صفحه 1:
RC re cre re ee ا
۳
[0 7
خرداد ۸۵
صفحه 2:
eon eee ee كا
* مو لفه ها ي نظا م ملي نو آ و ري
rie ا ل Ip Cee
صفحه 3:
|] Rent toe ence ec
Fe ee cede اي ed Reha anal 5
alh ا ادانش موجب ايجاد فاز جديدى از توسعه شده
را ” اقتصاد دانش
غيير در ماهيت رقابت هوزذرذاخل وهم در خارج ازكشور وهم دربين
كشورها
ا اا ام ا ۱[
ا ا 1
تكنولوزيكى شرط حيات سيستمهاى اقتصادى اجتماعى است.
7 كشورهاي درحال توسعه منجمله ابران و اقتصاد ایران با چالش روبرو
است.
0 ا ا ا Rec ered!
صفحه 4:
PR ee oer es Ea
0 نقش بخش خصوصی در 2]0)حدود ۱۵ درصد است.
STE eer Se ore ho ee ieee il
SO Roe Walp C Reb re ee y) سح دود
0-0
برنامههای اقتصادی بطور تدریجی به سمت نیازهای بازار و *
0 tere
0
صفحه 5:
ادامة ...
۷
ape Ps BRC Rea ce 1
لاح قانون سرمایهگذاری مستقیم خارجی با هدف
ا ل الل ا
ل ا ا ل ۱
00
0 اصلاح قانون مالياتهاى مستقيم شامل كاهش هزينههاى
ب ات ك2
© اصلاح سيستم بانكى از طريق ايجاد نهادهاى اعتبارى
غیربانکی و یا ایجاد بانکهای خصوصی
صفحه 6:
ادامه ...
* اكر جه فرآیند اصلاحات کند بوده است لیکن
۳۹ ييشرفت در ارتقاء شاخصهای عمومی اقتصاد کلان
eye ae ا ne
0101001101000
است)
* اگر چه اقتصاد ایران مبتنی بر منابع اولیه استوار
arene ree roca non 00
شكل كرفته است.(سهم بخش صنعت در 688 رو به
افزايش است)
صفحه 7:
جديد ال یه رد 0 به 8 كار رد مى شوند.
ل 0000
نرخ رشد بيكارى زير 10 درصد تا سال 2010 بايد
رشد توليد. ناخالص داخلى سالانه به عدد 8 درصد
ie 1
صفحه 8:
بخش ها در تولید ناخالص داخلی (برحسب درصد)
ee ee ee Dnt eas Sone oes
صفحه 9:
ST ce Sa ار
a
ایران
كره
عوبني
مالزى
منبع: بانک جهانی (۲۰۰۳). آنکتاد. (۲۰۰۴)
ارزش | فزوده ) بر حسب درصد از 660۳
کشاورزی
1۹
A
( سال ۲۰۰۱
۳۶
fy
۵۰
ral Fee
و
و
FY
صادرات ساخت
نب
(درصد ازكل
507
(Yous
٩۱
امع
يه
سال ۲۰۰۳)
۳۷۵۲
زا
صفحه 10:
بزرگسالان(۱/)
ده
زندگی(سال)
etal ail pw
۱۳
نينا
($US
روندهای شاخص
۳
۳۹۷۶
ههعا٠
1544
۳۷۵
موف
Ce ia
يلين
(۴
نت
1
۳.۳
ال
rod
۷۳۳۸۰
صفحه 11:
انگیزهها و محرک ها
خلق و بادگیری دان
زیرساخت علمی و فناوری
صفحه 12:
سیستم ملی نو آوری
صفحه 13:
وت لت ل كم تكنولوزيكى كا را 3
ا ل مرتبط با رشد اقتصادی گردد. دولت سیاستهایی
راا#اقجراء در مىآورد تا دانش توليد و توزيع شود.
سیاستهای نوآوری دولت در سه دسته تقسیم میشود:
* سیاستهای تولید نوآوری (عرضه)
و
* سیاستهای اشاعه بر حسب خلق, اشاعه و کاربرد علم
صفحه 14:
Pre pene ata evel eer Sy Ee
بطوریکه باید منابع از قبیل نیروی انسانی
20 000 ا ا
تا بنكاه در بستر مناسب فعاليت كند.
-
اا ا ا ا رت
Fee eerste eee ا cy میگردد
ا ا ل ل
500 0 20 eee oe
طرف عرضه و هم بر طرف تقاضای نوآوری تأثیر میگذارد.
صفحه 15:
| een ser
[۳9 eS Nene) 5 1 برع
eee re Sweeny pear es any ees a
ار
زیرساخت تکنولوژیک در مفهوم ۱5 a سیستم آموزشی:
ihe ae كك السام
اطلاعات میشود.
| ocd Oo Sie) ee Stel oer
Freer ree tenes te ent een on ل
دانشكاهى و مؤسسات تحقيقات عمومى بعنوان زيرساخت
0 one rar ve eee)
صفحه 16:
ی
۱ Soe nO Ss ere acd)
سطح ملى كليد اصلى براى اصلاح عملكرد نوآورى محسوب
میگردد.
pave FO ey PS ve cr me ee enya Ot= 0)
0 Can coy Ree
SC OS col eer ا ا camel
ا ا
صفحه 17:
۱ j
Silo ل gale: lasses yl O
| oe ees ee Sore
و غیره دارد.
|
محیطهای فوق تعریف میشود. بطور مستقیم و غیرمستقیم
ار ی رات
Re ere a Reena ۱[
صفحه 18:
2370 1 يسيم روایط آنها با استفاده گنت گان محضولات
١١ل ا ۱[
2 اا ا الل ا ل Te-t ay
فأكتورها ار محيط فرتعن راعسا كسوواثير ص يديره
اين موضوعات در همه كشورها وجود دارد. ليكن كشور به كشور
از نظر شدت متفاوت است و لذا تفاوت 15لا در سطح
اا ال ا م
Row Rey Crewe TOME Sy eon)
صفحه 19:
: 1۳ بازاز ير اسان مسزان رقابتهايي است كه
Be igeelcee) ا ۱
4
* بنگاه برای اینکه در بازار موفق باشد باید فعالیتهای نوآورانه
0
* بنكاه تلاش م ىكند محصول و خدمات جديد كه هزينه كمترى
دارد ارائه كند.
صفحه 20:
کن است با مشکلی روبرو شود که برای حل آن
ی تکنولوژیکی و یادگیری دارد.
۱7 ا ad
فرهنگ سازمانی. سیاستهای عمومی دولت. آموزش و پرورش
رسمی, ساختار سازمانهای عمومی, پایههای علوم و فناوری
ا ال لك
* دینامیزم فرایند یادگیری تکنولوژیکی بنگاه کاملا با مفهوم
سيستم ملى نوآورى همبستكى و مرتبط است.
صفحه 21:
هم طبیعت و ماهیت 15لا ضرورت دارد که فرایند
See
* ریادگیری تکنولوژیکی در سطح بنگاه هم در سطح افراد داخل بنگاه و هم
Meco ee er cane Pyare ا 5
یادگیری سازمانی به یادگیری افراد داخل بنگاه برمیگردد.
* "یادگیری سازمانی" جمع "یادگیری انفرادی" نیست. بلکه فرایند خلق
دانش است كه 0000 ابد و همه افراد به آن اعتبار
مىدهند و أن را قبول دارند و سيس در استراتزى و مديريت سازمان
نهادینه میشود.
صفحه 22:
Bea ۴ ال لا ل ا و
اش قبلی و شدت تلاشهای یادگیری زیاد میشود توانمندی
ل Re
۱ )۷ يادكيرى يك بنكاه كاملاً به دانش انباشته
ا از Pe
es ee Dee Ree Te OS kB nS
بنكاه مىشود. البته در كنار تلاش بايد آموزش داخلىء
فعاليتهاى 580 و تجربه توليد را از مهمترين فاكتورهاى مؤثر
بر پادگیری به حساب آوریم.
صفحه 23:
ويژگيهاي نظام ملي نوآوري ایران
صفحه 24:
ead ضهن و كم رك اسن
صفحه 25:
© در بعضى از عناصر و مؤلفدهاء سيستم ملى نوآورى ايران
سا را و سا
000
leg) col pete Une coe ۵
و سایق esis ع
Rowe cece meyee pet kOe Muyeeol
صفحه 26:
را 9
سر 1
ا eS Reed oe nS ee dei
دانشكاهها و اغلب بنكاههاى صنعتى و اقتصادى ايران» دولت
0 ا 000
بجز تعداد محدودى از شركتهاى تازه تأسيسء. مشاركت و نقش
ا ا ل
ار ۳
دانشگاههای دولتی بیشترین فعالیتهای نو آوری و تکنولوژیکی
را در کشور دارند.
صفحه 27:
۳ دانشكاهي
1 ne een eae
اه بشمار میروند.
داراى توانمنديهاى متفاوتى از جمله انجام تحقيقات
۳ ا ا ec)
ارتباط بين مؤسسات يرُوهشى/ دانشكاهى با صنايع ©
۱ . کشور نسبتا خوب است
ارتباط فيمابين مؤسسات يزوهشى نسبتاً ضعيف است. 0
Boot eee we Ree Ce ee Vel ee See
صفحه 28:
لاحن هسكاريهاى بين
52 0
Coe ا ا ا Ota eS)
نازل بودن سطح همکاریهای بینالمللی در عرصه
پژوهش میباشد. اين موسسات معدود پروژههای
مشترک را با موسسات مشابه کشورهای خارجی انجام
میدهند.
صفحه 29:
1 ree ie np eee a
| mt reed or seees oP ead
نواوري ضعيف است و در ارتباط با شركتهاي كوجك و
متوسط هم ظرفيت مناسب براي انجام 8:10 درونزا بوجود
Reser) ev oe)
صفحه 30:
0 |
00 cee Toner es Becca eR eec gre ore
ROWE NTT Ce SMe Lear Seeley)
تجربه نشان ميدهد که شركتهاي چند مليتي تأثبر عميقي 0
او ae a BL ea
Fe Pei ree ey Pe goers Ie Pc Parr (eae
تأثير جندانى نداشتهداند.
صفحه 31:
459
1991
1
سس
02
1997
220
450
اوری و فناوري چند
eee ree ae
رسن
7 | 4389 | 36033 | 77036
1994 0 8
هد | ولمه | 4زجمة | 6دمد3
مور
اد | هر | موه | در
زور
_— | 2116 | 231 | 37155
00
200
329
علوم
21
1
3
۳۳9
0
تس
31
۳
EP
0
oat
0
تس
2
وی
تال
0
۹
0
م
11
عامل
صفحه 32:
ات
#1ولخشي پایین سياستهاي انگيزشي:
با توجه به شرايط فوق و 1 هدف گذاري: هماهنگي 3
ا ا ا ا ل لك
20 ۳ نميتواند انگیزش مناسبي براي
سيستم ملي نوآوري و بخشهاي زيرمجموعه آن فراهم أورد.
صفحه 33:
au AP 0 |كنندكان:
PE erp Reo kee eee cae COC URN P)
صورتیکه اين شبکه ميتواند نقش مهمي در سیستم ملي
نوآوري ايران داشته باشد. موضوع كارآفريني در مقياس
ا ال 0 ملي نواوري
ruse Id ore a Bey 025
صفحه 34:
دن ضعف سازمانهاي حمایت مالي- تجاري
ai :
ee eS ae Ree | eel eae sey
ae eee 1
ree اتحاديههاي صنفي در توسعه نواوري 0
صفحه 35:
PR PICT
|
ا ا هد
© حتي مؤسسات ب ل |
گروههاي مصرف کننده | رتباط ضعيفي دارند. fee eee
است بر أينكه ere ۳ ایران توسط
ir mera ee) ار ا pee
برنامههاي دولتي ميباشد.
صفحه 36:
پیشنهادات:
or نقش بنگاهها در نوآوري ضعيف است و بايد تقويت كردد.
BS SEIS CeCe eee eee nents cer
fener ie cent eer erat eee
دانشگاهي انجام مي كيرد. دولت بنكاهها را تشويق مي كند
تا فعاليتهاي 85:0 خود را تقويت كنند. ليكن اثربخشي
vere Cowra) ا ا 0
صفحه 37:
FOP Cos Per ee Pe veces
لكت Ee OBES ES mtr
Seca eae ل cma
فعاليتهاي تحقیقات پایه توسط مراکز علمي و دانشگاهي
انجام شود.و بنكاهها مسؤل كردند نتايج تحقيقات را توسعه
دهند و اين نتايج را در شكل محصول و فرايندها به جامعه
مر
توسعه تكنولوزي و نواوري وابسته به مراكز علمي كشور
صفحه 38:
ک 000
حالت عمومي نسبت به نيازهاي جامعه و مصرف کنندگان
eS eee Ree elo ل 0
كارهاي جدید و فرصتهاي شکل گيري محصولات و
1
تقویت ميگردد.
صفحه 39:
| در حال حاضر رقابت فیمابین بنگاهها در بسياري از
| كن رقابت وجود دارد
رقابتهاي متكي بر قيمت و | Sayers om 00 محدود
ا ل ل ا SR
سطح بنگاه باشد وجود ندارد. بر این اساس دولت با ایجاد
on Cer mttneare ce 0000
ee ا رقابت للك
tere) ا ل ل 1
محور فعاليت آنها ميباشد.
صفحه 40:
3 باید استراتژی انتخاب کند که اها] به کشور جذب
شود. با توجه به منابع طبيعي وسيعي که در ایران وجود
دارد و با ازار داخلي وسيعي هم موجود er 000
eel 7 5300000 خارجي محسوب مي كردد.
01 نه تنها تكؤلوثِيهاوجديد را وارد كشور موكند
or ae Ber eon Pare
صفحه 41:
7 0
a ا ا لا ل لك
شيودهاي رقابت آنها 00 بر نوآوري است.
5 00000
(Tech ال 010 حوزههاي سنتي هم 5غالا5
ee ا eae ل
شركتهاي بزرك را تأمين كتند و با ساير عاملان سيستم
نوآوري در ارتباط قرار كيرند.
صفحه 42:
ایجاد صنایع کوچک و متوسط و شکلگيري بخش
خصوصي نياز به كارافرينان دارد. كارافريني در ايران ضعيف
ae Bee oom ا Fe oe er PE
ene er ree 20
برمي كردد.
صفحه 43:
لسار نكتههاي مهم ضعف کارآفريني نبود يك سیستم
ord Re cea CONS Fn ne 06