صفحه 1:
معماری و شهرسازی
تحلیل فضاهای شهری
این پرروژه به طور احتصاصی در مجموعه تیمدار تهیه و تنظیم شده است.
1۳۵۵۲۰۵۱09. قییدار:
ایمل:
tirdar.blog@gmail.co
m
صفحه 2:
تعیین محدوده مور دمطالعه ...۰
پهنه بندی مصالح RRR. toro = kee m en ene ...۱۱
شناخت قار یخی مهم »۱۲۰۰۰
شناخت تاریخی محدوده مورد مطالعه esha fee as ۱۱۲3
شناخت فرهنگی اجتماعی ...۱6۰
صفحه 3:
یی = =
شناخت کالیدی. ...۰.۰ ees
ترکیب کالبدی فضاهای بازار
۲۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰:: جفرافیایی -اقلیمی Cols
شناخت اصول کلی رعایت شده در را
۱۹
شناسایی عوامل محصور کنند
صفحه 4:
شناخت بناهاى شاحص محدوده مورد مطالعه. :۳۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
شناحت ؛تحلیل و مداخله در؛ بنای شاخص محدوده مور دمطالعه۰ ۳۲۰۰۰۰۰۰۰۰
رای رو
بررسی تناسبات -محصوریت...
پر رسی اصل تب
پیشنهاد کاربری جدید( دانشکده هنرهای زیبا )...
ارائه سایت پلان پیشنهادی
صفحه 5:
رد( 4 وه اوح
v
تیمچه مس پوشی1ه:۰.۰۰۰......۰ Leta renee ences soaaeseaveeseceessss ss
پررسی تناسبات-محصوریت «ممههههه »۰.۰ 46
بررسی معضبلات-شناخت پتانسیل ها
2
oy) تناسبات-محصوريت د > كن و1 و مد
صفحه 6:
برسی اصل محصوریت. 99.۰
2 9۸
مطالعات میدانی( مصاحبه با دم 9۹:۰۰:6
برررسی محسنات و مشکلات بازا ٩۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰...
تتیجه گیری ۳/۰
صفحه 7:
خرورت
بی توجهی به این محدوده از شهر سبب شده که استفاده کنند گان این فضا پا مشکلاتی مواجه شوند لذا برای
بهبود شرايط بايد تدبيرى انديشيد.
* تعیین اهداف :
مداخله در فضای موجود بر اساس ویثگیها رای ایجاد محیط مطلوب كه رضايت تمام استفاده کنندگان فضا را به همراء
داشته باشد كه براى اين كار بايد موارد زیر را مدنظر قرار دهیم:
١.قابليت بازار براى شكوفايى دوباره و آغاز حياتى تازه
؟.تعيين محورهاى مداخله مطلوب
۳.انسانی کردن جریان آمد و شد در محدوده بازار و فضاهای مجاور آن
؟-توجه به جنبه های تاریخی»اجتماعی و فرهنگی
55.0 تکنولوژی سنتی با نکنولوژی جدیدی که از اعتدال بمخوردار باشد
”.تعريف جديدى در مورد رابطه ميان معیارهای اجتماعی و فضای فردی
لا.شتاسايى راهكارهاى اجرانى
١/.نظم » هماهنكي» ريتم ساختار ,عملکرد
صفحه 8:
عستعيين محدوده عورد elite
a وی
صفحه 9:
صفحه 10:
پیکره محدوده مورد مطالعه
صفحه 11:
مهمتررین ورودی های بازار در جهت شمال و از طرف
خيابان امام خمینی می باشد و این ورودی ها به ترتیب
آهمیت عبارتند از:
ورودی بازار اصلی از میدان سعادت » ورودی بازار
علافهاء ورودی بازار نجارها (معروف به بازار
سعدالسلطنه ).به غیر از ورودی های مذکور بازار
قزوین از طرريق جند كاروانسرا به خيابان امام خمینی
peel pas meet wel
باشد. پس از ورودی های شمالی بايد ورودى های
ی او دک کر pie on he
مولوی بوده و بای حمل و نقل استفاده می شود. به
غیس از موارد فوق یک ورودی فرعی نیز از جهت
جنوب ورود به بازار را از طرریق سرای حاج چر وک
ممکن می سازد.
صفحه 12:
ورودی های بازار
صفحه 13:
از طبریق خیابان اماع خمینی امکان دستررسی
به سراى سعد السلطنه مقدور مى باشد که این
سا خود از طريق حند بازارجه به
مجموعه بازار قزوین می پیوندد.سرای
وزی از طریق بازار سعد السلطنه و
همچنین بازار وزیر به بافت اصلی بازار
دست مي"یایده البته:امکان مسعرسی بد
کاروانساهای حاج رضا فقط با یک ورودی
از انتهای بازار مقدور است.دسترسی به
سیرای شاه از طبریق بازار وزیر (قیصریه)
و همچنین بازار اصلی امکان پذیس است.
صفحه 14:
ane راهذ
6 7 ۲ 8 11 ۷ 17
صفحه 15:
کیفیت ابنیه: سس
a = —
وود
اكش بناها قابل قبون و نوساز یا قال نگهداری می باشند.
راهنمای نقشه
بناهای قابل قبول و نوساز [-]
بناها قابل نگهداری [۳]
بناهای با خرایی کم ۳۳
بناهى با رابى زياد MM
mo
صفحه 16:
le led pois ai
سس تسه
وس ند
اکشر پهنه ها یک طبقه است و بیشتر از چهار طبقه دیده نمی شود.
راهتمای نقشه
زیزمین
اطیقه (با زیزمین)
اطبقه (با زیرزمین وطبقه اول)
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
شناخت ناریخی محدوده مورد مطالعه
بررسى ها بیان گر آن است که مطالعه
ی ما در بازار» یک محدوده ی همگن
نبوده و دارای خصوصیات مشایه
نیسته بلکه در آن دو زیر مجموعه
قابل شناسایی استه که هم کدام دارای
ویثرگی های خاص خود هستند.
ASD راهنمای
محدوده درجه ۱ از نظر ارزش های تاریخی
محدوده درچه ۲ از نظر ارزش های تاریخی
صفحه 20:
صفحه 21:
طبق آمار گیری سال ۱۳۸۵ که توسط مک آمار ایرران صورت
گرفته جمعیت کل بلوک انتخابی بالغ م۳۵6۵ نفرمی باشد
an
157312 3- Bs
1883 | مدان Ew,
كل 3545
5-5
* تواكم جمعيتى :
با درنظ ركرفتن جمعيت ييش بينى شده سال ©8براى اين محدوده ومساحت كل
محدودهکه۳ ۸/۳/هکتار می باشد» تراکم ناخالص جمعیتی دروضع موجود!۱۷۰ نفد رهکتار
برآوردشده است همچنین ترا کم خالص جمعیت ۲۱ نفد رهکتار می باشد.
صفحه 22:
صفحه 23:
كيب کالبدی فضاها
بافت اصلی بازار را یک رشته سپوشیده
اصلی شمالی - جنوبی که خود به وسیله
انشعابات کوتاهتری در جهت شرق به غررب
قطع مى کند تشکیل می دهد.
در حاشیه بازار واحدهای تجاری و
كاروانس اها قرار دارند. مدخل اين
كاروانسراها معمولاً راسته بازار بوده و
شامل دو قسمت دالان و حياط اصلى مى
باشند که در اطرراف هر کدام تعدادى حجره
قمرار گرفته است.
iiss fe lage ale ge sues
تقاطع تشکیل چهار سوق می دهد. روشنایی
مورد نیاز بازار از طریق سوراخهایی که
شده تأمین می گرردد. با ارزش
ترین عناصم هم بازار از نقطه نظس
معماری عبارتند از مساجد - کاروانسراها
و تیمچه ها
صفحه 24:
محالح به کار aid,
مصالح به کاررفته در ساختمان بازار عبارتند از آجر و ملات های آهکی و سطح خارجى كن نين به
وسیله کاه گل اندود شده است. سقف این بازار اصولاً تعمیز انتنسی نشده و در نقاطی نیز که تفر
صورت گرفته موجب تغییر شخصیت اصلی بازار گرردیده است. از جمله اقداماتی که چندی پیش از طرف
شهردارى در جهت تخریب قسمتی از سقف بازار شد و به جای مصالح اولیه از صفحات ایررانیت و
پللاستیک و اسکلت فلزی استفاده شد.
مسئله عدم توجه به نگهداری بازار باعث شده که تاکنون خسارت فراوانی به این قسمت از شهر وارد آید.
در سالهای كذشته در اثى عدم نگهداری چهار سوی بازار در مدخل سراى وزيس شكاف برداشت و سيس
تخريب كرديد و باعث ايجاد شكاف روى كنبد اصلى سراى وزیس شد.
صفحه 25:
فضای پر و خالی
در شکل شناسی توده و فضا و آمیختگی این دو
عوامل بسیاری دخالت دارندء از ارتفاع و چگونگی
عقب نشینی گرفته تا خط نما و پیوستگی در خطوط
و اشکال و ترکیب بدنه های محصو رکننده ی فضا و
جلوه ی ظاهرری نما و رنگ و بافت و مصالح و نیز
قواعد و مفاهیم دیگری مانند توازن و تقارن و تباین»
نسبت و تناسب و مقیاس, هماهنگی و وحدت و نظم و
ریتم.
صفحه 26:
فضاهای ایستا و پویا:
ما در اینجا بمحی از فضاهای پویا و ایستا را در محدوده مورد مطالعه
مشخص کردیم. فباهای ایستا محل تقاطع راسته ها و راهها در بازار می
.باشند كه انسان هنكام رسيدن به آنها به منظور تصميم كيرى مكث مى كند
صفحه 27:
فضاهای ایستا و پویا:
صفحه 28:
صفحه 29:
خت جغرافیایی-اقلیمی 3
1۱/۰۰
—
قروین را از لحاظ اقلیمی می توان بری» نیمه خشک تا
خشک از نوع آب و هوای مذیترانه ای دانست.این منطقه
دارای تابستان های گرم و زمستان های نسبتا سرد
است.حدا کش بارندگی در ماههای دی و فرروردین و
حداقل ان در ماههای تیس ؛ممرداد وشهرریور صورت
میگیرذ.مینزان متوسط بارندگی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیمتر
.در سال است
درجه حرارت استان دارای خصوصیات کلی زیر
باشد
نوساندما در طولسا-و در طولشبانه روز.1
.زياد لست
ميانكيزد رجه حراررسالانه از جنوبهه.2
.شم لک اهشمیپاید
.میانگین»۳ سا.له استان۱۳۰۷ میپاشد. 3
سم
صفحه 30:
شناخت اصول کلی رعایت شده
در بازار
صفحه 31:
احول زیبایی شناسی
از اصولى كه زيبايى را يديد مى آورد مى توان به نظم » وحدت » تفارن » تعادل » تباین»
ریتم » تتاسبات صحیح و هماهنگی اشاره کررد.
ear:
وعدظ درخین كدنا
©
ea
صفحه 32:
بررسی احل تباین
با تغییس در ابعاد و ارتفاع فضاها و راسته بازارها باعث ایجاد تباین در فضا شده که این تدبیس
.معمارانه باعث می شود که انسان در فضاهای مختلف بازار احساس متفاوتی داشته باشد ۳
fi
صفحه 33:
بررسی احل تقارن
* وجود طاق ها که به صورت متقارن با فواصل مساوی
گرفته اند ریتمی را در فضا ايجاد كرده است.
تقارن در بدنه ها و فضاهای شهمی عبارت است از ترتیب و
آرایش عناصم و اجزای همانند در دو سوی یک خط
محور.یکی از مباحثی که در زیبایی شناسی مورد توجه قرار
مى كيرد تقارن است.
بدنه يلكانى به مثابه يك JS 6 تركيبى است يا نظمى است
متقارن با مقیاس و دارای وحدت با محور فرار گرفتن طاق
نمای میکنری.وجود عناصری که بعدا اضافه شده اند سبب
شده تا حدودی از زیبایی بصری این بدنه کاسته شود و
تفارن و فرع پلکانی تا حدی بهم برییزد که با حذف آن ها
زیبایی بصری افروده می شود.
صفحه 34:
اصل تناسبات و مقباس
* در بازارعموما مقیاس انسانی به خوبی رعایت شده است.
رنگ بدنه محصور کننده فضا نقش عمده ای در احساس
آرامش انسان دارد که با وجود تنگی حس خویی القا می کند.
* در بعضی از فضاهای بازار علی رغم تنك بودن؛ به علت تنوع فضایی و فتدان یکنواختی احساس تنگنا به انسان
دست نمی دهد.
نسبت طول و عرض و ارتفاع در راسته بازارها با توجه به نوع فعالیت در هم راسته متفاوت است. نسبت ارتفاع
به عرض در راسته هایی که اجناس با ارزش تم فروخته می شود بیشتم از راسته هایی است که اجناس کم
ارزش تر عر ضهرمى شود.
a
صفحه 35:
بازی نور و سایه
عبور نور طبیعی خورشید از هورنوهای درون
سقف های راسته بازارها وفضاهای دیگر مانند
تیمچه ها و سراها و...تا میزانی به روشنایی
فضاهای درون بازار کمک میکند ولی برای اين كه
روشنایی مورد نیاز تأمین شود باید از منابع
روشنایی مصنوعی استفاده شود.به خصوص اینکه
در فضایی مثل بازار که باید کالاها توسط مشتر:
به خوبی دیده شوند بحث نور و روشنایی محیط باید
بسیار مورد توجه قرار گیررد
صفحه 36:
سایی عوامل مححصور کننده
عوامل محصور کننده در بازار عبارتند از دیوارها و پوشش ستف هاء که
جنس دیوارها اغلب آجم و بررای پوشش قسمتی از سقف بازار به جای
مصالح اولیه از صفحات ایررانیت و پلاستیک و اسکلت فلزری استفاده کرده
اند.در راسته های مختلف بازار سقف ها از نظر ابعاد و گاه مصالح و
تزیینات متفاوتند. به این ترتیب کاریرران با عبور از یک راسته در راسته
بعدی فضای جدیدی را تجربه می کنند. ولی وجود ستف های خرپایی در
كنار سقف هاى طاقى تا حدودی از وحدت و یکپارچگی بصری فضای
راسته بازارها کاسته است.
صفحه 37:
Boots ui
Bi
Baw.
مسحد شهید :۰
كي للا
Bo.
Boss
صفحه 38:
شناحته تحلیل و مداخله 4 بنای شاخص
در محدوده
صفحه 39:
سرای رضوی Se
= a
وس ند
* بررسی اصل محصوریت:
صفحه 40:
(1
3-5
پا توجه به زاويه در آمده براى آلفا در اين مكان آستانه احساس محصوريت داريم.
صفحه 41:
سرای رضوی ۳
تست رت —
+
* بورسی اصل تباین:
شیر در ایهاد باز شوه موجت اوعاداتباین دز فش ده (سنط
صفحه 42:
سرای رضوی
'* بررسی معخلات:
عدم لستفاده از پتانسی(هایحیاط لیس و تبدیلآن 1
به لنبار و پارکینگ
اين فضا عايق بندی مناسبی بمرای آتش سوزی نداشته و همچنین
.فضاى حجره ها بای انبار بعضی کالاها مناسب نمیباشد
عدم رسي د كوو مرمتمناسبحجره هاودوريتادور حياط كه- 2
موجبه لاستفاده شدنآنها ك ديدم
الإظركليده
١-اين سسا داراى حباطی بزرگ میباشد که قابلیت گنجایش افرراد زیاد»
را دارد.این ویثگی در ارائه کاربری پیشنهادی تاثیر بسزایی دارد.
۲-وجود تعداد زیادی حجره واتاق (در دو طبقه آدورتادور حیاط
۳-وجود باعغچه ای سسبن در مرک حیاط که فضا را تلطيف كرده
است.
* .از نظردسترسی:
6-دستررسی مناسبی که این مسا به خیابانهای فرعی اطراف دارد.
5 از نظرفرم:
ه-معمارى سنتى زيبايى كه به اين قضا روح خاصى القا كررده است.
9
کی
صفحه 43:
سرای رضوی
سس
* جردوز 5۷/0
ضعق ها
مهد كود ك | .١ كمبود فضاى
مربوط به
کودکان در بازار
" .تبديل شدن اين
سرا به پا رکید
وابار
درمانگاه | ۱.کمود فضای
درمانی در فضای
بازار
يل شدن اين
سرا به پا رکیت
و انبار
۳
قوت ها قرحت ها
١.دسترسى مناسب از | ١.فابليت تبديل شدن
خيابان براى والدین | حجه های این سرا
| ومبيان 2 | به کلاسهای
۲.فضای بزرگ کافی كودكان
cla ble ost
بازی بچه ها
1.دسترسی مناسب از | قابلیت تبدیل درمانگاه
حیابان بمرای افراد و | به اتاق های بستری
آمبولانس
۳.فضای بررگ
وکافی
تقدیدها
آمکان آسیب رسیدن به
این معماری
ارزشمند( توسط بچه
ها)
بازبودن فضاهای
ارتباطی و در امان
نبودن بیماران
دربرابس سرما و كرما
صفحه 44:
سرای رضوی ال سس دم
oo =
سید
جدول 5۷/0
ضعق ها قوت ها قرحت ها تهديدها
آداره نیروی | ۱.تبدیل شدناین | ۱.دسترسی مناسب از | ۱.قابلیت تبدیل شدن | ١.امكان آسيب رسيدن
انتظامی | سرابه پارکینگ و خیابان حجره هاى اين سرا | بهاين محمارى
انبار ۲.فضای بررگ به اتاق های اداری ار age
وکافی و وجود حجره
های متعدد ۳ Ca Nga 5
بازار به دلیل وجود
مجرهین
۱ کمبود فضای ۱.دسترسی متأسب از | ۱.قابلیت تبدیل شدن
آموزش عالی در خیابان بای a های این سرا
محدوده بازار دانشجویان و اساتید سهای
ن | 5.ابعاد مناسب حجره اک (به دلیل
gle این سرا داشتن ارتناع و
مساحت مناسب )
۲.همواره پویا شدن
صفحه 45:
* تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها وپیشنفاد کاربری جدید ::
پس از تحلیل و ببررسی > آلترناتيو براى سراى رضوى از طرريق جداول صفحات بيش به اين نتيجه
: رسيديم كه دانشكده هنرهاى زيبا بهترين كزينه براى همواره يويا كردن اين سسرا مى باشد
اولا :ایعار بزررگ و کافی -مناسب بررای گنجاندن تعداد زیادی دانشجو
جود تعداد زیادی حجره در دو طبقه -*برای در نظرگرفتن کلاس ها و اتاق های اداری
ثالثا: دسترسی مناسب واسانبه طوری که نیازی نیست دانشجو برای رسیدن به ان حتما کل بازار را
.طی کند
رابعا: معماری سنتی ایررانی*استفاده از آن برای نعیین نوع دانشکده
صفحه 46:
سایت پلان پیشنهادی:
ما در کنار این مجموعه یک SiS yb در نظر
گرفتیم.هم چنین دسترسی های پیاده و سواره 7
را تعریف نمودیم
دانشكده هزرهاى زيها 0
پاررکینگ دانشکده 11
سترسئ سوار؛ به دنشکر» 17
دسترسی پیاده به Buss
صفحه 47:
صفحه 48:
سرأی رخوی
سس
= يلان: كلاس هلی گروه نقاشی @
کلاسهلی گروه موسیتی 7
انتهای ری @
بوفه &
"مسرویس بهداشتی @
owen @
نگیبانی @
@ کامپیو cle
© sn
@ sn
@ uu.
اتاق حراست ©
ديا
صفحه 49:
صفحه 50:
% 9
© مررسئ تناسبات ye
Th 830-۲۸
سا ۸۸
= 20 1
BA = = a
عرض 40 2
"0 m
تفن - 40 =2
عرض 29 m
m
* _ بورسی مححوریت:
Fig aos ple oh LIE eal a es و
حساب می شود
VD
صفحه 51:
تیمچه سرپوشیده
% بررسى معضلات:
عدم توجه به يتانسيزهاوإيزسا وتبديزلنبه لنبار- 1
اين فضا عايق بندى مناسبى براى آتش سوزى نداشته و همجنين
.فضای حجره ها بررای انبار بعضی کالاها مناسب نمیباشد
لفرودنعناصز وپیربط و بیتناسببه فضا مانند در اهنی 2
.که در نصویر میب اشد
عدم سید گوو مممتهناسب 3
شناخت يتانسيل هأ:
* اننظ كاليد: /
١-سسريوشيده بودن اين مسرا و در امان بودن آن در برابى باد
es
۲ -استفاده از نور طیبیعی به حاطر تعبیه هورنوها در سقف
۳-داشتن حجره ها یی دورتادورش
نظدستسی 3
4-داشتن دو ورودی جداگانه از دو راسته اصلی بازار
۵-انتهای یکی از راسته ها به خیابان راه دارد
صفحه 52:
تیمچه سرپوشیده
* تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها وپیشنهاد کاربری جدید :
ما با تحلیل پتانسیل ها به این نتیجه رسیدیم که این فضا به دلایل زیر با اندکی
مرمت ببرای تبدیل شدن به فرهنگسرا ی هنری مناسب می باشد:
اولاء به علت سريوشيده بودن اين تيمجه »كارهاى هنرى از باد و
باران در امائتد.
ثانیاه این فرهنگسر| از نورطبیعی از طریق سقف برخوردار می باشد چرا که
نورپردازی از مسائل مهم در طیراحی یک فرهنگسا ی هنرری می باشد»
ثالثا+حجره های دورتادور بای بسگنزاری کلاس های هنری مناسب می باشد.
رابعاء دو ورودی جداگانه هم دستررسی افراد را از راسته های بازار اسانتر
کرده هم فضای فرهنگسرا را انعطاف پذیرتر کرده.
خامسا: دستررسی این تیمچه به خیابان فرعی باعث می شود که دیگر نیازی نباشد
مرردع بمرای رسیدن به این فرهنگمس کل بازار را طبی کنند.
5
صفحه 53:
نيمجه سريوشيده
سس
سرت
* پلان فرهنگسرای هنری:
ارتفاع کافی حجره های واقع در این
تيمجه به ما اين اجازه را می دهد که
انها را به كلاس هاى اين فرهنگسرا
تبديل کنیم.همچنین مساحت اكثر اين
تاقها پاسخگوی جایگزینی چنین
کاربری می باشد و البته اآنهایی را که
داراری مساحت کافی نبودنده تا ۲تا
.ادغام کردیم
ما همچنین در مکنز طبقه همکف
فضابى برا نمايش موقت كارهاى
.«هنرى هنر جوبان در نظ كر فتيع
صفحه 54:
* ارانه اسکیس های اتود پیشنهادی:
مس لگ
سیر
صفحه 55:
* _ بورسی محصوریت:
2 داوس ىننا اين مان قور + مالي شود
صفحه 56:
تیمچه سرباز
* بررسی معضلات:
عدم ريسيد كوو مرمتهناسبحجره هاودوررتادور حياط كه موجج1
بلاستفادم شدنآنها كرديدم
عدم توجه به يتانسيزهاوليزس | وتبديزازيه لنبار ويا ركينك 2
ويد 1
این فضا عایق بندی مناسبی بمرای آتش سوزی نداشته و همچنین فضای
op ae ها بررای انبار بعضی کالاها مناسب نمیباشد
لضافه کدنعناصوبه مسجد که هماز نظ شکلووهم از نظر-3
تتاسباطرتباط متاسبوياعنتايس عناص مسجد ب_رقررار نك رمه لنت
9 شناخت پتانسیل ها:
Aw ٠
١-معمارى سنتى زیبایی که به این قضا روح خاصی القا کررده است.
۰ ازنظرکالید:
؟-اين تیمچه داراى حياطى ميباشد که قابلیت ایجاد فضایی سرسب و
مطبوع را دارد.
۳-وجود ححره ها و اتاق ها (دوطبته) دورتادورش که قابلیت
گنجایش افراد زیادی را دارد.این ویخرگی در ارائه کاربری پیشنهادی
Ss aes
1 =e
صفحه 57:
تيمجه به وسيله يك راهرو سريوشيده از راسته اصلی بازار جدا می شود که این ویژگی
محرميت خاصى به این تیمچه بخشیده است.
* از نظر دسترسی:
۰-انتهای راسته ای که به این تیمچه می رسد به خیابان راه دارد. -انتهای راسته ای که به اين
تیمچه می رسد به able راه دارد.
* تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها و
د کاربری جدید :
ما با تحليل يتانسيل ها به اين نتيجه رسيديم كه اين فضا به دلايل زیر با اندکی
مرمت بمرای تبدیل شدن به یک مجموعه اقامتی- گرردشگرری مناسب می باشد:
اولاءاین فضای بزرگ و وجود حجره ها و اتاق ها در دو طبقه این قابلیت را
ایجاد مى كند که مسافران زیادی بتوانند در آن سکنی گزرینند.
ثانيا: محرميتى كه اين تيمجه دارد؛ امنيت و ارامش را ببراى مسافران این
مجموعه اقامتی- گردشگری» راهم می کند .
ثالثا: میتوان از فضای مناسب حیاط این تیمچه بررای ایجاد فضایی سسسبن و
در نتيجه ايجاد ديد مناسب از اتاق ها و تلطیف کرردن هوا استفاده نمود.
رابعا: دسترسی مناسب و آسان برای مسافرران
صفحه 58:
* پلان مجموعه اقامتی-گردشگری:
ما بررای هر اتاق اقمتی یک سرویس بهداشتی خصوصی در نظلر گرفته و در هر طبقه فضاهاى خدماتى
.مربوط به یک مجوعه اقامتی را جانمایی کرردیم
صفحه 59:
نیت های |
ازسونپ
اسكيس
اسکب
* ۲ های gil
او ای
أنه اسكيس
م
35
يت
ادی :
صفحه 60:
تیمچه سرباز
٠ ارائه اسکیس های اتود پیشنهادی:
i اسكيس از فضاى رستوران مجموعه اقامتى
کب 2 بسح
صفحه 61:
مسجدالنبی(ع )
بررسی احل محصوریت:
تغییس در مییزان محصوریت موجب ایجاد
تباین در فضبا شده است
صفحه 62:
با توجه به زاویه در آمده ببرای آلفا در این مکان
آستانه احساس محصوریت داریم.
صفحه 63:
مسجد النبی(ع )
ore
= حت
** بررسى اصل تباين:
تقس در ابعاد بازشوها مو جب | محا Contam. pals
تغییس در میبزان ارنفاع موجب ایجاد تباین در فضا شده است
صفحه 64:
مسجدالنبی(ع )
* بررسی معخلات:
اضافه کردن عتاصری به مسجد که هم از نظر شکلی
وهم از نظي تناسبات ارتباط مناسبى با ساي عناص مسجد
ریا تک
صفحه 65:
مطالعات میدانی (محاحبه با مردم):
* آقایان( گروه سنی:۷۰-۵ سال ):
معماری بازار بای تمام اراد این قشر خاطره انگییز و
آرامش بخش بوده و تقریبا همه به این نکته اشاره
تکتولوژی چنین
معماری با شکوهی پدید آمده است.
همچنین از تابستان های گرم و زمستان های خنک بازار
تعریف نموده و این ویژگی را مدیون معماری غنی آن
میدانند.
تمام فضای بازار بررایشان خاطره بود و به گفته
خودشان معتاد نازار شده بودند؛
كروه سنى ١-5» 0سال:
ابن قشل تدمولا در فضبای بازاز احساس آ رامش
داشتند و بیان می کردند که فضا حس اصالت به آنها می
دهد. البته اکثرا از عدم رسیدگی مسئولین به بازار
گلایه داشتند.
صفحه 66:
مطالعات میدانی (محاحبه با مردم):
* آقایان( گروه سنی۶۰-۳۰سال ):
معمولا حس خاصی نسبت به فضا نداشتند» دچار
روزمرگی و تکرار شده و بیشتر به چشم محل کسب
د رآمد به بازار نكاه كرده تا ميرراث فرهنكى» البته اين
مسئله در مورد همه افراد صدق نمی گرد.
گروه سنی۳۰-۲۰ سال :
اين قش به اقتضاى سن شان عموماً از فضا ناراضی
بودند به دليل بسته بودن فضا واينكه آفتاب را نمى بينند
و بیشتر عنوان می کردند که فضای حجره ها بسراى
کاربری های امروزی کوچک بوده و فاقد سرویس
یی ی بو
صفحه 67:
مطالعات میدانی (محاحبه با مردم):
* خانم ها( گروه سنی۷۰-0۰سال ):
فضای بازار را خاطره انگی توصیف کرده و از
معماری آن با امکانات کم سخن و همچنین از
نظم و هماهنگی و زیبایی بین اجزای آن.
گروه سنی:0۰-2 سال:
معمولا احساس صمیمیت را در فضا درک می کردند
و شلوغی بازار حس زندگی به آنها میدهد.
گروه سنی2۰-۲۰ سال:
به عنوان مکان تاریخی فضای بازار را دوست داشتند لی
نه برای آنکه محل تحصیل یا کارشان باشد.
نتیجه گیری: a
افرراد مسن تر معمولا فضای بازار را به عنوان آثار تاریخی دوست داشتند زیرا با آن معماری زندگی کرده اند واز فضای
آن بسیار آموخته اند در حالی که افراد جوان خاطره ای از آن فضا ندارند. به طور کلی از مصاحبه انجام شده به این
بق فصای سنتی بازار با فرع های مدرن میتوان بر جذابیت های فضا اضزود و اين امس را در طراحی
2
صفحه 68:
بررسی عحسنات و مشکلات بازار
نقاط عثبت :
**وجود فضاهای سرباز علاوه بر آنکه پاسخگوی
نیازهای مختلف انسان به نور آفتاب و سیرپناه میباشد,
تباین و تنوع هم ایجاد می نماید.
“وجوه فضاهای مکث و تجمع: در بمی سراهای
بازار که هنوز عملکرد گذشته خود را حنظ کرده اند
دارای ble مرکنی هستند که می تواند به عنوان
فضای مکث و تجمع مشتریان کاربرد داشته باشد که در
فضای شهری این ام بسیار قابل توجه است.
** وجود نقاط شاخص: گنبد سجدالتبی که در سرا ها
ديده مى شود به عنوان یک نقطه شاخص از محسنات
بازار است:
صفحه 69:
بررسی محسنات و مشکلات بازار
مشکلات و معضلات:
pe? رسیدگی به فضای سراها موجب شده که سرا
به جاى استفاده درست به فضاى يا ركينك و انبار تبدیل
شده و جهره زشتى به خود يكير«
راه حل: تعيين كاربرى بمرای این
استفاده درست از نقاط قوت اين فضاها
برخی بانک ها و مخازه ها تابلوی نامناسب با بافت
بازار استفاده کرده اند که علاوه بر این ریتمیک هم
نیستند و اختلال بصری ایجاد کرده اند.
راه حل: در نظر گرفت تابلو های هماهنگ بای راسته
های بازار که هم دارای ریتم خاصی باشند و هم رنگ
آن ها شم نواز و با بافت بازار متتاسب باشد.
2
te
صفحه 70:
بررسی عحسنات و مشکلات بازار
مشکلات و معخلات:
قرار دادن سقفی ناهمگون و نامناسب روی یکی از راسته های
بازار که باعث تضعیف معماری با ارزش ان شده است.
راه حل:برای حل این مشکل در این جا سه اتود پيشنهاد می کنیم. i
اسکیس ۱:
قوت ها:۱.اين اتود از نظس همینه اجرا متررون به صرفه می باشد.
۲ .متناسب با معماری روز می باشد.
ضعف ها:۱.با معماری سنتی بازار هماهنگ نمی باشد.
صفحه 71:
بعد سس امس <<
تخت
اسکیس ۲:
قوت:متناسب با معماری سنتی بازار می باشد.
ضعف :ولی این اتود کاملا شبیه معماری سنتی قدیمی است و با
معماری روز هماهنگی نداشته و تنها نسل گذشته می تواند با آن
ارتباط برقررار کند.
اسکیس نهایی:
این اتود هم از معماری سنتی بازار الهام گرفته»
هم با معماری روز ارتباط برقرار کرده. در
واقع تلفیقی از سنت و مدرنیسم است که هم نسل
گذشته و هم نسل آینده می توانند با آن ارتباط
صفحه 72:
بررسی عحسنات و مشکلات بازار
مشکلات و معضلات:
**تاسیساتی که در بازار استفاده شده است کاملا نمایان
بوده و نمای بازار را دچار اختلال کرده است. کنتور
هاى برقه علمك هاي كاز و سیم های برق و تلفن در
جاهای نامناسب قرار گرفته اند.
راه حل: دور كردن آنها از مقابل ديد مردم در صورتی
كه ممكن نبودء طرراحى جعبه هايى براى قرار دادن
تاسیسات در داخل آن ها به طوری که هماهنگ با بافت
بازار باشد و به نمای بازار آسیبی ثرساند.
9 در برخی سراها که هنوز مخروبه نشده 9
يا ركينك بيدا نكرده است فر وشند كان بسراى محا
اجناس خود که خارج از فرروشگاه قررار گررفته است از
ایرانیت های ناهماهنگ و کوتاه و بلند استفاده کررده اند.
راه حل: بای حل این مشکل می توان از ایوان ها با رواق
استفاده کررد که هم که هم با بافت بازار متناسب است و
هم با ايجاد سايه فشاى دلنشينى براى رید فراهم می
کند. در ضمن از اجناس هم محافظت مى كند.
69
صفحه 73:
بررسی عحسنات و مشکلات بازار
مشکلات و معخلا
*“جراغ هابى كه براى روشنايى راسته ها استفاده شده
اند با بافت بازار هماهنك نبوده و ريتم هم ندارند.
راه حل: چراغ هایی بمرای بازار طراحی شوند که با
بافت بازار مطابق باشند و هویت سنتی آن را حنظ کند و
به صورت ریتمیک در راسته های باراز قرار دهند. که
السته این متفه کراترقت قشتفتى او بازار زارت شیر
است.
#*در قسمت ورودی بازار پاساژی قرار گرفته است که
سعی شده در نما با بازار تطابق داشته باشد اما در واقع از
نظر فرع تهدید کننده هویت سنتی بازار می باشد.
راه حل: باید قوانیتی وضع کرد که از اين ؟ نديات
ساز ها ممانعت به عمل آید.
صفحه 74:
محماری سنتی بازار قتروین همانطور که از مصاحبه با مردم برآمد؛ فضایی روح نواز و آرامش بخش بوده
كه امروز به دلیل سهل انگاری مسئولین رو به زوال می باشد.
شاید به همین دلیل باشد که نسل جوان گرایش خود را به این معماری ارزشمند از دست داده اند.
اکنون وظیفه ما این است که با پیشنهاد کاربری های مان از قبیل آموزشیءاقامتی- گردشگری»فرهنگی و...
که همواره نیاز به آنها احساس می شود به سراها و تیمچه های مترروک شده بازار » تحرک و پویایی در
بازار را همواره حنظ نماییم تا بدین وسیله افرراد بیشتری در سنين و قشرهاى مختلف از معماری آرامش
بخش بازار بهرره مند گردند.
صفحه 75:
۷ کتاب اصول و روشهای طبراحی شهرری و فضاهای مسکونی در ایرران ( مهندس محمود توسلی)
۷ کتابخانه اداره میراث فرهنگی استان وین
که ره ره رد
۷ مطالعات میدانی
صفحه 76:
"به پایان آمد این دفتر
حکایت هم چنان باقیست "
اين بروزه به طور اختصاصی توسط کروه تیردار گرد آوری» تهیه و تنظیم شده است. لذا قيد كردن
مطالب و استفاده از آن بدون ذکر منبع و ارجاع دادن آن به سایت های دیگر ممنوع است.
موفق باشید.
مدیریت سایت: فرامرز امیری
وب سایت:
tirdar.blog.ir,,
tirdar.blog@gmail.co
m
صفحه 77:
تهیه شده در
هر
|
Sansone
مرمت و اخیاء
مدوسه انقلاب اسلامی محمود آباد
م
ae