کسب و کارعلوم مهندسیمدیریت و رهبریمهندسی صنایع و مواد

تجزيه و تحليل سيستم ها (جلسه اول)

صفحه 1:
5 0 http://www.Beiki.info

صفحه 2:
boy 7 مباني و مفاهیم سیستمها 7 قوانین تفکر سيستمي و حلقه هاي علي و معلولي 7 حالات و ويژگي هاي سیستم 7 نحوه ترسیم روابط علي و معلولي و آموزش ۷6۳51۳ 7 مثالهايي از مدل سازي ۲ مباني تجزبه و تحلیل سیستمها ۲ مهارتهاي تجزیه و تحلیلگران سیستمها ۲ فنون کشف حقایق 8 ابزارهاي تجزیه و تحلیل و طراحي سیستمها ۲ ارائه گزارشهاي مرتبط با پروژه ها nw. Deiki.icPo e

صفحه 3:
aie ‏كتاب تجزيه و تحليل سيستمها و روشهاظریه ها روش ها و کاربدها؛ احمد علي بزدان‎ © 0 تجزیه و تحلیل و طراحي سیستم هاء شمس السادات زاهدي, دانشگاه علامه طباطبايي © تجزيه و تحليل و طراحى سيستمء على رضاييان» على اصغر يورعزت. سازمان مطالعه و تدوين کتب علوم انساني دانشكاهها (سمت) (07 اسفند. 1385) 0 مقدمه اي بر تفکر سيستمي, قاسم مختاري ‎٩‏ جزوات درس تحلیل سیستمها در دانشگاه صنعتي شریف شهرام شادرخ نحوه ارزيابي: میان ترم4 نمره پایان ترم: 8 نمره پروژه :8 نمره مقاله در مجلات و سمينارهاي معتبر +2 نمره ۲" نكاتي که دانشجویان باید رعایت نمایند: ‎٩‏ حضور کامل و به موقع در کلاس درس شرکت در میاحث مطرح شده در کلاس ۱ طرح پرسش در زمان اتمام هر قسمت از درس و نه در بين آن خاموش نگه داشتن تلفن هاي همراه در کلاس درس ‎DebarPy 8‏ الها ‎ ‎6 ‎3 ‎3 ‎ ‎

صفحه 4:
يه رک که رک به طد اول تاریخچه نگرش سيستمي انواع سیستم ها مدیریت سیستم گرا و روش سيستماتيك ‎pole‏ سیستم محیط سیستم ورودي اخروجي اجزاء سیستم 0 بازخور و حلقه هاي آن ° 0 مرزهاي سیستم 3 ° هتسخ

صفحه 5:
i 7 تاریخچه نگرش سيستمي 9 كل كرابي اوليه 9 جزء كرابي ‎٩‏ نظریه سیستمها 9 هتسخ

صفحه 6:
طد اول 4 ۳ ۲ تاریخچه نگرش سيستمي ‎٩‏ کل گرايي اولیه ۶ تا رنسانس ادامه دارد * دوران فلاسفه و علامه ها * اعتقاد یه زنجیره علتهاست ولي بسیار سریع به خدا میرسد:زلزله. ستارگان 9 هتسخ

صفحه 7:
طد اول ۳ نا بخن اه ۱ تاريخجه نكرش سيستمي © جزء كرابي ۲ * از زمآن تمدن باستان وجود داشته و آن را به فلاسفه يونان نسبت مي دهند * رنه دكارت معتقد به آن است و مي كويد اصول زیر در برخورد با پدیده ها برقرار است: - تنها جيزي را بيذيرد كه برايش حقيقتي روشن باشد - هر مسئله اي را حتي الامكان به اجزاء و عناصر كوجكتر تجزيه كند - كار خود را با بررسي ساده ترين عنصر آغاز نمايد سيس بتدريج و با شيوه اي منظم . به مطالعه عناصر پیچیده تر پردازد تا سرانجام به ويژگي هاي پدیده اصلي پي ببرد يا دلایل رفتار خاص آن پدیده را دریابد . ؟ به آن تحلیل گویند و چنان فراگیر است که ما در مواجهه با مسائل کمتر راه ديگري را بر مي گزینیم(نمودار استخوان ماهي) * تجزیه تا زماني ادامه مي یابد که به 16۲۳600۴ برسیم اتم. سلول * در فاز سوم جهت درك کل از اجزا اعتقاد به رابطه علي و معلولي بدون توجه به محیط و لازم و كافي بودن علت براي معلول دارد * اشکال در عدم ارتباط رشته ها و دانشمندان آنها با یکدیگر(یدن انسان) * به اين نوع تفكر نفكر مكانيستي كويند * سوال در خصوص علوم انساني مانند روانشناسي ‎ls co az Element‏ باشد؟ 5 كبجاع سس الها

صفحه 8:
طد اول راس آشبي: هر مجموعه اي که به سیب پیوند اجزا و عوامل تشکیل دهنده اش به وجود آید از نظر حالت و رفتار از مجموعه اي که اجزاء آن با هم پیوند نداشته باشند بسیار بیچیده تر است. متل مولکول آب درك هیچنیز: اگر بخواهیم سیستم را تشریح کنیم باید از عبارت فرا رشته استفاده کنیم زیرا بالات از همه رشته هاست و مانتد چتري است که هدف آن نظم بخشیدن به مجموعه اي از اصول جامع و همگاني است * برتالتفي 1940: نظریه سيستمهاي عام ‎Global systems theory)‏ را منتشر کرد. تمام مسائل يك سري اصل و شابطه موجود است که تمام نظامهاي علمي را به صورت افقي قطع مي کند و رفتار عمومي سیستمها را کنترل مي نماید. * بیش از 100 نظام مختلف علمي در دنیاوجود دارد ولي طبیعت اینگونه طبقه بندي نکرده است. بر همین اساس علوم بین رشته اي شکل گرفته اند * مثال: در بسياري از رشته ها مفهوم ارتباط يك چیز با محیطش وجود دارد . مثل الکترون ۰ آتم مولکول ۰ سلول . كياه . حيوان ‎٠‏ انسان ‎٠‏ خانوده .قبیله ۰ شرکت. دانشگاه ۰ هر کدام از موارد فوق تحت تأثیر محیط خود هستند و با آن ارتباط دارند بر اساس این نظریه يك ارگانیسم صرفأمجموع عناصر جداگانه اي نبوده بلکه سيستمي است که داراي نظام و کلیت مي باشد که مرتبأدر حال تغییر و تبدیل است به اعتقاد وي ارگانیسم را gil ‏توان با شوه تفکر و روشهاي معمول در مکتب مکاليسمي شناخت و بایدطوزتفکر نويني را بر‎ ‏شناخت موجودات ارگانيك ابداع کرد‎ هتسخ

صفحه 9:
0 تداس اه امه طد اول تفکر مکانیستی بديده ميرد تقار رأ به اجزاء آن تجزيه كن 1 رفتار و ويركى هاى هر جزء را بطور جداكاته شناسايى 7 2 تعاریفی را که از شناخت اجزاء بدست آورده ای . با | 3 یکدیگر ترکیب كن نا تعرف كل را بدست آوری در تفکر مکانیستی را از رمونش جدا مى سازيم و تنها به | 1. تعويف عوامل و اجزاء آن مى بردازيم اهميت روابط متقابل اجزاء را بررسى مى كنيع هدف ما روشن ساختن جزئیات است هر بار تنها يك متفير را تغيير مى دهيم سیستم را مجزا و مستقل از زمان مى بيني انتيجه كار بررسى ما هرنامه ريوى جزء به جه فماليت | 6. ‎cule‏ جزئيات را مى شناسيم . هدفها كاملا رفتار كل مجموعه را بشتا رفتار بديده مورد نظر را در مقهوم نقش ايا 3 اركرد أن هر قالي سيستم بز كثر تعريف كن در تفکر سیستمی سیستم را درون محیطش پررسی می کنیم ‎J gah‏ روابط متقابل اجزاء را میبيتيم ‏هدف املی ما درک کل سیستم است ‏هر بار چند متفیر مختلف را با هم تغییر می ‎eS ‏سیستم را در زمان واقعی بررسی می نماییم ‏نتیجه کار ما بنامه ریزی مجموعه با در نظر كرفتن كل هدفهاست ‏هدقهاکاملا روشتند و شناعت دقیق جزئيات ‏امطو تيدنت: ‎hip how. Bek. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
طد اول تعریف ستيستم © كره زميني كما در آن زندكي مي كنيم ‏ قسمتي از نله مسي لست أدمي ‎So th lg‏ سياسي و اجتماعي” خاصي بوجود أورده است. هر روز با "سيستمهاي كوناكون حمل و نقل"روبرو هستيم. كاه ار ‎pies oC ei a ean oad ciphers et oe gates gue‏ سيستم مركزي اتصاب . سيستم حياتي واسرار أميزي آست در نظر اول همه إبن سيستمهابي كه برشمرديم ‎as ole Sasi Gee‏ پس چرا ما همه آنا راب نم تیستم"می خواتیم؟ بیش این اس كه همه نها از يك ‎bial‏ با يك يكر ‎ane coh Sop cakes‏ آنها دستگاههايي هستند که از قلعت های کوناگون تکیل شده اند اما همه اين قسمتهابه کدیگروابسته اند و با هم رویط متقال درند. با این همه مه ‎Jobs Jr Gag wage Ob gil gar ad Ug a gal J Je‏ الث د عقي ‎ped gens cabo & lf ghd 5 opp chard‏ اليل پیش ‎af‏ كلمد ‎Wy pect‏ تعريف کنیم. هت است که كي بر درباه مارد استممال آن سخن بغويم به هر جا که نظر اکن در دورادور خود سيستمهاي گونگوني را ميبينيم: سبستمهاي بسیاربزرگی چون " منظومه شمسي* - که از خود جون ذره كوجك و بي مقداري أز "سيستم كهكشان” است ‎٠‏ و خود كهكشان نيز يكي از سيستمهاي ‎LEO ss‏ يني است كه ديدن أنه أمكان بذير مي بأشد و سيستمهاي بسيار كوجكي ماد لسيستمهاي سلولى در لو پيازي و السسستمهاي أنمي* كر لمرو فيزيك از ينها كذشته ‏ يستمهاي دیگری نيز وجود دارند ماندد: "سيستمهاي مكانيكي ” مثل موتورها و مولدهاي برق . "سيستمهاي بيولوزيكي" مأنتد السان و حيوانات و نبانات .و "سيستمهاي اجتماعي” مأفتد كارخانه ها و أحزاب سياسي BS Re ale Si ‏اسمس ملكي ببستم‎ که وراه "که ‎fe‏ طبيمي" فستقل و خاعتي انت:تعاریف زد براي سیستم ارائه شده است که يكي از دلابل این توع ‏ دیدگاه و توعتميستمهاي مورد تطالمه توسط رل یف است . در اینجا . چند مورد از آنهارائه مي گردد: هتسخ

صفحه 11:
طد اول % ی روز 5 تعریف سیستم 0 سیستم . مجموعه اي از اجزاء است که در يك رابطه منظم با یکدیگر فعالیت مي کنند . 0 سیستم . مجموعه اي از اجزاء مرتبط است که در راستاي دستيابي به + مأموریت خاصي .نوع و نحوه ارتباط بین آنها بوجود آمده باشد .7 0 سیستم . مجموعه اي است از متغیرها که بوسیله يك ناظر انتخاب شده اند . این متغیرها ممکن است اجزاء يك ماشین پیچیده . يك ارگانیسم یا يك موسسه اجتماعي باشند . 0 طبق تعریف فوق که توسط اشبي در سال 1960 ارائه شده . سه موضوع اوت وجود دارد : ۱ ك واقعیت (شی مشاهده شده ) ۵[06/ دلشت «درك) از واقعیت ‎SysteM‏ ‏* يك بیان (نمایش) از برداشت صورت گرفته ‎Model‏ 0 سیستم , بخشی از جهان واقعی است که ما آنرا انتخاب و در ذهن خود به منظور رنظر كرفتن و بحث و بررسي تغییرات مختلفي که تحت شرایط leas ‏متفاوت همکن است‎ Oa Bea eG ol 5

صفحه 12:
طد اول ‎a: gl‏ ی تعریف سیستم 0 تعریف راسل ایکاف از سیستم : ‏سیستم مجمومه ای از هو پا چنف عنصر استه که سذاقوطا ویر وا خاش باشد : 5 ‎ ‎ ‎ ‎ ‏* هر عنصر سيستم بر رفتار و يا ويؤكيهاي كل سيستم , مؤثر است . به عنوان مثال رفتار اجزايي از بدن انسان مثل قلب و مغز و شش مي توانند عملکرد و ويژگيهاي بدن انسان رآ به عنوان يك كل تحت تاثير قرار دهند " ‏بين عناصر سيستم از نظر رفتاري و نوع تاثير بر كل سيستم ‎٠‏ وابستكي متقابل وجود دارد . يعني نحوه رفتار هر عنصر و نيز نحوه تاثير هر عنصر بر کل سیستم » بستگي به چگونگي رفتار حداقل ‎Lo pare ch‏ از سیستم دارد . به عنوان مثال در بدن انسان . نخوه رفتار چشم بستگي به نحوه رفتار مغفز دارد ‏* هر زیر مجموعه اي از عناصر تشکیل شود , بر رفتار كل سيستم مؤثر است و اين تاثیر بستگي به حداقل يك زیر مجموعه دیگر از سیستم دارد . به عبارت دیگر اجزاي يك سیستم چنان به هم مرتبط اند که هیچ زیر گروه مستقلي از آنها نمي توان تشکیل داد. ‎ ‏هتسخ ‎

صفحه 13:
فوق در مورد سیستم مي توان گرفت * هر سیستم» کل است که نمي توان آنرا به اجزاء مستقل تقسیم نمود . * هر چزه سیستم : ويژگيهايي دارد که اگر از نسیستم جدا شود : آنها را از دست مي نهد به عنواق/ مثال چشم به عنوان جزئي از سیستم بدن آنسان » اگر از بدن ‎Be‏ باشد ‎٠‏ نخواهد ديد . ‎ee‏ دارد كه در هيج يك از اجزاء ۰ بطور مستقل وجود ندارد . به ان مثال . آنسان به عتوان بك سيستم مي تواند يخوائد وابتويسد كه هيج يكاز ‏م | ‏* وقتي سیستم به اجزاء مستقلي تقسیم شود . برخي از ويژگيهاي ضروري خود را از ‏دست من دهد.: ‏۶ اگر اجزاء يك موجودیت با یکدیگر تعامل نداشته باشند . تشکیل يك مجموعه مي دهند نه يك سیستم . به عبارت دیگر ۰ مشخصه مهم يك تعامل و ارتباظ است و ويژگيهاي اصلی سیستم از تعامل لجزاء بدست مي آید نه از رفتار مستقل اجزاء . به عنولن مثال آگر قطعات يك خودرو را به صورت منفك در يك مكان كنار یکدیگر قرار دهیم . تشکیل خودرو نخواهند داد . ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏هتسخ ‎

صفحه 14:
طد اول ۲ انواع سیستم ها 9 سیستم هاي فيزيکي: متشکل از عناصر غیر ذهني که در ارتباط با یکدیگر به منظور نیل به هدفي فعالیت مي کنند سيستمهاي کامپيوتري *سيستمهاي | ارتباطي 9 هتسخ

صفحه 15:
طد اول av ‏انواع سیستم ها‎ 0 سیستم ایستا: سيستمي است که يك حالت بیشتر ندارد . هیچ رويدادي در آن رخ نمي دهد 9 سیستم ديناميلسيستمي است که حالت آن در طول زمان تغییر کند . در این سیستم رویداد وجود دارد . ديناميك یا استاتيك بودن يك سیستم تگی به ناظر و منظور دارد . به عنوان مثال يك سازه فلزي ممکن است از دید ما استاتيك و از دید يك مهندس سازه ؛ ديناميك باشد . 0 سیستم هومواستاتيك (5۷5۲6۲ ۲۱۵۳605]۵11) : يك سیستم استاتيك است که عناصر و محیط آن ديناميك باشند . اين نوع سیستمها در برابر تغييراتي كه در محيط آنها بوجود آيد و ني در يراير اختلال هایی که از درون بر أنها وارد آيد ء واكنش نشان داده و اين واكنش در برابر خنثي سازي تغيير است. به عنوان مثال يك ساختمان را در نظر بكيريد كه ذماي درون خود را در برابر تغيير دماي محيط ثابت نكه مي دارد . بدن انسان که سعي می کند دماي دروني خود را در ميزان مشخصي ثابت نكه دارد » از این دیدگاه يك سیستم هومواستاتيك است هتسخ

صفحه 16:
i م۳ : انواع سیستم ها 0 سیستم بسته: سیستمی است که محیط ندارد . به عبارت دیگر » سيستمي است که هیچ تعاملي با هیچ عنصر خارجي ندارد. "1 ‎١‏ ‏۵ سیستم باز: سيستمي است که با محیط اطراف خود در تعامل است. هتسخ

صفحه 17:
طد اول مدیریت سیستم گرا و روش سيستماتيك © بهبود سازمان در كرو نكاه همه جانبه و كلي و وابستگي متقابل واحدها یا ‎te‏ سيستم و آن هم به صورت انتزاعي و روشهایی که با اتکا به نظم و یکپارچگی و انسجام بتواند ‎Se‏ یافته را بزای حل مسایل سازمان تجویز که هتسخ

صفحه 18:
8 سلسله مراتب سیستمها هتسخ

صفحه 19:
بل اول sl: ۲ 0000 v ‏مدیریت سیستم گرا و روش سيستماتيك‎ ‏شبکه سيستمهاي مرتبط(تعادل در سازمان)‎ ٩ 0 سیستم چند بعدي متال راننده اتویوس

صفحه 20:
بل اول ع 5 عناصر سيستم بازخورد ‎eo‏ اناوت سس ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
طد اول 2 ۳ ‎pole‏ سیستم 0 محیط سیستم * محيط سيستم را عواملي تشکیل مي دهد که در خارج از سیستم قرار مي گیرند تشخیص ساده نیست چون مرز ظاهري نیست * طبق تعریف چرچمن . محیط . عوامل و اشيايي را شامل مي شود که در رابطه خود با سیستم موثر و غیر قابل تغیيرند. - آيا عامل مورد نظر سیستم را متاثر مي سازد یا خير؟ - آیااسیستم قادربه تقییر آن عامل اننت:؟ تعریف محیط بستگی به ناظر و منظور دارد: مثال:خانه - براي معمار سیستم است ۱ - براي مكانيك سيستم حرارتي يك سیستم است و خانه محیط آن 7 براي روانشناس نامربوط هستند ( جزئي از سیستم و محيط آن » فیستند .) وكام جات سس

صفحه 22:
‎ee‏ هتسخ ‏طد اول ‎: Vv ‏عناصر سیستم‎ ‏مرزهاي سیستم‎ ٩ ‏محیط را از سیستم متمایز و جدا مي سازد.‎ * ‏مشخص مي نماید چه چيزي جزء سیستم هست و چه چيزي جزء آن نیست‎ * ‏در سيستمهاي فيزيكي مرز عبارت است از يك خط فاصل طبيعي‎ * ‏پردازش مركزي يك رایانه‎ 7 ‏در سيستمهاي انترامي عمدتا موز توسط مشاهده گر تحمیل مي شود.‎ * ‏در سيستمهاي انتزاعى مرز از يك ناظر به ناظر دیگر متفاوت است مگر آنکه همه‎ * ‏بتوانند دز خابطه انتحاب أن توافق نمايند.‎ ‏رئیس يك گروه در سیستم توليدي‎ - ‏ورودياخروجي‎ 0 ‏بنحوي وارد سیستم مي شود و سبب تحرك سیستم مي گردد‎ ‏با تغییر و تبدیل از سیستم (به شکل کالایا خدمات )خارج مي شود‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 23:
طد اول * آنچه در درون سیستم وجود دارد اجزاي سیستم مي باشند * سیستم ممکن است از يك جزء ساده یا اجزاي متعدد تشکیل شده باشد. ؟ اگر جزئي از سیستم خود يك سیستم باشد به آن زیر سیستم مي گویند. * يك سیستم متشکل از زیر سیستمها ۳ هتسخ

صفحه 24:
طد اول ۱ ۲ Law | ‏عناصر سيستم‎ ‏بازخور و حلقه هاي آن‎ © ‏بازخور يا بس خورائد يكي از مكانيسمهابي است كه در اغلب سيستمها به كونه اي موجود‎ * - ترموستات > امواج رادار در موشك - موجودات زنده * مکانیسم بازخور معملا با مکانیسم کنترل همراه است - راننده اي که هدایت يك اتومبیل را برعهده دارد , اطلاعاتي را از طریق حواس خويش أز مسير دریافت و با آن اطلاعات ‏ اتومبیل را کنترل مي کند : اه ‎oe‏ هتسخ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
طد اول ۲ عناصر سیستم ۶ باخور و حلقه هاي آن ديكر از بازخور : بازخور . فرايند: على عبور كرده تا اينكه مجددا بر خودش بازخور وجود دا - بازخور مثبت : افزايش (كاهش) يك متغير . نهايتا موجب أن متغير مي شود بازخور منفي : افزایش (کاهش) در يك متفیر » نهايتا موجب كاهش (افزايش ) آن متفیر مي گردد . - مثال : يك تغيير در دماي اتاق در اثر حمله هواي سرد را در نظر بگیرید این کاهش ممکن است منجر به فعاليت هاي مختلفي شود . مثلا افراد حاضر در تاق لباس كرم بيوشند يا به اناق كرم تر بروند يا ترموستات ‎٠‏ بخاري را روشن نمايد . فعالیت بخاري ممکن است موجب وقوع خيلي چیزها شود . مثلا سطح سوخت مخزن بخاری پایین بیاید و موجب خرید سوخت در آینده شود . با موجب پوسيدگي و گسستگي کوره و تعمیر آن در آینده گردد . اما هیچ يك از ایتها تاثير بازخور روي دمي اتاق ندارند . فعلليت مهم كوره از ديد ما لابه عنوان تحليلكر دماي اتاق) تشعشع كرما در اتاق اسبت كه موجب افزايش دماى اناق مي گردد . يعني يك کاهش در دماي اتاق . نهایتاً موجب افزایش در دماي آتاق شد . است که طي آن يك سیگنال ثیر بگذارد . با توجه به نوع ازنجيره اي از روابط پر مجدد . ذو نوع ایش (کاهش) بیشتر ‎DebarPy 35‏ الها ‎

صفحه 26:
طد اول ” طبقه بندي سیستمها 6 طبقه بندي رفتاري: در این طبقه بندي از دو معیار هدف و روش رسیدن به هدق + استفاده مي گردد . ‎cal‏ اساس چهار نوع مشهور از سیستمها تعریف مي گردد : * سیستم حافظ حالت(5۷5۲6۲۳ ۲6-۳/8۱0]۵1019ه6) است که نه هدف و نه روش رسیدن به هدف را خودش انتخاب نمي کند بلکة از قبل در ساختار آن گنجانیده شده است . این سیستم فقط در بریر تغييرات عكس العمل نشان مي دهد - به عنوان مثال سيستم حرارقي بك ساختمان را در نظر كيريد كه بطور خودكار دماي ساختمان را در مقدار مشخصي نگه مي دارد . مثال ديكر قطب نماست كه همواره به جهت مشخصي اشاره دارد . سيستمهاي حافظ حالت قادر به بادگيري نیستند چون خودشان را انتخاب نمي کنند . به عبارت دیگر با تجربه بهبود نمي يابند - يك سیستم حافظ حالت بايد قادر باشد بين تغييرات حالتي كه در سيستم يا محيط رخ من دهد تشخيمن واتسيين قائل شود 1 1 5 كبجاع سس الها

صفحه 27:
طد اول کاس هه زتقاق 5 ۵ طبقه بنزی رفتازی: در این طبقه بندي از دو معیار هدف و روش رسیدن به هدف , استفاده مي كردد . بر اين اساس جهار نوع مشهور أز سي تعريف مي كردد : * سيستم هدفجو( !51/566 ‎(Goal-Seeking‏ ‏- سيستمي است كه هدف را خودش انتخاب نمي كند اما روش رسيدن به هدف را خود انتخاب مى نمايد . هدف این سیستم رسیدن به حالت مشخصی است و قادر به انتخاب رفتار از ینت ين نوع سیستمها اگر حافظه داشته باشند » مي توانند در طول ز ان كارايي خود را افزایش دهند . - به عنوان مثال سيستمهاي با راننده خودکار را در نظر بگیرید . - وجودي که بتواند رفتارهاي مختلف داشته باشد (راههاي مختلف را برگزیند ) . آما در محیط هاي گوناگون فقط يك نتيجه را حاصل نمايد , سيستمي هدفجو است * جو هتسخ

صفحه 28:
i کاس هه زتقاق . 0 طبقه بندی رفتاری: در این طبقه بندی از دو معیار هدف و روش رسیدن به هدف . استفاده مي گردد .بر اين اساس چهار نوع مشهور از سر تعریف مي گردد : ‎«Purposeful SysteM)aisise pine ©‏ 7 هم هدف و هم روش رسیدن به هدف را خودش انتخاب مي نماید. 7 انسانها مشهورترین مثال اين نوع سیستم هستند . يك موجود هدفمند ,هرگز تماما از بیرون تعیین نمي شود و حدافل بخشي از آن ناشي از انتخاب و تصمیم خود موجود است . - سیستم هدفمند حتي تحت شرایط ثابت محيطي نیز مي تواند هدفش را تغییر دهد * سیستم آرمانمند(5۷5]6۳ 21-56619ع0): - سیستمی است که به جاي هدف ‏ يك آرمان را دنبال می کند . 6ه هتسخ

صفحه 29:
طد اول وا بندي 2 0 طبقه بندي بولدینگ‌بولدینگ , سيستمها را به 9 سطح تقسيم می کند بنحویکه قوانین سطوح پایین تر در سطوح بالاتر نیز صادق است . ولي سطوح بالاتر , هريك داراي خصوصیات خاصي است که آنرا از سطوح قبلي متمایز مي کند : * ساخت(51۳۱(>11۲6)قوانین استاتيك , توجیه کننده رفتار این سطح است . مثال آن صندلي است . *سيستمهاي متحرك یا بطور كلي حرکت(۷101[010): قوانین ديناميك , توجیه کننده خصوصیات اصلي این سطح است.. حرکات و تغییرات این سیستمها از پیش شناخته شده و معلوم آست . نتیکس(5 06۲۲۱6 6۷): سیستمهایی هستند که توسط م بازخور کنترل مي شوند . ترموستات ساده ترین وکامپیوتر جالبترین پدیده این سطح است . فهم سايبرنتيك , قدم اول در بررسي رفتار سیستم هاي سطح بالاتر است هه ۱

صفحه 30:
طد اول ۲ طبقه بندي سیستمها 0 طبقه بندي بولدینگ: * تك یاخته يا سلول(611)): پدیده * گیاهار است . * حيوانات: در اين سطح , گیرنده هاي اطلاعاتي براي تشخیص علامات بوجود مي آید حیوانات کوش ‎aint‏ حفظ و بقاي خویش هستند * انسان: شاید انسان تنها موجودي است که مي داند که مي میرد .گیرنده هاي اطلاعاتي در این سطح به تکامل خود هي ‎EASA US SAS‏ و تحلیل علامات و اطلاعات و ربط آنها به یکدیگر , انسان تصويري از محیط براي خوو می سازد:و مداغله أن تصويز:بين محرك واعکنن ‎SEES LE‏ و پیش عکس آلعمل را مشکل مي سازد انسان قدرت اداره کردن اطلاعات نمادي را دارد زبان آنساني ويژگي هايي دارد که در هیچ موجود ديگري وجود ندارد . * نظام اجتماعي(5167۳ 59 ا6012): پیچیده ترين سطح سیستم هاي باز است واحد این سیستم ها انسان نیست بلکه نقشی است که به وي واگذار شده أننت هديريت را مهتدسي بنطح هشتم سیستم ها دانسته اند . * سيستفهاي ناشناخته حیات درلین سطح ظاهر مي شود کار گروهي بین سلولها , تقسیم کار و اجتماع سلولي مربوط به این سطح ‎oo‏ هتسخ ‎

صفحه 31:
0 طبقه بندي بر اساس هدفمندي سيستم و اجزاء: © سيستم هاي جبري: سيستم هابى كه نه خودشان به عنوان يك كل و نه اجزايشان از خود هدفي ندارند. سيستمهابي هستنذ كه رفتارشان جبري است . ماشينها نمونه كامل اين گونه سیستم ها هستند ‎٠‏ متلا تومبیل . بادبزن برقی و ساعت نمونه هایی از سیستم هاي جبري محسوب مي شوند. اگر چه سیستم هاي جبري از خود هدف و مقصودي ندارند امأ غالبا در خدمت اهداف يك و يا چند وجود خارج از خودشان مثلا سازندگان , کنترل كنندكان و يا استفاده ند كاتفاق سنك سيستم هاي جاندار: سيستم هاي جاندار از خود هدف دارند اما اجزاي آنها جنين نيستند آشناترین مثال براي این دسته از سیستم ها , حيوانات و از جمله انسآن هستند .امروزة حیات با مفهوم خودتجدیدشوندگي تعریف می شود که خود تجدید شوندگي عبارت است از نگاهداشت واحدها و کلیت در حالي که اجزاء پیوسته و یا به صورت ادواري از هم جدا شوند , بازسازي شوند , به وجود آیند و نابود شوند , تولید شوند و به مصرف رسند. ۴ سیستم هاي اجتماعي: سیستم هاي اجتماعي از قبیل شرکت ها , دانشگاهها و انجمن ها اهدافي براي خود دارند و دربردارنده اجزايي هستند که آنها نیز براي خود اهدافي را درا ‎Soe‏ ‏سیستم هاي زیست محيطي: این گونه سیستم ها بر خلاف سیستم هاي اجتماعي از خود هدفی ندارند , در عين حال به اهداف اجزاي خود از جمله ارگانیسم ها و سیستم هاي اجتماعي خدمت مي کنند هتسخ

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان