صفحه 1:
تاريخ هنر ايران در زمان
اريايى
كردآورنده: فاطمه برهانيان
صفحه 2:
دوره تاریخی شامل چهار دوره هنر و تمدن
ماد , هخامنشی., اشکانی و
.تمدن ماد دزد
7 The ١ ال
1
سک |
صفحه 3:
اقوام آريايى كه ۴هزارسال قبل به ايران
مهاجرت کرده اند را به سه گروه «مادها»,
«پارتها»و «پارسها» تقسیم میکنند اما تعداد
زیادی از دانشمندان معتقدند این نظر اشتباه
ل م ادها ید ار ی ها oll
صفحه 4:
cba فلركارى (طلابي؛ shad مفرغی)» سفاگری و لعابسازی ۰ معماری و مهرسازی (دژهآرامگاه
ی که
مناطق : زيويه ؛ همدان gL) هكمتائه) جبحون , كلاردشت ٠ باباجانى لرستان , نشیجان نبهمایر ,
سريل ذهاب ؛ بيستون
صفحه 5:
تأثیرپذیری از معماری پیشرفته این مناطق به ویژه تمدن
enna وانسشد تحولى در ساختار معمارى
منطقه ايجاد كنند. همجنين براساس يافتههاى تدفينى در
منطقه زیویه و به ویژه سفالینههای کشف شده چنین به
نظر میرسد که تاثیرات متقابلی میان مادها و دیگر اقوام
memes ۳ سكاها وجود داشته است. اين
ib نوعی ال ؛ به > کل oa حيوانى
صفحه 6:
* سفالگری - ریتون نمونهای از هنر و تمدن
ماد است که به دوران هخامنشیان انتقال
یافته.
صفحه 7:
جنس طلا. گلدانهای سیمین و زرین, ائائیه مزین به عاجهای
کنده کاری و منبت کاری و سلاحهای زرین و سیمین و آهنی و
نگهای مفرغی_میشود.
صفحه 8:
mney لب با شاخهای بلند مارپیچ. اسب. گاو
همراه با تلفیق میراث هنری و نقش پردازی اقوام بومی
* ارتباط فلزکاری مادها با اقوام بومی لرستان را در پیکرههای
کوچک مفرغی بْز که از همدان به دست آمده میتوان ملاحظه
کرد. تأثیر فلزکاری ماد تا قفقاز و فریژیه (غرب ترکیه امروزی)
گ رس ات و شیوه ساحت فرع > فا له ا
تبر فلزي لرستان 1000 قيل از ميلاد
صفحه 9:
آنا فلزء جانورسان, گنجینه هر
es 9 5
ما
pd.)
اره
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
بناهای عمارت : ین صفه ای بالای تپه و گور
دخمههای سنگی از مهمترین آثار معماری ماد به
ر میآید.
صفحه 13:
صفحه 14:
آرامگاه هوخشتره - او سومین و توا ow شاه
صفحه 15:
age ند فترگاهاه
گوردخمه دکان داود. سوپل فوسین؛ گرمانشاه» ذوره
ذهاب: سده ۷ و ۶ پم ماد
صفحه 16:
las باقی وان از آثار مختلف ابن دو دوره شان مى دهد که
صفحه 17:
چنگ نوازان در کوههای مال میر بختیاری
آثاری است که رواج موسیقی_در دوران آریاییها را نشان
صفحه 18:
در این دوره سه نوع موسیقی رزمی, بزمی و مذهبی وجود
داشته است که موسبقی رزمی آنها در
هخامنشیان اجرا می شده است. از ia آنها Bs
ی طویل میتوان نام برد که نمایانگر عظمت و گسترش
موسیقی رزمی در دوران هخامنشیان بوده است. از موسیقی
مذهبى هخامنشيان كه اشم مذهبی زر دی اچرا می
صفحه 19:
تاریخ هنر معماری ایران, با دور هخامنشی آغاز می شود.
مهمترین ی mo دوره. Jour ی a 9
صفحه 20:
برجسته مهمترین هنر هخامنشپان بوده است.
این نقش برجسته ها جنبة نمادین و سمبولیک دارند. نقش
برجسته های تخت جمشید بر دیوارة تالارهای مختلف کنده
ه اند, كه بهترین و سالمترین آنها در تالار آپادانا قرار دارد.
انسع تام تخت جمشد جلب نظر _می کند یایب کامل,
صفحه 21: