کامپیوتر و IT و اینترنتعلوم مهندسی

تاریخچه بازی‌های کامپیوتری و معرفی سبک‌ها

صفحه 1:
تاریخچه بازی های کامپیوتری و معرفی سبک ها

صفحه 2:
تار یخچه بازی های کامپیوتری قدمتی به اندازه تاریخچه خود کامپیوترها دارند. از حدود 10 سال بيش بود که بازی های کامپیوتری ساده ای توسط دانشمندان و جه منظور انجام پروژه های تحقیقلتی و یا شبیه سازی ها طراحی و ساخته شد و لین صنعت عظیم را پایه ریزی نمود. صنعتی که بر اساس آمار شر کت نیو زو (۱۱8۷۷20 ) درآمدی بللغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ میلادی داشته است. صنعتی که علاوه بر کاربرد س رگرمی و در ژانرهلیی مانند انواع شبیه سازی هاء کمک حال بسیاری از صنایع دیگر از جمله صنعت هوانوردی» خودرو و آموزش خلبانان و رانند گان بوده است. حال می پردازيم به بررسی تاریخچه طراحی و ساخت بازی های کامپیوتری.

صفحه 3:
در سال ۱۹۵۲ بازی 2606 یا همان بازی مشهور 136-106- توسط پرفسور ای. اس. دا گلاس (۳0۱۷9155 .5 .۸ - تملد ‎۱٩۲۱‏ مرگ ۲۰۱۰) و در سبک معملیی ساخته شد. اين بازی بر روی کامپیوتری‌با نام ۳05/6] طراحی و اجرا می شد و از اولین برنامه های تعاملیی کامپیوتر و انسان بود. دستگاه ۴۳05۸۸6 یکی از کامپیوترهای محاسباتی اولیه و با تکنولوژی لامپ کاتدی ساخت کشور انگلستان بوذ و توسط پروفسور مائوریس ویلکز ‎Maurice)‏ ‏۷۵5 و تیمش در آرمایشگاه ریاضی دانشگاه کمبریج 0۴ ‎University‏ ‎Cambridge Mathematical Laboratory‏ طراحی و ساخته شده بود. این کامپیوتر حافظه ای برابر با ۱۰۲۶ بایت داشت. ‏مر 5 ‎

صفحه 4:
در سال ۱۹۵۸ اولین بازی ورزشی با نام تنیس برای دو نفر! ۲۷۷0 ۴۵۲ ۲6۳15) ) توسط فیزیکدان دانشگاه بروک 2 ‎(Brookhaven National Laboratory‏ ( مهندس ویلیام هگن ‎(William “Willy” A. Higinbothamast‏ ( 1 و اجرا شد. لین بازی با زاویه دوربین از کنار یک زمین تنیس ساخته شده بود و قابلیت تعیین شدت و زاویه ضربه ها را نیز داشت که در زمان خود بسیار نوآورانه و جذاب بود. 7 ۷۸ ۲

صفحه 5:
از دیگر بازی های ویدیویی تاثیر گذاری که ساخته شد می توان به بازی !5۳366۷۷۵۲ اشاره کرد. اين بازی کامپیوتری در سال ۱۹۱۲ با رهبری و برنامه نویسی استیو راسل ‎paige (Steve Russell)‏ جوان دانشگاه امء آی. تی ‎Massachusetts Institute of Technology‏ آمریکا (از معتبر ترین مراکز تحقیقات در حوزه تکنولوژی جهان) همراه با پیتر سمسون (53۳050 ۳6۴6) . مارتین گراتز (6۲۵6۲2 :0۵۲۷) و وین ویتانم (۱۷۷۵۷6 0 طراحی و ساخته شد و بر روی یک ابر کامپیوتر (1310۴۲2106)با نام 0۳-1 اجرا می شد. ‎PDP-1‏ ۱ ‎ ‏حافظه ای برابر با ‎٩۳۱1‏ بایت و قدرت پردازنده ۲۰۰ کیلو هرتز داشت و در سال ۱۹۵۹ ساخته شده بود. بازی ! ‏۲ از یک شكل سه كوش متح رک و قلبل کنترل که در واقع سفينه فضليى بازى بود تشكيل شده بود وبا برقاب | | نقطه هليى به عنوان تيرجا اجرام آسمانى و دشمنان فضليى مقابله می کرد. این بازی رایلنه ای طراحی دو بعدی تخت و دو. , رفك سیاه و سفید داشت و در صفحه نمایش دایره ای کامپیوتر ۳۵۳-1 اجرا می شد. بازی کامپیوتری 5۳۵6۷/۵۲۱ 7 !@ انقللبی در برنامه های تعاملی کامپیوترها و همچنین سرآغازی بر صنعت عظیم بازی های کامپیوتری بود. بسیاری از بازی هایی ‏کامپیو تری که در سال های بعد از آن طراحی شدند همه با الگو برداری از این بازی ساخته شدند. ‎i) EE |‏

صفحه 6:
با آغاز دهه هفتاد میلادی. سیر تکامل بازی های کامپیوتری وارد مرحله جدیدی شد. با طراحی و استفاده عمومی از یستورها و میکرو چیپ ها و کاهش قیمت محصولاتی که از آنها استفاده می کردند. دستگاه های بازی خانگی یا کنسول های بازی به بازار آمدند و بدلیل قیمت پایین در دسترس عموم قرار گرفتند. اولین کنسولی که به بازار ارلنه شد دستگاه اودیسه (00۷556۷) شرکت آمریکایی مگنا و کس (13953۷02) بود. لین شرکت توسط ادوین 2 ‎Edwin) ples‏ و پیتر ینسن (60561[ ۳۵۲۵۲) تاسیس و مشغول به تولید لوازم الکترونیکی خانگی از جمله تلویزیون و دستگاه های پخش صوت بود. I SF Fh

صفحه 7:
کنسول بازی لین شرکت توسط یکت تیم کوچک به رهبری رللف ‎Baer) ih‏ 8۵1۳۱) در اواخر سال ۱۹۷۲ ساخته شد و بسین ترتیب بود که اولین نسل کنسول های بازی به بازار عرضه شد. این دستگاه در سه رنک سفید سیاه و قهوه ای طراحی شده بود و برای نملیش به تلویزیون های خانگی متصل می شد. قیمت لین دستگاه در سال عرضه در حدود ۱۰۰ دلار (معادل جا ۵۰۰ دلار امروزی) بود وبا دو دسته کنترلی بازی که با سیم به دستگاه وصل می شدند عرضه می شد. طی ۳ سالی که این ۰ دستگاه‌به فروش رفت. از بازی های ویدیویی شاخص لین دستگاه می توان به بازی محصول ساخته می شد بیش از ۰۰ های زیردریایی 5010۳03۲106 و تنیس روی میز ۲6۳85 ‎Table‏ اشاره کرد. FS FF ‏مي‎

صفحه 8:
در همین سال شر کت آتاری (۲/۵81:) که بعدهابه یکی از سمبل های بازی های کامپیوتری تبدیل شد. توسط نولان باشنل ‎wi (Ted Dabney) 00 0: 9 (Nolan Bushnell)‏ شد. این شرکت با ارلئه یک کنسول بازی جه نام پونگ ‎sir (Pong)‏ خود را آغاز کرد. بازی لین دستگاه شبیه ساز بازی پینک پهنک بود که از زاویه بالابه نملیش در می آمد. از ینجا بود که رقلبت بین شرکت های ساخت کنسول بازی شکل گرفت. هر شرکت با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و قدرتمندتر شدن سیستم های کامپیوتری و پردازنده ها سعی در ارلئه بازی های جذابتر و سرگرم کننده تر داشت و تنور رقابت هر روز داغ تر از روز قبل می شد. FS FF

صفحه 9:
ابتدا شرکت مگنا وکس (2973۷02) نسل دوم کنسول اودیسه (001۷556۷) 235 1 & ‎Magnavox) pt‏ 2 00۷556۷) ارلنه داد. لین کنسول در اواخر سال ۱۹۷۸ میلادی به بازار عرضه شد و با قیمت ۱۸۰ دلاری (معادل 1۵۰ دلار امروزی) خود مجهز به تراشه ۸۰2۸ شرکت اینتل (10۴61) با سرعت ۱۱ مگاهرتز بود. بازی ها بصورت کارتریج های مجزا ارلئه می شد و امکان اجرای چنسین بازی مختلف رابه کاربر می داد. از نمینه بازی های محبوب لین کنسول می توان به انواع بازی های کارقی, سری بازی ‎Ring sb‏ 06 ۴۵۲ 065۴ و سری بازی ‎Dangeon & Dragon (sb‏ اشاره کرد. استفاده از ۱ رنگ در طراحی بازی ها یکی از پیشرفت های این کنسول نسبت به نسل قبلی بود. از دستگاه اوديسه (Magnavox Odyssey 2) خود در اواسط دهه ۸۰ میلادی چیزی در حدود ۲ میلیون دستگاه به

صفحه 10:
شرکت آتاری با معرفی مدل آتاری ۲۱۰۰ (2600 ]۵8۵۲) را در اواخر دهه ۱۹۷۰ میلادی ارلئه کرد. این کنسول از پردازنده ۸ بیتی 6507 105 با سرعت ۱.۲ مگاهرتز استفاده می کرد. کنترلر اصلی دستگاه نیز دسته بازی 0۷5۸361 بود اما دستگاه قابلیت استفاده از کنترلرهای اختصاصی مثل فرمان بازی برای بازی های مسابقه ای را نیز داشت. بازی ها علاوه بر کارتریج ها توسط نوار (۲3/06) نیز قلبل اجرا بودند. قیمت این دستگاه ۲۰۰ دلار (معادل ۷۵۰ دلار) امروزی بود و تا سال ۱۹۹۲ که از خط تولید خارج شد چیزی در حدود ۳۰ میلیون دستگاه از آن‌به فروش رفت. از معروف ترین بازی های این کنسول می توان به بازیهای 0۳۱۷6۲ وال رصدص ۳۵ ملعم و 500 ۱۳۵۷ اشاره کرد. FS FF ‏مي‎

صفحه 11:
در همین سال ها بود که شرکت ژاپنی نینتندو (01]08610010) نیز وارد عرصه رقلبت شد وبا ساخت کنسول های کوچکث و قلبل حمل و ارلئه بازی های ساده ولی سرگرم کننده جای خود را در بين هواداران بازی های کامپیوتری باز کرد. این شرکت با معرفی کامپیوتر خانگی خود به نام فامیکام (۴3۳1>0۲) یا کامپیوتر خانوادگیی جا استفاده از پردازنده ۱۲ بیتی جاى خود را در لين بازار تثبيت كرد. لين شركت با ارلئه بازی سوپر ماریو ۱۵۲10 50086۳ که در ایران با نام قارچ خور شناخته می شد موقعیت خود را در بازار مستحکم کرد. شرکت آتاری نیز در سال ۱۹۸۷ مدل آتاری ۷۸۰۰ خود را ارائه کرد و از این دوره بود که سرعت پیشرفت و ساخت بازی های کامپیوتری بسیار زیاد شد و بازی های خاطره انگیز بسیار زیادی از ۴۱۷۶۵ برای کنسول آتاری ۸۹:۵۲ ارائه ش

صفحه 12:
با عمومی شدن استفاده از کامپیوتری های خانگی شرکت کومودور: بازار بازی هابه دست این دستگاه ها افتاد و با وجود ارلنه نسل های جدید کنسول های بازی از جمله ۷/1 شرکت .و خانواده پلی استیشن شرکت سونی خانواده اکس باکس شرکت مایکروسافت, هنوز بهترین کیفیت بازی های کامپیوتری در اختیار کامپیوتر های خانگی است. در اولیل دهه ۰ نیز با ظهور شرکت هایی مثل آی دی سافت ور ‎(ID Software)‏ الكترونيك 37 ‎EA - Electronic)‏ 5 اکتی وین (۵۷:۷51۵) و کونامی (001۸۵۱۱) همراه با پیشرفت پردازنده های کرافیکی کامپیوترها و استفاده از کارت های صداء بازی های کامپیوتری‌به سمت سه بعدی شدن پیش رفت و هر روز حر کات و صدا واقعی تر شد,

صفحه 13:
امروزه تنوع کنترلر ها بسیار زیاد شده و عینک های واقعیت مجازی دنیای جدید را روبروی بازیگر قرار می دهند. همچنین گوشی های هوشمند و تبلت ها نیز جای کنسول های بازی دستی را پر کرده لند وبا توجه به همه گیری آنه؛ صنعت بازی های کامپیوتری را بیش از پیش بزر کت کرده اند. بطوریکه | کنون سالانه هزاران بازی توسط شر کت های کوچک و بزر کت برای رده های سنی مختلف وبا اهداف مختلف (سیاسی, ورزشی و ...)؛ در سبک های مختلف و کشورهای مختلف ساخته می شوند و این صنعت چند ده میلیارد دلاری را به سمت جلو پیش می برند. در انتها لازم به ذکر است که تعداد سبت های بازی های کامپیوتری بسیار زیاده متنوع و نزمیک به هم بوده و در آینده ای نزدیک. ما به معرفی چند سبکت محبوا First) <1. (Platformer) 50 9 (Puzzle) _:to0. (Person Shooter

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
14,000 تومان