صفحه 1:
صفحه 2:
cig duh ih مرجم
| تمدن امروز جهان در يونان آغاز شد. sei
مبانی فرهنک خود رااز
وام گرفنه بودند؛ اما در اندک مدنی» ان
به آن بخشیدند که هنوز بعد از گذشت چند
هزار سال» جهان امرو زا زآن بهره میگیرند. هنوز
نظریات ا رسطو درباره هنر وادبيات همجنان نو و قابل
استفاده است و هومر بز ركترين حماسه سراى جهان
اسار در نمایش نامه نویسی
بیمانند هستند. تمامی علوم مختلف نخست در اين
سرزمين مورد بوهش و بررسى قرا ركرفته است
صفحه 3:
آثار جاودان دوران بونان باستان
٠ كناب بوطيقا (فن شعر) اثر جاودانه ى ا رستلوء اطقاعات
ارزشمندى درباره ى شعر و نمايش نامه هاى منظوم
يونان به ما مى رساند.
alr موب ۳ و
تصنف آنها را به هومر نسبت داده اند.
3 ممعت رين و اعد اي كه ور IAL ی ی شین
/
سپ ترواست.
صفحه 4:
ادبیات اروبا و مکتبهای ادبی
۰ مکنبهای مختلف ادبی در غرب» از قرن پانزدهم به بعد ظهور
کردهاند وا زاين قرن» نهضتی نو د رادبیات غرب آغاز شد. این
نهضت را از لحاظ ماهیت و مشخصات به دو دوره میتوان تقسیم
كرد:
=I : كه سه جهارم قرن بانزدهم را فرا صى كيرد.
۱-۳ :که در وب عآخ رقرن چهاردهم شروع شد وقاسال
1 مم. ادامه داشت.
صفحه 5:
اومانیسمسرشسانس
حامعه ی
خر دگرایانه را بنیاد نهاد و مهد اين حركت قازه ايتاليا
بود. رنسانس (احیاء تجدید) در حفیفت» نوعی با زگشت
به دوران ادب و هن رگذشته است. شهر . . »مهد
رفسانس . قلمداد میشود و با داشتن بزرگان و
نوابغی چون 1
و دیگران میتوا نآن را روح رنسانس نامید.
مهمترین رخداد جهان یعنی » دستاورد
اندیشه قلورانسیها و سپس اومانیستهای عصر رنسانس
است.
صفحه 6:
دانته (دورانت) آليگيري
»بزرگترین شاع رایتالیا در عصر اومانیسم و زمینو
ساز رتسان س است. ...ار »ام دارد
این منظومه عظیم تمئیلی است از سفر روج انسان به
سه جایگاه آخرت یعنی دورخ, برزخ (اعراف) و بهشت
ويك نوع حماسه ادبى - دينى است كه كاملا آفريده
ذفن و تصور دانته است و . بر ۸ ر 1
RNP [oe Ie ۱۳|
0323207 بوكاجير (قصه بردا زايتاليايى)» بترارک
(شاع رايتاليايى) جان ميلنون (شاعر مشهو رانكليسى)
از افرادی هستند که بیشترین نأثیر راز وی پذيرفتهاند.
صفحه 7:
دکامرون چیست؟
قصه بردا ز انتالبایی است که شامل
مجموعه ای از داستانهای 955 است که ب وکاجیو در
آنها از جامعه ى رو زكاز 2و3 اناد مي کند.
صفحه 8:
cede Lei es el etre یر red | i
روسن و ذقيقي ندارقه اطع نوان ال rea
اسب را مسب ستت خر( وير
تسا سا
ee ۱
صفحه 9:
اصول و قواعد عمده مکنب کلاسیک سیسم عبارتند ازء
۰ تفلید از طبیعت
این اصل به طور دقیق» که جه معنایی دارد توضیح داده
نشده اما بوالوء ادیب و منتقد فرانسوی» گفته است: «حتی
یک لحظه از طبیعت غافل نشوید.» شاید مقصود ا و این
بوده است که باید همانند قدماء طبیعت را محو رکار هنری
خود قرار داد.
ارسطوه هنر را تقلید از طبیعت میداند و معنقد است که
تفاوت هنرها در نوع تفلید است بنا بر اعتقاد کلاسیک این
است که همه چی زگفته شده است.
صفحه 10:
اصول و قواعد عمده مکتب کلاسیک سیسم عبارقند از:
٠ نظر بوالوء «د رابن اصل ميكويل فل و منطق را
دوست بداريد و بيوسته بز ركترين زينت و ارزش افر
خود را ا زآن كسب كنيد ) به كمان كلاسيكها بيروي از
عقل اين است كه اثر شنرى از عقل ى كه هنرمندان
ae د رآثار هنرى خود ب رآن تأكيد كردهاند ييروي
صفحه 11:
اصول و قواعد عمده مکنب کلاسيك سیسم عبارتند ازء
نزاکت ادبي
از نظ راين مكنبء اث رادبى بايد از
لحاظ اخلاقى و تاريخ ىآن جه را
كه با عرف و عادت عمومى موافق
باشد» مطرح کند .
صفحه 12:
اصول و توامه عمده مدای 3
۰ آموزندگی و خوشايندى
۰ کلاسیکها بر این باورند که اثر هنری باید خوتاننه و آموزنده
باشد و مخاطب Lil sos pig So jlo خاطر
شود» از اين ر وآثا رآنها بسیار اخلاقی و ند آموز است.
كلاسيك سيستم فرانسهء نقطه اوج كلاسيك سیس ماروپاست؛ يه
خصوص در زمان لویی چهارده از مشهورترین هنرمندان
کلاسیک در انگلستان نو نار بزرگ)» در آلمان اوپیتز
(شاعر معروف)» در ایتالیا آسینگ (نویسنده و نقاد تناتر)ء
کلدونی (نویسنده کمدی تئاتر وآلفیوی (گوینده ترازدی) را مب
توان نام برد.
آنار کلاسیگهاء بای مطالعه آثا ر کلاسیکها میتوانید به صفحات
RF, 19 1۲ کناب مراحعه کنید.
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
چند تن از هنرمندان کلاسیک اروپا با اثر مشهو رآنان
٠ بوالو: اثر مشهو را و کناب «فن شعر» است.
مو لیر؛ اثر مشهور او «نمایش نامه خسیس» است
که به بیشتر زبانهای دنیا ترجمه شده است.
راسین ؛ اثر مشهو راو چها رتراژدی است که به
نوعى با ايرانيان د ر ارتباطند.
تراز ديهاى: استر. اسكند ركبير» مهرداد و بايزيد
است.
صفحه 16:
عصر روشنگری و رومانتیسیسم
٠ جنبش رمانتیسیسم» با اندیشههای ژان زاك روسو و ولتر
در ربع سوم قرن هجدهم با انديشه روشنگر یآغاز
گردید و با انتشار ترانههای غنایی» اث رکالریج و وبلیام
ورازورت در انگلستان» جنش رمانتیک» به معنای
واقع یآن» خود را به جهان معرف یکرد.
صفحه 17:
برخی تعریفها درباره ی رمانتیسیسم عبارتند از:
هن رکلاسیک» محدود و متناهی را تصویر میکند اما هنر رمانتیک نامحدود
ولاتناهى را فيز در لكر دار وار 1 آن خبر میدهد.
- رمانتیسیسم در هر زمانی» هنو روز است و کلاسیسیسم» هنر روز قبل.
- کوشش برای فرار از واقعیت.
- شیوه افسانهای و جادویی نوشتن.
صفحه 18:
صفحه 19:
مهمترین اصول رمانتیسیسم عبارتند از
ae : بدین معن ی که هنرمند هر بخش از زندگی را که خواست مر
ود زادانه به تصوير بکشد.
coat of هنرمند رمانتیک میتواند من وجودی خود را در هنر مستقر
ازد.
۳ رمانتیک مکتب دل است و بدون قید و بند سخن
میکوید .
23232323207 *رمانتیکها با نوعی حالت عارفانه به زندگی مینگرند.
صفحه 20:
صفحه 21:
برخی از مشهو رترین هنرمندان رمانتیک عبارتنداز:
يوشكين» لرماننوف» شاند ره ينوكف ى كه شاعر هستند.
: كه رمان نويس بودند.
ويكتوره وكوء كوته : كه شاعر ونويسنده بودفد.
براى مطالعه آثار رمانتيكها مى قوان به صفحات
۰ و ۲۰۱ کناب مراجعه نمود.
صفحه 22:
واق ع كرايى (راليسم)
رئالیسم مکنبی عینی و غیر شخصی است و قهرمانان
رمانهای رئالیستی نه افرادی غیر عادی بلکه از مردم
عادی هستند. ادبیات رثالیسی (واق عگرایانه) موضوع
کار خود را در جامعه معاصر و ساخت و سا لآن
مى يافت و از سال ۱۸۳۰ به بعد پا به عرصه ظهو رگذاشت.
صفحه 23:
عوامل ظهو راين مکنب
۰ ۱- شمار زیادی از نویسندگان و هنرمندان نه چندان
مشهور» که خود پرستی رمانتیکها را مسخره م ی کردند.
۳- وجود کار وکاتوریستها و نقاشان مکنب بارپیزو ن که
در برابر واقعیت کریزی رمانتیکها واکتش نشان
می دادند و خواهان مشاهده مستقیم طبیعت بودند.
صفحه 24:
از سال ۱۸۵۰ به بعدء واق ع گرایی دو شاخه می شود:
|- واقع كرايى هنرى كه مكتب هنر براى هنو 39۲0 3
است.
7- واق ع كرايى علمى يا طبيعت كرايى كه اميل زولا
(رمان نويس فرانسوى) از آن دفاع م ی کند ۰
صفحه 25:
صفحه 26:
ا لانتل
رگزابی انعفادی: EF oils
pee
are ی من
صفحه 27:
طبیعت گرایی ( ناتورالیسم)
٠ طبیعت گرایی در قدیم به معنایی به کار میرفت که ماده
ae و لذت جویی و هرگونه دی ن گریزی را در برمی
فت.
به بیان کلی ناتورالیسم فلسفه ای است که ذهن را
وابسته به طبیعت مادی میدانند نه مقدم ب رآن
در ادبیات و هن رگرایشی است که از واق LIS
(رئالیسم) سرجشمه میگیرد. اما با آن متفاوت است.
در نقاشی نقاش طبیعنگ را نقاشی بود که میکوشید تا
ااا به طور دقيق تقليد و
صفحه 28:
مهمترين عناص رآثار ناتوراليسم
۰ از نظر موضوع: د اتوراليسم جه در رمان و جه در نمايش نامهء همواره
لصوا كر طبقات زحصكةر است: به همین سبب آن را شع ر تهی دستان CF
افده
.١ افشاى بيعدالتيهاى ينهان
۲ توصیف مفصل فضای صحنهها.
۳. نویسنده باید مشاهده و تجربه را د رآثار خود به کار ببرد.
۴ برای تحلیل ابتذال حاکم بر جوامع» همه واقیعها را بر ملا میکردند.
برخی از نویسن دگان معروف نائورالیست عبارتند از؛ گرهارت بوهانها و
پتیان هنر یک ایبسین» جان اشتاین بک.
صفحه 29:
ی ۲
لقب «شعر تهی دستان»
+ به لحاظ موضوع اتورالستها در مان و نمایش نامه که همواره تصویرکر طبقات زحمتسکش جامعه است, آن را «شع رتهی دستان»کفتهاند..
زبانآثارنتورالیستی؛ جكونه زبانى است؟
زبان محاوره است آنها همان جملات را به كار ميبرند كه
افراد استعمال میکنند.
صفحه 30:
نماد گرایی (سمبولیسم)
* بنیا ن گذا این مکنب شارل بودلر (۱۸۲۱-۱۸۶۸) بود كه به
دنبال طبیعت گراییها ی افراطی موپاسان و فلوبر و شاعران
مكتب هنر برای هنرء به وجود آمد. بودلر زبان نمادین را اساس
کار خود قرار داد.
تعریف سمبولیسم: سمبولیسم هنر بیان افکار و عواطف نه از واه
شرح مستقیم» نه بوسیله قشبیه آشکا رآن افگار و عواطف به
تصویرهای عینی ملموس, بلکه از طریق اشاره به چگونگ یآنها»
استفاده نمادهایی بدون توضیح برای ایجاد آن عواطف و افکار
که در ذهن خواننده است. در ادبیات فارسی» در حوزه ادبیات
عرفانی به شیوه نما دگرایی عم ل کرده است
صفحه 31:
برخی اصول سمبولیسم
۰ |. حالت اندوه بار و ماتم زای طبیعت و مناظر و حوادئ ی که
مايه يأس و عذاب نگرانی و ترس انسان میشوند.
۳ دور شدن از واقعیتهای عینی و نزدیکی به واقعیتهای ذهنی
۳ نظر سمبولیستها درباره طبیعت» عبارت از زندگی روحی
خود آنهاست.
نکنه: «بودلر» و «رمبد» از نخستی ن کسانند که به شع رآزاد روی
آوردند و شکل شعر منئور را به کا رگرفتند.
صفحه 32:
برخی از بزرگان مکنب سمبولیسم
شارل پیربودلر: شاعره منتقد و مترجم فرانسوی - اثر مشهو را و گلهای
ow
ان آرئور رمبو: شاعر فرانسوی - دفترهای مشهور شع را واشراق»
در دوزخ.
استفان مالا ر مه: از شاعران سمبولیست فرانسه - مهمترین دفتر شعرش
8 بعد زظهر يك كون» نظم و نثر
از رایوند: شاعر انگلیسی و از پشگامان نیضت تصوي ركرايى» مجموعه اشعار
او» شخصینهاء ضربات منقابل و اثر حماسی سرودهاست.
ادكار AL. بو: شاعر و نویسنده آمریکایی - نخستین مجموعه اشعا راو
- تیمور لنگ» مشهورترین شعر پوء ك)(2: كه بيانك راندوه شاعر در مرى زنى
زيباست. ازداستانهاى مشهو راو جنايت د ركوى غسالخانه» نامه دزديده
شده» سوسک طلايى و سایه» است.
صفحه 33:
پیروآن محبولیصم در قرن بيستم
٠ بزركترين نويسنده سمبوليست در قرن بيستم مارسل
يروستء نويسنده رمان بزرك «در جست و جوى زمان
از دست رفته» است. هدف نویسنده رخنه به فراسوی
واقعیت و جست و جوی جهان ی آرمانی است. دو شاعر
نمادگر ی آلمان: راینرمریادبلکه و استفا نگثورک
هستند که از سمبولیستهای فرانسه تأثیر یذ یرفتند
صفحه 34:
شارل بودلر جهان را چگونه می بیند؟
+ در نظر بودلر» جهان جنگلی است مالامال از علایم و
اشارات که مردم عادی از درک حقیقت آنها عاجزند و
تنها شاعر با قدرت اد راک ی که دارد» به وسیله تسیر و
تعبی این علایم میتواند آن را احساس کند.
صفحه 35:
صفحه 36:
ادبیات اروبا در فرن بیستم
جنگ جهانى مكتب هاى نوين
در نخستین دهه ی سده ی بیستیم » رقابت های مستعمراتی آلمان شذت گرفت . به
همین دلیل ؛ انگلستان سلسله اتحاهایبی رادر اروپا تشکیل داد . در نتبجه ؛ اروپا که به علت
رقات های سیاسی اقتصادی » ونظامی قدرت های بزرگ در آستانه ی جنگ قرار گرته بود »
صحنه ی مسابقات تسلیحاتی شد.
ندیشمندان قرن نوزدهم» قرن آینده را قرن سعادت بشر می پنداشتند وبسیار به آن دل بسته
بودند اما این آرزو به أس بدل شد.زیرا پس از اوّلین دهه های قرن بیستم » جنگ جهانی اوّل
درگرفت وثابت کرد که انسان با سعادت حقیقی قرن ها فاصله دارد.
"هدرن کودن و آندیشه ی نوگرایی در جنگ جهانی دوم ( ۱۹۳۹-۱۹۴۵)نیز چهره ی خود را
نشان داد . این جنگ که نسبت به جنگ اوّل بسبار مخرب تر و کاربرد ماشین در
بود,سر انجام با فکست آلمان و تسلیم بدون قید شرط این کشور پایان پذیرفت .
"بروز دو جنگ جهانی ال و دوم در فاصله ی اندک» متفگران جدید را بر آن داشت تا علل اين
دو پدیده را پی جویی کنند .نخستین پرسش این بود که چرا بشریت مدرن و آگاه غرب به جای
حرکت در مسیر واقعی انسانی » در سیر جدیدی از بربریت افتاد.
صفحه 37:
- ع
مكتب دادائيسم
در سال ۱۹۱۶ مكتب دادائيسم ظهو ركرد . هنرمندان بير و اين مكتب از
افلاس عقل دم می زدند.
این مکنب »روشی ضدهنری داشت و واکنشی عصیانگ رایانه دربرابر هر نهاد
و بنياد وست بود.
مکتب دادائیسم هرچند با بی مهری مواجه شد و مقبول هیچ کس واقع
نگردید اما زمینه را برای طهور مکتب اصیل و انسانی و هم گرایی ( سور
رئالیسم) آماده کرد.
دادائیست ها با هر نظامی مخالف بودند واز نظ رآنان / بهترین نظام بی نظامی بود .
مکتب دادا را جوانی بنام تریستان تزارا از اهالی رومانی و دوستانش طرح ریز ی کردند .
“آنان به نویسن دگان توصیه می کردند که روز نامه و قبجی بردارند وکلمات را از هم
جدا کنند ود رکیسه بریزند وتکان دهند وبعد آن ها را کنار هم بگذارند.
دادائیسم با هیچ يك از قوانین طبقه بندی هنر و زیبا شناسی همخوانی
ندارند وپیروا نآن بیش از حد به پوچی امور جهان معنقد ند.
صفحه 38:
مکتب سوررئالیسم
بت رتالیس را نخستين بار 3 ra لت( داي
درام سو
0 اك انيم
در سال 1411 نخستين كتاب سور رثالستی با عنوان ميدان هاى مغنا طیسی
» به قلم آندره برتون و يك از همکارآنش منتشر شد.
اندره برتون ۵ فقرات سوررثالسم است » که در سال ۱۸۹۶
لالد قرا هديا ند .در سن خدمت سربازی بوده جنک 7 آغاز
شد اد دار os 32 Sang il 20981 وموجی و
باعث آشْنا ابي برتون ت جدید فرویا در زمینه روان oes
ناخود آگاه شد . آين عامل جوهره ی سوررئالیسم بود
صفحه 39:
برخی از مواد مرام نامه سوررثالیسم
۱- دو حالت ظاه رآمتناقض »روءیا و واقعیت؛ در آينده به یک جو واقعیت مطلق
» يك فرا واقعيت - مبذل خواهند شد.
۲-سوررنالیسم اندیشه ی القا شده در غیاب هر گونه نظارت عقل و فارغ از هر
نوع نظارت هنری یا اخلاقی است.
۳-ما با دییات کاری نداریم اما اکر لازم شود » مثل هر كس ديكرى مى توانيم
از آن استفاده کنیم.
۴- سوررئالسم نه یک وسیله بیان جدید است ونه چیزی ساده تر و نه حتّی یک
ما بعدالطبیه ی شعر » بلکه وسیله ای است برای آزادسازی مطلق ذهن و امثال
ات
۵- ما مصمم به ایجاد یک انقلاب هستیم .
۶-ما واژه ی سور رثالیسم را با واژه ی انقلاب دریک ردیف قرار داده ایم تا
خصلت عینی و بی غرض انقلاب را نشان دهیم .
همیه چیز ما را به سمت این باور سوق می دهد که ذهن انسان دارای نقطه ای
است که در آن مرگ و زندگی » خبالی و واقعی » گذشته و آینده انتقال پذیر»
بالا وبايين » نقیض هم به نظر نمی رسند.
صفحه 40:
a 5 اع
دو چهره ی مشهور مکتب سوررتالیسم
۰ 1- فدریک و کارسبت لور کا(۱۹۳۶-۱۸۹۹) -بزرک ترین شاعر
سوررئالیسم اسپانیا ویکی از چهره های انقلابی در حوزه ی هنر و اندیشه ی
جهان است و سرانجام او با کتاب (( شاعر درنبویورک)) به سورر ثالیسم رو
آورد» اساس شعر لور کا ترانه های عامیانه است که در قالبی شاعرانه و
خلاق ریخته شده است . او شاعر» موسیقی دان » نقاش » نمایش نامه نویس و
سخنرانی چیره دست بود . معاصرانش وی را آخرین شاعر حماسه سرای
اسپانیا می دانسته اند.
۰ ۲- لوبی آراکون (1۹۸۲-۱۸۹۷)-این شاعر مشهور فرانسوه
هواخواهان دادائیسم بود و بعد ها به سور رئالیست ۵ پیو ت ١ |
الرحمان جامی » شاعر بزرک ایرانی بود ویکی از
از جامی » مجنون السا نام نهاد . السا نام همسر 1
صفحه 41:
۰ یکی از متفگران غربی به نام اسوالد اشینگر درخلال جنگ جهانی اوّل ۱۹۲۸
کتابی با عنوان انحطاط غرب نوشت و در آن اعلام کرد که تقدن غربی و
ارزش های مسلط آن به بایان خود نزدیک می شود .قبود و سنت هایی که
جامعه برپاداشته است در حال متلاشی شدن و رشته های پیوند دهنده ی
زندگی و همراه با آن » یگانگی تفکر و فرهنگ در حال گسستن هستند.
جهل و يك سال بعد در سال ۱۹۵۹ یک دیگر از متفکران غربی اعلام کرد که
ما در پایان دورانی هستیم که عصر مدرن نامیده می شود ودرپی آن ءدوران
پسا مدرن فرا می رسد.دراین دوران » چشم انداز های تاریخی ای که
مشخصه ی فرهنگ غربی بوده اند » اعتبار خود را از دست می دهند.
این دو دید گاه اگر چه تا حدود ی متضاد یک دیگرند
اما با هم نقاط مشترکی نیز دارند . ظاهرامفهوم پست مدرنیسم را اوّلين با
فدریکو دی اونیس نویسنده اسپانیایی » در کتاب گزیده ی شعر خود به کار
برد.
صفحه 42:
پست مدر نسم
۰ چنان چه از نام پست مدرن پیداست - یعنی ادعای بر گذشتن از
areal se مور ينسم در Ai آن اوه ای بود که از سنت قرادر
مي رفت ابنابر ین پست مدرئیسم هم از مدرنیسم وهم از سنت
فرآتر خواهد بود . به بیان دیگر »اصل اوّل در پست مدرنیسم هم
این است که مدرنیسم اعتباری ندارد.
دوران مدرن ماقبل پست مدرنیسم »در حقیقت درجار جوبى قرا
ی كرفت . أبن جهار جوب به زذد كى معنا مى ب اس
ل ا
اصرسازنده ی آن خرد » حقیقت» سنت »۱ و تاريخ بود .اما
يست مدرئيس يران امست كه جون ابن مفاهيم ب شكافى ها
نجزيه و تحليل كرايانه ى امروز سا کر نیت ؛ معانی خود را
یکسر ز دست داده اند و تمامی نظر یات استوار بر هيم مطلق
حقیقت » ابدثولوزى» علوم وخرذ »درواقع جيزي نيستند مكر ۰
ساختار ها . حقيقت است به ی دیوار به
دیور بسیاری ا ا
صفحه 43:
اصول پست مدرنیسم
۰ اصل اوّل :انکار حقيقت و بی اعتباری سّت و مدرفیسم .
۰ اصل دوم : انكار واقعيّت: براساس این مکتب » هیچ واقعیت نهایی وجود ندارد.
۰ اصل سوم : زندگی انسان » یک وانمود گر به جای واقعیت است؛ ازاین
روغیر واقعی است.
۰ اصل چهارم : پست مدرنیسم بر بی معنایی استوار است ۰
٠ اصل ينجم : شك انديشى ؛ بايد به همه جيز شك كرد و هيج چیز را به تمامی نپذیرفت.
* اصل ششم: كه ظاهراً تنها اصل مثبت اين نظريه به شمار مى رود » اين است
که پست مدرنیسم به گوناگونی و کثرت نظر دارد. بر چند گانگی فرهنگ ها »
قومیت و نژاد , جنسیت » حقيقت و حتى خود تأكيد مى كند و ب رآن است که
هیچ یک ازاین ها نباید بر دیگری ترجیح داده شود.
از جمله نویسندگان پست مدرن خورخه لوییس بورخس آرژانتینی »مارسل
روست فرانسوی ۰ .,.. .... وجمیز جویس ایرلندی اشاره کرد.
صفحه 44:
برخی چهره های شاخص ادییّات فرن بیستم
۱ رام قا کنر( ۱3۳۲ 2310۱۸1۷ ی نیو آلبانی (می سی سى پی)آمریکاستتبامکار
وی در رمان نویسی «خشم و هیاهونام دارد.
لنت هميتكوى تست از چهر های درخشان ارمان نویسی امریکاست؛
۰ | از حمله آثار همینگوی : وا donk
1 جارو.
۰ نی .اس البوت (1۸۸۸-۱۹۶۵)از آثار مهم او : منظومه ی بلند!:: ۱۸۲۲-۷۰ است BS
درایران به نام های سرزمین بی حاصل »خراب آباد و سرزمین هرز ترجمه شده است ۰
آ . ۶ (۴۱٩۱--۱۸۸۲)شاعر و داستان نویس بزرگ ایرلندی است.
هر واعتبار جمیز جویس بر پایه ی چهار اثر داستانی استوار شده است : دوبلینی ها ؛ تصویر
هترمند درمقام یک مرد جوان »یولیسیز وییداری فين گان ها .
صفحه 45:
برخی چهره های شاخص ادبیّات قرن بیستم۲
٠ فرانتس کافتس کافکا (۱۸۸۳-۱۹۲۴) در شهر پراک زاده شد .
کافکا آثار فراوانى دارد اما سه رمان عجیب و ناتمامش به نام های محاکمه » قصر
و امریکا ازنبوغ و توانایی او حکایت دارد .
۰ داستان های کافکا داستان هایی بسیار ساده و کاملا قابل درک هستند . سبک و
طرح 7«ها چنان ساده و روشن است که حتی کودکان هم می توانند آن ها را
ابيا ٠
(1۹۶۲- ۱۸۷۷) در آلمان زاده شد. پدرش از مبلغان مذهبی در
ن طریق با فلفسه وعرفان شرق آشنا شد. این
نگ وبویی عرفانی داده است.
توان به دميان » گرگ بیابان » گرترود »
با مهره های شيشه ای اشاره کرد.
صفحه 46:
ادیّات جهان عرب
۰ عرب تمامی عمر خود را در کوج وگذار سبری می کرد و
محالی برای پرداختن به انوثاع هنو نداشت.زيرا مدنيت
که لازمه ی آن زیستن در شهر بود» در زندگی عرب نمی
توانست مفهوم داشته باشد.بنابراین » عرب را هنری می
بایست که زندگی خانه به دوشی او سازگار باشد و چه
هنری کم خرج تر و سبکبار تراز هنر کلامی » یعنی شعر و
به .
عرب با زمزمه شعر » خویشتن را درسکوت وسکون عناصر
بیابان از تنهایی رها می ساخت .بنابراین » شعر » تنها هنر
عرب است و او تمامی استعداد هاونبوغ خود را درشعر به
کار برده است.
صفحه 47:
2 1 0
شعر جاهلی و ویژگی های آن
دوره ی جاهلی درشعروادب عرب به دوره ی پیش از اسلام در سرزمین
حجاز گفته می شود.
ویژگی های شعر جاهلی
حشی یودن محتوا وبرخورد با طبیعت که بر جریا ن های عاطفی و غریزی
استوار است .
مسائل معنوی در حذبند و اندازه هابی ساده وسیاری اختلاقبّات برای هم
زیستی مسالمت آمیز میان افراد و قبایل .
مفاخره و مباهات نسبت به مکارم اجداد وقبایل ونیز هجو و برشمردن معایب
حریف وبزرگ جلوه دادن فضایل قبیله واجداد خويش .
غرور وعرت نفس که از صفات مهّم مردان بزرگ و شاعران بزرگ منش است.
آزادی » رهایی و بی قید وبیند بودن که شاعر جاهلی رادر ابراز نظر گستاخ
و شجاع می کرد.
صفحه 48:
صفحه 49:
شعر در
۰ پس از ظهور اسلام ؛ شعر و شاعر:
أندكى دجار ركود شد» زيرا
عناصرى كه در دوره ى جاهلى
عواطف شعر يواتشكيل:مى داد »
اكنون كم رنكي شده بود. مفاخره
وبرترى طلبىكو عصبيت وقبيله
کرایی» جای خود را
وبراذرى دادةا بود
ار
سر آمدشاعران مخضرم حَسان بن
ثابت انصار: به شاعر
الثبي است و 2 ای
افرادی راکه درنبرد ها شاخص
بوده اند » دراشعار او می توان
يافت.
صفحه 50:
۱ شعر در دوره اموی
ut ula! از آن که خلافت ابتللامی را به خود
اختصافی دادند مق خواستنک/تائل عصر جاهلی را
دوتاه زنده کنند و حامعه را به آن دوره بکشانند اما
نتواذلشند.؛زیر | اسلام منطقه رالرزانده و روزكاة”
ببقارق ازباورها و اعتقادات ساده یکهنه را به سر
آو 93 بود. تنابراین » جامعه دیکر حوصلهری) سادگی
نزذیک به بلاهت عصر چاهلی را نداشت + 8وره ی
اموی حادنه ی مهّمی د رآتعر رخ نداد اما نطفه ی
ادبیات نو ونیرومند عصر عبّاسی دراین دوره بسته شد.
-
صفحه 51:
ta ان
>” -
3 a . =
۹ ۷۹ pres TCT Ps 5 ns
SE a eae Site eas) meee
eS De BT Bt TC a ae
در فرهنگ شعروادییات ابجاد کرد که این دوره را به
۳ 0
۳
۱۱ ۰۰ eee ee) Le eee
Ot Dee ey te
۱ Oe
غير عرب بود.
س7
صفحه 52:
لك
صفحه 53:
مسئله ی تعهد در شعر عرب
۰ دسته بندی های سیاسی در مصر پس از انقلاب ومطرح
کردن تودههابه عنوان قهرمانان سرنوشت ساز کشور ها
مسئله ی تعهد درادبیات وهنر را برای اولین بار در ادب
عرب مطرح ساخت.
صفحه 54:
آغاز حرکت شعر آزاد عربی از نظر قالب
١ قربی در مرحله ی اول » حرکت برای
راهایی از الگوهای نامتغیر شعر سنتی است.این رهایی
ذر واقع كنار كذاشتن تعداد اركان ونيز جنبه هاي
تقارن و توازن اشكال شعرى از قبيل قصيدهى منتى
مَخمّس ودوبيتى ونيز آزاد شدن از قيد كذشته
است.شاعران بلاد مهجر باى ايجاد تغيير در بند هاى
شعر » تلاش هایی کردند ودر راه سرودن شعر سفید
( نظم مرسل) به تجربه هایی دست زدند.
صفحه 55:
ساخنگی ز شاعرنمابان وناقدان د
cele ee سا خی فر دش ومن و لاست
9 عات شد
1 رعسو م ph ا يا
تیما در شعر فارسی گشاینده آن بود
صفحه 56:
شعر فلسطین از ۱۹۴۸۱۷۱۹۱۷
اشعارشعرای فلسطین درباره ی رویداند ۵ ورنج هاومصایب مردم فلسطین است؛ ا زآن
هنگام که از جنگال ترک هابه جهنم تحت الحمایگی افتادندوسپس دولت بهود درسال
MFA
سه ویژگی عمده دراین اشعار
چون شاعران یاد شده در فلسطین زندگی کرده واز نزدیک شاهد همه ی
رویداد ومشکلاتبوده اند شعر آ«ان ببانگر عواطف احساسات وواکنش
اعراب فلسطینی است که مستقیماً در معرض این وقایع قرار داشته اند.
موضوع اين است كه كرد مسائل ویژه ی روزء مثل فروش زمین به بهود ی ها
وماهیت رهبران وقت فلسطین می چرخد . این نکات ویژه در اشعار شعرای
خارج هز فلسطین کم تر بازتاب داشته است.
سوم آن که این اشعار بر گسترش مبارزه عیله حکومت تحت الحمایه
وصهیونیسم تأکید می ورزد وتوجه اعراب را به خطر موحشی که آینده ی
یک سرزمین عربی را تمدید می کرد؛ جلب می کنند.
صفحه 57:
شکست ژوئن ۱۹۶۷
پس از انقلاب ۱۹۵۲ در مصرءصحنه ی سیاسی جهان عرب تحت اقتدار
0202020 قرار كرفت. وى نماك وحدتءيكانكى ومليّت عرب بود.
حمله ی مشترک . (. . ۰ زر له فص ۵ ۱۹۵۶ واتحاد کامل
مصر وسوریه در ۱۹۵۸ اعتبار ناصر رابه شدت افزایش.درژوتن ۱۹۶۷جنگ
ديكرى آغاز شد . اسرائيل با پیروزی برق آسا دراین جنگ » نار غزه» شبه
جزیره ی سیناء بلندی های جولان درجنوب سوریه و کناره ی غربی رود
اردن را به تصرف د رآورد.
به دنبال شکست ژوئن »شعرهای بسیاری درانتقاد از خود سروده شد که
نمایانگر درد و عجزی بود که قلب شاعر عرب را از درون می خورد .از
بهترین آثار این دوره شعر سوگواری بر آفتاب ژوئن (۹۶۸)اثر عبدالوهاب
البیاتی شاعر عراقی و از پیشگامان شعرای معاصر عرب است.
صفحه 58:
مشکل فلسطین تمامی شاعران عرب را بدون در نظر گرفتن وابستگی های سیاسی؛ عقیدتی
ومذهبی متأثر ساخته است وشعر آن ها چشم انداز ونگرش همانندی را دراین مورد منعکس
می سازد.
شاعران پیش از رمان نوبس ها ونویسندگان داستان هاي کوتاه ونمایش نامه نویس ها وحتی قبل از
مقامات رسمی عرب نسبت به رویداد های فلسطین واکنش نشان دادند.
بيش از 94 إنيز رويداد هاي فلسطين وصمائل وابسته به آن » ys شاعران عرب ب تاب مى
بافت ولی تشکیل دولت اسرائل که به خراج و آوارگی هزاران فلسطینی از آن منجر
شد وشكست هأ بى دربى اعراب درمقابل أسرائيل ناعران عرب را ب نون از و ندیه هی
نو مسلح ساخت.
در اشعار بیش از ۱۹۴۸حضور مذهب چشم گیر است وپس از این تاریخ »ملی گرایی و انسان دوستى
به همراه مذهب »درسطح کسترده ای مطرح می شود.
درحالی که شعر پیش از ۱۹۴۸ به بهودیان وبریتانیا به عنوان دشمنان اصلی توجه دادرد »بس ازاین
تاریخ وبه دنبال ایجاد دولت اسرائیل ؛توجه کم تری به بهودیان وصهیونیست ان داده شد.
رویارویی شاعران با مشکل فلسطین از برخورد ساده وصریح گذر کردوبه نگرشی ضمنی وغیر
مستقیم بر پایه ی آشارات تمثیلی وتصاویراسطوره ای رسید.
قرازدی hal اه شد که شر السطین به كى هاى خاص خوه دست باو
واقعیت که شعر فلسطین پس از ۸ تعالی 5
به انسان هایی مصمممقاوم و طغیانگر است که می توانند شرابط را مطابق ميل خود تغيبر
دهندهاین شعر به ویژه پس از پیدایش ((شعر مقاومت )) یکی از ارکان و عوامل اصلی تشکیل
دهنده ی ماهیت فعلی شعر نوین عرب شد.
صفحه 59:
ادیبات داستانی معاصر عرب
٠ دردوران جدید دو گرایش عمده را در ادیّات داستانی عرب
۰
مي توان بى كرفت . ابن دو كرايش عبارتند از :كرايش تاريخى
وكرايش اجتماعى .
ظلم وتجاوز عثمانى ها به اعراب كه با قتل وغارت همراه
بود»ءتوده هاى محروم رابه عقب ماندكى وبى خبرى ونوميدى
سوق مى داد. در اين ميان » روشن فكران عرب كه سلاح كارى
مطبوعات رادردست داشتند »برآن شدند تا با روشن کردن آذهان
مردم »آنان را عليه ستمكران عثمانى بشورانند. بنابريان »نخست
اعراب را به نوعى بازكشت به خويشتن كشانيدند تااحساس
حقارت وعادت به ستم بذيرى را درآنان از ميان ببرند .ازاين رو
قصد هاى اين دوره با ارتمى الكوى هاى أخلاق 10 ۱۳
ومردمى ها و مبارزه با فساد وتباهى تاريخ را باز كو مى كنند.
صفحه 60:
bina لانت خويش الفا کند.
٠ از آثاوجرجى#زيدان:
٠ ابوتشتلم خراسانی» دوشیزه قریش»ناجعه ی
رمضان» وس فرغنه »صلاح الدین آنوبی از یبای کربل
»عباسه وجعفر برمکی »حجاج بن بوسف واحمد بن
7" طولون.
a
صفحه 61:
صفحه 62:
داستان نویسان بزرگ عرب۳
جبران ابراهیم جبران (۱۸۸۳۶-۱۹۳۱)
جبران در لبنان زاده شد.جبران خلیل درسال ۱۹۲۰ در آمریکا انجمن
رابطه ی قلمی را به را ه انداخت .
جبران خلیل آثار فراوانی دارد که مشهورترین آن کتاب پیامبر است.
به طور کلی آثارادبی جبران خلیل جبران را می توان به سه دوره تقسیم کرد.
دوره ی اوّل : چهر ه های لبنانی ؛ اودر این دوره به درد های اجتماعی
لبنان می پردازد.
دوره ی دوم:دوره ی چنین گفت زرتشت است. دراین مرحله »جبران
خلیل می کوشد همانند نیچه »فیلسوف مشهور «سخن بگوید.
دوره ی سوم یا مرحله ی مصطفی ؛ درقضّه ی پیامبر در حقیقت مصطفی
خود جبران است که فلسفه گرابی را رها کرده و به آرامش رسیده است
صفحه 63:
نجیب محفوظ
در سال 1۹۶۱ به فکر وفلسفه گزایید » شکل توصیفی قصه زا رها
کرد ودزصددی رآمد که رد خلال قصه مشکلات فکری را مطرح
کند .او در آثاری مانند حکانه نلا بدابه ولا نهایه وحاره العشاق
جدال مبان علم ودین وتناقض میان واقعیت انقلاب مصر و آن
جه راکه شعر داده می شد »روشن کرده است.
محفوظ در سال 1۹۸۸برنده جایزه ادیی نوبل شد. آثار او آیبنه
ی جامعه ی مصر است و می توان تاریخ جامعه یمصر را
ازدوران اقتدار ناصر تاشکست ۱۹۶۷ رانه خوبی در آن دید.
بعضی از آثاز محفوظ عبارتند از :
محله ای در قاهره (۱۹۴۶)
وراجی برروی رود نیل (1۹۶۶)وسازمان مخفی(1۹۸۵)
صفحه 64:
یوسف ادریس
دکتریوسف ادریس »همانند آنتوان چخوف پزشکی بود که نویسنده ای
مشهور شد.
یکی از موضوعاتی که ادریس به آن می پردازد مرگ است.
ادریس رد آثارش همواره با بدی در گیر است و مقایسه با نجیب محفوظ »
رثالیسمی کوبنده ونو را به کار می گیرد .اوپیش از هر چیز به ریشه های
مسائل انسانی وافکار فلسفی انسان می پردازد.
یوسف ادریس ۳۵۰ داستان کوتاه» ۱۰ رمان و٩ نمایش نامه وچندین مقاله
از خود به یادگار گذاشته است.
از جمله آثار مهم او عبارتند از
شب تابستان
حاثه ی شرف
پایان دنيا
سرباز سیاه
خانه ای از گوشت
صفحه 65:
صفحه 66: