تربیت فرزند
اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحیم
اسلاید 2: مباحث تربیت فرزند1. کلیات تربیت مفاهیم صحیح و غلط 2. ملاحظات پیش از تولد آمادگی2. صفر تا دو سالگی (شیرخوار) بستر سازی3. دو تا شش سالگی (خردسال) پایه های یادگیری4. شش تا دوازده سال (کودک - دبستان) یادگیری5. دوازده تا هجده سال (نوجوان – دبیرستان) شکل گیری6. هجده تا ... (جوانی) استقلال بزرگسالی ، میان سالی ، کهن سالی ثمردهی
اسلاید 3: کلیات تربیتتلقی رایج تربیت: اعمال کردن و ایجاد کردن است.نتیجه: تقابل و گریزتلقی صحیح: تربیت زمینه سازی پروش استعدادهای درونی کس یا چیزی است.قرآن فقط برای خداوند از واژه رب استفاده کرده است.پیامبر خدا هم سیطره ندارد. فَذَكِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّرٌ (21) لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ (22)غاشیهخود، خود، خود
اسلاید 4: تعاریف غلط تربیتتعاریف غلط از تربیت: ایجاد کردن1. آرام بودنآثار منفی جسمی: افت رشدی، کم اشتهایی، ضعف جسمیروانی:عدم رشد، کم شدن هوش، ترس از بروز، عدم اعتماد به نفس2. اطاعت محض، انفعالاز بین رفتن قدرت «نه» گفتنتبدیل به موجود بی اراده و ظرف محض
اسلاید 5: تعاریف غلط تربیت3. تحویل دادن اطلاعاتایجاد خود رایی و ریا کاری5. شیک و با کلاس بودنانتظارات بی پایان و سعی بر جلوه دادن6. رفتارهای دینیبرحسب سطح توقع و سطح فشار:دین ستیزیدین گریزیدین سستی7. درس خوانتک بعدی بار آمدن
اسلاید 6: پایه های تربیت صحیح1. مهر مادری و پدری منزل باید لبریز از محبت صادقانه نه هوی و هوسی2. اقتدار پدراستفاده غلط: ایجاد سلطه و زوراستفاده صحیح: تکیه گاهعامل ایجاد: مادرنشانه مرد مقتدر:محکمامنفشار و تهدید ندارددستور نمی دهد
اسلاید 7: پایه های تربیت صحیح3. استقلال و شخصیت ابزار:توانایی انجام کارحق رایدر صورت شخصیت ندان دنبال:- جایگزین: شهرت، ثروت، جلوه گری، رفتارهای خطرناک، مواد مخدر و...4.آزادگی (قدرت عبور)- وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً (8) انسان- بدی را با خوبی جواب دادن
اسلاید 8: پایه های تربیت صحیح6. شناخت: تحلیل و تفکراجازه مواجهه بدهیم.روش ترساندن موجب اختلال فوبیارشد همه جانبه7. حیا (کنترل درونی)در پوشش، کلام، نگاه
اسلاید 9: ملاحظات پیش از تولد1. نگاه به فرزند دار شدن:غلط: دوست دارمصحیح: نشاندن پایه یک انسان بلکه یک نسل2. پذیرش و شوق3. هماهنگی والدین و برنامه ریزی شده4. پشتیبانی و تامین مرد: اقتصادی و عاطفی5. مراقبت های دوران بارداریجسمی: ضعف، کمردرد، پا درد، واریس، ضایعات پوستی،تنگی نفس، سوزش سر دل، سردردروحی: ویار، افسردگی،زود رنجی، خلق ناپایدار، جنون
اسلاید 10: صفر تا دو سالگی (شیرخوار)حسی حرکتی1. طراحی خداوند را خراب نکنیم: طفل در آغوش مادرتامین امنیت و عاطفه2. دادن ابزار لازم برای مکیدن و چنگ زدنقطع شیرنوشی: از شیر گرفته شود نه از سینه
اسلاید 11: دو تا شش سالگی (خردسال)دوره یادگیری و تمرکز1. فرزند در کانون عاطفه و توجهایجاد مسائلی که مرکز توجه و عاطفه بشود.2. تقلید از والدین3. تشویق و تنبیه موثر- بر مبنای کودک نه هوای نفس- دریافت نتیجه نه ماندگاری در ذهن و گرفتن اقرار- عدم ضرب
اسلاید 12: دو تا شش سالگی (خردسال)4. شخصیت دادناهمیت دادن به «نه» گفتن بچه5. شناسایی جنسیت «سه تا سه و نیم سال» برخورد متناسب با جنسیت: اسباب بازی، هم بازی، پوشش و..6. یادگیری و تمرکز: همه چیز در حین بازی
اسلاید 13: فرزند دوم و سوم و...بهترین فاصله در سن دو تا شش سالگی فرزند قبلی است.ملاحظات:1. موکول به نظر فرزند قبلی باشد.2. بی خبر نباشد و او منتظر باشد.3. افزایش توجه به فرزندان قبلی
اسلاید 14: چند مسئله بیش فعالی1. فعالیت بیش از حد2. نداشتن تمرکز3. بازی خشن4. نگه نداشتن حریمدرمان: متخصص و استفاده دارولجبازی:تا فشار نیاورد به خواسته اش نمیرسد.سن جدا خوابی:با امنیت و استقلال باشد.
اسلاید 15: چند مسئله غذا نخوردن بچه:1. ریزه خواری کافی است.2. با غذا از بازی جدا نشود.3. فعالیت متناسب ایجاد نیاز میکند4. حجم مهم نیست ، کیفیت مهم است. تخم بلدرچینتلوزیون:تخیلی خوب نیست نشستن با بچه و از بین بردن التهباتزیاد نباشددروغگو بودن: برای رسیدن به نیازنگران تنبیه
اسلاید 16: سه دوره تربیتدلیل رفتارهای انسان:یک: دوست دارددو: احساس تکلیف میکندسه: تشخیص عقلی میدهد.امام صادق علیه السلام فرموده اند:« دَع یلعب سَبعَ سِنین و یُودِّب سَبع سِنین و الزمة نَفسک سَبعَ سِنین»فرزند خود را در هفت سال آزاد بگذار تا بازی کند و هفت سال او را با آداب و روش های مفید تربیت کن و در هفت سال سوم مانند یک رفیق صمیمی مصاحب و ملازمش باش.(وسائل ج 5 ص 125 )تا هفت سال: بازی با دوست داشتنی هاهفت تا چهارده سال: ادبستان- تکلیف چهارده تا بیست و یکسال: شکل گیری شخصیت و رفتن به سمت استقلال
اسلاید 17: شش تا دوازده سال (کودک - دبستان)دوران ادب و مدیریت یادگیری1. آشنایی با واقعیتی به نام رنج و سختی2. منظم شدنسن تکلیفقانون پذیری حتی اگر آن را دوست ندارد و عقلش هم قبول نکند.فرزندبداند که: هرچه را که بخواهد نخواهد رسید. مِنَ الْوَالِدِ الْفَانِ، الْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ، الْمُدْبِرِ الْعُمُرِ، الْمُسْتَسْلِمِ لِلدُّنْیا، السَّاکِنِ مَسَاکِنَ الْمَوْتَی، وَالظَّاعِنِ عَنْهَا غَداً؛ إِلَی الْمَوْلُودِ الْمُؤَمِّلِ مَا لاَ یدْرِکُ، السَّالِکِ سَبِیلَ مَنْ قَدْ هَلَکَ، غَرَضِ الاَسْقَامِ، وَرَهِینَه الاَیامِ، وَرَمِیهِ الْمَصَائِبِ، وَعَبْدِ الدُّنْیا، وَتَاجِرِ الْغُرُورِ، وَغَرِیمِ الْمَنَایا، وَأَسِیرِ الْمَوْتِ، وَحَلِیفِ الْهُمُومِ، وَقَرِینِ الاَحْزَانِ، وَنُصُبِ الاْفَاتِ، وَصَرِیعِ الشَّهَوَاتِ، وَخَلِیفَهِ الاَمْوَاتِ . نامه 31
اسلاید 18: شش تا دوازده سال (کودک - دبستان)دوران ادب و مدیریت یادگیری1. دوران ورود از محیط آزاد و عاطفی والدین به محیط منظم و محدود ضرورت پیش دبستانی: محیط نیمه آزاد ، نیمه محدود2. قدرت ارزیابی را رشد دهید3. کمک به اجتماعی شدن کودک نه مراقبت کامل4. عرضه و بروز مناسبوگرنه: اعتماد به نفس پاییناضطرابلکنت زبانپرهیز از جمع: خجالتی
اسلاید 19: شش تا دوازده سال (کودک - دبستان)5. عطش فراگیریعدم منععدم تحقیر6. ایجاد زمینه دوره نوجوانی با:شخصیت دادن به کودک:توانایی انجام کارحق رای (کیف الموت...)
اسلاید 20: مسائلتکلیف گریزی:تامین بازی کودک و عدم قطع آنمشق با بازیترس بیجا:دادن شناخت از محیط اطرافعدم انکار: پنهان میکندلجبازی: رسیدن به نیاز بدون فشاربالا نبردن آستانه کودکدروغگو بودن: برای رسیدن به نیازنگران تنبیه
اسلاید 21: دوازده تا هجده سال (نوجوان – دبیرستان)شروع دوره نوجوانی:پسرها: 12 تا 15 سالدختر: از 11تا 14 سالدوره نوجوانی: برزخ- دوره بحران است.بحران هویتبحران بلوغبحران شخصیت
اسلاید 22: نوجوانی دوره بحرانیک: بحران هویتکپسول سوال است در مورد:- چیستی خودش- چرایی رفتارهااز انسان بی هویت هر کاری سر خواهد زد.رفتار غلط: محدودیت و ممنوعیترفتار صحیح: شناخت صحیح این دورانپذیرش عوارض این دورانهدایت به راه صحیح به صورت:- تشکیل جلسات خانوادگی و پاسخ به پرسش ها- معرفی منابع: نامه های بلوغ، پرسمان، پرسش و پاسخ های دینیشما هدایت نکنید، هستند کسانی که ضلالت کنند!
اسلاید 23: نوجوانی دوره بحراندو: بحران بلوغتغییرات جسمی: قد، صدا، موی زائد، جوش، بزرگ شدن دست و پا و بینی و..تغییرات روانی: تحریک پذیری بالا، حساسیت بالا، بهانه جویی، کج خلقی، تمایل به جنس مخالف و گاهی موافق، توجه افراطی به خود، پرخاشگروه گرایی و گاهی طرد خانوادهرفتار غلط: پرهیز و پاک کردن صورت مسئلهرفتار صحیح:همراه شدن با فرزند و ایجاد آگاهی راه حل :- جشن تکلیف- تقویت کنترل درونی بجای کنترل بیرونی
اسلاید 24: نوجوانی دوره بحرانسوم: بحران استقلال و شخصیترفتار غلط:- تذکرات مکرر: درس، غذا، نماز و... امام على عليه السلام :لاتَقسِروا أَولادَكُم عَلى آدابِكُم فَإنَّهُم مَخلوقونَ لِزَمانٍ غَيرِ زَمانِكُم؛شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج20، ص267، ح102- ندادن حق رایرفتار صحیح:1. مالک کردن فرزند2. دادن توانایی انجام کار3. مسئولیت دهی4. دادن حق رای و انتخاب
اسلاید 25: خوراکخوراک:جسمی: سالم و حلال- حق الناس نداشته باشیم.- حق الله نداشته باشیم.روحی: پاک و حلالدیدنی ها وشنیدنی هاگوشی و فضای مجازی:داشتن + امکان استفاده برای همه+ بدون رمز ماهواره:اصلا
اسلاید 26: پوشاکدادن حق رای همراه با راهنمایی به سمت صحیححیا و پوششامام صادق علیه السلام :لَا إِيمَانَ لِمَنْ لَا حَيَاءَ لَهكافي (ط - الإسلامية) ج2، ص106 ، ح5لباس تنگ: لباس اهل ذلتالملهوف : قالَ الحُسَينُ عليه السلام : اِيتوني بِثَوبٍ لا يُرغَبُ فيهِ ؛ أجعَلهُ تَحتَ ثِيابي لِئَلّا اُجَرَّدَ مِنهُ ، فَاُتِيَ بِتُبّانٍ، فَقالَ : لا ، ذاكَ لِباسُ مَن ضُرِبَت عَلَيهِ الذِّلَّةُ . فَأَخَذَ ثَوبا خَلَقا فَخَرَقَهُ وجَعَلَهُ تَحتَ ثِيابِهِ . فَلَمّا قُتِلَ جَرَّدوهُ مِنهُ عليه السلام .لباس محرک شهوتچادرالزامی نیست اما توصیه اکید میشود.
اسلاید 27: پوشاکتاثیر ظاهر در باطن-برخی بازیگران- لباس احرام
اسلاید 28: الحمدلله رب العالمیناز حسن توجه شما متشکرم@andishehdini
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.