صفحه 1:
تحلیل پایانه مسافربری
جنوب تهران
صفحه 2:
٩ پایانه مسافري جنوب که بیشتر مردم آن را با تام ترمینال جنوب ميشناسند. جزئي
از سیستم حملونقل برونشهري کشور است که سرگذشت جالبي دارد. در گذشته
با ورود و نوسعه وسایل نقلیه موتوري بخصوص اتوبوس براي ارتباطات بينشهري ,
هرگونه خدمات توسط گاراژهاي وابسته به بنگاههاي مسافربري انجام ميشد و هر
کس قصد سفر داشت, باید سري به این گاراژها ميزد و بلیت ميگرفت. گاراژ
کلمهاي فرانسوي و به معناي جاي سريوشيده يا دربسته براي يارك كردن خودرو و
وسایل نقلیه است و معناي لغوي آن به معناي ایستادن است. پیش از BILE woul
در مرکز شهر و در امتداد محور خيابانهايي که به جاده ارتباطي شهر با خارج از آن
ميرسيد, مستقر شده بودند. بیشتر گاراژهاي آن زمان در خیابانهاي ناصرخسرو,
مولوي, باب همایون و سرگرد سخائي مستقر بودند و نامهايي ازجمله اتوعدل,
تيبيتي, ميهنتوره ايران و... از نامهاي آشنا و يرخاطره نسل قديم به شمار
مي رود.كانسبت مجموعه تاج پادشاهی است و تاثیر آن بر روی پلان وکارکرد
مجموعه محسوس است. ۱
افزايش جمعيت كشوي تراکم جمعیت در بافت شهري, به وجود آمدن ترافيك و رشد
سفرهاي بین شهري, همچنین تغییر و تحول در نحوه ارائه خدمات مسافربري, در
سال 2353 به ساخت اولین ترمینال تهران يعني ترمینال جنوب از طرف شهرداري
تهران منجر مي شود. سرانجام يس از بيروزي انقلاب اسلامي و با تصويب قانون
ترمينالها توسط شوراي انقلاب. شهرداري تهران تصميم ميكيرد سازمان ياياندهاي
مسافربري را تاسيس كند.
صفحه 3:
وقتي کورههاي آجرپزي تبدیل به
7 خيابانهاي اطرافوألیا نع ایو نف هنوب در روزگاري نه چندان
دور محل کورههاي آجرپزي بوده که بعد از جمع شدن این
كوردها و كوج از اين محله: هر كدام تتديل به يكن از امکاناه
محلي شدند؛ ازجمله بارك بعثت و يايانه جنوب.
© يايانه مسافري جنوب در سه طبقه به انضمام يك زيرزمين
ساخته شده كه شرايط ورود و خروج اتوبوسها در آن بهخوبي
تعبيه شده است.
© يك روز جمعه در سال 1358: كه نماز جمعه به امامت آیتالله
شيخ صادق خلخالي در مكان فعلي ترمينال بريا شدء يايانه
مسافري جنوب به سامانه حملو نقل بينشهري پیوست و
بهرهبرداري از آن آغاز شد. آن روز جمعیت فراواني در اين
مراسم حضور داشتند؛ بهطوري که خيلي از كسانيکه دلشان
ميخواست در صف نماز جمعه بایستند, از هجوم جمعیت موفق
نميشوند و از روي دیوارها فقط نظارهگر نماز ميشوند. بعد
از آن روز, گاراژها پلمب شدند و اتوبوسها به این مکان آمدند و
به اين شکل, بزرگترین پایانه مسافري بهطور رسمي افتتاح
شد.
©6 © در حال حاضر این پایانه به تمام استانهای کشور سرویس دارد؛
بهجز پنج استان مازندران؛,گیلان کردستان؛ كرمانشاه و
آذربایجان غربی.
صفحه 4:
موقعیت جغرافیایی
پایانه مسافري جنوب در بخش شمالی بزرگراه بعثت قرار دارد و
نخستین پایانه احدائی مجهز در سطح تهران است. اين پایانه. در منطقه
6 شهرداري تهران واقع شده و از سمت شمال, به خیابان شهید تقوي
از جنوب به اتوبان بعئت, از سمت غرب به (شهید افشار 86۲ خط)
.خیابان شهید بخارايي و از شرق به خیابان عباسي محدود ميشود
a صم
ساختمان این پایانه مدور
است و به دست مهندسان
خارجی ساخته شده است.
طراحی پایانه طوري است که
با وجود محوطه پررفتوآمد
آن» هیچ دود و غباري وارد
سالن نمیشود.
ناتاه نار چتوب :در
زمینی به مساحت بیش از 17
هکتار بنا شده است. طبقه
همکف با مساحت 8800
مترمربع شامل 20 تعاونی و
صفحه 5:
:این ترمینال شامل 3 طبقه است
طبقه اول شامل غرفه کتاب و
محصولات فرهنگی, اتاق مادروکودک,
قنادی, تنقلات, خرازی و teal:
آغذیهفروشی, بانک شهر, آکواربوم
يررك ماهیان آب شور و.... است
طبقه دوم با مساحت 4200 مترمربع
شامل رستوران, سایت کامپیوتر
يايانه» دفاتر دژبانیهای ارتش, تاجا و
سياه است.
طبقه سوم: با مساحت 620 مترمربع
شامل قسمتهای اداری؛ مديريت
پایانهء نمایندگی وزارت راه و...
صفحه 6:
موقعیت جغرافیایی این ترمینال در ابتدا بسیار مناسب بوده و در نقطه
ای از شهر قرار گرفته که مشکلی برای رفت وآمد در شهر ایجاد نمی
کرده و ورود وخروح از شهر در آن زمان نیز به راحتی صورت میگرفته
است. وا ر زمان که بافت شهری تهران گسترش یافت این
ترمینال داخل بافت شهری قرار گرفت و امروزه مشکلاتی را بوجود
.آورده که مسئولین درصدد انتقال اين ترمینال در سالهای آینده هستند
صفحه 7:
حوضه بندی کلی
بنا
مجموعه اصلی-
et
sank
صفحه 8:
مترو -
اتوبوس شهرى-
تاكسىو سوارى-
صفحه 9:
حمل و نقل برون شهری
أتوبوس-
تاکسی:
صفحه 10:
حوضه بندی درون ترمینال
© انبار
© تعاونى
©>خدمات
٩ حراست و نیروهای امنیتی
٩ مدریت و بخش اداری
صفحه 11:
بة ۳
سهد abet nay مسف
صفحه 12:
wg La
طبقه اول-
صفحه 13:
طبقه ی دوم
رس سل رش
صفحه 14:
خارج از مجموعه داخل مچموعه
صفحه 15:
مدیریت و بخش اداری
طبفه ی دوم
صفحه 16:
دسترسی ها و فضاهای خدماتی اطراف
- ورودی و خروجی اصلی عابرین پیادهتها از یک طرف سایت است و اين ورودی عملکرد کافی را دارا
است وسایر وزودی ها و خروجی ها از عملکرد خوبی برخوردار نیستند
- خدمات رفاهی که در محوطه ترمینال وجود دارد یکی از محاسن سایت میباشد از جمله: پارک سوارها-
. اتوبوس بی آر تی-مترو و
صفحه 17:
ورود اتوبوس ها به ترمینال از طریق زیرگذری که داخل
تزركراة بعفت: است و مخصوص ترمینال است ضورت
eso! گیرد
صفحه 18:
خروج اتوبوس ها از ترمینال بصورت
ذیل میباشد که البته گره های ترافیکی
:نیز بوجود آورده است
صفحه 19:
در اطراف این ترمینال دادسرایی احداث
شده است که باعث شده ترافیک آن
محدوده سنگین تر شود که در واقع نباید
اين دو فضاى خدماتی در فاصله ی کمی
از يكديكر واقخ شوند as البته اين دادسرا
صفحه 20:
:نزديكويه شريانهاىاد
:دسترسىآسانبه سرويسهاوحملو نقلعمومى.
9
صفحه 21:
عدم تفكيكمسيرهاديياده رو با مسير سواره -
انوبوسها(که چندیپ یشب اعنق صادفی کاتوبوسبا
:زنجولنیوشد که موجبقطع شدندو پاعاو گردید)
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24: