صفحه 1:
تحلیل سیستمی آسیب شناسی تحقیقات در ایران
|
ee
V7
weenie
دکتر عبدالرضا بابامحمودی
صفحه 2:
5 نظام ات و
5 نظام تحقيقات در ايران چگونه است؟
٠ ييشنهاد نظام تحقيقاتى نوين
صفحه 3:
.1
3
4
.5
كليد وازه ها
يزوهش: فرايند كردآورى و بردازش
اطلاعات که همراه با عظاد ساره باشد و در
حوزه خاصى از علوم به نوآوری انجامد.
. اسیب: عوامل منفى يا حلقه هاى مفقود در
فرایند پژوهش که گاهی مربوط به
پژوهشگر و گاهی مربوط به مدیریت
پژوهن و گاهی مربوط 4 ومیتع هاه
اجتماعی و... است
پژوهشگر: بضااض رده که مرو
مستقیم درگیر فرایند تحقیق می شود
مدير پژوهش :کسی که مدیریت علمی
تحقیق جمعی را به عهده می گیرد.
مراکز پژوهشی: مقصود از مراکز پژوهشی
صفحه 4:
صفحه 5:
آسيبشناسي مفهوم جديدي است که از علوم زيستي
عاریه گرفته شده و مبتني بر تشابهي است که
دانشمندان oy بيماريهاي عضوي و انحرافات اجتماعي
قائل ميشوند. در واقع با شكلگيري و رشد
جامعهشناسي در قرن 19 ميلادي, بهرهگيري از علوم
مختلف براي بیان فرآيندهاي اجتماعي معمول گردید و
در نتیجه بسياري از اصطلاحات و واژههاي رایج در علوم
دیگر چون زيستشناسي, علوم پزشكي, زمينشناسي
و مانند آن در جامعهشناسي نیز بکار گرفتة شلد که از ان
جمله کلمه «داسیب شناسی» راز ميتوان نام برد
صفحه 6:
ريشه واژه
5 از ريشه يوناني (Path = Patho) به معني
رنج؛ محنت. احساسات و غضب 9 aw (Logy)
معناي دانش و شناخت ترکیب یافته است,
a; (Pathology) gil pli
امراض, مطالعه عوارض غيرعادي به کار
مي رود.
صفحه 7:
آسیب شناسي (Patholiogy) مطالعه مباني كاركردهاي
نابسامان است
اصولا ب مطالعه و ريني دفين عوامل رو ةسار
پدیدآورنده و يا ثباتبخش در یک زمينه و آسیبهای
موجود در آن میپردازد
اصطلاح آسیبشناسی در همه رشتههای علوم اعم از
زرد i ری لفیا ای با عن
بر ساد Ss apes یرف ستو
اس ش ای مطال علمی انیت ها تنما د تاهاو
اختلالات است.
صفحه 8:
٠» جه جيزى به عنوان cul شناخته میشود؟
7 حدود و صغور آسیب جقدر است؟
۶ عوامل ميته شنار و“علل» اشكار “كسضدة السفت
کدامها هستند؟
۶ در کدام بخشها آسیب ها گسترش بیشتری
دارند؟
ay 5 اسیب در کدام بخشها نمود بیشتری
دارد؟
* توانایی سیستم برای کنترل و نظارت بر آنها
و ا
صفحه 9:
* مطالعه, شناخت کف ای پیشگیری از
کجروی در روند فرایند ی در
جلوگیری از ایجاد بحران در ساختارهای
تى
ت و
٠ آسيب شناسی ساختار پژوهش به سه شاخه
می پردازد
1- قوانین پژوهش
2 فرایند عملیات پژوهش
3- مدیریت پژوهش
صفحه 10:
رابطه بین آسیب شناسی و
پروهس
است
۳ پیش فرض آسیب شناس این aS cowl سیستم
در وضعيت ايده آل نيست و بايد اشکالات iol
يافت
كيفى ضرورى است
x آسيب_شناس حتما بايد يزوهشكر باشد تا
بتواند اسیب را شناسایی کند
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
* در روش تحليلي (۸۱۵۱۷۲۱6 )عقیده بر اين
است که با شناخت اجزاء يك شي ء , میتوان
به ماهیت و ويژگي هاي آن پي برد .به عبارت
ديكر شناخت اجزاء . شرط لازم وكافي براي
شناخت ماهیت و ويژگي ها و رفتار موضوع پا
شيء مورد نظر است.
صفحه 14:
در تفکر سيستمي
* توصیه مي شود که ترکیب قبل از تحلیل انجام
كيرد .
* در تفكر تحليلي. جيزي كه مي خواهيم
بررسي كنيم . بعنوان يك كل تجزيه مي شود .
ولي در ترکیب , جيزي كه مي خواهيم بررسي
كنيم, بعنوان يك جزء از كلي که آنرا دربرگرفته
, بررسي مي گردد . اولي , حوزه مورد توجه
ular [5 gears بو دومی انرا کسترسن ما دهد
صفحه 15:
تجزیه و تحلیل و طراحی
أن میتوان سیستمیهای مختلف را ایجاد
( بهبود یا تغییر داد.
ضمن شناخت جنبههای مختلف سیستم
ee ار كر تعامل ا اجزای
اقرنا كريكن اقدام به اصلاح, بهبود. طراحى يا
بازطراحى سيستمها نمود.
5 در واقع تجزيه و تحليل سيستمها از ابزارهاى
اساسی مدیریتی در تغییر سازمانها در
راستاى بهبود عملكرد أنها محشوب م ىكودد.
صفحه 16:
* مدیران سازمان موظفاند که در عین حفظ تعادل
سازمان, آنرا همراه با تغییرات محیط خود تغییر دهند. زیرا
هدف lye cals wary payed سای بت
هدف ناكاو يه هفاشكتى وانطاق يا محشط وشراطظ
محیطی است. هماهنگی و انطباق با محیط متفیر, در بطن
خود تغییز در سیستم را در برمیگیرد. اگر به هدف بقاء
هدف رشد را نیز اضافه کنیم, که بهنظر دومین هدف مهم
هر سازمان زنده محسوب میشود, لزوم پذیرش تغيير و
همراستایی به تغییرات محیطی دوچندان میگردد. وظیفه
هدایت و راهبری تغییرات سازمانی نیز بر عهده
ابزارهاى د بسیار قدرتمند مدیریت برای را
Se Chis SEG
صفحه 17:
یکی از مهمترین و پیچیدهترین فعالیتهای
. مدیریتی سازماندهی يا طراحی سازمان است
۶ طراحی سازمان, فرایند پویای تقسیم کار و ایجاد
هماهنكى بين منابع سازمان برای اجرای استراتژیها
وار امة فاع سار قان” 33 را دای باه
سازمان است. سازمانها بايد بطور مستمر معمارى
خود را با الزامات محيطى همراستا نمايند و براى
این کار لازم است تا توانمندیهای مختلفى داشته
باشند. مهمترین توانمندی سازمان در این راستا
توانمندی پویایی است که بصورت توانلیی سازمان در
ترکیب بندی مستمر منابع خود برای دستیابی به
مزیت رقابتی تعریف میشود.
صفحه 18:
مزایای تحلیل سیستمی
راهبری تغییرات سازمانی
توانایی سازمان در ترکیب بندی مستمر منابع
خود
دستیابی به سطوح بالای توانمندی در عملیات
افزایش cud rb حل مساله سازمان
تجزیه و تحلیل سیستم در توسعه سیستمهای
اطلاعاتی
صفحه 19:
سیسیم
یک پدیده است که موجودیت خود را از روابط متقابل
بین اجزا خود حفظ میکند.
"سیستم مجموعهای از اجزا و روابط ميان آنهاست که
در پی کسب هدف مشخصی هستند. اين اجزا به همراه
محیط خود یک کل را تشکیل میدهند.
" هیچ سیستمی ایستا نبوده و روابط متقابل اجزا ol
اين روابط در تحلیل Beas بسیار مهمتر از درک اجزا
ستوستمها میتوانند رفتازهایی از خود نشان دهنده که
مجموع اجزا بدون ارتباط با یکدیگر هرگز قادر به آن
نیستند.
صفحه 20:
Een امالامات
صفحه 21:
* هر سیستم دارای مشخصههایی است که آنرا از ساير
سیستمها مشخص و قابل تشخیص میسازد. در زمان
تحلیل سیستمها نیز تحلیل هریک از این مشخصهها از
اهمیت فراوانی برخوردار میباشد.
* منظور از عناصر سیستم همان اجزای سیستم هستند.
عناصر سیستمها خود سیستم هستند که در زمره زیر
سیستمهای سیستم اصلی قرار میگيرند.
* در یک نگرش ایستا عناصر سیستم همان بخشها یا
زیرسیستمهای سیستم هستند. در یک نگرش کارکردی
بخشهایی که وظایف اساسی سیستم را برعهده دارند
عناصر آن سیستم هستند.
صفحه 22:
:عناصر ضروری در تحلیل سیستم
(Sub systems) ‘lyeimuw yj
(Interrelated Components) ‘era ails lol
(Boundary) ‘pimuw مرز
(Purpose) {.9.»
(Environment) ‘luz.
(Input) داده؛
پردازش؛ (۴۲۵6655)
بازداده؛ (أنامنا)
بازخورد؛ (۲66۵030)
(Constraints) ‘eur. 22%.
(Interface) ‘lawl,
صفحه 23:
صفحه 24:
نظام تحقيقات
صفحه 25:
نظام تحقيقات
٠ نظام تحقیق با 5۷5۲6۲0 ۲656۵۲0 اجزای
پیوسته به یکدیگری هستند که در تولید یا
بازبینی داده وچگونگی تبديل ان به اطلاعات
ایفای نقش می کنند
٠ نظام تحقیقات ماهیت خود را از : نیازهای
ی ی ی كيرف دشت مو
ورد
٠ برون داد نظام تحقيقاتى بايد به درون داد يى
سازمان عملياتى كاربردى تبديل شود
صفحه 26:
نم نم بن ص سن هن دأ مه
اجزاى نظام پژوهش
. فلسفه حاکم بر پژوهش
سیاستگذاری پژوهشی
. قوانین حاکم بر پژوهش
سیستم اجرایی پژوهش
. مدیریت پژوهش
. متدولوژی پژوهش
. پژوهشگر
صفحه 27:
A وت
Soul
صفحه 28:
آسیب های ساختاری پژوهش در
نبود ساختار فلسفی معین برای پژوهش (دانش,ارزش و
بینش)
نبود سیاستگذاری پژوهش در سطوح کلان
ضعف قانونی مدیریت پژوهش
عدم تعریف واژگان مدیریتی برای نظام تحقیقات کشور
نبود مدل بومی برای پژوهش(تعریف مفاهیم؛ تحدید روشها و
گفتمانی که در قالب گفتمان مدرن بحث می کنند )
اختلاط کار مدیریتی با کار پژوهشی و کار شناسی
نبود جایگاه برای کارشناس پژوهش در سازمانها
کمبود سواد دیجیتال در سازمانها و مدیران
عدم وجود سازمانهای پژوهشی خصوصی در کشور
صفحه 29:
آسیب های ساختاری پژوهش در
حاکمیت فضای رابطه ای به جای ظابطه مداری در پژوهش
پژوهشگران فقیر و فاقد انگیزه
تمرکز امکانات تحقیق در مرکز سیاسی کشور
عدم وجود سیستم متمرکز برای ارزیابی و سازماندهی مناسب
تحقيقا
تد
کارشکنی سازمانی و اداری و وجود جوّ حسادت.
عدم توجه به کیفیت علمی آثار منتشر شده و سایر فعالیتهای علمی
عدم توجه به کار گروهی درتحقیقات
عدم وجود دستیار و تکنسین تحقیق برای محققین در انجام کارهای
تحقیقی
عدم توازن بین آموزش و پژوهش در دانشگاهها
ضعف تکنولوژی پژوهش و کتابخانههای غیر پویا
صفحه 30:
نبود برنامه جامع کاربردی برای تحقیقات ملی
شفاف نبودن استراتژی های پژوهش در ایران و وایستگی آن به
سلیقه مدیران ارشد
اعتماد و باور ضعیف مدیریت سازمان به امر تحقیق
غیرمرتبط بودن رشته تحصیلی و سابقه تخصصی مدیران واحدهای
تی
) ضعف پژوهش های انجام شده توسط محققین خارج از سازمان ها
(مشکلات برون سپاری طرح ها)
مشکلات جذب و نگهداری نیروهای کیفی در بخش پژوهش
کم مقبولت واحدهای تفای ارت سایر وا ها اخرا
سازمان
عدم وجود بدنه کارشناسی قوی در واحد تحقیقاتی
صفحه 31:
ضعف سیستم اطلاع رسانی و دسترسی به
آمار و اطلاعات و alt مطالعات و تحقیقات
انجام شده
فرایند طولانی تعیین اولویتها, بررسی و
تصویب طرح های پیشنهادی و در نهایت
ارزیابی طرح های انجام شده
نبود مشارکت و همکاری واحدهای تحقیق و
توسعه با واحدهای اجرایی در به کارگیری نتایج
طرح ها
صفحه 32:
پیشنهاد نظام
صفحه 33:
Nousw
در نظام نوين بايد اين ملاحظات
صورت كيرد:
. تعریف فلسفه حاکم بر پژوهش و معین نمودن نظام ارزش ؛بینش
و دانش در ساختار آن
سیاستگذاری صحیح ,علمی و کاربردی پژوهشی با نگرش دکتریثال
و استراتژیک
اصلاح قوانین حاکم بر پژوهش از طریق نهادهای تخصصی
تدوین برنامه های راهبردی برای سازمان پژوهشی
اصلاح سیستم اجرایی پژوهش
تدوین نظام مدیریت پژوهش
ایجاد و آموزش صحیح متدولوژی پژوهش و تعریف جایگاه
متدولوژیست در ساختارهای پژوهشی
تربیت پژوهشگران در سطوح مختلف مورد نیاز و تدوین نظام طبقه
بندی پژوهشگران
صفحه 34:
٠ جاری کردن فرهنگ تحقیق و توسعه در تمام
طراحی ساختار سازمانی مناسب واحدهای
تحقیق و توسعه
٠ طراحی ساز و کار مناسب برای استفاده از توان
بالقوه نیروهای داخلی سازمان در امر تحقیقات
٠ طراحى ساز و کار مناسب برای جذب و نگهداری
نیروهای کیفی
برقراری ارتباط منطقی و منظم بین سازمانها با
موسسات و مراکز تحقیقاتی (طرح های برون
سپاری شده)
صفحه 35:
۰ لازم است تا با برگزاری همایش ها و جلسات سخنرانی
عمومی که در آنها مسئولین فرهنگی و اجتماعی کشور حضور
داشته باشند » نقش تحقیقات اجتماعی در شناسایی و حل
معضلات اجتماعی » از طرف دانشگاهیان مطرح شود .
- با ایجاد کارگاههای آموزشی , دانشگاهیان بیش از پیش به
اهمیت تحقیقات اجتماعی , کاربرد روشهای پیشرفته کیفی و
کمی و استفادة بهینه از امکانات مالی موجود در تحقیقات
اجتماعی آشنا شوند .
- وظيفة مسئولین فرهنگی و اجتماعی درنهادهای دولتی
مخصوصاً نهادهای سیاستگذاری همچون مجلس شورای
اسلامی , سازمان برنامه و بودجه , وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی و دیگر تهادهاست تا بخشی از بودجة تحفیقاتی خود
را به دانشگاهها دهند تا اساتید دانشگاه بتوانند با امکانات
مالی بهتری به انجام تحقیقات اجتماعی همت گمارند .
- ایجاد ارتباط ارگانیک و تنگاتنگ بین موسسات اجرایی و
نهادهای تصمیم گیری و دانشگاه برای اولویت بندی موضوعات
تحقیق اجتماعی ,
صفحه 36:
"- ایحاد یک نماد دولیی Bless aS به متترکر تمودن
دستاوردهای تحقیقات اجتماعی و نیز جمع آوری آمار
مربوط به پروژه های انجام شده و درحال انجام درهمة
موّسسات پژوهشی از جمله دانشگاههای کشورباشد .
© مجور نمودن دانشگاهها به کتایها : تشریات و ترم
افزارهای پیشرفتهآوبه روز گهت استفاده.(ساید
دانشگاه درانجام تحقیقات .
- بالا بردن امکانات مخابراتی مربوط به اینترنت , جهت
آفرانتن مر عفآن وانستفانه بهترتاز این امکان درجمت
انجام تحقیقات .
- ایجاد نک نظام ارزبایی متمركر در وزارك علوم i
تحقیقات eaten برای احالة پروژه های تحقیقی به
دانشگاهان با توحه 2 میرن تطزربه و صلات آنها ور
ا اعتبارات پژوهشی متناسب با پروژه
برای پیشگیری از روابط شخصی و گروهی 3
- ایجاد یک نظام پژوهشی در دانشگاهها که اساتید
پژوهشگر بتوانند بطور نظام مند از دانشجویان بعنوان
همکارو دستیار تحقیق استفاده نمایند .
صفحه 37:
منابع
"حاجن ترخانمر, امير حسين 1]1١00( رسن جكوتكير ایساد مراکر تجقیقان ۶ تشریه رهیافت
شمارة VWF Ge VY
- رحیمی , رهبر ( ۱۳۸۰) ۰ دانشگاه و تحقیقات . مجله مهندسی شیمی ایران . سال اول ,
شماره ۵ AF ye
- رفیع پور , فرامرز (۱۳۸۱) ۰ موانع رشد علمی ایران وراه حل های آن . تهران : شرکت سهامی
انتشار - سدلاک : جان ( ۱۳۸۱ ) . جهانی شدن وچالش های ناشی از آن برای آموزش عالی
وتحقیقات. ترجمه دکترعلیرضا کلدی و رضا فاضلی , نشريهٌ رهیافت , شمارهُ ۰۲۷ ص ۱۴۲.
- سیف اللهی , سیف الله(۱۳۷۴ ). اقتصاد سیاسی ایران ؛ مجموعة مقاله ها ونظرها . تهران :
انتشارات پژوهشکده جامعه پژوهی وبرنامه ریزی المیزان
8 اللهی , سیف الله (۱۳۸۱) حافته شناسی مقانل | ناعى ایران ؛ إعة مقالات
ونظرها . تهران : مؤسسة انتشارات جامعه بزوهان سينا .
- شهرباری ۳ قصوته ۱۱۲۸۰ ae ده تیان كرفو كمه كير رق
کاره . نشرية فرهنگ ویژوهش . شمارة ۴/٩۱
- شریعتمداری , علی ( ۱۳۸۱ ) . اولویت های تحقیقاتی کمیسیون علوم انسانی . نشریة
رهیافت , شماره ۰۲۷ ص ۱۰۴.
- عبداللهی , مجمد ( ۱۳۷۵ ) . جامعه شناسی درایران ؛ وضعیت آن درگذشته وحال وجایگاه و
نقش آن درآینده . نشریة رهیافت , شمارة ۰۱۳ ص ۰۸۱
صفحه 38:
© قانعی راد , محمد امین(۱۳۸۱) . ساختارمدیزیت نظام علمی کشور . تهران :
مرکز تحقیقات علمی کشور
+ قالعی را محش امین ۱۳۷۱ نظام علمی کشور در نامه موه نوی
تهران : مرکر تحقیعات علمی کشور
< كدارش ١ تتكنا هاف ما کت ورین و لیبق قا ره کر رصاعم
بادکترسیف الله سیف اللهی " , نشرية رهیافت , شمارة ۲۷۰۱۳۸۱,ص۶
- مهرابی , مسعود (۱۳۸۱ ) . سیر تحول اعتبارات پژوهشی درکشور ۱۳۸۰-
۷ تهران : مرکز تحقیقات علمی کشور
- محسنی , منوچهر ومسعود کوثری (۱۳۷۸) . وضعیت تحقیقات اجتماعی -
فرهنگی درایران . تهران : نشر رسانش .
- مکنون , ثریا و همکاران ( ۱۳۸۱ ) , نیاز سنجی در اولویت بندی طرحهای
پژوهشی کشور : تشریه رهیاقت : شماره ۰۲۷ص ۰۲
- وزارت علوم , تحقیقات وفناوری , مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
( ۱۳۸۳) . گزارش : بررسی تفصیلی تولید علمی ایران درسال ۲۰۰۳ .
صفحه 39:
* - وزارت علوم , تحقیقات وفناوری : مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور. گزارش :بررسی
سناریوهای مختلف وضعیت علمی ایران تاسال ۱۴۰۰, خرداد ۱۳۸۴
- وزارت علوم , تحقیقات وفاوری + مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ( ۱۳۸۴). گزارش :
نهاد سیاستگذاری علم , تحقیقات وفناوری ؛ تاریخچه , لزوم وجالشها
- وزارت علوم , تحقیقات وفناوری , مرکز تحقبقات سیاست علمی کشور گزارش (۱۳۸۴):
lal aun كيف وكش توسعه بخش پژوهش وفتاوزی دزبزنامه چهارم نو
- وزارت علوم , تحقیقات وفناوری , مركز تحقيقات سياست علمى كشور “Clear گزارش
تمداه مقالات سال ۲۳۰۲ به تعکیک دانشگاه با بوسسته راشاش رشته وموزان مکارت بین
المللی .
- وزارت علوم , تحقیقات وفناوری , مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور( ۱۳۸۳ ) .گزارش :
پرآورد نولید علم درایران ۳۰۰
-. وزارت علوم , نحقیقات وفناوری , مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ( ۱۳۸۲) . گزازش
ساختار معرفتی علم درایران ( سال ۲۰۰۱) .
- وزارت علوم . تحقیقات وفناوری , مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ( ۱۳۸۳ ) . گزارش :
رتبه بندی ۵۰۰دانشگاه برتر جهان
- وزارت علوم , تحقیقات وفناوری , مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور(۱۳۸۴ ): گزارش :
اجتماع علمی در ایران از دیدگاه پژوهشگران نخبه .