صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
bb
و تمقن
° Js
گردآورنده: بهاره على
S.
صفحه 2:
بنیادهای مفهومی و زمینه های
تاریخی
از حدود سال 610 م,دین اسلام با دعوت پیامبر اسلام پای به عرصه ی
تركو نماد اساسعار يس مدورس دين ايلام وه 3 مركا تسم ميادو
seo. aloe
OILY elas a als 5 یکی حکوس تست ات2
پس از تشکیل حکومت اسلامی,دین اسلام وارد دوره ی گسترش خود شد
صفحه 3:
صلح حدیبیه
پیمانی است که پیامبر اسلام و پیروانش از مدینه با بت پرستان قريش بستند
:تعدادی از مفاد صلح نامه حدیبیبه
.قريشو مسلماناني يمانممي ندند كه در (10) ساهها هم نجنكند و به يكيكو شبيخوننزنند()
هرگاهفسردیاز مکه از مین ريشي كريزد و ب مسامانازينام آوردحضرتمحمد باید او را سمل
.شري شبازكرداند.ولىلكر يكواز مسلمانان, یشگریختقریشموظفبه بسازگردلندناو نيست
,قريشو مسلمانانزادئد بسا هو قبيله لوكه خواستند بيمازه ندند ©
,ريشو مسامانازي يمانم ندند که لمواللیکیگر را به رسمیتب شناسند()
صفحه 4:
در سال ششم هجرت این پیمان صلح سبب انتشار اسلام در بین
عربستان و در خارج از مرزهای عربستان شد.پیامبر اسلام دست
به تبلیغات گسترده ای زد
و حتی برخی از پادشاهان کشورهای بزرگ جهان از جمله
هراکلیوس, امپراتور بیزانس وخسروپرویز شاه ایران را به اسلام
فرا خواند.حضرت محمد در سال هفتم ileus ar line با
قریش بسته بود به مکه رفت و عمره را a
بعد از زيارت اول موفق به فتح مكه شد SEs.
صفحه 5:
ریف فرهنگ
فصل جداگر انسان از حیوان
فرهنگ مادی:شامل همه ی وسایل و ابزارهای مادی و آنچه
به دست بشر از
ماده ی طبیعی ساخته میشود و شیوه ها و فرایندهای ساخت و
ساز آنها
فرهنگ معنوی:شامل ارزش ها,دیده ها و باورهاءاندیشه ها و
فن هاءیعنی آداب وسنت هاءعلوم و فلسفه و ادبیات پیش دهم
ی فراورده های ذهنی انسان
نب [
تقسيم بندی فرقد ae oe Aes من 0
صفحه 6:
تبحران و آشفتگی فرهنگ
هنگامی است که تناسب ترکیب سازه های یک
فرهنگ با ورود سازه های ذهنی و یا مادی
.ناهمگون به هم می ریزد
صفحه 7:
ريف تمدن
ديدكاه اول: فرهنگ و تمدن را کنار هم در نظر می
گیرد.که در این صورت فرهنگ بیشتر جنبه های معنوی و
تمدن بیشتر جنبه های مادی ساخته های انسانی را در بر می
دگشگاه دوم- تمدن به نظام های بزرگ سیاسی,
اجتماعی, اقتصادی و فرهنگی اشاره دارد که از نظر
جغرافیایی واحد کلانی را در یک قلمرو پهناور, معمولا یک
امپراتوری دربر می گیرد و برخوردار از فرهنگ گسترده
وپرورده نوشتاری است اما فرهنگ به تنهایی می تواند از
آن مردمی باشد که در یک قبیله به صورت ابتدایی زندگی
Te ۲
صفحه 8:
ارتباط تمدن با فرهنگ
باوجود ارتباط بینف رهنگو تمدنلیندو (
.لازم و ملزوم ی کدیگر نیستند
جامعه ی غیر متمدنمیتولند (2
برخوردار از فرهنگب اشد.مثلا بومیان
إستراعلارم لميقاهرجند لبتدليى. اشند از (3
.فرهنكخاصخود برخوردارند
صفحه 9:
عوامل موتر در زايیش و اعتلای
امنیتو آرامشل4
گونه (عاز غرور و همبستگیملییا به تعبیر(
لبنخلدونعصبیت
همکارعو تعاورل٩
اخلاق(
تسامح به معناعتحملو بردبار یل
Ope
رفاه نسبول*
فشار اقتصادعو اجتماعول6
صفحه 10:
عوامل و علل زوال و انحطاط تمدن
ها
دورانتمعتقد بسود مردمانهر تسمدنییرلساس رشد عقلیپس()
از مدتییسه جاوتسوحید و پسرستشمبادیمعنوویه ستایشعفلو
.عم میپردازند
.دورانت:فیلسوفءتاریخ نگار و نویسنده ی آمریکایی بود
كتابها:تاريخ تمدن»تاريخ فلسفه
صفحه 11:
لبنخلدون هر تمدن0 مرحله را طیمیکند(0 <
ابن خلدون:ابوزید عبدالرحمن ابن محمد ابن خلدون حضرمی معروف به
«ابن خلدون»تاریخ نگار»جامعه شناس»مردم شناس و سیاست مدارعرب
,مسلمان است
كتابها:مقدمه ابن خلدون
مجسمه ابن خلدون در تونس
صفحه 12:
مالکیسننین مردطلسه گانه ی تن( ۰۰ ۰ GENE
مالک بن نبی: دانشمند معاصر الجزایری
:از آثار بن نبی 2 اثر به فارسی ترجمه شده است
اسفظاهرة اسقرآنية با عنوانپدیده ی قرآنیلا)
مياد مجتمع:شبکة | اعلاقاتا-لاجتماعية با عنولنشبکه ی رولبط(
لجتماعی
ا-لسلام و اسلیمقرلطیة با عنولندموکرلسیدر لسلام(9
—
صفحه 13:
چکیده ای از تاریخ و فرهنگ اسلام از عصر دعوت تا
وره ی توح 7"
تاريخ عرب از BON oS Se
بیعت عقبه ی نخستین: در سال یازدهم بعثت گروهی از قبیله ی
خزرج که به حج رفته بودند در نشستی در عَقّبه با پيامبر دیدار
کردند.در اين دیدار پیامبر فرصت یافت تا آیینش را به آنان بشناساند و
با اقبال آنان روبه رو شود.یک سال پس از آن 4 مرد از قبیله ی
خزرج و 4 زن در همان مکان با پیامبر بیعت کردند که در تاریخ
ayy
صفحه 14:
اصحاب پیامبربعد از هجرت:
))مهاجران که از مکه آمده بودند
0)انصار .ساکنان مدینه که در همان شهر پذیرای پیامبر شدند
پیامبر اسلام بنای «جامعه ی اسلامی»را در مدینه بر سه پایه ی مهمیعنی
بنای مسجد؛عقد برادری بین مهاجران و انصار و پیمان همکاری بین
.مسلمانان و غیر مسلمانان پی افکند
:ویژگیهای لازم برای تشکیل دولت در مدینه
برخورداری از قلمرو زمینی.جمعیت»حاکمیت و نظام اداری و اجرایی
رکن مهم تشکیل جامعه حاکمیت قانون
صفحه 15:
بعد از در گذشت پیامبر در سال یازدهم هجری ابوبکر با کوشش های بسیار و پس از
اما پیش از
دو سال جنگ و ستیز به خلافت رسید و سپس در سال سیزدهم در گذ
آن عمربن خطاب را به خلافت برگزید