تحلیل نقاشی کودکان و نوجوانان -ارتباط کودکان با دنیای خارج طبق تئوری شناختی-مراحل رشد بازی-ویژگی نقاشی کودکان شش تا 11 سال- معانی و ماهیت تصویر و نقاشی کودک

daniasi2016

28 صفحه
803 بازدید
23 اسفند 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
تحلیل موضوعات نقاشی کودکان و نوجوانان» در مراحل رشد

صفحه 2:
در دنياى امروز انجه از معنایعام هنر استنباط مى شود به خود انگیختگی آشاره دار. مراد از مهوم هنر در این پژوهش آن بخش از آن است که به بیان اندیشه. ایده هاء عواطف. ارتباط و خلاقیت در مسیر رشدکودک است. درک و بررسی مفاهیم بيجيده نقاشى در ميان كودكان يكى از تحولات اخير در ابن حوزه مى باشد. بدين ترقيب كه در نقاشي. هماندد نقل بك داستان. جهلنى از نمادها و رمزها وجود دارد. انجه مورد تابيد و قبول همه مى باشد اين موضوع است که تقاشی دارای ارزش خط و خرکات طبیعی غعنادار عی باشد. ضاتيت خلاقاته نقاشى. هر جریان نقاشی آزاد.مهارت های ادراکی, ارباطی و حرکتی کودک را توسعه عی دهد و رشد شخصیتی او را شتاب می بخشد. بر این اساس می توان اينكونه نتيجه كرفت كه مطالمه و واكاوى نقاشى كودكان از بعد شناخت تحولی و روش هاى مبتنى بر روان تحليل كرى مى تولند ‎AME SS‏ ارتقاى توان روانى كودكان تمايد و سیب رسد و موفقيت و بالندكى در فراز و نشيب هاى زندكى شود. كودك نيز به كمك نقاشی‌دلهره ها و كشمكش های درونی خویش را آشکار مى سازد و بدين طريق اثر لّن ها را كاهمش مى دهد. در حقيقت وقتى مسائل و مشكلات عاطفى ير روى كاغذ منمكى مى شوندبه صورت ناه و جدااه ای که کمتر دلهره آر است در می آیند.کودک خیلی زود می یابد که رسم و نقاشی وسیله ای بیانی است که با افکار او مطابقت می کند و او را در تخیلاتش آزاد می گذارد و در عين حال لذت سرشارى برای او فراهم می آورد. لنا در لین مقلله به شیوه کتابخانه ای و مرور کتب و مقالات مرتبط. ضمن تشریح اهمیت و ضرورت روانشناسی نقاشی کودکان. به بررسی تقاشی کودکان در سنین مختلف و تحلیل قاشی آن ها پرداخته شده ‏ کلیدواژه هاء نقاشی - کودکان - هنر

صفحه 3:
‎Gb‏ تئوري شناختی. کودکلن می توانند بین دنيلي خارج و دنيلي خود ارتباط برقرار کنند وقتی که ‏را می دانند ترسیم می کنند و این نشلن دهنده شخصیت کودك است. دنيلي کودکان با شناخت ن ها براي ما قابل مشاهده است. شناخت کودك شامل شناخت ذهن اوست و بهترین وسیله اي که می تواند این دنيلي مبهم و پیچیده را براي ما روشن کند. نقاشی کودك است. نقاشی زبانی است که براي کودکلن کمتر از ده سلل موثرتر از سخن گفتن است. زییا ساختلر اري چنلن پیچیده است که کودك خردسلل نمی تواند به آسانی از ن بهه گیرد. نقاشی کودکان نمودي از تجربه ي زندگی واقعی ‏ن است و از طریق آن خواست‌ها و مشکلات آنلن به شکل خلاق و مطلوب منعکس شده و در سلامت روانی ن ها در حد زيادي نامین می شود. نقاشی کودکان تحت.تاثیر محیط زندگی و تجریپاتی است که در محیط کسب می کنند و به آن ها در سازمان دادن به اندیشه ها و معنی بخشیدن به تجارب شلن کمک می کند. کودکلن در هر سنی که باشند از نقاشی به عنوان راهی براي ابراز وجود و ارتباط با محیط پیرامهن استفاده می کنند. نقاشی و تصاوبوي که کودك از َن استفاده می کند بیانگر تعارضات درونی و عواطف وي است و کودك را قادر می سازد تا ضمن بیلن تجارب خود.تفکرات. ترسها, رویاها و ایده هایش را به شیوه اي امن, کامل و واقعی بروز دهد که این امر منجر به توسعه مهارت هاي ار تباطی و ابراز وجید می شود. نقاشی یکی از انواع زبلن هایی است که کودکلن از طربق آن می توانند در مورد دنيلي خویش با خود و با دیگران حوف بزنند. از اين رو فعالیت ترسیمی. شبیه یک نمایش خیال پردازانه است و کودکلن از طریق فعالیت هلي ترسیمی احساسلت. عواطف. ایده ها و تجارب خود را بیلن می نمایند. نقاشی به عنوان شکلی از داستلن سرایی است که کودکلن را قادر می سازد داستان هلي خود را از طریق یک شکل توسعه یافته از ار تباطلت با تمرکز بر صحبت کردن در مورد نقاشی هاي خود بیان نمایند. ‎ ‎

صفحه 4:
SSE en a ۳ ‏اک‎ رشد یک سلسله ظبرفیت ها و استعدادهای گسترش یابنده ای است که به تدریج ببرای فررد مایه ی سهولت و کارگررد بيشتر» مؤشرتر,مى شود مانند ح كت هاى سست و خام کودکان در دوران کودکی که رفته رفته پر اث رشد به مهارت های سریع و شگنت انگییری در نوجوانی تبدیل می شود. ‎Cee‏ ‏استعداد ذاتی موجود زنده با تأثيس عوامل و شرایط خارجی» بی آنکه خود موجود در این راء کوشش کنده در او به وجود مى آيد. بدين صورت رشد رفت زمان به وجود مى آيد و اين دك كونى ها در طررح معینی» برای هدفه مشخصى صورت هى كيررد. رشد از تغييراتى كه در جهت پیشرفت و تکامل با یک نظم و ترتیب خاصی به عمل می آید و هیچوقت متوقن نمی شود و به عقب بس نمی گردد. قارع هار پیز هیر تک امنهار کاس نیروهای ذاتی که بهتدریچ در یک موجود در حال رشد به طررف بلوخ و کمال می گراین.انسان پیوسته در حال تخیر است. از زمانی که به دنیا می آید تا هنگامی که مرگ وی را تسخیر میکنده پیوسته در حال شدن است و این جریان تفییس و تکامل هیچگاه ساکن و متوقف نمی شود. این رشد و کمال تا دوران پیرری ادامه مييابده اگررچه ممکن است این جریان رشد و تکامل س‌عتش کم یا زیاد شوده اما جربان مداومی است که پیش از تولد آغاز می شود و با تولد این »ی تفییس و تحوّل ادامه می یابد. سالهای اولیه زندگی انسان, دورانی است که قسمت اعظم رشد انسان دراين زمان اتفاق مى افتد. از قررن بيستم به تدريج تفاوت هاى فردى در تعليم و ترربیته کودکان مورد توجه قررار گرفت و با ظهور دانشمندان و ابراز عقايد تربيتى از سوى آنها جامعه به سوی شناخت هر چه بیشتر و بهتر کودکان رهنمون شد و باى پررورش افراد سالم و مثبت» به كودكان توجه بيشترى شد و رفته رفته شناخت هر چه عمیق تر کودکان میس شد.

صفحه 5:
1نیاز طبیعی در خدمت رشد و تکامل اسان 2-ارزیابی رشد ذهنی کودك و آزمون هوش ارزش‌های بیان wile EL ‏او ال‎ 0 ‏روانی‎

صفحه 6:
١-نياز‏ طبيعى در خدمت رشد و تكامل انسا نقاشى را از آن جهت كه راهى براي بيلن خود و خويشتن است ‎٠‏ يك نياز طبيعى مى دانند و ياسخ كويى به لن قبل از هر جيز به رشد و تكامل فرد كمك كند.درواقع كودكلن در قالب نقاشى: احسلس و ارزوهلي خود را بيان فى عنتد ويا جهان خود اراباط بزاراز دوا از نمی ان باه هی تربيتى بر آن اند که نقاشی آثر تکاملی و آموزشی دارد. از پایلن قرن نوزدهم به بعده بعضی متخصصان تعلم و تربيت به اين باور رستند که . ‎eee‏ تواند نقش مهمی در تکامل و آموزش کودکلن ایفا کنداعتقاد این است که حدیث نفس در هثر برای تکامل شخصی و عاطفی سالم ضرورت دارد. به همه کودکان با فرصت داد تا در مست زمان کافی با علاقه و تمایل شخصی و استفاده از وسایل و ابزار مناسب به نقاشی کردن بپردازند البته در بین آنان ۰ کودکانی هستند که سطح آمادگی يا استعداد فطري بالاتيي دارند و مهیا بودن شرایط به شکوفا شدن استعداد این کودکلن می انجامد.در عین حلل شکوفایی استعدادها و ارائه كارهاي هی خارق العاده انتظار نحست دیست يلكه شكل, كيرى اجسلس مطلوب و ضايتمندي درونی در مسیر رشد و تکامل هر فرد مهمترین ارزش است.

صفحه 7:
ee ee . ‏ذهنی کودك است. در نقاشی کودکان طبیعی معمولاً به هماهنگی حواس لامسه و بینایی‎ ‏قدرت ديد و تجسم فضايى برترء تطابق اشيا در زمينه و نقش, تطابق موارد جزء با کل.‎ تركيب بنسي. كن نقلط و خطوط. استفاده وسيع از رنك هاء خيال حالى كه نقاشى كودكلن عقب ماند

صفحه 8:
محیط عانه أرست درغت باز تلب احساسلت عميق و نااكاة كوذك ذرياره خوبشتن و شخص شخص ببانكر ديدكله هشيلر كودك نسبت به خود و ارتباطش با بقيه جهان رن مک او ‎et‏

صفحه 9:
بخش دیگری از ارزش هلي نقاشی» خاصیت يا اثر درمانی آن است. در مورد هلي نقاشی کودکلن یکی از جنبه هاي مهم نظریه روانكاوي اين فکر که بیلن امیلل و احساسلت ناخودآگاه حتی به صورتی پوشیت ۵ كا نقاشى - دريجه اطفرناى است كه امكال تخليه بى زيلن احساسات را فراهم مى سازد احساساتى كه در غير این صورت ذخییه مى شوند و احتمالا خطرنلك خواهند بودبر اين اساس اقدام کودکلن به نقاشی کردن و فعالیت هلي ترسیمی آنان در مسیر هنر درمانی قرار می گیید که مبتتی بر اين فيض است که بیان عاطفه در هترء دارای مناقم

صفحه 10:
یی های جتمانی خود در جهان کلوش می کنند و یه اشیای موردعلاقه ن که کودکان با اطمینان شروع به راه رفتن کردند. دستشان آزاد می شود تا بیشتر در جهان ود کاوش کنند. از آنجا که دیگر برای لین که بایستند نياز به تمرکز زیاد ندارند سه وبا دقت کافی اشیاء و چیزها را کاوش کنند. اشیلیی که قبلا برایشان غیرقلبل دسترس بود. حالا می توانندبه سمت خود بکشند و در آن کاوش کنند. وقتی مهارت های دستی آنان افزایش می یابد. یعنی می توانند اشیاء را بچرخانند و برگردانند.کودکان از بدو تولد می توانند چیزی را بگیرند و یا به چیزی چنگ بزنند. اين توانایی ان در خطوطی مشاهده ک

صفحه 11:
رشد با ازى تخيل كودكا (از تولد تا شش سالگی) از رفتار بزرگنال به هنگام بروز آن تقلید می کند. از حللت بزرگسال تقلید میکند. وقتی که بزرگسال از او تقلید کرد, واکتش نشان می دهد. از بازی هلیی مثل بازی پنهان کردن صورت لذت میبرد. از رفتار بزرگسال, بعد از بروز تقلید می کند. علاقمند به کشف کارکرد اشیای روزمره است. کم کم می تواند نماد‌سازی کند و اشیای واقعی و شبه واقعی.را برای بازی نمادی به کار برد از یک شی ء تبدیلی كه داراى ويذكى هليى شبيه آن جيزى است كه مى خواهند می کنند. از نقش بازی کردن لذت مى برند و |زنقش هابى كه در اطراف خود می بیتند تقلید می کنند. ان دهند, استفاده کم کم قصه یا روایتی را وارد بازی خود می کنند. در کنار کودکان دیگر بازی مشترکی می کنند. مثلاً در نقش مأمور آتش نشلنی ظاهر می شوند. به عنوان جزثی از یک گروه قصه یا روایتی را بازی می کنند. به نقش هلیی مثل شخصیت ‎gle‏ تلویزیونی یا شخصیت های داستان های پریان علاقه نشان می دهند. می توانند تظاهر به نقشی کنند بدون آنکه برای بازی تخبلی خود به واسطه ای احتیاج دلشته باشند. مثلاً تظاهر به مسواک زدن می کنند. در بازی تخیلی خود روایت های پیچیده را | اجرا می کنند. در هر قصه ای تعداد شخصیت ها و اعمال و موضوعات به مرور بیشتر می شود.

صفحه 12:
| آشنایی با خصوصیات کلی و تجارب یادگیری کودکان (شش تا بازده سالتی) ۲ رشد کودکان را نباید مانند بالا رفتن از زردبان دانست. با شکوفا شدن توانایی های کودکان آنان می توانند در جهان هميشه رو به گستررش کاوش کنند. آنان علايق و درک خود را که در مراحل قبل بيدا كرده بودند» فراموش نمی کنند؛ بلکه به این علایق و درک افروده می شود تا دیدی فزاینده و پیچیده به جهان و ارتباط خود با جهان پیدا ‎ble‏ ‏مثال» کودک خردسالی که انگشتش را روی غذایی که جلویش ريخته می کشدء راه نشانه گذاری را درک می کند و براساس همین طبراحی سایر اشکال بازنمایی را درک مى كند. تجارب يادكيرى كه براى كودكان مهيا مى شودء بايد براساس سطح رشدشان باشد و امكان رشد بيشتى را فراهم كند. اين تجارب بايد از لحاظ رشدى متناسب باشند.

