صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم
eal فين
0 : 1
صفحه 2:
1
* افرایش ناسا کاری و کاهش رصایمند ی1
1
چرا نارضابتی افزایش یافته است؟
چرا سازکاری کاهش یافته است؟
چرا طلاق افزایش یافته است؟
صفحه 3:
استراتزى يايدارى و رضايتمندى
فلسفه ازدواج زندكى
رت 1 خوب 1 خوب
خانواده خحوب
صفحه 4:
توضیح استراتژی
COE eee ۱
قرآن کریم: (وجعل بینکم مود و رحمة)
* عامل تحقق؟
Coe k i ا S | Oe Cee SD 0
ee ee oe LTO pet aa
- مسئوليت در اتخاذ فلسفه ازدواج
- مسئوليت در انتخاب همسر
heat neal ا
صفحه 5:
سیب شناسی آسیب های خانواده (۱)
. تغییر در مفهوم خانواده
* جايكاه و ميزان ارزشكذارى ازدواج
Scr rer 00
* فلسفه و علت ازدواج كردن
غلبه فلسفه جنسی بر فلسفه الهی
ا ل
* بروز اشكال جديد خانواده!!؟؟
صفحه 6:
* ويليام كاردنر در كتاب نبرد عليه خانواده:
ae ا ا ا ل ل
اا to ۱
ل 00
طلاق یک پدیده کوتاه مدت نیست. بلکه
| كفاره مفهوم جديد ازدواج است
صفحه 7:
ل ل أن
۲ تغییر در سبک همسرگزینی
٠ معيارهاى انتخاب همسر
ee MC SED oad STD Ta
eH
اس را ۱۳
ل ا RPS roe eee ae
صفحه 8:
۳
Re MESO EL een oe at eee
Fe pe SON ot BENE BPE OK UTC pe 7)
عشق به يكديكر ازدواج كرده بودندء به مرور زمان از شدت عشق آنها
لت Ce Ce ا ا ا er wer on
كرفته, به مرور زمان عاشق همسر خود ميشوند و اين روند صعودى در ده
سال نخست ادذامه دارد. اين بررسى نشان داده, كروه نخست بس از ينج
ا لت aS oe eee) OL)
۰ جی می کوید (۱۹۹۲ به نقل از مظاهری, ۱۳۸۸) در مناطق مذهبی که
نقطه آغاز ازدواج عشق نبوده. حدود ۸30 ازدواجها موفق گزارش شده و
در مناطق کمتر مذهبی, میزان طلاق حدود ۵۰ گزارش شده است.
صفحه 9:
درجات عنن بر حسب منیأس رایین
(دارای ٩ بند؛ درجات محتمل ٩ تا )٩۱
Ae
سالهای ازدواج
صفحه 10:
واما در ايران
در ایران. مظاهری و همکاران(۱۳۸۸). در دو بررسی تجربی. رابطه میان
Oe TSS eee oe ee ee eee
PO eee Coe Ree DS een de OL
ES eee) ear CMCC eerie ae)
RON eRe rOn Sa nrg Ceo rena)
؟) «خواستكارى و ازدواج اجبارى».
ا 00
۴) «شیفتگی و ازدواج با مخالفت خانواده»
۵) «آشنایی و ازدواج اجباری».
سپس رابطه آنها با سازگاری زناشویی بررسی شده است.
صفحه 11:
V4 NVA D> عع
مدت ازدواج به سال
صفحه 12:
eS re oS ei ی ی لي
ROWE ERO PEON Nea Relea eee owns oor Ur ey U)
1 ل
و در جستجوی درمان» و «متقاضی طلاق».
- 89 همسران راضى به يكى از دو سبى «خواستكارى و ازدواج با رضايت خود و
خانواده» و «آشنایی و ازدواج با رضایت خود و خانواده» ازدواج نمودهاند.
- بيش از 1:57 زوحهاى ناراضي و متقاضي مشاوره. يكى از دو سبى «آشنايى و ازدواج
اجباری» و «ازدواج با انتخاب خود ولی برای فرار از خانه» را گزارش کردهاند
- بیش از ۸۴۸ همسران متقاضی طلاق نیز یکی از دو سبک «خواستگاری و ازدواج
ea aS prea e ee] 0007
ere epee
صفحه 13:
عادی
" هر جستجوی درمان 7
متقاضی Bot
۱ ۲
نمودار۲:مقایسه سبکهای همسرگزینی در سه گروه زوجین راضی, نارای و
در جستجوی درمان و متقاضی طلاق بر اساس درصد فراوانی مشاهدهها
در نمودار فوق شمارههای ۱ تا ۶ به ترتیب بر موارد زیر دلالت میکنند:
۱ خواستکاری و ازدواج با رضایت خود و خانواد» ۲. خواستگاری و ازدواج اجباری, ۳. آشنا
و ازدواج با موافقت خانوادهها ۴. شیفتگی و ازدواج علیرغم مخالفت خانوادهها. ۵. آشسنایی و
صفحه 14:
ا ا ا ل لاا
ا ا ا 1
بها نشان عيدهند كه اين نوع ازدواج. شانس شكست در ازدواج را
افزایش میدهد! زیرا:
ROR ene torent senor Se Pee Tie
ثانياً صميميت و ارتباط نزديك ميان آنها كمتر است. -
ثالثاً اعتماد كمترى به يكديكر دارند. -
رابعاً از آزادى كمترى در زندكى زناشويى برخوردازند. -
19 ذا
ow ل ee NN
و سابعاً سلامت روان فرزندان پایین تر است -
رب[ espera Ca TeT rhe Eg ne
سازگاری به دست نمیآورند.
)۱۳ ۸۲۳ (مونت گومری, به نقل از: جعفری نژاد و اردشیر زاده.
صفحه 15:
٠ جرا كسانى هم كه سبك انتخاب همسر
مناسبی دارند. دچار مشکل می شوند؟
» يباسخ: سبكك همسردارى ناشايسته
صفحه 16:
0 0 ان
ا ات
0 eat eee
تغییر ساختار مسئولیت در خانواده (غلبه دیدگاه تشابه)
تغيير مناسبات ميان اعضاى خانواده (غلبه رويكرد حقوق بر
كادف
PICS ee Red dO one eee Ie rad
رضامندى)
3
صفحه 17:
تحول در سبك همسردارى
افزیش تحقیقات در باره ارزش شناسی مذهبی (۲61101005
11و 21010) و نقش آن در پایداری خانواده
*ارزش هاى مذهبى بيش يبنى كننده موفقيت زناشويى و طول عمر ازدواج
هستند و به زندكى افراد اصول و هدف مى دهند (دولاهيت و المبرت»
ال 2 لمكن
*هتكامى كه زوجين ارزش ها و تجربيات مذهبى مشتركى دارند مذهب
ل ل ا ۱
000
صفحه 18:
eee ere
* ارزش های مذهبی پیش بینی کننده برتری مدل
Orpe ل ل ل ا 10
فردى وتتعهد كامل به ازدواج) بر مدل «قراردادى»
(0012112611121) ازدواج (مذاكره بين زوجين و تقدم
نیازهای افراد بر قید و بندهای زناشویی)(سانچز ۲۰۰۳)
صفحه 19:
معنای بر تر و زندگی مقدس!!
ار ی ور دا ای
محورى Re Rl SS NCE ۱۵
زوجینی که به ارزش های مقدس مذهبی معتقد باشند
معمولا به ازدواجشان نیز به عنوانمیک «رابطه مقدس»
Rowe pee CHC HE SS NP] ARI Re Ree Can vec me ICC)
ORS rer ew mere ele)
صفحه 20:
Vol :ندرک
كه ee ee Te eae
ا ا تعارضات
زناشويى استفاده كنند
Rese) D) ا ود ارين
صفحه 21:
100
* ارزش هاى مذهبى باعث مى شوند زوجين به
مذهب به ا ا ا ا
مف ره مس ی الل
آنها در روابط جنسی, نقش های جنسیتی و
فداکاری در ازدواج باشد.
(ماهونی و همکاران» ۲۰۰۳)
صفحه 22:
Te ed ل
Ree eOee Teol ere r aero Se Ss leben
با ارزش های مذهبی پرداخته اند. تعهد و وفاداری زناشویی است
(دولاهیت و لامبرت. ۲۰۰۷؛ وید و دلامتر. ۲۰۰۲؛ تریس و گیسن.
۹
افرادى كه هركز به تشريفات مذهبى توجه نداشتند نسبت به آنها
0 0 ا ا Se ie cre
برابر احتمال بیشتری داشت تا درگیر خیانت زناشویی شوند. ۵
= ۱
صفحه 23:
بررسى نظام ارزش شناسى مذهبى
زوجين با سازكارى بالا در ايران
* بين زوجين داراى تنيدكى زناشويى و زوجينى كه از
روابط خود رضايت دارند در ارزش هاى زناشويى كه
۳ درون شخصى آنها نمایان می شود»
تفاوت وجود دارد و بررسی این تفاوت ها می تواند
Pr sor oe or ray ner run rer
زوجین کمک می کند
(باكوم و همكاران: 1197؛ are Ce eee ۱۹
صفحه 24:
اعمال و نيايش هاى مذهبى
"نیایش و دعا برای حلّ مشکلات خانوادگی
*نجام مشت رک اعمال مذهبی (عاملی برای نز
*رعایت ارزشهای اسلامی (عاملی در رضایت خانوادگی)
*روحبه الهی در زندگی خانوادگی
حضور و نظارت خداوند متعال
*حضور خداوند در انتخاب هسر
انظارت خداوند بر زندگی زناشویی
*حکمت و تقدیر خداوند در زندگی زناشویی
*پیروی ازدستورات خدا در باره رابطه زناشویی
دیدن سختیها به عنوان امتحان الهی
کمک های خداوند متعال
*توعل به خدا در حل مشکلات و مواجه با تارضات
*خداوندبه عنوان پیوند دهنده و نزدیک کننده دلها
"امدادهای غیبی (غیرمستقیم) خداوند
تأثيرات غير مستقيم
*الهام از روايات معصومان عليهم السلام
*الكوكيرى از سبك زندكى خانوادكى معصومان (ع)
صفحه 25:
بهره گیری از
الطاف خداوند در
مقدس شدن ازدواج
(ارتباط خداوند با
زندگی زناشویی)
نظام ارزش شناسی دینی
* در نظر گرفتن رضایت خداوند در هنگام ارتباط با همسر
# رعایت شئونات اسلامی در برخورد با نامحرم
* ارزش قائل شدن به دستورات دینی در تعامل با خانواده
* وفاداری به هسر به عنوان یک ارزش دینی
* بختش و عدشت
* خوش خلقی و احترام به همسر
* صداقت در برخورد با همسر
# ترییت صحیح دینی فرزندان
+ انجام وظایف زناشویی به عنوان نوعی عبادت خداوند
* احترام به خویشاوندان خصوصاً والدین