تحول در نظام های مدیریتی
اسلاید 1: به نام خداعنوان سمینار:تحول در نظام هاي مديريتيمحل برگزاری:دفتر آموزش و پژوهش استانداري خراسان رضويwww.nikooee.com
اسلاید 2: وظایف مدیر:تا امروز:برنامه ریزیسازماندهیکنترلتصمیم گیریwww.nikooee.com
اسلاید 3: چند شركت در جهان در يك دوره ده ساله ضريب بازدهي سهامشان حداقل بيست درصد يا بيشتر بوده است؟ در سراسر جهان تنها 24 شركت به چنين شاخص مالي سخت و بلند مرتبه اي دست يافته اند.
اسلاید 4: دریافت 2 نتیجه:1. نوع صنعت و كار فرقي نمي كند و موضوع محصول مطرح نيست، آن چه كه بيش از همه مهم است نوع رهبري مديريتي است. زيرا اساسا اين 24 مدير و رهبر شركت هاي ياد شده بودند كه با بقيه مديران تفاوت داشتند. 2. اين 24 مدير در حالي كه در مقايسه با ديگران متفاوت هستند در بين خود آنها نيز تفاوت وجود دارد. مصاحبه با مدیران این 24 شرکت:www.nikooee.com
اسلاید 5: هيچ روش واحدي به عنوان روش رهبري مديريتي وجود ندارد. هيچ كس قابل مشابه سازي نیست. و من مي بايست روش خود را بیابم. يك مدير موفق بايد بدون مستهلك كردن خود كارهاي بزرگ انجام دهد و سازماني را بنيان گذارد كه: مدير و تمام كاركنان آن به خاطر كار زندگي نمي كنند بلكه به خاطر زندگي كار مي كنند. در نتیجه:www.nikooee.com
اسلاید 6: 1. موفقيت دائم حق انسان است ، اگر چه موفقيت مرا به جائي كه هم اينك هستم رسانده است اما مرا به آن جائي كه مي خواهم باشم ، نمي رساند !!!2.آیا ديگران خطاكار هستند. اين مقررات دولتي ، لعنتي هستند كه اصلا مناسب و كامل نيستند؟؟؟مشکل اساسی سازمان خود من هستم!!!سه حقیقت تلخ راهگشا!www.nikooee.com
اسلاید 7: بوفالوها حیوانات جالبی هستند، همگی وفادار به یک پیشرو و آنچه را که به آنها گفته میشود، دقیقاً انجام میدهند. آیا این جالب نیست که لحظه ای به این بیاندیشید که شما افرادی دارید که به شما وفا دارند، آیا وفاداری جالب نیست؟ مدیریت به روش بوفالو ها:www.nikooee.com
اسلاید 8: بوفالو ها:بوفالوها پرسش نمیکنند تا وقتی که به آنها گفته نشود که چکار بکنند، در گوشه ای می ایستند و انتظار میکشند، آنها منتظر دستورات هستند.اما کافی است قدری توجه کنند که با ایستادن در اطراف و منتظر ماندن برای دریافت دستورات رئیس، چه فرصتهائی را از دست داده اند. www.nikooee.com
اسلاید 9: غازها پرندگان کوچک و جالبی هستند. هر غازی میداند که باید همان جائی برود که مجموعه قصد رفتن به آنجا را دارد. از آن جا که غاز پیشرو به سبب وزش باد در مسیر زودتر از دیگران خسته میشود به عقب گروه باز میگردد و غاز دیگری از بخش میانی مجموعه به جای او پرواز کرده و در راس سایرین قرار میگیرد. این بدان معناست که هر غازی دقیقاً میداند که دسته غازها به کجا میرود. هر غازی میباید آماده باشد تا در صورت ضرورت گام پیش نهاده و مسئولیت جلو دار بودن را بپذیرد. حقیقت این است که غازها نسبت به وضعیت یکدیگر حساس هستند .و اما غاز ها:www.nikooee.com
اسلاید 10: هر غازي دقيقا مي داند كه دسته غازها به كجا مي رود، آيا اكثر سازمان ها چنين هستند و مي دانند كل سازمان به كجا مي رود؟ هر غازي مي بايد آماده باشد تا در صورت ضرورت گام پيش نهاده و مسئوليت جلو دار بودن را بپذيرد ، آيا اين در سازمان ها واقعيت دارد؟ حقيقت اين است كه غازها نسبت به وضعيت يكديگر حساس هستند.آيا اكثر سازمان ها چنين هستند؟ بيشتر سازمان ها همانند افراد بيگانه اي هستند كه هريك سعي دارند به شكل بدي اهداف شخصي خود را محقق سازند. حقيقت اين است كه در زمينه تشكيلات و سازماندهي هنوز هم به اندازه غازها هوشيار نيستيم. مدیریت به روش غازها:www.nikooee.com
اسلاید 11: مجموعه غازها از طريق همكاري متقابل اعضاء حركت مي كنند به طوري كه نسبت پيشرفت مجموعه غازها به سمت مقصد مي تواند 171% بيش از حركت فردي غازها باشد. www.nikooee.com
اسلاید 12: 1. موفقيت دائم حق انسان است. 2. مشکل اساسی سازمان خود من هستم.3. براي تغيير در سازمان ، قبل از هر چيز من بايد تغيير كنم. بزرگ ترين مانع در مسير تغيير ديگران نيستند، بلكه من هستم!سه حقیقت تلخ راهگشا!www.nikooee.com
اسلاید 13: آيا شما مي دانيد چه كسي در جاده گرد و خاك ايجاد مي كند؟ ماشين جلوييچه كسي خاك مي خورد؟ آن كس كه در عقب حركت مي كند. چه تعدادي از شما در موقعيت درجه اول را داشته ايد؟ و چه تعداد از شما جايگاه شماره دو را در اختيار داشته ايد؟ حال مزه خاك خوردن را بگوييد. ما بايد بياموزيم كه كاركنان بايد مديريت كنند، بياموزيم كه مدير متفاوتي باشيم. www.nikooee.com
اسلاید 14: واگذاري اختيار از بالا به پايين صورت نمي گيرد. واگذاري اختيار از درون به بيرون است. واگذاري اختيار زماني است كه هر يك از پرسنل مي گويند من مي خواهم مسئول باشم(داوطلبانه) اين بسيار جالب است پرسنلي كه مي خواهند مسئول باشند. كارمنداني هستند كه مي گويند ما مسئوليم ، آنهايي كه مسئوليت پذيرند.واژه واگذاری اختیار:www.nikooee.com
اسلاید 15: كاركنان را رودرو و چهره به چهره با ارباب رجوع قرار دهيد.بايد افراد را از واقعيت هاي مالي و كسب و كار سازمان خود مطلع سازيد.ما بايد اطلاعات را در اختيار افراد قرار دهيم و در خصوص استفاده از روش منظمي در انجام اين مهم سخن بگوييم افراد از تغيير اجباري متنفرند اما آنها به تغيير اختياری عشق مي ورزند چند توصیه:www.nikooee.com
اسلاید 16: كارکنان مولد از رضايتمندي بيشتري برخوردارند. مولد بودن: هنگامي كه فرد خود احساس كند كه كار را به درستي انجام داده و در عين حال مشتري نيز همين احساس را به زبان آورد.وظيفه مديران و رهبران تمركز بر شرايطي است كه مي تواند به مولد بودن افراد و شركت منجر شود.واقعیت ها:www.nikooee.com
اسلاید 17: چه ميزان از وقت شما صرف امور خدمت بهتر به ارباب رجوع می شود؟ در مقابل چه ميزان از وقت شما صرف پرداختن به كارهاي داخلي سازمان مي شود؟ یک سوال؟؟؟www.nikooee.com
اسلاید 18: بيشتر وقت شما صرف مسائل داخلي سازمان مي شود تا حل و فصل مشكلات ارباب رجوع. مشكل همين جاست و اين يك بيماري فراگيري است كه كار را تهديد مي كند و به معناي صرف زمان در درون به جاي بيرون است. نكته مهم: ما باید تمام توان خود را بر رضایت ارباب رجوع متمركز كنيم. لازم است توان و انديشه تمامي افراد را در خصوص موفقيت قطعي و تضمين شده مراجعین متمركز كنيم. فكر مي كنم در خواهيد يافت كه:www.nikooee.com
اسلاید 19: مدیریت رایج:مدیریت موثر:رئیس آن شخصي است كه در گوشه دفتر مي نشيند.آزموده است كه چگونه دستور دهدچگونه پاسخ دهد چگونه به افراد بگويد چه كار كنند از بالا به پايين اعمال مديريت می كند . بهترین راه مديريت از جانب ارباب رجوع به درون سازمان است.ما بايد سازماني به وجود آوريم كه در آن ارباب رجوع رئيس باشد.بايد سلسله مراتب موجود را به فراموشي بسپاريم. مي بايست بياموزيم كه به شكل افقي مديريت كنيمwww.nikooee.com
اسلاید 20: 1. سيستم توافقنامه برنامه عملياتي : يعني انعقاد توافقات بلند مدت و كوتاه مدت كار با مشتري، توافقات بلند مدت همكاري با مشتريان مي بايست با تمامي همكاران داخلي سازمان پيوند خورده باشد. 5 اصل تمرکز مدیران بر توانایی ها:www.nikooee.com
اسلاید 21: 2. سيستم اطلاعاتي دو كار انجام مي دهد: الف) سبب مي گردد تا شما بازتاب به هنگامي را از سوي مشتريان دريافت كنيدب) موجب ارائه اطلاعات مالي روشن و واضح مي شود. اطلاعات بايد در سازمان پخش شود تا مورد استفاده تمامي افراد قرار گيرد. 5 اصل تمرکز مدیران بر توانایی ها:www.nikooee.com
اسلاید 22: 3. سيستم تشويق: چه كسي بهتر مي داند كه چه چيزي موجب انگيزش شما مي شود؟ معلوم است خود شما، آيا اين راهي است كه ما براي انگيزش در محيط كارمان انتخاب كرده ايم؟ مطلقا خير. براي اين كار دو چيز اساسي لازم است: الف) داشتن دستور العمل هاي سازماني، زيرا ما نمي خواهيم در خزانه را باز كنيم تا پول ها را به باد دهيم . ب) انديشيدن تمهيداتي براي درك واقعيت مسائل مالي. آيا شما دلتان نمي خواهد ده ميليون تومان درآمد داشته باشيد؟. نكته اساسي اين است كه به افراد آموزش داده شود كه واقعيت كسب و كار چيست به نحوي كه درك كنند داشتن درآمد ده ميليون تومانی شرايط و الزاماتي دارد. 5 اصل تمرکز مدیران بر توانایی ها:www.nikooee.com
اسلاید 23: 4. سيستم انتخابي: اين سيستم همكاران و مشتريان را درگير مي كند و هر دو گروه را شامل مي شود. براي مثال ما از مشتريان بانك دعوت مي كنيم كه بيايند تا با افرادي كه مي خواهيم به عنوان كارمندان اعتبارات، صندوقدار، مديران شعب استخدام كنيم، مصاحبه نهايي را انجام دهند. زيرا آنها هستند كه بايد به وسيله اين افراد خدمات نهايي را دريافت كنند. ما حقيقتا بايد به سمتي برويم كه عملكرد افراد افقي ارزيابي و نيازهاي شركت به شكل افقي اداره شود 5 اصل تمرکز مدیران بر توانایی ها:www.nikooee.com
اسلاید 24: 5. سيستمي كه در آن تمامي افراد در حال يادگيري مداوم باشند. مديران موفق براي تحقق اين امر يك برنامه آموزشي طراحي كرده اند كه با مشتريان و همكارانشان درباره آن كه چگونه عملكردشان را بهبود بخشد، تا بهتر در خدمت آنان باشند. 5 اصل تمرکز مدیران بر توانایی ها:www.nikooee.com
اسلاید 25: وظيفه اصلي مربي آن است كه رشد كاركنان خود را هدايت كند و به آنان كمك كند تا توانايي هاي شخصيشان را رشد دهند، به نحوي كه به مشتريان خود بهتر خدمت كنند. مربي اين كار را با پرسيدن دو سوال انجام مي دهد.1. براي مشتريان چه بايد باشيد؟ کمک به مشتری وظیفه ماست.2. براي خودتان چه مي توانيد باشيد؟ کمک کنید که افراد با پشیمانی زندگی نکنند و زندگی مملو از شادی باشد.نقش مربی گری مدیر:www.nikooee.com
اسلاید 26: وظيفه اساسي آموختن مربي گري است. مربي گري افراد براي بهتر شدن خودشان است.همان طور كه خود به سرعت ياد مي گيرم بايد ديگران را هم بياموزم. ما نيازمند آموختنيم زيرا نيازمند آنيم كه متفاوت باشيم. تا وقتي تفاوت پيدا نكنيم تغييري اتفاق نمي افتدهمه ما مي توانيم بهتر باشيم www.nikooee.com
اسلاید 27: اقدامات: 1. مواجه ساختن كاركنان با خواست هاي مشتري به صورت مستمر به طوري كه خود بخشي از نيازهاي تغيير را پاسخ گو باشند.زیرا مهم احساس رضايت كاركنان است 2. ایجاد نيازهاي ديگري در زمينه تغيير: من شرايط را ايجاد خواهم كرد و اين كاري فردي و شخصي است چرا كه من مسئوليت شخصي انجام كارها را دارا هستم.3. سومين نكته مهم اين است كه سود آوري آن چقدر خواهد بود؟ هدف چنين تجربه اي سود آوري است.4. ارزيابي و سنجش: شما مي توانيد با توجه به نتايج ارزيابي و سنجش كنيد. فرايند سنجش و ارزيابي، روند بسيار خوبي است و در واقع بهترين محركي است كه افراد را به جلو سوق مي دهد. بنابراين: اولين موضوع مهم سنجش نتايج و دومين موضوع، سنجش بهترين عملكردهاست. ايجاد تغيير در يك سازمان بدون بروز بحران مالي چگونه خواهد بود؟www.nikooee.com
اسلاید 28: اساسا نمي توان از كسي تقليد كرد زيرا طرح كلي موجود نيست و شما بايد طرح خود را ابداع كنيد. اين كار بسيار مهمي است كه موفقيت وابسته به آن استچنانچه جوهر مسئوليت فردي با تعهد در آميزد قطعا آن چه بايد بشود مي شود. و اما چهارمين حقيقت تلخ:www.nikooee.com
اسلاید 29: مدل های مدیریتی:www.nikooee.com
اسلاید 30: مدیر دستورات را به پرسنل دیکته می کند و بدون مشورت تصمیم می گیرد. مبنای این مدل، قدرت با گرایش مدیریتی اقتدار است.نتیجه عملکرد در این حالت حداقل است.مدل استبدادی:www.nikooee.com
اسلاید 31: مدیر به پرسنل اختیار و مسئولیت می دهد تا وظایفشان را انجام دهند.(واگذاری قدرت)مدل مردم سالاری:www.nikooee.com
اسلاید 32: ترکیبی از مدل مردم سالاری و استبدادی است به این صورت که مدیر با نیروی انسانی مشورت می کند با هدف دریافت نظرات آنها و در نهایت مدیر است که تصمیم می گیرد.(گرایش به مدل استبدادی)مدل مشاوره ای:www.nikooee.com
اسلاید 33: این مدل مدیر برنامه (هدف) را مشخص می کند اما پرسنل به گونه ای که می بینند وظیفه را انجام می دهند.مدل آزاد:www.nikooee.com
اسلاید 34: با تشکر از توجه شما موفق و پیروز باشیدwww.nikooee.com
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.