پزشکی و سلامتتغذیه

تاثیر تغذیه بر یادگیری

49 صفحه
1269 بازدید
27 شهریور 1401

برچسب‌ها

صفحه 1:
تسم الله الرختن الرزخیم اعضای گروه:

صفحه 2:

صفحه 3:
‎ae‏ صبحانه بر یادگیری 1 يل عدم مصرف صبحا: مواد غذايى موثر بر

صفحه 4:
عوامل مختلفی در یادگیری دخیل اند متل :خواب ,ضریب هوشى» ورز ش» تغذيه و ... ما در اين مقاله به تاثير تغذيه بر يادكيرى مى بردازيم كه بى ترديد يكى از مهمترین عوامل یادگیری است.

صفحه 5:
كربن»جربى هاءويتامين ها و مواد معدنی اند.غذای روزانه ما از مواد غذایی که به آن اشاره شد نشکیل شده اند. تغذيه صحيح_به معنى خوردن و دريافت مقدار لازم وكافى_از هر كدام از اين انتدا بن معرفی اجمالى كربوهيدران ها يروتئين ها و چربی ها می پردازیم:

صفحه 6:
۰ مهمترین منابع تامین انرژی بدن اند وبه طور معمول بالاترین درصد مصرفی را در مجموع غذاهای روزانه دارا می ‎eee‏ ساکارز ‎L‏ شکر (کریوهیدرات ساده) 4 نشاسته الم ۳ فیبر) هگ از دسته هستند.

صفحه 7:
میزان نیاز دانش آموز به کربوهیدرات: ‎٠‏ کودکان دبستانی روزانه به 7 وعده کربوهیدرات و در هر وعده (نصف فنجان حبوبات » ماکارونی یا برنج یا یک برش نان گندم) نیاز دارند. * زمانی که کودکان رفتن به مدرسه را اغاز می‌کنند » بیش از 50 درصد کالری مصرفى انها . روزانه صرف اين كار مى شود .

صفحه 8:
۶ به علاوه 5 وعده میوه و سبزیجات (هر وعده نصف فنجان میوه‌های ریز شده و رنگارنگ) نیاز دارند. ترکیب کربوهیدرات ها (گندم ‘ حبوبات 1 ماکارونی و سبزیجات) با غذاهای حاوی پروتئین موجب یک تغذیه متعادل‌تر شده و کهدک نما را هوسيارير مت گنر

صفحه 9:
برخلاف دیگر اعضای بدن » مغز 24 ساعت روز را کار می‌کند و گلوکز (قند ساده‌ای که هنگام هضم کربوهیدرات ها به وجود می‌آید) تنها سوختی است که مغز برای فعالیت نیاز دارد. در حالیکه سلول های دیگر بدن ؛ پروتئین و چربی ها را به گلوکز تبدیل می‌کنند » ولی سلول های مغزی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

صفحه 10:
5 مسئول رشد و حفظ ساختار بدن ما هستند. يروتئين ها از اجزاييبه نام امینو اسید تشکیل شده اند. بدن ما قادر به ساخت برخی از انواع اا ‎St og ee‏ آنها از طریق مواد غذايي پروتئینی ‏ دريافت شود كه به آمینواسید کرش کر — تخم مرغ,گوشت ار ۱۳۳۵ لت شناخته شده ترین :

صفحه 11:
میزان نیاز دانش آموز به پروتنین: ۳ کودکان دبستانی (7-11 ساله) به 5 وعده پروتئین در روز نیاز دارند كه بايد در صبحانه و ناهار مصرف شود. مرغ ‎es‏ مرغ ‘ ماهی ‘ حبوبات(عدس؛ ‎slag)‏ سویا 3 ‎(aes‏ رزيم های غذايى ‏نمی‌شود » زیرا حفظ توازن پروتئین در ‏بدن بدون مصرف گوشت مشکل است.

صفحه 12:
‎٠‏ همچنین کودکان به اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در ماهی نیاز دارند. اين جربى هاى اشباع نشدت (مخضوض] ماهی هایی که در آب هاى سرد هستند » مانند ماهی آزاد) فورا به سلول های مغز و دیگر اعضای بدن ‏می‌ رسند.

صفحه 13:
چربی ها: در ساختار غشای سلول ها به کار می روند ونقش مهمی در تامین انرژی بدن دارند. یک گرم چربی بیش از دو برابر گرم کربوهیدرات انرزی آزاد مت كنذا cs a

صفحه 14:
* به علاوه چربی ها تنها منبع تعیین ‎do‏ دسته ‎SEL sl‏ ها ‎a eas‏ يتا ن های محلوا در چربی اند و هاى 8.0..6). روغن و كره شناخته شده ترین منابع چربی اند و به دو دسته اشباع و غیر اشباع تقسیم بندی می شوند.

صفحه 15:
ان 1 ~ میزان نیاز دانش آموز مور یه ‎eee‏ چربی: = دبستانی ‎a‏ 5 وعده 1 ار تا که سل اج ا 2 ‎oes, Seat‏ ا مار ‎(Aes‏ ‎eS 7‏ كر اد" ‎‘gee ede‏

صفحه 16:
. شاید همه از مصرف چربی واهمه 1 را برای حفظ یادگیری مورد استفاده قرار دهند. دو سوم آن بايد از جربى هایی مانند روغرنر ‎sla‏ گیاهی (زيتون» سویا» ‎sod‏ آفتابگردان و ‎Gs‏ و گردو بوده و بیش از یک سوم با چربی ها ای ی او تشکیل دهد.

صفحه 17:
۳ كمبود اسيدهاى جرب ضروری می تواند موحت الررة هادي از فل اننم و همجنين بيش فعالى شود. اما اين عوارض را می‌توان با مصرف مکمل های آمگا- -3 که در روغن ماهی به مقدار فراوان وجود دارد, کنترل کرد.

صفحه 18:
صبحانه مهمترین وعده غذایی ‎٠‏ صبحانه به دلایلی از جمله خاصیت آرام بخشی درابتدای روز و رفع گرسنگی وعطش سلول ‎sb‏ بدن بخصوص سلولهای مغز تنظیم قند خون و تاثیر مستقیم آن بروزن بدن مهمترین وعده غذایی محسوب می شود. همچنین مواد غذایی تشکیل صبحانه ‎gal‏ بسزایی بر روی کارایی بوسر مغز و اعصاب دانش آموز ‎wo‏ گذارد.

صفحه 19:
‎٠‏ لذا اين وعده غذایی نقش مهمی در یاد گیری مطالب درسی و تمرکز حواس دارد ودر نتیجه پیشرفت تحصیل دانش آموز ایفامی کند این نقش بخصوص در زمینه دروسی که به تفکر و تمرکز بیشتر نیاز دارند مانند ریاضیات و

صفحه 20:
پژوهش‌های آماری نشان می‌دهد که حدود 40 درصد بچه‌های سنین مدرسه » بدون صبحانه روزشان را آغاز می‌کنند. اين در حالى است كه به دلیل اهمیت اين وعده غذایی در برخی از كشورهاى خار رفامه نيمى از دانش آموزان باصبحانه بيكانهاند

صفحه 21:
نیازهای تغذیه‌ای کودک در طول روز بهتر برآورده شود , کنترل وزن برای آنها راحت تر باشد و سطح کلسترول خون انها کاهش یابد. هم چنین کودکانی که قبل از مدرسه ی صبحانه می‌خورند ‎a‏ کمتر از کلاس‌ها غیبت می‌کنند , کمتر دچار دل درد و ناراحتی‌های دیگر می‌شوند.

صفحه 22:
‎aloes -‏ در برل امه غذابى ‏بهتری را ادامه می‌دهند که باعث ‏مى شود سطح مواد معدنى و ويتامينها مثل كلسيمء فسفرء منيزيم و ويتامين ‎A .C.B12‏ و ريبوفلاوين در بدن انها از بچه‌های صبحانه نخور بیشتر باشد.

صفحه 23:
‎٠‏ از طرف مقابل « ‎cul‏ شده که بچه‌هایی که صبحانه نمی‌خورند , به احتمال بیشتری در طول روز به خوردن ارزش ۰ روی می‌آورند و همین 0 باعث ت بيمارشدن 9 ‎wis‏

صفحه 24:
ار و فنطیرهان سبحانه الم ‎ah Eo cial‏ کی ار مها ‎ule‏ زاريد (ورشان را با خوردن بتسكويت و شكلات و این جور جيزها شروع كنند كه اصلا صبحانه سالمى به حساب نمىايد.

صفحه 25:
‎‘Z‏ صبحانه وعده اصلی غذایی ‎scl‏ در صورتیکه نخوردن صبحانه عادت شود موجب کمبود دریافت مواد مغذیه زوزاته مورد تياز دائش اموز شده و در ‎

صفحه 26:
* نخوردن صبحانه تاثیر منفی بر یادگیری دانش آموزان دارد. چنانچه صبحانه در زمان مناسب صرف نشود نگهداری قند خون در سطحی که مغز قادر به فعالیت طبیعی خود باشد دشوار شده و یادگیری و تمرکز حواس مختل می شود.

صفحه 27:
صبحانه و ‎٠‏ كودكانى کی 4ففایّری بعقحانه امتناع می ورزند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری دارند و قدرت خلاقیت و ابتکار آنها کاهش می پابد. اگر والدین عزیز می خواهند کودکانشان صبحانه کاملی صرف نمایند لازم است انها را تشویق بت حتی الامکان — ها در زودتر بیدار شوند همجنين 2 را در

صفحه 28:
۰ اگر در خانواده صبحانه به عنوان وعده غذایی مهم تلقی شود و همه اعضای خانواده هر روز دور سفره صبحانه بنشینند کودکان نیز به صرف بحانه تشویق می شوند. دانش آموزان می توانند از غذاهایی مثل نان و پنیر و گردو نان و تخم مرغ » نان و کره مربا همراه با یک لبوان شیر همچنین فرنی » شیربرنج » ‎wuld‏ عدسی و خوراک لوبیا به عنوان صبحانه استفاده کنند.

صفحه 29:
* به دانش آموزان توصیه کنید در وعده انرژی) » پنیر با تخم مرغ (به عنوان منبع تامین پروتئین) و شیر (برای تامین پروتئین و کلسیم) استفاده نمایند.

صفحه 30:
* کره همراه با مربا يا عسل يا خرما بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه را تامین می کند. علاوه بر ان کره منبع خوبی از ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین ۸ و 0 است.

صفحه 31:
تاش أموران : و تسناد ۰ ‎au‏ و پنیر و كردوء نان و پنیر و گوجه فرنگی, نان و پنیر و خیار» نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی , نان و کره و مربا , نان و کره و خرما , نان و پنیر و خرما است. مصرف یک لیوان شیر همراه با صبحانه توصیه می شود.

صفحه 32:
كروه هاى غذايى و فواید آن در وعده صبحانه دانش اموز: ‎٠‏ 1 - غلات : باعث جذب ويتامين ها و املاح مى شوند و انرزى جس مانى مور د نياز دانش اموزان را فراهم مى کنند مانند نان سبوس دار. ‏2 - لبنيات :حاوى مقدار زیادی کلسیم و فسفر هستند و در رشد استخوان دانش آموزان نقش بسزایی دارند.

صفحه 33:
۰ 3 - قند های ساده : به دلیل ‎sh sj pil‏ و تنظیم قند خون در وعده صبحانه الزامی هستند مانند : عسل » مربا » خرما. ‎٠‏ 4- سبزیجات به دلیل وجود مواد معدنی و ويتامين ها به خصوص ویتامین ث باعث افزايش مقاومت بدن در برابر بيمارى ها و تنظيم كار كرد روده ها دردانش آموزان مى شود مانند :كوجه فرنكى و خيار.

صفحه 34:
5 - مغز ها : حاوی فسفر » منیزیم , آهن و انرژی هستند وبرای تقویت قوای ذهنی وتقویت حافظه دانش مر در وعده صبحانه اهمیت فراوانی دارد مانند گردو , کنجد. 6 - حبوبات : منابع عالی پروتئین و ‎vl‏ ‏هستند مانند خوراک عدسی و لوبیا چیتی. 7- مایعات : جهت تأمین مایعات بدن ‎UB.‏ هستند مانند تا شیر و چای شیرین و ..

صفحه 35:
دلایل عدم مصرف صبحانه از سوی ‎slo‏ نش آموز: ‎Ls‏ - خوردن شام سنگین در شب قبل . 2 - دير خوابیدن 329 ‎fee‏ شدن ار 3 ذفن نداشتن براى خوردن صبحانه قبل از رفتن به مدرسه . 4 - بی توجهی والدین نسبت به مصرف نه .

صفحه 36:
اهمیت صبحانه خوردن در یادگیری بهتر دانش: ‎٠‏ مطالعات نشان داده است که دانش آموزانی ‎Us» aS‏ خوردن صبحانه مه مدرسه می روند یادگیری و کارآیی لازم را ندارند. ‏نخوردن صبحانه و کرسنگی در طی ساعات کلاس درس ‎Sse‏ پایین آمدن قند خون و نرسیدن گلوکز (قند خون) به مغز می شود که نتیجه آن اختلال در عملکرد مغز است. معمولاً دانش آموزان نداشتن وقت را دلیل نخوردن ‏لط ل ل ل ‎ae‏ زد لد 0 ل

صفحه 37:
۲ لازم است اهمیت مصرف صبحانه و ‎ol‏ آن در يادكيرى مه دانش آموزان آموزش داده شود. توصیه هایی مانند خوابیدن به موقع, زودتر از خواب بیدار شدن در صبح و تشویق دانش اموزان به ورزش قبل از مصرف صبحانه موجب می شود که دانش آموز به تدریج اشتهای خود را برای خوردن صبحانه

صفحه 38:
‎٠‏ بررسی های علمی نشان می دهد که افزایش نسبی قندخون موجب بهبود عملکرد مغز و افزایش یادگیری در ‎٠‏ نخوردن صبحانه همچنین موجب کمبود دريافت مواد مغذى در بدن مى شود كه در وعده های دیگر نیز جايكزين نخواهد شد و در نتیجه کمبود کالری » املاح و ویتامین های موردنیاز و کاهش کارایی » قدرت خلاقیت و ابتکار در دانش اموز را در یی خواهد داشت .

صفحه 39:
فوائد صبحانه خوردن ۰ 1 - افزایش دقت و تمرکزدر انجام 2 - سرغت و دقت بیشتر در بازیایی ا 5

صفحه 40:

صفحه 41:
1.عغلات غلاتى مانند سوياء لوبياء نخود فرنكى و عدس از روغن بسیار مفیدی_ برخوردارند که در جهت تقویت حافظه

صفحه 42:
2 مبوه و سبزیجات میوه و سبزیجات دارای آنتی‌اکسیدان‌های بسیار مفیدی هستند. میوه و سبزیجات» بسیار برای تقویت حافظه

صفحه 43:
3.تخم مرغ تخم مرغ ماده بسیار مفیدی در جهت يت حافظه است؛ به ويزه اينكه 3925 مادران باردار هنگام بارداری و زمانی كه ‎oo ae‏ ی مات

صفحه 44:
4.ماست مصرف روزانه ی یک پیاله ماست , امگا 3 و كلسيم لازم براى بدن شما را تأمين می کند. امگا 3 و كلسيم مواد بسیار مفیدی در جهت تقویت حافظه است. اگر فرزندتان در زمان

صفحه 45:
5انبه اين ميوه ماده ديكرى است که در تقویت ميوه جرب ‎ae‏ و دارای مس گردش خون ‎Sree‏ يابد. هنكامى كه گردش خون سریع‌تر شود باعث

صفحه 46:
6.سیب زمینی محققان استراليايى به تازكى دریافته‌اند وفور در سیب زمینی یافت می‌شود,

صفحه 47:
7 ماهی ماهی نیز یکی دیگر از مواد غذایی است که باعث تقویت و رشد سریع‌تر سلول‌های مغز و در نتیجه باعث تقویت حافظه می‌شود. ماهی برای عارضه

صفحه 48:
منابع: 1.کتاب راهنمای خود مراقبتی جوانان مولف : دکترمسعود احمد زاد اصل و همکاران چاپ 1395 انتشارات , پارسای ‎oS‏ = 2.سایت کانون فرهنگی آموز ‎We‏ و 68

صفحه 49:
سياس از توجه

رایگان