 9كشور اروپايي با بهرهگيري از كارتهاي هوشمند انجام شد .كارتها حاوي اطالعاتي نظي ر تشخيص ها ,حس اسيتها ,داروه ا ,درمان ,پرونده واكس يناسيون, تماسهاي اضطراري و اطالعات بيمه اي بود كه در تيراژ 100000عدد توزيع شد. كارتهاي هوشمند در ايران ني ز تالشهاي ي ص ورت گرفت ه اس ت .شرك ت اي ز ايران در مراح ل ابتداي ي طرح جايگزين ي كارتهاي هوشمن د به جاي دفترچه بيمه خدمات درماني ارتش ميباشد. عمل جراحي از راه دور ‏ در عمل جراحي از راه دور تمام اعمال از طريق ابزار و تجهيزات تصوير برداري نص ب شده در اتاق عم ل ص ورت ميگيرد .عدم چاالك ي جراح و عدم ارس ال كام ل تص اوير ويدئوي ي و س اير موارد ميتوان د بس يار خطرآفري ن باش د ,ب ا طوالني شدن زمان جراحي ممكن است به بافتهاي بيمار آسيب وارد گردد. ‏ در آزمايشگاههاي روباتي ك هوشمن د طراح ي س يستمهاي جراح ي از دور ( )Teleoperationدر حال رقابت با سيستمهاي ديگر مي باشد. ‏ در جراحي از راه دور حركات صحيح روباتهاي نصب شده در اتاق عمل داراي اهميت بسيار زيادي مي باشد ,زيرا كوچكترين حركت اشتباه باعث صدمه به بيمار ميگردد. جراحیازراهدورTelesurgery در جراحی از راه دور ،عمليات پزشكي به كمك ابزار و تجهيزات نصب شده در اتاق عمل از راه دور صورت می گيرد. نمايی از يک سيستم ‏جراحی از راه دور پايان

62,000 تومان