صفحه 1:
7 0 9 sc
۳ Gt
تاثیر همسالان و دوستی بر رشد کودکان
دانشجو: زهرا همت زاده
استاد: علیرضا صمدی
صفحه 2:
: مقدمه
دوست فرد بسیار مهمی در زندگی تمام انسان هاست
دوست است که می تواند انسان را از عرش به فرش و
از فرش به عرش بکشاند بنابراین باید در انتخاب دوست
- در زندگی بسیار دقت کرد
انسان در زندگی هميشه باید دوست هایی برای خود داشته
باشد تا با هم نشینی با آن ها بتواند به بهترین درجات زندگی
دست یاب بنابراین تاثیر همسالان بر کودکان بسیار مهم است
مهم است که با چه کسانی نشست و برخاست دارد و با چه
کسانی می تواند صحبت کند تا در زندگی آن ها را راهتمایی کند .
تاثیر همسالان بر کودکان به قدری مهم است که والدین
باید مواظب باشند تا کودکان خود دوستان مناسب
۰ در زندگی برای خود انتخاب کنند
صفحه 3:
72
+ 7 سار
آشنایی با تاثیر هسالان بر کودکان
صفحه 4:
دوستان و همسالان از عوامل موْثر ترببت کودک هستند. برخلاف رابطه
کودک با پدر و ole رابطه با دوستان, رابطه ای همراه با تساوی و برابری
است و بر نفاهم متقابل استوار است. کودک و نوجوان. بسیاری از
هنجارهای جامعه از جمله الگوی همکاری. دوستی و علاقه متقابل را از
7 دوستان و همسالان یاد می گیرد. آنچه را که جامعه شناسان «اخلاق»:
همکاری می نامند. کودک در جمع دوستان و همبازی های خود تمرین
می کند. برخی از جامعه شناسان معتقدند که تأثیر افراد هم سن وسال
عمیق تر از تأثیر بزرگسالان است. چرا که فاصله سنی زیاد. درک تلقینات
بزرگان را برای کودک دشوار می سازد و توصیه های آنان را برای وی یک
٠ امر تحمیلی و تلقینی می سازد که بدون فهم و درک باید آنها را بپذبرد
2ص =
صفحه 5:
ولی چیزهایی را که از دوستان هم سال فرامی گیرد. از طریق
23 تفهيم و تفاهم بوده و در نتيجه ريشه دارتر است. شايد وقتى 5
صحبت از گروه همسالان می شود در ذهن بیشتر مردم
گروهها و دستجات ناجور و ناخوشایند تداعی شود.
درحالی که از دیدگاه روان شناسی رشد و
روان شناسی اجتماعی گروه همسالان نقش مهمی
در رشد اجتماعی کودک بازی می کند
ل سس
صفحه 6:
در سنین دبستانی و پیش دبستانی, کودکان علاقه مند به برقراری ار تباط
با همسالانی اند که شاد و زیبا باشند و اسباب بازی هاء خوراکی ها و
وسائل خود را در اختیار آنها قرار دهند. ار تباط و دوستی های این دوره
7 حالت موقت و گذرا داشته, به سرعت شکل می گیرند و سریعاً تفیبر
می کنند. وبژگی های ار تباطات خاص این دوره تقریبا مطابق رشد اخلاقى
کودکان این دوره است ( پیش قراردادی)
کودک پایبندی مداوم به ارتباطات خود ندارد. به راحتی دوستانش را کنار
می گذارد بدون این که علت خاصی وجود داشته باشد و درک عمیقی
از دوستان, صمیمیت و ار تباط متقابل ندارد
PS
صفحه 7:
ee
rH
۱"
۲ <a جد
در سال های میانه و پایانی کودکی ارتباط براساسس کمک به
يكديكر و رفع نيازهاى هم شکل می گیرند و اعتماد به هم نقش
مهمی در تداوم آن ایفا می کند. کودکان درکی ذهنی از دوستان
پیدا می کنند و دوستان تنها اشخاصی نیستند که با هم بازی
می کنند. بلکه کسانی اند که ویژگی ها و مشترکات خاصی بین
« آنها برقرار است که یکی از آنها دوست داشتن همدیگر است
۲
له
صفحه 8:
72
+ 7 سار
تاثیر همسالان بر کودکان در زندگی
صفحه 9:
در سرتاسر دوره کودکی, میل به ارتباط با گروه همسالان به طور فزاینده ای وجود
دارد و اين نیاز به طور یکسان در دختران و پسران دیده می شود. در اين دوره
کودکان از اینکه به تنهایی یا تنها با خواهران و برادران خود در خانه بازی کنند.
قانع ی توت
آنها زمانی که از همسالان خود دورند. احساس دلتنگی و غم می کنند و برعکس
زمانی که با آنها هستند. به شور و شعف می آیند.در این دوره برای کودکان یک یا
دو دوست نيز كافى نیست بلکه آنها می خواهند به صورت دسته ای و گروهی با
همسالان خود به سر برند. بازی کودکان شما زمانی به اوج لذت خود می رسد که
کودکان بسیاری در آن شرکت داشته باشند.
گروه همسالان با هر یک از افراد خود شرط می کند که نسبت به دوستانش
مخلص باشد و از هر نوع سخن چینی و جاسوسی خودداری کند.
در رفتار و روش خود پاکدامن باشد. احترام دوستان خود را نگاه دارد.
در مواقع ضروری به ایشان کمک کند. امین و محتاط و مسلط بر خود
باشد. از شنیدن نکته های طنز شاد شود و خود نیز گاهی گفتنی های خنده دار
بگوید. كينه توز و درشتخوی نباشد و به فرمانروایی و حکمرانی بر دوستان
pope ge نکوشد
صفحه 10:
72
ap
۳ 3
—_ ۲
بررسی تأثیر همسالان بر کودکان
i
صفحه 11:
= وی بح
> بايد اذعان داشت كه
وابستگی به كروه؛ غير از
تاثيرات مثبث. آثار منفی هم
دارد. از جمله اینکه کودک
از پذیرش ارزشها و اصول
والدین سرپیچی کند و
بین کودکان و والدین از این نظر
-برخورد به وجود آید
گروه همسالان رقابت با
دیگران و صداقت و
وفاداری و پذیرش
مسئولیت و انجام دادن
آنها را به کودکان ياد
می دهد و به آنها
می آموزد که چگونه در در
رفتار بد دیگران دخالت
کرده. آنها را اصلاح
.كنند
صفحه 12:
هه
اثر منفی دیگر كروه اين
است که با گرایش کودک
به گروه همسالان, تعصبات
او به بافت اجتماعی.
فرهنگی گروه نیز بیشتر
عی شود و درنتیجه اگر
ویژگیهای اجتماعی.
فرهنگی نامناسبی در
گروه وجود داشته باشد.
به تدریج در کودک به
صورت یک امر قطعی و
غیرقابل تغییر در می آید
و ارتباط او را با سایر گروه
های دارای بافت اجتماعی
و فرهنگی مناسب دشوار
ميسازة
©
تب
همجنين ممكن است
كروه باعث محدود شدن
روابط اجتماعى كودى
شود و رفتار او را با ساير
همسالان غیرعضو در
گروه نامناسب سازد.
ابه درس که تن کود تا
افزایش پیدا می کند.
ممکن است آنها دیگر
عضو جدیدی در گروه
خود نپذیرند یا او را به
.سختی بپذیرند
صفحه 13:
+ 7 سار
تاثیر همسالان بر کودکان و بزرگسالان
صفحه 14:
%
کودک مجبور است برای برقراری ارتباط با گروه هم سن, مرتب رفتار خود را مورد
ارزیابی قرار دهد و رفتارهای مفید و موّثر را در روابط با دیگران انتخاب کند و
رفتارهای ناخوشایندی را که باعث طرد او و دوری دیگران می شود. تکرار نکند.
تا زمانی که کودک رشد ذهنی لازم را پیدا نکرده و خودمدار است. نمی تواند
خواست های دیگران را درنظر بگیرد. ولی معاشرت با همسالان
در قبول و پذیرش نظرات دیگران موثر است.
توجه به میزان های گروهی از طرف بزرگسالان به خصوص معلمان. ضروری است.
مخالفت با میزان های گروهی بچه ها سبب مقاومت آنها در مقابل بزرگسالان و
بی اعتنایی نسبت به ایشان است. پدر و مادر آگاه و معلم خوب در تعیین میزان ها
با توجه به احتیاجات و تمایلات بچه ها به ایشان کمک می کنند و از مخالفت با
.میزان های گروهی خودداری می کنند
صفحه 15:
72
| 05
+ 7 سار
جزئیات تاثیر همسالان بر کودکان
صفحه 16:
تقلید از همسالان در دوران قبل و آغاز نوجوانی انکار ناپذیر است.
نوجوانان هنكامى كه ميخواهند لباس ٠ مدل مو با یک نوع موسیقی OL
تیم ورزشی را انتخاب کنند از دوستان و همسالان خود تفلید میکنند
ong x .و الگوی آنها دوستشان است زیرا میخواهند عضوی از گروه باشند
الكو كرفتن از همتايان بعضى مواقع میتواند مثبت باشد.
ممكن است آنها كتاب هاى خوب به يكديكر معرفى کنند ,
رقابت سالم برای درس خواندن ايجاد کنند اطلاعات
تزه ای را به دوستان خود بدهند در انعم دادن کارهابه 2
همسایه ی خود کمک كنند يا رفتار مودبائه ترى
در بيش ككيرند
مسلما تاثير همسالان جنبه ی منفی نیز دارد. ممکن
است تحت تاثیر گروهی قرار كيرد كه با خشونت
رفتار میکنند. دوست داشته باشد که عضو گروه آنها
باشد و كارهاى خطرناك . خشن و غیرفنونی راز 0
روى بى فكرى أنجام دهد مثل :هدید کردن ۰ J
ترساندن بچه های کوچک تر. دزدی از
فروشگاه ها .زد و خورد با بچه ها . مشروب خوردن ۰
-سیگار کشیدن » استفاده از مواد مخدر و غیره
صفحه 17:
کودکانی که با والدین خود دوست و صمیمی
لسار eee
ko
اگر در خانه به کودکی توجه نشود و در
موارد مختلف نسبت به او سخت بگیرند د 0
با خشونت با او رفتار کنند ترجیح
می دهد به افکار و نظریات دوستانش 5
توجه کند و به حرف های آنها عمل کند
.و شايد دچار اضطراب شود
صفحه 18:
فواید دوستی
دوستی در کمک بهرشد احساسی و اجتماعی
کودک اهمیت دارد. از طریق روابط متقابل با دوستان.
کودکان قادر میشوند تا لذت سهیم شدن. خنده. حمایت.
.وفاداری و شادیهای زیاد را کشف کنند
صفحه 19:
قوانین خود را تعیین میکنند. انتخابها را
سازگاری در رفتار
.اجتماعی را تجربه میکنند
صفحه 20:
پی میبرند چهچیزی مناسب |
.و چه چیزی نیست
با افراد. دیدگاهها و موقعیتهای مختلفی
مواجه میشوند که هر یک مستلزم
« رفتارها و تعاملات متفاوتی هستند
موفق بهفهمیدن موقعیت اجتماعی و قدرت اجتماعی
میشوند: چه کسی موافق جریان است و چه کسی
مخللف جریان. رهبری و پیروی را درک میکنند.
تفاوت درس و غیر آن را میفهمند.
صفحه 21:
از نظر رشدی» رفاقتها اغلب از
: روندهای زیر پیروی میکنند
در سن ينج تا نه سالگی. دوستیها معمولاً ب آرامی و بهطور اتفاقی
شکل میگیرند و اغلب خیلی سریع تغییر میکنند. شما روند آن را
میدانید.فرزندقان ممکناست یک روز دوست صمیمی کسی باشد
٠ و بعد روز دیگر بهترین رفیق دیگری باشد
از نه سالگی بهبعد احتمال بیشتری دارد که "بهترین دوست" داشته باشند
و دوستیهای عمیقتری شکل دهند. دوستیهای بلندمدتتر بر مبنای
O2 4 علایق و سلیقههای گوناگون.دوست شدن فرزندتان ممکناست فقط با
یک دوست شاد باشد یا بینهایت مورد توجه عده زیادی از دوستانش باشد.
گاهی اوقات نیز ممکناست کاملاً تنها به:
۰ زیرا علایقی متفاوت از بچههای همسن خود دارد
پرسد.
{?
صفحه 22:
نگرانی از اینکه فرزندتان بهدلیل کمبود دائمی دوست آزرده است. کاملاً طبیعی است. این
موقعیت میتواند بهاين معنی باشد که او در برابر تنهمایی, کمبود عزت نفس و حتی
دستاوردهای درسی کمتر, اختلالات غذایی و اقسردگی پیشتر آسیب پذپر است.
اگر فرزندتان از مصاحبت با خود خوشحال است. عیبی ندارد. نداشتن واکنش افراطی مهم
است. درحالیکه اکثر کودکان خیلی زیاد بهرفاقتها وابستهاند. برخی اینطور نیستند
و کاملاً از اين وضعیت خوشحالند.
اری از اینها بزرگسالانی با تدبیر و خلاق میشوند. شما فقط وقتی باید نگران شوید که
فرزندتان از احساس کنار گذاشته شدن یا طرد شدن از طرف دوستان دلخور بهنظر میرسد.
برای برخی کودکان دوست شدن. ناراحتی فوقالعادهای ایجاد میکند. فرزندتان ممکناست
بسیار خجالتی باشد .او دشواری زیادی در پیدا کردن دوست دارد.
حتی ممکن استتمایلات قلدرمآبانه با خصمانه داشته باشد که بچهها را
بهکنارهگیری از او وادار کند.
صفحه 23:
۴ Zs
هر کودکی یک هنرمند است » ۳
مساله مهم “ نر مد ماندن" است ..۰ ۱