فصل نهم فناوری اطلاعات (تجارت الکترونیک)
اسلاید 1: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيميفصل 9: تجارت الكترونيكي – كسب و كار الكترونيكيدراين فصل در خصوص موارد زير مطالبي بيان مي شود:- تعريف تجارت الكترونيكي- دو بخش اصلي تجارت الكترونيكي- توضيح هفت مزيت تجارت الكترونيكي در مقايسه با تجارت سنتي- تجارت بنگاه به مشتري و معرفي 4 نوع از اين تجارت- توضيح زنجيره تأمين - تداركات الكترونيكي - اهداف تبادلات الكترونيكي
اسلاید 2: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - تعريف :تجارت الكترونيكي راه و روش جديد كسب و كار بصورت الكترونيكي و با استفاده از شبكه ها و اينترنت مي باشد. در اين روش فرآيند خريد و فروش يا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طريق شبكه هاي كامپيوتري و مخابراتي از جمله اينترنت صورت مي گيرد. به صورت ساده هر گونه خريد و فروش هر نوع كالا اعم از كالاي فيزيكي يا ديجيتالي بر روي شبكه هاي مخابراتي (اينترنت) را تجارت الكترونيكي گويند.در تجارت الكترونيكي محيط تبادل به دو محيط فيزيكي و الكترونيكي تقسيم مي شود و كالاها نيز به همين صورت فيزيكي و يا ديجيتالي مبادله مي شوند بعنوان مثال كالاي ديجيتال : خريد و فروش موزيك بر روي اينترنت و خريد و فروش كتاب بعنوان كالاي فيزيكي مي باشد.كسب و كار الكترونيكي : كسب و كار الكترونيكي تعريفي گسترده و عميق از تجارت الكترونيكي است . در كسب و كار الكترونيكي نه تنها خريد و فروش محصولات و خدمات بر روي شبكه انجام مي شود بلكه ارائه خدمات به مشتريان ، مشاركت شركاي كسب و كاري، آموزش الكترونيكي و مبادلات الكترونيكي درون سازماني را نيز شامل مي شود.
اسلاید 3: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - مزايا و نقاط قوت:دسترسي جغرافيائي با توجه به اينكه كالاها بر روي شبكه هاي مخابراتي تبادل مي شوند دوري و نزديكي نقطه ساخت يا توزيع و فروش كالا تأثيري در دسترسي نخواهد داشت.سرعت ابزار شبكه در تبادل كالا بين خريدار و فروشنده سرعت قابل قبولي را هم براي فروشنده و هم براي خريدار در پي خواهد داشت.بهره وري افراد در مقابل كار زياد بهره وري را به دست خواهند آورد . در تجارت الكترونيكي با صرف زمان كم اطلاعات زيادي به دست مي آيد بدين معني كه در تجارت الكترونيكي بهره وري زياد است.امكانات جديد در تجارت الكترونيكي علاوه بر ارائه كالا و خدمات بر روي شبكه هاي ارتباطي امكان افزودن تحويل سريع ، ارسال يادداشت هاي همراه كالا و... نيز وجود دارد.مزاياي رقابتي شركت هايي كه تجارت الكترونيكي را به صورت اصولي در سازمان خود پياده سازي نمايند از مزاياي رقابتي نسبت به شركت هاي سنتي خواهند داشت از جمله اين مزايا ارائه كالا و سرويس و خدمات به موقع و سريع و امكان مانور بر روي گونه هاي ديگر كالا مي باشد.
اسلاید 4: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - مدل ها :مدل بنگاه به بنگاه (B2B) : در صورتي كه تبادلات تجاري بين بنگاه ها صورت گيرد آن را تجارت بنگاه به بنگاه نامند. به عنوان مثال در صورتيكه شركتي معدني زغال سنگ را به شركت ذوب فلزات بر روي شبكه بفروشد تجارت B2B انجام گرفته است.مدل بنگاه به بنگاه (B2C) : در اين نوع تجارت الكترونيكي يك طرف سازمان و بنگاه و در طرف ديگر مشتريان (افراد) قرار دارند. مثلا شما از كتابفروشي آمازون بر روي اينترنت كتابي را خريداري مي كنيد آمازون بنگاه(B) و شما مشتري (C) مي باشيد.مدل بنگاه به بنگاه به مشتري (B2B2C) : در مدل بنگاه به بنگاه به مشتري شركت توليد كننده ، محصولات خود را به مشتريان يك شركت ديگر ارائه مي كند و در حقيقت بنگاه دوم نقش واسطه را دارد با اين تفاوت كه واسطه هيچ ارزش افزوده اي به محصول اضافه نكرده و فقط محصول را به مشتريان ارائه مي نمايد.مدل مشتري به مشتري (C2C) : دراين مدل خريداران و فروشندگان افراد مي باشند. فروش ماشين و لوازم منزل و خدمات شخصي در اينترنت و فروش دانش و مهارت مثال هايي از اين نوع مي باشند.مدل بنگاه به كارمند (B2E) : اين مدل نوعي از تجارت درون سازماني است به اين صورت كه سازمان محصولات خود شامل خدمات و اطلاعات را بهكارمندان خودمنتقل ميكند. مثال : آموزش الكترونيكي
اسلاید 5: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - مدل ها :مدل بنگاه به مشتري(B2C) و چرخه خريد در يك شركت كاملا اينترنتياطلاعات مالياتيسيستم حمل ونقلسيستم اعتباريارتباطات الكترونيكيتحويل كالاهاي خريداري شده جهت حمل به مقصدخريد
اسلاید 6: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - مدل ها :كالاها، اطلاعات و سرمايه جاري در يك زنجيره تأمينتوليد و ساختسيستم حمل ونقل و توزيعخرده فروشيخريدتأمين مواد اوليهمشتريجريان اطلاعاتجريان سرمايه
اسلاید 7: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - تعاريف:خرده فروشي آنلاين: خريدار در فضاي اينترنت از يك فروشگاه بازديد و كالاهاي نمايش داده شده را مورد بررسي قرار مي دهد.فروشگاه الكترونيكي : صفحه اي در اينترنت و سايت هاي مربوطه كه كالاها را به نمايش گذارده و مشتريان با مشاهده كالاها نسبت به خريد اقدام مي نمايد. بازار الكترونيكي: مجموعه اي از فروشگاه هاي الكترونيكي مجزا كه از طريق يك سايت (پورتال) معرفي مي شوند و مشتريان با مراجعه به سايت مربوطه مي توانند با كليك بر قسمت هاي مختلف از فروشگاه هاي مورد نظر بازديد نمايند. فروشگاه هاي Click and Mortar : فروشندگاني كه علاوه بر فروشگاه هاي فيزيكي در فضاي اينترنت فروشگاه هاي اينترنتي هم دارند click and mortar گويند.فروشگاه هاي Brick and Mortar : فروشگاه هاي فيزيكي كه صرف نظر از نوع و ساختار در محيط سنتي وجود دارند.پورتال: صفحه اي در فضاي اينترنت كه از طريق آن امكان دسترسي به سايت هاي ديگر كه متعلق به فروشگاه ها يا بازار هاي مختلف مي باشد ميسر است. نوعي از پورتال به دسته بندي مطالب پرداخته و براساس سليقه مشتريان آرايش مي دهد و براي اين منظور از اطلاعات منابع مختلف استفاده مي كند. به اين نوع پورتال تجمعي گويند. بعضي از پورتال ها (صفحات) اطلاعات خاص و تخصصي را براي كاربران بالقوه بازيابي و سازماندهي مي نمايند كه به آنها پورتال هاي اطلاعات و واسطه (infomediary) گويند.
اسلاید 8: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - تعاريف:مزايده : خريداران براي تعيين قيمت كالاي خاص دعوت شده و به جاي استفاده از قيمت هاي از پيش تعيين شده (كارشناسي) قيمت هاي پيشنهادي (بالاترين قيمت) به عنوان قيمت كالا اعلام مي شود كه به آن حراج مستقيم نيز مي گويند. روش ديگر مزايده معكوس نام دارد بدين صورت كه پيشنهاد دهندگان ليست كالاها و يا خدمات مورد نياز خود به همراه بالاترين قيمتي كه توان پرداختي آن را دارند براي فروشندگان ارسال نموده و فروشندگان بالقوه كه توان تأمين كالا و يا خدمات را دارند ليست ها را براي يكديگر ارسال و نهايتا ليست نهايي را براي خريداران ارسال مي نمايند در اين روش بهترين قيمت حاصل مي شود.مزايده هلندي : در بازارهای الکترونیکی، اپراتور بازار براي يك كالاي خاص قيمت بالايي را روي تابلو اعلانات اعلام كرده و خريداران را دعوت به خريد مي نمايد . در فواصل تعيين شده در بازار اين قيمت شكسته شده و به قدري كاسته مي شود كه خريداران بتوانند از عهده پرداخت آن برآيند.
اسلاید 9: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - سرویس های آنلاین:بانکداری الکترونیکی : برای تحقق تجارت الکترونیکی امور پرداختی مشتریان بایستی بدون وقفه و با سرعت انجام شده و فعالیت های بانکی بدون رفتن به دفتر بانک فیزیکی انجام گیرد به همین منظور بانکداری الکترونیکی که ایجاد شعبات مجازی بانک روی بستر اینترنت می باشد مورد تأکید است. در بانکداری الکترونیکی انجام فعالیت های زیر مورد انتظار می باشد.انجام امور مالی شخصی و پرداخت ها - انتقال خودکار از وام بانک و صورتحساب های سپرده رهنی - پرداخت به صورت خودکار از حساب های سپرده بهره - پرداخت صورتحساب به صورت آنلاین - ارائه صورتحساب الکترونیکی - ارائه صورتحساب های پرداخت و دریافت ارائه سرویس های مسافرتی- امکان سرمایه گذاری و خدمات اوراق بهادار (چک - الکترونیکی – سفته و برات) بصورت آنلاین- خدمات مسافرتی نظیر امکان دریافت و پرداخت در خارج از کشور توسط سیستم بانکداری الکترونیکیدر تصویر زیر نحوه انجام عملیات بانکداری الکترونیکی جهت صدور ویا پرداخت صورتحساب ها نمایش داده شده است.صورت ریز عملیات حساباستخراجارائه صورتحساب(به صورت اعلام در صفحه اینترنت و یا ارسال ایمیل)
اسلاید 10: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - آماده سازی سیستم:برای ایجاد تجارت الکترونیکی علاوه بر ایجاد زیرساخت مناسب (شبکه های ارتباطی ) بایستی عملیات زیر نیز انجام پذیرد:ایجاد کاتالوگ و مدیریت محتوا : مشخصات تمامی کالاهای قابل ارائه از طریق تجارت الکترونیکی بایستی با ایجاد کاتالوگ های الکترونیکی (نظیر فایل های PDF) از طریق شبکه اینترنت به اطلاع مشتریان برسد. انجام عملیات خرید و پرداخت : فروشندگان درتجارت الکترونیکی بایستی کلیه امکانات مربوط به خرید مشتریان در فضای اینترنت را فراهم نموده و سیستم های سبد خرید ، صورتحساب خرید را جهت آگاهی مشتریان از میزان خرید و اجناس انتخاب شده و در نهایت روش های پرداخت را نصب و آماده ارائه سرویس نمایند.- انجام عملیات تدارکاتی : در تجارت الکترونیکی فروشندگان با مشتریان به صورت مستقیم در ارتباط هستند به همین منظور فروشندگان بایستی عملیات زیر را بصورت مداوم انجام دهند.پردازش میزان خرید و پرداخت مشتری نگهداری سوابق خرید مشتریان و تهیه پروفایل از آنان به روز رسانی سوابق موجودی کالا- تهیه و تامین اقلام برای توزیع مجدد
اسلاید 11: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - آماده سازی سیستم:تبلیغات : یکی از عناصر کلیدی در تجارت الکترونیکی که نقش بسیار مهمی برای سازمان ها ایفاء می کند تبلیغات است به همین منظور تبلیغ کنندگان اینترنتی به سرعت در حال افزایش بوده و شرکت ها در تلاشند تا با تغییر استراتژی تبلیغاتی خود با دیگران رقابت کنند.بعضی اصطلاحات تبلیغات اینترنتیتعداد مشاهدات تبلیغات : تعداد دفعاتی که کاربران به یک وب سایت خاص مراجعه می کنند.دکمه : یک تبلیغات کوچک که کاربر را به وب سایت شرکت تبلیغ کننده وصل می نماید.صفحه : صفحه یک سند HTML است که شامل جملات متنی ، تصاویر ودیگر عناصر آنی مانند جاوا و فایل های صوتی و تصویری می شود.کلیک : با زدن هر بار کلید موس بر روی یک دکمه و یا بنر تبلیغاتی و ارجاع به سایت تبلیغ شده کلیک نام دارد. لازم به ذکر است هزینه هایی که شرکت تبلیغ دهنده بایستی بپردازد براساس هر 100 کلیک محاسبه می شود.نرخ استفاده : نرخ استفاده در واقع درصدی از کاربران است که به خرید می پردازند.نرخ کلیک : درصدی از کاربران که انتظار می رود در طول مدت زمانی معین بر روی بنر تبلیغاتی شرکت کلیک کنند.
اسلاید 12: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - آماده سازی سیستم:هیت : هر درخواست کاربر برای دریافت اطلاعات از وب سایت و یا درفایت فایل به صورت مستقیم و غیر مستقیم هیت نامیده می شود. تفاوت هیت با نرخ استفاده و تعداد مشاهدات است که ممکن است کاربر بدون آن که وارد وب سایت شود در یک موتور جستجو فایل مورد نظر را یافته و دانلود نمایدکه در این حالت کاربر به طور غیر مستقیم به وب سایت دسترسی داشته است. هیت ها عاملی برای سنجش میزان معروفیت وب سایت ها هستند.واحد مشاهده : تعداد دفعاتی که کاربر از وب سایت دیدن می کند بدون توجه به تعداد صفحاتی که در هر مشاهده بازدید می شود.چسبندگی : بعضی ویژگی های وب سایت منجر به تأثیر گذاری بر روی کاربر شده و میانگین زمان حضور او در وب سایت را افزایش می دهند. به این رخداد چسبندگی می گوئیم.
اسلاید 13: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - آماده سازی سیستم:انواع روش های تبلیغات در تجارت الکترونیکی:بنر : متداول ترین روش تبلیغاتی در اینترنت که عبارت از یک لینک تبلیغاتی به ابعاد 2/5 * 15/5 سانتیمتر که کاربر را به وب سایت تبلیغ شده لینک می کند.صفحه خودکار : یکی از آزاردهنده ترین تبلیغات اینترنتی صفحات خودکار هستند. این صفحات حاوی مطالب تبلیغاتی است که هنگام ورود و یا خروج به وب سایت باز شده و بطور خودکار بر روی صفحات قرار می گیرند.پست الکترونیکی : یکی از معروف ترین روش های تبلیغاتی ارسال اطلاعات ولیستی از اقلام تبلیغاتی به مشتریان از طریق پست الکترونیکی می باشد. این روش تبلیغاتی دارای هزینه کم و قابلیت دستیابی به حجم زیادی از کاربران می باشد.موتورهای جستجو (search engin) : موتورهای جستجو اغلب مکانی را در صفحه اول خود به شرکت ها یا افراد اجاره می دهند. زمان اجاره فضا بستگی به توافق دارد. از موتورهای جستجو مشهور می توان به google.com اشاره کرد.اتاق های گفتگو(chatroom) : از اتاق های گفتگو می توان برای رفع ابهام مشتریان در مورد محصولی خاص و نیز تبلیغات مؤثرتر استفاده نمود.از دیگر ابزارهای تبلیغات در فضای اینترنت می توان به رادیو تلویزیون های اینترنتی، روزنامه های اینترنتی، جوامع اینترنتی و گروه های خبری اشاره نمود.
اسلاید 14: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - مدیریت زنجیره تأمین:به جریان قطعات یدکی ، مواد خام، سرمایه و اطلاعات بین منابع یک شرکت و مشتریان آن شرکت را زنجیره تأمین گویند. و نظارت بر فعالیت تأمین کنندگان و خریداران کالا را مدیریت زنجیره تأمین می نامند. به منظور مدیریت زنجیره تأمین نرم افزارهایی به کار گرفته می شود که این نرم افزارها در موارد زیر به برنامه ریزان کمک می کنند:برنامه ریزی ظرفیت کار ، ماژول برنامه ریزی درخواست و تقاضا ، ماژول برنامه ریزی تولید ، ماژول برنامه ریزی توزیع ، ماژول برنامه ریزی تدارکات و ماژول برنامه ریزی حمل و نقلتأمین کنندهمواد خام و قطعاتتولید و ساختتوزیعخرده فروشمصرف کنندهتولید کنندهتوزیع کنندهخرده فروشمصرف کنندهکالاهای تولید شدهقطعاتبسته بندیحملذخیره سازیتحویل نهائیکالااطلاعاتزنجیره تأمین تجارت الکترونیکی از نوع بنگاه به بنگاهدر شکل زیر اجزاء زنجیره تأمین در تجارت بنگاه به بنگاه نمایش داده شده است. همان طور که مشاهده می شود تأمین کنندگان مواد خام را جهت تولید به کارخانه رسانده و پس از تولید، کالا جهت توزیع به بخش توزیع و سپس خرده فروشی و نهایتا مصرف کننده پایان بخش این زنجیره تأمین می باشد.
اسلاید 15: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - مدیریت زنجیره تأمین:راهبرد یکپارچه سازی زنجیره تامین : منظور از یکپارچه سازی زنجیره عرضه هماهنگی بین طرف های درگیر با ساخت یک محصول و یا ارائه سرویس به منظور تأمین نیازهای خریدار، فروشنده و مشتری می باشد.به همین منظور کلیه اطلاعات خام و یا پردازش شده محصولات در زمان و مکان فروش کالا بازیابی شده و به صورت دوره ای (هر روز) قرار داده می شود و هر دو طرف می توانند براساس این اطلاعات تحویلی آینده درخواست های کالا را برای جایگزینی پیش بینی نموده و روند کار را پیگیری و فرصت های جدید را برای موضوعات جدید دنبال نمایند. مزایای یکپارچه سازی زنجیره تأمین به شرح زیر می باشد:قیمت تمام شده کالا : به دلیل کاهش مخاطرات و هزینه های سربار تولید و همچنین پائین آمدن هزینه های بسته بندی و کارآئی مواد خام قیمت تمام شده کالا کاسته می شود.بازاریابی : به دلیل کاهش هزینه های مدیریت پیگیری روند کار و همچنین پائین بودن هزینه های معرفی کالا بازاریابی بهتر خواهد بود. خرید / فروش : به دلیل استفاده از خدمات فنآوری اطلاعات نیاز به منابع اداری شرکت ها کاهش می یابد.تدارکات : با استفاده هوشمندانه از انبارها و ماشین های حمل ونقل نیاز به این اقلام کاسته می شود.مدیریت : کاهش قابل ملاحظه مشکلات و بحران ها مدیریت بهتری را نوید می دهد.عملیات فروشگاهی : به دلیل سفارش خودکار و فروش بالاتر عملیات فروشگاهی خوبی انجام خواهد شد.به منظور بهره وری بیشتر بایستی برای حذف واسطه ها از سیستم زنجیره تأمین تلاش کرد به همین منظور بایستی خریدار (حلقه نهایی) را مستقیما با تولید کننده و یا تأمین کننده روبرو کرد.
اسلاید 16: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - مدیریت زنجیره تأمین:در شکل زیر وجود و یا حذف واسطه نمایش داده شده است. در اینجا توزیع کننده همان نقش واسطه در سیستم ها را بازی می کند که در شکل دوم و به لطف استفاده از فنآوری اطلاعات توزیع کننده حذف گردیده است
اسلاید 17: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - تدارکات الکترونیکی e-procurement :تدارکات الکترونیکی : تدارکات الکترونیکی معمولا در تجارت الکترونیکی از نوع بنگاه به بنگاه مورد استفاده قرار می گیرد و به دو دسته خرید فوری و منبع یابی استراتژیک تقسیم می شوند. در خرید فوری محصولات و خدمات مورد نیاز از طریق دسترسی به کاتالوگ های الکترونیکی و مقایسه آن ها خریدار می شود که به این روش مستقیم نیز گفته می شود.در روش منبع یابی استراتژیک یا روش غیر مستقیم با عقد قراردادهای بلندمدت جهت خرید کالاها و یا خدماتی که در دراز مدت عملیات سازمان را پشتیبانی می نماید اقدام می گردد.در تدارکات الکترونیکی اهداف زیر دنبال می شود:- کاهش هزینه های خرید- توانمند نمودن و افزایش بهره وری کارکنان- افزایش فرصت همکاری با تأمین کنندگان
اسلاید 18: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - مرکز مبادلات تجاری :که معمولا طرف سوم (واسطه) یا ایجاد کننده بازار این مراکز را ایجاد تا محتوی اطلاعات بازار را نمایش داده و ابزارهای الکترونیکی را به منظور هدایت مبادلات تجاری به کار گیرد.این مراکز همچنین به دو صورت مراکز مبادله عمودی جهت خدمت رسانی به بنگاه های یک صنعت خاص و مراکز مبادله افقی جهت سرویس به همه بنگاه ها در صنایع مختلف تشکیل می شود(شکل مقابل). البته تلاش بازیگران عرصه تجارت الکترونیکی بر این است که کنسرسیوم هایی را برای ایجاد یک محل مشترک برای تبادل کالا و خدمات تشکیل دهند تا تمامی صنوف بتوانند در این محل به تبادل کال و خدمات بپردازند.البته مراکز مبادله خصوصی هم وجود دارند که توسط یک شرکت خاص (مانند شرکتهای قطعات الکترونیکی) و با گروه خاصی از تأمین کنندگان و مشتریان ایجاد می شود.در روش بنگاه به بنگاه (B2B) خرید و فروش در سایت های تجاری بر روی اینترنت صورت می گیردکه در این سایت ها خریداران و فروشندگان می توانند به خرید ، فروش کالا و خدمات و یا تبادل اطلاعات بپردازند. به این گونه سایت ها بر روی اینترنت مرکز مبادلات الکترونیکی گویندکه به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم بندی می شودساختارهای عمودی و افقی در بازارهای الکترونیکیکالاهای الکترونیککالاهای پزشکیکالاهای شیمیائیبازارهای افقیبازارهای عمودیتجهیزات دفتری ، تعمیر و نگهداری و عملیاتتجهیزات سرمایه ای تدارکات ، حمل و نقل
اسلاید 19: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - مرکز مبادلات تجاری :سیر تکاملی تدارکات الکترونیکی و مبادلات بنگاه به بنگاهفروشندهفروشندهخریدارخریدارخریدارفروشندهفروشندهفروشندهخریدارخریدارخریدارفروشندهکنسرسیومخریدارخریدارفروشندهفروشندهبنگاه تجاری شخصیراهکارهای تدارکات الکترونیکیخرید از طریق کاتالوگ های الکترونیکی و در فضای اینترنتمراکز مبادله ای که به صورت خصوصی و برای امور خاص در اینترنت ایجاد می شودمرکز مبادله مستقلمرکز مبادله کنسرسیومکنسرسیومی که تلاش دارد که نیازهای صنوف مختلف را در فضای اینترنت برطرف و در مراکز مبادله تأسیسی خود ارائه نمایدمرکز مبادله خصوصیفقط بنگاه های صنعت خاص در این مرکز مبادله حضور پیدا نموده و به تجارت می پردازند
اسلاید 20: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) - ترجمه مهندس رضا فهيمي تجارت الكترونيكي - پرداخت الکترونیکی :یکی از موضوعات مهم در تجارت الکترونیکی پرداخت ها و امنیت آن ها می باشد سیستم های پرداخت امن در موفقیت تجارت الکترونیکی نقش حیاتی دارندروش های پرداخت :کارت های الکترونیکی : کارت های الکترونیکی در واقع ابزارهایی هستند که اطلاعات مورد استفاده در فرآیند پرداخت را در خود گنجانده اند که به انواع زیر تقسیم می شوند.کارت های اعتباری : خریداران با این کارت ها می توانند بیشتر از مبلغ کارت خود خرید کرده و طی پروسه خاص مابقی را به صورت اقساط به مؤسسه مالی می پردازند.کارت های شارژ : این کارت ها دارای زمان محدودی بین 30 تا 45 روز بوده و معمولا نیاز به حق اشتراک سالیانه دارند معمولا این کارت ها جهت ارائه خدمات از طرف سازمانی به کارکنان خود و یا اعضای یک باشگاه ارائه می گردد.کارت های بدهی : با این کارت ها امکان خرید فقط به اندازه مبلغ موجود در کارت وجود دارد مانند کارت های عابر بانکی که در کشور خودمان وجود دارد.کارت ها از نظر فیزیکی به دو نوع هوشمند و غیر هوشمند تقسیم می شوند:کارت های هوشمند علاوه بر مشخصات ظاهری کارت ها که دارای نوار مغناطیسی جهت ذخیره داده های مهم هستند دارای مدار حافظه و یا پردازنده هستند و اطلاعات درحافظه ذخیره می شود و قابلیت پردازش نیز دارد.کارت های هوشمند دارای انواع :تماسی : این کارت های هوشمند حتما بایستی درون دستگاه های خواننده قرار گیرد تا تماس بین حافظه با سیستم برقرار گردد و اطلاعات نوشته یا خوانده شود .مانند کارت سوختغیر تماسی : این کارت ها دارای آنتن فرستنده و گیرنده بوده و اطلاعات بدون تماس با دستگاه خواننده ارسال و دریافت می گردد.
اسلاید 21: فناوري اطلاعات (اصول ، شيوه و فرصت ها) ترجمه و تأليف : مهندس رضا فهيميپايان فصل نهم
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.