صفحه 1:
تملیل و بررسی آثار زاما مدید
مر کز فرهنگی میدر علی اف و موزه ریورساید
صفحه 2:
مر کز فرهنگی میدر gle اف
ور علی اف یک مرکز فرهنگی در باکو آذربایجان است. اين مجموته یک با ان با 5700
باشد
!إل زاها حدید, مهمار عراقی بریتائیایی برنده مسایقه طراحی معمار ی ۱۳۱۱
انس, یک گالری و یک موزه است. به دلیل نزدیکی اين بنا به مرکز شهر, نقشی اساسی را در زمینه پیشر:
می باشد. اين اثر زاها حدید نیز همانند دیگر آثار او از قوس, حجم, حرکت و جریان تاثیر می گیرد
هدف از سافت مر کز
م برنامه هاعف رهنگیک شور 2- کنار گذاشتناصولمعمارعبه جا مانده از دورانشوروع3- ب یاناحساسا
شبینی مردم آذربایجان از آینده
صفحه 3:
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
te مرکز فرهنگی حیدر علی أف, ارتباطی سیال و پیوسته بین درون و بیرون ساختمان برقرار کرده
,است
صفحه 7:
صفحه 8:
صفحه 9:
صفحه 10:
صفحه 11:
فرم و حجم سافتمان
ساختاری استادانه با امواج وانشعاب,تاشدگی هاء انعطاف ها, ساختمان رابه چشم انداز معمارانه مبدل
:عملکرد های بسیاری راایفا میکند
خوشآمدگویی7
he. 3 ۲- دعوت
پذیرایی -۲۳
21 ارد کنندگان به سطوح مختلف درون بنا-
صفحه 12:
نورپردازی
درردر ةدم شاختمان نوررامتغكس ميكتذ:وبراساس حركت خورشيد رفظ 0د 1ك 7 00001 انا
Cua puns
استفاده ازشيشه نیمه انعکاس دهنده به بیننده جلوه های کوتاه متناوب ارائه میکند ونگاه را کنجکاوانه به ۲
ددر ميكشد
.كام شب اين خصیصه توسط وسایل نورپردازی درزیر لایه ها که سطی داخلی را ةا
5 کاررفته ویک ترکیب بندی رسمی برای برنامه های دربرگیرنده انش ارائه میرب ۳۳۳۱
. وبیرون رانیز می نماید
صفحه 13:
aloo
بتن ها وپلی استر تقویت شده حاوی الیاف شیشه,به عنوان مواد شیشه ای ایده آل,به دلیل امکان شک
در این glasba انتخاب شدند
.حجم لایه ها توسط آجرهای سفید رنگ فرش شده است
صفحه 14:
هندسه سافتمان
هندسه ی ویژه ی ساختمان نیازمند یک سازه ی بی قید وشرط و شگرف بود. به همین جهت ستون های
.چکمه ای درسازه به کار رفت که ساخت پوسته واژگون شده سطوح را ازسطح زمین تاغرب ساختمان
صفحه 15:
سازه
سازه ی مرکز فرهنگی حیدر علی آف متشکل از مشارکت 92 سیستم است؛ سازه بتنی که با
تکیت گشته تا به ستون هایی با فواصل وسیع دست پیدا نماید و بدین جهت ار ۱ ۱ ۱ ۱۳
شیشتم دیوارها مستور گشته اند تا بازدیدکنندگان سبالیت و جریان بذون وققه در قسای دا( ۶۰
سیستم سازه فضاکار امکان خلق فرم آزاد سازه را میسر کرد و زمان قابل توجهی را در پروسه ساخت
صرفه جویی نمود. زیرسازی بنا با ارتباط منعطف میان شبکه صلب سازه فضایی و درزهای فرم آزاد پو:
آمیخته شده است.
سازه فضاکار نوعی سیستم خرپای سه بعدی است؛
درف
صفحه 16:
امنیت(۱۶
تالار(۱۷
کنفرانس
۱)موزه وفروشگاه کتاب ورودی(۱۸
۲)ورودی/منطقه خوشا we
۴)کافه موزه انبار(۱۹
۴)اطلاع رسانی اتاق(۲۰
۵)لابی موزه کار
۶)ورودی گالری اتاق(۲۱
0 استراحت.
۸ارختکن منطقه( ۲۲
٩)لابی مرکز کنفرانس استراحت
۰)سالن چندمنظوره آشپزخ(۲۳
۱آشپزخانه خدماتی انه کوچک
۲)لابی خدمات انباری(۲۴
اس اصلی حائل(۲۵
۴محل آماده شدن سالن
۵)منطقه پشت صحنه کنفرانس
صفحه 17:
۲)گالری هنری
سوقت
لأسن اصلی
۵)تالار کنفرانس
۶)آشپزخانه خدمات
۷)رستوران
۸)انباری
٩)کنترل روشنایی
۰)کنترل صدا
Db GLI) ریزی
۲)بالکن سالن
۳ ۱)سالن چند
منظوره
صفحه 18:
گالری هنری(۱
دائمی
وید(۲
کتابخانه(۳
سالن قرائت(۴
لابی اتاق(۵
جلسه
اتاق جلسه(۶
لابی خدمات(۷
کافی شاپ(۸
اتاق ذخیره(۹
سازی
اتاق ترجمه(۱۰
ورودی(۱۱
سالن
بالکن(۱۲
صفحه 19:
کتابخانه(۱
وید(۲
اتاق شبکه(۳
اناق خدمات(۴
آشپزخانه و منطقه کارکنان(۵
دفتر دولت(۶
اتاق کم نور(۷
صفحه 20:
کتابخانه(۱
وید(۲
مرحله پلت فرم(۳
سیستم فولاد
ذخیره سازی(۴
گالری هنر دائمی(۵
سرویس بهداشتی(۶
ail se
سرویس بهداشتی(۷
زنانه
صفحه 21:
کتابخانه(۱
وید(۲
مجموعه ریاست(۳
جمهوری
محل استراحت(۴
سرویس بهداشتی(۵
آشپزخانه کوچک(۶
صفحه 22:
کتابخانه(۱
وید(۲
صفحه 23:
رستوران(۱
وید(۲
آشپزخانه(۳
صفحه 24:
رستوران(۱
وید(۲
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
مقاطع :
مجموعه رئیس(۱
جمهور
مجموعه گالری(۲
دائمی
گالری نمایشگاه(۳
موقت
فروشگاه و موزه(۴
کتاب
اك مشافرزة
صفحه 29:
مقاطع :
Wes
لابی مجموعه گالری موقت(
موزه(۲
حیاط(۳
کافه موزه(۴
رختکن(۵
ثبت نام(۶ 38
سرویس ۳
اتاق هواسازآشپز:
کافه خلیح(٩
بارگذاری(۱۰
صفحه 30:
۳)لابی مرکز کنفرانه
گالری(۱ ۴)دفتربرگزاری
مجموعه ۱۵)لابی اتاق جلسه
دائمن ۶)اتاق قفل /دوش
گلزی" مردان
نمایشگاه ۱۷)اتاق قفل/دوش
موقت زنان
هشتی(۳ ۸)اتاق فن
آمنیت el ol GUIS
لابی موزه(۴ ۲۰)دستشویی مردانه
لابی(۵ ۱)دستشویی زتانه
خصوصی ۲)اتاق کنترل
رئیس جمهور ۲۳)دفاتر مدیریت
هشتی(۶ ۴)کافه اشکوب کوتأ
ذخیره(۷ ۵)لابی خدمات
سازی ۶)اتاق سرایدار
جلسه
meme sts
صفحه 31:
صفحه 32:
Basic framework =
صفحه 33:
مرکز فرهنگی علی-اف-زاها حدید
صفحه 34:
صفحه 35:
"95 1 رع ۱۱۱
_
صفحه 36:
سبك
یکی که زاها حدید در هر دو پروژه خود استفاده کرده است سیک 0 70 00002027077
معماری نثو فوتوریست یا آیندهگرای نو, شکلی از معماری است که اصول زیباییشناختی و روشهای ز
الل هی کند به بیان دیگر نو فوئوریسم به عنوان جتبشی آوانگارد میا ۰ .. ۱
ماشه زيبادى شناسی و عملکرد شهرها با توجه به سرعت رشد بالای آنها ابیت مار ۱۱
دن ه سادكى و نشان دادن بى باكى و جسازرت است. در اين سبى كاريرد es
دن شدم چوب: eee 1 است جرا كه امكان سبكى و اتعطاف يذيرى ر| قرا کر ۱۳۳۲
00 رجانى: دهه 0٠ء سيلادى تابه حال
همانند فیلمهای علمی تخیلی هالیوود. سبک معماری ۲۱5۳۱دا!]-۱60 با بهرهگیری از جدیدترین تکنولوژیها
1 لها و اجزاي مختلف را طوری در کنار یکدیگر قرار میدهد که تمام مرزهات تعرب ۰ ۱۱
كد ساحتيانهايى که به طرز عجیبی By خورده و قوسدار هستند یا به زاوبهای تکبه 3۲۳۲۱۲
۲ ار سخت است؛ همه و همه از ویژگیهای اصلی این سبک به شمار میآیند,
این سیک را چگونه تشخیص دهیم
اشکال هندسی قطعه قطعه یا پیچشهای بسیار زیاد و غیر معمول از ویژگیهای اصلی برای شناختن این
شمار میآنند
در معماری نتو فوتوریستی به ندرت شاهد استفاده از احجام و اشکال مکعبی هستیم و اشکال منحنی و ۶
شکسته که به عنوان نماد هایی از تفییر وتحرک هستند , تسبت به خطوط اققی و عمودی ۱ ۱
صفحه 37:
تالار شهر لندن- اثر نورمن فاستر
صفحه 38:
تالار تنریفه-اثر سانتياگو کالا
صفحه 39:
صفحه 40:
صفحه 41:
صفحه 42:
برج نوآوری دانشگاه پلی تکنیک هنگ کنگ-اثر زاها حدید
صفحه 43:
برج پیچان-اثر سانتیاگو کالاتراوا
صفحه 44:
صفحه 45:
موزه ریورساید
و و بت موزه حمل و نقل در گلاسکو اسکانلند می باشد
ژه ژیوزساید با طرح زاها حدید به عنوان بهترین طرح از مسایقات معتبر اروپایی در مسابقه اتتا ده
عا که در گلاسکو اسکانلند اجرا شده, توانایی زیادی در جمع آوری یک کلکسور ار سا ۲ ۱۱
.. 1 ائل اجتماعى و بين المللى داشته است. از *٠ موزه متتخب در ۲۱ کشور اروای هت او آنا
نت كرد كه موزه ريورسايد زاها حديد معيارهاى كيفيت عمومی را در بالاترین شطع میک ۱ ۳۲۰
صفحه 46:
کانسپت طرم
وهای احلی این طرح می توان به القا کردن لذت سفر در کذر را( 7027 Bee
کت اشاره کرد طراحی موزه ریورساید ار متن حرکتی رودخانه مشق گرفته ای ایا ۰
|1 يك رابطه بويا بين رودخانه و موزه ايجاد كرده است.ارتباط فضارى یر را ۱۳۳
اسن امكان را به بازديدكتنده مى. دهد تا بايى Ss plas les > + yx gar 0لا
| طرف نماى بشت وجلويى ديدكاه كسترده نسيت به چشم انداز رودحان یی دما ۳۳۳۰۳
.1 .وان مشخص كننده مسير حركتئ در اطراف ساختمان حس حركتث در باز كد شا 000007
, در سايت با توجه به دياكرام ارتباط فضایی,وارد یک فضای غیررسمی می شوند.اين شیوه به حرکت و برقرأ
2000 بردارددرختان در قسمت اسكله كاهش بيدا كردتد با در معرض باد Wo alle ۳
ما
صفحه 47:
صفحه 48:
6 رب سناید اسکانلتد به نوعی الهامبخش انرژی نهان در جریان ان ای totes tee
لندیهای فراوانی است و اگر از زوایای مختلف به آن نگاه کنید گاه به شکل منحنی و گاهی نیز زاویهدار
۰ ار میکند. اين طرح oli به نوعی مهندسی قوی ستتی شهر کلاسگی ۱۱ 011 0001
۳ ار موزه حمل و تقل اسکانلند دومین جاذبه آزاد ملق اسکاتلند مجسوت مر ۰ ۳۲
بات ات شده است. دلیل انتخاب اين بنا به عنوان بهترین طرح اين است كه از ميان 8١ ۰ ۳۳۳۰
ور ارويايى» موزه ریورساید توانسته بود از نظر هیئت داوران اين مسابقه تمامی معیارهای کیفیت عمومی را
شد
چنین از دیگر معیارهای اصلی برنده شدن موزه ریورساید اسکاتلند در اين مسابقه, میتوان به بررسی بنيادها
هنگی و غنی شهر گلاسکو اشاره کرد
| حدید موفقیت این طرح و انتخاب آن به عنوان طرح برتر را نتیجه تلاش همه افراد و مردم ریورساید میدا:
]در 0 11 ناشت جين #جدوعه بااعطمت و خارقالعاده در یک مکان تاریخی در واقع الهاء ۳ ۱۳۱
كدان است
صفحه 49:
صفحه 50:
کال است بدانید جمعآوری مجموعهای از وسایل جمل و نقل در این بنای یا ۱۱
در
آآرویا هب خصوص در اسکانلند روایت میکند: به هیچ عنوان کار دشوار و جر Eee ey!
اشهای سقف برآمدگیها و فرورفتگیهایی را مشاهده خواهید کرد که از را ۳۱۱
دیوارکناری
«بواری دیگر دارای نوسان است
از شتقف به طور کلی شامل فرمی زد شکل در پلان و در دو انتهای بنا است که as نها 9۱
سقف عمل
ند بلکه این امکان را فراهم میکند تا بدنههای لعابدار انتهایی نیز بدون نیاز به اجرای ۰۲ ۱۳۲
-داشته شوند
شرکت پبتانکار اين طرح با استفاده از ۲۵۰۰ تن اسئیل در سقف. حجم اصلی این ساختمان را ۰۲ ۳
|
J
.ویژگیهای منحصر بهفرد آن, میتوان به اين نکته اشاره کرد که بدون نیاز به ستونهای باربر خارجی کار
جالب است بدانید؛ اين نوع طراحی, به عنوان یکی از چالش برانگیزترین شاهکارهای مهندسی امروز در
انگلستان شناخته
ده اشت اطراحی چشمواز این موره نظر هر بینندهای را جلب میکند
امعان این بوره ریورساید اسکانلته که پیش از ۲۰۰۰ مایشگاه eee sage sil
ecules
صفحه 51:
صفحه 52:
میتوان گفت طراحی خارجی این موزه از متن حرکتی دو رودخانه کلوین و کلاید الگو گرفته است و با
شدن |
ن اين
٠ ونان کلوین. شاهد یک رابطه يويا بين رودخانه و موره خواه رب 00007 00
باز
ان 9
۲ ناد از ستون امکان درک جس تدریجی جرکت در فصا راب بار Pe ese
1 20ت ديكر شيشدهاى به كاز رفته در هر دو قسمت تمای پشت و جوز ۱۱
اند
چشمانداز
eee پاریدکنندگان اراثه میدهد. غلاوهبر اين» از دیگر ویژگیهای جالب در ترا ۳۳
استفاده از سگهای گرد و متوسط که از آنها برای تعیین مسیر حرکتی در اطراف ۲۱۰ ۲۲
.استء Lil
ره
استفاده از اين ار مت یی باروکنندگان را وارد یک فضای غیررسمی میکند و به شکلی سعی دارد ب
حرکت و برقراری ارتباط موزه با عموم بازدیدکنندگان بپردازد. همچنین میزان استفاده از درختان sly
ارگ ار عرص قرارگرفتن ناد عالب, کاهش یافته است.
صفحه 53:
حرکت خطی کج و معوج به کار رفته در پوشش سقف نیز یکی دیگر از طراحیهای خاص موزه ریور:
وا که نمایی جالب و متحصر بهفرد را به آن داده است. علاودبر این پر را ۱۳
دیوار که از
J .يوار
1 ۱۰ لایی برخوردار هستند. به خوبی توانستهاند روشنایی فضا را اب ٩
ارتفاع جلو و عقب ساختمان, به منظور بهرهمندی از یک نمای قابل درک به همراه یک برآمدگی بزرگ
احی شده است
کی رید از مبزان تایش نور خورشید به داخل: ساختمان کاسته شود
٩ ات ساختمان جدید موزه ریورساید اسکاتلند که در شهر گلاسگو اسکانلند وا ۱ ۳۳۱
۲۰۰۱
وی بارید عموم افتتاح شد. اما نکته جالب توجه این است که تنها در ۵۰ روز اول پس ار PERS
موزه
۳۳۳۱ تنوان یک باختار کاملا نو نظر بسیاری از عموم .مرذم را به خود جات ک ۱ ۶ Ae
در حدود
.نیم میلیون نفر از ساختمان تازه تاسیس این مجموعه بازدید کردند
صفحه 54:
صفحه 55:
صفحه 56:
صفحه 57:
صفحه 58:
صفحه 59:
صفحه 60:
صفحه 61: