صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم 0 كسب وكارالكترونيك وتجارت الکترونیک استاد:جناب دکترنمامیان 9

صفحه 2:
ك »تجارت الكترونيك وظهوربنكاه ديجيتال درج ا ا ا 00 OTTO Be WE NEE STOR NOTE URINE UT TRE TEE ieee PER 0 rer ep nee 9 فن آوری اینترنت وبنگاه دیجیتالی: Ce es ees shee ees ene ‏موسسات بازرگانی راه اسان تروکم هزینه تری رابرای پیوندبافرادوموسسات دیگر پیشنهاد‎ ‏ببس«‎ ee ‏اطلاعاتی استفاده می کنند مجموعه ای جهانی وباکاربری آسان ازفناوری ها واستانداردهای‎ |۱۹ ey 0 Se ate ese ee Tea Rene IOL Ey ere y ECD TE Se ‏درارتباطند.وب سایت ها درتمام 60(ساعت شبانه روزدردسترس مشتریان ومصرف کنندگان‎ re SY ise ene eos eer te ears Serna SEC e ‏اكيرى كاهش دهند.‎

صفحه 3:
مدل هاى جديدكسب وكاروكزاره هاى ارزشى: ‎ESS > tener Ipee ens‏ ‎OEY STS ewe ee ew Pepe fe perme ep ee re eee‏ ا ا ‎ie wete oS tote Sit BY ey oe‏ ‎eet cea Set tL. aT iar a Peas Dole. Et Salt ola al‏ طورفيزيكى ازيك فروشكاه به فروشكاه ديكر بروند اينترنت اين رابطه راتغيير داده است هرزمان 00 001 ‎cere eo)‏ ا ل 00

صفحه 4:
رنت به شركتها كمك مى كند تاراههاى جديد مانندافزودن ارزش افزوده به محصولات وخدمات به ايجاد ای کسب کاراینترنتی عبارت ات فیزیکی به طورمستقیم به مصرف کننده ویاکسب وکارهای فردی (وبترین مجازی) ©.اطلاعات محصول:قيمت كذارى وموجود بودن أن براى افراديموسسات بازركاني فراهم مى كند.با تبليغات .ياازراه هدايت كردن خريداران وفروشندكان :سودسهام راافزايش مى دهد(كاركزاراطلاعات ) ؛.كاربران ازطريق بردازش أنلاين تراكنش فروش ,دريو وزمان صرفه جويى مى كنند(كاركزارمبادله) ).يك محيط ديجيتالى فراهم مى كند كه خريداروفروشنده مى توانند ازائجا بازديدكنندوجست جو.قيمت كذارى محصولات رائمايش دهند(بازارانلاين) ‎Meer icy‏ ۳0 7 0 101111111 ‎dent eee ed‏ 00 ‎Crete a wale Ses ae ene ee)‏ ‎EVE Sere Pree ary pete INE We ONE Cie wn OTS‏ 0( و

صفحه 5:
‎ee: |‏ یا وا ان ماسقا د 2 استفاده ازاینترنت برای تجارت الکترونیکی هستند روبه افزایش است. ‏طبقه بندى تجارت الكترونيك: ۳ ‎Lew E‏ ۳ ‏).تجارت الكترونيك موسسه بامصرف كننده( 82 )شامل خرده فروشى محصولات و +777 22# ‎10 ‏ل‎ RBC Red ‏موسسسه ها مانندارایه خدمات بانکها بایکدب ‎7 ‏ل ا‎ ECE S] 00 ‎ ‎

صفحه 6:
پرای شرکت ها مجاری جدیدی جهت برقراری ارتباط وتعامل فراهم می آورد,شرکت ها می ب برای تامین مستمر اطلاعات .خدمات وپشتیبانی استفاده کنند وتعامل مثبتی با مشتریان ایجادکنند: روابط بلندمدت وتکرارخریدها راتشویق کنند. فروش مستفیم ازطریق وب: 7 ۳ LoS ee eae Tea T 5 اینترنت درحال شتاب بخشیدن به واسطه زدانی وایجادفرصتها برای انواع جدید واسطه ها درصنایع

صفحه 7:
ها وعلایق نهابرای بازاریابی تک بهتک استفاده می کنند. لات مسن عي ‎eer lose eee et St tre SEs eee ale‏ ‎acer fis peech pemencl shen PDR anes 1)‏ 1111100[ | eee SS ete er eae en erences] | ge Mir cet Snes Cee cee need ‏علاقه ویژه هرکاربرنمایش داده شود «تجربه مشتری راارتقا بخشیدوارزش افزوده ایجادکنند.‎ با استفاده ازفن اوری شخصی سازی وب بازاریابها باهزینه های بسیار پانین به مزایای استفاده از فروشندگان 1111

صفحه 8:
سرویس مشتری: ‎pee ET ee DICED IES StS Tet ee Lone ey fee estar)‏ rns ae ae ee eey Ter pice Te okt ees MraTe Brr ty) eee et Peep eee ee Se eat Skee ee mee fee ie es ets ‏مشترى مبنى بروب هستند.‎ تجارت الکترونیکی موسسه باموسسه: امروزه حدود(0 در صدازتجارت الکترونیک موسسه باموسسه برمبنای سیستم اختصاصی تبادلداده های الکترونیکی (001ع)صورت می گیرد.تبادل تراکنش به طورخودکارازیک سیستم اطلاعات به سیستمی دیگر ازطریق یک شبکه انتقال داده می شوند(سفارش خرید».صورتحساب.بروشور هاء»خریدهاءتبادلات»پردازشها...)

صفحه 9:
و یک شبکه صنعتی خصوصی که بعنوان یک تبادل خصوصی هم شناخته می شود.یک بنگاه راباتامین که ‎Se SS Seedy‏ 7 [۳ ry ‏كه‎ from 1 1 1 1 1111000000 EE ‏بيشنهادى ازجندين فروشنده خريد كنند.‎

صفحه 10:
سيستم هلى يرداخث درتجارت الكترونيك: ت۳۳ .يول نقد ديجيتالى ©.كيف بول الكترونيكى 23210000 RTT eK ©.سيستم يرداخت ارزش اندوخته ا 0 .جك هاى الكترونيكى ©.سيستم يرداخت وارائه صورت حساب الكترونيكى

صفحه 11:
BENS Tee See eer ENE LIES ۱ 0 0/۷۱ 1 Tee ee estore ‏الکترونیکی درانترنت یا بایک خرده قروش پذیرندهپول نق مبادله كنفد.‎ ie ‏بولهاى ديجيتالى باحذف نيازخريداران به ورود مكرراطلاعات كارت اعتبارى ونشانى خوددرهربار‎ 0 111 (۳ ‏ا‎ ‎1 ۹ Pen een en eee bios icly رابا سيستم هاى برداخت ديجيتالى ترازانباشته »كاربران راقادرمى سازد تا ريزيرداخت هاوخريدهاى روى وب مقدار بدهی برروی کارت اعتباری خود. تلفن به صورت دوره انی پرداخت کنند. سیستم پرداخت ارزش اندوخته مشتریان راقادر می سازدتاپرداخت های آنلاین آنیبه بازرگا دیگررابراساس ارزش اندوخته دریک حساب آن وافراد

صفحه 12:
سیستم های پرداخت نظیربه نظیرجدیدمبنی بروب برای خدمت رسانی به کسانی راه افتاه که می ۹ 8 ور وت ا 1 Se TeS Te ES SPS aCe SE ee Oey ‏به‎ نظیر »حسابی راباپرداخت مشخص ایجادمی کند .دریافت کننده بابازدیدازوب سایت ودادن اطلاعات ‎fered‏ به حساب اوواريز مى شود. ‎ -‏ چک دیجیتالی به طور کارکردی حساب های چکی موجودراگسترش داده اندکه برای خریدهای آنلاین ‏مورداستفاده قرارمی گیرند کم هزینه ترازکارت اعتباری با امضای دیجیتالی رمزگذاری می شوند .

صفحه 13:
CNMI oO ‏زان وى :كتج يكاز هت نت یل شدن به فن آوری کسب‎ ‏وكار‎ ‏الكترونيك هستند.‎ لت ا ‎Pee‏ 00 ‏ا‎ reer ae sa) ‏درآن‎ اعضای یک سازمان می توانند به تبادل ایده ها بپردازند .به طورمشترک ازاطلاعات استفاده کنند وباهم ا ا ا ا 20

صفحه 14:
ا 1 اشمازييشترى ازفرايندهاى كسب وكارخودرا به صورت الكترونيكياداره كنند.مانند فعاليتهاى مالى و ال | 00 00 ‎co‏ ا ل ‏منابع انسانى: ‎esr eee sh eit ee Teese Sit Sees eS eon ‏وشایستگی ؛جابجانی و....‎ ‏يي ‎212110111111000 ior Fe ee ene eee eT Teg ‏ساخت وتولید:‎ ‎1 TTT ate mee CIC EST ier er ne ah) ‏که ینترانت این کارراآسان می کند.‎

صفحه 15:
ا ات كم 1 [1 1 11 er arerey ‏یت‎ كارومشتريان راتؤانامى سازد.فن أؤرى ايتترنت كمك مى كند تاجامعه مشاركتى عداده :ها وفرآيندهاتى . راكه يأف مازدردالقل اتش أقده 1 یک بنگاه که تجارت مشارکتی رابه کارمی گیردهمراه باتامین کنندگان ومشتریان خودبه سطوح جدیدی از کارایی درکاهش چرخه ا ا ونگهداشتن 000 Se

صفحه 16:
1 ,چالش ها وراه حل های مدیریتی: ۳ ات آرری اینترنت فرصتهای فوق العاده ای برای کسب کارهای مختلف .به منظوربهره ۳ از فن آوری دیجیتالی ایجادکرده است.ازقبیل خلق خدمات جدید «مجراهای جدید فروش وبازاریابی ؛کاهش ‎Oe era tte Dele be ote Slane ea‏ م ا ا ال 00 50057 ااا ااا ا | ‎eS Se ie ey‏ 1111 1 1 1 1 1 1 1 0711 ااي 0

صفحه 17:
وحتی مایونها دلاررادرساخت ونگهداری ازوب سایتها یی هدردهند که سودمند نستند. جالش هاى تغييرسازمانى: كسب وكارالكترونيك وتجارت الكترونيك اغلب به طراحى هاى سازمانى وفرايندهاى مديريتى جديدى براى بهره بردن ازمزیت فن آوری اینترنت نیازدارد. ‎ie D fer [one te ieee ed‏ 772 ‎CAEL Ry pee ety heres‏

صفحه 18:
۱ 1 م / ۱ 1 تجارت الکترونی نمی تواند رشدکندمگران که جوی ازاعتماددرمیانخریداران فر ‎eS.‏ 1 ene, er eS Lee eee rece LSS be Eee aie ecb eb TerS ‏درباره امنیت‎ Ce SET ‏ان‎ ee ne eee eres ree epee 0 000 ‏اينترنت به كونه اى طراحى شده بود كه استفاده ازآن براى هركس آزادباشد.‎ ‏ل‎ 072 ee Ees o> USEF YC\ Rav One P gC enceIng ‏وعلاقه هاى خاص‎ ‏خودرایرای ل ا ا‎ ‏إنه ن است‎ ازاین اطلاعات استفاده کنند.

صفحه 19:
رهنمودهای زاهگشا: ‎eS sre ST eae ELT Sens SY LCL TeS EE pens wee‏ مديران ۳ ا ا ‎eee went Se‏ ل ل 9 rope ste een مديران بايستى بادقت تغييرات سازمانى موردنياز براى انجام كارهاى خودراشناسايى كنند.سيس طرح مديريت تغییررابرای ارتباط باگروه های اثرگذاردرزنجیره خلق ارزش سازمان مانندتامین کنندگان ودیگر شرکای eee Spey eee ‏ی‎ md تجارت الكترونيك مستلزم أن است كه شركت ها أزادترودقيق ترباشند.بدين معنى كه شركتها نياز دارند براى 0 1 Sette SOs" Bootes pene ocean] eae ‏ا‎

صفحه 20:

. • • • بسم هللا الرحمن الرحیم • • • بنگاه دیجیتالی کسب وکارالکترونیک وتجارت الکترونیک • استاد:جناب دکترنمامیان • گردآورنده:غفارقنبری فر کسب و کارالکترونیک ،تجارت الکترونیک وظهوربنگاه دیجیتال درجائ که اطالعات بدون وقفه ازیک بخش سازمان به بخش دیگروازسازمان بسوی مشتریان، تامین کنندگان وشرکای بازرگانی خودجریان می یابدایجادیک زیرساخت فن آوری اطالعات ضروری است ،لذاشرکت به طور فزاینده ای نیازمندچنین زیرساختی می باشند تا کارآمدترو رقابت آمیزباقی بمانند. فن آوری اینترنت وبنگاه دیجیتالی: اینترنت به سرعت درحال تبدیل شدن به زیرساخت اصلی تجارت الکترونیک است زیرا به موسسات بازرگانی راه آسان تروکم هزینه تری رابرای پیوندباافرادوموسسات دیگر پیشنهاد می کنند اینترنت بدون توجه به اینکه سازمانها از چه سیستم رایانه ای یاسکوی فناوری اطالعاتی استفاده می کنند مجموعه ای جهانی وباکاربری آسان ازفناوری ها واستانداردهای فناوری برای همه سازمانها فراهم می کنند. شرکای تجاری بطورمستقیم وبدون واسطه ها ورویه های چندمرحله ای غیرکارا باهمدیگر درارتباطند.وب سایت ها درتمام 24ساعت شبانه روزدردسترس مشتریان ومصرف کنندگان هستند.فن آوری اطالعات به شرکتها کمک میکند تاهزینه های مبادله خودرا به طورچشم – گیری کاهش دهند. مدل های جدیدکسب وکاروگزاره های ارزشی: درگذشته دریافت اطالعات درباره محصوالت وخدمات ارتباط تنگاتنگی بازنجیره ارزش فیزیکی آن محصوالت وخدمات داشت ،اگریک مصرف کننده می خواست اطالعاتی درباره ویژگیهاو قیمت وموجود بودن یک یخچال یا یک خودرو بدست آورد مجبور بودازفروشگاه خورده فروشی که آن محصول می فروخت بازدید کند ،هزینه خرید مقایسه ای بسیار باالبود،زیرامردم مجبوربودندکه به طورفیزیکی ازیک فروشگاه به فروشگاه دیگر بروند اینترنت این رابطه راتغییر داده است هرزمان که مصرف کننده ارتباط الکترونیکی برقرارکرد اطالعات مربوط به محصوالت وخدمات مستقیما وفورا خودبه خود به سوی اوجریان می یابد. مدل های کسب وکار اینترنتی : اینترنت به شرکتها کمک می کند تاراههای جدید مانندافزودن ارزش افزوده به محصوالت وخدمات به ایجاد وجذب سود بپردازند. برخی ازمدلهای کسب کاراینترنتی عبارتنداز: . 1فروش محصوالت فیزیکی به طورمستقیم به مصرف کننده ویا کسب وکارهای فردی (ویترین مجازی) .2اطالعات محصول،قیمت گذاری وموجود بودن آن برای افرادوموسسات بازرگانی فراهم می کند.با تبلیغات یاازراه هدایت کردن خریداران وفروشندگان ،سودسهام راافزایش می دهد(کارگزاراطالعات ) .3کاربران ازطریق پردازش آنالین تراکنش فروش .درپول وزمان صرفه جویی می کنند(کارگزارمبادله) .4یک محیط دیجیتالی فراهم می کند که خریداروفروشنده می توانند ازانجا بازدیدکنندوجست جو،قیمت گذاری محصوالت رانمایش دهند(بازارآنالین) .5ازطریق تهیه محتوای دیجیتالی مانند خبرهای دیجیتالی،موسیقی،تصویرها،یافیلم های ویدویویی برروی وب درامدایجادمی کنند(.تامین کننده محتوا) .6خدمات آنالین رابرای افرادوموسسات بازرگانی فراهم می کند(تامین کننده خدمات آنالین) .7محل مالقات آنالین رادجائی فراهم می کندکه مردم دارای عالقه های مشابه می توانند ارتباط برقرارکرده واطالعات سودمندی رابیابند(.جامعه مجازی) . 8نقطه اولیه ورودبه وب راهمراه بامحتوای تخصصی وخدمات دیگر تامین می کند(.درگاه) تجارت الکترونیک: اگرچه بیشترمبادالت تجاری هنوزازطریق مجاری مرسوم انجام می گیرد اما شمارمصرف کنندگان وموسسات بازرگانی که درحال استفاده ازاینترنت برای تجارت الکترونیکی هستند روبه افزایش است. طبقه بندی تجارت الکترونیک: برای طبقه بندی مبادالت الکترونیکی راه های زیادی وجود دارد.یکی از آن ها توجه به ماهیت کسانی است که درمبادالت تجارت الکترونیک مشارکت دارند. .1تجارت الکترونیک موسسه بامصرف کننده()B2Cشامل خرده فروشی محصوالت و خدمات به خریداران منفردمانند ارائه خدمات بانکها به مشتریان .2تجارت الکترونیک موسسه باموسسه()B2Bشامل فروش خدمات ومحصوالت بین موسسه ها مانندارایه خدمات بانکها بایکدیگر .3تجارت الکترونیک مصرف کننده بامصرف کنندگان به مصرف کنندگان کننده()C2Cشامل فروش مستقیم مصرف خرده فروشی مشتری محور: اینترنت برای شرکت ها مجاری جدیدی جهت برقراری ارتباط وتعامل فراهم می آورد.شرکت ها می توانند ازوب برای تامین مستمر اطالعات ،خدمات وپشتیبانی استفاده کنند وتعامل مثبتی با مشتریان ایجادکنند،تا روابط بلندمدت وتکرارخریدها راتشویق کنند. فروش مستقیم ازطریق وب: تولیدکنندگان می توانند محصوالت وخدمات خود رابه طورمستقیم به مشتریان بفروشند وواسطه هائی همچون توزیع کنندگان یافروشگاههای خرده فروشی راکناربگذارند. اینترنت درحال شتاب بخشیدن به واسطه زدائی وایجادفرصتها برای انواع جدید واسطه ها درصنایع دیگر است . بازاریابی تعاملی وشخصی سازی: بازاریاب ها از ویژگگی های تعاملی صفحات وب برای جلب توجه مصرف کنندگان باکسب اطالعات مفصل درباره ذائقه ها وعالیق آنهابرای بازاریابی تک بهتک استفاده می کنند. وب سایت هامنبع عظیمی ازاطالعات مفصل درباره رفتار،اولویت ها ،نیازها والگوهای خریدمصرف کنندگان هستند وشرکتها می توانند ازآن برای ارائه تبلیغات ،محصوالت ،خدمات وقیمت گذاری مناسب استفاده کنند. ارتباطات وارائه محصول رامی توان به دقت باتک تک مشتریان سازگارکرد،بنگاهها می توانندوب سایت های شخصی سازی شده منحصربه فردی ایجادکنندکه محتوا یاآگهی های تبلیغاتی رابرای محصوالت وخدمات مورد عالقه ویژه هرکاربرنمایش داده شود ،تجربه مشتری راارتقا بخشیدوارزش افزوده ایجادکنند، با استفاده ازفن اوری شخصی سازی وب ،بازاریابها باهزینه های بسیار پائین به مزایای استفاده از فروشندگان منفرد دست می یابند. سلف سرویس مشتری: وب ودیگر فن آوریهای شبکه درحال مطرح کردن رویکردهای تازه ای ازارایه خدمات به مشتری هستند شرکت های زیادی از وب سایت ها و پست الکترونیک برای پاسخ گویی به پرسش های مشتری یادادن اطالعات سودمند به آنها استفاده می کنند. شرکت ها درحال پی بردن به کاهش قابل توجه هزینه ها ازطریق برنامه های کاربردی سلف سرویس مشتری مبنی بروب هستند. تجارت الکترونیکی موسسه باموسسه: امروزه حدود 80درصدازتجارت الکترونیک موسسه باموسسه برمبنای سیستم اختصاصی تبادل داده های الکترونیکی () EDIصورت می گیرد.تبادل تراکنش به طورخودکارازیک سیستم اطالعات به سیستمی دیگر ازطریق یک شبکه انتقال داده می شوند(سفارش خرید،صورتحساب،بروشورها،خریدها،تبادالت،پردازشها)... شبکه صنعتی خصوصی: اکسترانت های موسسه باموسسه ای هستند که برهماهنگی مستمر فرایند کسب وکاربین شرکت ها ومدیریت زنجیره تامین تمرکزدارد. یک شبکه صنعتی خصوصی که بعنوان یک تبادل خصوصی هم شناخته می شود،یک بنگاه راباتامین کنندگان توزیع کنندگان ودیگرشرکای کلیدی کسب وکارخود برای کارآمدساختن مدیریت زنجیره تامین ودیگر فعالیت های همکاری پیوندمی دهد. بازارگاه شبکه ای: بازارگاه های آنالینی هستندکه درآنجا چندین خریدارمی توانند با استفاده ازیک سیستم درخواست قیمت پیشنهادی ازچندین فروشنده خرید کنند. سیستم های پرداخت درتجارت الکترونیک: .1کارت اعتباری .2پول نقد دیجیتالی .3کیف پول الکترونیکی .4سیستم پرداخت دیجیتالی ترازانباشته .5سیستم پرداخت ارزش اندوخته .6سیستم پرداخت نظیربه نظیر .7چک های الکترونیکی .8سیستم پرداخت وارائه صورت حساب الکترونیکی کارت اعتباری کارتی که مبلغ خریدتوسط بانک صادرکننده تامین وپرداخت می شود. پول نقددیجیتالی پول ارائه شده به صورت الکترونیکی است که بیرون ازشبکه عادی پول(اسکناس ،سکه،چک،کارت اعتباری) جریان داردوبه کاربران نرم افزارمشتری داده می شودومی توانند پول رابا یک کاربر دیگر،پول الکترونیکی دراینترنت یا بایک خرده فروش پذیرنده پول نقد مبادله کنند. کیف پولهای دیجیتالی باحذف نیازخریداران به ورود مکرراطالعات کارت اعتباری ونشانی خوددرهربارخرید،پرداخت بهای خریدانجام شده در وبراکارآمدترمی سازد.یک کیف پول دیجیتالی به طور ایمنی اطالعات کارت اعتباری وشناسائی دارنده کارت راذخیره کرده وآن اطالعات رادرپیشخوان صندوق یک سایت تجاری الکترونیک ذخیره می کند. سیستم های پرداخت دیجیتالی ترازانباشته ،کاربران راقادرمی سازد تا ریزپرداخت هاوخریدهای روی وبرابا انباشتن مقدار بدهی برروی کارت اعتباری خود یاقبض تلفن به صورت دوره ائی پرداخت کنند. سیستم پرداخت ارزش اندوخته مشتریان راقادر می سازدتا پرداخت های آنالین آنی به بازرگانان وافراددیگررابراساس ارزش اندوخته دریک حساب دیجیتالی انجام دهند. سیستم های پرداخت نظیربه نظیرجدیدمبنی بروب برای خدمت رسانی به کسانی راه افتاه که میخواهند پول رابرای فروشندگان یاافرادی بفرستندکه اماده پذیرش پرداخت های کارت اعتباری نیستند .طرفی که پول رامی فرستد ازکارت اعتباری خود استفاده کرده دریک وب سایت اختصاص یافته به پرداخت های نظیر به نظیر ،حسابی راباپرداخت مشخص ایجادمی کند .دریافت کننده بابازدیدازوب سایت ودادن اطالعات حساب به حساب اوواریز می شود. چک دیجیتالی :به طور کارکردی حساب های چکی موجودراگسترش داده اندکه برای خریدهایآنالین مورداستفاده قرارمی گیرند کم هزینه ترازکارت اعتباری با امضای دیجیتالی رمزگذاری می شوند . کسب وکارهای الکترونیک وبنگاه دیجیتالی: موسسات بازرگانی درحال یافتن برخی ازبزرگترین مزایای فن آوری اینترنت هستند.مزایای که هزینه های نمایندگی وهماهنگی راکاهش مدهند.اگرچه شرکتهاسالهاازشبکه های داخلی برای اداره کردن وهماهنگ کردن فرایندهای کسب وکارخوداستفاده کرده اند،اینترنت ها به سرعت درحال تبدیل شدن به فن آوری کسب وکار الکترونیک هستند. اینترانت ها ومشارکت گروهی: اینترانت ها مجموعه ای ازابزارهای غنی رابرای ایجاد محیط های همکاری به وجود می آورند که درآن اعضای یک سازمان می توانند به تبادل ایده ها بپردازند ،به طورمشترک ازاطالعات استفاده کنند وباهم روی پروژه ها وتکالیف مشترک ،بدون درنظر گرفتن محل فیزیکی آن ها ،کارکنند. . کاربردها ی اینترانت برای کسب وکارالکترونیک: اینترانت ها درهمه عرصه های کارکردی اصلی کسب وکاردرحال ظهورهستند وبه سازمانها اجازه می دهند که شماربیشتری ازفرایندهای کسب وکارخودرا به صورت الکترونیکیاداره کنند.مانند فعالیتهای مالی و حسابداری ،منابع انسانی،فروش وبازاریابی وساخت وتولید. مالی وحسابداری: اینترانت برای امورمالی وحسابداری بسیارارزشمند هستندزیرامی تواننددید یکپارچه ای ازاطالعات مالی و حسابداری رابه صورت آنالین درقالبی آسان برای استفاده فرآهم آورند. منابع انسانی: آگاه ساختن کارکنان ازمسائل شرکت ونیزفراهم آوردن اطالعات پرسنلی است ودوره های آموزشی ،آزمون ها وشایستگی ،جابجائی و.... فروش وبازاریابی: کارکنان فروش باکمک اینترانت آخرین اخبارقیمت گذاری،تبلیغات،تخفیف ها،رقباومشتریان رابدست می اورند ساخت وتولید: اطالعات ساخت اغلب به زمان بسیارحساس بوده وبازاریابی آن دشواراست زیرافایلها بایستی به روزباشند که اینترانت این کارراآسان می کند. . اینترنت وتجارت مشارکتی: تجارت مشارکتی یک مجموعه دیجیتالی است که تعامل های مشارکتی بین یک بنگاه تجارتی وشرکای کسب وکارومشتریان راتوانامی سازد.فن آوری اینترنت کمک می کند تاجامعه مشارکتی ،داده ها وفرآیندهائی راکه یک باردرداخل مالحظه شده بودند به اشتراک گذارد. یک بنگاه که تجارت مشارکتی رابه کارمی گیردهمراه باتامین کنندگان ومشتریان خودبه سطوح جدیدی از کارایی درکاهش چرخه های طراحی محصول ،حداقل کردن مازادموجودی کاال،پیش بینی تقاضا ونگهداشتن شرکا ومشتریان آگاه دست یابد. . فرصت ها،چالش ها وراه حل های مدیریتی: فرصت ها: اینترنت وفن آوری اینترنت فرصتهای فوق العاده ای برای کسب کارهای مختلف ،به منظوربهره برداری از فن آوری دیجیتالی ایجادکرده است.ازقبیل خلق خدمات جدید ،مجراهای جدید فروش وبازاریابی ،کاهش هزینه های زنجیره تامین ،افزایش کارایی تولیدومحکم کردن روابط بامشتریان چالش های مدیریتی: تواناسازی فرایند کسب وکار برای تجارت الکترونیک وکسب وکار الکترونیک دروب نیازمند تغییر راهکارهای سازمانی است. محیط قانونی هنوز برای تجارت الکترونیک استهکام نیافته وشرکت های که تجارت الکترونیک را دنبال می کنند باید درباره برقراری اعتماد،امنیت وامورخصوصی مشتریان گوش به زنگ باشند. . نتایج مدل کسب وکار اینترنتی: اینترنت مدل های کسب وکار رادر شماری ازصنایع کلیدی (رسانه ،خدمات مالی،سفر،خورده فروشی خودرو) تغییرداده اماهمه مدلهای کسب وکاراینترنتی موفق نبوده اند کسب وکاراینترنتی ازلحاظ هزینه ،الزاما کارامدتر یااثربخش ترازشیوه های کسب وکارسنتی نیست . کسب وکارهایی که راهبردآنالین آنهاورابطه ان باراهبردکل کسب وکارروشن نیست ممکن است هزارهاوحتی میلیونها دالررادرساخت ونگهداری ازوب سایتها یی هدردهند که سودمند نیستند. چالش های تغییرسازمانی: کسب وکارالکترونیک وتجارت الکترونیک اغلب به طراحی های سازمانی وفرایندهای مدیریتی جدیدی برای بهره بردن ازمزیت فن آوری اینترنت نیازدارد. شرکتها به جای سعی درجهت پیوستن به فن آوری جدید اقدامات کسب وکار موجود ممکن است به طراحی مجدد تمام فرایندهای کسب کارنیاز داشته باشند. . اعتماد،امنیت وامورخصوصی: تجارت الکترونی نمی تواند رشدکندمگراین که جوی ازاعتماددرمیان خریداران ،فروشندگان ودیگرشرکای درگیر درمبادله های آنالین وجود داشته باشد. چون روابط آنالین بیشترازروایط درتجارت فیزیکی عمومی هستند.مصرف کنندگان همچنین درباره امنیت شماره کارت اعتباری ودیگرداده های شخصی خود که ازروی اینترنت تامین می شوند نگران هستندزیرا اینترنت به گونه ای طراحی شده بود که استفاده ازآن برای هرکس آزادباشد. بازدیدکنندگان وب سایت آگاهانه اطالعات شخصی ،همچون نامها،نشانی سایت الکترونیک وعالقه های خاص خودرابرای دستیابی به سایت ها ارائه می دهند بدون انکه بدانند سازمان مالک وب سایت چگونه ممکن است ازاین اطالعات استفاده کنند. . رهنمودهای راهگشا: توانمندسازی دیجیتالی بنگاه تجاری با فن آوری اینترنت مستلزم توجه به این چالش ها وبرنامه ریزی مدیریتی دقیق است. مدیران نیازدارند که به طوردقیق درک کنند ،فن آوری اینترنت چگونه می تواند برای شرکتهای آنها ارزش فراهم کند -1مدیریت کردن تغییرات فرایند کسب وکار مدیران بایستی بادقت تغییرات سازمانی موردنیاز برای انجام کارهای خودراشناسایی کنند.سپس طرح مدیریت تغییررابرای ارتباط باگروه های اثرگذاردرزنجیره خلق ارزش سازمان مانندتامین کنندگان ودیگر شرکای کسب وکارپیشنهاد دهند -2تامین امنیت وحریم خصوصی تجارت الکترونیک مستلزم آن است که شرکت ها آزادترودقیق ترباشند.بدین معنی که شرکتها نیاز دارند برای روبروشدن باطرف های بیرونی مانندمشتریان ،تامین کنندگان وشرکای تجاری آزادباشند. این سیستم همچنین باید دربرابر هکرها ودیگرمتجاوزان به حریم خصوصی وبرای محافظت از اطالعات مشتریان دقیق ترباشند. . •. • پایان

62,000 تومان