صفحه 1:
تتجزيه و تحليل و طراحى سيستهها
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
»- آشنایی با مفهوم سیستم «ترکیب و نحو عملکرد و طبقه بندی و خواص سیستمها
-O آشنایی با نظریه عمومی سیستمها
(- آشنایی با نگرش سیستمی
صفحه 5:
©- اجزاءسیستم را نام برده و هر یک را در دو سطر توضیح دهید
3- اجزاءمختلف سیستم در یک موسسه آموزشی را مشخص کنید
-P سیستم باز و بسته را مقایسه کنید
آنتروپی منفی و گونه های مختلف آن را شرح دهید و نحوه
عملکرد آنتروپی را در سیستم های باز و بسته شرح دهید
0- سیستم های اصلی و فرعی را با ذکر مثال توضیح دهید
صفحه 6:
سیستم مجموعه ای است که از اجزاءبه هم وابسته که وابستگی حاکم بر اجزای
خود کلیت جدید را احراز کرده و از نظم و سازمان خاصی پیروی می نماید و
در جهت تحقق هدف معینی که دلیل وجودی آن است فعالیت می کند
صفحه 7:
روابط متقابل بین اجزاء
وجود هدف
صفحه 8:
اجزاءچهار گانه سیستم
0 درونداد(]10000) : آنچه بنحوی وارد سیستم می شود و سبب تحرک سیستم می
شود
2 فرایند تبدیل(0۳0855) :جریان تغییر و تبدیل آنچه وارد سیستم می شود
9- برونداد(اداماداه) : آنچه از تغییر و تبدیل از سیستم (به شکل کالایا
خدمات )خارج می شود
بازخورد 0۵1 660]) : فرایندی دورانی که قسمتی از ستاده به عنوان
اطلاعات به درونداد پس خورانده می شود
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
سیستم های اصلی و فرعی
سیستم های اصلی : که در بر گیرنده مجموعه ای از سیستم ها فرعی می
باشد
سیستم های فرعی : که جزنی از یک سیستم بزرگتر بوده و جهت تحقق
هدفهای سيستم اصلى فعاليت مى کند
صفحه 12:
سیستم بسته : سیستمی ساده است که با محیط خود ارتباط برقرار نمی کند و در بر
خورد با محیط سازمان خود را از دست می دهد
سیستم باز : سیستمی است که با محیط خود در ارتباط است
صفحه 13:
در
عواملی وجود دارند كه بر خلاف جهت نظم سیستم عمل مى كنند و
مختل کننده انتظام سیستم هستند این عوامل را آنتروپی می نامند
صفحه 14:
0.- آلتروپی منفی : عملکرش خرف جهب آتروپی مت است و برای ایجاد تغیبرات تعدیلاتی در جهت اصلاح
انحرافات به منظور بقاء سیستم در محیط عمل می کند
صفحه 15:
0 کلیت و جامعیت وجودی ©- كرايش به فنا
©- سلسله مراتب 0 گرایش به تکامل
©- همبستكى بين اجزاء 00 كرايش به تعادل يا خود
- تناسب بین اجزاء نگهداری
0 گردش دایره وار
©- خاصيت تولید مثل
lhe <P
صفحه 16:
وجودی خود خواصی را ظاهر می سازد که در اجزاء تشکیل دهنده
اين كليت نتيجه ارتباط اجزاء با یکدیگر و نحوه
یافتن آنها نیز کلیت سیستم را بوجود می آورد
صفحه 17:
در سیستم ها : عملکر جو
نوعی سلسله مراتب از نظر سا
1 از نظر ساختار a
3 : اری ». =
هر سیستم عناصری وجود دارد که به نوبه خو 3 ae ae
۳ جود دارد که به نوبه خود عذا 3 ۳
که ساخت و عملکرد ساده تری دارند كيج عضت
صفحه 18:
ید digs بولدینگ
سطح اول : ایستا یا بافتها سطح هشتم : سیستم های اجتماعی
و چارچوب وجودی سطح نهم : سیستم های نمادین یا
سطح دوم :دینامیک ساده استعلایی
سطح سوم : سایبرنتیک
سطح چهارم : سطح ياخته يا سیستم های باز
سطح پنجم : نباتات پا ارگانیسم ها
سطح ششم : سطح حیوان
سطح هفتم : سطح انسان
صفحه 19:
هر جزءدر سيستم به نحوى با سایر اجزاءمرتبط است و به علت وجود این همبستگی
چنانچه در جزئی خللی وارد شود سایر اجزاءنيز از أن خلل متأثر مى شوند
صفحه 20:
بين اجزاءسيستم تناسب» ستخيت
بیم انب تناسب؛ سنخيت وكمال متقابل موجود است و وجود تناسب سبب
حفظ هویت و کلیت سیستم می شود
صفحه 21:
فرایند درونداد :تبدیل و برونداد جریانی مستمر و مداوم است . به اين معنی که با
صدور برونداد «سیستم بار دیگر آماده کسب نیرو و تجدید فعالیت گردیده و این
جریان به شکل گردشی دایره وار ادامه می یابد
صفحه 22:
ادامه می دهند و چنانچه در کار سیستم نقصی پدید آید دررفع آن
می کوشند و برای ادامه حیات تلاش مى کنند » در غير اين صورت از طریق
تولید مثل وجود خود را در دیگری ادامه می دهند
صفحه 23:
متفاوتى به هدف
های متفاوتی
تم می تواند از راهها ومسیرهای
بدین معنی است که سیستم می
انى بدي
واحدی پرسد
صفحه 24:
در درون سیستمها عواملی بوجود می آیند که سیستمها از جهت اصلی آن منحرف
می سازند و به سمت عدم تعادل سوق می دهند. اين عوامل را آنتروپی می
خوانند
صفحه 25:
از تکامل از پیچیدگی سا خت و تنوع خواص است و چنانچه ساختار سیستم
بيجيده تر شود و در اثر آن پیچیدگی ؛عملکردهای متنوعتری از سیستم به
ظهور رسد و خواص بیشتری ارانه شود سیستم متکامل تر شده است
تکامل سیستم ها به دو شکل تدریجی و یا جهشی و
ناگهانی انجام مى كيرد .
صفحه 26:
0- گرایش به تعادل یا خود نگهداری پوی
یانگر تلاش سیستم در حفظ
متغیرهای ضروری خود در محدودهای معین به منظور ادامه حیات سیستم می
باشد
این خصیصه که به هزموستاسیس معروف است
صفحه 27:
این نظریه توسط برتالانفی ارائه گردید و بر اساس اين نظریه یک
ارگانیسم صرفآمجموع عناصر جداگانه ای نبوده بلکه سیستمی است که دارای
نظام و کلیت می باشد که مرتبأدر حال تغییر و تبدیل است به اعتقاد وی
ارگانیزم را نمی توان با شیوه تفکر و روشهای معمول در مکتب مکانیسمی
شناخت و باید طرز تفکر نوینی را برای شناخت موجودات ارگانیک ابداع کرد
اين نظر برتالانفی به نظریه عمومی سیستم ها شهرت یافت ,
صفحه 28:
این نگرش چارچوبی منطقی و علمی ارائه می دهد که چند بعدی بوده و چارچوبی
برای در نظر گرفتن عوامل محیطی داخلی و خارجی سیستم به عنوان یک کل
متشکل ارانه می دهد ,و به پدیده های اطراف بصورت یک کل به هم پیوسته
می نگرد.,
صفحه 29:
فصل دوم :تجزیه و تحلیل سیستم چیست؟
و تحلیل کننده سیستم کیست ؟
صفحه 30:
)- شناخت تجزيه و تحليل سيستم
©- أشنايى با نحوه ارتباط مديريت با تجزيه و تحليل سيستم
©- شناخت نقش تحليل كنننده سيستم
صفحه 31:
)- تجزیه و تحلیل سیستم را تعریف ومنظور از «روش» و
«شيوه» را در اين باب بيان كنيد
©- نحوه ارتباط سيستم با روش و شيوه را با رسم شكل نشان
دهيد
©- مهمترين وظيفه مديران را در ارتباط با تجزيه وتحليل بيان
كنيد
<4- مهمترين وظايف واحد تجزيه و تحليل سيستم ها را بيان كنيد
©- مهمترين فوائد تجزيه وتحليل سيستم ها را شرح دهيد
0 وغیره
صفحه 32:
تجزيه تحليل سيستم ها عبارت است از شتاخت جنبه های مختلف سیستم و آگاهی از
چگونگی عملکرداجزای تشکیل دهنده آن و بررسی نحوه و میزان ارتباط ین
اجزای آن به منظور دستیابی به مبنایی جهت طرح و اجرای یک سیستم مناسب
تر
صفحه 33:
را مجموعه ای از روشها نیز تعریف کرده اند که به
وابسته بوده و با اجرای آنها قسمتی از هدف سازمانی محقق می شود
صفحه 34:
عبارت است از یک رشته عملیات و مراحلی که برای اجرای کل یا قسمتی از
یک سیستم انجام می گیرد . مانند روش استخدام در یک سیستم پرسنلی یا روش
انبارداری دریک سیستم تدارکاتی
صفحه 35:
و نحوه انجام دادن کار مثل استفاده از کارت
جیت حضور و غیاب کارکنان
صفحه 36:
صفحه 37:
تجزيه و تحليل سيستم ها در موارد زير به
©- أشنايى بيشتر با نحوه كارها
0 کمک
در پی بردن به کمبود ها و نقایص مشکلات
*4- با استفاده از روشهای علمی »راههاو شیوه های بهتری را انتخاب و به مرحله
صفحه 38:
ا ا لل
©- استقرار مناسبترين سيستم ها بروشها و شیوه ها ی انجام کار
0- بررسی تجزیه و تحلیل نحوه تقسیم کار
*- بررسی و تجزیه و تحلیل نحوه تخصیص جا و مکان
بررسی و کنترل فرمهای مورد نیاز سازمان
وغیره
صفحه 39:
© کمک به ساده کردن کارها و افزایس بهره وری ساره
9< اقدامی مناسب جهت کمک به مدیران در امر سیاست گذاری و تصمیم گیری
*4- با کمک تجزیه و تحلیل سیستم ها می توان ساختار سازمانی مناسب تر و روشهای اجرایی کارآمدتر بوجودآورد
کمک به دستیابی به اطلاعات دقیق و بهنگام از وضع موجود
6- وغیره
صفحه 40:
eee
معتقد و علاقمند به کار تجزیه و تحلیل باشد
2 دارای ذهنی پرسشگر باشد
0 متوجه نقش مهم کارکنان سازمان باشد
- اجزاءسیستمها را در ارتباط با یکدیگر ب
متحد در آورد
و آنها را به صورت هماهنگ و
ایستی با بررسی کافی و برخورد سیستمی علت و معلول ها را تشخیص و
برای حل مشکل اقدام کرد
OD وغیره
صفحه 41:
Fee NO Rene ee SS NOL Se)
دن کار < توفیق در ساده کردن کار
صفحه 42:
شنا
بررسی و تشخیص مشکلات پیگیری:جهت اجرا
انتخاب مهمترین مشکل ارزیابی مجدد روش نو
تعين علل مشکل جرح و تعدیل روش نو
بررسی راه حل های مشکل استقرار روش نو
ارزیابی هر یک از راه حل ها یا روشها
انتخاب روش مناسب
صفحه 43:
هدف کلی
ثم ها
eat
آشنایی با مراحل تجزیه و تحلیل سیستم
صفحه 44:
»- مراحل روش علمی را به ترتیب برشمارید
©- برخی از روشهای گرداوری اطلاعات را ذکر کنید
©- تفاوت بين مشاهد
مستقیم و غیر مستقیم را توضیح دهید
©- متد تركيبى را شرح دهيد
©- همبستكى خطى مستقيم و غير خطى را تشريح كنيد
و غيره
صفحه 45:
در تجزیه و تحلیل سیستمها توصیه می شود که آنالیست از روش پژوهش علمی
استفاده کند.
صفحه 46:
پژوهش علمی اصولاً کوشش نظام مندی برای پاسخ دادن به پرسشهاست و ساختار
صفحه 47:
)- توضيح و توجيه مشكل
©- ايجاد فرضيه هايى درباره مشكل و علل أن
©- انتخاب فرضيه اهم
- جمع آوری اطلاعات درباره فرضیه
-G طبقه بندی اطلاعات مکتسبه
0 تجزیه و تحلیل اطلاعات
صفحه 48:
مرحله اول : شناخت مشکل و تبیین آن
مشکل یا مشکلات مربوطه ممکن است از سوی مدیران؛
مقامات مسئول سازمانی و یا شخص آنالیست شناسایی گردد
مشکل مربوطه بایستی :
- به اندإزه كافى اهميت داشته باد كه وقت و هزينه را بتوان صرف
- براى تشخيص مهم بودن مشكل بايد ارتباط آن با هدف سازمان را
بررسى كرد .
- در شناخت مشکل باید دقت کرد علتها با معلولها اشتباه نشوند .
صفحه 49:
يس از شناخت مشکل بایستی درباره عواملی که سبب بروز مشکل شده اند حدث زد
و فرضیاتی را مطرح کرد و فرضیه اهم (مهمترین و محتمل ترین راه حل )را
برگزید.
صفحه 50:
در اين مرحله بایستی اطلاعاتی را پیرامون مشکل و راه حلهای آن کسب کرد .هر
چه صحت و دقت اطلاعات بیشتر باشد ءاحتمال شناخت واقعیت و د
راه حل مناسب برای مشکل بیشتر خواهد بود
صفحه 51:
©- کسب اطلاعات از اسناد و مدارک و بایگانی ها و آرشیوها
0 مراجعه به جداول و نمودارهای سازمانی
PF مشاهده
>- تهیه و تنظیم پرسشنامه
انجام مصاحبه
صفحه 52:
قبل از استفاده از روشهای دیگر محقق باید از کتابخانه استفاده نماید تا از اقدامات
تکراری جهت جمع آوری اطلاعات خود داری کند .
اطلاعات موجود در کتابخانه از طریق کتب » نشریات علمی و تخصصی » جراید
روز مره » ميكروفيلم ؛نوار و غيره
جمع آوری می گردند .
صفحه 53:
آنالیست با مراجعه به اسناد : مدارک و پرونده های موجود در
ها اطلاعات زیادی درباره موضوع مورد نظر کسب می :
صفحه 54:
جداول ها » فرمها و نمونه های موجود در سازمان منابعی برای اطلاعات
مورد نیاز هستند که تحلیل گر برای شناخت هر چه بیشتر از آنها استفاده می
صفحه 55:
منظور از مشاهده ثبت و ضبط دقیق کلیه چوانب بروز حادثه و نیز رفتارو گفتار
فرد یا افراد خاصی در حین وقوع حادثه است .مشاهده به دو طریق ذیل
صورت می
الف )مشاهده مستقيم
ب)مشاهده غیر مستقیم
صفحه 56:
در اين مشاهده أناليست شخصاً به مشاهده نحوه انجام کار می پردازد ومشاهده
شوندگان نیز از اینکه رفتار و کردارشان مورد مشاهده قرار گرفته است آگاهی
دارند .
صفحه 57:
در اين روش آنالیست بدون اينكه به افرادى كه کارشان تحت بررسی است اطلاع
دهد عملکرد آنها را مورد مشاهده قرار می دهد و اطلاعات مورد نیاز را جمع
آوری می نماید .
صفحه 58:
ملاحظاتی که بایستی در مشاهده رعایت کرد
الف) آنالیست بایستی از دخالت دادن نظرات شخصی در مشاهده بکاهد .
ب) آنالیست باید مشاهدات خود را بطور منظم ثبت و ضبط کند.
ج) برای جبران محدودیت حوزه دید توصیه می شود از چند آنالیست استفاده شود .
د) در صورت امکان از وسایلی همچون فیلم و ضبط صوت هم کمک گرفته می
شود.
صفحه 59:
پرسشنامه وسیله ای است که توسط آن تحلیل گر می تواند عقاید گروهی از
افراد را به شکل یکنواختی ثبت کند .
صفحه 60:
الف - پرسشنامه آزاد (چند پرسش که در آن محدودیتی برای پاسخ در نظر گرفته
نمی شود)
ب - پرسشنامه ثابت (در آن برای سوالات پاسخهای ثابت در نظر گرفته می شود )
صفحه 61:
الف- در مقدمه پرسشنامه آنالیست خود را معرفی و هدف آن راشرح دهد .
ب - تمهيدات كافى براى ياسخ دادن در نظر كرفته شود. (مثلأتمبر و پاکت و ...)
ج - چن دیب پرسشامه lye نی دهد ه تاد یقری پرسشامه تحیل
دد.
د- از طرح سوالات گنگ و کلی بپرهیزد..
ه - سوالات با درجه درک و فهم پاسخگو همخوانی داشته باشد .
صفحه 62:
مصاحبه عبارت است ا ننود مستقیم و رودررو با فردی که قرار است
درباره موضوع مورد نظر از وی اطلاعائی کسب کنند .
صفحه 63:
1 مصاحبه آزاد
مصاحبه ای که در آن یک هدف کلی برای مصاحبه تعیین ومصاحبه
مقيد لیست و در صورت لزوم سوالات
©- مصاحبه من
مصاحبه اى سازمان داده شده است و طبق برتامه معينى جلسه مصاحبه اداره مى
شود .
صفحه 64:
0 مصاحبه کنده بیستی از هر نوج پیش داوری و امال نظر شخصی در طول
احبه بپرهیزد.
.- مصاحبه کردن هنری است که مصاحبه گر بایستی ویژگیهای لازم آن را داشته
باشد .
2 مصاحبه گر سعی کند نقطه نظرات و نگرشهایش را در طی مصاحبه ابراز نکند
- چنانچه مطلبی خلاف میل مصاحبه گر گفته شد مخالفت خود را ابراز ندارد .
0 شرایط مصاحبه برای همه مصاحبه شوندگان یکسان باشد.
صفحه 65:
مرحله چهارم :طبقه بندی اطلاعات
در اين مرحله آنالیست داده های پراکنده را طبقه بندی نموده و به آنها نظم می بخشد
تا معنی دار شوند .اين اطلاعات به روشهای منطقی و عقلایی و با توجه به
ماهیت و نوع آنها طبقه بندی و کد گذاری می شوند
صفحه 66:
روشهای طبقه بندی اطلاعات
0 استفاده از جدول
2- استفاده از نمودار ها
صفحه 67:
جدول بندی یکی از روشهای طبقه بندی اطلاعات است که به آنالیست کمک می کند
تا وجوه تشابه و همبستگی اطلاعات را که به کمک طبقه بندی منطقی به
صورت ردیف ها و ستونهای افقی و عمودی در آمده است به چشم
صفحه 68:
تمودارها از وسایل ترسیمی بخشی به اطلاعات هستند و آنالیست با
استفاده از آنها می تواند اطلاعات را به صورئی تنظیم و منعکس کند که درک
أن براى بیننده و خواننده گزارش آسان تر شود و با صرف وقت کوتاهی از بيام
آن مطلع گردد .
صفحه 69:
0- مقايسه اطلاعات را آسان می کت
©- جون از علائم در آنها استفاده می شود از طولانی شدن کلام جلو گیری می کنند
©- با كمك أنها بهتر ميتوان روند تغييرات و تفاوت بين دو یا چند روند را مشاهده
كرد.
صفحه 70:
صفحه 71:
برای اندار۹ ۳
فروش
صفحه 72:
5 ۳
Ore
]
هه
انا
dese
ووه
ههه
eo
ل مه
دهم
صفحه 73:
صفحه 74:
صفحه 75:
این نمودار برای نشان دادن سلسله مراتب سازمان »قلمرو وظایف و مسئوا
ارتباط بین مشاغل و همچنین برای انعکاس چگونگی انجام کارها و نحوه
استقرار منابع سازمانی و تسهیلات فیزیکی بکار می رود.
صفحه 76:
7 در
اين مرحله سوالاتى از قبيل سوالات ديل درباره اطلاعات يرسيده مى شود:
|)- جه فعاليتى انجام مى شود ؟
2 چرا آن فعالیت انجام مى شود ؟
9 آن فعالیت را چه کسی انجام می دهد؟
“4- آن فعلیت چگونه انجام می شود ؟
آن فعالیت در کجا انجام می شود ؟
3- آن فعالیت در چه زمانی انجام می شود ؟
صفحه 77:
طرق اثبات منطقى در تجزيه و تحليل
اطلاعات
الف) قانون توافق مثبت
ب) قانون توافق منفى
ج) متد تركيبى با تغييرات ملازم
صفحه 78:
هرگاه در دو یا چند مورد یک عامل مشترك و. اشته باشد و بدنبال آن عامل
مشترک یک پدیدار مشترک نیز به چشم بخورد می توان گقت آن پدیدار معلول
عامل مشترک است .
صفحه 79:
هر كاه در
می توان گفت آن پدیدار معلول آن عامل است .
یا چند مورد فقدان عاملی »عدم وجود پدیداری را به دنبال داشته باشد
صفحه 80:
ج)متد ترکیبی با تفییرات ملازم
این روش ترکیبی از افق مثبت و منفی است در اين متد چنانچه به دو یا
چند مورد برخورد کنیم که در یک دسته از آنها فقط یک عامل مشترک به چشم
بخورد و هر جا که اين عامل مشترک دیده شود پدیدار خاصی نیز موجود باشد
و در دسته دیگر نبودن آن عامل مشترک نبودن همان پدیدار را باعث می شود
آنگاه می توان گفت آن عامل مشترک علت پدیدار مورد نظر است.
صفحه 81:
تعریف همبستگی : زمائى كه بين دو يا جند عامل رابطه به گونه ای موجود باشد که
در یک متغیر »متغیر دیگری را تغییر دهد بین آن دو مثغییر همبستگی
موجود می باشد .
صفحه 82:
همیستگی خطی و مستقیم
©- هميستكى خطى و معكوس
0- همیستگی غیر خطی و منحنی
صفحه 83:
همبستگی خطی و مستفیم وجود دارد رابطه اين همبستگی در شکل زیر
نشان داده شده است . ساعات کار
هگ
صفحه 84:
وقتی کاهش و افزایش در یک عامل (متغییر مستقل )سیب افزایش یا کاهش در
عامل دیگر گردد بین آن دو عامل همبستگی خطی و معکوس وجود دارد .
شكل ذيل
صفحه 85:
چنانچه کاهش یا افزایش یک عامل سبب کاهش یا افزایش عامل دیگر و پس از مدتی
سبب افزايش يا كاهش همان عامل شود بين آن دو عامل همبستكى غير خطى
موجود است . شكل ذيل
صفحه 86:
در اين مرحله آنالیست به تعبیر و تفسیر یافته های خویش پرداخته و چنانچه فرضیه
های اولیه او گردند او موفق به کشف علت شده است و اگر تأیید نشده
باشند بایستی بدنبال راه حلهای دیگری برای مشکل باشد.
صفحه 87:
دراین مرحله تحلیل گر با کمک قدرت خلاقیت و ابتکار خویش و به مدد شناختی که
تسبت به وضع موجود بدست آورده است پیشنهاداتی معقول و منطقی جهت رفع
مشکلات و نقانص ارائه می دهد.
صفحه 88:
نکاتی که در زمینه ارائه راه حل بايد
oF cole,
- همخوانی راه حل با برنامه های سازمان
اراه چند راه حل بجای یک راه حل
0. مطابقت با قوانين و مقررات
قابلیت اعمال
2 تناسب بین هزینه اجرا و منافع حاصل از اجرای طرح
. مسئولیت اجرا
صفحه 89:
اقداماتی که تا این مرحله انجام گرفته اند توسط تحلیل گر در یک گزارش منظم تدوین و در دسترس مدیران و
تكادات البويط قزار هي كيو
صفحه 90:
در اين
این مرحله آنالیست طی پیش بینی جهت اجر
2s برنامه ای پیش
مصوب و پیاده کردن طر. ای ج 0
رحهای جدد و ایجد ی ae
تغییر در نظام قد a
قدیم انجام دهد,
صفحه 91:
ge كاف كد ما
انجام يذيرد
0- آناليست طى برنامه اى از كادرهاى ستادى و اجرايى
نظر بخواهد و از آنها کمک بگیرد
آنلیست باینتی جلنات تزجیهی برای کلیه افراد که
ER ol Led Salis و ساير كاركنانى كه با
طرح در كير هستند تشكيل دهد
2- اجراى برنامه آموزشى در خصوص نقائص روش
موجود هزوم چ جدید ,آشنایی با طرح جدید و غیره
برای کلیه مسئولان اجرای طرح
- فراهم سازی ابزار و تسهیلات مورد نیاز
9 کسب حمایت از سوی مدیریت و سرپرستی کارکنان
صفحه 92:
دراین مرحله جهت کسب اطمینان از نتایج طرح .طرح در یک قلمرو محدود به
مرحله اجرا گذاشته می شود تا محدودیتهای حین عمل مشخص و جرح و
تعدیلهای لازم انجام پذیرد .
صفحه 93:
باشد و مدیران و مقامات مسئول
در عمل پیاده و استقرار می یابد
چنانچه نتایج حاصل از اجرای آزمایش طرح
ادامه اجرای آن را تصویب کنند طرح مربو:
صفحه 94:
الف) روشهای موازی یا همزمان
ب) روش تدریجی یا مرحله ای
ج) روش يكباره
د) روش آزمایشی
صفحه 95:
دراین روش نظام جاری و نظام جدید بطور همزمان اجرا می شوند و اين مرحله
ادامه می یابد تا نسبت به کار آیی و قابلیت اجرای روش جدید اطمینان حاصل
شود و سپس روش قدیم حذف گردد.
صفحه 96:
دراين روش طرح جديد به تدريج بياده مى شود و طرح جارى بتدريج كنار كذاشته
می شود . قسمتی از کار بر اساس نظام قدیم که در حال کنار گذاشتن
است انجام و بقیه کاز بز عهده نظام جدید است..
صفحه 97:
دراین روش نظام قديم از تاريخ معينى كنار كذاشته شده و نظام جديد جايكزين أن
مى كردد. هزينه استقرار در اين روش كمتر از روشهای ديكر است ولى
يسك أن بيشتر مى باشد .
صفحه 98:
sonal silts أت وسيع رادر
در یک بخش از سازمان بصورت آزمایشی
اجرا و حين عمل نقص آن برطرت و پس از تغیرات لام در کل سازمان
جوا مین كزدد..
صفحه 99:
سيستم به عمل أورده و عملكرد أن را ارزيابى مى نمايد تا ميزان موا
جديد را مشخص و تجديد نظرهاى احتمالى را انجام دهد.
صفحه 100:
0 آیا سیستم به نتایجی که از فبل پیش بینی شده اند رسیده است ۴
چه نتایج پیش بینی نشده ای از سیستم حاصل شده است ؟
-O آیا بهره وری افزایش یافته است ؟
- آیا پیاده سازی سیستم جدید طبق برنامه زمان بندی شده انجام پذیرفته است ۶
ابيا سیستم جدیا برنامه زمان بندی شده انجام پذیرفته است ؟
©- أيا انجام کار با سیستم جدید با دشواریهایی مواجه شده است ؟
صفحه 101:
فصل چهارم : اصول و مفاهیم
سازماندهی
صفحه 102:
هدفهای کلی فصل چهارم
0- آشنایی با اصول و مفاهیم سازماندهی
© شناخت انواع مختلف مبانی سازماندهی
آگاهی از نحوه تتظیم نمودار سازمانی
*0- آشنایی با روشهای تهیه طرح سازمانی
صفحه 103:
ی رفتاری فصل چهارم
0- شرح پنج بخش سازمان از دیدگا
©- شرح دوازده مورد از مبانی سازماندهی
©- شرح روشهای تحلیلی تلفيقى و تركيبى
a hye را که آنالیست باید درتنظیم نمودارسازمانی مورد توجه قرار دهد
برشمارید.
تهیه سازمان
صفحه 104:
تعریف سازمان : سازمان عبارت است از سیستمی متشکل از اجزاء به هم پیوسته و
مبتنی بر نظم و انضباط که در جهت رسیدن به هدفهای خاصی فعالیت می کند .
صفحه 105:
سازمان دارای پنج بخش اساسی است :
4 اريت عالی :(مسئولیت نهایی اداره امور سازمان را
دارد
0 بخش میانی :( نظارت بر کار واحدها و هماهنگی فعالیت آنها را
بر عهده دارد
2.- بخش عملیاتی :(مسئولیت تولید کالاها و خدمات را دارد )
- بخش فنی :(از متخصصان فنی تشکیل و در موارد لزوم نظرات
فتی و تخصصی می دهد )
©- ستاد پشتیبانی :(نقش کمک و یاری دهنده را برای سایر واحدها
صفحه 106:
بخش عملیاتی
صفحه 107:
- سازمان بر مبنای مشترا ی (ارباب رجوع)
0 سازمان بر مبنای قلمرو عملیاتی (محل جغرافیایی)
9- سازمان بر مبنای محصول (نوع تولید )
م2 سازمان بر مبنای پروژه
© سازمان ماتریسی _
-G سازمان با ساخت آزاد
(00- ساخت سازمانی مدولار
0- ساختهای ترکیبی
صفحه 108:
جر آین سآرسادمی»گررمیدی و تضیم رطابف بر مبنان تعلا عبررت ی ردان
شامل تقسیم بندی افراد بطور اتفاقی و به دسته هاى مساوى و مأمور كردن هر
دسته برای انجام یک قسمت از وظایف سازمانی است .
صفحه 109:
دراین نوع سازماندهی » واحدها بر حسب وظیفه و کاری که قرار است انجام دهند
تقسيم بندى مى شوند در این روش هدف اصلی سازمان به فعالیتهای اصلی و
فعالیتهای اصلی به فعالیتهای فرعی و فعالیتهای فرعی به وظایف اصلی و
وظایف اصلی به وظایف فرعی تقسیم می شوند .
صفحه 110:
دراین روث
راین روش مبنای تقسرٍ
تقسیم کار نوع فعالیت .ت si
که کارها را انجام می دهند مه ها
صفحه 111:
4- سازمان بر مبنای مشتری (ارباب رجوع)
دراین سازماندهی به دریافت کنندگان خدمات توجه گردیده و سازماندهی بر اسان
گروههای مختلف مشتریان و ارباب رجوع صورت می پذیرد .
صفحه 112:
محصولی است که ۵
قرار است ت
تولید شود .
= =
os وا وی ۱
2 2
صفحه 113:
6- سازمان برمبنای پروژه
مستقل اجرا می شود »می توان به تعداد پروژه های موجود واحد
های مستقلی را ایجاد نمود .
مدير سازمان
سدس | مت توا
صفحه 114:
صفحه 115:
تخصصی بذ بهمقضای موارد مطرح شدهمتاسب ترین قا های تخسستی و عمایانن را به صل مق
آورد
آورد
صفحه 116:
باشند شكل مى كيرد .یک فرد در گروهی بعنوان مدیر آدز, گزوه درگز به
عنوان مرئوس و در گروه سوم به عنوان مشاوره می تواند انجام وظیفه
صفحه 117:
دراين سازماندهی سازمان از واحدهای مختلفی تشکیل می شود که هر واحد با
ضوابط اجرایی مشخص و مأموریتی که خود مینیاتوری از ماموریت کل
سازمان است بطور مستقل ؛غیر متمرکز و خود فا به فعالیت ادامه می دهد.
صفحه 118:
هر یک از روشهای سازماندهی دارای معایب و محاسنی هستند که با توجه به
شرایط زمانی و مکانی و مقتضیات موقعیتی آنهایی را بر می گزیند که بیشترین
سود و کمترین زیان را داشته باشند .به همین دلیل در بسیاری از ساز:
ممکن است از ترکیبی از روشهای سازماندهی فوق بهره گرفته شود .
صفحه 119:
برای تهیه طرح سازمان می توان از روشهای ذیل استفا
»- تحلیلی
© تركيبى
صفحه 120:
دراين روش امر كروه بندى فعاليتها و وظايف از بالا به يايين انجام مى كيرد .بدين
معنى كه هدف سازمان به هدفهاى فرعى »فعاليتها »وظايف و عمليات تقسيم مى
شود و اجراى مجموعه اى از وظايف و عمليات تحت عنوان يك شغل به شاغل
واكذار مى كردد.
صفحه 121:
در اين روش کار گروه بندی از پایین به بالا انجام مى كيرد . بدين معنا كه ابتداء
مشاغل مختلفی که باید در سازمان انجام شوند مشخص گردیده و آنگاه مشاغل
مشابه و مرتبط در یک گروه قرار داده می شوند و به یک واحد سازمانی احاله
می گردند و این کار ادامه می یابد تا سلسله مراتب سازمانی کامل
صفحه 122:
روش ترکیبی در تهیه نمودار سازمانی
این روش ترکیبی از روشهای تلفیقی و ترکیبی است و در عمل هم
روش استفاده می گردد و در عین حال به محتوای مشاغل نیز توجه
ارتباط لازم بين وظايف ٠ فعاليتها و هدفها مد نظر قرار مى كيرد .
صفحه 123:
|)- تبادل نظر با مدیریت در زمینه تمركز »عدم تمركزءحيطه مديريت و سطح يا بلند
بودن سلسله مراتب
©- تعادل اختیار و مسئولیت
©
زیع مناسب اختيارات بین واحدهای صف و
<- توجه به ارتباط هر یک از مشاغل با هدف سازمان
- بررسی قلمرو هر یک از واحدها و در صورت لزوم ترکیب آنها
صفحه 124:
هدف کلی
آشنایی با فنون مختلف تجزیه و تحلیل سیستم ها
أشنايى با فنون مختلف تجزيه و تحليا
أشنايى ب
صفحه 125:
یه و تحلیل سیستمها و روشها را نم ببرید
©- جدول تقسيم كار را تعريف كنيد .
)- مهمترين فنون
©- مزايا و محدوديتهاى جدول تقسيم كار را بيان كنيد .
<6- راههاى از بين بردن محدوديتهاى جدول تقسيم كار را بيان كنيد .
©- مراحل تهيه جدول تقسيم كار را شرح دهيد .
0 فرم لیست وظایف .فعالیتهای واحد و فعالیتهای سازمان را رسم کنید .
صفحه 126:
0 بررسی تقسیم کار
2 بررسی جریان کار
©- بررسی جا ومکان
کنترل فرم ها
0 کنترل اسناد و سیستم های بایگانی
0 اندازه گیری کار
م برنامه ریزی شبکه ای (پرت؛سی پی امبپی دی ام)
صفحه 127:
ارکن ازمان د ت معین «چه کار ها
جدولی است که نشان می دهد کارکنان یک ساز: دوية a oe ايى
را انجام می دهند و چه مقداروقت صرف انجام دادن اين کارها می کنند .
صفحه 128:
- کسب آگاهی از بار واقعی کار و نحوه توزیع آن
©- شناخت محلهای تراکم کار و تراکم نیروی انسانی
-O آگاهی از تکرار ها و تداخلهای وظایف
- آگاهی از نحوه اختصاص وقت به هر یک از وظایف
کسب اطلاع از اوقات اضافی کارکنان
©- أكاهى از تعداد واقعی نیروی مورد نیاز
م ارزشيابى كاركنان
صفحه 129:
محدودیتهای جدول تقسیم کار
)- چون از اطلاعات کارکنان استفاده می شود ممکن است با واقعیت تطبیق نداشته
باشد .
تعین زمان در مورد برخی وظایف بطور دقیق میسر نیست.
صفحه 130:
تشکیل جلسه توجیهی »کارکنان و سرپرست مستقیم آنها پیرامون جدول تقسیم کار
0 کمک گرفتن از اطلاعات تکمیلی برای کسب اطلاعات دقیق تر
0- آنالیست بایستی در فرایند کار از سرپرست کمک بگیرد.
<- آنالیست بایستی رابطه ای دوستانه با کارکنان و سرپرست در حین تهیه و تنظیم
جدول داشته باشد .
صفحه 131:
»- انتخاب واحد بررسی
لیست وظایف کارکنان
(- تهیه لیست فعالیتهای واحد
oP تهیه جدول تقسیم کار در وضع موجود
تجزیه و تحلیل جدول تقسیم کار در وضع موجود
©- تهیه جدول تقسیم کار در وضع پیشنهادی
صفحه 132:
در اين مرحله أناليست کل سازمان را به واحدهای کوچک تقسیم و برای هر یک از
واحد ها بطور جداگانه جدول تقسیم کار تهیه و سپس برای کل واحد ها از روی
جداول گزازش جامعی تهیه و به مدنزیت ارانه می دهد .
صفحه 133:
9۱ ea
تقسیم کار
صفحه 134:
لیست وظایف کارکنان لیستی است که نشان می دهد هر یک از کارکنان یک واحد
سازمانی در یک مدت معین چه وظايف و عملياتى را انجام و چقدر وقت
صرف انجام آنها می کنند.
صفحه 135:
REGS ents oul sl clegee
شاره شرح وظيفه شماره زمان صرف
وظيفه فعالیت .شده در روز
صفحه 136:
اين ليست صورتى از كليه فعالتهايى كه در يك واحد سازمانى انجام مى شود مى
اى اساسى و عمده اى كه كاركنان انجام
صفحه 137:
نمونه ای از لیست فعالیت های واحد
شرح فعالیت
ساعات صرف شده در
هفته
جمع كل
مج رفي :عر عات علس داشكة ور Rr 898
صفحه 138:
مرحله چهارم :تهیه جدول تقسیم کار برای
دراین مرحله آنالیست با استفاده از اطلاعاتی که در دو مرحله قبلی بدست آورده
دو مرحله دوم و سوم می باشد و جدول تقسیم کار :
انفرادی کارکنان و لیست فعاليتهاى واحد مى با
صفحه 139:
مرحله ينجم : تجزيه و تحليل جدول
تقسيم كار
دراين مرحله به بررسى انتقادى جدول تقسيم كار برداخته مى شود و سوالاتى ان
قبیل سوالات ذیل درباره اطلاعات جدول پرسیده و پاسخ آنها مشخص می گردد
)- آيا كليه فعاا
©- كدام يك از اين فعا
وقت صرف آنها شو
ا دراين واحد انجام می شود.
ین وقت را مى گیرند و آیا لازم است اين مقدار
0- چه مقدار وقت صرف کارهای غیر ضروری می شود .
<- آیا از تخصص و مهارت افراد استفاده مناسب به عمل می آید .
صفحه 140:
شود که تخصیص زمان نسبت به اهمیت وظایف و فعالیتها به درستی صورت
صفحه 141:
سس
enue 5
D anoue — a =e
Bae it
ea 3 7 1
ا مدل
Bee Se Sle Ey
صفحه 142:
هدف کلی
يان كار
<< أشنايى با بررسى جريان
صفحه 143:
دار جريان كار را تعريف كنيد
©- ينج علامت مورد قبول أناليستها
©- موارد استفاده از نمودار جريان كار عمودى و افقى را توضيح دهيد
*4- تفاوت نمودارهاى جريان كار افقى و عمودى را شرح دهيد
>- مراحل بررسى نمودار جريان كار را ذكر كنيد
صفحه 144:
نمودار جریان کار عبارت است ز تصویری از مراحل مختلفی که برای انجام یک
ار از ابتداء تا انتها طی می شود.
صفحه 145:
برای ترسیم نمودار های جریان کار از علامتهایی استفاده می شود که هر کدام
دارای مفهوم خاصی هستند اين علائم در نمودار سیب تسهیل و تسریع درک
نمودار می شوند که در اسلاید های بعدی ارائه شده اند
صفحه 146:
برای نشان دادن عمل یا اقدام که معرف انجام کار است و زمانی که چیزی بوجود
ی اضافه شده باشد(مثل
أمده يا تغييرى حادث شده و يا اينكه جزئى بر
نوشتن یک نامه) از علامت دایره استفاده می شود.
صفحه 147:
از این علامتها برای نشان دادن بازرسی +
گرفته است با معیارهای مورد نظر استفاده می شود
مثال:بررسی چکی که صادر شده است .
صفحه 148:
تصمیم گیری گر چه نوعی عمل است و می توان آن را با دایره بزرگ نشان داد
إلى ممكن اسث برخى از آنلیستها از علامت لوزی برای نمیاندن آن استفاده
کنند .
: اتخاذ تصمیم در مورد ا
صفحه 149:
این علامت نشان دهنده نگهداشتن کار بطور موقت یا دانمی است .
مثال : ضبط یک نامه یا نگهداری یک کالا در قفسه
صفحه 150:
این علامت نشان دهنده زمانی است که کار در انتظار می ماند تا مرحله بعدی آن
صورت گیرد . تأخیر موقعى بيش مى أيد که به علت شرایط موجود »اجرای
مرحله بعدی امکان پذیر نباشد و قسمتی از کار متوقف شود .
صفحه 151:
این علامت برای نشان دادن حرکت یا نقل و انتقال استفاده می شود که معرف
مکان از جایی به جای دیگر است.
صفحه 152:
اين علامت معرف انجام بازرسی در حین عمل است .مثل وزن
كردن شيشه های نوشابه
صفحه 153:
الف) نمودار عمودی یا یک ستونه
ب) نمودار افقی یا چند ستونه
صفحه 154:
در مواردی بکار می آید که کلیه مراحل یک کار در یک قسمت یا یک
واحد انجام شود. با کمک این نمودار
آنالیست می تواند به ارتباط کاری موجود در یک واحد پی بب
اخلهای وظیفه ای وعملیاتی آگاه شود.
و از تکرار و
صفحه 155:
082588 8
9999090000
oi
7
ei
هه وه و ول و وود
صفحه 156:
واحدهای مختلف پی ببرد و از تکرارها و تداخلها یی که در آن واحد رخ می
دهد أكاهى بيدا نمايد.
صفحه 157:
]| ون پا خر wim | se |e btn
|
سد مده
افيه تریغ ای ae
- سم
مض ب
Da
مسن مع سس ني Se 1
este | 5-5 رادها شرح مراحل اتجام عدم
LLL
صفحه 158:
مرحله اول
ن کار مورد نظر
مرحله دوم : تعيين مراحل كار
مرحله سوم: ترسیم نمودار جریان کار در وضع موجود
مرحله چهارم : تجزیه و تحلیل نمودار جریان کار
مرحله پنجم : تنظیم نمودار پیشنهادی
صفحه 159:
۳ قرار دهد رات
دراين مر 5 خواهد مورد بررسو دهد را تعییر
حله أناليست بايستى كارى كه مى ا
۱ انقطه أغاز و بايان أن را دقيقاً مشخص نم
و
صفحه 160:
دراين مرحله آنالیست بایستی از کلیه مراحل انجام کار لیستی تهیه نموده و دقت نماید
که صرفاً جریان کار مورد نظر را تعقیب و از آن منحرف نشود .
صفحه 161:
مرحله سوم: ترسيم نمودار جريان كار در
ت با استفاده از اطلاعات كسب شده در مرحله دوم نموداردر
و اكر كليه مراحل در يك واحد انجام شود
نمودار عمودی و اگر در چند واحد انجام شود نمودار افقی رسم می گردد .
صفحه 162:
دراین مرحله آنالیست با دید انتقادی به نمودار وضع موجود نگاه
کرده و سوالات ذیل را درباره اطلاعات جدول می پرسد.
C1 اين مرحله چیست یا بعبارت دیگر در اين مقطع کدام یک از
مراحل کار باید انجام شود ؟
-O چرا بایستی این مرحله انجام شود؟
9- چرا این مرحله توسط این فرد انجام می شود ؟
- چرا اين مرحله دراین زمان انجام می گیرد ؟
-<G اين مرحله چگونه انجام می گیرد؟
9- چرا اين مرحله دراین مکان انجام می شود ؟
صفحه 163:
دراین مرحله آنالیست تغییرات و اصلاحاتی که با توجه به پاسخ سوالات فوق لازم
می داد در نمودار وضع موجود ايجاد و نمودار در وضع بيشنهادى را تنظيم
مى نمايد . در اغلب موارد نمودار در وضع بيشنهادى داراى مراحل كمتر و
إزوشى مناده تر مى بلشد..
صفحه 164:
هدف کلی
ترل فرمها
آشنایی با نحوه بررسی و کنترل فر
صفحه 165:
)- فرم را تعريف كنيد
©- مبانى طبقه بندى فرمها را بيان كنيد
©- دو فرم از فرمهاى طبقه بندى شده بر حسب قلمرو استفاده را
6- جهار فرم از فرمهاى طبقه بندى شده برحسب كار و وظيفه را
ذكر كنيد
©- هدف از بررسى و كنترل فرمها را توضيح دهيد
9- مراحل بررسی فرمهای سازمانی و ایجاد و بهبود آنها را نام
بريد
0 نكاتى كه بايستى در كنترل فرم رعايت كرد رابيان كنيد
صفحه 166:
فرم یکی از ابزارهای برقراری ارتباط است که برای دریافت اطلاعات خاصی به
صورت مکتوب تهیه و تنظیم می شود
صفحه 167:
فرمها برحسب دو عامل ذيل دسته بندی می شوند :
)- قلمرو استفاده
©- کار و وظیفه ای که انجام می دهند.
صفحه 168:
اب
الف - فرمهای داخلی: این فرمها در بخش کوچکی از سازمان استفاده می شوند .
ب - فرمهای استاندارد : اين فرمها در کلیه قسمتهای سازمان استفاده می شوند.
(مثل برگه مرخصی)
صفحه 169:
2- انواع فرم بر حسب کار و وظیفه ای
كه انجام مى دهند
)- فرمهاى يرسنلى
©- فرمهاى مالى
©- فرمهاى أموزشى
PF فرمهای تدارکاتی
فرمهای تعمیرات و نگهداری وسایل
- فرمهای متفرقه
صفحه 170:
هدف از بررسی و کنترل فرم
فرمهای مورد نیاز سازمان
از با حد اکثر بازدهی و حد اقل
هدف از بررسی و کنترل فرم طراحی »اصلاح و
و حذف فرمهای اضافی و تهیه فرمهای مورد
هزینه می باشد .
صفحه 171:
مراحل بررسی و کنترل فرم
4- بررسی فرمهای موجود
0 تجزیه و تحلیل فرمهای موجود
تهیه طرح پیشنهادی برای فرمهای مورد
صفحه 172:
دراین مرحله آنالیست نمونه ای از فرمهای موجود سازمانی را جمع آوری و با دقت
در شکل ظاهری آنها و موارد مندرج در آنها و همچنین ترتیب قرار گرفتن و
نحوه تخصیص جا برای هر قسمت آن و نوع کاغذ و سایر مشخصات فرم را
دقیقاً شناسایی می نماید .
صفحه 173:
St ee tai لاك
J حله آنالیست با یه و تحلیل اطلاعا i
و ها ادا و نار رم ae
فرمهای موجود می پردازد.
برخي از إلاني كه در اين مرحله يايستى ياسخشان
مشخص گردند به شرح دیل هستند
چه فرمی مورد بررسی است؟ 0
آیا کلیه نسخ اين فرم ضروری است؟ -2
کسانی كه آن را بکار می برند lop Ag si Uf م
واضح و
<- آیا اندازه فرم مناسب است ؟
0 آیا فرم اطلاعات مورد نیاز را تأمین می کند؟
صفحه 174:
پیشنهادی برای فرمهای
ال
©- تعيين شماره يا كد فرم
<- نظر خواهی از تکمیل کنندگان و استفاده کنندگان از فرم
تعیین اطلاعاتی که در فرم درج می شود
0 تهیه طرح فرم
> استفاده آزمایشی از فرم در یک واحد نمونه
©- جرح و تعدیل فرم با استفاده مژثر از باز خور
-O تهیه فرم نهایی
صفحه 175:
صفحه 176:
آشنایی با تکنیک بررسی جا ومکان کار
آگاهی از هدف بررسی
اطلاع از ملاحظاتی که در بررسی جا و مکان کار بایستی رعایت شوند
شناخت مراحل بررسی جاومکان
صفحه 177:
)- بررسى جا و مكان را تعريف كنيد
©- ضرورت برسى جا و مكان را بنويسيد
©- هدف از بررسى جا و مكان راشرح دهيد
نکاتی که در قرار دادن میزهای کار بايستى رعايت شود را بیان كنيد
- مراحل بررسی جا و مکان را بنویسید
صفحه 178:
بررسی جا ومکان عبارت است از مطالعه چگونگی تخصیص مکان و فضای در
دسترس به نیروی انسانی از یک طرف و وسایل و تجهيزات كارى از طرف
دیگر
صفحه 179:
تامین رضایت نیروی انسانی و توجه به رفاه و راحتی آنها در محیط کار
(- تسهیل سرپرستی و نظارت بر کار کارکنان
0 برقراری جریان و گردش کار بطور موثر و کارآمد
- ایجاد تسریع در ارائه خدمات و کالاها به ارباب رجوع و تأثیر روانی مثبت بر
آنها
صرفه جویی و ایجاد قابلیت انعطاف در مورد تغییرات و تحولات آینده
صفحه 180:
برخى از اصول و معيار هاى بررسى و
تخصیص cb و9 مکان
-O واحد ها و افرادی که وظایفشان از نظر ماهیت با یکدیگر مرتبط و
مشابه است نزدیک به هم قرار گیرند.
0 گردش کار حتی الامکان از یک محل شروع و به محل دیگر ختم
شود و از تقاطع و رفت و برگشتهای غیر ضروری خوداری شود.
۴ محل استقرار افراد و واحدها با ارباب رجوع زیاد نزدیک در
ورودی تعیین شود.
واحدهایی که کارشان جنبه محرمانه دارد دورتر از محل رفت و آمد
مشتریان باشند.
صفحه 181:
ح)مثلث 75
خط شکسته 7 MB ce
ع)خط 5 ۱
د)شكل «ال» ا ه)شكل«1» 01
ب)خط منحنی یا نعلی شکل \(
صفحه 182:
مرحله اول :بررسى جا ومکان در وضع موجود
مرحله دوم : تجزیه و تحلیل طرح جا و مکان کار
مرحله سوم : تهیه طرح جا و مکان
صفحه 183:
صفحه 184:
»- آشنایی با اهمیت بایگانی در سازمانها
آشنایی بانواع سیستم های بایگانی
آگاهی از اصول بایگانی
+4 شناخت روشهای تنظیم اسناد
0- آشنایی با مراحل بررسی سیستم بایگانی
صفحه 185:
0 بایگانی را تعریف نموده و اهمیت آن را توضیح دهید
68
نپرونده و آرشیو را تعریف کنید
0- انواع سیستم های بایگانی را نام برده و به اختصار توضیح دهید
4- اصولى را که بایستی در ایجاد سیستم بایگانی رعایت شوند ذكر كنيد
6 زوشهای تنظیم اناد را برشمرده و أنها زا توضيح ذهيذ
©- مراحل بررسى سيستم بايكانى را بيان كنيد
صفحه 186:
بایگانی عبارت است از فن نظارت وحفاظت اسناد و مدارک سازمان به
بارت است از فن اداره ؛ نظا
اسناد و مد 1
منظور نگهداری و مراجعه ۱ ۱
صفحه 187:
وظیفه بایگانی در هر سازمان طبقه بندی اسناد «ثبت و ضبط و کنترل آنهاست و این
وظیفه از مرحله دریافت سند آغاز و تا زمانی که به علت سلب ارزش و برطبق
مقررات از بین می رود و یا به علت ارزش استثنایی در محل معینی برای
هميشه نگهداری می شود دوام خواهد یافت .
صفحه 188:
سند عبارت است از حقایق کتبی در خصوص وقایع و معاملات سازمان که ممکن
است در فرمهای چاپی »کارت ؛اوراق»کاغذ یا کتاب منعکس شود . بنایراین هر
شیءقابل استناد مثل نوارهای ضبط صوت .فیلم .میکروفیلم و ...مادام که قابل
استناد باشند سند محسوب می شوند .
صفحه 189:
پرونده عبارت است از مجموعه ای از اسناد و مدارک مربوط به یک
موضوع »شخص یا سازمان که بترتیب خاصی در یک پوشه یا کلاسور
نگهداری شده است .
صفحه 190:
ارت است از محل نگهداری دائمی اسناد و مدارک گران بهایی که از نظر
اداری »حقوقی :مالی »علمی ؛تاریخی و فرهنگی ارزش نگهداری دائمی را
آرشیو
صفحه 191:
4 سیستم متمرکز
سیستم غیرمتمرکز
0 سیستم نیمه متمرکز (کنترل مرکزی )
صفحه 192:
0 آسان بودن
© قابلیت اجرا
©- قابليت انعطاف
4- دقت واسرعت
©- افراد با صلاحيت
©- نظم اصولى و منطقى
صفحه 193:
به موجب اين اصل سیستم بایگانی و نحوه تنظیم مدارک و پرونده ها بایستی آسان و
قابل درک بوده و با صرف اندكى وقت مفهوم گردد .
صفحه 194:
براساس این اصل سیستم مورد استفاده بایستی با توجه به نوع و ماهیت کار و
امکانات در دسترس و در عمل قابل پیاده شدن باشد .
صفحه 195:
ید قابلیت تطابق با تغییرات و تحولات را داشته
به موجب اين اصل سیستم بایگانی
باشد و در اين زمینه نیز پیش بینی لازم را انجام
صفحه 196:
سیستم بایگانی و روشهای مورد عمل بایستی به نحوی باشند که در عین دقت و
صحت امکان تسریع در عمل را نیز میسر سازند .
صفحه 197:
کارکنان بایگانی بایستی دارای شرایط لازم براى احراز اين شغل بوده و مهارت و
تجربه كافى را در اين زمينه داشته باشند .
صفحه 198:
الف- وجود ارتباط منطقی بین عنوان پرونده و موضوع نامه های مندرج در أن
ب- رعایت تقدم و تأخر در شماره و تاریخ نامه ها
ج- حفظ یک نسخه از هر نامه و حذف نسخه های اضافی
د- رعایت حد متعادل برای قطر هر پرونده
صفحه 199:
0 روش الفبایی
-O روش موضوعی
9- روش شماره ای
روش جغرافیایی
S روش تاریخی
روش تلفیقی
صفحه 200:
»- بررسی بایگانی در وضع موجود
-O تجزیه و تحلیل وضع موجود و تعیین نارسایی ها و نقایص
©- اصلاح سیستم و ارائه وضع پیشنهادی
صفحه 201:
هدف کلی
بررسی تکنیکهای کمی تجزیه و تحلیل سیستم ها
صفحه 202:
- سه الگوی برنامه ریزی شبکه ای را نام ببرید
2 علائم مورد استفاده در روش پرت را مشخص کنید
©- مراحل ضروری برای روش پرت را نام ببرید
سوالاتی را که آنالیست برای تنظیم شبکه پرت مطرح می کند را بیان کنید
©6- قدمهاى تحليل زمانى شبكه را بیان كنيد
©- وغيره
صفحه 203:
روشهای برنامه ریزی شبکه ای
روش ارزیابی و بازنگری برنامه (پرت)
روش مسير بحرانی (سی پی ام )
0- روش ترسیم شبکه بر مبنای فعالیتهای مورد نیاز قبلی یا روش ترسیمی پیش
نیازها( پی دی ام)
صفحه 204:
ی دانست که با آرایش
بطور خلاصه پرت را مى توان یکی از روشهای برنامه
مقداری خود »کلیه عوامل موثر را در راه رسیدن به هدف ,با توجه به عامل
زمان در شبکه ای جهت دار مصور می سازد . از این روی پرت را «برنامه
ریزی شبکه ای »می خوانند.
صفحه 205:
علائم مورد استفاده در
0 فعاليت عاريه يا زمان صفر
صفحه 206:
رویدا عبارت است از لحظه مشخصی از زمان که در آن عمل خاصی انجام می
كيرد . كه می تواند شروع و یا پایان یک کار جسمی یا فکری باشد که دربر
گیرنده طی زمان نیست .
در رزش پرت رزیداد زا با علامت دایز تشانآمی دهند. و برایهز زویداد
شماره ای در نظر گرفته می شود. eo
صفحه 207:
کار و عمل خاصی است که برای انجام شدن هر قسمت از برنامه ضرورت
ارد و انجام آن مستلزم طی زمان است و بدیهی است با طی زمان نیز بخشی
از منابع سازمان مصرف می شود برای نشان دادن فعالیت از فلش یا پیکان (
) استفاده می ۵
جد
صفحه 208:
صرف منابع و كى
رود استفاذه مى
شود . دراين مورد از علامت
صفحه 209:
»- تعیین هدف مورد نظر
ليست فعاليتها
©- تعيين رويدادهاى مربوط به شروع و يايان هر فعاليت
<4- شماره كذارى رويدادها
6 ترسیم شبکه
تحلیل زمانی شبکه
صفحه 210:
00 2 irr tree)
صفحه 211:
سوالاتی که بایستی برای ترسیم شبکه
به آنها پاسخ داد
Percy) seul جه -O
©- جه فعاليتها و رويدادهايى را مى توان قبل از اين رويداد شرع كرد ؟
صفحه 212:
)- تخمین زمان هر فعالیت
0 تعیین زمان مورد انتظار برای هر فعالیت
- تعیین کمترین زمان مورد انتظار برای هر رویداد
PF - تعیین بیشترین زمان مجاز برای هر رویداد
©- تعيين فرجه یا زمان آزاد
-O تعيين مسير بحرانى
تعيين واریانس و احتمال خاتمه بروزه طبق برنامه
صفحه 213:
برای تعبین زمان هر فعالیت سه زمان برآورد گردیده و سپس با استفا
که بعداً ذکر خواهد شد به یک زمان تبدیل می شوند .
صفحه 214:
الف - برآورد خوش بینانه (زمان حداقل یا کمترین زمان )
انه (زمان حداکثر یا
ج- برآورد زمان محتمل
ب- براورد ب بين زمان )
صفحه 215:
دراین مورد آنالیست سعی می کند زمان انجام هر کاری را بدون در نظر كرا
مشکلات و عوامل نا مساعدی که ممکن است در آینده پیش آید تخمین بزند .این
Ta b Toll obs نشان می د
صفحه 216:
دراین مورد آنالیست می کوشد عوامل نامساعد و نیز مشکلات و موانع را در پیش
بینی خود دخالت دهد و حد اکثر زمانی را که فکر می کند برای آنجام فعالیت
لازم است برآورد نماید . اين زمان را با حرف 0آیا 70 نشان می دهند.
صفحه 217:
مورد آنالیست سعی دارد با در نظر گرفتن شرایط عادی و با در نظر داشتن
زمانی برای وقایع غیر قابل پیش بینی نسبت به برآورد زمان محتمل اقدام نماید
این برآورد معرف زمان مورد نیاز برای انجام فعالیت بطور معمول است که با
حرف GTM داده می شود .
صفحه 218:
ازمان حذا
اسه زمان به يك زمان بايستى شانس و |
فرمول زير استفاده مى شود.
Te=_ta+4tm+ta
صفحه 219:
- تعیین کمترین زمان برای هر رویداد
(TE)
کمترین زمان مورد انتظار برای هر رویداد عبارت است از مجموع زمانهای مورد
انتظار هر فعالیت از ابتداء تا آن رویداد خاصبنابراین وقتی در یک شبکه دو
چند مسیر وجود دارد که به یک رویداد ختم می شود کمترین زمان مورد
انتظار برای آن رویداد عبارت خواهد بود از زمان مورد انتظار مسیری که
بصرف بیشترین زمان احتیاج دارد.
صفحه 220:
مود we
(فعاليت) ]+ رويداد قبلى) 2 -(رويداد بعدى] 0
صفحه 221:
تکمیل شود د پرور oe
از رويداد بايان شبكه تارويداد مورد نظر محاسبه مى
صفحه 222:
(فعاليت)©] - (رويداد بعدى) |1 (رويداد قبلى)714
ادر مثال قبل جنانجه زمان انجام بروزه 6 هفته باشدا۲ رویداد) عبارت خواهد
بود از 00- ©- 48
صفحه 223:
زمان آزاد یا فرجه عبارت است از تفاضل بین بیشترین زمان مجاز ایعنی 71" و
کمترین زمان مورد انتظارایعنیع برای هر رویداد و منظور از آن عبارت
است از وقت اضافی موجود است که برای رسیدن به هر رویداد در |
باشد . میزان فرجه ممکن است مثبت .صفرو منفی باشد.
صفحه 224:
- اگر مسیری از نظر زمانی طولانی تر از زمانی باشد که برای اتمام پروژه در نظر گرفته شده اسث در این صورت
میزان فرجه منقی خواهد بود
صفحه 225:
صفحه 226:
آنالیست برای اینکه از میزان دقت برآورد خود آگاه شود می تواند از فرمول
واریانس کمک بگیرد . اگر میزان واریانس کم باشد «درصد احتمال برآورد و
بالاتر خواهد بود و چنانچه دامنه اختلاف بین دو برآورد حداکثر
و حداقل خيلى زياد باشد.ميزان عدم اطمينان افزايش مى يابد. براى محاسبه
واریانس از فرمول زیر استفاده می شود .
9-8 < ه
6
صفحه 227:
روشمیر بحنول ( ۰۳ 0 6۰
این روش یکی دیگر از روشهای برنامه ریزی است که مبنای
برآورد هزینه فعالیتهای مربوط به انجام یک پروژه مرتبط می سازد .
صفحه 228:
0 در روش ۰۲۳ 6۰.۵ بجای برآورد سه زمان در مورد هر فعالیت فقط یک زمان
برآورد می شود .
0 روش پرت صرفاً مبنای پیش بینی زمان فعالیت شکل می گیرد در حالی که در
روش۳ 0 ع علاوه بر فعالیت نسبت به هزینه های انجام هرفعالیت نیز توجه
می شود .
صفحه 229:
رویدادهای قبل,بعد و همزمان با هر فعالیت
- برآورد زمان انجام هر فعالیت
2 برآورد هزینه عادی و طبیعی برای هر فعالیت
-O برآورد زمان فشرده برای هر فعالیت
> برآورد هزینه فشرده برای هر فعالیت
0 ترسیم شبکه
©- تعيين مسير بحرانى
صفحه 230:
این روش برنامه ریزی شبکه ای برمبنای ترسیم شبکه براساس فعالیت های مورد
با ترسیم پیش نیازها می باشد در این روش فعالیت ها بصورت
مستطيل يا دايره نشان داده می شوند و روابط بين فعاليتها بوسيله فلش یا پیکان
مشعکتن ی گرطور
صفحه 231:
ویژگی خاص روش!۸ 0 8 تنظیم جدول زمانبندی فعا
تعیین کرد که هر فعالیتی در چه زمانی اتفاق خواهد افتاد ؛چه مدتی طول خواهد
کشید و چه ارتباط هایی بین آن فعالیت با فعالیتهای قبل از آن وجود دارد
ا است که با آن می توان
صفحه 232:
۰ ۲ کار ۰ >
فصل يازدهم سنجتی
صفحه 233:
- آشنایی با مقهوم کار سنجی
- شناخت فوائد و اصول کار سنجی
- اطلاع از پیش نیازهای کار سنجی
- آشنایی بافن بررسی حرکات
- آگاهی از روشهای معرف کار سنجی
صفحه 234:
6- پیش نیازهای کارسنجی و
©- مقاصد اساسى بررسى حركات را بنوب
4- مراحل بررسى حركات و مراحل روش استفاده از سوابق
©- مراحل روشهاى كزارش كيرى؛نمونه كيرى و عناصر از
صفحه 235:
کار سنجی یکی از تکنیکهای مطالعه کار است که به منظور افزایش ثمر بخشی
سازمانی انجام می گیرد و عبارت است از بکار گیری روشهایی برای تعیین
زمان انجام کار معین به وسیله یک فرد واجد شرایط در سطحی قابل قبول .
صفحه 236:
0- کمک به برنامه ریزی نیروی انسانی
2 ایجاد امکان کنترل و ارزیابی کارکنان
©- کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده VS
P بهبود روابط کار
©- كمك به برأورد بهتر قيمت كالاها يا خدمات و برأورد بودجه
©- افزايش كار أيى
حاو غيره
صفحه 237:
)- در كار سنجى بايد روش کار مورد بررسی و سنجش قرار گیرد نه کارگر یا
کارمند
روشی برای کار سنجی انتخاب شود که قابل درک و بکار گیری باشد .
3 هزینه کارسنجی با منافع حاصل از پنیرش و اجرای آن مقایسه و در صورت
بودن منافع آن انجام شود .
صفحه 238:
0- اصلاح و ساده سازی روش کار قبل از کار ستجی
- علاوه برروش کار وسایل و ابزار کار نیز مناسب واستاندارد باشد.
اه در مورد روش ساده شده بایستی آموزش کافی به کارکنان داده شوتد تا بتوانند
آن زا بکار برند .
صفحه 239:
فن بررسی حرکات دقت در کلیه حرکاتی است که برای انجام یک کار صورت می
گیرد . هدف از این کار حذف حرکات اضافی و زاند » تشخیص حرکات مورد
یاز و در نهایت افزایش کار آیی کارمند و کارگر است .
صفحه 240:
0 حذف حرکات زاند
تقلیل خستگی ناشی از حرکات اضافی
برطرف کردن نقائص و نارسایی های محیط فیزیکی کار (مثل نور
ناکافیءرطوبت و غیره )
صفحه 241:
0 انتخاب کار مورد نظر
©- انتخاب فردی که در نظر است کارش بررسى شود
- بررسی حرکات فرد در حين کار دفعات و ثبت آنها
PF تعیین زمان انجام هر یک از حرکات
©- تجزیه و تحلیل حرکات انجام شده (با طرح سوالاتی از چرایی و چگونگی کار )
©- حذف »تركيب و تغيير حرکات در صورت لزوم
0 تعيين حركات مورد
صفحه 242:
0 روش استفاده از سوابق گذشته
© روش گزارش گیری
©- روش نمونه گیری
PF روش زمان سنجی
0 روش عناصر از پیش تعیین شده
صفحه 243:
ازم و تعداد
ت زمان لازم و
کار موجود نسبت به پیش بینی مد؛
| توجه به حجم کار
با توجه ب
برای انجام کارها اقدام می گردد .
انسانی مورا
صفحه 244:
کار مورد نظر جهت اندازه گیری
ليستى از وظايف
واحد زمانى انجام كار با توجه به نوع و ماهيت كار
(روز »هفته»ماه سال)
مربوط به کار
4 تعیین حجم کار انجام شده در واحد زمانی منتخب
©- محاسبه واحد زمان کار با در نظر گرفتن حجم کار انجام شده در واحد زمان
وتعداد نیروی انسانی بکار رفته از طریق فرمول زیر حجم کار حواحد
زمان کار
تعداد نیروی انسانی
صفحه 245:
دراین روش هر یک از کارکنان آنچه را در طی روز انجام می دهد در ليست
وظایف روزانه یا فرم مناسب دیگری درج می کند و در پایان واحد زمانی
تعبین شده (مثلاً پایان هفته آگزارشی از کل کارهای انجام شده تهیه و در !
أناليست قرا ر مى دهد و أناليست از اطلاعات بدست آمده می تواند میانگین آنها
را تعیین و مینایی جهت استاندارد بدست آورد .
صفحه 246:
تعیین کار مورد نظر برای اندازه گیری
-O توجیه کارکنان در مورد روش و جلب همکاری آنها
تهیه فرمهای مربوط به جمع آوری اطلاعات (لیست وظایف )
<6- توزیع و جمع آوری فرمها
-<G استخراج اطلاعات از فرمها
9
م تعیین حجم کار انجام شده در واحد زمانی منتخب
- محاسبه واحد زمان کار یا تعدیل وتصحیح آن و انتخاب
استاندارد نهایی
واحد زمان انجام کار با توجه به نوع و ماهیت کار
صفحه 247:
براساس این روش می توان کار کارکنان را بطور تصادفی در فواصلی مورد
مشاهده قرار داد و عملکرد نمونه را تسبت به کل تعمیم
صفحه 248:
کار مورد نظر جهت اندازه گیری
©- أماده سازى وسايل كار
0- مشاهده کار بطور تصادفی و به دفعات مکرر
ايج مشاهدات
(6- تقسیم نتایج حاصله بر تعداد دفعات مشاهده
-O تعدیل و تصحیح رقم بدست آمده بمنظور نزدیک کردن آن به واقعیت
2 تعيين استاندارد نهايى
صفحه 249:
براساس این روش در کارهای مختلف اجزای همانند و حرکات مشابهی وجود دارد
که زمان لازم جهت انجام أنها را مى توان از قبل تعيين كرد و برزمان ساير
اجزاى كار افزود و زمان استاندارد کلی کار را بدست آورد .
صفحه 250:
»- تعیین کار مورد نظر جهت اندازه گیری
2 مشاهده عملیات و حرکات اصلی لازم برای انجام کار
©- حذف حركات زاند و ساده سازی روش کار
<- تعیین زمان انجام حرکات مورد نیاز از جداول مربوطه
©- تعدیل زمان با در نظر گرفتن اضافات مجاز
© تعيين استاندارد نهايى كار
صفحه 251:
این روش یکی از روشهای دقیق و علمی کار سنجی است که در أن كار را به
اجزایی تقسیم و زمان انجام هر یک از اجزا را بطور دقیق و با کرنومتر اندازه
می گیرند .
صفحه 252:
کار مورد نظر جهت اندازه گیری
©- تقسيم كار به اجزا
©- ساده سازى و بهتر سازى روش انجام هر يك از اجزا
<4- أموزش روش كار به افرادى كه قرار است كارشان اندازه كيرى شود
©- جلب اعتماد و همكارى افراد براى كار سنجى
2 اندازه گیری زمان انجام هریک از اجزا و ثبت آنها
ادامه در اسلاید بعدی
صفحه 253:
تعيين زمان نرمال انجام كار (NT)
©- محاسبه اضافات مجاز (8)
©- تعديل زمان بدست آمده و تعيين استاندارد نهايى انجام كار با فرمول ذيل
زمان استاندارد -(۸ +۱۳۲)1 .57 ST
اضافات مجاز -100 A
زمان نرمال انجام كار -0/7
صفحه 254:
ols Sed ا لت
هدف کلی : - آشنایی با مراحل ایجادو گسترش سیستم های اطلاعاتی در سازمان
- کسب مهارت در برنامه ریزی سیستمی
صفحه 255:
0- چرخه ایجاد و گسترش سیستم های اطلاعاتی را توضیح دهید
فرمول نمادین برنامه ریزی سیستمی را مصور سازید
0 ارتباط سیستمهای اطلاعاتی را با تکنولوژی اطلاعات مشخص کنید
۳ معیارهای مورد استفاده در برنامه ریزی سيستمى را تعيين كنيد
0 روشهای تجزیه و تحلیل سیستم های اطلاعاتی را توضیح دهید
صفحه 256:
برنامه ریزی
تجزیه و Mas
0 تعيين جهارجوب مفهومی و طراحی کلی سیستم
<- ارزیابی و گزینش
©- تعيين جهار چوب وظیفه ای یا طراحی تفضیلی
آزمون سیستم
© بياده سازی و اجرای سیستم
صفحه 257:
صفحه 258:
عوامل پنجگانه امکان پذیری
)- امکان پذیری فنی
0 امکان پذیری اقتصادی
3- امکان پذیری قانونی
امکان پذیری عملیاتی
3 امکان پذیری زمانی