صفحه 13:
کودک شش و هفت ساله: دوست دارد با دستهايش كار كند. معمولا فعال است و به راحتى به هيجان مى آيد. داراى احساس شديد مالكيت است. مشتاقیادگیرری اس وومی خواهد نفر اولباشد. ظررفيت علاقه اش محدود است و زود ضته می شود. غرور زيادى بت به کارش دارد. احساساتی داد که به راحتی لطمه می بیند. یه توب همکاری می کند نمی کند. معمولاً دريك لحظه مى تواند فقط يك فك داشته باشد. از بازيها و داستاتهاى تيلى لذت مى بررد. طالب تحسين معلم و همكلاسى هايش است. هنوز در دنیای پنهان خود زندگی می کند. علااقمند است به چینهای جدید دست بزند و آنها را امتحان کند. به وسایل متحرک و مکانیکی علاقمند است. به تلویزیون»پیک نیک خانوادگی و کتابهای مور علاقمند است.

صفحه 14:
در هماهدك كردن جشم و دست بيشرفت كرده است. کودک هشت و نه ساله شت ده به ماهیچه های کوچکتر تسلط بیشتری دارد. 2 ل = تفاوت انسانها را تشخیص می دهد. شروع به برقراریاستادادهیی رای خود ی کند. = “Sh RAI, al ‏ياد مى كيررد كه مسئوله منظم وهمكار باشد.‎ ‏گرروه هاي جنسی جداگانه تشکیل می دهد.‎ = ‏گاهیهگرههاوانجمنهامیپیند.‎ A از کمدي مجله و سف لت می رد در ارزیایی خود و دیگران در حالپیشرفت اس قادراست پمدت زیدتری مركن داشته. خلق شوخ طيعى اود رحال رشد است. به مراحل زندكى كياهانه حيوانات و بسيارى آز جنبه هلى به شدتيه ورزش وس كردي علاقمد استه

صفحه 15:
در بلوغ متفاوت استه مالاً دطتره از بسسرها الغر هستند علاقه اش به كلكسيون ومبادله ى اشياء بيشت مى شود. مرحلهى قهمرمان برستي را آنغاز مى كند. عنودآكاء وحضود منققد استت. اذ كار كروظى لنت مي ميد تغيييرات احساسى و جسمى بحمرانى را هی گذراند ال

صفحه 16:
نخستین خط خطی کردن ها نه بازنمایی بلکه نمایشگرهایی هستند که قویاً مسلط بر تکانه های حرکتی خود هستند. کودک. بازویش را با حرکتی منظم و آهنگین در سطح صفحه به حرکت در می آورد. اما در همان حال شیفته ی علامت های می شود که روی کاغذ ظاهر می شوند. و تدریجا به نقطه ای می رسند که خط خطی کردن های خودشان را به عنوان تصویر معرفی می کنند و به تفسیر آنها می پردازند. گودمن (1976) یکی از صاحب نظران پیشگام لین نظره گفته است علامت ‎cle‏ تشکیل دهنده ی تصویر» همانند نمادهای یک زبان خوانده می شوند. ‏برای ارجاع. تشابه ضروری نیست ؛ تقریبا هر چیزی را بازنمایی می کند. همانند عبارتی از متن که توصیف می کند. به آن چیز ارجاع می دهد و به بیان دقیق تره به آن چیز دلالت دارد. دلالت داشتن, هسته و جان کلام بازنمایی و مستقل از تشابه است. ‎

صفحه 17:
‎oo‏ پردازان بسیاری گفته لند که ت عادی و خود بخودی تصویر, فقط یک اقدام سنجیده در تفسیر آن یر فیست. بلكه بر تشابه فیزیکی بین تصویر و موضوع آن تصویر لستولر است. ادراک تصویر و مشاهده ی تصوير از سوی ماء به چیزی بستگی دارد که به گمان ما ادراک تجسمی دنب ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ی واقعی نیز متضمن ن است. در واقع هسته ی مشترک اصلی تمام نگرش های نظری. لین انديشه است که مجموعه ای از علایم ایجاد شده روی یک سطح تخت می تولند موجب یک پاسخ ادراکی شود که با ادراک دنیای ولقعی ارتباط دارد ولی همانند ن نیست. بنابرلین می توان چنین خلاصه که ی کودک. از موضوعات پیش پاافتاده در زندگی روزمره است و با این حال نمی توانند در باره ی ما قيق لين ببه توافق د برای خط خطی کردن های غیربازنمایانه نیز بلید نقشی قائل شد. اگر بازنمایی چیزی خاص باشد. می توان در جهت شناخت آن به عنوان چیزی مرتبط با ادراک طبیعی و در عین حال به عنوان نمادی که همچون جزئی از یک مجموعه ی نمادها تفسیر می شود کوشید و گام برداشت. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏ان لين رشت ‎ ‏عمولا بازنمایی- چیزی خاص است. هر ‎ ‎1 ‎

صفحه 18:
> مراحل تحول نقاشی_کودکت | > قبل از دو سالگی < از ينج تا نه ساتكى» شاه مرحله ی نسخه دایره مربع, مثلث» لوزى تا شكل هاى ب م. ياد كي مختلف تجسم در آنها متمايز گردیده اند. همراه با ركا طشان از ويؤككى هاى اين مرحله اند. در اين مرحله؛ نقاشى هاى كود كك دق از نه تا سیزده سالگی. بسيارى ازكود كان از لحاظ

صفحه 19:
درک مراحل رشد شخصيتي کودگ آز طریق نقاشی, وآلدین می توآنند ] به بیان خودانگیخته کودک تک نمایند. از نظر کلوگ این مراحل خط هاى كود كان: شكل هاى هندسى مانند دايره؛ ييضى؛ مريع شروع به تر طرح هاء شکل افراد را به خود می گیرند. صرف نظر از فرهنگ و جایگاه اجتماعی, تمام کودکان در این سن تنها به خط خطی کردن می پردازند. نگاره ها و تماماً ظاهر می شوند

صفحه 20:
معمولا گودکان در نک سااگی ماه را به هت می گیرنده و هداه را بر روى ‎Mah a gh ga MEN‏ اتری ساده و شاید نقطه برروی سطح كاغد مى كذارند و شايد هم موفق نشوند كه الى بكذارنك ولی سراتجلم در هجده نّ بیست ماهگی بطور کامل موفق به خط کشیدن مى شوند . خطهلى افقى قبل از خطوط عمودى مشاهده مى شوند و در مرحله اول. كودى خطوطى. در جهت هلى مختلف رسم مى كند خواه به صورت افقى و كاه عمودى و كله ايره اي مانتد.در قبل از دو سالكى خطوط دايره اى و يا زاويه دار ظاهر ميشود .در اين سئين كودى بسن از کشیدن شکل ها و خطوط دلخواهش به راحتی مداد را نمی تواند از روی کاغة بردارد و شايد در جاهابي خلا خوردگی داشته باشد او با خطوط دیگری هم که در محیط وسم می کند. در این ستین است که قدرت عشلانی کودک كم كم بيشتر مى شود ودر زماني که خطوط را رسم می کند با جشم مراقب است تا از محيط و محدودة خود خطهایش خارج نشود و به طور دلخواه جندين خطوط را تكرار مى كند تا خطوط و فرمهاى جديد را كشف کند و چندین حلقه درهم تشکیل شنه را به دست آورد و بالاخره يد ازآن خط هلى قترى شكل و متحتي هلى روى هم قرار كرفته ظاهر مى شود. در سه سالكى. خط نكاره هلى كودكلن فقط براى لذت بردن از حركت ست برروى سطح كاذ نيسته بلكه مابل است احساسلت درولی حودرا که در ارتبلط با تجربه های زندگی کوتله مدتش است بدست آورده با بل کند .کودک در سه سالگی خطوط عمودی را بیش از خطوط اققی رس میکند. تابرایی اذن خطوط سعودى تشالكر اظهار وهود در کودک می باشد و توشعه و تاکید آن تشان مي ده که کودک از ومد خودش آکله شحه است کودکلن دراین سنين برای مجموعه خود اسم میگذارند نها اعلب رنگهلی روی کاغذشان رز با کاشتن ونگي روی رنگ دير ‎a fos‏ دهتد 5 اینکه نتبجه آن سطفحی به رنگ قهیه ای می شود گرچه این کار نقاشی برای بزرگترها جالب نیست آما باعث رشد قدرت کودک در تغییر رنگها میگردد و این بخش مهمی از آموزش است.کودگلن سه ساله قادرند کاغذ را قیچی کنند و از اين کلر لذت می برد . کاغذهلی رنگی راتکه تکه می كنند ازبريدن كن لذت مى برند. شاید به خاطر این است که فیم جدیدی راز کاغ اولیهبدست آورده اند و احساس قدرت می‌کنند

صفحه 21:
تقریباً در چهار سالگی نقاشيهاي کودك وارد مراحل جدیدو خلص خود می شود که تا 9-10 سالگی ادامه دارد. اين دوره را رئالیسم هوشمندانه می نامند. در اين سن است كه خط نكاره هاي او جمع و جور مى شود و<تى براي بزركسالان نيز معنى بيدا مى كند و سرانجام كودك د مرحله خط خطلى كردن را به طهر كامل يشت سر ميكذارد و وارد مرحله تمثيلن مى شود .در سن #8 سالكى كودك ميتواند اختلاف بين خط منحنى و خط مستقيم را درك كند, اما براي درك تمايز بين سطح مستطيل و مریع كودك بايد به ارونيم سالكى برسد. در اين سن كودك براي تصوير نكاري از حافظه خود كمك مى كيرد .در ابتدا اشياء در نظر كودك به جتد دنه تقسيم مى شود أز قبيل خانه. دركت: آدمى و غيوهء كه براي نقاشى نيز زياق مورد استفاده قرار مى كيرند .كودك سعى مى كند تصوير شخص و يا اشخاصى را بكشد .اين تصوير شامل عناضري مشخص و معيتى از قبيل دازره. بجاي سر و در اطراف ن چند خط به عنوان بازوها و پاهاست .علت ساده بودن نقاشی در این سن از عدم شناخت و تفکیک ناشی نمی شود, بلکه این درست همان تصويري است که کودك از بدنش در ذهن ذارد .لین تصاویر شامل یک کنتراشت است كه براي کودك مهم جلوه‌می کند زیر[ تيمر مود ی شنوایی و بینابی است و اين دو برقراري ارتباط با خارح را میسر می سازد و دیگر اینکه داراي پاهایی است که امکان جایه جایی و رآه رفتن را براي او فراهم عي كند و داراي بازوانى است كه امكلن لمس كردن اشیا رأ در اختبار أو مى كذارد .كودك در سن جهارسالكى هنوز از ارتباط كارش يا كرافيق سردر نمى أورد و هلوز قاعده هاي خط و سطح و فضا را نمی شناسد و آن طوري که دلش می خواهد نقاشی می کند ولی در زمانى كه شروع به يادكيري حروف الغزا من كند. جون احنياج يه كتترل دقيق. حرکلت خود دارد , حرکلت افقی وعمودي را كاملاً درك مى كند. از نظر تمرکز نقاشی کودکان چهار ساله اغلب طولانی تر از سه ساله هاست .حدودا ده تا پانزده دقیقه تا نیم ساعت حد متوسط آن است .عده آي نیز تقریباً تا یک ساعت کارشان طول میکشد آنها مانند کودکلن سه ساله از لمس کردن اشیلء لذت می برند. برخلاف سه ساله ها علاقه کی باركى كردن دسنيا ی ای ۱

صفحه 22:
درنقاشی کودکان‌پنج ساله اغلب آدمکهایی راکه میکشند قابل تشخیص هستند .کودکان‌پنج ساله مانند کودکان چهلر ساله براي تصويرنگاري از حافظه خود کمک میگیرند و همانگونه اشیلء را دسته بندي می کنند و در نقاشی هاي خود استفاده می کنند .کودکان پنج و شش ساله قدرت توجه و درك بيشتري در جهت نظارت برواقعيات بيرونى بيدا مى كنند. و جون لغات. كلمات نازه و جديد تر و بيشتري رأ يلد كرفته اند ميتوانند تفاونها و اختلافات بين اشياء را درك كنند و به سهولت آنها را بيان كنند. و در اين سنين است كه كودك در نقاشى فقط آن جنبه هايى از اشياء را كه شناخته است رسم مى كند و نه آنجه را كه ظاهراً مى بیند. کودکان در بسنین پنج تا شش سال وارد مرحله جدید در نقاشی هاي خود میشوند چون سعی می کنند آنچه را که می بینند از همان زاویه نقاشی کنند و سعی دارند که تناسبها را رعایت کنند در اين موقع است که او وارد مرحله جدید می شود که به آين مرحله واقع بینی بصري می گویند که دقیقاً برعکس واقع بینی ذهنی و فكري است .در این زمان کودك ‎exe sau ea (aus) ea ace‏ کت ود اعساست و عاطت خر را با نقاشى درهم نمى آميزد. أذمكهابى كه در اين سنين کشیده می شوند تقريباً کامل کشیدو ‎igh wo‏ دست و بازو و جشم و بينى, موهاء اندامها همه و همه در نقاشى ديده مى ‎aig‏ كه اغلب اغراق أميز و بزرك و آن نيز به دليل خوشحالي زيادي است كه از اين كشف نصيب كودكلن مى شود .اين آدمكها داراي ابرو و مزه و كله حالات به صورت نيم رخ و حركلت جشم در نقاشى ديدة مى شود در ستين شش سالك كودك تصوراتى را كه از اندام خود دارد كاملتر ميكند بنابراين آدمكهذي را كه رسم مى كند داراي ظرافتهاي ببشنري أست و دقيقتر رسم مى كتند و اينكونه أست كه با يزركتر شدن خود كودكء وله ار هم رک مت شود د برات ابنكم كوول ادم كاملت را بكشة ريا دهشا وقت می خواهد. در شش سالگ کودکلن اشياء و آدمها و چیزهایی را که حهم هستتر جلوه می دهند و عناصر دیگر را به اندازه اي که برایشان مهم و يا بی ارزش است ت مختلف نقاشی میکنند .کودکان در شش سالگی تقلید پذیر هستند و چيزي که زیبا است و در ذهن خود دارند را به خوبی بیان می کنند و اشیاء و اشخاصی که ‎rs,‏ وی نها همفهعلی بارت را به خوى به تسو فى كلد ببشتر كيدكان ار خط در

صفحه 23:
‎ca RET Si eet (Sopris‏ وجود خاصی راست جكة ونا و بنيان نكل آر آنا نقاشى مى شود . خط می توانذ به اشکال مخلقسر ۹ تي . تأزك: خط نقطه, خط بيوسته. عمودي. افقى, زاويه دار. ”ا ‎ease‏ ۶ هن ممکن است براق یا مات و با شفاف باشد بنابراین خط به تنهایی توانابی آن را دارد که حالت هاي روانی مختلف مانند غم, شادي, ب--22 و ‎dee antl) Glebe‏ نقتان می دهد. راحتی وخوشحالی , ‎iy eee inet‏ و کند تیجه اش خطوطی بازتر و بلندتر است ‎٠‏ زندگی با علائم و خطوط بلند که به ظرفی می روند بیان می شود. دک و كوتاه خطوط . يرخاشكري با قطعه قطعه كردن. ‎0٠00.‏ 0 ف ,بهذن مخطوط راسيت و زاويه ذارء نشان دهنده احساسات با خطوط نازك و حركات ملايم در آنها نشان داده مى شود. كودكان ۶ پیشرفته نر خطوطى به اشكال مختلف وبا حفظ تعادل ميان قسمت هاي ۲ ( كردكان خجالتى خطوط كوتاه مثل جيزي كه منع شده باشد ترسيم جی کنند خطوط راست و زاوبه دار نشان دهنده کشاننده هاي برخاشگرند که 5 2 و ‏| معكوس كشيدن تصوير در كودكان كم سن و سال هم بسيار غير ای الا ین توان آنرا به ابتکار کودکان در تقاشی ‎ete 0‏ رز رگتر نباید اين عمل را به سادگی پذیرفت که شاگال این عمل را ناشی از مشکلات عدم هماهنگی با محیط می داند. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
‎ox‏ طو کل ی کودکانی که سم نفاشی نها بهتناسب بر رو کاغذ ترسیم شده کودگایم ( آرام هستند به نظر"يوشم" کودکانی که فضا را بهتر از دیگیان حس می کنند داراي قابلیت / درك بهتري هستند گرایشی که کودك براي خارج شدن از کادر کاغذ دارد نه تنه بیانگر خصوصیات کودکان خردسال با عقب مانده اي است که کنترل عضلانی ندارد بلکه در میان کودکان بزرگسال هم كه از کمبود محبت رنچ می برند دیده مى شود اين كودكان به طور اغراق آميزي در جستجوي توجه و کمک هستند تا کمبود اعتماد به خود را که مخصوص انسان هاي تأمطمئن است جیران کند. کودکان خجالتی و کمرو نیز در گوشه کاغذ و یا در قسمتی محدود از فضاي کاغذ و با بر روي کاغذ کوچکی نقاشی می کنند زیرا در مقابل ‎alow‏ کاغذهاي بزرگ خود را گم می کنند و این نیز نشانگر عدم اعتماد و اطمینان به خود است کودکانی که در نقاشی ها این حالت را نشان می دهند احتیاح به تشویق و پشتگرمی زيادي دارند. .جهت يابى در فضا به منظور چگونگی برداشت و نحوه استفاده از فضا درنقاشى كودكان نيز اهميت دارد كودكان خردسال كه به طور صحيح نحوه جهت يابى در فضا را نمى دانتد ممكن است تصوير انسان را سروته يا وارونه بكشند يا مثلا نقاشى را از ‎init pe siiseca ciel 1‏ 0111111 ‎eh ‏کشیدن تصاويري با حداقل اندازه و کشیدن تصاویر مشابه , تصویر انسان در نقاشی کودکانی که عدم آمتیت عاطفی و افسردگی احساس می کنند و در بالغینی که وابس روي روانی داشته باشند دیده می گردد کودکانی که احساس عدم امنیت می کنند تصویر انسان را کوچک می کشند درست بر عکس, نقاشی هاي بزرگ و با شجاعت که مشخص کننده نقاشی اطقالی است که از امنیت خاطر و اعتماد به نفس برخوردارند. نکته ديگري که در تفسیر نقاشی هاي کودکان باید مورد توجه قرار دهیم اثر الاکلنگی می باشد یعنی کودك آنچيزي را که برایش از اهمبت بيشتري مخصوصا از لحاظ عاطفی و احساسی برخوردار است در نقاشی اش بزرگتر از دیگر چیزها می کشد مثلا فردي که در خانواده نقش غالب را ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 25:

صفحه 26:
رنگ آمینی صریح و زیبا نشلن دهنده احسلس ایمنی و کملل احساسات است. در حالی که رلک موی کنر اف و ترش دوس گرای ‏ هلت کاری و رد تفای را وج هی سازد. پس درک چکونگی استفاده کود کلن از فرهنگ هلی مختلف از رنگ ها برایب نشان دادن احسلس آنها نسبت به آنچه ترسیم می کنند بسیلر مهم است. نقاشی هلی کودکان برایب اطلاعات عاطفی در مورد کودک تفسیر می شوند. در واقع کودک برای تجسم حوادث و با موجودات اطراف خید از رنگ هایی کمک می گیید که به طهر ناخودآگاه به ذهن کود کت می رسند و قانون و قاعده خاصی ندارند.ثلا برای نشان دادن مهربانی یک شخص او را به رنگ سبز رنگ آمیزی می کند و يا عصبانیت شخص دیکر را با رنگ هاى سياه و سرخ نشان می دهد. حتی نمع خطوط رنگ آمینی می تواند نشلن دهنده ی هیجانلت کودک باشد مثلا خطوط درهم و برهم و کلاف گونه با سیله کردن چوب کبریتی به معنی آن است که فرد از ناتواتی خود در پنهلن کردن پرخاشگوی تولّم با اظطراب می هراسد. پس بسیار بجاست. که کود ک را به سهی رنک هلی قراردادی و طبیعی هدایت نکنیم چرا که از این طریق طبیعت درونی کودکت را نادیده گرفته ایم و او را وادار کرده ایم رنگی را که نشلن دهنده حالت روانی اوست تغیبر دهد و یا با دست بز رکترها زیبایی کار خود را از بین ببرد. البته شناخت رنگ برای. بچه ها ضروری است اما تحمیل رنگ به 7 ‎Tei ain eabaue Gh seni os‏ ‎OD.‏ دیر یا زود یاد مي گیرند که 0 به خود را داراست.

صفحه 27:
نقاشی پلی برای برقراری ارتبلط با درون کود کلن است کود کان مانند اسفنج همه چیز از قبیل کلملت و حالات روحی و شادی هاوغم ها رابه خود جذب می کنند و قابلیت بلز نمایی آن ها را در تقاشی هلی خود دارند. در واقع کودک آنچه را كه از با به درگیری ذهن او می شود از طریق نقاشی هایش بیان می كند. تمايل به برقراری رابطه با دیگران منجر به ترسیم اشکالی می شود که از جنبههلی مختلف قابل بررسی و تجزیه و تحلیل اند. برخى نقاشى ها صرفاٌ طرح هابى تزبينى يا خط خملی هستد که تمریف و توصیف آنها آسان است اما یشتر کود کانی که تحت تعلیم و تربیت قرار می گيرند نقاشی هایی می کشندکه تصویرنده یعنی بازنمایی چیزی هستند. بنابراین در اغلب موارد تعریف نقاشی به تعریف می گنجد .در واقع از نقاشی کود کلن می توان به عنوان ابزاری جهت سنجش برخی از ویژگی های شناختی ؛ عاطفی و انگیزه هلی اهشیلر شخصیتی استفاده کرد.به عبارتی بین پاره ای از ویژگی های نقاشی کود کلن مانند استفاده از رنک هلی سید و يا تبيه ؛ نارسایی در رسم خطوط . قرار دادن نقاشی در محل خاصی از صفحه کاغذ و حنف اعضلی بسن او و اجزاء صورت و مشکلات رفتاری و عاطفی کود کلن و بعضی از اختلالات خاص مثل اختلال تکلم ؛ “كوشه کییی و مشکلات خواب رابطه وجود دارد که کودکلن این مشکلدت عاطفی و اضطراب هلی خود را به کونه ای در نقاشی های خود جلوه گر می سازند. نقاثی کردنبه او اجازه می دهد که افکار درونی اش و در حقیقت خویشتن خودش را ان دهد.بر اين اساس نقاشى هاى كودكان از منظر روا نشناسی قابل بررسی و استتاج اند را که در ناخودآگاهش

صفحه 28:

39,000 تومان