صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحیم
صفحه 2:
اندیشمندان » صاحب نظران و کارشناسان تربيتي » سيماي تربیت
را در قالب جملات و عبارات گوناگوني به تصویر کشیده اند.
تعاریف با همه گونه كوني » تقريب ا در نكات نهفته در تعريف
كوتاه زير متّفق القول هستند :
« تربيت عبارت است از : بروز دادن و به فعليت رساندن نيروها
و استعدادهاي بالقوّه ذاتي موجودات در جهت مطلوب » . اكر اين
نيروها بالفعل در نيايد و از وضعيت « بود » به مرحله « نمود
» نرسند » آن موجود به هویت و تمامیت خويش نمي رسد.
صفحه 3:
: اين تعريف بيانكر اين حقايق است
« تربيت كردن » نداريم و « تربيت شدن » داريم ؛
» كشف مي شود ء نه كسب ؛
متربّي فقال است » نه منفعل ؛
خلاقیت مي کند » نه تبعیّت؛
بي قوانین تربیت را از طبیعت خويش مي آفريند » نه آن كه به عاريت
بكيرد ؛
مظییع ات زان ۱
مترتي معليع مطبوع ا » نه مطيع متبوع ؛ ( از طبیعت خود اطاعت مي
. باب تربیت همیشه مفتوح است » نه مسدود ؛ گسترة تربیت « ز گهواره تا گور
است ؛
. و سرانجام تربیت امري دروني است ؛ نه كاري بيروني.
صفحه 4:
* نکته محوري و مهم اين تعریف و همه تعاریف كامل اين
است که : مایه ها و قوانین تربیت در درون موجود متربّي
نهفته است . فعالیّت هاي تربيتي غنچه هاي نهفته را شکفته
و عطر ذاتي آن را مي يراكند. هدف از كليه فعاليّت هاي
بيروني تربیت » زایش و شكوفايي استعدادهايي است که در
درون انسان به ودیعه نهاده شده است.
صفحه 5:
نسيمي نوگلي را باز مي کرد
به گوشش نغمه اي را ساز مي کرد
که من پیراهنت را مي گشایم
به صبح زندگي ره مي نمایم
شکوفه شادمان خندید و بشکفت
و اندر پاسخش اين راز را گفت
که گر خود نشکفم رنج تو فاني است
اساس خود شکفتن جاوداني آست
صفحه 6:
برنامه هاي تربيتي وقتي کاملاً موفق عمل مي کند که منربّي اجازه یابد بدون هیچ
هراسي « خود » واقعي خویش را نشان دهد و امکانات شكوفايي استعدادهاي
نهفته خود را بیابد. باید به متربّي باوراند که :
Gi ole حياتي و آب مي جويي فراز گنجي و از فاقه در تك و پويي
تو كوي دوست همي جويي ونمي داني که گر نظر به حقیقت كني تو آن كويي
بديهي است وقتي استعدادي در درون موجودي نباشد » نمي توان آن را بروز داد و
بارور کرد.
کاریز درون جان تو مي باید کز عاریه ها تو را دري نگشاید
يك قطره آب در میان خانه . بهتر ز جويي که از برون مي آید
صفحه 7:
۶ انسان مسلمان همواره در حال تلاش و تكاپوي عقلي,قلبي
و عملي است ت تا شايستگي ها و توانمندي هاي بالقوة خود
را بالفعل درآورد.در اين تلاش مستمر. در برابرچهار امر
مرتبط با يكديكر قرار مي كيرد :
0. ارتباط انسان با مبدأ آفرينش؛
خود انسان با همه توانمندي ها و امکانات خود ؛
©. جامعه بشري و تاریخ آن ؛
طبیعت ؛
صفحه 8:
) - در مقام ارتباط انسان با مبدأ آفرينش و نيز به منظور
هموار کردن راه پرستش پروردگار عالم و وصول به
هدف غايي :
تعلیم و تربیت باید بر معرفت و ایمان به خداي یکتا و اعنقاد به
اسلام و حس قبول نسبت به قرآن مبتني باشد و به عمل
طبق شرايطي که ايماني این چنین اقتضا مي کند ؛
بینجامد.
صفحه 9:
2 در جایگاه برقراري ارتباط مطلوب با خویشتن خویش و شناسايي
و بهره جويي از کلیه استعدادها و امكاناتي که در وجود آدمي به
ودیعه نهاده شده است ۰ بايد وجود انسان به عنوان ١ از آیات الهي
i اسب ترین وسیله براي شناخت مبدا آفزپنش ( مَنْ
عرف رف رب )و تقرب به حضرتش مود مطالعهقرار
سا ا
تعليم و تربيت اسلامي بايد بر معرفت ابعاد بدني » رواني » عقلي »
عاطفي و وجداني آدمي و قواي مادي و معنوي و نقاط ضعف و
قوت آو ( فجور و نقوا ) مبتني باشد و به ایمان به ارزش انسان در
نظام آفریتش و اعتماد به امکانات وسیع آدمي در اين نظام و تلاش
مستمر و مسئولانه در بهره مندي شایسته از اين نیروها به منظور
تزکیه نفس و تعالي فکر و تهذیب اخلاق منتهي شود.
صفحه 10:
3- در جایگاه برقراري ارتباط معنوي با جامعه بشري,
فرایند تعلیم و تربیت باید بر شناخت و ارزش هاي زندگي گروهي و
اجتماعي در عرصه هاي فرهنگي ۰ اقتصادي و سياسي و ایجاد ایمان قلبي
نسبت به این ارزش ها مبتني باشد و افراد را در عمل به اقتضاي این علم و
ایمان در جهت تشکیل خانواده و امت اسلامي و جامعه بشري سوق دهد.
يك شهروند مسلمان عضو جامعه بشري» امروزه باید ضمن آشنايي با حقوق
شهروندي و مطالبه آن » تکالیف خود را نیز در قبال افراد دیگر و جامعه
بشري باید بشناسد و به اقتضائات آن گردن نهد.
مشارکت در اداره امور جامعه در همه عرصه هاي سياسي » اجتماعي » فرهنگي
۰ اقتصادي و ... و نیز به دوش کشیدن بار مصائب جامعه بشري از مسئولیت
ها و حقوق مشترك همه شهروندان است.
صفحه 11:
- در جایگاه برقراري ارتباط معقول با طبیعت
تعلیم و تربیت باید بر شناخت عالم طبیعت و کشف و درك قوانین
حاکم بر آن و ایمان به هدف داري جهان مبتني باشد و انسان را به
اقتضاي اين علم و ایمان در تلاش مستمر و عمل صالح و بهره
وري فعال و متعادل و مشروع از منابع و مواهب و زيبايي هاي
طبیعت و اقدام در حفظ و حراست آن و تحقق حیات طیّب » تشویق
و ترغیب و مساعدت کند.
شناخت عوالم طبیعت به عنوان آیات الهي از طریق مشاهده » تعقل و
خردورزي » به تشخیص و درك قوانین حاکم بر جهان و نهایتاً به
تعظیم خالق و ناظم و حافظ امور خواهد انجامید.
صفحه 12:
ضرورت تربیت از لحاظ معنوي را بیان کنید؟
تربیت عامل فهم و تنظیم رابطه انسان با خداست و راه و رسم این
ارتباط را به آدمي مي آموزد. مي دانیم رابطه خدا و انسان از دو
دید و از دو چهره قابل بررسي است. يكي رابطه خدا با انسان و
دیگر رابطه انسان با خدا. تربیت» ما را با خدایمان آشنا کرده و
فرمانها و تعالیم الهي مي سازد. ارزش توکل و توسل به او را
شان داده و ما را به کیفیت عبادت و ارتباط با پروردگار و دعا و
مناجات و استمرار و استعانت از او آگاه مي سازد. تربیت» مي تواند
عامل وصول انسان به مقام عبد و عبودیت باشد و تجربه هاي روز
از خانواده ها و مردم و مبلغان آن را اثبات مي کند.
صفحه 13:
عوارض فقدان تربیت چیست؟ شرح دهید
عدم تربيت و پا سوء تربیت موجد عوارض فردي و اجتماعي
بسياري است از جمله: در جنبه فردي فقدان با سوء تربیت سبب
خمودي و واماندگي» خامي و خشني» سركشي و جهل و بي خبري و
در نهایت در حالت حيواني زیستن است. _
در جنبه اجتماعي سوء تربیت و یا فقدان آن سبب جرم زايي»
انحراف» فساد آفريني» نابساماني در روابط اجتماعي بي توجهي به
مسوولیت و اخلاق و انسانیت است. 0 ۷
در جنبه اقتصادي عدم تربیت» سبب بيكاري» عدم انقان در کار»
سوء مصرف و دیگر نابساماني اقتصادي مي شود.
در جنبه سياسي عدم تربیت» سبب بي توجهي به نظام» عدم حکومت
صالح» بي بند و باري در استفاده از آزادي» عدم پاي بندي به ملیت
و ... خواهد شد.
صفحه 14:
فطرت چیست؟ شرح دهید
* خدا انسان را آفرید و او را در مسیر و در خط هدایت قرار
داد. براي وصول او به مراتب رشد و کمال» زمینه ole
امکانات و تجهيزاتي در اختیار او نهاد که بخشي از آنها
ظاهري و قابل رزیت هستند» مثل چشم» گوش و بخشي از
آنها باطني و مربوط به جنبه هاي دروني انسان است مثل
غریزه» وجدان» فطرت. (فطرت به معني شکافتن ابداع
آفرینش ابتدايي و بدون سابقه است. آن را نيرويي مي
شناسند که مرموز و پیچیده واسرار آن ناشناخته است و اين
نیرو سبب مي شود که فعالیت انسان به سويي خاص جهت
بيدا كند)
صفحه 15:
غریزه و فطرت چه تفاوتهايي با هم دارند؟
غریزه» داراي جنبه مادي است و نيروي آن آدمي را به
سوي غذاء اب» انتخاب همسر و ... جهت مي دهد. در
حاليكه فطرت داراي جنبه غير مادي است و آدمي ريا به
سوي امور غير مادي مي كشاند؛ مثل صداقت. امانت
دوستي» خیر خواهي و ...
صفحه 16:
در مورد تربیت پذيري انسان» کلاً چند نظر وجود
.دارد؟ به اختصار بیان کنید
۱ گروهي معتقدنده انسان» صد در صد قابل تربیت است و مربي به
هر صورتي که بخواهد مي تواند در او تغییر ایجاد کند واو را چون
مومي به دست بكيرد و به هر شكلي که بخواهد» درآورد. ولي ماء؛
در عمل مي بینیم کودکان چنان نیستند که هرچه را بخواهیم بتوانیم
درباره آنها اعمال کنیم. عده اي از علما معتقدند که انسان غير قابل
بیت است زیرا او هم اسیر ورائت و هم اسیر غرایز است و این
شرایط و عوامل نمي گذارند که او از دیگران تفوذ بپذیرد. به نظر
طرفداران عامل محیط و جغرافیا و فرهنگ» شرایط چنان آدمي را
تحت تأثیر قرار مي دهد که او قادر به تغییر وضع و سرشت نیست.
صفحه 17:
تربیت پذيري انسان از نظر اسلام به چه اموري
مشروط و محدود است؟ شرح دهید
۰ - هوش و دانايي خام آدمي» هرچه آدمي باهوش تر باشد» امکان تربیت او
بیشتر است. ۲
- سن,» به این معني که هرچه آدمي در سن پایین تري باشد امکان تربیت او
زیادتر است.
- استعداد و تواناييهاي ذاتي و بالقوه. شما مي دانيد در برخي استعداد ادبي
بیشتر است و در عده اي استعداد رياضي.
- رغبت و تمایل آدمي هم در تربیت پذيري او نقش دارد. انساني چيزي را که
بخواهد» در آن زمینه موفق است.
- آمادگي و تجهیزات او به اين معني که انساني اگر بخواهد ببیند و یاد بگیرید؛
به جشم نيازمند است و أن كس که بخواهد ماشین نويسي کند دست و انگشتان
ف دي كارت ۲
- معلم و آموزكار خوب نيز در تربيت آدمي ويا جهت دادن او به سوي تربيت
نقش اساسي دارد» گاهي آموز: ار خوب محرك آدمي به كار و تربيت أست و
زماني مانع او در این آمر.
صفحه 18:
تعریف جوانی
الف ) جوانی » دوران توان مندی و تجربه اندوزی
ب ) بلوغ جنسی و رشد عقلی در جوان
ج ) محدوده سنی دوران جوانی
د ) جوانی به عنوان یک نعمت الهى
ه ) جوانی » فرصت آموختن
و ) جوانی و خطر افتادن در دام احساسات
صفحه 19:
ویژگی های پسندیده » دوران جوانی
الف ) گرایش به سلوک مذهبی
ب ) فطرت پاک و راست کرداری
ج ) شادابی و زیبا دوستی
د ) عدالت خواهی
) پرسش گری و نوآفرینی
) توانایی جسمانی
) پویایی ذهن
ز ) استقلال طلبى
(
علاقه به تجربه و یادگیری
0
AU re
صفحه 20:
ویژگی های ناپسند دوران جوانی
الف ) بحریان هویت ( شخصیت جدید )
ب ) خامی و کمی تجربه
ج ) ناپایداری در باورها
د ) تسلیم شدن در برابر خواسته ها و نیازها
ه) حس گرایی به جای خردگرایی
صفحه 21:
ویژگی های جوان
(hyena
الف ) اتواع
یک - شرعی
انوت جسمى
شت
چهار - عقلاتى
دوم - روانی
ج ) زمان
یک - طییعی
دو - زودرس
اول - زمینه ها
ادوم - عوامل
سه - ديررس
اول - زمينه ها
دوم - عوامل
صفحه 22:
رشد عاطفی
الف ) احساسات فعال
ب ) سادگی و صفای باطن
) لض يدف سریع ( که با توجه به آن می توان برای جوان الگوسازی کرد | zt
د) زودرنجی
OD ميل به رهايى از هر قيدى
الف ) اظهار نظرهاى عمدتاً مخالف
ب ) بلند يروازى
ج ) غرور و سرمستى
د ) بى باكى
صفحه 23:
شور و نشاط
الف ) کنجکاوی
ب ) پیشتازی
© نوگرایی
الف ) مثبت
ب ) منفی ( مدگرایی)
2 قدرت بدنی و تمایل فراوان جنسی
م ميل به خودآرايى و زيبايى
© نام جويى و شهرت طلبى
©- خامى و كم تجربكى
dD آمادكى كامل براى هدايت يا ضلالت
0 تشكل كرايى
صفحه 24:
زمینه ها و عوامل رشد جوان
0 سالم سازی محیط
الف ) تبليغات
ب ) تلقينات
ج ) تامين مراكز
یک - فرهنگی
دو - هنری
اده خرف أ
جهار - ورزشى
©- حفظ حرمت و شخصيت جوان
الف) برخورد محبت آميز با جوان
ج ) برانكيختن حس مسنوليت بذيرى آنان
د ) تثبيت روحيه استقلال طلبى در جوان
ه) خوب شنيدن سفن جوان
و ) پذیرفتن عذرهای موجه جوانان
ز ) تحقیر نکردن جوان
ح ) قیم زبان و منطق نسل جوان
صفحه 25:
زمینه ها و عوامل رشد جوان(9)
م شناخت استعدادهای جوان
الف) توجه به اختلاف استعدادها
ب ) سوق دادن هر کس به مقتضای استعدادش
ج ) خطر ناشناخته ماندن استعداد جوانان
< الگوسازی درست برای جوانان
2 ایجاد رقابت سالم بین جوانان
معرفی و تشویق جوانان شایسته
م7 تشويق به جا
© تنبيه مناسب
صفحه 26:
زمينه هاى انحراذ
dive قو مراك مج هد جوا
Sas is : |
تهاجم فرهنگی
0 استفاده از رسانه ها
الف
) خبرگزاری ها
ارى هاى بين
لف ) خدكزار لى بين المللى
صفحه 27:
زمینه های انحراف و موانع رشد جوان
ابزارهای تهاجم فرهنگی(6)
©- مواد مخدر
-P برخى از كالاهاى وارداتى
©- برخى از كنوانسيون هاى بين المللى
الف) كنوانسيون حقوق بشر
ب ) كنوانسيون حمايت از زنان
© ورزش و ميدان هاى ورزشى
م استفاده ابزاری از زنان
©) تضعيف باورهای دینی
9) تخریب و ترور شخصیت های خودی
0) طرح و تفسیر مردم سالاری به شیوه غربی
0 به کارگیری مذهب بر ضد مذهب
صفحه 28:
نمونه هایی از تهاجم فرهنگی
1 معرفى الكوهاى كاذب
الف) خوانندكان موسيقى غربى
ب ) بازیگران هالیود و بالیود
ج ) مطرح کردن بازیکنان ورزشی به ویژه فوتبال
2 ترویج سکولاریسم
0 ترویج افکار به ظاهر روشن فکرانه
60 نفی ولایت فقيه
0 اشاعه فساد و فحشا
الف) کم رنگ کردن ارزش های دینی در اذهان جوانان
ب ) تخصیص بودجه به برخی شبکه های ماهواره ای وابسته به غرب
ج ) ترویج مد و مدگرایی
د) ترویج بی حجابی
ه ) غيرت زدايى
صفحه 29:
روش های مبارزه با تهاجم و فرهنگ بیگانه
1 نوشتن كتاب هاى مفيد
©- نظارت عمومى بر ...
الف) كالاهاى وارداتى
ب ) رسانه هاى مكتوب و غير مكتوب
ج ) پایگاه های اینترنتی
© ترویج مدهایی بر اساس فرهنگ اسلامی - ایرانی
تشکیل جلسات مذهبی
2 استفاده از رسانه
الف ) توليد برنامه های صوتی و تصویری برای آشنایی بیشتر نسل جوان با فرهنگ ایرانی -
=
ب ) ایجاد پایگاه های اینترنتی برای مقابله با تهاجم بیگانگان از طریق اين رسانه
ج ) ایجاد شبکه های ماهواره ای برای بازتاب دادن واقعیت هایی که در ایران و دیگر نقاط جهان
رخ می دهد.
©- تقويت بينش دينى نسل جوان
صفحه 30:
روش های مبارزه با تهاجم و فرهنگ بیگانه(9)
2 شناساندن فرهنگ غرب و اهداف آن به جوانان
0 زدودن فقر اقتصادی
©- مبارزه با تجمل گرایی
0 تشویق جوانان به ازدواج
0 گسترش امر به معروف و نهی از منکر
IO بهره برداری از هنر دینی
0 استفلده از ورزش
الف) جدی گرفتن درس ورزش
ب ) مناسب سازی فضای محیط های درسی برای اين منظور
ج ) ساخت و تجهیز مکان های مناسب ورزشی در خارج از اماکن درسی ؛ مانند سالن ها و کانون های
ورزشی ف
د ) تاکید اصلی بر ورزش همگانی و عمومی
ه ) تشکیل انجمن ها و گردهمایی های ورزشی
- اشتغال سازنده و مفید برای جوانان
6 گسترش فرهنگ نماز و توجه به نقش مسجد
صفحه 31:
عوامل موثر در بزهکاری جوان
سهل انگاری پدر » مادر, و مربی درباره تربیت
الف) بی توجهی به آموزش و پرورش و تزکیه جوان
ب ) بی توجهی به نیازهای مادی » عاطفی و معنوی جوان
ج ) تبعیض بین فرزندان کوچک تر و جوان
۵ مسئله شغل
الف) بی کاری
ب) شغل كاذب
ج ) نبودن شغل در راستاى تحصيلات
صفحه 32:
عوامل موثر در بزهکاری جوان(9)
محیط فاسد
الف ) دوست بد
ب ) مشروبات الکلی
ج ) قماربازی و شرط بندی
د ) روابط نامشروع
ه) پارتی هاو استفاده از قزص هی روان گردان
و ) خود ارضایی
ز ) فیلم های مبتذل
ح ) مراکز فساد
ط ) محیط آموزشی فاسد و اختلاط بسر و دختر
ی ) خانواده فاسد
يك - يدر و مادر بد
قوع سير يد
سه - برادر و خواهر بد
چهار - اقوام فاسد
<- نداشتن برنامه برای ایام فراغت جوان
صفحه 33:
عوامل موثر در بزهکاری جوان(9)
©- تبليغات و تلقینات سوء
الف) تهاجم و شبیخون فرهنگی
ب ) رسانه های ارتباط جمعی
ج ) کتب ضاله
د ) مربی فاسد
وضعیت مالی
الف) فقر و تنگ دستی
ب ) رفاه فرزندان
م سخت گیری بی مورد
© عدم درک جوانان
الف) از طرف خانواده
ب ) از طرف جامعه
صفحه 34:
عوامل موثر در بزهکاری جوان()
-O ناهنجاری در ارضای غرایز ( علل پیدایش انحراف جنسی)
الف) مساعد نبودن شرایط خانوادگی و محیط زندگی
ب ) رعایت نکردن حریم بین زن و مرد
ج ) بی توجهی وللدین به احکام دینی زناشویی در ارتباط با یکدیگر
د ) بى توجهی در مجالست ها و هم نشینی با افراد بی بند و بار و لابالی و منحرف خانولده
های فامیل
ه ) برنامه نداشتن در اوقات فراغت و بی کار بودن
و) رفت و آمد در محیط های آلوده و چشم چرانی
از ) گوش دادن به گفت و گوهای افراد منحرف و آلوده در باره مسائل جنسی و کسب اطلاع
نادرست و نامناسب و نداشتن آگاهی صحیح از مسائل بلوغ
ح ) تارسایی های ذهنی و عدم کسب موفقیت های تحصیلی و درسی
ط ) خیال پردازی های انحراف آمیز هنگام تنهایی
ی ) تحریکات جنسی از راه عکس ها و تصویرها
ک ) ضعف ایمان و نداشتن تربیت صحیح دینی
ل ) هم نشینی با دوست منحرف
صفحه 35:
عوامل موثر در بزهکاری جوان(9)
0 جهت صحیح نیافتن غرایز
0- غفلت » غرور » جهل و کم تجریبگی
6 انگیزه و زمینه های اعتیاد در جوانان
9 سرزنش و تحقیر
6 ناهنجاری های رفتاری و روانی
IS بی توجهی به مسئله شکاف نسل ها
صفحه 36:
ارتباطات و حقوق منقابل
حقوق جوانان بر دیگران
والدين
الف) تربيت صحيح و نظارت منطقى بر رفتار جوانان
ب ) ايجاد زندكى مناسب
يك - مسكن
دو - تحصیلات
سه - ازدواج ( مجبور نکردن جوان به ازدواج » به ویژه در مورد دختران)
ج) آموزش حرفه هایی که والدين مى توانن به جوان خود آموزش بدهند(به ویژه در روستاها)
د ) آموزش احکام و برنامه های دینی
استاد » معلم و مربی
الف) دل سوزی
ب ) بهره مندی از دانش ها و
ج ) حفظ شخصیت جوان
د) آموختن دانش های مناسب و لازم
۰ ) نپرداختن به دانش های مضرّ
و) تشویق و تنبیه شایسته و بایسته
های لازم
صفحه 37:
ارتباطات و حقوق متقابل
حقوق جوانان بر دیگران(9)
-O برادر » خواهر و بستگان
الف) برخورد پدرانه با کوچک ترها
ب ) احترام متقابل
هسر
الف ) نفقه ( تهیه خوراک پوشاک و مسکن لازم و مناسب) ۱
ب) تمکین (برقراری رابطه عاطفی برای دست یابی به آرامش در پناه یکدیگر)
هم سالان
الف) رابطه خیرخواهانه
ب) همدردی؛ همراهی » همدلی
ج ) حفظ ادب و احترام
صفحه 38:
ارتباطات و حقوق متقابل
حقوق جوانان بر دیگران(9)
© زمامداران
الف) ایجاد تسهیلات ضروری و مناسب برای Obl se دختر و پسر
یک - ایجاد تسهیلات تحصیل
دو - ایجاد تسهیلات اشتغال
سه - ایجاد تسهیلات تفریح سالم و ورزش
چهار - ایجاد تسهیلات برای تحقیق » نوآوری و اختراع
پنج- ارج گذاری به جوانان نمونه
شش- آسان سازی راه ازدواج
ب ) تشكيل مركز مستقلى براى يرورش جوانان _ ۱
ج ) طرح هايى براى كارآمد كردن خدمت سربازى و آفت زدايى از آن
صفحه 39:
حقوق دیگران بر جوانان
پدر و مادر
الف) احترام به والدین
ب ) اطاعت و حرف شنوی از آنان
ج ) فروتنی فراوان در برابر پدر و مادر
د ) برآوردن نیازهای آنان قبل از مرگ
یک - آزار نرساندن
دو - نیازهای مالی
سه - نیازهای عاطفی
۰ ) برآوردن نیازهای آنان پس از مرگ
یک - صدقه
دو - برآوردن فرایض قضا شده آنها
سه - نکر داشت یاد آنها
صفحه 40:
حقوق دیگران بر جوانان(9)
م بستگان
الف ) احسان و خیرخواهی
ب) صله رحم _
یک - رفت و آمد
دو - ارتباط تلفنی
سه - استفاده از پیامک
چهار - از را اینتر:
اول - استفاده از ایمیل
دوم - استفاده از چت
نج - نامه
شش - فرستادن کارت پستال
ج) تفاوت نگذاشتن میان ارحام در صله رحم
صفحه 41:
حقوق دیگران بر جوانان(9)
© معلم و مربى
الف) او را يدر معنوى دانستن
ب ) فروتنی در برابر ۱
ج) اعتماد و اطمینان به گفتار و رفتار او
د) حفظ حرمت او تا آخر عمر
ه) آداب مجلس درس
يك - زودتر از استاد سر كلاس رفتن
دو - رعایت سكوت در كلاس درس
سه - رعايت ادب نشستن در برابر استاد
-~P رهبر و حكومت صالح
الف) همكارى و همدلى
ب ) اطاعت
ج) خيرخواهى
د) حضور در صحنه ها و مشاركت هاى سياسى
صفحه 42:
جوان و مشارکت سیاسی
1- جوان و آینده سازی
-O پیشتازی جوان در تحولات اجتماعی
-O نتش جوانان در انقلاب های رهبران الهی
۴ سوء استفاده رهبران فاسد از جوانان
2 راه ها و شیوه های Gade جوانان برای حضور. در صحنه
های سیاسی و اجتماعی
الف ) میدان دادن و اعتماد به جوانان
ب ) مسئولیت دادن به آنان
صفحه 43:
جوان و مشارکت سیاسی(9)
2 سطوح مشارکت سیاسی
الف) رأی دادن و شرکت در گزینش و انتخاب مسئولان سیاسی و
اجتماعی
ب ) شرکت در تشکل های فعال سیاسی و نقد و ارزیابی عملکرد
نهادها و مسئولان
ج) نامزد شدن برای پست های سیاسی و فعالیت آزاد انتخاباتی
د ) دخالت و مشارکت در تغییرات و اصلاحات درون ساختاری
۰ ) اقدام برای تغییرات بنیادین نهادها و ساختارهای نظام حکومتی
صفحه 44:
جوان و مشارکت سیاسی(9)
2 ویژگی های جوان مسلمان سیاسی
الف ) داشتن بینش و تحلیل سیاسی
ب ) ارتقای معرفت دینی و معنویت
ج) آرمان گرایی
د ) پرسش گری و انتقاد
۰ ) تولید علم ؛ نوآوری و خلاقیت
و) هوشیاری و حساسیت در برابر انحرافات
ز ) تلاش برای استقلال سیاسی
ح ) رعایت اصول اخلاقی و ارزش های دینی
ط ) قانون مداری
ی ) مبارزه با قانون گریزی
صفحه 45:
جوان و بحران هویت
انواع هویت
1 هویت فردی
روش های تکوین هویت فردی
الف) خودشناسی
ب ) يافتن هدف زندگی
ج ) یافتن الگویی مناسب
د ) یافتن استعدادهای جوان
۰) ایجاد حس مسئولیت پذیری در جوان
و ) بازآفرینی خاطرات کودکی
ز ) تحلیل رویدادها
) مثبت گرایی
) پرورش توانایی های فردی
) تعدیل انتظارات از دیگران
5
5
صفحه 46:
انو اع هویت(9)
© هويت خانوادكى ( حاكميت ارززش هاى معنوى و اخلاقى
در خانواده )
الف ) مقبوليت ( يذيرفته شدن جوان در خانواده )
ب ) تكريم منزلت جوان
ج) تبادل عاطفى ميان اعضا
د) مشورت
» ) درک و تفاهم
صفحه 47:
الف ) عناصر تشکیل دهنده هويت ملى
۰ _ یک - داشتن زبان مشترک
> دو- وايستكى هاى جترافيايى * دو ملى كرايى اقراطى
۰ سنه -وابستگی های مشترک اقتصادی ۰ سه- فقدان آگاهی
* جيار - ارزش هلى ملى (تمامى مشتركات فرهتكي + + جهار- غرب باوري
أ ار درز تين ليلد PAHS cle STO + پنچ - نفی و بی ارزش دانستن مفاخر ملى ( علما ء
ملي را در بر مى كيره St تتبگاز و ۱
۰ پنج - ارزش های دینی ۰ شش - ازدواج والدین با خارجی
۰ شش - ارزش های اجتماعی ۰ هفت - اقامت در کشورهای بیگانه
* _ هفت - ارزش های انسانی + هشت- گذراندن اوقات فراغت در خارج از کشور
+ نه - مهاجرت به خارج از کشور
۰ ده- مسافرت های خارجی ؛ به ویژه در دوران شکل
ج) راه كار هاى تكوين هه گیری شخصیت کودکان و نوجوانان
+ - گوش به فرمان ولایت بودن i 3
۰ _ دو - به دنبال اتحاد ملی بودن * _ سیزده - توجه به رسانه های غیر بومی
سه - بازگشت به خویشتن
صفحه 48:
انواع هویت()
60 هویت دینی
الف ) مزایای هویت دینی برای جوان
یک - جهت بخشی به زندگی
دو - رویکرد مثبت به آینده
لیت اجتماعی
چهار - افزایش منزلت جوان
ينج - معنا بخشیدن به جهان
ب ) مهم ترین پی آمد ذ
یک - احساس پوچی
دو - احساس سرگردانی
سه - احساس بی هدفی
چهار - میل به قتل و خودکشی
ن هویت دینی
صفحه 49:
انواع هویت(9)
هریت فرهنگی
الف ) عوامل آسیب زا در هویت فرهنگی
٠ یک - ید حهایی
اول - عوامل بدحجابی
خود نمایی
ارضای تمایلات جنسی
مدگرایی
عدم موفقیت در ازدواج
عقده حقارت
فقدان آموزش های دینی در خانواده و اجتماع
دوستان بد و هم نشینی با آنها
دوم - پی آمدهای بدحجابی
کاهش ازدواج
افزایش طلاق
افزایش روابط نامشروع
GA آمار جنایت؛ خشونت و تجاوز بر ضد زنان
کاهش میزان بازدهی کار و تحصیل در جامعه
صفحه 50:
اول - سرآغاز
دوم - حسرت و اندوه طولانی
Gal yall = gue و فساد جنسی
چهارم - افزايش فسق و فجور و دوری از
مسیر هدایت
۰ سه - فن آوری ماهواره ای
اول - دشمن آشکار و تهاجم خاموش
دوم - اشاعه فحشا و بی بند و باری
شگردهای شبکه های ماهواره ای برای
نفوذ میان مخاطبان خود
چهارم - برنامه های ورزشی یا نمایشی !؟
سوه
پنجم-
هفتم
گردها و
ششم - ماهولره و نگرانی خانواده ها
- ماهواره و مد
اول - اینترنت و پی آمدهای منفی چت
دوم - وبگردی و پی آمدهای
سوم - اعتیاد به اینترنت » معضلی جدید
جهار-جت
بررسى انكيزه هاى جت در جوانان ايران
روانشناسی چت کردن و کاربران چت روم ها
صفحه 51:
دوم - انگیزه های سیگار کشیدن
ge oad Ne pie
چهارم - زیان های مرگ بار
a cad جنلتن دواد تفت
آسیب های روحی و روائی اعتی
آسیب های اجتماعی ود رفتاری
خسارت های jel gla
* پلجم - اما ياسى اعتياد
مواد مخدر
۰ هفتم- والدين معتاد و تربيت
۰ هتم - اکستازی
چیستی اکستازی
چد لحظه شادی ؛ يك عمر بى قرارى
تاثيرات روانى مصرف اكستازى
عوازض دراز مدت مصرف قرص هاى اكس
قدرت تخریب اکستازی
اکس پارتی
: فرار دخترا
- عوامل اصلى فرار دختران
دل بستگی ها و نیاز
شخصیت و هویت متزلزل و نداشتن هف
الكويذيرى هاى نادرست
اعتماد يدعاس ونين ااغزار ازا اتيت
ارتباط باجنس مخالف
شناخت و اطلاعات غلط از جامعه
هفت - مشروبات الكلى
اول - زيان هاى استفله از مشروبات الكلى بر مغ و اعضاب
دوم زيان هاى استفاده از مشروبات الكلى بر جسم
سوم - مشروب در روایات اسلامی
ب) راه کار ها و بيشنهادهايى براى بازيابى هويت فرهنكي
یک - تبین بت خود با فرهنگ
دو - نوبره سنجی معاقدات فرهنگی
سه - بازشناسی فرهنگ انقلاب
چهار - شناغت فرهنگ برتر
صفحه 52:
انواع هویت (9)
اول - زیان های استفاده از مشروبات الکلی بر مغز و اعصاب
دوم - زیان های استفاده از مشروبات الکلی بر جسم
سوم - مشروب در روایات اسلامی
ب) راه کارها و پیشنهادهایی برای بازیابی هویت فرهنگی
یک - تبیین نسبت خود با فرهنگ
صفحه 53:
انواع هویت (9)
© هويت تمدنى
الف ) مفهوم شناسى تمدن
ب ) ارتباط تمدن ها
- ارتباط مثبت تعامل كرا
باط منفى و سلطه كرانه برخى تمدن ها بر برخى ديكر
ج) نكاهى گذرا به وضعیت کنونی تمدن ها
یک - موقعیت تمدن اسلامی
ادو - موقعيت تمدن غرب
اد ) عوامل تقويت كننده هويت تمدنى
ايك - تعميق و توسعه كفت و كوى تمدن ها
دو - ايجاد نظام معرفتى راجع به تمدن خودی
سه - برخورد آكاهائه با تمدن هاى بیگانه
) كفت و كوى تمدن ها و جالش هاى جديد
يك - بى ثباتى در آرا و عقايد
دو - فقدان نظریات بنیادی مذهبی و اخلاقی
سه - تمدن های فاقد آرمان ۰ معضلی جدید
چهار - هرج و مرج بين المللى
پنج - حکم فرمایی منطق زورمداری در جهان امروز
دو - ا
صفحه 54:
Glas هویت
ضرورت احراز هویت
الف ) بي هویتی » سرچشمه خودفروشی و زیان
ب ) بی هویتی مساوی تباه ساختن عمر
© پی آمد های بحران هویت
الف ) ایجاد شک و ترا
يك - إغخات بلند ميت
سا شا
- الگوهای رفاقت
چهار - مذهبی
پنج - نظام ارزش های اخلاقی
شش - تعهد گروهی
) احساس بیگانگی و جدایی از دیگران
۰) نداشتن ابتکار عمل و نوآوری
0 عوامل موثر در پدید آیی بحران هویت
الف ) خود فراموشی و خدا فراموشی
ب) گروه هم سالان
ج) والدين
تحولات دوران بلوغ
آموزش و تربیت ناصحیح
حاکمیت ناصالحان
3
(
(
(
(3
صفحه 55:
نیازهای دوران جوانی
0 انولع نيازها
الف ) نيازهاى عقلانى
يك - نياز به كنجكاوى و يرسشكرى
دو - نياز به تفكر و انديشيدن
اسه - ريزبينى و نوآورى
جهار - نياز به حافظه و تخيل
ب ) نیازهای عاطفی
چهار - ازدواج
پنج - خود دوستی
ج ) نیازهای روانی
یک - هویت جویی
دو - من خواهى
سه - استقلال طلبی
چهار - نیاز به سرافرازی
هشت - حمایت دیگران
نه - خودنمایی
ده - اعتماد به نفس
یازده - آزادی خولهی
دوازده - شخصیت هجومی داشتن
صفحه 56:
د ) نیازهای مرتبط با واقعیت جامعه
نیازهای دوران جوانی(9)
یک - نیاز های سیاسی
های اجتماعی
سه - نیازهای اقتصادی
چهار -
.هاى فرهنكى
ه ) نيازهاى طبيعى
يك - سلامت بدن واتن درستى
دو - استراحت
سه - تحرک ؛ بازی و سرگرمی
چهار - آراستگی
بنج - خوراک و پوشاک
شش - نیاز به ازدواج
هفت - نیاز به کار و شغل شایسته
اول - نوع كار
دوم - تاثير كار بر روحيه جوانان
سوم - طرح هاى اشتغال زا براى جوانان
هشت - نیاز به دوست
اول - نقش دوست در ساختار شخصیت جوان
دوم - انگیزه های دوست
سوم - شیوه دوست یابی
چهارم - خطر دوست بد
صفحه 57:
نیازهای دوران جوانی(9)
و ) نیازهای عالی انسان
یک - میداً جویی و پرستش
ز ) جوان و نیاز به تفریح
یک - تفریح از نظر اسلام
دو - تعريف تفريح سالم و ناسالم
اسه - لزوم ايجاد وسايل تفريح
چهار - تفریح های سالم
اول - مسافرت
دوم - ورزش
ورزش های پیشنهادی اسلام
تیراندازی
اسب دوانی
شنا
سوم - علم آموزی و مطالعه
چهارم - صله رحم ( دید و بازدید از بستگان )
صفحه 58:
روابط دختر و پسر
)- ضرورت بحث در خصوص روابط دختر و پسر
الف ) وظیفه تعلیم و تربیت در هویت یابی جنسی جوانان
ب ) اصالت خانوادگی در جامعه ایرلنی
ج ) هماهنگی در شیوه های
د ) اتخاذ روش هایی برای تحقق عملی کرامت زن در جامعه اسلامی
- انواع برخوردهای اجتماعی بین دختر و پسر در جامعه امروز
الف ) برخورد مبتتی بر و احترام متقابل
ب ) برخورد مبتنی بر شرم افراطی
ج ) برخورد دستپاچه و هیجان زده
ه) برخورد
و ) روابط پنهانی
ز ) افراط در معاشرت ۱
ح ) لزوم پرهیز از اختلاط در فضای آموزشی و کاری
صفحه 59:
روابط دختر و پسر(9)
0 عوامل به وجود آورنده برخوردهای نامطلوب میان دختران و پسران
الف ) خانواده و شیوه های برخورد با جوان
یک - برداشت نادرست از شرع و محدود ساختن مطلق جوان در برخورد با جنس
دو - عدم آموزش صحیح در مورد وضعیت و واقعیت جنس مخالف
سه - القای خودنمایی از طرف والدین
چهار - سخت گیری و خشونت با جوان
ينج - سخت گیری در مورد ازدواج جوانان
شش - فقدان جو تفاهم و گفت و شنود در مورد مسائل گوناگون بین والدین و جوان
هفت - عدم آموزش حدود شرعی در مورد محرم و نامحرم و حلال و حرام
هشت - غیرتی بودن افراطی برخی از برادران و بزرگان در خانواده
صفحه 60:
روابط دختر و پسر(9)
P وضعیت مطلوب در روابط دختر و پسر
الف ) شناخت واقعیت های جنس مخالف
ب ) اجتناب از خیال پردازی و تصور رویایی در مورد جنس مخالف
ج ) از بین بردن ترس ها » دلهره ها » هیجان ها ؛ احساس خصومت و خشونت
د ) کنترل خونسردی و صلابت شخصیت هنگام برخورد با جنس مخالف
ه ) برخورد مبتنی بر احترام با مراعات حدود شرعی در مورد محرم و نامحرم و
حلال و حرام
و ) فقدان روابط پنهانی با جنس مخالف و مشورت با والدین در اين گونه موارد
ز ) پرهیز از برقراری روابط صمیمانه با جنس مخالف پیش از عقد شرعی
ح ) نداشتن رفتار سبک ۰ خودنمایی و جلب توجه جنس مخالف در مجامع مختلف