صفحه 1:
صفحه 2:
۳9
| ۲
احمد بحیایی ایله ای (دکترای ارتباطات)
صفحه 3:
تبلیغات
اطلاع
رساني
روابط
صفحه 4:
صفحه 5:
*جوان هیجده ساله ساکن پاریس مشترکات بيشتري
با جوانان هیجده ساله ساکن نیویورك دارند تا والدین
خودشان. آنها محصولات يكساني را خريداري مي
کننده فیلم هاي يكساني زا تقاشا مي کننده فوسيقي
يكساني را گوش داده و نوشابه هاي يكساني را مي
نوشند.
"ویلیام ردي مدیرعامل کانال تلويزيوني ۲۷ اروپا
صفحه 6:
صفحه 7:
۵ 5 ۵ ۵
کته
NOKIA
BRITISH =
ARWANS
=a an
صفحه 8:
"بخش مهمي از رسائه ها تبلیغ است.
*بخش مهمي از مغازه ها تبلیغ است.
*بخش مهمي از ديوارهاي شهر تبلیغ است.
"بخش مهمي از اتوبوس هاي شهرها تبلیغ است.
*بخش مهمي از متروها تبلیغ است.
*بخش مهمي از مراکز و اماکن عمومي تبلیغ است.
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
انواع تبلیغات
تبلیغات تجاری
صفحه 12:
انواع تبلیغات
تا رنسانس
گفتاري
wales
از رنسانس
تا اختراع
تلویزیون
نوشتاري
اقتصادي
با گسترش
رسانههاي
سمعي و بصري
ديداري
صفحه 13:
تاريخ تبليغات اشکال تبلیغات
الف: قبل از علایم و نشان ها ادوات جنگی, کشاورزی و لوازم خانوادگی
اختراع جاب
جارچی (شفاهی) پیام حکومت + فروش کالا
ب: بعد از اختراع جابى کتاب + مطبوعات +
ole اطلاعیه ها
الکترونیکی مدرن (رادیو و | به اشکال مختلف از
تلویزیونی و ...)| سوی رسانه ها و دیگر
کانال های ارتباطی ارایه
ینود
فرامدرن(اینترنت) | سایت ها و وبلاگ ها
Bae
صفحه 14:
|
AP EV sim
1
سکاث یفن
.. مره نبوعزمهند سین ودستزنج کارگرانابراانی
صفحه 15:
صفحه 16:
انواع تبلیغات مدرن
متحرك ثابت)
* تبلیغات رسانه اي (تلويزيوني + (si inl
* تبلیغات نمايشگاهي
صفحه 17:
صفحه 18:
* الف : مخالفان (بدبینانه)
* بر اثر تبلیغات, شخص به مرور زمان,
تصویری جعلی و ساختگی از خود
دارد.
* براثر تبلیغات, افراد بر مبنای خرید
کالا ارزشیابی می شوند.
" هزینه تبلیغات کالا بیشتر از هزینه خود
کالا است.
صفحه 19:
ب: موافة
* ن ار كات توت
۱ وهای و سب
2 3 خر
رتبلیغات, ۱
ie کالاها درسطح oe.
۱ ۱ : ۱ ۱ وسیع ۰
2 7ه تولید انبوه توزیع
شود. els
صفحه 20:
بهرحال: ۱
تبلیغات بایستی خواب آورنباشد. بیدارکننده باشد.
تبلیغات دردنیای اطلاعات نبایستی سوء اطلاع باشد.
تبلیغات نبایستی به مصرف گرایی ومصرف زد كن
بیانجامد.
تبلیغات بایستی مخاطب محورباشد نه تولید محور.
تبلیغات بایستی اطلاعات وآموزش چگونگی مصرف
بدهد.
تبلیغات بایستی حق تصمیم گیری وانتخاب مخاطب را
رعایت کند.
تبلیغات بایستی مردم را به مصرف مطلوب ومنطقی
هدایت کند.
تسام با چاشنی اطلاع رسانی به تعامل با
صفحه 21:
* تبلیغات به اشاعه اطلاعات و تعالی فرهنگ عمومی
کمک می کند.
۰ تبلیغات باعث ۱ | د, سهم بازارء سرعت
دش سر oe eae ial می Soul
* تبلیغات حجم داد و ستد را افزايش داده و باعث
رونق بازار می شود.
تبلیغات باعث تنوع محصول و نوآوری می شود.
تبلیغات د کاسب کارانه را به برخورد علمی و
oe Bok Se بت
* تبلیغات هزینه های حمل و نقل و توزیع را کاهش
می دهد.
صفحه 22:
تبلیغات محدوده جفرافیایی بازار را گسترش می دهد.
تبلیغات تقاضای جدید خلق می کند.
تبلیغات رسانه ها را سازمان می دهد و تقویت می
کند.
تبلیغات باعث عادت در مشتری می شود.
تبلیغات در مصرف کننده اعتماد ایجاد می کند.
تبلیغات باعث شفاف شدن بازار می شود.
تبلیغات باعث ایجاد رقابت می شود.
تبليفات«مشتزى مرددرانبه مشترىمصمع haat مه
تبليغات مشوق بهبود مداوم كيفيت كالاست.
صفحه 23:
* تازكى و تفاوت 5
(تمايز و تفاوت)
car 3 و شانس و ٠
انگیزه (پاداش) .
59 تاکتیک استفاده از
نخبگان ۰
* فراوانی و کثرت
برجسته سازی (مبالغه
و بزرگنمایی)
کزان عا کید و تایه
تداعى (es bls),
تاکتیک بازگشتی
مجاورت (معنوی و
جغرافیایی)
ترس
تضاد
صفحه 24:
صفحه 25:
صفحه 26:
کدام تبلیغات اثربخش است؟
* خلاق باشد.
* ساده باشد (مسایل روزمره
مردم).
*به فرهنگ مردم توجه کند.
صفحه 27:
آخرین راهبردهای تبلیغاتی
* بهترین راه براي ارتباط با مخاطب, خنداندن
مخاطب است.
۰ نتنادت ختلی:نتناوة:
۴ ارجا به شخمن سوم"
* بازگشت به خاطره ها
توجه به تمامي موضوعات و ابزار پیش پا
افتاده.
صفحه 28:
عناصر آگهي هاي موفق تبلیغات بازرگاني سال 1997
ساده بنویسید فوق العاده ساده.
قواعد و خواص کالا و نه خود کالا را بفروشید.
* _ از اشخاص معروف استفاده کنید.
* _ از قابليتهاي رنگ استفاده کنید.
* استفاده از حیوانات و بچه ها استفاده کنید.
روشن و مشخص حرف بزنید.
صفحه 29:
ويژگيهاي كليدي عناصر تبليغاتي
(يحيايوليله لي 1387)
فزستنده اعتبار (تخصص)
(Gee) eile Gla pli
رسانه (کانال) رادیو, سینما, تلویزیون, مطبوعات و اینترنت
گيرنده سن + سواد + جنسیت + طبقه اقتصادي +
پایگاه اجتماعي
صفحه 30:
نوع رسانه قوت ها ضعف ها
روزنامه ها پوشش رده كوتاهي عمر
قابلیت انعطاف مطالعه شتایزده
اعتیار کیفیت متوسط یا ضعیف چاپ
هماهنگي میان صاحب رسانه و صاحب
wel
مجلات انتخابي بودن بازار انعطاف ناپذيري محل و زمان چاپ
عمر طولاني 1
كيفيت مناسب جاب محدودیت رخنه در بازار توزیع
تلویزیون پوشش انبوه كذرا بودن بيام
تاثیر استهلاك تجاري
تکرار عام بودن مخاطبان
اعتبار هزينه زياد
قابليت انعطاف
رادیو قابليت انتخاب مخاطب براكتدكي
سرعت فوق العاده گذرابودن شنوندگان
قابليت انعطاف عدم جذابيت كافي
تحرك
صفحه 31:
وسیله
ارتباطي
رادیو
تلویزیون
تابلوهاي
شهري
شکل پیام
کلام- موسيقي
تصویر- کلام
تصويري -
نوشتاری
تصویر- نوشتار
شنوايي
بصري
بصري
شرایط
بدون محدودیت
زمان و مکان
تمرکز و توجه را مي
طلبد
از محیط اطراف
خود تاثیر مي
پذیرد
تابلو ثابت
بیننده متحرك
پر اساس ذهنیت شنونده
است
جذب سریع نیست
شنونده فکر مي کند
موضوع سریع در ذهن
بیننده ثبت مي شود
پیام به سرعت تحمیل
نمي شود دریافت با
تعمق و تامل است
صفحه 32:
نمونه تبلیغات ۰ a
صفحه 33:
تبليغ مايع
سفيد كننده
لباس
ARIDEL
صفحه 34:
خودکار بیک)8۱
)تست )مس )يس )سس )سس
صفحه 35:
صفحه 36:
صفحه 37:
صفحه 38:
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
صفحه 43:
صفحه 44:
صفحه 45:
صفحه 46:
صفحه 47:
صفحه 48:
صفحه 49:
صفحه 50:
یر ۱۱
یازا واه ل ابيا رن
صفحه 51:
صفحه 52:
تست اس 1 7
= م ۱ ها
ااا ااام ا ا ااا a
و بو سس
eae a 99
صفحه 53:
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
تبلیغات مفهومی
در یکی از آرایشگاه های اسکاتلند اين آگهی جلب توجه می کند:
"غیبت باعث بلند شدن موها می شود."
پر سر در یک خانه قدیمی در انگلستان ای تابلو نصب شده است:
"مدزسه دخعرانه "شنت هارگرنت* کلاس های آمادگی بزای پسرآن1*
بر بالاى سر در يك كليسادر انكلستان تابلویی بدین مضمون نصب شده
auld gpl Vig’ Sas” تققدن .حقيقت رو الما زرا لديم
ساحج يكن او رستورات هاى سود اى اطلاعته كوجى :را مقت یچره
پستوران خود چساند است:
"داخل شوید.خستگی را از تن بيرون كنيد و ناهار را در کمال آرامش
صرف عابت زیرا دسشگاد تیزیو ما در کت تعمیر ات"
صفحه 58:
در کمپ سربا مریکایی در ویتنام که قسمتی
7 در كمب سربازان امريكا ميت روك بك ار اقا این
ار به چشم می خورد:
"اب مهمات .لطفا آهسته در بزنید."
یکی از گدایان هند اين تابلو را بر سینه خود نصب کرده
“أل بذيرققن Gla aS تقلبي. معذور اتستداةةة
در یکی از رستوران های قدیمی سوتیس اين آگهی به
wo
"دزدیدن هر گونم کارد و چنگال و نمکدان برای
توریست ها آزاد است.
در یکی از جاده هاى جنكلى ١ يكا كه محل رفت و آمد
کوزن ها آسمه این تابي وجود اند کچ
صفحه 59:
از حوصله شما بسیار سپاسگزارم
لس :