معماری و عمرانعلوم مهندسیمهندسی شهرسازی

تحلیل پایانه مسافربری جنوب تهران

صفحه 1:
تحلیل پایانه مسافربری جنوب تهران

صفحه 2:
‎٩‏ پایانه مسافري جنوب که بیشتر مردم آن را با تام ترمینال جنوب مي‌شناسند. جزئي از سیستم حمل‌ونقل برون‌شهري کشور است که سرگذشت جالبي دارد. در گذشته با ورود و نوسعه وسایل نقلیه موتوري بخصوص اتوبوس براي ارتباطات بين‌شهري , هرگونه خدمات توسط گاراژهاي وابسته به بنگاه‌هاي مسافربري انجام مي‌شد و هر کس قصد سفر داشت, باید سري به این گاراژها مي‌زد و بلیت مي‌گرفت. گاراژ کلمه‌اي فرانسوي و به معناي جاي سريوشيده يا دربسته براي يارك كردن خودرو و وسایل نقلیه است و معناي لغوي آن به معناي ایستادن است. پیش از ‎BILE woul‏ در مرکز شهر و در امتداد محور خيابان‌هايي که به جاده ارتباطي شهر با خارج از آن مي‌رسيد, مستقر شده بودند. بیشتر گاراژهاي آن زمان در خیابان‌هاي ناصرخسرو, مولوي, باب همایون و سرگرد سخائي مستقر بودند و نام‌هايي ازجمله اتوعدل, تيبيتي, ميهنتوره ايران و... از نامهاي آشنا و يرخاطره نسل قديم به شمار مي رود.كانسبت مجموعه تاج پادشاهی است و تاثیر آن بر روی پلان وکارکرد مجموعه محسوس است. ۱ افزايش جمعيت كشوي تراکم جمعیت در بافت شهري, به وجود آمدن ترافيك و رشد سفرهاي بین شهري, همچنین تغییر و تحول در نحوه ارائه خدمات مسافربري, در سال 2353 به ساخت اولین ترمینال تهران يعني ترمینال جنوب از طرف شهرداري تهران منجر مي شود. سرانجام يس از بيروزي انقلاب اسلامي و با تصويب قانون ترمينالها توسط شوراي انقلاب. شهرداري تهران تصميم ميكيرد سازمان ياياندهاي مسافربري را تاسيس كند.

صفحه 3:
وقتي کوره‌هاي آجرپزي تبدیل به 7 خيابان‌هاي اطرافوألیا نع ایو نف هنوب در روزگاري نه چندان دور محل کوره‌هاي آجرپزي بوده که بعد از جمع شدن این كوردها و كوج از اين محله: هر كدام تتديل به يكن از امکاناه محلي شدند؛ ازجمله بارك بعثت و يايانه جنوب. © يايانه مسافري جنوب در سه طبقه به انضمام يك زيرزمين ساخته شده كه شرايط ورود و خروج اتوبوسها در آن به‌خوبي تعبيه شده است. © يك روز جمعه در سال 1358: كه نماز جمعه به امامت آیت‌الله شيخ صادق خلخالي در مكان فعلي ترمينال بريا شدء يايانه مسافري جنوب به سامانه حمل‌و نقل بين‌شهري پیوست و بهره‌برداري از آن آغاز شد. آن روز جمعیت فراواني در اين مراسم حضور داشتند؛ به‌طوري که خيلي از كساني‌که دلشان مي‌خواست در صف نماز جمعه بایستند, از هجوم جمعیت موفق نمي‌شوند و از روي دیوارها فقط نظاره‌گر نماز مي‌شوند. بعد از آن روز, گاراژها پلمب شدند و اتوبوس‌ها به این مکان آمدند و به اين شکل, بزرگ‌ترین پایانه مسافري به‌طور رسمي افتتاح شد. ©6 © در حال حاضر این پایانه به تمام استان‌های کشور سرویس دارد؛ به‌جز پنج استان مازندران؛,گیلان کردستان؛ كرمانشاه و آذربایجان غربی.

صفحه 4:
موقعیت جغرافیایی پایانه مسافري جنوب در بخش شمالی بزرگراه بعثت قرار دارد و نخستین پایانه احدائی مجهز در سطح تهران است. اين پایانه. در منطقه 6 شهرداري تهران واقع شده و از سمت شمال, به خیابان شهید تقوي از جنوب به اتوبان بعئت, از سمت غرب به (شهید افشار 86۲ خط) .خیابان شهید بخارايي و از شرق به خیابان عباسي محدود مي‌شود ‎a‏ صم ساختمان این پایانه مدور است و به دست مهندسان خارجی ساخته شده است. طراحی پایانه طوري است که با وجود محوطه پررفت‌وآمد آن» هیچ دود و غباري وارد سالن نمی‌شود. ‏ناتاه نار چتوب :در زمینی به مساحت بیش از 17 هکتار بنا شده است. طبقه همکف با مساحت 8800 مترمربع شامل 20 تعاونی و ‎

صفحه 5:
:این ترمینال شامل 3 طبقه است طبقه اول شامل غرفه کتاب و محصولات فرهنگی, اتاق مادروکودک, قنادی, تنقلات, خرازی و ‎teal:‏ ‏آغذیه‌فروشی, بانک شهر, آکواربوم يررك ماهیان آب شور و.... است طبقه دوم با مساحت 4200 مترمربع شامل رستوران, سایت کامپیوتر يايانه» دفاتر دژبانی‌های ارتش, تاجا و سياه است. طبقه سوم: با مساحت 620 مترمربع شامل قسمت‌های اداری؛ مديريت پایانهء نمایندگی وزارت راه و...

صفحه 6:
موقعیت جغرافیایی این ترمینال در ابتدا بسیار مناسب بوده و در نقطه ای از شهر قرار گرفته که مشکلی برای رفت وآمد در شهر ایجاد نمی کرده و ورود وخروح از شهر در آن زمان نیز به راحتی صورت میگرفته است. وا ر زمان که بافت شهری تهران گسترش یافت این ترمینال داخل بافت شهری قرار گرفت و امروزه مشکلاتی را بوجود .آورده که مسئولین درصدد انتقال اين ترمینال در سالهای آینده هستند

صفحه 7:
حوضه بندی کلی بنا مجموعه اصلی- ‎et‏ ‎sank‏

صفحه 8:
مترو - اتوبوس شهرى- تاكسىو سوارى-

صفحه 9:
حمل و نقل برون شهری أتوبوس- تاکسی:

صفحه 10:
حوضه بندی درون ترمینال © انبار © تعاونى ©>خدمات ‎٩‏ حراست و نیروهای امنیتی ‎٩‏ مدریت و بخش اداری

صفحه 11:
بة ۳ سهد ‎abet nay‏ مسف

صفحه 12:
wg La طبقه اول-

صفحه 13:
طبقه ی دوم رس سل رش

صفحه 14:
خارج از مجموعه داخل مچموعه

صفحه 15:
مدیریت و بخش اداری طبفه ی دوم

صفحه 16:
دسترسی ها و فضاهای خدماتی اطراف - ورودی و خروجی اصلی عابرین پیادهتها از یک طرف سایت است و اين ورودی عملکرد کافی را دارا است وسایر وزودی ها و خروجی ها از عملکرد خوبی برخوردار نیستند - خدمات رفاهی که در محوطه ترمینال وجود دارد یکی از محاسن سایت میباشد از جمله: پارک سوارها- . اتوبوس بی آر تی-مترو و

صفحه 17:
ورود اتوبوس ها به ترمینال از طریق زیرگذری که داخل تزركراة بعفت: است و مخصوص ترمینال است ضورت ‎eso!‏ گیرد

صفحه 18:
خروج اتوبوس ها از ترمینال بصورت ذیل میباشد که البته گره های ترافیکی :نیز بوجود آورده است

صفحه 19:
در اطراف این ترمینال دادسرایی احداث شده است که باعث شده ترافیک آن محدوده سنگین تر شود که در واقع نباید اين دو فضاى خدماتی در فاصله ی کمی از يكديكر واقخ شوند ‎as‏ البته اين دادسرا

صفحه 20:
:نزديكويه شريانهاىاد :دسترسىآسانبه سرويسهاوحملو نقلعمومى. 9

صفحه 21:
عدم تفكيكمسيرهاديياده رو با مسير سواره - انوبوسها(که چندیپ یشب اعنق صادفی کاتوبوس‌با :زن‌جولنیوشد که موجبقطع شدندو پاعاو گردید)

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:

تحلیل پایانه مسافربری جنوب تهران پیشینه و تاریخچه ‏ ‏ پايانه مسافري جنوب كه بيشتر مردم آن را با نام ترمينال جنوب مي‌شناسند ،جزئي از سيستم 0حمل‌ونقل برون‌شهري كشور است كه سرگذشت جالبي دارد .در گذشته با ورود و توسعه وسايل نقليه موتوري بخصوص اتوبوس براي ارتباطات بين‌شهري ، هرگونه خدمات توسط گاراژهاي وابسته به بنگاه‌هاي مسافربري انجام مي‌شد و هر كس قصد سفر داشت ،بايد سري به اين گاراژها مي‌زد و بليت مي‌گرفت .گاراژ كلمه‌اي فرانسوي و به معناي جاي سرپوشيده يا دربسته براي پارك كردن خودرو و وسايل نقليه است و معناي لغوي آن به معناي ايستادن است .پيش از اين ،گاراژها در مركز شهر و در امتداد محور خيابان‌هايي كه به جاده ارتباطي شهر با خارج از آن مي‌رسيد ،مستقر شده بودند .بيشتر گاراژهاي آن زمان در خيابان‌هاي ناصرخسرو، مولوي ،باب همايون و سرگرد سخائي مستقر بودند و نام‌هايي ازجمله اتوعدل، تي‌بي‌تي ،ميهن‌تور ،ايران و ...از نام‌هاي آشنا و پرخاطره نسل قديم به شمار مي‌رود.کانسپت مجموعه تاج پادشاهی است و تاثیر آن بر روی پالن وکارکرد مجموعه محسوس است. افزايش جمعيت كشور ،تراكم جمعيت در بافت شهري ،به وجود آمدن ترافيك و رشد سفرهاي بين‌شهري ،همچنين تغيير و تحول در نحوه ارائه خدمات مسافربري ،در سال ، 1353به ساخت اولين ترمينال تهران يعني ترمينال جنوب از طرف شهرداري تهران منجر مي‌شود .سرانجام پس از پيروزي انقالب اسالمي و با تصويب قانون ترمينال‌ها توسط شوراي انقالب ،شهرداري تهران تصميم مي‌گيرد سازمان پايانه‌هاي مسافربري را تاسيس كند.  وقتي كوره‌هاي آجرپزي تبديل به جنوب در روزگاري نه چندان مسافري خيابان‌هاي اطراف پايانه شدند پايانه دور ،محل كوره‌هاي آجرپزي بوده كه بعد از جمع شدن اين كوره‌ها و كوچ از اين محله ،هر كدام تبديل به يكي از امكانات محلي شدند؛ ازجمله پارك بعثت و پايانه جنوب. ‏ پايانه مسافري جنوب در سه طبقه به انضمام يك زيرزمين ساخته شده كه شرايط ورود و خروج اتوبوس‌ها در آن به‌خوبي تعبيه شده است. ‏ يك روز جمعه در سال ،1358كه نماز جمعه به امامت آيت‌الله شيخ صادق خلخالي در مكان فعلي ترمينال برپا شد ،پايانه مسافري جنوب به سامانه حمل‌و نقل بين‌شهري پيوست و بهره‌برداري از آن آغاز شد .آن روز جمعيت فراواني در اين مراسم حضور داشتند؛ به‌طوري كه خيلي از كساني‌كه دلشان مي‌خواست در صف نماز جمعه بايستند ،از هجوم جمعيت موفق نمي‌شوند و از روي ديوارها فقط نظاره‌گر نماز مي‌شوند .بعد از آن روز ،گاراژها پلمب شدند و اتوبوس‌ها به اين مكان آمدند و به اين شكل ،بزرگ‌ترين پايانه مسافري به‌طور رسمي افتتاح شد. ‏ در حال حاضر این پایانه به تمام استان‌های کشور سرویس دارد؛ به‌جز پنج استان مازندران،گیالن،کردستان ،کرمانشاه و آذربایجان غربی. موقعیت جغرافیایی پایانه مسافري جنوب در بخش شمالی بزرگراه بعثت قرار دارد و نخستين پایانه احداثی مجهز در سطح تهران است .اين پايانه ،در منطقه 16شهرداري تهران واقع شده و از سمت شمال ،به خيابان شهيد تقوي از جنوب به اتوبان بعثت ،از سمت غرب به )شهيد افشار BRTخط( .خيابان شهيد بخارايي و از شرق به خيابان عباسي محدود مي‌شود ‏ ساختمان این پایانه مدور است و به دست مهندسان خارجی ساخته شده است. طراحی پايانه طوري است که با وجود محوطه پررفت‌وآمد آن ،هیچ دود و غباري وارد سالن نمی‌شود. پایانه مسافري جنوب در زمینی به‌ مساحت بیش از 17 هکتار بنا شده است .طبقه همکف با مساحت 8800 مترمربع شامل 20تعاونی و خدمات و امکانات رفاهی :این ترمینال شامل 3طبقه است طبقه اول شامل غرفه کتاب و محصوالت فرهنگی ،اتاق مادروکودک، قنادی ،تنقالت ،خرازی و بهداشتی، اغذیه‌فروشی ،بانک شهر ،آکواریوم .بزرگ ماهیان آب شور و ....است طبقه دوم با مساحت 4200مترمربع شامل رستوران ،سایت کامپیوتر پایانه ،دفاتر دژبانی‌های ارتش ،ناجا و سپاه است. طبقه سوم :با مساحت 620مترمربع شامل قسمت‌های اداری ،مدیریت پایانه ،نمایندگی وزارت راه و... .است تحلیل سایت موقعیت جغرافیایی این ترمینال در ابتدا بسیار مناسب بوده و در نقطه ای از ش€هر قرار گرفته که مشکلی برای رفت وآمد در شهر ایجاد نمی کرده و ورود وخروج از شهر در آن زمان نیز به راحتی صورت میگرفته است .ولی با گذر زمان که بافت شهری تهران گسترش یافت این ترمینال داخل بافت شهری قرار گرفت و امروزه مشکالتی را بوجود .آورده که مسئولین درصدد انتقال این ترمینال در سالهای آینده هستند حوضه بندی کلی بنا م0جموعه ا0ص0لی- ف00ضایم0ربوط ب000ه ا0توبوسها - مجموعه اصلی ‏ فضای مربوط به اتوبوس ها ‏ دسترسی به ترمینال م0ترو - ا0توبوسش00ه0ری- ت000اک0سیو س00وار0ی- پ000لهوا0ی0ی- حمل و نقل برون شهری ا0توبوس- ت000اک0سی- حوضه بندی درون ترمینال انبار تعاونی خدمات حراست و نیروهای امنیتی مدریت و بخش اداری انبار ط0بقه همکف- تعاونی ط0بقه او0ل- خدمات طبقه ی دوم حراست و نیروی انتظامی خارج از مجموعه داخل مجموعه مدیریت و بخش اداری دسترسی ها و فضاهای خدماتی اطراف ورودی و خروجی اصلی عابرین پیاده تنها از یک طرف سایت است و این ورودی عملکرد کافی را دارااست وسایر ورودی ها و خروجی ها از عملکرد خوبی برخوردار نیستند. خدمات رفاهی که در محوطه ترمینال وجود دارد یکی از محاسن سایت میباشد از جمله :پارک سوارها- ...اتوبوس بی آر تی-مترو و نحوه ورود و خروج اتوبوس ها ورود اتوبوس ها به ترمینال از طریق زیرگذری که داخل بزرگراه بعثت است و مخصوص ترمینال است صورت :می گیرد خروج اتوبوس ها از ترمینال بصورت ذیل میباشد که البته گره های ترافیکی :نیز بوجود آورده است در اطراف این ترمینال دادسرایی احداث شده است که باعث شده ترافیک آن محدوده سنگین تر شود که در واقع نباید این دو فضای خدماتی در فاصله ی کمی از یکدیگر واقع شوند که البته این دادسرا بعد از ترمینال احداث شده و میبایست این دادسرا در محل دیگری احداث می :گشت محاسن سایت :ن00زد0ی0کیب000ه ش00ریانهایا0ص0لی- ‏ :د0س0ترس0یآ0سانب000ه س00رو0ی0سهایح0ملو ن00قلعموم0ی- ‏ معایب داخلی عدم ت000فکیکم0سیرهایپ000یاد0ه رو ب000ا م0سیر س00وار0ه - ا0توبوس0ه0ا(ک00ه چ0ندیپ000یشب000اعثت000صاد0فی00کا0توبوسب000ا :ز0نج0وا0ن0یش00د ک00ه م0وج0بق00طع 0ش00دندو پ000ایاو گ00رد0ید) عدم دا€ش€تند€ید از- س€€ا€€لنا€ن€تظار ب€€ه€ ا€توبوسها ک€€ه €ب€€اعث ش€€ده €م€سافری€ن س€€کوهاین€€زد€ی€ک ا€توبوسها را ب€€را€ی ا€ن€تظار ت€€رجیح ‏ بدهند ‏ ن عدم ت€€€فکیکس€€ا€€ل- ا€ن€تظار از گ€€یشه €های ب€€€لیط ف€€رو€ش€ی ‏ عدم ت€€عبیه €م€کان- ک€€نترلش€€ده €ا€یب€€را€ی ا€س€ترا€حتم€سافری€ن ‏ دور ب000ود0نم0حلا0س0ترا0ح0ترا0ن0ندگانب000ا ا0توبوسهای0شانک00ه - ا0ک0ثر را0ن0ندگانت000رج0یح م0یدهند در ا0توبوسهای0شانی00ا م0حل :هاید0ی0گر ا0س0ترا0ح0تک00نند گردآوری و تهیه :مهران محمودی مطهر

62,000 تومان