صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
هرچند از هجرت ‎har‏ ۳ سال قبل از 1 3 58 ‎a‏ ميكرفت ‎sty‏ ال را a

صفحه 4:

صفحه 5:

صفحه 6:
در بررسی تاریخ آموزش و پرورش ‎Gato‏ جهار دوره ات ‎i ۱‏ س داد : ۱ وتا اواسط صده ی چارم بعد از میلاد ادامه میابد ! ۲دوره دوم از اول قرن چهارم با فعالیت های تئولوژیک سنت اکوسین و رواج صومعه ها شروع شده 2 ش وناز هرت تقد هش با نج لش سنت توماس و رواج فلت اسکولاستیک اغاز میشود و تا قرن نبانزدهعي ادلمةرداوايل قرن شانزدهم با نهضت اصلاح مذهبی تا ‎as‏ قرن هجدهم ادامه دارد .

صفحه 7:
مساله تعلیم و تربیت بزرگ‌ترین مساله جوامع بشری است. به طوری که ممالک مترقی» ترقی و تعالی خود را مرهون داشتن آموزش و پرورش پیشرفته می‌دانند و ممالک عقب مانده نيز به اين دليل عقب افتاده‌اند که فعالیت دستگاه تربیتی آنان ضعیف و هماهنگ با دیگر دستگاه‌ها نبوده است. درباره مساله تعلیم و تربیت» دانشمندان و فلاسفه بزرگ نظریه‌های مهمی ارائه یکی آز این فلاسفه ایماتوتل کانت: آتدیشمند ‎VA oka‏ است. كانت متدين به دين مسیح بود و از کودکی با تعلیمات اخلاقی این دین پرورده شد و به وجوب حسن عمل اعنقاد راسخ داشت.

صفحه 8:
)7( در جهان دو کار مهم در پیش روی بشر قرار دارد که یکی

صفحه 9:
او توضیح می‌دهد, دومی هم که حکومت باشد در حقیقت نوعی آموزش و تعلیم و تربیت حاکم از مردم كأرهاين رآ می‌خواهد که انجام دهند و بعکس از کارهایی ایشان را نهی می‌کند, پس تعلیم و تربیت اساسی‌ترین کار در زیر آسمان است. او براى اين دو موضوع (سیاست مداری و تربیت فرزند) راه‌هایی را ی کرده بود. در اين نوشتار تلاش شده برخی نکات مهم درباره تعلیم و تربیت از دیدگاه کات رم ان وی ار ‎Ee‏

صفحه 10:
کانت مانند دیگر فلاسفه,تعلیم و تربیت را مختص به حيوانات ذى شعور می‌داند و از آنجا که انسان به لحاظ داشتن عقل و وجدان در مرتبه بالاتر نسبت به دیگر حیوانات قرار دارد, بنابراین تنها موجودی است که می‌تواند مورد تعلیم قرار گیرد, دانش‌های مختلف را بیاموزد و آنها را به زيكران تعليم دهة واتيز مى توانة مسنتقيع :ما غيرمستقيم تحت تربيت قوار @Sail ol nen chill تعلیم و تربیت انسان باید همواره در مسیر کمالی که در نهایت باید طی کند. قرار گیرد

صفحه 11:

صفحه 12:
از آنجا که انسان دارای ال ا ‎col Jos‏ يس بايد در اين ا ‎ee‏ امور از ابتداى كودكى در 3 او تحفق = وی

صفحه 13:
تعلیم و پرورش مرا اموزش

صفحه 14:
كانت از ميان اين مراحل, مرحله پرورش. ‏ را از ۲ مرحله دیگر مهم‌تر مىداند و قائل است که تعلیم و تربیت اصلی انسان در مرحله پرورش صورت می‌گیرد . حال به شرح برخی از ویژ گی‌های ايآ مرحله می‌پردازیم:

صفحه 15:

صفحه 16:

صفحه 17:
در مرحله اول (1 تا 8 سالگی) باید امر و نهى كرد و اطاعت از (#) این امر و نهی را از اطفال خواست. منظور کانت از امر و نهی . ‎let 1s‏ اعر وهی ات اس ین معنا كه طقل بابد نالع باشد و مانند ماشینی که وقتی به دکمه أن فشار مت أوريم» فلان کار را انجام می‌دهد و چون و چرا نکند . کانت بارها بر اين نکته تأکید دارد که به تناسب رشد ذهنی و عقلانی و گسترش توانایی کودک دز درک مفاهیم, امکان توسعه و تعميق اخلاق از مظاهر محسوس 1 به فرازهاى متعالى تر وجود دارد. به ‎iis gaa‏ اخلاة ک عقلانی و كانت در ابن باره می‌گوید: ‎i Sew t be Salo pasty‏ ۰ بررسی قرار گیرد, نخستین پرسشی که پیش ‎“sed ۳‏ آيا و مفاهیم دینی را با ‎ae‏

صفحه 18:
در این رویکرد گویی تأثیر همه‌جانبه مفاهیمی که به عنوان اسطه در روند تربیت تلقی شده‌اند منحصر به تأثیر شناختی است. هرچند این رویکرد در مورد بسیاری از مقوله‌های .تربیتی غیرقابل اجتناب است, اما افراط در آن دامنگیر بسیاری از مفاهیم تربیتی‌ای می‌شود که کارکرد عاطفی آنها به مرا ‎sla‏ تأتر شاختی آنهاست: ۱ کانت هرگز توجهی به کارکرد عاطفی بسیاری از مفاهيم دينى از جمله خدا در جوزه روان و عواطف كودك نداشت. أو به صرف این‌که کودک قادر به فهم و درك مفهوم خدا و اساسا مفاهيم متعالی و الهیاتی نیست, تجويز هر كونه استفاده از این مفاهیم را در مقوله تربیت برئمی‌تافت. از ‎vil‏ 195 می‌توان مخالفت وی با تربیت دینی در دوران کودکی را سرچشمه گرفته از تکیه صرف بر دیدگاه شناختی محض به انسان قلمداد کرد. اما از 8 سالكى به بعدءكاملا برعكس قبل, بايد ‎Mya or‏ ل ا ا ل ‎ge tee‏ تج

صفحه 19:
Sere ie eee eee ee [۱ et بَجَدها را به مدرسه أورده- ايد می‌ گوید چون ب 7 اي ل ‎oer‏

صفحه 20:
هدف يرورشء محدود كردن ازادى كانت آزادى انسان را مهمتر از دیگر ابعاد وجودی او مىداند و معتقد است ازادی امری لذت بخش بوده و اگر در سال‌های اولیه زندگی, , فرر بتواند مزه آزادى را بچشد, هیچ گاه دست از ‎soll‏ بر نخواهد داشت. هدف پرورش ‎Ol‏ ‏است که آزادی را محدود و سپس ‎Jl‏ را در مسیر درست هدایت كن بديم فعنا كة بايد بة طقل امود رَإدى حد و مرز دارد

صفحه 21:

صفحه 22:
أموزرش بايد هرمى شكل باشد تا ۱ در هر سنی از اموزشهاى بيشتر محروم شد., حداقل در أن مقدار كه تعليم ديده كارايى داشته باشدتا ييش از ورود به مدرسه, 9 ۳ بی‌حد ۳ ۳ با ورود به مدرسه جلوی هر گونه آزادی افراطی كرفته می‌شود و رت معلمان این است که نگذارند این ۳ لجام گسیخته شود. از نظر کانت محدود کردن ‎eI‏ به ۲ حد است: یکی اين که به انسانها ياد دهیم آزادی‌شان محدود به اين است ‎es‏ به آزادى ‎SS‏ ‏شخصى تو را ‎les ieveecineces Jed‏ نيركه فردايت را از امروزت بدتر كند, اين ازادى

صفحه 23:
سوم این که آزادی هر کس نباید با اين است كه بايد هدف از ازادى,. رساندن فرد اك الا 000 ا ا ا ا 520000 بهبود بخشيدن به وضع موجود است

صفحه 24:
از ديد كانت در بيشتر جوامع سازگاری با وضع موجود هدف تربیت قرار می‌گیرد. در حالی که هدف از تربیت باید بهبود بخشیدن به وضع موجود باشد. به عبارت روشنتر» انسان ۳ از آن نظر ‎aS‏ می‌خواهد انسان باشد, پرورش دهيم. آدمى بايد به‌گونه‌ای باشد كه هر كاه بزرك شد بتواند وضع جامعه را بهتر كند نه اينكه خودش رابا وضع جامعه سازگار نماید. از نظر کانت پدر و مادری موفق‌ترند که بخواهند فرزندانشان بهتر از خودشان شوند نه این‌که مثل خودشان شوند. کانت می‌گوید: «پرورش مناسب, پرورشی است که عطف توجه به حال ندارد, بلکه به اينده توجه دارد.» آموزش هر فردی متناسب با ارت ‎ellis‏ اوست دیدگاه کات پیرآمون آهورش ار نس ۳ (۱ ور دهيد نه از آن جهت که می‌خواهد انسان باشد, بلکه از آن نظر كه فى وات 2 222 كا 00 1 ۳

صفحه 25:
پررسی تعليم و GK 0 0 Cf 7 09 0000 <a, LO ew) (COKE

صفحه 26:
جمیده مدم انمدی پر تحلیيم و قرد بيست هِب 2 غرب

صفحه 27:

صفحه 28:

صفحه 29:

صفحه 30:

صفحه 31:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان