صفحه 1:
Cluster Analysis
صفحه 2:
صفحه 3:
اصطلاح تحلیل خوشه ای (کلاستر) که اولین بار توسط تریون در سال 1939 استفاده شد, در بردارنده
الگوریتمها و روشهایی برای گروهبندی موردهای مشابه (شامل افراد. اشیاء, رویدادها و ...) درون طبقات
مختلف میباشد. سوالی که معمولاً محققان با آن روبرو میشوند این است که "چگونه دادههای مشاهده
شده را درون ساخناری بامعنی شازماندهی کنند؟» تخلیل کلاستر موارد را بر اشاش میزان ارماظتان
دست بندى مى كند. ناباین اقراد یک کلاستر دارای بیشترین میزان ارتباط با بکدیگر و کمترین میزان ارتباط با
اعضای دیگر کلاسترها میباشند. از آنچه گفته شد میتوان فهمید که تحلیل کلاستر بدون آنکه به تشریح
چرایی وجود دادهها پپردازد. برای کشف ساختار دادهها بکار میرود.بنابراین تحلیل کلاستر ابزاری اکنشاقی
است که میتولند ارتباطات و ساختار بین دادهها را که قبلاً مشهود و محسوس نبودند را آشکار نماید.در این
روش هیچ فرضی در مورد داد گروهها با شاعتمان آنها دز نظر گرفته تمیشود دستهبتدى كردن بر
اساس مشابهتها و یا فواصل انجام میشود.
ابزار تحلیل خوشه اي بهترین روش براي سازماندهي داده ها به وسیله تقسیم ایده هاي متفاوت آیتم ها یا
مشخصات گروه هاي متشایه که هریک تحت يك عنوان بوده, بعد از يك جلسه طوفان فكري مي باشد.
ابزارهاي اصلي اکتشاف, غالبا تحت تاثیر قراردادن مفاهیم ایتم ها يا هميستگي و فضاي جواب هايي که به
طور طيمي ملق به بکدگربوده. مي باشنو:
فرایند اجرای تحلیل خوشه ای به شرح ذیل می باشد :
1- سریرست تیم, فلیپ چارتي که با داده هايي از طوفان هاي فكري قبلي به دست آمده را نمایش مي دهد.
2- نیم به بررسي تمامي آیتم ها پرداخته و عناوین عمومي و موضوعي را براي ایتم هاي مشابه پیشنهاد مي
دهد. اینها , خوشه نامیده مي شوند.
3 سررست نام هاي پيشنهادي تمامي خوشه ها را ثبت کرده و از شرکت کنندگان درخواست مي نماید که
مه سازماندهي و مرتب کردن ایتم ها در خوشه هاي مربوط به خودشان بپردازند. در حالیکه شرکت کنندگان
آیتم ها را اعلام مي کنند. سرپرست جاي آیتم ها را بر روي فلیپ چارت با اولین حرف نام خوشه مربوطه
مشخص من ۲
4- بعد از آنکه تمامي آیتم ها مشخص شدند. چارت نهايي متشکل از خوشه هاء کشیده مي شود:
5 چات نها وه ها نار کار فده ود غددان مرجع در دسترفن Gees Cl is
صفحه 4:
Brainwriting 5-3-66-3-5 ys) ۶ ابزارهات مريظط
مخزن تفکرات مکتوب!000 و۷0 81210
معکوس دوگانه86۷675۵۱ 00۱0016
۶ طوفان فکری 8۲۵185۲0۲۳۱۴9
تحلیل پارتوک۸0۵۱۷5 ۴۵۲۵۵
Ube
۰ ساده و قابل اجرا
*_امكان ارزيابى در چند بعد
es * زمان بر بودن تکنیک
۰ نیاز به آموزش قبل از استفاده از تکنیک
ee *طبقه بندي داده ها در گروه هاي طبيعي بر اساس ويژگي هاي مشابه و
مرتبط,
oust مهم ترین ويژگي ها براي بهبود تشخیص يك مشکل.
*ایجاد چندگروه متشابه ایتم ها از يك فهرست بزرگ gle pil نامتشابه .
«تعیین تفاوت هاي ما بین مشتریان, کارمندان یا فروشندگان نسبت به
درك كليقي و عمل هاي اجرايي.
aN |
صفحه 5:
منابع مورد
۹
ير
7
Wrenn
صفحه 6: