معماری و عمرانعلوم مهندسی

تحلیل فضاهای شهری (بازار قزوین)

صفحه 1:
معماری و شهرسازی تحلیل فضاهای شهری این پرروژه به طور احتصاصی در مجموعه تیم‌دار تهیه و تنظیم شده است. 1۳۵۵۲۰۵۱09. ‏قیی‌دار:‎ ‏ایمل:‎ ‎tirdar.blog@gmail.co ‎m

صفحه 2:
تعیین محدوده مور دمطالعه ...۰ پهنه بندی مصالح ‎RRR. toro = kee m en ene‏ ...۱۱ شناخت قار یخی مهم »۱۲۰۰۰ شناخت تاریخی محدوده مورد مطالعه ‎esha fee as‏ ۱۱۲3 شناخت فرهنگی اجتماعی ...۱6۰

صفحه 3:
یی = = شناخت کالیدی. ...۰.۰ ‎ees‏ ‏ترکیب کالبدی فضاهای بازار ۲۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰:: ‏جفرافیایی -اقلیمی‎ Cols ‏شناخت اصول کلی رعایت شده در را‎ ۱۹ شناسایی عوامل محصور کنند

صفحه 4:
شناخت بناهاى شاحص محدوده مورد مطالعه. :۳۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ شناحت ؛تحلیل و مداخله در؛ بنای شاخص محدوده مور دمطالعه۰ ۳۲۰۰۰۰۰۰۰۰ رای رو بررسی تناسبات -محصوریت... پر رسی اصل تب پیشنهاد کاربری جدید( دانشکده هنر‌های زیبا )... ارائه سایت پلان پیشنهادی

صفحه 5:
رد( 4 وه اوح ‎v‏ تیمچه مس پوشی1ه:۰.۰۰۰......۰ ‎Leta renee ences soaaeseaveeseceessss ss‏ پررسی تناسبات-محصوریت «ممههههه »۰.۰ 46 بررسی معضبلات-شناخت پتانسیل ها 2 ‎oy)‏ تناسبات-محصوريت د > كن و1 و مد

صفحه 6:
برسی اصل محصوریت. 99.۰ 2 9۸ مطالعات میدانی( مصاحبه با دم 9۹:۰۰:6 برررسی محسنات و مشکلات بازا ‎٩۲۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰...‏ ‏تتیجه گیری ۳/۰

صفحه 7:
خرورت بی توجهی به این محدوده از شهر سبب شده که استفاده کنند گان این فضا پا مشکلاتی مواجه شوند لذا برای بهبود شرايط بايد تدبيرى انديشيد. * تعیین اهداف : مداخله در فضای موجود بر اساس ویثگیها رای ایجاد محیط مطلوب كه رضايت تمام استفاده کنندگان فضا را به همراء داشته باشد كه براى اين كار بايد موارد زیر را مدنظر قرار دهیم: ١.قابليت‏ بازار براى شكوفايى دوباره و آغاز حياتى تازه ؟.تعيين محورهاى مداخله مطلوب ۳.انسانی کردن جریان آمد و شد در محدوده بازار و فضاهای مجاور آن ؟-توجه به جنبه های تاریخی»اجتماعی و فرهنگی 55.0 تکنولوژی سنتی با نکنولوژی جدیدی که از اعتدال بم‌خوردار باشد ”.تعريف جديدى در مورد رابطه ميان معیارهای اجتماعی و فضای فردی لا.شتاسايى راهكارهاى اجرانى ١/.نظم‏ » هماهنكي» ريتم ساختار ,عملکرد

صفحه 8:
عستعيين محدوده عورد ‎elite‏ a ‏وی‎

صفحه 9:

صفحه 10:
پیکره محدوده مورد مطالعه

صفحه 11:
مهمتررین ورودی های بازار در جهت شمال و از طرف خيابان امام خمینی می باشد و این ورودی ها به ترتیب آهمیت عبارتند از: ورودی بازار اصلی از میدان سعادت » ورودی بازار علافهاء ورودی بازار نجارها (معروف به بازار سعدالسلطنه ).به غیر از ورودی های مذکور بازار قزوین از طرريق جند كاروانسرا به خيابان امام خمینی ‎peel pas meet wel‏ باشد. پس از ورودی های شمالی بايد ورودى های ی او دک کر ‎pie on he‏ مولوی بوده و بای حمل و نقل استفاده می شود. به غیس از موارد فوق یک ورودی فرعی نیز از جهت جنوب ورود به بازار را از طرریق سرای حاج چر وک ممکن می سازد.

صفحه 12:
ورودی های بازار

صفحه 13:
از طبریق خیابان اماع خمینی امکان دستررسی به سراى سعد السلطنه مقدور مى باشد که این سا خود از طريق حند بازارجه به مجموعه بازار قزوین می پیوندد.سرای وزی از طریق بازار سعد السلطنه و همچنین بازار وزیر به بافت اصلی بازار دست مي"یایده البته:امکان مسعرسی بد کاروانس‌اهای حاج رضا فقط با یک ورودی از انتهای بازار مقدور است.دسترسی به سیرای شاه از طبریق بازار وزیر (قیصریه) و همچنین بازار اصلی امکان پذیس است.

صفحه 14:
ane ‏راهذ‎ 6 7 ۲ 8 11 ۷ 17

صفحه 15:
کیفیت ابنیه: سس ‎a =‏ — وود اكش بناها قابل قبون و نوساز یا قال نگهداری می باشند. راهنمای نقشه بناهای قابل قبول و نوساز [-] بناها قابل نگهداری [۳] بناهای با خرایی کم ۳۳ بناهى با رابى زياد ‎MM‏ mo

صفحه 16:
le led pois ai ‏سس تسه‎ وس ند اکشر پهنه ها یک طبقه است و بیشتر از چهار طبقه دیده نمی شود. راهتمای نقشه زی‌زمین اطیقه (با زیزمین) اطبقه (با زیر‌زمین وطبقه اول)

صفحه 17:

صفحه 18:

صفحه 19:
شناخت ناریخی محدوده مورد مطالعه بررسى ها بیان گر آن است که مطالعه ی ما در بازار» یک محدوده ی همگن نبوده و دارای خصوصیات مشایه نیسته بلکه در آن دو زیر مجموعه قابل شناسایی استه که هم کدام دارای ویثرگی های خاص خود هستند. ASD ‏راهنمای‎ محدوده درجه ۱ از نظر ارزش های تاریخی محدوده درچه ۲ از نظر ارزش های تاریخی

صفحه 20:

صفحه 21:
طبق آمار گیری سال ۱۳۸۵ که توسط مک آمار ایرران صورت گرفته جمعیت کل بلوک انتخابی بالغ م۳۵6۵ نفرمی باشد an 157312 3- Bs 1883 | ‏مدان‎ Ew, كل 3545 5-5 * تواكم جمعيتى : با درنظ ركرفتن جمعيت ييش بينى شده سال ©8براى اين محدوده ومساحت كل محدودهکه۳ ۸/۳/هکتار می باشد» تراکم ناخالص جمعیتی دروضع موجود!۱۷۰ نفد رهکتار برآوردشده است همچنین ترا کم خالص جمعیت ۲۱ نفد رهکتار می باشد.

صفحه 22:

صفحه 23:
كيب کالبدی فضاها بافت اصلی بازار را یک رشته س‌پوشیده اصلی شمالی - جنوبی که خود به وسیله انشعابات کوتاهتری در جهت شرق به غررب قطع مى کند تشکیل می دهد. در حاشیه بازار واحدهای تجاری و كاروانس اها قرار دارند. مدخل اين كاروانسراها معمولاً راسته بازار بوده و شامل دو قسمت دالان و حياط اصلى مى باشند که در اطرراف هر کدام تعدادى حجره قمرار گرفته است. iiss fe lage ale ge sues ‏تقاطع تشکیل چهار سوق می دهد. روشنایی‎ ‏مورد نیاز بازار از طریق سوراخهایی که‎ ‏شده تأمین می گرردد. با ارزش‎ ‏ترین عناصم هم بازار از نقطه نظس‎ ‏معماری عبارتند از مساجد - کاروانسراها‎ ‏و تیمچه ها‎

صفحه 24:
محالح به کار ‎aid,‏ مصالح به کاررفته در ساختمان بازار عبارتند از آجر و ملات های آهکی و سطح خارجى كن نين به وسیله کاه گل اندود شده است. سقف این بازار اصولاً تعمیز انتنسی نشده و در نقاطی نیز که تفر صورت گرفته موجب تغییر شخصیت اصلی بازار گرردیده است. از جمله اقداماتی که چندی پیش از طر‌ف شهردارى در جهت تخریب قسمتی از سقف بازار شد و به جای مصالح اولیه از صفحات ایررانیت و پللاستیک و اسکلت فلزی استفاده شد. مسئله عدم توجه به نگهداری بازار باعث شده که تاکنون خسارت فراوانی به این قسمت از شهر وارد آید. در سالهای كذشته در اثى عدم نگهداری چهار سوی بازار در مدخل سراى وزيس شكاف برداشت و سيس تخريب كرديد و باعث ايجاد شكاف روى كنبد اصلى سراى وزیس شد.

صفحه 25:
فضای پر و خالی در شکل شناسی توده و فضا و آمیختگی این دو عوامل بسیاری دخالت دارندء از ارتفاع و چگونگی عقب نشینی گرفته تا خط نما و پیوستگی در خطوط و اشکال و ترکیب بدنه های محصو رکننده ی فضا و جلوه ی ظاهرری نما و رنگ و بافت و مصالح و نیز قواعد و مفاهیم دیگری مانند توازن و تقارن و تباین» نسبت و تناسب و مقیاس, هماهنگی و وحدت و نظم و ریتم.

صفحه 26:
فضاهای ایستا و پویا: ما در اینجا بمحی از فضاهای پویا و ایستا را در محدوده مورد مطالعه مشخص کردیم. فباهای ایستا محل تقاطع راسته ها و راهها در بازار می .باشند كه انسان هنكام رسيدن به آنها به منظور تصميم كيرى مكث مى كند

صفحه 27:
فضاهای ایستا و پویا:

صفحه 28:

صفحه 29:
خت جغرافیایی-اقلیمی 3 1۱/۰۰ — قروین را از لحاظ اقلیمی می توان بری» نیمه خشک تا خشک از نوع آب و هوای مذیترانه ای دانست.این منطقه دارای تابستان های گرم و زمستان های نسبتا سرد است.حدا کش بارندگی در ماههای دی و فرروردین و حداقل ان در ماههای تیس ؛ممرداد وشهرریور صورت میگیرذ.مینزان متوسط بارندگی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیمتر .در سال است درجه حرارت استان دارای خصوصیات کلی زیر باشد نوسان‌دما در طولسا-و در طول‌شبانه روز.1 .زياد لست ميانكيزد رجه حراررسالانه از جنوبهه.2 .شم لک اهشمی‌پاید .میانگین»۳ سا.له استان۱۳۰۷ می‌پاشد. 3 سم

صفحه 30:
شناخت اصول کلی رعایت شده در بازار

صفحه 31:
احول زیبایی شناسی از اصولى كه زيبايى را يديد مى آورد مى توان به نظم » وحدت » تفارن » تعادل » تباین» ریتم » تتاسبات صحیح و هماهنگی اشاره کررد. ear: وعدظ درخین كدنا © ea

صفحه 32:
بررسی احل تباین با تغییس در ابعاد و ارتفاع فضاها و راسته بازارها باعث ایجاد تباین در فضا شده که این تدبیس .معمارانه باعث می شود که انسان در فضاهای مختلف بازار احساس متفاوتی داشته باشد ۳ ‎fi‏

صفحه 33:
بررسی احل تقارن * وجود طاق ها که به صورت متقارن با فواصل مساوی گرفته اند ریتمی را در فضا ايجاد كرده است. تقارن در بدنه ها و فضاهای شهمی عبارت است از ترتیب و آرایش عناصم و اجزای همانند در دو سوی یک خط محور.یکی از مباحثی که در زیبایی شناسی مورد توجه قرار مى كيرد تقارن است. بدنه يلكانى به مثابه يك ‎JS‏ 6 تركيبى است يا نظمى است متقارن با مقیاس و دارای وحدت با محور فرار گرفتن طاق نمای می‌کنری.وجود عناصری که بعدا اضافه شده اند سبب شده تا حدودی از زیبایی بصری این بدنه کاسته شود و تفارن و فرع پلکانی تا حدی بهم برییزد که با حذف آن ها زیبایی بصری افروده می شود.

صفحه 34:
اصل تناسبات و مقباس * در بازارعموما مقیاس انسانی به خوبی رعایت شده است. رنگ بدنه محصور کننده فضا نقش عمده ای در احساس آرامش انسان دارد که با وجود تنگی حس خویی القا می کند. * در بعضی از فضاهای بازار علی رغم تنك بودن؛ به علت تنوع فضایی و فتدان یکنواختی احساس تنگنا به انسان دست نمی دهد. نسبت طول و عرض و ارتفاع در راسته بازارها با توجه به نوع فعالیت در هم راسته متفاوت است. نسبت ارتفاع به عرض در راسته هایی که اجناس با ارزش تم فروخته می شود بیشتم از راسته هایی است که اجناس کم ارزش تر عر ضهرمى شود. a

صفحه 35:
بازی نور و سایه عبور نور طبیعی خورشید از هورنوهای درون سقف های راسته بازارها وفضاهای دیگر مانند تیمچه ها و سراها و...تا میزانی به روشنایی فضاهای درون بازار کمک میکند ولی برای اين كه روشنایی مورد نیاز تأمین شود باید از منابع روشنایی مصنوعی استفاده شود.به خصوص اینکه در فضایی مثل بازار که باید کالاها توسط مشتر: به خوبی دیده شوند بحث نور و روشنایی محیط باید بسیار مورد توجه قرار گیررد

صفحه 36:
سایی عوامل مححصور کننده عوامل محصور کننده در بازار عبارتند از دیوارها و پوشش ستف هاء که جنس دیوارها اغلب آجم و بررای پوشش قسمتی از سقف بازار به جای مصالح اولیه از صفحات ایررانیت و پلاستیک و اسکلت فلزری استفاده کرده اند.در راسته های مختلف بازار سقف ها از نظر ابعاد و گاه مصالح و تزیینات متفاوتند. به این ترتیب کاریرران با عبور از یک راسته در راسته بعدی فضای جدیدی را تجربه می کنند. ولی وجود ستف های خرپایی در كنار سقف هاى طاقى تا حدودی از وحدت و یکپارچگی بصری فضای راسته بازارها کاسته است.

صفحه 37:
Boots ui Bi Baw. مسحد شهید :۰ كي للا ‎Bo.‏ ‎Boss‏

صفحه 38:
شناحته تحلیل و مداخله 4 بنای شاخص در محدوده

صفحه 39:
سرای رضوی ‎Se‏ = a وس ند * بررسی اصل محصوریت:

صفحه 40:
(1 3-5 پا توجه به زاويه در آمده براى آلفا در اين مكان آستانه احساس محصوريت داريم.

صفحه 41:
سرای رضوی ۳ تست رت — + * بورسی اصل تباین: شیر در ایهاد باز شوه موجت اوعاداتباین دز فش ده (سنط

صفحه 42:
سرای رضوی '* بررسی معخلات: عدم لستفاده از پتانسی(های‌حیاط لیس و تبدیلآن 1 به لنبار و پارکینگ اين فضا عايق بندی مناسبی بمرای آتش سوزی نداشته و همچنین .فضاى حجره ها بای انبار بعضی کالاها مناسب نمیباشد عدم رسي د كوو مرمتمناسبحجره هاودوريتادور حياط كه- 2 موجبه لاستفاده شدنآنها ك ديدم الإظركليده ١-اين‏ سسا داراى حباطی بزرگ میباشد که قابلیت گنجایش افرراد زیاد» را دارد.این ویث‌گی در ارائه کاربری پیشنهادی تاثیر بسزایی دارد. ۲-وجود تعداد زیادی حجره واتاق (در دو طبقه آدورتادور حیاط ۳-وجود باعغچه ای س‌سبن در مرک حیاط که فضا را تلطيف كرده است. * .از نظردسترسی: 6-دستررسی مناسبی که این مسا به خیابانهای فرعی اطراف دارد. 5 از نظرفرم: ه-معمارى سنتى زيبايى كه به اين قضا روح خاصى القا كررده است. 9 کی

صفحه 43:
سرای رضوی سس * جردوز 5۷/0 ضعق ها مهد كود ك | ‎.١‏ كمبود فضاى مربوط به کودکان در بازار " .تبديل شدن اين سرا به پا رکید وابار درمانگاه | ۱.کمود فضای درمانی در فضای بازار يل شدن اين سرا به پا رکیت و انبار ۳ قوت ها قرحت ها ١.دسترسى‏ مناسب از | ١.فابليت‏ تبديل شدن خيابان براى والدین | حجه های این سرا | ومبيان 2 | به کلاس‌های ۲.فضای بزرگ کافی كودكان ‎cla ble ost‏ بازی بچه ها 1.دسترسی مناسب از | قابلیت تبدیل درمانگاه حیابان بمرای افراد و | به اتاق های بستری آمبولانس ۳.فضای بررگ وکافی تقدیدها آمکان آسیب رسیدن به این معماری ارزشمند( توسط بچه ها) بازبودن فضاهای ارتباطی و در امان نبودن بیماران دربرابس سرما و كرما

صفحه 44:
سرای رضوی ال سس دم ‎oo‏ = سید جدول 5۷/0 ضعق ها قوت ها قرحت ها تهديدها آداره نیروی | ۱.تبدیل شدن‌این | ۱.دسترسی مناسب از | ۱.قابلیت تبدیل شدن | ١.امكان‏ آسيب رسيدن انتظامی | سرابه پارکینگ و خیابان حجره هاى اين سرا | بهاين محمارى انبار ۲.فضای بررگ به اتاق های اداری ار ‎age‏ ‏وکافی و وجود حجره های متعدد ۳ ‎Ca Nga‏ 5 بازار به دلیل وجود مجرهین ۱ کمبود فضای ۱.دسترسی متأسب از | ۱.قابلیت تبدیل شدن آموزش عالی در خیابان بای ‎a‏ های این سرا محدوده بازار دانشجویان و اساتید س‌های ن | 5.ابعاد مناسب حجره اک (به دلیل ‎gle‏ این سرا داشتن ارتناع و مساحت مناسب ) ۲.همواره پویا شدن

صفحه 45:
* تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها وپیشنفاد کاربری جدید :: پس از تحلیل و ببررسی > آلترناتيو براى سراى رضوى از طرريق جداول صفحات بيش به اين نتيجه : رسيديم كه دانشكده هنرهاى زيبا بهترين كزينه براى همواره يويا كردن اين سسرا مى باشد اولا :ایعار بزررگ و کافی -مناسب بررای گنجاندن تعداد زیادی دانشجو جود تعداد زیادی حجره در دو طبقه -*برای در نظر‌گرفتن کلاس ها و اتاق های اداری ثالثا: دسترسی مناسب واسانبه طوری که نیازی نیست دانشجو برای رسیدن به ان حتما کل بازار را .طی کند رابعا: معماری سنتی ایررانی*استفاده از آن برای نعیین نوع دانشکده

صفحه 46:
سایت پلان پیشنهادی: ما در کنار این مجموعه یک ‎SiS yb‏ در نظر گرفتیم.هم چنین دسترسی های پیاده و سواره 7 را تعریف نمودیم دانشكده هزرهاى زيها ‏ 0 پاررکینگ دانشکده 11 سترسئ سوار؛ به دنشکر» 17 دسترسی پیاده به ‎Buss‏

صفحه 47:

صفحه 48:
سرأی رخوی سس = يلان: كلاس هلی گروه نقاشی @ کلاس‌هلی گروه موسیتی 7 انت‌های ری @ بوفه & "مسرویس بهداشتی @ ‎owen‏ @ نگیبانی @ @ ‏کامپیو‎ cle © sn @ sn @ uu. اتاق حراست © ديا

صفحه 49:

صفحه 50:
% 9 © مررسئ تناسبات ‎ye‏ ‎Th‏ 830-۲۸ سا ۸۸ = 20 1 BA = = a ‏عرض‎ 40 2 "0 m ‏تفن‎ - 40 =2 ‏عرض‎ 29 m m * _ بورسی مححوریت: Fig aos ple oh LIE eal a es ‏و‎ ‏حساب می شود‎ VD

صفحه 51:
تیمچه سرپوشیده ‎ %‏ بررسى معضلات: ‏عدم توجه به يتانسيزهاوإيزسا وتبديزلنبه لنبار- 1 اين فضا عايق بندى مناسبى براى آتش سوزى نداشته و همجنين .فضای حجره ها بررای انبار بعضی کالاها مناسب نمیباشد ‏لفرودن‌عناصز وپی‌ربط و بی‌تناسببه فضا مانند در اهنی 2 .که در نصویر میب اشد عدم سید گوو مم‌متهناسب 3 شناخت يتانسيل هأ: ‏* اننظ كاليد: / ١-سسريوشيده‏ بودن اين مسرا و در امان بودن آن در برابى باد ‎es‏ ‏۲ -استفاده از نور طیبیعی به حاطر تعبیه هورنوها در سقف ۳-داشتن حجره ها یی دورتادورش نظ‌دستسی 3 4-داشتن دو ورودی جداگانه از دو راسته اصلی بازار ۵-انتهای یکی از راسته ها به خیابان راه دارد ‎ ‎ ‎

صفحه 52:
تیمچه سرپوشیده * تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها وپیشنهاد کاربری جدید : ما با تحلیل پتانسیل ها به این نتیجه رسیدیم که این فضا به دلایل زیر با اندکی مرمت ببرای تبدیل شدن به فرهنگسرا ی هنری مناسب می باشد: اولاء به علت سريوشيده بودن اين تيمجه »كارهاى هنرى از باد و باران در امائتد. ثانیاه این فرهنگسر| از نورطبیعی از طریق سقف بر‌خوردار می باشد چرا که نورپردازی از مسائل مهم در طیراحی یک فرهنگسا ی هنرری می باشد» ثالثا+حجره های دورتادور بای بس‌گنزاری کلاس های هنری مناسب می باشد. رابعاء دو ورودی جداگانه هم دستررسی افراد را از راسته های بازار اسانتر کرده هم فضای فرهنگسرا را انعطاف پذیرتر کرده. خامسا: دستررسی این تیمچه به خیابان فرعی باعث می شود که دیگر نیازی نباشد مرردع بمرای رسیدن به این فرهنگمس کل بازار را طبی کنند. 5

صفحه 53:
نيمجه سريوشيده سس سرت * پلان فرهنگسرای هنری: ارتفاع کافی حجره های واقع در این تيمجه به ما اين اجازه را می دهد که انها را به كلاس هاى اين فر‌هنگسرا تبديل کنیم.همچنین مساحت اكثر اين تاقها پاسخگوی جایگزینی چنین کاربری می باشد و البته اآنهایی را که داراری مساحت کافی نبودنده تا ۲تا .ادغام کردیم ما همچنین در م‌کنز طبقه همکف فضابى برا نمايش موقت كارهاى .«هنرى هنر جوبان در نظ كر فتيع

صفحه 54:
* ارانه اسکیس های اتود پیشنهادی: مس لگ سیر

صفحه 55:
* _ بورسی محصوریت: 2 داوس ىننا اين مان قور + مالي شود

صفحه 56:
تیمچه سرباز * بررسی معضلات: عدم ريسيد كوو مرمتهناسبحجره هاودوررتادور حياط كه موجج1 بلاستفادم شدنآنها كرديدم عدم توجه به يتانسيزهاوليزس | وتبديزازيه لنبار ويا ركينك 2 ويد 1 این فضا عایق بندی مناسبی بمرای آتش سوزی نداشته و همچنین فضای ‎op ae‏ ها بررای انبار بعضی کالاها مناسب نمیباشد لضافه کدن‌عناصوبه مسجد که هم‌از نظ شکلووهم از نظر-3 تتاسباطرتباط متاسبوياعنتايس عناص مسجد ب_رقررار نك رمه لنت 9 شناخت پتانسیل ها: ‎Aw ٠‏ ١-معمارى‏ سنتى زیبایی که به این قضا روح خاصی القا کررده است. ۰ ازنظر‌کالید: ؟-اين تیمچه داراى حياطى ميباشد که قابلیت ایجاد فضایی سرسب و مطبوع را دارد. ۳-وجود ححره ها و اتاق ها (دوطبته) دورتادورش که قابلیت گنجایش افراد زیادی را دارد.این ویخرگی در ارائه کاربری پیشنهادی Ss aes 1 =e

صفحه 57:
تيمجه به وسيله يك راهرو سريوشيده از راسته اصلی بازار جدا می شود که این ویژگی محرميت خاصى به این تیمچه بخشیده است. * از نظر دسترسی: ۰-انتهای راسته ای که به این تیمچه می رسد به خیابان راه دارد. -انتهای راسته ای که به اين تیمچه می رسد به ‎able‏ راه دارد. * تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها و د کاربری جدید : ما با تحليل يتانسيل ها به اين نتيجه رسيديم كه اين فضا به دلايل زیر با اندکی مرمت بمرای تبدیل شدن به یک مجموعه اقامتی- گرردشگرری مناسب می باشد: اولاء‌این فضای بزرگ و وجود حجره ها و اتاق ها در دو طبقه این قابلیت را ایجاد مى كند که مسافران زیادی بتوانند در آن سکنی گزرینند. ثانيا: محرميتى كه اين تيمجه دارد؛ امنيت و ارامش را ببراى مسافران این مجموعه اقامتی- گردشگری» راهم می کند . ثالثا: میتوان از فضای مناسب حیاط این تیمچه بررای ایجاد فضایی سس‌سبن و در نتيجه ايجاد ديد مناسب از اتاق ها و تلطیف کرردن هوا استفاده نمود. رابعا: دسترسی مناسب و آسان برای مسافرران

صفحه 58:
* پلان مجموعه اقامتی-گردشگری: ما بررای هر اتاق اقمتی یک سرویس بهداشتی خصوصی در نظلر گرفته و در هر طبقه فضاهاى خدماتى .مربوط به یک مجوعه اقامتی را جانمایی کرردیم

صفحه 59:
نیت های | ازسونپ اسكيس اسکب * ۲ های ‎gil‏ ‏او ای أنه اسكيس م 35 يت ادی :

صفحه 60:
تیمچه سرباز ‎٠‏ ارائه اسکیس های اتود پیشنهادی: ‎ ‎i‏ اسكيس از فضاى رستوران مجموعه اقامتى ‏کب 2 بسح ‎

صفحه 61:
مسجدالنبی(ع ) بررسی احل محصوریت: تغییس در مییزان محصوریت موجب ایجاد تباین در فضبا شده است

صفحه 62:
با توجه به زاویه در آمده ببرای آلفا در این مکان آستانه احساس محصوریت داریم.

صفحه 63:
مسجد النبی(ع ) ore = حت ** بررسى اصل تباين: تقس در ابعاد بازشوها مو جب | محا ‎Contam. pals‏ تغییس در میبزان ارنفاع موجب ایجاد تباین در فضا شده است

صفحه 64:
مسجدالنبی(ع ) * بررسی معخلات: اضافه کردن عتاصری به مسجد که هم از نظر شکلی وهم از نظي تناسبات ارتباط مناسبى با ساي عناص مسجد ریا تک

صفحه 65:
مطالعات میدانی (محاحبه با مردم): * آقایان( گروه سنی:۷۰-۵ سال ): معماری بازار بای تمام اراد این قشر خاطره انگییز و آرامش بخش بوده و تقریبا همه به این نکته اشاره تکتولوژی چنین معماری با شکوهی پدید آمده است. همچنین از تابستان های گرم و زمستان های خنک بازار تعریف نموده و این ویژگی را مدیون معماری غنی آن میدانند. تمام فضای بازار بررایشان خاطره بود و به گفته خودشان معتاد نازار شده بودند؛ كروه سنى ‎١-5»‏ 0سال: ابن قشل تدمولا در فضبای بازاز احساس آ رامش داشتند و بیان می کردند که فضا حس اصالت به آنها می دهد. البته اکثرا از عدم رسیدگی مسئولین به بازار گلایه داشتند.

صفحه 66:
مطالعات میدانی (محاحبه با مردم): * آقایان( گروه سنی۶۰-۳۰سال ): معمولا حس خاصی نسبت به فضا نداشتند» دچار روزمر‌گی و تکرار شده و بیشتر به چشم محل کسب د رآمد به بازار نكاه كرده تا ميرراث فرهنكى» البته اين مسئله در مورد همه افراد صدق نمی گرد. گروه سنی۳۰-۲۰ سال : اين قش به اقتضاى سن شان عموماً از فضا ناراضی بودند به دليل بسته بودن فضا واينكه آفتاب را نمى بينند و بیشتر عنوان می کر‌دند که فضای حجره ها بسراى کاربری های امروزی کوچک بوده و فاقد سرویس یی ی بو

صفحه 67:
مطالعات میدانی (محاحبه با مردم): * خانم ها( گروه سنی۷۰-0۰سال ): فضای بازار را خاطره انگی توصیف کرده و از معماری آن با امکانات کم سخن و همچنین از نظم و هماهنگی و زیبایی بین اجزای آن. گروه سنی:0۰-2 سال: معمولا احساس صمیمیت را در فضا درک می کر‌دند و شلوغی بازار حس زندگی به آنها میدهد. گروه سنی2۰-۲۰ سال: به عنوان مکان تاریخی فضای بازار را دوست داشتند لی نه برای آنکه محل تحصیل یا کارشان باشد. نتیجه گیری: ‎a‏ ‏افرراد مسن تر معمولا فضای بازار را به عنوان آثار تاریخی دوست داشتند زیرا با آن معماری زندگی کرده اند واز فضای آن بسیار آموخته اند در حالی که افراد جوان خاطره ای از آن فضا ندارند. به طور کلی از مصاحبه انجام شده به این بق فصای سنتی بازار با فرع های مدرن میتوان بر جذابیت های فضا اضزود و اين امس را در طراحی 2

صفحه 68:
بررسی عحسنات و مشکلات بازار نقاط عثبت : **وجود فضاهای سرباز علاوه بر آنکه پاسخگوی نیازهای مختلف انسان به نور آفتاب و سیر‌پناه میباشد, تباین و تنوع هم ایجاد می نماید. “وجوه فضاهای مکث و تجمع: در بمی سراهای بازار که هنوز عملکرد گذشته خود را حنظ کرده اند دارای ‎ble‏ مر‌کنی هستند که می تواند به عنوان فضای مکث و تجمع مشتریان کاربرد داشته باشد که در فضای شهری این ام بسیار قابل توجه است. ** وجود نقاط شاخص: گنبد سجدالتبی که در سرا ها ديده مى شود به عنوان یک نقطه شاخص از محسنات بازار است:

صفحه 69:
بررسی محسنات و مشکلات بازار مشکلات و معضلات: ‎pe?‏ رسیدگی به فضای سراها موجب شده که سرا به جاى استفاده درست به فضاى يا ركينك و انبار تبدیل شده و جهره زشتى به خود يكير« راه حل: تعيين كاربرى بمرای این استفاده درست از نقاط قوت اين فضاها ‎ ‎ ‏برخی بانک ها و مخازه ها تابلوی نامناسب با بافت بازار استفاده کرده اند که علاوه بر این ریتمیک هم نیستند و اختلال بصری ایجاد کرده اند. ‏راه حل: در نظر گرفت تابلو های هماهنگ بای راسته های بازار که هم دارای ریتم خاصی باشند و هم رنگ آن ها شم نواز و با بافت بازار متتاسب باشد. ‎2 ‎te ‎

صفحه 70:
بررسی عحسنات و مشکلات بازار مشکلات و معخلات: قرار دادن سقفی ناهمگون و نامناسب روی یکی از راسته های بازار که باعث تضعیف معماری با ارزش ان شده است. راه حل:برای حل این مشکل در این جا سه اتود پيشنهاد می کنیم. ‎i‏ اسکیس ۱: قوت ها:۱.اين اتود از نظس همینه اجرا متررون به صرفه می باشد. ۲ .متناسب با معماری روز می باشد. ضعف ها:۱.با معماری سنتی بازار هماهنگ نمی باشد.

صفحه 71:
بعد سس امس << تخت اسکیس ۲: قوت‌:متناسب با معماری سنتی بازار می باشد. ضعف :ولی این اتود کاملا شبیه معماری سنتی قدیمی است و با معماری روز هماهنگی نداشته و تنها نسل گذشته می تواند با آن ارتباط بر‌قررار کند. اسکیس نهایی: این اتود هم از معماری سنتی بازار الهام گرفته» هم با معماری روز ارتباط برقرار کرده. در واقع تلفیقی از سنت و مدرنیسم است که هم نسل گذشته و هم نسل آینده می توانند با آن ارتباط

صفحه 72:
بررسی عحسنات و مشکلات بازار مشکلات و معضلات: **تاسیساتی که در بازار استفاده شده است کاملا نمایان بوده و نمای بازار را دچار اختلال کرده است. کنتور هاى برقه علمك هاي كاز و سیم های برق و تلفن در جاهای نامناسب قرار گرفته اند. راه حل: دور كردن آنها از مقابل ديد مردم در صورتی كه ممكن نبودء طرراحى جعبه هايى براى قرار دادن تاسیسات در داخل آن ها به طوری که هماهنگ با بافت بازار باشد و به نمای بازار آسیبی ثرساند. 9 در بر‌خی سراها که هنوز مخروبه نشده 9 يا ركينك بيدا نكرده است فر وشند كان بسراى محا اجناس خود که خارج از فرروشگاه قررار گررفته است از ایرانیت های ناهماهنگ و کوتاه و بلند استفاده کررده اند. راه حل: بای حل این مشکل می توان از ایوان ها با رواق استفاده کررد که هم که هم با بافت بازار متناسب است و هم با ايجاد سايه فشاى دلنشينى براى رید فراهم می کند. در ضمن از اجناس هم محافظت مى كند. 69

صفحه 73:
بررسی عحسنات و مشکلات بازار مشکلات و معخلا *“جراغ هابى كه براى روشنايى راسته ها استفاده شده اند با بافت بازار هماهنك نبوده و ريتم هم ندارند. راه حل: چراغ هایی بمرای بازار طراحی شوند که با بافت بازار مطابق باشند و هویت سنتی آن را حنظ کند و به صورت ریتمیک در راسته های باراز قرار دهند. که السته این متفه کراترقت قشتفتى او بازار زارت شیر است. #*در قسمت ورودی بازار پاساژی قرار گرفته است که سعی شده در نما با بازار تطابق داشته باشد اما در واقع از نظر فرع تهدید کننده هویت سنتی بازار می باشد. راه حل: باید قوانیتی وضع کرد که از اين ؟ نديات ساز ها ممانعت به عمل آید.

صفحه 74:
محماری سنتی بازار قتروین همانطور که از مصاحبه با مردم بر‌آمد؛ فضایی روح نواز و آرامش بخش بوده كه امروز به دلیل سهل انگاری مسئولین رو به زوال می باشد. شاید به همین دلیل باشد که نسل جوان گر‌ایش خود را به این معماری ارزشمند از دست داده اند. اکنون وظیفه ما این است که با پیشنهاد کاربری های مان از قبیل آموزشیءاقامتی- گر‌دشگری»فرهنگی و... که همواره نیاز به آنها احساس می شود به سراها و تیمچه های مترروک شده بازار » تحرک و پویایی در بازار را همواره حنظ نماییم تا بدین وسیله افرراد بیشتری در سنين و قشرهاى مختلف از معماری آرامش بخش بازار بهرره مند گر‌دند.

صفحه 75:
۷ کتاب اصول و روشهای طبراحی شهرری و فضاهای مسکونی در ایرران ( مهندس محمود توسلی) ۷ کتابخانه اداره میراث فرهنگی استان وین که ره ره رد ۷ مطالعات میدانی

صفحه 76:
"به پایان آمد این دفتر حکایت هم چنان باقیست " اين بروزه به طور اختصاصی توسط کروه تیردار گرد آوری» تهیه و تنظیم شده است. لذا قيد كردن مطالب و استفاده از آن بدون ذکر منبع و ارجاع دادن آن به سایت های دیگر ممنوع است. موفق باشید. مدیریت سایت: فرامرز امیری وب سایت: ‎tirdar.blog.ir,,‏ ‎tirdar.blog@gmail.co‏ ‎m‏

صفحه 77:
تهیه شده در هر | Sansone مرمت و اخیاء مدوسه انقلاب اسلامی محمود آباد م ‎ae‏

معماری و شهرسازی تحلیل فضاهای شهری این پروژه به طور اختصاصی در مجموعه تیردار تهیه و تنظیم شده است. تیردار: ‏tirdar blog ir ‏tirdar.blog@gmail.co ‏m فهرست مقدمه1............................................................... تعیین محدوده موردمطالعه2........................................... شناخت بافت3........................................................ پیکره محدوده موردمطالعه4................................... ورودیهای بازار5............................................. راهها و دسترسی ها7......................................... کاربریهای محدوده مورد مطالعه8............................. کیفت ابنیه 9.................................................. پهنه بندی طبقات10............................................ پهنه بندی مصالح 11............................................ شناخت تاریخی12................................................... شناخت تاریخی محدوده مورد مطالعه13........................ شناخت فرهنگی – اجتماعی14....................................... فهرست شناخت کالبدی16......................................................... ترکیب کالبدی فضاهای بازار17............................... مصالح به کاررفته18.......................................... فضای پر و خالی19............................................ فضای ایستا وپویا20............................................ شناخت جغرافیایی – اقلیمی22............................................ شناخت اصول کلی رعایت شده در بازار 24................................ اصول زیبایی شناسی25......................................... اصل تباین26................................................... اصل تقارن27.................................................. اصل تناسبات و مقیاس28........................................ بازی نور و سایه29............................................ شناسایی عوامل محصورکننده30................................. فهرست شناخت بناهای شاخص محدوده مورد مطالعه31............................ شناخت ،تحلیل و مداخله در 4بنای شاخص محدوده موردمطالعه32......... سرای رضوی33................................................... بررسی تناسبات-محصوریت33............................. بررسی اصل تباین35........................................ بررسی معضالت-شناخت پتانسیل ها36....................... جدول ‏swot.............................................37 پیشنهاد کاربری جدید(دانشکده هنرهای زیبا)39.............. ارائه سایت پالن پیشنهادی40................................... زون بندی41.................................................. پالن 42...................................................... ارائه اسکیس نهایی برای نمایشگاه دانشکده43.................. فهرست تیمچه سرپوشیده44................................................. بررسی تناسبات-محصوریت 44 ............................ بررسی معضالت-شناخت پتانسیل ها45....................... پیشنهاد کاربری جدید(فرهنگسرای هنری)46............... پالن47..................................................... ارائه اسکیس های پیشنهادی48............................... تیمچه سرباز49................................................... بررسی تناسبات-محصوریت 49 ............................ بررسی معضالت-شناخت پتانسیل ها50....................... پیشنهاد کاربری جدید(مجموعه اقامتی-گردشگری)51....... پالن52..................................................... ارائه اسکیس های پیشنهادی53............................... فهرست مسجدالنبی55...................................................... برسی اصل محصوریت55..................................... بررسی تناسبات56........................................... بررسی اصل تباین 57 ....................................... بررسی معضالت58.......................................... مطالعات میدانی(مصاحبه با مردم)59.................................... بررسی محسنات و مشکالت بازار62................................... نتیجه گیری68....................................................... منابع69.............................................................. مقدمه ضرورت: بی توجهی به این محدوده از شهر سبب شده که استفاده کنندگان این فضا با مشکالتی مواجه شوند لذا برای بهبود شرایط باید تدبیری اندیشید. تعیین اهداف : مداخله در فضای موجود بر اساس ویژگیها برای ایجاد محیط مطلوب که رضایت تمام استفاده کنندگان فضا را به همراه داشته باشد که برای این کار باید موارد زیر را مدنظر قرار دهیم: .1قابلیت بازار برای شکوفایی دوباره و آغاز حیاتی تازه .2تعیین محورهای مداخله مطلوب .3انسانی کردن جریان آمد و شد در محدوده بازار و فضاهای مجاور آن .4توجه به جنبه های تاریخی،اجتماعی و فرهنگی .5ترکیب تکنولوژی سنتی با نکنولوژی جدیدی که از اعتدال برخوردار باشد .6تعریف جدیدی در مورد رابطه میان معیارهای اجتماعی و فضای فردی .7شناسایی راهکارهای اجرایی .8نظم ،هماهنگی ،ریتم ،ساختار ،عملکرد 1 تعیین محدوده مورد مطالعه استان قزوین محدوده مورد مطالعه در بازار قزوین 2 شهر قزوین شناخت بافت 3 پیکره محدوده مورد مطالعه 4 ورودی های بازار: مهمترین ورودی های بازار در جهت شeeeمال و از طرف خیابان امام خمینی می باشد و این ورودی ها بeeeeه ترتیب اهمیت عبارتند از: ورودی بازار اصeeلی از میeeدان سeeعادت ،ورودی بازار عالفها ،ورودی بازار نجارها (معروف بeeeeeeeeeeeه بازار سعدالسeeلطنه).به غeeیر از ورودی های مeeذکور بازار قزوین از طریق چند کاروانسرا به خیابان امام خمیeنی راه دارد ،کeeه مهمeeترین آنها ورودی سرای سeeعدیه می باشeeeد .پس از ورودی های شeeeمالی بایeeeد ورودی های غربی بازار را ذکر کرد .عمومًا در امتeeeeeeeeداد خیابان مولوی بeeوده و بeeرای حمeeل و نقeeل اسeeتفاده می شeeود .بeeه غeeیر از مeeوارد فeeوق یeeک ورودی فرعی نeeیز از جهت جنوب ورود به بازار را از طریق سرای حاج چروک ممکن می سازد. 5 ورودی های بازار 6 راه ها و دسترسی ها از طریق خیابان امام خمیeeنی امکeeان دسترسeeی به سرای سعد السلطنه مقدور می باشد که این سرا خeeeeود از طریeeeeق چنeeeeد بازارچeeeeه بeeeeه مجموعeeeeeeeeeه بازار قزوین می پیوندد.سرای وزیeeeeر از طریeeeeق بازار سeeeeعد السeeeeلطنه و همچeeنین بازار وزیeeر بeeه بافت اصeeلی بازار دسeeeت می یابeeeد .البتeeeه امکeeeان دسترسeeeی بeeeه کاروانسراهای حاج رضا فقط با یک ورودی از انتهای بازار مقeeeدور است.دسترسeeeی بeeeه سرای شاه از طریق بازار وزیر (قیصریه) و همچنین بازار اصلی امکان پذیر است. دسترسی سواره دسترسی پباده 7 کاربریهای محدوده مورد مطالعه 8 کیفیت ابنیه: اکثر بناها قابل قبول و نوساز یا قابل نگهداری می باشند. راهنمای نقشه بناهای قابل قبول و نوساز بناها قابل نگهداری بناهای با خرابی کم بناهی با خرابی زیاد مخروبه 9 پهنه بندی تعداد طبقات: اکثر پهنه ها یک طبقه است و بیشتر از چهار طبقه دیده نمی شود. راهنمای نقشه زیرزمین 1طیقه (با زیرزمین) 1طبقه (با زیرزمین وطبقه اول) 2طبقه 3طبقه 4طبقه 1 پهنه بندی مصالح ساختمانی: راهنمای نقشه آجر آجر و آهن آجر و چوب 11 شناخت تاریخی 1 شناخت تاریخی محدوده مورد مطالعه بررسی ها بیان گر آن است که مطالعه ی ما در بازار ،یک محدوده ی همگن نبوده و دارای خصوصیات مشابه نیست ،بلکه در آن دو زیر مجموعه قابل شناسایی است ،که هر کدام دارای ویژگی های خاص خود هستند. راهنمای نقشه محدوده درجه 1از نظر ارزش های تاریخی محدوده درجه 2از نظر ارزش های تاریخی 1 شناخت فرهنگی _ اجتماعی 1 شناخت فرهنگی -اجتماعی جمعيت: طبق آمارگيري سال 1385كه توسط مركز آمار ايران صورت .گرفته جمعيت كل بلوك انتخابي بالغ بر3545نفرمي باشد زنان زنان مردان مردا كل تراكم جمعيتي : جمعي ت 1573 1883 3545 با درنظرگرفتن جمعيت پيش بيني شeeeeeeeده سال 85بeeeeeeeراي اين محeeeeeeeدوده ومساحت كل محدودهكه88/33هكتار مي باشد ،تراكم ناخالص جمعيتي دروضeع موجود17601نفردرهكتeار برآوردشده است همچنين تراكم خالص جمعيت 261نفردرهكتار مي باشد. 1 شناخت کالبدی 1 ترکیب کالبدی فضاهای بازار بافت اصلی بازار را یک رشeeته سرپوشeeیده اصلی شeمالی – جنeوبی کeه خeود بeه وسeیله انشعابات کوتاهتری در جهت شرق به غرب قطع می کند تشکیل می دهد. در حاشeeeeeeeیه بازار واحeeeeeeeدهای تجاری و کاروانسراها قرار دارنeeeeeeeد .مeeeeeeeدخل این کاروانسراها معمeeوًال راسeeته بازار بeeوده و شeeeeامل دو قسeeeeمت داالن و حیاط اصeeeeلی می باشند که در اطراف هر کدام تعدادی حجره قرار گرفته است. سقف بازار معموًال طاق بوده است و در نقeeاط تقاطع تشکیل چهار سوق می دهeeد .روشeeنایی مورد نیاز بازار از طریeeق سeeوراخهایی کeeه در سقف تعبیه شده تأمین می گردد .با ارزش ترین عناصر هر بازار از نقطeeeeeeeeeeeeeه نظر معماری عبارتند از مساجد – کاروانسراها و تیمچه ها 1 مصالح به کار رفته مصالح به کاررفتeeه در ساختمان بازار عبارتنeeد از آجeeر و مالت های آهکی و سeeطح خeeارجی آن نeeیز بeeه وسیله کاه گل اندود شده است .سقف این بازار اصوًال تعمیر اساسeeی نشeeده و در نقeeاطی نeeیز کeeه این تعمeeیر صورت گرفته موجب تغییر شخصیت اصلی بازار گردیده است .از جمله اقداماتی که چندی پیش از طرف ش eeهرداری در جهت تخریب قس eeمتی از س eeقف بازار ش eeد و ب eeه جای مصالح اولیeeه از ص eeفحات ایeeرانیت و پالستیک و اسکلت فلزی استفاده شد. مسئله عدم توجه به نگهداری بازار باعث شده که تاکنون خسارت فراوانی به این قسمت از شهر وارد آید. در سالهای گذشته در اثر عدم نگهداری چهار سوی بازار در مدخل سرای وزیeeر شeeکاف برداشeeت و سپس تخریب گردید و باعث ایجاد شکاف روی گنبد اصلی سرای وزیر شد. 1 فضای پر و خالی در شeeeکل شناسeeeی تeeeوده و فضeeeا و آمیختگی این دو، عوامeeل بسeeیاری دخeeالت دارنeeد ،از ارتفeeاع و چگeeونگی عقب نشینی گرفته تا خط نما و پیوسeeتگی در خطeeوط و اشکال و ترکیب بدنه های محصeeورکننده ی فضeeا و جلوه ی ظ eeاهری نما و رن eeگ و بافت و مصالح و ن eeیز قواعد و مفاهیم دیگری مانند تeeوازن و تقeeارن و تباین، نسبت و تناسب و مقیاس ،هماهنگی و وحeeeeدت و نظم و ریتم. 1 فضاهای ایستا و پویا: ما در اینجا برخی از فضاهای پویا و ایستا را در محدوده مورد مطالعه مشخص کردیم.فضاهای ایستا محل تقاطع راسته ها و راهها در بازار می .باشند که انسان هنگام رسیدن به آنها به منظور تصمیم گیری مکث می کند ایستا 2 پویا فضاهای ایستا و پویا: .اختالف ارتفاع در مسیر حس حرکت یا ایستایی را در فضا ایجاد می کند فضاهای پویا: فضاهای ایستا: فضای پویا 2 شناخت جغرافیایی _ اقلیمی 2 شناخت جغرافیایی-اقلیمی قزوین را از لحاظ اقلیمی می توان بری ،نیمه خشک تا خشک از نوع آب و هوای مذیترانه ای دانست.این منطقه دارای تابستان های گرم و زمستان های نسبتا سرد است.حداکثر بارندگی در ماههای دی و فروردین و حداقل ان در ماههای تیر ،مرداد وشهریور صورت میگیرذ.میزان متوسط بارندگی بین 200تا 300میلیمتر .در سال است نمودار میزان بارندگی سالیانه درجه حرارت استان دارای خصوصیات کلی زیر .می باشد نوسان دما در طول سال و در طول شبانه روز1. .زیاد است میانگین درجه حرارت سالیانه از جنوب به2. .شمال کاهش می یابد .میانگین 30ساله استان 13.7می باشد3. 2 نموداردرجه حرارت سالیانه شناخت اصول کلی رعایت شده در بازار 2 اصول زیبایی شناسی از اصولی که زیبایی را پدید می آورد می توان به نظم ،وح eeدت ،تق eeارن ،تعادل ،تباین، ریتم ،تناسبات صحیح و هماهنگی اشاره کرد. تقارن و تعادل ریتم تزئینات یکی از سقف ها تقارن تباین وحدت درعین کثرت 2 نظم بررسی اصل تباین با تغییر در ابعاد و ارتفاع فضاها و راسته بازارها باعث ایجاد تباین در فضا شده که این تدبیر .معمارانه باعث می شود که انسان در فضاهای مختلف بازار احساس متفاوتی داشته باشد 2 بررسی اصل تقارن • وجود طeeاق ها کeeه بeeه صeeورت متقeeارن با فواصeeل مساوی گرفته اند ریتمی را در فضا ایجاد کرده است. تقارن در بدنه ها و فضاهای شهری عبارت اسeeeت از ترتیب و آرایش عناصر و اجeeeeزای هماننeeeeد در دو سeeeeوی یeeeeک خeeeeط محور.یکی از مباحثی که در زیبایی شناسی مورد توجeeeه قرار می گیرد تقارن است. • بدنه پلکانی به مثابeeه یeeک کeeل ،ترکیeeبی اسeeت یا نظمی اسeeت متقارن با مقیاس و دارای وحدت با محور قرار گرفتن طeeاق نمای مرکزی.وجود عناصری که بعدًا اضافه شده انeeeد سبب شeeده تeeا حeeدودی از زیبایی بصری این بدنeeه کاسeeته شeeود و تقارن و فرم پلکeeانی تeeا حeeدی بهم بریeeزد کeeه با حeeذف آن ها زیبایی بصری افزوده می شود. 2 اصل تناسبات و مقیاس • در بازارعموما مقیاس انسانی به خوبی رعایت شده است. رنeeگ بدنeeه محصeeور کننeeده فضeeا نقش عمeeده ای در احساس آرامش انسان دارد که با وجود تنگی حس خوبی القا می کند. • در بعضی از فضاهای بازار علی رغم تنگ بودن ،به علت تنوع فضایی و فقدان یکنواختی احساس تنگنا بeeeه انسان دست نمی دهد. نسبت طول و عرض و ارتفاع در راسته بازارها با توجه به نوع فعالیت در هر راسته متفاوت است .نسبت ارتفeeاع به عرض در راسته هایی که اجناس با ارزش تر فروختeeه می شeeود بیشeeتر از راسeeته هایی اسeeت کeeه اجنeeاس کم ارزش تر عرضه می شود. 2 بازی نور و سایه عبeeeور نeeeور طبیعی خورشeeeید از هورنوهای درون سeeeقف های راسeeeته بازارها وفضeeeاهای دیگر ماننeeeد تیمچeeeه ها و سراها و...تeeeا مeeeیزانی بeeeه روشeeeنایی فضاهای درون بازار کمک میکند ولی بeeرای این کeeه روشeeeنایی مeeeورد نیاز تeeeأمین شeeeود بایeeeد از منeeeابع روشنایی مصنوعی استفاده شeeود،بeeه خصeeوص اینکeeه در فضایی مثل بازار که بایeeد کاالها توسeeط مشeeتری به خوبی دیده شوند بحث نور و روشنایی محیط باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. 2 شناسایی عوامل محصور کننده عوامل محصور کننده در بازار عبارتند از دیوارها و پوشش سقف ها ،کeeeه جنس دیوارها اغلب آجeeر و بeeرای پوشش قسeeمتی از سeeقف بازار بeeه جای مصالح اولیه از صفحات ایرانیت و پالستیک و اسکلت فلزی اسeeeتفاده کرده انeeeد.در راسeeeته های مختلeeeف بازار سeeeقف ها از نظر ابعاد و گeeeاه مصالح و تزیینات متفاوتند .به این ترتیب کاربران با عبور از یک راسeeته در راسeeته بعدی فضای جدیدی را تجربه می کنند .ولی وجeeeود سeeeقف های خرپایی در کنeeار سeeقف های طeeاقی تeeا حeeدودی از وحeeدت و یکپارچگی بصری فضeeای راسته بازارها کاسته است. 3 شناخت بناهای شاخص محدوده مورد مطالعه مسجدالنبی سرای رضو تیمچه سرباز تیمچه سرپوشیده حمام قدس رضوی اب انبار زنانه بازار بازار مسگرها ضرابخانه مسجد شهید ثالث مسجد کیانیها سرای پنبه گاراژ خورشید 31 شناخت،تحلیل و مداخله 4بنای شاخص در محدوده 3 سرای رضوی ‏ بررسی اصل محصوریت: فضای محصور فضای نیمه محصور فضای بلز 3 سرای رضوی ‏ بررسی تناسبات: ارتفاع عرض 1 10 ‏m 40 ‏m طول 50 ‏m عرض 40 mارتفاع ایوان 4 5 4 1 2 10 ‏m 20 ‏m ارتفاع گنبدخانه 70 ‏m 50 ‏m 10m 20m 40 ‏m 20m 10m ‏ بررسی محصوریت: با توجه به زاویه در آمده برای آلفا در این مکان آستانه احساس محصوریت داریم. 3 ‏a=3 0 سرای رضوی ‏ بررسی اصل تباین: .تغییر در ابعاد بازشوها موجب ایجاد تباین در فضا شده است .تغییر در میزان ارنفاع موجب ایجاد تباین در فضا شده است 3 سرای رضوی بررسی معضالت عدم استفاده از پتانسیل های حیاط این سرا و تبدیل آن1- به انبار و پارکینگ این فضا عایق بندی مناسبی برای آتش سوزی نداشته و همچنین .فضای حجره ها برای انبار بعضی کاالها مناسب نمیباشد عدم رسیدگی و مرمت مناسب حجره های دورتادور حیاط که2- موجب بالاستفاده شدن آنها گردیده شناخت پتانسیل ها: • -1این سرا دارای حیاطی بزرگ میباشد که قابلیت گنجایش افراد زیادی را دارد.این ویژگی در ارائه کاربری پیشنهادی تاثیر بسزایی دارد. -2وجود تعداد زیادی حجره واتاق (در دو طبقه)دورتادور حیاط -3وجود باغچه ای سرسبز در مرکز حیاط که فضا را تلطیف کرده است. • -4دسترسی مناسبی که این سرا به خیابانهای فرعی اطراف دارد. • -5معماری سنتی زیبایی که به این قضا روح خاصی القا کرده است. 3 سرای رضوی ‏ ‏swot ضعف ها مهدکودک .1کمبود فضای مربوط به کودکان در بازار .2تبدیل شدن این سرا به پارکینگ و انبار قوت ها فرصت ها .1دسترسی مناسب از .1قابلیت تبدیل شدن خیابان برای والدین حجره های این سرا به کالس های ومربیان کودکان .2فضای بزرگ کافی .2وجود حیاط برای بازی بچه ها تهدیدها امکان آسیب رسیدن به این معماری ارزشمند(توسط بچه ها) بازبودن فضاهای درمانگاه .1کمبود فضای .1دسترسی مناسب از قابلیت تبدیل درمانگاه ارتباطی و در امان درمانی در فضای خیابان برای افراد و به اتاق های بستری نبودن بیماران آمبوالنس بازار دربرابر سرما و گرما .2فضای بزرگ .2تبدیل شدن این وکافی سرا به پارکینگ و انبار 3 سرای رضوی ‏ ‏swot ضعف ها قوت ها فرصت ها .1دسترسی مناسب از .1قابلیت تبدیل شدن اداره نیروی .1تبدیل شدن این حجره های این سرا خیابان انتظامی سرا به پارکینگ و .2فضای بزرگ وکافی به اتاق های اداری انبار و وجود حجره های متعدد .1کمبود فضای دانشکده هنرهای زیبا اموزش عالی در محدوده بازار .2تبدیل شدن این سرا به پارکینگ و انبار .1دسترسی مناسب از خیابان برای دانشجویان و اساتید .2ابعاد مناسب حجره های این سرا 3 .1قابلیت تبدیل شدن حجره های این سرا به کالس های دانشکده (به دلیل داشتن ارتفاع و مساحت مناسب) .2همواره پویا شدن این سرا تهدیدها .1امکان آسیب رسیدن به این معماری ارزشمند(توسط مجرمین) .2کاهش امنیت محیط بازار به دلیل وجود مجرمین سرای رضوی تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها وپیشنهاد کاربری جدید : ‏ پس از تحلیل و بررسی 4آلترناتیو برای سرای رضوی از طریق جداول صفحات پیش به این نتیجه :رسیدیم که دانشکده هنرهای زیبا بهترین گزینه برای همواره پویا کردن این سرا می باشد اوال :ایعار بزرگ و کافی مناسب برای گنجاندن تعداد زیادی دانشجو برای در نظرگرفتن کالس ها و اتاق های اداری ثانیا :وجود تعداد زیادی حجره در دو طبقه ثالثا :دسترسی مناسب واسان به طوری که نیازی نیست دانشجو برای رسیدن به ان حتما کل بازار را .طی کند رابعا :معماری سنتی ایرانی استفاده از ان برای نعیین نوع دانشکده . 3 سرای رضوی ‏ سایت پالن پیشنهادی: ما در کنار این مجموعه یک پارکینگ در نظر گرفتیم.هم چنین دسترسی های پیاده و سواره .را تعریف نمودیم دانشکده هنرهای زیبا پارکینگ دانشکده دسترسی سواره به دسترسی پیاده به دانشکده 40 سرای رضوی ‏ زون بندی 4 سرای رضوی ‏ پالن کالس هلی گروه نقاشی کالس هلی گروه موسیقی اتاق های اداری بوفه سرویس بهداشتی سلف غذاخوری نگهبانی سایت کامپیوتر چاپ وتکثیر نمایشگاه موقت کتابخانه اتاق حراست فروشگاه لوازم التحریر 4 سرای رضوی ‏ ارائه اسکیس نهایی برا نمایشگاه دانشکده: فضای نمایشگاهی در مرکز حیاط دانشکده 4 تیمچه سرپوشیده ‏ بررسی تناسبات: 10 ‏m 1 ‏m 2 ‏m 2 ‏m ‏ 20 ‏m 40 ‏m 40 ‏m 20 ‏m 40 ‏m ارتفاع عرض طول عرض 20 ‏m 40 ‏m بررسی محصوریت: با توجه به زاویه در آمده برای آلفا این مکان محصeeور حساب می شود. 10 ‏m ‏a=4 5 20 ‏m 4 تیمچه سرپوشیده بررسی معضالت: عدم توجه به پتانسیل های این سرا و تبدیل ان به انبار1- این فضا عایق بندی مناسبی برای آتش سوزی نداشته و همچنین .فضای حجره ها برای انبار بعضی کاالها مناسب نمیباشد افزودن عناصزی بی ربط و بی تناسب به فضا مانند در اهنی2- .که در نصویر می باشد عدم رسیدگی و مرمت مناسب3- شناخت پتانسیل ها: • از نظرکالبد: -1سرپوشیده بودن این سرا و در امان بeeودن آن در برابeeر باد و سرما -2استفاده از نور طببیعی به خاطر تعبیه هورنوها در سقف -3داشتن حجره ها یی دورتادورش • از نظردسترسی: -4داشتن دو ورودی جداگانه از دو راسته اصلی بازار -5انتهای یکی از راسته ها به خیابان راه دارد 4 تیمچه سرپوشیده ‏ تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها وپیشنهاد کاربری جدید ما با تحلیل پتانسیل ها به این نتیجه رسیدیم که این فضا بeeه دالیeeل زیeeر با انeeدکی مرمت برای تبدیل شدن به فرهنگسرا ی هنری مناسب می باشد: اوال ،به علت سرپوشیده بودن این تیمچه ،کارهای هنری از باد و باران در امانند.، ثانیا ،این فرهنگسرا از نورطبیعی از طریق سقف برخeeوردار می باشeeد چeeرا کeeه نورپردازی از مسائل مهم در طراحی یک فرهنگسرا ی هنری می باشد، ثالثا،حجره های دورتادور برای برگزاری کالس های هنری مناسب می باشد. رابعا ،دو ورودی جداگانeeeه هم دسترسeeeی افراد را از راسeeeته های بازار اسانتر کرده هم فضای فرهنگسرا را انعطاف پذیرتر کرده. خامسا :دسترسی این تیمچه به خیابان فرعی باعث می شود که دیگر نیازی نباشد مردم برای رسیدن به این فرهنگسر کل بازار را طی کنند. 4 تیمچه سرپوشیده ‏ پالن فرهنگسرای هنری: ارتفاع کافی حجره های واقع در این تیمچه به ما این اجازه را می دهد که انها را به کالس های این فرهنگسرا تبدیل کنیم.همچنین مساحت اکثر این اتاقها پاسخگوی جایگزینی چنین کاربری می باشد و البته اآنهایی را که داراری مساحت کافی نبودند2،تا 2تا .ادغام کردیم ما همچنین در مرکز طبقه همکف فضایی برا نمایش موقت کارهای .هنری هنرجویان در نظر گرفتیم پالن طبقه همکف 4 پالن طبقه اول تیمچه سرپوشیده ‏ ارائه اسکیس های اتود پیشنهادی: اسکیس از کافی شاپ فرهنگسرا 4 تیمچه سرباز ‏ بررسی تناسبات: 0.7 35 ‏m 2 35 ‏m 10 20 ‏m ‏m 0.2 10m 7m 10 ‏m 20 ‏m 10 ‏m 7m 35m ارتفاع عرض کلی 3m 4m 7m 35m ‏ 35m بررسی محصوریت: با توجه به زاویه در آمده برای آلفا این مکان محصور حساب می شود. ‏a=4 5 4 تیمچه سرباز ‏ بررسی معضالت: عدم رسیدگی و مرمت مناسب حجره های دورتادور حیاط که موجب1- بالاستفاده شدن آنها گردیده عدم توجه به پتانسیل های این سرا و تبدیل ان به انبار و پارکینگ موتور2- این فضا عایق بندی مناسبی برای آتش سوزی نداشته و همچنین فضای .حجره ها برای انبار بعضی کاالها مناسب نمیباشد اضافه کردن عناصری به مسجد که هم از نظر شکلی وهم از نظر3- .تناسبات ارتباط مناسبی با سایر عناصر مسجد برقرار نکرده است ‏ شناخت پتانسیل ها: • از نظرفرم: -1معماری سنتی زیبایی که به این قضا روح خاصی القا کرده است. • از نظرکالبد: -2این تیمچه دارای حیاطی میباشد که قابلیت ایجاد فضeeeeایی سرسبز و مطبوع را دارد. -3وج eeود حج eeره ها و ات eeاق ها (دوطبق eeه) دورت eeادورش ک eeه ق eeابلیت گنجایش افراد زیادی را دارد.این ویeeژگی در ارائeeه کeeاربری پیشeeنهادی تاثیر بسزایی دارد. 5 تیمچه سرباز ‏ -4این تیمچه به وسیله یک راهرو سرپوشیده از راسeeته اصeeلی بازار جeeدا می شeeود کeeه این ویeeژگی محرمیت خاصی به این تیمچه بخشیده است. از نظر دسترسی: -5انتهای راسeeته ای کeeه بeeه این تیمچeeه می رسeeد بeeه خیابان راه دارد- .انتهای راسeeته ای کeeه بeeه این تیمچه می رسد به خیابان راه دارد. تحلیل و استفاده مناسب از پتانسیل ها و پیشنهاد کاربری جدید : ما با تحلیل پتانسیل ها به این نتیجه رسیدیم که این فضا به دالیل زیر با اندکی مرمت برای تبدیل شدن به یک مجموعه اقامتی-گردشگری مناسب می باشد: اوال،این فضای بزرگ و وجود حجره ها و اتاق ها در دو طبقه این قeeابلیت را ایجاد می کند که مسافران زیادی بتوانند در آن سکنی گزینند. ثانیا :محرمیeeتی کeeه این تیمچeeه دارد ،امeeنیت و ارامش را بeeرای مسافران این مجموعه اقامتی-گردشگری ،فراهم می کند . ثالثا :میتوان از فضای مناسب حیاط این تیمچه بeeeرای ایجاد فضeeeایی سرسبز و در نتیجه ایجاد دید مناسب از اتاق ها و تلطیف کردن هوا استفاده نمود. رابعا :دسترسی مناسب و آسان برای مسافران 51 تیمچه سرباز ‏ پالن مجموعه اقامتی-گردشگری: ما برای هر اتاق اقمتی یک سرویس بهداشتی خصوصی در نظر گرفته و در هر طبقه فضاهای خدماتی .مربوط به یک مجوعه اقامتی را جانمایی کردیم پالن طبقه اول پالن طبقه همکف 5 تیمچه سرباز ‏ ارائه اسکیس های اتود پیشنهادی: اسکیس ازسوئیت های اقامتی 53 تیمچه سرباز ‏ ارائه اسکیس های اتود پیشنهادی: اسکیس از فضای رستوران مجموعه اقامتی 5 مسجدالنبی(ع) ‏ بررسی اصل محصوریت: تغییر در میزان محصوریت موجب ایجاد .تباین در فضا شده است فضای محصور فضای نیمه محصور فضای بلز 5 مسجدالنبی(ع) ‏ بررسی تناسبات: 20m 10m 10m 95m 60m 20m 14m 78m 20m 80m 114 ‏m ‏ 1m بررسی محصوریت: 2m با توجه به زاویه در آمده بeeرای آلفeeا در این مکeeان آستانه احساس محصوریت داریم. 1m 3m ‏a=2 5 5 10 ‏m 20 ‏m4m 3m 20 ‏m 60 ‏m ارتفاع ایوان ارتفاع گنبدخانه 80 طول ‏m عرض 60 mارتفاع عرض مسجدالنبی(ع) ‏ بررسی اصل تباین: .تغییر در ابعاد بازشوها موجب ایجاد تباین در فضا شده است .تغییر در میزان ارنفاع موجب ایجاد تباین در فضا شده است 5 مسجدالنبی(ع) ‏ بررسی معضالت: اضافه کردن عناصری به مسجد که هم از نظر شکلی وهم از نظر تناسبات ارتباط مناسبی با سایر عناصر مسجد .برقرار نکرده است 5 مطالعات میدانی (مصاحبه با مردم): آقایان(گروه سنی 70-50سال): معماری بازار برای تمام افراد این قشر خاطره انگیز و آرامش بخش بوده و تقریبا همه به این نکته اشاره داشتند که در آن زمان بدون هیچگونه تکنولوژی چنین معماری با شکوهی پدید آمده است. همچنین از تابستان های گرم و زمستان های خنک بازار تعریف نموده و این ویژگی را مدیون معماری غنی آن میدانند. تمام فضای بازار برایشان خاطره بود و به گفته خودشان معتاد بازار شده بودند. گروه سنی50-40سال: این قشر معموال در فضای بازار احساس آرامش داشتند و بیان می کردند که فضا حس اصالت به آنها می دهد .البته اکثرا از عدم رسیدگی مسئولین به بازار گالیه داشتند. 5 مطالعات میدانی (مصاحبه با مردم): آقایان(گروه سنی40-30سال): معموال حس خاصی نسبت به فضا نداشتند ،دچار روزمرگی و تکرار شده و بیشتر به چشم محل کسب درآمد به بازار نگاه کرده تا میراث فرهنگی ،البته این مسئله در مورد همه افراد صدق نمی کرد. گروه سنی 30-20سال: این قشر به اقتضای سن شان عمومًا از فضا ناراضی بودند به دلیل بسته بودن فضا و اینکه آفتاب را نمی بینند و بیشتر عنوان می کردند که فضای حجره ها برای کاربری های امروزی کوچک بوده و فاقد سرویس بهداشتی می باشد. 6 مطالعات میدانی (مصاحبه با مردم): خانم ها(گروه سنی70-50سال): فضای بازار را خاطره انگیز توصیف کرده و از معماری آن با امکانات کم سخن میگفتند و همچنین از نظم و هماهنگی و زیبایی بین اجزای آن. گروه سنی 50-40سال: معموال احساس صمیمیت را در فضا درک می کردند و شلوغی بازار حس زندگی به آنها میدهد. گروه سنی 40-20سال به عنوان مکان تاریخی فضای بازار را دوست داشتند لی نه برای آنکه محل تحصیل یا کارشان باشد. نتیجه گیری: افراد مسن تر معموال فضای بازار را به عنوان آثار تاریخی دوست داشتند زیرا با آن معماری زندگی کرده اند واز فضای آن بسیار آموخته اند ،در حالی که افراد جوان خاطره ای از آن فضا ندارند .به طور کلی از مصاحبه انجام شده به این نتیجه رسیدیم که با تلفیق فصای سنتی بازار با فرم های مدرن میتوان بر جذابیت های فضا افزود و این امر را در طراحی خود لحاظ نمودیم. 6 بررسی محسنات و مشکالت بازار نقاط مثبت: ‏وجود فضاهای سرباز عالوه بر آنکه پاسخگوی نیازهای مختلف انسان به نور آفتاب و سرپناه میباشد، تباین و تنوع هم ایجاد می نماید. ‏وجود فضاهای مکث و تجمع :در برخی سراهای بازار که هنوز عملکرد گذشته خود را حفظ کرده اند دارای حیاط مرکزی هستند که می تواند به عنوان فضای مکث و تجمع مشتریان کاربرد داشته باشد که در فضای شهری این امر بسیار قابل توجه است. ‏وجود نقاط شاخص :گنبد مسجدالنبی که در سرا ها دیده می شود به عنوان یک نقطه شاخص از محسنات بازار است. 6 بررسی محسنات و مشکالت بازار مشکالت و معضالت: ‏عدم رسیدگی به فضای سراها موجب شده که سرا به جای استفاده درست به فضای پارکینگ و انبار تبدیل شده و چهره زشتی به خود بگیرد. راه حل :تعیین کاربری برای این فضاها به منظور استفاده درست از نقاط قوت این فضاها ‏برخی بانeeeک ها و مغeeeازه ها تeeeابلوی نامناسب با بافت بازار اسeeتفاده کرده انeeد کeeه عالوه بeeر این ریتمیeeک هم نیستند و اختالل بصری ایجاد کرده اند. راه حل :در نظر گرفتن تابلو های هماهنگ برای راسته های بازار کeeه هم دارای ریتم خاصeeی باشeeند و هم رنeeگ آن ها شم نواز و با بافت بازار متناسب باشد. 6 بررسی محسنات و مشکالت بازار مشکالت و معضالت: قرار دادن سقفی ناهمگون و نامناسب روی یکی از راسeeeته های بازار که باعث تضعیف معماری با ارزش ان شده است. راه حل:برای حل این مشکل در این جا سه اتود پیشنهاد می کنیم. اسکیس :1 قوت ها.1:این اتود از نظر هزینه اجرا مقرون به صرفه می باشد. .2متناسب با معماری روز می باشد. ضعف ها.1:با معماری سنتی بازار هماهنگ نمی باشد. 6 اسکیس :2 قوت:متناسب با معماری سنتی بازار می باشد. ضeeعف :ولی این اتeeود کeeامال شبیه معماری سeeنتی قeeدیمی اسeeت و با معماری روز هماهنگی نداشeeته و تنها نسeeل گذشeeته می توانeeد با آن ارتباط برقرار کند. اسکیس نهایی: این اتود هم از معماری سنتی بازار الهام گرفتeeeeه، هم با معماری روز ارتباط برقرار کرده .در واقع تلفیقی از سنت و مدرنیسم است کeeه هم نسeeل گذشeeته و هم نسeeل آینeeده می تواننeeد با آن ارتباط برقرار کنند. 6 بررسی محسنات و مشکالت بازار مشکالت و معضالت: ‏تاسیساتی که در بازار استفاده شده است کامال نمایان بوده و نمای بازار را دچار اختالل کرده اسeeeت .کنتeeeور های بeeرق ،علمeeک های گeeاز و سeeیم های بeeرق و تلفن در جاهای نامناسب قرار گرفته اند. راه حل :دور کردن آنها از مقابeeل دیeeد مردم در صeeورتی کeeeه ممکن نبeeeود ،طراحی جعبeeeه هایی بeeeرای قرار دادن تاسیسات در داخل آن ها به طوری که هماهنeeeeگ با بافت بازار باشد و به نمای بازار آسیبی نرساند. ‏در برخی سراها که هنوز مخروبه نشeeده و کeeاربرد پارکینگ پیدا نکرده است فروشندگان برای محافظت از اجناس خود که خارج از فروشگاه قرار گرفته اسeeت از ایرانیت های ناهماهنگ و کوتاه و بلند استفاده کرده اند. راه حل :برای حل این مشکل می توان از ایوان ها با رواق استفاده کرد که هم که هم با بافت بازار متناسب اسeeeeت و هم با ایجاد سایه فشای دلنشینی برای خریeeeد فراهم می کند .در ضمن از اجناس هم محافظت می کند 66 بررسی محسنات و مشکالت بازار مشکالت و معضالت: ‏چراغ هایی که برای روشنایی راسته ها استفاده شeeده اند با بافت بازار هماهنگ نبوده و ریتم هم ندارند. راه حل :چراغ هایی ب eeرای بازار طراحی ش eeوند ک eeه با بافت بازار مطابق باشند و هویت سنتی آن را حفظ کنeeد و به صورت ریتمیک در راسته های باراز قرار دهند .که البته این مسئله در مرمت قسeeeeمتی از بازار رعایت شeeeeده است. ‏در قسمت ورودی بازار پاساژی قرار گرفته اسeeت کeeه سعی شده در نما با بازار تطابق داشته باشد اما در واقeeeع از نظر فرم تهدید کننده هویت سنتی بازار می باشد. راه حل :باید قوانینی وضع کرد که از این گونه ساخت و ساز ها ممانعت به عمل آید. 6 نتیجه گیری معماری سنتی بازار قزوین همانطور که از مصاحبه با مردم برآمد ،فضایی روح نeeواز و آرامش بخش بeeوده که امروز به دلیل سهل انگاری مسئولین رو به زوال می باشد. شاید به همین دلیل باشد که نسل جوان گرایش خود را به این معماری ارزشمند از دست داده اند. اکنون وظیفه ما این است که با پیشنهاد کاربری های مان از قبیل آموزشی،اقامتی-گردشگری،فرهنگی و... که همواره نیاز به آنها احساس می شود ،به سراها و تیمچه های متروک شeeeeeده بازار ،تحرک و پویایی در بازار را همواره حفظ نماییم تا بدین وسیله افراد بیش eeتری در س eeنین و قشرهای مختل eeف از معماری آرامش بخش بازار بهره مند گردند. 6 منابع کتاب اصول و روشهای طراحی شهری و فضاهای مسکونی در ایران ( مهندس محمود توسلی) کتابخانه اداره میراث فرهنگی استان قزوین کمک از اساتید معماری و شهرسازی مطالعات میدانی 6 “به پایان آمد این دفتر حکایت هم چنان باقیست” این پروژه به طور اختصاصی توسط گروه تیردار گردآوری ،تهیه و تنظیم شده است .لذا قید کردن مطالب و استفاده از آن بدون ذکر منبع و ارجاع دادن آن به سایت های دیگر ممنوع است. موفق باشید. مدیریت سایت :فرامرز امیری ‏tirdar.blog.ir ‏tirdar.blog@gmail.co ‏m

51,000 تومان