صفحه 1:
pola er Wart
صفحه 2:
نام ونام خانوادگی: علیرضا نوروزی ۰
موضنئوع پروژه:تاریخ وهنردوره گوتیک ۰
اشتاد مربوطه:سرکار خانم کپانی *
بهار 8 ٠
صفحه 3:
معمارى, كوتيك
واژه گوتیک صرفا برای معماری معماری اطلاق نشده و لیکن چون معماری گوتیک
نسبت ,به سایر هنرها همانند تندیسگری و نقاشی از اهمیت بیشتری برخوردار بود » به
همین خاطر گوتیک را بیشتر مرادف با معماري دانستهاند . اکنون پر کسی پوشیده
تک ا لهي Rte Saray nn ate ايه بو
مکای تمباند هو له عقوان سای اهیري شتاطلته کف es
۱3+ اتید که ۹ شکله کیری معقاری گوتنک OL. ales aS
؛ بسيار موثر بؤدند . يكئ از'آنها « برنارکلرویی »"و دیگری « eo Gay Pash
بود + بزنار کازویی معتقد.بود که : ایمان چیزی عرفانی و اشراقی است نه منظقی
معماری « سیتر سیان» تحت تاثیر تفکرات برنار/کلرویی شکل می گرفت . برنامه معتماری
تام تزیینات افراطق و تجملی نفی کردهاست امس کلیسانی که bail نجود
( دیر سن دنی:) از نظر شکوهمندی : سبگ رومانسک را پشت سونهاد .سوژر معتقد بود
كه بابح کلب SE le که تکفا ای ENG shh اهر کر اک مر سای بتک
سای کی ای تا
fa
صفحه 4:
et ی فک
بعد از جنگهایآفروان ثبات نلبی در واو پس از لیماری وی وار معمارنی کوتکگ شکوفا شد, دار اواخر كرون
ash orn! Laas! lang میلادی ذر فراسه کل گوفت
Cafe Gl oleate
1-, ,تتهر گرایی و مهاجخرت آزذروستا به شهر
LES -2 کلیساهای کوتیک رز زندگی مودم:که el ایجاد,کانون فرهنگی تذهبی بواچتمانی
3 در کنازکلیساهای گوتیگ مراکز اقتصادی جازارها قراواداشت.
4- کاندرالها (کلیساهای جامع) انضباطی را در شهر ایجاد گرده بودند
5-_جتکهای صلیبی ماملاتی ربا کشورهای مشرق زمین آیجاد کرده بودند
6 دیق ساده مسیح دچار انحرافات عجیب و غریبی لشده بووا:
7- وین داری Gol) شده بوحو:عشق به وجود حضرت مریم توجه به زنان:ز| آفزایش داده يود
(A SESS علم, تاسیس دانتگاه ریس با محوریت الهیات توجه دوبره به فلسنه و تمد يونانق وتأرسظوافلاطون از
طریق ترجمه آثار a8 افزایش
دوره های متماري گوتیک
1+ دوره آغازین (تمای تدریجی در معماری رومی وار) نیمه دوم قرن 12 میلادی":
2 دوره گوتیک ببگرفته . ارخ نیمه دومآسده ميلادي قرن 13 میلادی
دردوزه پسین که اواخرقرن بانزدهم میلادی
از نمنه های این دوزة کلیسای نوتردام در ایس سال 1163 می پاش
صفحه 5:
گوتیک فرانسوی دير سن دنی - weak
وویم آغازیی کبونیکف رایس :1
صفحه 6:
دیر سن ذنی * باریس
احنات ۱۱۴۰-۱۱۴۲ میلای
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
wl
EL,
دير
صفحه 10:
صفحه 11:
صفحه 12:
یکی دیگر از آثار معماری گوتیک آغازین . کلیسای لائون اینت که در سال
۰ میلادی حدود چهل سال بعد » یعنی در سال ۱۲۰۰ میلادی تکمیل
گردید . هر چند که اين کلینا بسیاری از ویژگیهای رومانسک را دارد.ولی
مت نامر دنا ان را با الم اقا میمازی #ویکت و مانند Kiser
قرس تیزه دار در :هم آمیخت محراب و جایگاه خوانندگان ۰ مدت زمانی پشش
از تکمیل کلیسا توشعه یافت و پلان کنونی آن نسنبتا دراز و باریک است و
انتهای شزقی آن راستگوشه و حال و هوایی آشکارا انکلیسی از جمله
ور ترس رت ووس
شده و شبکه بنديهاي آن است . که از یک واحد بزرگ در قسمت صحن بالا
: مربع کوچک در هر راهروی جانبی تشکیل شدهاست
صفحه 13:
صفحه 14:
احداث ۱۱۶۰-۱۲۰۵
كليشاى جامع
لائون
صفحه 15:
گوتیک :
ی سس آخداث ۱۱۶22۱۲۰۵
کلیتای جامع - “Oe
صفحه 16:
كليشاى جامع > لاون
احداث ۱۱۶۰-۱۲۰۵
صفحه 17:
کلیتتای جامع - لائون
احداث ۱۱۶۰-۱۲۰۵
صفحه 18:
گوتیک
دورد آغازیین گو
کلیسای جامع - لاتون
احداث ۱۱۶۰-۱۲۰۵
صفحه 19:
9
وتيكفترلنسه
صفحه 20:
صفحه 21:
كليساي نوتردام پاریس
معماری گوتیک یکی از سبکهارو ذورههای تاریخی معماری است..این سبک يك سبك
ده تیوه که بکمواره ور خلت کلیدا ود و بت ؟
آغاز پیدایش هیچ یک از شیوههای معماری,را به دقت شیوة گوتیک نمیتوان تعیین
کرد. هنر معماری گوتیک در میان سالهای 1۱۱۳۷ ۱۱۴۴ (میلادی) در جربان بازسازی
کلهنایسنت دنس فرانشه پابه عرصه وعود گذاشت و اواسط فزم. شانزدهم میلادي
در اروپا معمول بود. هنر گوتیک در میان دودوره رمانسک و زنسانس واقع شده ات و
تا قبل اژ دوره مدرن گوتیک به عنوان یک صفت منفی به کار می رفت فیلاربنته از آن به
عنوان هنر فلاکت زده یاد می کند. کلیسای نتردام پاریس از نمونه های برجسته ی
مار نکم به ار مس وت
الف) گوتیک آغازین : معماری گونیک ذر فژانسه آغاز گرذید"البته با دوباره نماختن
کلجیلی سي دنویازیمی »ان کلشادگی ار گور کفزیی) ونقد یمی تربي ریفاهای عصر
oN ACS af SEF apg MOSES دقن کلم آثا[ومانتقى 514 ندومن
دودسم (Saline Sea لیصا ۳ جوره انوا لیگ
صفحه 22:
گوتیک
موه دویمآغانین *وتیکف انس 3 کلیسنای نوتردام Gu sk
بو
1
صفحه 23:
کلیستا
ی نوتردام- پارستق
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
ردام را
کلیسنای توتردام- پاز
صفحه 27:
صفحه 28:
Ur
jww.visualphotos.com
333108800006610۴
صفحه 29:
کلیسای شارتر :
اا ال تست کید Glas
ميرسد که بخشن انتهاي شرقی با صحن اصلی کلیَا پرابر باشد و مهُمترین, چیزی که در
این کلیس به چشم میخورد .نوج سازماندهی قضاهاست " آخَرِينٌ طراحى مربعى ؛ که در
کلهیاهای گوتیک آفازی,به کاوز بستتمود اشدندمجایشان زاربه یکت شبکم لک بکمق
هار کوش دادنضته کهآدر آیگگاه تال آمتامکی گوتیک پیکترکگه مبیال. خواهت اد ودرا
مقابل هر بخشن چهار گوش صحن ( هر واحد) فقط یک مربع تنهاادیده میشود .این
روش بلوک بندی جدید رانتفییری در طراحی تاق همراه است . تاق بندی گوتیک
فته درامقایسه با اسلافخود . مجوطه تللبتا کوچکتری اثلفال میکره . حائل
پندیش آسانتر بود
. یخنلی چهار بخشی اسّت »بختی از نظرابصری هم تَاثیر قابل توجهی
ادأتيت جون تك تضور تم رفيا كد هر تک ارو گ هی یبور گگ زوم ح فا
جداگانهای باشند و همچنین دیگر اثری از روش ستون بندی درراین بناها دیده نمیشد
هر چند صجن اصلی دارای مفصل بندی قابل توجهی بود , و لیکن به صورتِ وسیح و
1 تفیگ اف
صفحه 30:
کگوتیکپشیشرفقه گوتیکف نت4 كليسائ جامع شارت ءشازتر
صفحه 31:
1
4
a
3
3
a
صفحه 32:
صفحه 33:
۲
1
۰
ig
Othe
tt Paanas
Fe ee ee و
+ بب + + بو 4
وه
1 ۱
+
oo
Syste
¥
PREV
جر رده
و
بط
اه
0
محر
:حم
كليسائ جامع شارت ءشازتر
صفحه 34:
کلیسای جامع شارتر .شازتر
صفحه 35:
کلیسای جامع شارتر . شازتر
صفحه 36:
صفحه 37:
کلیسای جامع شارت ءشازتر
صفحه 38:
کلیسای جامع شارترءشازتر
صفحه 39:
کلیسای جامع شارتر - شارتر
صفحه 40:
صفحه 41:
کلیسای جامع بورژ بورز
صفحه 42:
گوتیکسیشرفثه.. گوتبکف رانه5۰ کلیسای جامع بورژ_ بورژ
صفحه 43:
ey و و و و وه
»© +
ee
he
9
2
eee م مم مام توا وه
۳
Tee a
a
Gin sas
صفحه 44:
1
4
2
a
بورژ
صفحه 45:
کلیسای جامع بورژ بورز
صفحه 46:
صفحه 47:
ج ) معماری گوتیک پسین * دوره سوم يا آخر گوتیک را باید دوران اعتلا و
همچنین پایان این شکوه و:عظمت و طرافت دانست .در این زمان معماز
گوقیک تلاش و مص در جب اواك قوسهای امتقاطع داشت که قشار تاق
را بدون واسطه سر ستونها مستقیما به پایههای بنا منتقل کند.. پنجرههای
وسیعتری,جای پنجرههای وسیع پیشین را گرفتتد و شبکههای داخلی آن
به صورت"شیعلههای آتشٌور م ی آمدرو نواوهای متقاطخٌ "یه شکل ابرو دزرآن
یکی از نمونههای بارز کلیساهای این آدوزه کلیسای سن مالکو در شهرتروان
۰ پایتخت پرمانای است
صفحه 48:
گوتیکپت سین وتیکف انس .5
کلیسای ست مالكو روئن:
ساخت ۱۵۱۴-۱۴۳۴ این سبک به نام
گوتیک شعله سان نیز شهرت دارد
صفحه 49:
سبک بهنام گوتیک شعله شان
نیز شهرت دارد
ساخت ۱۵۱۴-۱۴۳۴
كليساى سن مالكو" روئن
«BUR Rewer covey
صفحه 50:
ا . کلیسای سن مالكو روتن' *
ساخت ۱۵۱۴-۱۴۳۴ این سبک به تام گوتیک شعله سان نيز
صفحه 51:
Cera رايا دن Bel iS yg SF
ساخت ۱۵۱۴-۱۴۳۴ این سبک به ام گوتیک شعلة سان نیز شهرت دازد
SPIRAL STAIRCASE TO ORGAN, CHURCH OF
62 ST. MACLOU, ROUEN, FRANCE, ¢.1519
Trefot Flamboyant
Mouchette 9
Courved dagger)
Poliated
BOE ied
BRR
DI < Xd
Rxi<
رن <1
Mpg
© crocker
Pointed arch
1 مي
Winding
1
ts
Rectangular
Ron ‘buttress Niche
۲3 بر
Sah Atached gable 5
| Gabled gable
سس
Square
ilar 95 9
۳
0
00
لمعي
۷
اليا
Dd
0
Base
i
۳9
\ Dageer
0
SI
Basket arch /
Round
‘arch
[Base decorated
with ovate
moldings
Soctel
motif
صفحه 52:
تیک غير فراذ کلیسای جامع لینکولن
ی 5 احذّات ١110-1531 ميلاذئ
گوتیک بریتانیا
.منارمخروطى شكل کلیسا ۱۶۰ متر بلندا دار
صفحه 53:
گوتیک غیو فزانسوی کلیسای جامع لینگوان
احذات(۱۱۸۵-۱۳۱ میلادی
کوتیک رانا
صفحه 54:
گوتیک غیو فرانسوی کلیسای جامع لینکولن
احذا(۱۱۸۵-۱۳۱ میلادی
Lincoun 6۸0۱۵
at
1
صفحه 55:
کلیسای جامع لینکولن
احدات (۱۱۸۵-۱۳۱ میلادی
صفحه 56:
صفحه 57:
جامع لینکولن
احذات(۱۱۸۵-۱۳۱ بیلادی
صفحه 58:
کلیسای جامع لینکولن
eres VAD AT Sheol
صفحه 59:
کلیسای جامع کلن
احداتٍ۱۳۴۸ سلاده ,۰۶ ۱۵۲
صفحه 60:
صفحه 61:
/ ر/ awe
۸ 7 نت a, oa
صفحه 62:
من
بو فراسوی.
احداث۱۲۴۸ میلادی:۰ 71۱۵۲
Ss
.. جامع كلن lal”
صفحه 63:
صفحه 64:
صفحه 65:
صفحه 66:
صفحه 67:
صفحه 68:
صفحه 69:
کلیسای جامع لزاني
احنات ۱۲۹۶ سلاده ۱۱۴۳۴
صفحه 70:
کلیسای جامع فلوزانس
00000
صفحه 71:
گوتیک غیو فرانسوی کلیسای جامع فلورانسی
احدات ۱۲۹۶ میلادی:۴ ۱۲۱۳۳
أبتاليا
صفحه 72:
گوتیک غیر فرانسوی کلیسای جامع فلوزانی
احذات ۱۲۹۶ میلادی:۴ ۱۲۱۴۳
أبتاليا
صفحه 73:
صفحه 74:
گوتیک غیر فرانسوی کلیسای جامع فلوزانی
احذات ۱۲۹۶ میلادی:۴ ۱۲۱۴۳
صفحه 75:
گوتیک غیو فرانسوی دير سينا يا كليشاى جامع سينا
صفحه 76:
صفحه 77:
دير سينا يا
ای جامع سینا
صفحه 78:
غير فراز دير سينا يا كليساق جامع سينا
كوتيك غير فرانسوى
ایتالیا
مر
صفحه 79:
صفحه 80:
دير سينا يا
ای جامع سینا
صفحه 81:
7 با
a زمان
کر گذر